abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 september 2007 @ 11:13:07 #26
191256 Nakur_de_Islani
De wereld is gek en ik ook
pi_53116920
quote:
Op woensdag 12 september 2007 10:26 schreef MrDrako het volgende:

[..]

Ja maar wat als deze stemt op een partij waarvan hij/zij DENKT dat dit de beste keuze voor hem is?
Als hij/zij er niks van snapt en alleen stemt omdat de letters pvda leuk staan en mientje een leuke naam is?
En de hoeveelheid van de stemmers zijn dit? Discrimineren is nog altijd (terecht) verboden. Dus dat er een minderheid van de stemmers zo stemt is hun keuzen. Ik maak me persoonlijk meer zorgen om de niet stemmers. Maar goed dat is een andere discussie
"Magië bestaat niet, er is alleen maar spul"
pi_53117599
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:13 schreef Nakur_de_Islani het volgende:

[..]

En de hoeveelheid van de stemmers zijn dit? Discrimineren is nog altijd (terecht) verboden. Dus dat er een minderheid van de stemmers zo stemt is hun keuzen. Ik maak me persoonlijk meer zorgen om de niet stemmers. Maar goed dat is een andere discussie
Ja maar de bedoeling is toch dat je stemt op een partij die jouw belangen behartigt?
Als je mientje een leuke naam vind maar ze is een nazi terwijl jij een marokkaan bent gaat er iets goed fout. Dan heeft het hele stemmen geen zin en kun je net zo goed iene miene mutte gaan doen om de zetels te verdelen.
  woensdag 12 september 2007 @ 11:47:53 #28
191256 Nakur_de_Islani
pi_53117676
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:45 schreef MrDrako het volgende:

[..]

Ja maar de bedoeling is toch dat je stemt op een partij die jouw belangen behartigt?
Als je mientje een leuke naam vind maar ze is een nazi terwijl jij een marokkaan bent gaat er iets goed fout. Dan heeft het hele stemmen geen zin en kun je net zo goed iene miene mutte gaan doen om de zetels te verdelen.
Je onderschat de macht van mond op mond reclame. Waar ik eerder bang voor ben is dat iemand echt iene miene mutten gaat doen omdat die niet kan lezen. Want ze weet wel PVDA, maar welke letters waren dat ook alweer.
pi_53117709
Ik denk alleen dat de groep mensen die pvda niet kunnen lezen kleiner is dan de groep mensen die geen flauw idee heeft wat de partij waarop ze stemmen nou doet/gedaan heeft voor de kiezer.
pi_53117870
quote:
Op woensdag 12 september 2007 10:58 schreef ethiraseth het volgende:
Toch zou het een pragmatische moeten zijn.
Dat wordt lastig. Pragmatisch gezien is het democratische proces juist erg onhandig. Je levert enorm aan daadkracht en handelingssnelheid in t.o.v. een meer dictatoriale staatsvorm. Mensen die dit soort stemrecht op basis van IQ of kennis propageren gaan er m.i. echter teveel vanuit gaan dat politiek een kwestie van rationele keuzes is, terwijl er toch een significante morele en ethische componenten aanwezig zijn. Bovendien overschatten ze volgens mij het effect van dergelijke maatregelen. Ik geloof dat het CBS het wel eens onderzocht heeft en dat het voornaamste verschil tussen de gemiddelde partijkeuze en die van hoger opgeleiden was dat er onder hoger opgeleiden iets meer GL en D66 gestemd werd. Lijkt me toch ook niet iets waar StefanP op zit te wachten.

Edit: volgens mij was het dit statistiekje.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_53117936
quote:
Op woensdag 12 september 2007 09:23 schreef SCH het volgende:

[..]

Je beseft wel dat Wilders dan nauwelijks nog stemmen krijgt?

SP ook
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
  woensdag 12 september 2007 @ 12:20:00 #32
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_53118340
quote:
Op woensdag 12 september 2007 10:09 schreef Nakur_de_Islani het volgende:

[..]

Ben ik niet helemaal met je eens, ook de rest van de "elite" heeft zo een houding. De nieuwe rijken gedragen zich als zijn ze van adel. Sturen hun kinder op dure Universiteiten enz.
Mag jij mij gaan uitleggen waar dat gebeurt.... Je ernaar gedragen is natuurlijk niet genoeg...
quote:
[..]

Nee absoluut niet. Ik geef aan dat scholing niets te maken heeft met iemands intelligentie. Zelfs een persoon met een lage intellegintie niveau, die kan lezen en schrijven moet instaat zijn om te stemmen.
[..]
Ik schreef:
quote:
Op woensdag 12 september 2007 08:28 schreef SuperWeber het volgende:
Goed plan, er is echter 1 nadeel, er zijn genoeg mensen zo dom als het achtereind van een koe en toch een universitaire opleiding hebben genoten .
Doelend op het feit dat een universitaire opleiding nog geen garantie geeft op een weloverwogen stem. Oftewel dat zoals jij netjes omschrijft 'scholing heeft niets te maken met iemands intelligentie'. Misschien dat hier de nuance 'deels' op zijn plaats is...
quote:
[...]

De huidige oplossing gaat uit van een gelijkheids beginsel. Is de meest eerlijke oplossing. En elke oplossing veroorzaakt weer 2 problemen.
Vind jij de meest eerlijke oplossing, misschien denken andere mensen daar wel heel anders over. In het laatste deel van je post zit de sleutel denk ik. Elke oplossing veroorzaakt weer 2 (of meer) problemen.
quote:
Op woensdag 12 september 2007 10:58 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Oh god, weer zo'n boos beta-ventje omdat de alfamensen hem in aanzien, salaris en positie zijn voorbijgestreven, terwijl hij toch echt wel een heul erg veul moeilijkere studie heeft gedaan.
[..]
Oh god, weer zo'n boos '[insertnickname]ventje' die voorbarige conclusies trekt...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  woensdag 12 september 2007 @ 12:27:33 #33
191256 Nakur_de_Islani
pi_53118516
quote:
Op woensdag 12 september 2007 12:20 schreef SuperWeber het volgende:

Vind jij de meest eerlijke oplossing, misschien denken andere mensen daar wel heel anders over. In het laatste deel van je post zit de sleutel denk ik. Elke oplossing veroorzaakt weer 2 (of meer) problemen.
Ik vind dat niet alleen, maar de mensen die onze democratie hebben opgebouwd en ontwikkelt. Het is als zo sins Plato. Dus niet alleen ik. Het is eerder dat jij moeite hebt met de huidige vorm, en dat is je goed recht, maar kom dan met een goed alternatief. Voor zover die voorhanden is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nakur_de_Islani op 12-09-2007 14:29:26 ]
pi_53121374
En ondertussen wordt er wel constant bezuinigd op bibliotheken, speciale projecten voor laaggeletterden en meer van dat soort dingen. Daar kan Aboutaleb niet veel aan doen, dat gebeurt in de provincies en gemeenten. Misschien moet hij daar eens naar kijken...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')