quote:Uiensoep
Ingredienten
boter
Uien (goh) 600 gram, in ringen
1 liter vleesbouillon
1 laurierblad
zout
peper
stokbrood, geraspte gruyere
In een pan klont boter smelten en de uien +- 20 min zachtjes stoven op een laag vuur. Daarna vuur omhoog en al omscheppend de uien bakken voor +- 10 min. Bouillon en laurierblad erbij en 30 min laten pruttelen.
Op smaak brengen met peper en zout
Grill voorverwarmen en daarna stokbrood bakken.
Snee stokbrood in soepkom, geraspte kaas erover en daarna de soep en even gratineren onder de grill.
Dat is inderdaad erg lekkerquote:Op woensdag 16 januari 2008 17:42 schreef DarkElf het volgende:
Opnieuw dan maar:
[..]
Wij gaan er ook nog een klein scheutje port in doen omdat dat lekker schijnt te zijn...
Madeira doet het ook goed! En ik vind een piep-piep-piepklein vleugje Worcestershiresauce ook altijd lekker erdoorquote:Op woensdag 16 januari 2008 17:42 schreef DarkElf het volgende:
Opnieuw dan maar:
[..]
Wij gaan er ook nog een klein scheutje port in doen omdat dat lekker schijnt te zijn...
koken met alcohol is altijd goedquote:Op woensdag 16 januari 2008 17:42 schreef DarkElf het volgende:
Opnieuw dan maar:
[..]
quote:Champignonroomsoep
Ingrediënten
250 gram champignons, schoongemaakt en in plakjes gesneden
1 ui, gesnipperd.
boter
1 eetlepel citroensap
1 theelepel gedroogde tijm
zout, peper
2 eetlepels bloem
1 liter groentebouillon
125 ml blue band finesse voor koken
paar eetlepels gehakte peterselie.
Bereiden:
De gesnipperde ui in wat boter zachtjes stoven. Daarna de champignonplakjes erbij met de citroensap en de tijm. Dit laat je 5 min, met deksel erop, even stoven.
Ondertussen smelt je boter in een soeppan en daar roer je de bloem doorheen (blijven roeren). Scheut voor scheut de bouillon erbij (blijven roeren) en daarna de blue band finesse toestand.
Dan gooi je champignons/ui prut erbij (met het vocht) en je brengt alles aan de kook en laat het zachtjes een minuut of 5-10 doorkoken.
Als laatste nog gehakte peterselie erdoor en klaar
Zit iedereen van: Soep? Van bieten? Ja hoor! (vieze gezichten)quote:750 gram kleine rode bieten.
1 ui.
9 deciliter groentebouillon. (Kan ook met andere bouillon.)
1 theelepel zout.
Versgemalen zwarte peper.
3 eetlepels vergeperst citroensap.
2 eetlepels lichtbruine suiker.
Voor de garnering:
Zure room.
Verse dille.
Verse bieslook.
Snijd het lof van de bieten af, maar laat ongeveer 5 centimeter van de stengel zitten. Als het loof een beetje fris & fruitig eruit ziet, en nog een beetje jong is, kun je het bewaren om erdoor te doen. Vervolgens moet je de bieten afborstelen onder de koude kraan, wat wel een beetje goed moet gebeuren, anders zit je zand te eten straks.
Doe de bieten en de ui in een grote pan. Het is het makkelijkste als je de ui heel laat, en pas snippert voor je hem in de blender doet. Als het loof mals is kun je het er ook bij doen. Doe de bouillon bij de bieten (+ loof) en de ui, en zet de pan op een middelhoog vuur op. Breng de inhoud aan de kook, en laat de bieten gedeeltelijk afgedekt in 20 - 30 minuten gaar koken.
Als de bieten gaar zijn, giet je het kookvocht af, door een zeef, in een pan of schaal. Het is het mooiste als je zo'n speciale neteldoek hebt waardoor je het kookvocht kan afgieten zodat het extra mooi schoon gezeefd krijgt. Dat zou je op zich ook wel met een theedoek kunnen doen, maar dan heb je een theedoek met een soort tie-dye erop in een hippe kleur paars als je klaar bent. Niet doen als je zuinig bent op je theedoeken dus. De pan waarin je net bieten hebt gekookt maak je schoon.
Haal de velletjes van de bieten, en doe de bieten met de inmiddels gesnipperde ui en eventueel het loof in de blender en blender de hele boel fijn. Doe de bieten/uipulp in de pan die je net hebt schoongemaakt. Giet het kookvocht erbij, maar schenk voorzichtig. Er zit namelijk hoogstwaarschijnlijk nog zand op de bodem dat je niet in je soep wil hebben.
