Bron.quote:DEN HAAG - De democratie is niet gediend bij een groot aantal mensen die slecht kunnen lezen en schrijven. Dat heeft staatssecretaris Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken dinsdag gezegd. In Nederland is één op de tien mensen het schrift onvoldoende machtig.
Om welafgewogen te kunnen stemmen moeten mensen zich schriftelijk informeren, stelt Aboutaleb. „1,5 Miljoen volwassenen kunnen hun stemrecht niet goed doen gelden”, aldus de bewindsman bij de ondertekening van een convenant dat het aantal laaggeletterden moet terugdringen. „De democratie kan slachtoffer worden van laaggeletterdheid”.
Ik heb het met name over het IQ test gedeelte.quote:Op woensdag 12 september 2007 04:50 schreef StefanP het volgende:
Denk je dat 80% van de VS de afgelopen tien jaar in de gevangenis heeft gezeten, een allochtoon is die nog geen decennium in de VS is of een uitkering geniet? Ik dacht het niet.
En zelfs al was dat wel zo, dan bleef ik bij mijn standpunt.
1.waar lees jij dat Aboutaleb het specifiek over allochtonen heeft?quote:Op woensdag 12 september 2007 04:12 schreef StefanP het volgende:
[..]
Bron.
Goh, he, eindelijk iemand die dat durft te zeggen - respect voor Aboutaleb. Alleen jammer dat je bij voorbaat weet dat het bij praten blijft en dat er helemaal niets gedaan wordt. Allochtonen die niet kunnen lezen en schrijven en geen hol van de democratie snappen behalve 'pvda of sp ies oetkerieng', verdienen het niet om te mogen stemmen.
Het zou zelfs een stap verder moeten gaan:Als je een uitkering geniet, dien je uberhaupt niet te mogen stemmen, met een uitzondering voor mensen die fysiek echt niet kunnen werken; Voor iedereen die jonger is dan 45 (om zodoende ouderen uit te sluiten die vaak geen keuze hadden), dient de stem met een factor vermenigvuldigd te worden die afhangt van hun opleiding. Bijvoorbeeld: enkel lagere school: 0.3, VMBO: 0.6, MBO: 0.9, HBO & uni: 1.2. Als alternatief kan er natuurlijk ook een IQ-test afgenomen worden, om helemaal uit te sluiten dat je per ongeluk een lagere vermenigvuldigingsfactor toewijst aan een intelligent persoon die toevallig geen hogere opleiding genoten heeft; Allochtonen krijgen pas na tien jaar een stem en alleen als aan de eerste voorwaarde voldaan wordt; Criminelen die veroordeeld werden met een straf langer dan 30 dagen, verliezen voor tien jaar hun stemrecht.
Deze maatregelen zullen er voor zorgen dat de groepen die 'dom' stemmen minder invloed hebben. En dat is een goede zaak. Democratie is een goed idee, maar door de verregaande dysgenetica als gevolg van de huidige verzorgingsstaat krijg je een steeds groter aantal domme mensen.
ik weet niet wat je hier voor onzin zit neer te pennen, maar er zit een akelig 'ubermensch-untermensch' geurtje aan jouw ideeen.quote:de verregaande dysgenetica als gevolg van de huidige verzorgingsstaat krijg je een steeds groter aantal domme mensen
Het Hupt, je snapt wel dat onze Aboutaleb wel een allochtoon is he?quote:Op woensdag 12 september 2007 07:49 schreef Het_hupt het volgende:
Aboutaleb heeft gelijk.
Aboutaleb heeft deels gelijk maar er is natuurlijk ook altijd nog de "informerende" werking van de tv die voor velen, zonder dat ze ook maar een woord kunnen lezen of schrijven, een bron van informatie over dit onderwerp is.quote:Op woensdag 12 september 2007 04:12 schreef StefanP het volgende:
[..]
Bron.
Goh, he, eindelijk iemand die dat durft te zeggen - respect voor Aboutaleb. Alleen jammer dat je bij voorbaat weet dat het bij praten blijft en dat er helemaal niets gedaan wordt. Allochtonen die niet kunnen lezen en schrijven en geen hol van de democratie snappen behalve 'pvda of sp ies oetkerieng', verdienen het niet om te mogen stemmen.
Het zou zelfs een stap verder moeten gaan:Als je een uitkering geniet, dien je uberhaupt niet te mogen stemmen, met een uitzondering voor mensen die fysiek echt niet kunnen werken; Voor iedereen die jonger is dan 45 (om zodoende ouderen uit te sluiten die vaak geen keuze hadden), dient de stem met een factor vermenigvuldigd te worden die afhangt van hun opleiding. Bijvoorbeeld: enkel lagere school: 0.3, VMBO: 0.6, MBO: 0.9, HBO & uni: 1.2. Als alternatief kan er natuurlijk ook een IQ-test afgenomen worden, om helemaal uit te sluiten dat je per ongeluk een lagere vermenigvuldigingsfactor toewijst aan een intelligent persoon die toevallig geen hogere opleiding genoten heeft; Allochtonen krijgen pas na tien jaar een stem en alleen als aan de eerste voorwaarde voldaan wordt; Criminelen die veroordeeld werden met een straf langer dan 30 dagen, verliezen voor tien jaar hun stemrecht.
Deze maatregelen zullen er voor zorgen dat de groepen die 'dom' stemmen minder invloed hebben. En dat is een goede zaak. Democratie is een goed idee, maar door de verregaande dysgenetica als gevolg van de huidige verzorgingsstaat krijg je een steeds groter aantal domme mensen.
ja en?quote:Op woensdag 12 september 2007 07:53 schreef Nakur_de_Islani het volgende:
[..]
Het Hupt, je snapt wel dat onze Aboutaleb wel een allochtoon is he?
En een PVDA-er op de koop toe. En tuurlijk heeft hij gelijk. Om in deze tijd niet te kunnen lezen + schrijven of alleen een van beide is niet mee kunnen met de maatschapij.quote:Op woensdag 12 september 2007 08:16 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
ja en?
Kan hij daarom geen gelijk hebben?
mijn ideequote:Op woensdag 12 september 2007 08:22 schreef Nakur_de_Islani het volgende:
[..]
En een PVDA-er op de koop toe. En tuurlijk heeft hij gelijk. Om in deze tijd niet te kunnen lezen + schrijven of alleen een van beide is niet mee kunnen met de maatschapij.
Je bedoelt de mensen die lid zijn van de blanke elite en door papsie en mamsie door de Uni zijn geloodste door hun dure contacten?quote:Op woensdag 12 september 2007 08:28 schreef SuperWeber het volgende:
Goed plan, er is echter 1 nadeel, er zijn genoeg mensen zo dom als het achtereind van een koe en toch een universitaire opleiding hebben genoten.
Het spijt me, maar zo werkt het alleen voor de koninklijke familie, dat voldoet niet aan mijn interpretatie van 'genoeg'. Ik doelde meer op het feit dat er genoeg idioten op deze aardbol rondlopen die een 'universitaire' opleiding hebben...quote:Op woensdag 12 september 2007 08:42 schreef Nakur_de_Islani het volgende:
[..]
Je bedoelt de mensen die lid zijn van de blanke elite en door papsie en mamsie door de Uni zijn geloodste door hun dure contacten?
Je schrijft hier dus eigenlijk hetzelfde alleen vanuit een ander perspectief.quote:Maar even een reactie op TS. Er zijn genoeg mensen die een lagere opleiding doen vanwegen sociale situaties. Hoe wil je deze mooi appels tussen de rotten apples vandaan vissen? Er zijn genoeg mensen die heel erg slim zijn en er toch voorkiezen om timmerman/vrouw te worden omdat ze graag met hun handen werken.
Verder heeft een schoolniveau niets te maken met analfabetisme, om je diploma te halen moet je toch echt 3 jaar lang een voldoende te halen voor een aantal exacte vakken. En laat daar nou net lees en schrijfvaardigheden voor nodig zijn.
De huidige oplossing eigenlijk ook...quote:Kortom: Je hele oplossing slaat kant nog wal.
Je beseft wel dat Wilders dan nauwelijks nog stemmen krijgt?quote:Op woensdag 12 september 2007 04:12 schreef StefanP het volgende:
[..]
Bron.
Ben ik niet helemaal met je eens, ook de rest van de "elite" heeft zo een houding. De nieuwe rijken gedragen zich als zijn ze van adel. Sturen hun kinder op dure Universiteiten enz.quote:Op woensdag 12 september 2007 09:21 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Het spijt me, maar zo werkt het alleen voor de koninklijke familie, dat voldoet niet aan mijn interpretatie van 'genoeg'. Ik doelde meer op het feit dat er genoeg idioten op deze aardbol rondlopen die een 'universitaire' opleiding hebben...
Nee absoluut niet. Ik geef aan dat scholing niets te maken heeft met iemands intelligentie. Zelfs een persoon met een lage intellegintie niveau, die kan lezen en schrijven moet instaat zijn om te stemmen.quote:Op woensdag 12 september 2007 09:21 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Je schrijft hier dus eigenlijk hetzelfde alleen vanuit een ander perspectief.
Ja maar wat als deze stemt op een partij waarvan hij/zij DENKT dat dit de beste keuze voor hem is?quote:Op woensdag 12 september 2007 10:09 schreef Nakur_de_Islani het volgende:
Nee absoluut niet. Ik geef aan dat scholing niets te maken heeft met iemands intelligentie. Zelfs een persoon met een lage intellegintie niveau, die kan lezen en schrijven moet instaat zijn om te stemmen.
Democratie is een ethische keuze, niet een pragmatische.quote:Op woensdag 12 september 2007 04:12 schreef StefanP het volgende:Voor iedereen die jonger is dan 45 (om zodoende ouderen uit te sluiten die vaak geen keuze hadden), dient de stem met een factor vermenigvuldigd te worden die afhangt van hun opleiding. Bijvoorbeeld: enkel lagere school: 0.3, VMBO: 0.6, MBO: 0.9, HBO & uni: 1.2. Als alternatief kan er natuurlijk ook een IQ-test afgenomen worden, om helemaal uit te sluiten dat je per ongeluk een lagere vermenigvuldigingsfactor toewijst aan een intelligent persoon die toevallig geen hogere opleiding genoten heeft;
Oh god, weer zo'n boos beta-ventje omdat de alfamensen hem in aanzien, salaris en positie zijn voorbijgestreven, terwijl hij toch echt wel een heul erg veul moeilijkere studie heeft gedaan.quote:Op woensdag 12 september 2007 08:28 schreef SuperWeber het volgende:
Goed plan, er is echter 1 nadeel, er zijn genoeg mensen zo dom als het achtereind van een koe en toch een universitaire opleiding hebben genoten.
Toch zou het een pragmatische moeten zijn.quote:Op woensdag 12 september 2007 10:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Democratie is een ethische keuze, niet een pragmatische.
En dat maakt volksvertegenwoordiging ook zo'n halve mislukking. Er is een land te besturen, dat moet je aan mensen overlaten die excelleren in de benodigde vakgebieden, niet aan mensen die zich bij al hun beslissingen laten leiden door angst voor de volgende verkiezing.quote:Op woensdag 12 september 2007 11:00 schreef Garin84 het volgende:
Bovendien hoort de volksvertegenwoordiging ook een vertegenwoordiging te zijn van het gehele volk, niet van een elitaire minderheid...
En de hoeveelheid van de stemmers zijn dit? Discrimineren is nog altijd (terecht) verboden. Dus dat er een minderheid van de stemmers zo stemt is hun keuzen. Ik maak me persoonlijk meer zorgen om de niet stemmers. Maar goed dat is een andere discussiequote:Op woensdag 12 september 2007 10:26 schreef MrDrako het volgende:
[..]
Ja maar wat als deze stemt op een partij waarvan hij/zij DENKT dat dit de beste keuze voor hem is?
Als hij/zij er niks van snapt en alleen stemt omdat de letters pvda leuk staan en mientje een leuke naam is?
Ja maar de bedoeling is toch dat je stemt op een partij die jouw belangen behartigt?quote:Op woensdag 12 september 2007 11:13 schreef Nakur_de_Islani het volgende:
[..]
En de hoeveelheid van de stemmers zijn dit? Discrimineren is nog altijd (terecht) verboden. Dus dat er een minderheid van de stemmers zo stemt is hun keuzen. Ik maak me persoonlijk meer zorgen om de niet stemmers. Maar goed dat is een andere discussie
Je onderschat de macht van mond op mond reclame. Waar ik eerder bang voor ben is dat iemand echt iene miene mutten gaat doen omdat die niet kan lezen. Want ze weet wel PVDA, maar welke letters waren dat ook alweer.quote:Op woensdag 12 september 2007 11:45 schreef MrDrako het volgende:
[..]
Ja maar de bedoeling is toch dat je stemt op een partij die jouw belangen behartigt?
Als je mientje een leuke naam vind maar ze is een nazi terwijl jij een marokkaan bent gaat er iets goed fout. Dan heeft het hele stemmen geen zin en kun je net zo goed iene miene mutte gaan doen om de zetels te verdelen.
Dat wordt lastig. Pragmatisch gezien is het democratische proces juist erg onhandig. Je levert enorm aan daadkracht en handelingssnelheid in t.o.v. een meer dictatoriale staatsvorm. Mensen die dit soort stemrecht op basis van IQ of kennis propageren gaan er m.i. echter teveel vanuit gaan dat politiek een kwestie van rationele keuzes is, terwijl er toch een significante morele en ethische componenten aanwezig zijn. Bovendien overschatten ze volgens mij het effect van dergelijke maatregelen. Ik geloof dat het CBS het wel eens onderzocht heeft en dat het voornaamste verschil tussen de gemiddelde partijkeuze en die van hoger opgeleiden was dat er onder hoger opgeleiden iets meer GL en D66 gestemd werd. Lijkt me toch ook niet iets waar StefanP op zit te wachten.quote:Op woensdag 12 september 2007 10:58 schreef ethiraseth het volgende:
Toch zou het een pragmatische moeten zijn.
quote:Op woensdag 12 september 2007 09:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Je beseft wel dat Wilders dan nauwelijks nog stemmen krijgt?
Mag jij mij gaan uitleggen waar dat gebeurt.... Je ernaar gedragen is natuurlijk niet genoeg...quote:Op woensdag 12 september 2007 10:09 schreef Nakur_de_Islani het volgende:
[..]
Ben ik niet helemaal met je eens, ook de rest van de "elite" heeft zo een houding. De nieuwe rijken gedragen zich als zijn ze van adel. Sturen hun kinder op dure Universiteiten enz.
Ik schreef:quote:[..]
Nee absoluut niet. Ik geef aan dat scholing niets te maken heeft met iemands intelligentie. Zelfs een persoon met een lage intellegintie niveau, die kan lezen en schrijven moet instaat zijn om te stemmen.
[..]
Doelend op het feit dat een universitaire opleiding nog geen garantie geeft op een weloverwogen stem. Oftewel dat zoals jij netjes omschrijft 'scholing heeft niets te maken met iemands intelligentie'. Misschien dat hier de nuance 'deels' op zijn plaats is...quote:Op woensdag 12 september 2007 08:28 schreef SuperWeber het volgende:
Vind jij de meest eerlijke oplossing, misschien denken andere mensen daar wel heel anders over. In het laatste deel van je post zit de sleutel denk ik. Elke oplossing veroorzaakt weer 2 (of meer) problemen.quote:[...]
De huidige oplossing gaat uit van een gelijkheids beginsel. Is de meest eerlijke oplossing. En elke oplossing veroorzaakt weer 2 problemen.
Oh god, weer zo'n boos '[insertnickname]ventje' die voorbarige conclusies trekt...quote:Op woensdag 12 september 2007 10:58 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Oh god, weer zo'n boos beta-ventje omdat de alfamensen hem in aanzien, salaris en positie zijn voorbijgestreven, terwijl hij toch echt wel een heul erg veul moeilijkere studie heeft gedaan.![]()
[..]
Ik vind dat niet alleen, maar de mensen die onze democratie hebben opgebouwd en ontwikkelt. Het is als zo sins Plato. Dus niet alleen ik. Het is eerder dat jij moeite hebt met de huidige vorm, en dat is je goed recht, maar kom dan met een goed alternatief. Voor zover die voorhanden is.quote:Op woensdag 12 september 2007 12:20 schreef SuperWeber het volgende:
Vind jij de meest eerlijke oplossing, misschien denken andere mensen daar wel heel anders over. In het laatste deel van je post zit de sleutel denk ik. Elke oplossing veroorzaakt weer 2 (of meer) problemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |