Oh ik vind al die rassen die zo gefokt worden op uiterlijk dat ze er allemaal kwaaltjes van krijgen ( en erger nog, dat er bijna altijd KI aan te pas moet komen omdat ze niet eens meer in staat zijn om zich op natuurlijke wijze voort te planten!) echt een gruwel.
Hun hele leven is een groot gevecht om adem te happen.
Mn moeder heeft er een, super goede lijn, verantwoord gefokt en de hele rataplan, nou die heeft zijn toch al debiel hoge aankoopbedrag nog eens in zoveelvoud aan dierenartskosten gekost hoor.
Beest heeft alle kwalen gehad die je maar kan bedenken, en die fokster zei telkens maar, tja dat zijn nu eenmaal mopskwaaltjes.
( demodex, operatie aan zn huig, ooginfecties, vetrollen met gore ontstekingen dr tussen , gekantelde maag en dat waren dan maar een paar dingen)
Maar goed, als jij graag een hond wil hebben die de eerste 2 jaar zo wild is en niet op te voeden ( ik ken dr een paar en dr is dr maar 1 zo "slim"dat ie weet hoe hij heet, mopsen staan er echt om bekend dat ze dom danwel koppig zijn, of nog erger, beide ),en die dan ergens tegen zn 3e of 4 e levensjaar ergens crashed en dat je hem dan moet smeken om 2 keer per dag tot aan het einde van de straat en terug te sjokken, dan moet je er zeker een nemen.
En als jij geld uit wil geven aan een hond van een ras waarvan de gemiddelde leeftijd ergens rond de 8 a 9 jaar ligt, dan moet je dat natuurlijk zeker doen.
Die van mn moeder is nu bijna 8 en ik mag hopen dat die 8 jaar lijden voor hem snel achter de rug gaan zijn want ik kan dat constante gehijg en gehap naar lucht en gekwijl echt niet meer aanhoren ( en dan hoor ik t alleen maar door de telefoon want ik heb niet veel zin om langs te gaan en onder zn haren te hangen binnen 3 seconden).
En zij neemt dr nooit meer een als ze een beetje verstandig is...
Ik zou wat minder op uiterlijk af gaan bij een raskeuze en wat meer naar karakter kijken en zeer zeker ook een ras kiezen met minder gezondheidsproblemen.
Tis gewoon dierenmishandeling dat ze die dieren zo fokken dat ze amper kunnen ademen en lopen...
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )