Ik wil trouwens ook nog even zeggen dat Crash kut is. Hebben we dat ook weer gehad. En Fight Club is overrated trouwens. Zo.
Once, John Carney IerlandFilm: Once
9,0Das Cabinet des Dr. Caligari., Robert Wiene, Duitsland 1920Het eerste 'meesterwerk' van de expressionistische Weimar-cinema. Goed vond ik het, maar een meesterwerk niet. Het einde is te plots, structuur had gewoon beter gekund. Maar stylistisch erg mooi om te zien.
8Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, F.W Murnau, Duitsland 1922Klassieker die je ook met recht zo mag noemen. Een goed verhaal als basis natuurlijk, en af en toe geweldige shots. Jammer dat ik het nu 3 uur lang moet gaan analyseren, want een film als deze moet je gewoon bekijken alsof je in de jaren 20 leeft (ook al wordt het natuurlijk nooit eng)
8,5Cul-de-Sac, Roman Polanski, Engeland 1966Weinig gezien van Polanski, en dit was wel een fijne introductie in zijn vroege jaren. Absurdistisch, met prachtige karakaturen, en briljant camerawerk
8,4Rijtje KurosawaYoidore Tenshi (Drunken Angel), Japan 1948Mijn eerste kennismaking met de Japanse grootmeester was Ran, en echt heel erg onder de indruk was ik niet. Gelukkig werd ik hier wel weggeblazen. Stray Dog wordt altijd zijn eerste meesterwerk genoemd, maar iedereen die dat zegt is een sukkel! Drunken Angel is zelfs beter! Prachtige symboliek vooral en een einde zoals dat schijnt te horen bij Kurosawa.
8,9Nora Inu (Stray Dog), 1949Mooi realistisch, sociaal drama over een agent die zijn pistool verliest, maar ik miste toch nog iets. Wat het is, geen idee Wel een geweldige sfeer die het toch nog een meesterwerkje maakt
8,6Kakushi toride no san akunin, 1958Natuurlijk de film waarop George Lucas de vertelstructuur van Star Wars op baseerde. En terecht, want het is gewoonweg geniaal hoe het verhaal vertelt wordt. Af en toe worden de 2 boeren wat irritant, en dat is dan ook het grootste minpunt, maar voor de rest weer schitterend.
8,6Tokyo Story, Jasujiro Ozu, Japan 1953Het familiedrama kwam wat langzaam op gang, ik was zelfs even verbaasd. Maar zodra de beleefdheden verdwenen en de echte emoties naar boven kwamen, werd het één van de beste films die ik ooit gezien heb.
9,3Hrafninn Flýgur (When The Raven Flies, Ijsland 1984Deze film vindt je in elke winkel in IJsland, dus ik besloot hem maar te kopen. Vooral omdat Ingmar Bergman het een goede film vond. Goed is het idd, maar daar blijft het wel een beetje bij. Wel fijn dat de stereotypen in deze realistische vikingfilm achterwege blijven, echt een verademing. Toffe muziek, en erg leuk om plekken te zien waar je zelf ook hebt gelopen en delen van de geschiedenis terug te horen, maar het naive acteerwerk begint na een tijdje wel op de zenuwen te werken.
8Zoo, Bert Haanstra, 1962Korte documentaire van Haanstra, waarvan ik vooral zijn artistieke docu's had gezien. Ook hier zitten mooie shots en orignele montagetechnieken in, maar het is vooral heel erg grappig. Mooi tijdsbeeld ook, al blijft het tijdloos. Prachtig stukje vaderlandse filmgeschiedenis.
Er is nu ook een complete Haanstra-box btw!:
DVD: Bert Haanstra - Compleet8,5