Breng de soep op een middelhoog vuur aan de kook, en breng op smaak met zout, peper, citroensap en de suiker. Laat de borsjt hierna nog 5 minuten koken. Serveer de soep heet met een beetje zure room erin, en strooi er wat bieslook en dille overheen.
quote:1 kg mosselen
1 grote ui
Peper
Zout
1 liter water
2 stukken wit van prei
20 gr boter
60 gr boter
50 gr bloem
1/4 liter wijn
1 dl room
1 eierdooier
25 gr peterselie
Zet de mosselen een uur in koud water met zout en kijk ze dan zorgvuldig na
Reinig intussen de ui en snijd hem in grote stukken
Doe de mosselen, de ui, de peper en het zout en 1 liter water in een grote kookpan en laat gaar koken
Reinig intussen de prei
Snijd fijn en fruit het in 20g boter
Smelt 60 gr boter en voeg hier al roerend de bloem aan toe om een roux te maken
Giet, als de mosselen gaar zijn, het kookvocht hiervan door een zeef en vang het in een kookpan op
Leng zo nodig aan tot 1 liter
Voeg dit al roerend bij de roux en laat doorkoken
Haal de mosselen uit de schelp en ontdoe ze van de baard
Doe de mosselen, de wijn en de gefruite prei bij de velouté
Klop de room en de eierdooier los in de soepterrine, giet hierover de soep
Werk af met gehakte peterselie
quote:ingredienten:
250 gram rode linzen
1 grof gesnipperde ui
6 kardemonpeulen
mespuntje kurkuma
halve theelepel komijn (djinten)
1 kaneelstokje
klein blikje tomatengedoe (ik had blokjes)
100 ml kokosmelk
sap van 1 limoen
Bereiden:
Linzen in een zeef doen en goed afspoelen. Daarna in een pan met 500 ml water, de ui en de kruiden en de tomatentroep. Aan de kook brengen en 25 min op zacht vuur laten koken.
Kaneelstokje en peulen verwijderen. De soep pureren en dan de kokosmelk en limoensap toevoegen, op smaak brengen met peper en zout.
Dahl heet serveren.
Ik heb gewoon alle ingredienten in huis! Binnenkort eens maken!quote:Op donderdag 14 februari 2008 16:29 schreef DarkElf het volgende:
Vandaag iets nieuws geprobeerd; Dahl met rode linzen (stond in de delicious)
Ik moet zeggen:![]()
[..]
Hé, DarkElf, je hebt de linzen gevonden! Ik ga die dahl komende week ook maar eens proberen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 16:29 schreef DarkElf het volgende:
Vandaag iets nieuws geprobeerd; Dahl met rode linzen (stond in de delicious)
Ik moet zeggen:![]()
[..]
Bij de Jumbo!quote:Op donderdag 14 februari 2008 18:14 schreef Sudderpot het volgende:
[..]
Hé, DarkElf, je hebt de linzen gevonden! Ik ga die dahl komende week ook maar eens proberen.
aangezien je snapt wat er staat neem ik aan dat het niet zoveel uitmaakt.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 08:47 schreef Leef het volgende:
Sinds wanneer schrijf je Dahl? Dahl is een kinderboekenschrijver uit Noorwegen.
Dal is linzensoep uit India.
Heb ik gisteren gemaakt.. viel in de smaak. X11 vond het een beetje tegenvallen, ik had het met minder zout en bouillon moeten maken, de smaken van wortel en sinaasappel zijn op zich al krachtig genoeg.quote:Wortel-sinaasappelsoep
Rode Paprikasoepquote:Op dinsdag 19 februari 2008 22:43 schreef renzell het volgende:
Heeft er imand een goede paprikasoeptip? Ik heb nog heel veel rode paprika's liggen (aanbieding bij AH, mijn ogen waren weer eens groter dan mijn maag) en weggooien is ook weer zoiets.
Dropsoep (Pierre Wind)quote:Op woensdag 13 februari 2008 03:18 schreef Leef het volgende:
weet er iemand hoe je dropsoep maakt
goeie gazpacho recepten ook welkom trouwens! het wordt weer warmer buiten..
Als je die nou een echt lekker kipsmaakje wil geven, gooi je geen kipfilet in de pan maar iets met vel en bot. Enorm verschil.quote:Op donderdag 21 februari 2008 21:41 schreef prupke het volgende:
Pindasoep
Dank je! Klinkt heerlijk.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 15:19 schreef Trusten het volgende:
[..]
Rode Paprikasoep
4 grote rode paprika's
1 flinke ui
2 tenen knoflook
1 blik tomaten op sap (400 gram)
3-4 eetl. olijfolie
zout
gedroogde tijm
2 laurierblaadjes
peper of tabasco
1 liter kippe-, kruiden of groentenbouillon
Paprika's wassen halveren en zaad en zaadlijsten verwijderen en in repen snijden. Ui pellen en snipperen. Teentjes knoflook pellen. Tomaten uit blik op een zeef uitlekken (vang het sap op, verwijder harde kroontjes en snij het vruchtvlees in stukken, verwijder de pitjes zoveel mogelijk. Olijfolie in een ruime pan verhitten en paprikareepjes en uisnippers hierin al omscheppend op laag vuur een minuut of 3 fruiten. Voeg de hele teentjes knoflook toe en alles opnieuw 2 minuten fruiten. Voeg de stukken tomaat en het sap toe en kruid met zout, tijm, de laurierblaadjes en peper of tabasco. Laat alles met gesloten deksel ong. een kwartiertje sudderen. Schenk de bouillon in de pan, nog een kwartiertje zachtjes koken. Verwijder de laurierblaadjes en wrijf het geheel door een zeef. Verwarm de soep opnieuw en event. nog zout, peper of tabasco toevoegen
PS: In plaats van alles door een zeef wrijven (best een werk) kun je ook alles door een zeef gegieten en de overblijvende groente (zonder de laurierblaadjes) in een beker met een blender pureren dat weer bij de soep doen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |