abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 oktober 2007 @ 21:26:32 #226
1762 YPPY
Yppiaans
pi_53799848
Wil Anna melk?
- Nee, dat lust ze niet.
O, drinkt ze nog opvolgmelk dan?
- Nee, lust ze ook niet.
Hoeft ze geen melk dan?
- Uhm... ze krijgt borstvoeding?
Wil ze ook geen andere melk?
-
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 13:32:24 #227
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_53812654
YPPY, vermoeiend is het soms he!
Heb je trouwens nog vragen/opmerkingen gekregen naar aanleiding van je gastcollege?

Vandaag 1 week na de 1e verjaardag, betekent 1 jaar (live) borstvoeding vandaag!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_53815800
PM Wat goed

Hier heeft Iris echt 0 interesse meer Ik stond met haar onder de douche en zorgde dat haar aandacht op mijn borst gevestigd was. Ze keek er echt naar, zo van: wat wil je dat ik ermee doe
Lijkt wel alsof ze helemaal vergeten is waarvoor ze ze ooit gebruikt heeft
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 17:08:37 #229
94046 PM-girl
pi_53817196
Gek LadyS he! Zolang je voedt is het voor je kindje en jou zo vanzelfsprekend, dat dat dan ineens weg kan zijn!
*
pi_53817405
PM, gefeliciteerd! Bij sommige mensen, o.a. jij dus, denk ik bij dit soort dingen altijd terug aan de eerste mailtjes op deze lijst. Alle problemen en zorgen lijken nu zo klein terwijl ze toen zo groot waren.

Die Iris! Apart he, zó is het bijna het belangrijkste in het leven van een baby en zó is het bij wijze van spreken niets meer voor ze.
pi_53817444
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 13:32 schreef PM-girl het volgende:

Vandaag 1 week na de 1e verjaardag, betekent 1 jaar (live) borstvoeding vandaag!
Gek he, dat je dat voor je het weet een jaar doet!
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 17:19:43 #232
94046 PM-girl
pi_53817448
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 17:17 schreef owlet het volgende:
PM, gefeliciteerd! Bij sommige mensen, o.a. jij dus, denk ik bij dit soort dingen altijd terug aan de eerste mailtjes op deze lijst. Alle problemen en zorgen lijken nu zo klein terwijl ze toen zo groot waren.
Dat is ook waarom ik wel trots ben. Eigenlijk is het heel natuurlijk, zolang voeden, maar ik heb voor mezelf toch wel wat hobbeltjes overwonnen.
*
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 17:51:32 #233
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_53818086
PM - girl, het is dan wel natuurlijk, maar zeker niet meer vanzelfsprekend om zo lang te voeden.
Je mag zeker trots zijn op jou en je ventje!
Ik hoop dat ik over 8 maanden, net als jij, mijn 1-jarig jubileum kan vieren...

Vandaag is echt een drama-dag qua voeden:
Vanochtend zeker 1 uur bezig geweest omdat meneertje continu afgeleid raakte en druk aan het lachen en spelen was. Maar op het moment dat de borst weg was ging hij protesteren. Dus weer ontbloten, 2 slokjes en weer alles doen behalve drinken. En dat ging maar door...Om 9 uur vond ik het welletjes.
Ik had vanochtend een belangrijke bespreking op het werk, en hoewel ik normaal op dinsdag vrij ben toch gegaan, met kind, schoonmoeder en een klein flesje afgekolfde melk (100cc).
Schoonmoeder was met Devin aan het wandelen en pas om 12 uur(!) wilde hij het flesje.
Om 12:30 aangelegd, maar hij wilde niet drinken. En nu is hij al de hele middag huilerig, maar drinken doet hij parktisch niet. Soms een paar slokjes, maar meer ook niet. De borst biedt hem ook geen troost lijkt het wel, ik weet niet zo goed wat het probleem is! 6 uur was mijn deadline: dan nog niet gedronken dan een flesje proberen. Sorry voor de vaagheid, hij wil niet slapen, niet eten en alleen maar huilen en hangen
Honger? Pijn? Geen idee...
.... met gevoel voor drama....
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 18:06:45 #234
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_53818472
Okay, hij heeft net gedronken. 3 hele minuten en toen was hij het zat.
En de andere borst weigerde hij ook.
Geen idee wat er met hem is, maar hij is gelukkig gestopt met huilen en is weer vrolijk.
Op dit soort momenten weet ik het allemaal niet meer.....
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 19:54:38 #235
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_53820649
Hoera, na 'n half slapen heeft meneer heel goed gedronken aan beide borsten!
pi_53820799
Als ik dan goed reken is Devin ongeveer 4 maanden?

Dit soort gedoe he, dat zul je heel vaak horen over kindjes rond de 4 maanden. De wereld wordt interessanter, baby ontwikkelt zich hard, wordt afgeleid door zowat alles.

Wat je misschien kunt doen is in een rustige, halfdonkere kamer gaan voeden. Of iets bij je hebben wat zijn aandacht wel trekt, maar toch dicht bij jou is: een mooie kralenketting bijvoorbeeld.

Maar misschien zit hem momenteel ook wel wat dwars, hangt hij ergens tegenaan.

In elk geval: rond de 4 maanden is dit gedrag dat vaker voorkomt.

LadyS!!!!!!!!! Werk aan de winkel. Kersjes zoon is 4 maanden..... rings a bell?
Variety is the spice of life
pi_53820811
PM-Girl ik heb hetzelfde als Owlet. Ik denk daar dan ook aan terug! En je mag zéker trots zijn. Gefeliciteerd!
pi_53821015
Ja, dat ringt zeker een bell hier
Kersjes, het is een faaaaaaaase. Iris heeft dat ook een hele tijd gehad. Ik werd er echt helemaal doodziek van, maar het werd geleidelijk aan minder. écht!
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 20:19:25 #239
1762 YPPY
Yppiaans
pi_53821323
Helemaal terecht toch dat je trots bent PM, het is niet bepaald makkelijk gedaan en een jaar is superlang. Zo vaak zie je dat niet.

Die problemen zijn normaal na vier maanden Kersjes. Hebben denk ik alle kindjes hier gehad. Bij Anna heb ik van alles geprobeerd: in het donker voeden, deken over ons heen, totale stilte, gedoe met hydrofiele luiers. Het is een fase.

Kan hij geen last hebben van tandjes dat hij zo huilerig is?

-edit- je hebt al antwoord tussendoor zie ik. Moet ik ook niet tussendoor Anna drinken geven.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_53821383
Hier ook herkenbaar, ook al is 3 maanden en een week nog geen 4 maanden

ALLES is interessanter dan drinken, maar ow we als de bh weer dichtgaat dan is het huis te klein.
's avonds en 's nachts drinkt meneer prima maar overdag is het af en toe hopeloos.
Paar slokken drinken en dan geen zin meer, maar dus na 2 uur weer trek in een paar slokken. Of juist 6 uur tussen 2 voedingen in... D'r is geen peil op te trekken.

En het is maar goed dat ik niet heel preuts ben want anders kwam ik de deur niet meer uit vrees ik. Pepijn laat regelmatig los tijdens het drinken, zodat ik met een blote tepel zit en de melk alle kanten op vliegt.
pi_53821488
Hihi doeken erover heb ik ook al geprobeerd, maar dat levert vooral heeeeel lachwekkende situaties op .
Mama die volledig met zo'n doek in de knoop zit. Pepijn die denkt he dat is leuk, dat kan ik vastpakken en in mijn mond stoppen, veel leuker als zo'n tepel. Om dan na een paar seconde erachter te komen dat er uit de doek geen melk komt. Dus kwaad worden en een ander stukje doek proberen
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 20:54:41 #242
94046 PM-girl
pi_53822171
P_iglet, ben je eigenlijk nog naar de bv-dag geweest?
*
pi_53822441
nee helaas niet. ik zag de reis naar utrecht met pepijn in het openbaar vervoer toch niet zitten. Het was ook niet vlak bij het station enzo. En ik ken niemand en dan ben ik echt een watje . Ja ja slap excuus ik weet het
En mijn werk had die dag ook een feestdag, dus ben daar heen geweest met Pepijn.
Dat was overigens ook erg gezellig.

En daar weer ontzettend leuk borstvoeding zitten geven met een meisje van 10 op schoot erbij

De volgende keer wil ik echt hoor naar zo'n bv dag, lijkt me hartstikke interessant, maar hoop dan echt af te kunnen spreken met iemand. Dan heb ik ook geen excuus om niet te gaan.
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 21:11:33 #244
94046 PM-girl
pi_53822515
Ik snap het wel, zo zou het bij mij ook kunnen gaan. Wie weet, de volgende keer wel! Kan Yppy zich meteen inschrijven als gastspreker
*
pi_53823271
Renzell om nog terug te komen op jouw vragen over waarom zo lang te voeden.

Ik heb me altijd afgevraagd of het bij mij verslavend werkte ofzo. Ik kon het namelijk niet zomaar afbouwen en stoppen. Beide keren is het gestopt omdat de productie terug nam vanwege zwangerschap.

Ik heb heel lang gehad dat ik toch echt wel een keertje mijn lichaam terug wilde of gewoon ordinair eens dronken worden of stappen met vriendinnen. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om te stoppen met de bv. Dat kun je maar 1 keer stoppen en dan is het ook over. Dat bleef constant maar in mijn achterhoofd spelen. En ja Chantel was heel makkelijk te troosten en of in slaap te krijgen met bv.

Inmiddels ben ik al minstens 4.5 jaar zwanger of bezig met bv, dus het gemis raakt toch wel wat op de achtergrond. Of ik dit keer weer zolang zou voeden, weet ik niet. Al weet ik in mijn achterhoofd wel dat het er waarschijnlijk wel op uit zal draaien. Ik wil ook dit kindje minstens 1 jaar voeden zodat het minstens hetzelfde krijgt als Joshua en Chantel.
pi_53824153
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 20:25 schreef p_iglet het volgende:
Hihi doeken erover heb ik ook al geprobeerd, maar dat levert vooral heeeeel lachwekkende situaties op .
Mama die volledig met zo'n doek in de knoop zit. Pepijn die denkt he dat is leuk, dat kan ik vastpakken en in mijn mond stoppen, veel leuker als zo'n tepel. Om dan na een paar seconde erachter te komen dat er uit de doek geen melk komt. Dus kwaad worden en een ander stukje doek proberen

ik kan het zo voor me zien, even kijken of een ander stukje doek wel melk geeft haha!

en PM-girl, gefeliciteerd met je éénjarig jubileum! Ik las toen nog niet mee maar blijkbaar ging het niet altijd vlot...mooi hoe dat dan overwonnen is en je toch al een heel jaar zelf voedt!

Enneh... ik heb echt steun nodig... "niemand" in mijn omgeving steunt me om BV te geven, ofwel zijn het oudere vrouwen die ofwel FV gaven ofwel nooit bij hun manier van voeden hebben stilgestaan, ofwel zijn het moeders die na een goede maand (of vroeger) de handdoek in de ring hebben gegooid. Één vriendin heeft een jaar gevoed, maar haar zie ik nauwelijks.
Mijn omgeving accepteert wel dat ik BV geef, ze zijn ook niet anti of zo, maar toch zijn er opmerkingen die verkeerd vallen... zoals mijn schoonmoeder.
Toen ik zei dat we naar de KA gingen omdat Liande zo vaak melk teruggeeft en de laatste week krijst na haar eten (is na 2 min en rechtop houden over, maar ik vind het toch maar raar), zei ze iets als ja, als het aan je melk ligt, dan is't rap opgelost hè.
Ze heeft zelf wel 2x de borst gegeven, maar heel kort. De ene keer is ze gestopt omwille van antibiotica bij een baarmoeder(of was het toch borst?)ontsteking, de tweede keer omwille van reflux en koemelkallergie.
Mijn vriend oppert soms ook om FV te geven 's nachts, of als ik het wat moeilijk heb of als ik te vaak (nu ja, vaak) zeg dat mijn borsten onaangenaam voelen.
Toch wil ik dolgraag de BV laten lukken, ik heb altijd in mijn hoofd gehad pas af te bouwen rond haar 8m (dan ga ik weer voltijds werken, vanaf 4m halftijds).

De lactatiekundige heb ik nog niet gebeld, blijft toch een drempel voor mij (niet financieel ofzo, gewoon een beetje het gevoel zoals Davinia zegt, er zijn dagen dat het minder pijnlijk is en je denkt, ach waarom, het betert alweer).

En verder heb ik zaterdag dus gekolfd in het EHBO-lokaaltje, een hele verademing, en ik mag ook de koelkast gebruiken tot na de les. (koelt toch wat beter dan koelelementen)
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 22:12:42 #247
94046 PM-girl
pi_53824295
Iksje, wat rottig zeg! Ik herken het wel en nu, na 1 jaar, heeft mijn onzekerheid daarover zich laten wegschuiven door immuniteit en soms wat recalcitrantie
Juist daarom zou het denk ik toch zinvol zijn de lk te benaderen. Ik merkte zelf dat ik er nogal eens mee schermde, als ik me onzeker voelde door reacties. Wat de lk gezegd had, werd toch meer voor waar aangenomen.

Fijn dat je nu een goed kolflokaal hebt!
*
pi_53824376
Iksje, ook voor jou dezelfde vraag. Herken je hier iets in:

- onrustig drinken, verslikken, loslaten, huilen (de baby kan de stroom melk niet verwerken, wordt benauwd, laat los, of verslikt zich en hoest en proest)
- lekkende borsten bij moeder (voortdurend)
- groenige ontlasting met witte stukjes (onverteerde melkresten)
- de baby groeit meer dan 300 gram per week

Zo ja...Wat je kan doen:

- om meer evenwicht te krijgen in vraag en aanbod kan je 1 borst per voeding geven en dan de baby zo lang laten drinken als het wil.
- je kan dezelfde borst een paar geven, zodat de baby goed kan toekomen aan de wat vettere melk. (de andere borst niet te vol laten worden)
- op verzoek voeden, niet langer dan 3 uur ertussen laten
- in geval van een heftige toeschietreflex: ergste spanning van de borst kolven/melk laten wegvloeien alvorens weer aan te leggen/ pauze nemen, laten boeren
- je kan een andere voedingshouding proberen
- je kan eenmalig de borsten 1 keer helemaal ‘leeg’kolven

Let ook op dat je borsten niet te vol zijn, dan is aanhappen moeilijk.
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 22:20:01 #249
1762 YPPY
Yppiaans
pi_53824483
Het college was erg makkelijk PM. Ze waren het met me eens, of zo deden ze wel iig. Ze moeten wel natuurlijk. Het was wel grappig om over Kleintjes te vertellen en het feit dat ze aardbei in hapjes voor de kleinsten hebben zitten.

Iksje, ik had hier ook weinig steun. Gelukkig wel 1 vriendin die 9 maanden bv heeft gegeven, zij is onder druk van haar omgeving gestopt. Ik voelde me juist extra koppig om door te zetten en luisterde steeds minder naar bezwaren. Dit topic heeft me overigens wel veel steun gegeven, ook als het moeilijk ging. Jij weet zelf wat het beste is voor je kind.
Je kunt anders ook eerst een vrijwilliger bellen, misschien dat die stap kleiner is?
*OUD heilige*
pi_53824885
Iksje wat vervelend dat je in je omgeving zo weinig steun hebt!
Als je echt last hebt van "zeurende" en bemoeiende opmerkingen uit je omgeving wil een aantal assertieve opmerkingen instuderen ook wel helpen.

"ik gebruik gewoon wat de natuur perfect gemaakt heeft, ga geen namaak gebruiken als het echte prima werkt"
"een kalfje drinkt toch ook geen geitenmelk, daarom Liande geen kunstmelk"

en zeker die vrijwilliger of lactatiekundige bellen als je hulp nodig hebt!!

Hier weer iemand die morgen (heb tentamen op andere locatie) verwachte dat ik wel op een invaliden toilet ging kolven... Nou dacht het niet...
De opmerking, u smeert uw brood toch ook niet op het toilet doet nog steeds wonderen
pi_53824952
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 22:16 schreef nebelung het volgende:
Iksje, ook voor jou dezelfde vraag. Herken je hier iets in:

- onrustig drinken, verslikken, loslaten, huilen (de baby kan de stroom melk niet verwerken, wordt benauwd, laat los, of verslikt zich en hoest en proest)hangt van de moment af, soms drinkt ze onrustig (slordig, zoals ik het hierboven noemde) maar echt benauwd lijkt ze het niet te hebben...
- lekkende borsten bij moeder (voortdurend) nee, een klein beetje bij het toeschieten, maar niet tussen de voedingen
- groenige ontlasting met witte stukjes (onverteerde melkresten) heel af en toe, maar slechts een stukje van de ontlasting is dan groenig, de rest is dan gewoon brokkelig mosterdgeel
- de baby groeit meer dan 300 gram per week tot nu toe zo'n 200g per week, gok ik, er heeft al 3w tussengezeten ook, toen was ze 700g bijgekomen, de eerste twee weken na de bevalling was het 250 en 280g

Zo ja...Wat je kan doen:

- om meer evenwicht te krijgen in vraag en aanbod kan je 1 borst per voeding geven en dan de baby zo lang laten drinken als het wil.
- je kan dezelfde borst een paar geven, zodat de baby goed kan toekomen aan de wat vettere melk. (de andere borst niet te vol laten worden)
- op verzoek voeden, niet langer dan 3 uur ertussen latenop verzoek van de moeder bedoel je dan? Liandes patroon nu is ongeveer: laatste voeding, nog 1à2 u wakker, slapen en dan de ochtendvoeding. Dan zit er zo'n zes uur tussen die twee voedingen. Overdag komt ze om de 3 à 4u, behalve 's avonds, dan is het vaker. Zo komt ze op 7 voedingen per dag
- in geval van een heftige toeschietreflex: ergste spanning van de borst kolven/melk laten wegvloeien alvorens weer aan te leggen/ pauze nemen, laten boeren
- je kan een andere voedingshouding proberen
- je kan eenmalig de borsten 1 keer helemaal ‘leeg’kolven doe ik eigenlijk nu elke avond na de laatste voeding, omdat ze anders heel vol zijn tegen de volgende voeding, maar ik heb geen idee hoe ik mijn borsten kan laten wennen aan die lange pauze

Let ook op dat je borsten niet te vol zijn, dan is aanhappen moeilijk.
Ehm, nou ja, als ik nu eens met deze uitleg naar een lk zou gaan?
pi_53825074
p_iglet, das inderdaad een goed argument, waarom voor namaak gaan als het echte er al is?
Vandaag zei mijn zusje 'Vriendin X vind melk maar vies, laat staan dat haar vriend het zou proeven' (vriendlief heeft hier eens van een afgekolfd flesje geproefd, uit nieuwsgierigheid) Vriendin X bevalt in december en gaat voor KV.
Ik vind mijn melk absoluut niet vies... vriendlief gelukkig ook niet. Die reageerde op de uitspraak met 'melk van een koe, da's eigenlijk pas vies, met een vuile uier en de rare dingen die melkkoeien in hun stal te eten krijgen'.

En iedereen alvast bedankt voor het luisteren naar mijn 'klaagzang'
pi_53825375
Nou, het ging me om het eerste stukje, Zijn die dingen namelijk het geval dan kan er sprake zijn van dat je veel melk hebt. Maar gezien je antwoorden, is dat het niet denk ik. Dus vergeet dat maar.

Als ik zo (en dat is vluchtig, want ik ben erg moe) lees heb je een paar dingen waar je mee zit:

- Liande drinkt slordig en gezien eerdere posts hapt ze ook slordig.
- Ze schreeuwt en spuugt na het voeden.
- Je borsten voelen onaangenaam vol.

(klopt het?)

Met deze dingen kan je zeker terecht bij zowel een vrijwilligster of een lk.
pi_53825622
En als aanvulling op P_iglets post: misschien denkt je partner je juist te helpen door het geven van kunstvoeding te opperen. Hij kan misschien denken dat je hij je juist daarmee het vertrouwen kan geven dat je niet door hoeft te gaan "voor de omgeving".

Ik weet dat ik het heel slecht kon hebben als M. me dacht te troosten door te zeggen dat ik er altijd mee op zou kunnen houden, als ik met tranen in mijn ogen zat te voeden. Hij bedoelde het alleen maar lief maar ik wilde horen dat hij me sterk en knap vond want elke gram medelijden maakte het alleen maar erger

Vertel hem hoe je je voelt en hoe hij je kan steunen, als mannen het al moeilijk vinden om helemaal te begrijpen hoe dingen overkomen dan is dat al helemaal zo bij het geven van borstvoeding!
Voor hem is het waarschijnlijk alleen een goed voedingsmiddel voor zijn kind en zijn partner die het moeilijk heeft terwijl het voor jou direct te maken heeft met je eigen lichaam én geest (for lack of a better word) waardoor het misschien lastiger te bevatten is hoeveel het voor je kan betekenen

Dikke kans dat hij makkelijker een luchtig maar duidelijk antwoord kan geven als je schoonmoeder een rare opmerking maakt

[ Bericht 2% gewijzigd door owlet op 09-10-2007 23:05:44 ]
pi_53826418
goed uitgelegt owlet!!!

iksje "klaag" maar raak hoor

ben zo blij met mijn vriendje die wat dat soort dingen betreft 100% achter mij staat en de meeste dingen als volkomen logisch ziet.
hij heeft van de week al die gekregen potjes uit kadopakketten meegegeven met een vriendin die aan haar verstandskiezen geopereerd moet. Onder het mom die gaan we toch niet gebruiken want er zit veel te veel troep in en je ging toch alles zelf maken
pi_53830673
Iksje ik herken helemaal hoe je je voelt. Ik woon in een land waar bv geven vrij weinig voorkwam. En ik kreeg dan ook weinig steun van mijn omgeving. Laten we maar gewoon zeggen geen steun. En dat is moeilijk, want ik had ook een kindje wat vreselijk veel melk terug gaf en huilde. En niet goed hapte en het deed pijn. En ik heb echt tranen met tuiten gehuild, want ik vond het zo moeilijk om door te zetten. Maar ik had in mijn achterhoofd dat ik minstens 6 maanden wilde voeden en ik ging door tot ik het laatste had geprobeerd.

Ik heb toen de bv lijn hier gebeld en die hebben me geadviseerd om naar zo'n bijeenkomst te komen zodat ze me konden helpen. En met veel hulp van hier en van hun ben ik erdoorheen gekomen. Uiteindelijk heb ik Joshua bijna 1 jaar kunnen voeden. En bij de tweede hield iedereen maar zijn mond want ze wisten toch wel hoe ik over de bv dacht. Schoonvader heeft het nog eens geprobeerd dat het bij 10 maanden toch echt wel tijd werd dat Chantel aan de fles moest. Je moet maar zo denken, ze hebben werkelijk geen idee hoe goed het is voor een baby. Laat ze allemaal maar kletsen, jij doet wat jij wilt. En stoppen kan altijd nog.
pi_53830757
Ik heb eigenlijk nog niet 'echt' commentaar gehad. Alleen af en toe de voorzichtige vraag hoelang ik dat nog ga of moet doen.
pi_53832301
Mijn man heeft ook vaak geopperd dat ik kon stoppen. Dat vond ik echt moeilijk, terwijl hij het deed om me te steunen, dat ik niet door zo gaan voor 'de anderen' en dat ik wist dat hij het goed zou vinden als ik zou stoppen. Ik wilde juist dat hij ook helemaal voor de bv was en dat hij dat stimuleerde. Het is wel grappig, tijdens mijn zwangerschap postte hij zo totaal anders over bv dan nu. Zelf vindt hij het vooral lekker makkelijk. Ik doe de nachten en kan Anna makkelijk troosten als ze niet lekker is.
*OUD heilige*
  woensdag 10 oktober 2007 @ 10:20:05 #259
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_53832606
Ik kom me hier ook maar eens melden! weer een mede-
Borstvoeding gaat hartstikke goed hier. Lena drinkt goed en ziet er na elke voeding tevreden uit. En groeien dat kind! De kinderarts noemde mijn voeding slagroom. Jihaa.
Bij Luuke liep de melk na 6 weken zo terug dat ik de energie niet meer had om te blijven voeden. Ik hoop dat het deze keer beter gaat.

en ook nog hulde aan de dubbele kolf! toen lena in het ziekenhuis lag heb ik gekolft, als een bezetene. De vriezer staat vol en ondertussen had zij ook voldoende oorraad om de nachten in het ziekenhuis door te drinken. geweldig ding is het, we konden 'm huren van het ziekenhuis en terugbrengen bij de borstvoedingswinkel. (einde tip. )
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
pi_53833236
Lishe! Welkom, welkom!
Terugloop rechttrekken is ook zwaar. Mocht je er weer bang voor zijn dan kan je zorgen dat je het een beetje voor bent door in ieder geval op verzoek te voeden en liever vaker even kort aan legt dan (te) snel naar lange periodes tussen de voedingen gaan. Op die manier ben je het snelst en met de minste zorgen van de regeldagen af

Petje af hoor, dat je ondanks al de narigheid van een ziekenhuisopname toch bent blijven voeden.
  woensdag 10 oktober 2007 @ 11:23:22 #261
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_53834291
Bedankt voor de bemoedigende reacties!
We moeten het maar gewoon zien uit te zingen, hopen dat deze fase snel voorbijgaat want dit schiet ook niet op. Het lijkt wel alsof hij 's avonds laat en 's nachts langer en beter drinkt, maar als je (half) slaapt raak je natuurlijk ook minder snel afgeleid
Vanochtend was het ook weer een worsteling. Uiteindelijk heb ik zijn grijpgrage handjes maar in mijn mond gestopt, want ik werd helemaal gek van zijn gefriemel! En continu ook aan dat oortje zitten, hij verfrommelt het helemaal zodat het in zijn vuistje past. En aangezien het al sinds de geboorte een beetje raar gekreukt is...
Door dat mindere drinken van hem heb ik trouwens wel behoorlijke pijn in mijn borsten.
Vooral de rechter heeft ook harde stukken erin en deed vannacht zo'n pijn dat ik er niet op kon liggen.
Na het leegkolven ging het beter, maar nog steeds erg gevoelig.
  woensdag 10 oktober 2007 @ 11:24:48 #262
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_53834341
Lishe, weet je ook waardoor de melk bij je oudste terugliep?
En hoe je dat nu zou kunnen voorkomen?
  woensdag 10 oktober 2007 @ 20:41:45 #263
94046 PM-girl
pi_53847270
Lishe, hallo!

Volgens mij heb ik een tijdje dezelfde kolf gehad, heerlijk ding inderdaad!
*
pi_53857833
Devin heeft gister bij mijn schoonmoeder ook lopen klooien met drinken.
Hij deed er ontzettend lang over om de flessen leeg te krijgen, was steeds aan het draaien met hoofd en lichaam en aan het spelen met alles wat maar in de buurt kwam.
Gelukkig haalt hij het wel weer in. Gisteravond, vannacht en vanochtend veel en langdurig gedronken bij me.
  FOK!fossiel donderdag 11 oktober 2007 @ 12:25:25 #265
2628 Karin
pi_53860799
Ik weet dat het al 10000 x voorbij gekomen is en ik ben al flink aan het zoeken maar kan het niet zo snel vinden. Ben net gebeld door het kdv dat Ruud spruw heeft. Zo stom dat ik dat zelf niet gezien heb want het verklaard wel waarom hij zo onrustig is de laatste dagen. En dat mijn borsten pijnlijk zijn maar ik dacht dat dat kwam door het vele kolven dat ik de laatste 2 weken doe om die flesjes maar gevuld te krijgen. Zo zielig voor het mannetje ook dat ik het niet eerder zag, hij is echt niet in zijn humpie de laatste paar dagen. Dacht dat hij last had van de tandjes die doorkwamen maar het zit dus overal in zijn mondje, dat had ik niet gezien.

Ik heb straks een afspraak bij de huisarts. Welke medicijnen moet ik wel of juist niet hebben? En volgens mij moest die dosis aangepast worden he?
Ik wil graag een beetje voorbereid er heen voor het geval ik een huisarts tref die er geen verstand van heeft.
Hoe zit het met de melk uit de vriezer? Ik weet natuurlijk niet wanneer dit begonnen is. Dat moet geloof ik gekookt worden toch voordat het gegeven wordt? Is dat ook zo met de melk die ik 1 of 2 dagen voor het voeden meegeef afkolf?
pi_53860913
karin, in de OP vind je een linkje met het antwoord op je vragen (spruw en spruwbehandeling)

Naar alle waarschijnlijkheid schrijft de ha Daktarin orale gel voor voor Ruud en voor jezelf kan je miconazol kopen bij de apotheek (kan zonder recept). In het linkje spruwbehandeling zul je lezen dat je niet het schepje wat bij de tube daktarin zit moet gebruiken (is veel te veel) maar bolletjes ter grootte van een erwtje moet maken, staat allemaal in het linkje. In het linkje staan ook instructies wat betreft hygiene en wat je met de melk moet doen.

Balen hoor. En echt niet zo gek dat je het zelf niet gezien hebt.
  FOK!fossiel donderdag 11 oktober 2007 @ 12:36:18 #267
2628 Karin
pi_53861061
Dankjewel nebelung
Ik had het linkje in de op gelezen maar daar kwamen zoveel medicijnen voorbij dat het een beetje onduidelijk werd. Moet dus iets voor hem en iets voor mij, Daktarin en Miconazol. Mooi, is dat duidelijk en dan zal ik inderdaad de dosering aanpassen. Zeker ook een stuk langer gebruiken dan voorgeschreven?
pi_53861258
De daktarin die wij krijgen was sowieso al te weinig, dus ik heb al na twee dagen gebeld voor een extra recept. Het is na opening maar een paar dagen houdbaar. Het is wel verstandig langer te gebruiken. Anna vond dat spul echt lekker, het is superzoet.
*OUD heilige*
pi_53861273
Ja in de 1e instantie zal hij dat wel voorschrijven. (de miconazol kan je zelf kopen, de daktarin orale gel zal op recept gaan). Er zijn wel meer dingen voor spruw , maar hier begint het eigenlijk standaard mee.

In elk geval moet je niet te snel stoppen. Als je verbetering ziet ga dan zeker een week door. En alle hygiene in acht nemen, zoals al die dingen wassen (denk ook knuffels die hij in zijn mond stopt enzo), spenen uitkoken en dergelijke.
  FOK!fossiel donderdag 11 oktober 2007 @ 12:49:30 #270
2628 Karin
pi_53861349
En hoe zit het met de melk die in de vriezer ligt of ik bijvoorbeeld vandaag afgekolfd heb? Moet dat weggegooid of kan dat nog gegeven worden?
pi_53861401
Je kan het tegen de kook brengen en het gewoon geven.

Nog een tip: op alles wat je vanaf nu kolft en invriest kan je een S zetten (in rood bijvoorbeeld). Dan weet je dat die melk in elk geval verhit moet worden.
  vrijdag 12 oktober 2007 @ 09:40:05 #272
94046 PM-girl
pi_53880241
He bah Karin, wat rot!
Ik heb zelf met Simon ook een aantal keren spruw onopgemerkt gehad. Je ziet niet altijd iets in het mondje he!
*
  zondag 14 oktober 2007 @ 15:13:20 #273
94046 PM-girl
pi_53925533
Ik lees net dit artikel
Zo jammer dat het een moeilijk onderwerp blijft, voor alle partijen lijkt het wel. Een tekst als dit maakt me erg aan het twijfelen, of ik tóch niet iets wil doen voor bijvoorbeeld LLL of VBN.
*
  zondag 14 oktober 2007 @ 20:21:51 #274
1762 YPPY
Yppiaans
pi_53931887
Het is zo jammer he, net wat er staat. Je wordt wel gestimuleerd te beginnen, maar daarna houdt het op. Je moet zelf je steun gaan zoeken en zo goed uitzoeken wat goede en wat slechte informatie is. Niet zomaar de verpleegkundige, kraamhulp, arts of wvk geloven. 'Strijden' tegen je omgeving. Het zou zoveel makkelijker zijn als je goede informatie kreeg, wanneer het normaal was bv te geven. Een tijdje terug heb ik met iemand gemaild over vrijwiliigerswerk voor de LLL of VBN, maar ik denk dat ik er te veel moeite mee zou hebben mijn mening voor te houden op momenten dat dit wel moet.
*OUD heilige*
pi_53933049
Ik heb me een poosje verdekt opgesteld, maar ik geloof dat ik op korte termijn hier afscheid moet nemen.
Tinka dronk de afgelopen weken nog 1 keer per nacht, maar nu sabbelt ze eens in de 2 dagen er nog een paar slokjes uit en daar houdt het eigenlijk mee op. Heb er nu ook na -deze week exact- 18 maanden ook wel vrede mee.
En om zeer laat op een vraag van Renzell terug te komen... Ik stop altijd met bv als ik onverwacht weer zwanger blijk te zijn...
  zondag 14 oktober 2007 @ 21:21:00 #276
94046 PM-girl
pi_53933206
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 21:13 schreef Mammietje het volgende:
Ik heb me een poosje verdekt opgesteld, maar ik geloof dat ik op korte termijn hier afscheid moet nemen.
Tinka dronk de afgelopen weken nog 1 keer per nacht, maar nu sabbelt ze eens in de 2 dagen er nog een paar slokjes uit en daar houdt het eigenlijk mee op. Heb er nu ook na -deze week exact- 18 maanden ook wel vrede mee.
En om zeer laat op een vraag van Renzell terug te komen... Ik stop altijd met bv als ik onverwacht weer zwanger blijk te zijn...
Lees ik het goed Mammietje?????
*
  zondag 14 oktober 2007 @ 21:30:21 #277
1762 YPPY
Yppiaans
pi_53933429
Wowie, gefeliciteerd Mammietje!!!
*OUD heilige*
pi_53933606
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 21:21 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Lees ik het goed Mammietje?????
Yep...
Voor de 2e keer onverwacht... maar begin geloof ik te snappen hoe ze er elke keer in komen...
Maar begin de ontkenningsfase voorbij te raken en aan het idee te wennen...
pi_53933650
Wow... ik ben 'coming out'
  zondag 14 oktober 2007 @ 21:44:36 #280
94046 PM-girl
pi_53933785
Gefeliciteerd Mammietje! Hoe ver ben je nu?
*
pi_53933823
Haha dus je zwaaiende smilie in zwangerschap en geboorte was dus inderdaad wat ik dacht Gefeliciteerd
  zondag 14 oktober 2007 @ 22:02:48 #282
108648 cattie
lieve moeder
pi_53934217
Gefeliciteerd Mammietje! Hoever ben je, hoe voel je je?

Nog een vraagje, ik geef nu ong 3 maanden al geen bv meer, maar uit 1 borst komt soms als ik net onder de douche sta en de tepel zich samentrekt, nog een druppel melk. Dat vind ik een beetje vreemd, maar nou ook weer niet zo schokkend om naar de HA te gaan. Iemand een idee hoe lang zoiets nog kan duren? Ik neem aan dat het onschadelijk is, of niet?
pi_53934738
Mammietje!! Gefeliciteerd zeg! Maar dan is het geen afscheid, maar tot ziens
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_53934974
Mammietje! Gefeliciteerd!

Cattie, volgens mij kan dat nog best wel een tijdje duren. Voor zover ik weet is het in ieder geval niet iets om je zorgen over te maken, zeker niet 'pas' drie maanden na het stoppen. Ik meen me te herinneren dat ik mijn moeder wel eens heb horen zeggen dat zij nog steeds als ze heel erg haar best zou doen er een paar druppels uit zou kunnen krijgen en dat is 9 jaar nadat mijn broertje (nu twaalf) voor het laatst heeft gedronken. Lijkt me dat drie maanden na het stoppen nog een spontane druppel heel normaal is
  zondag 14 oktober 2007 @ 23:07:17 #285
108648 cattie
lieve moeder
pi_53935993
Na 9 jaar nog? Dan stelt 3 maanden idd niets voor. Gelukkig maar.
  maandag 15 oktober 2007 @ 10:29:21 #286
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_53943559
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 22:31 schreef owlet het volgende:
Mammietje! Gefeliciteerd!

Cattie, volgens mij kan dat nog best wel een tijdje duren. Voor zover ik weet is het in ieder geval niet iets om je zorgen over te maken, zeker niet 'pas' drie maanden na het stoppen. Ik meen me te herinneren dat ik mijn moeder wel eens heb horen zeggen dat zij nog steeds als ze heel erg haar best zou doen er een paar druppels uit zou kunnen krijgen en dat is 9 jaar nadat mijn broertje (nu twaalf) voor het laatst heeft gedronken. Lijkt me dat drie maanden na het stoppen nog een spontane druppel heel normaal is
De laatste tijd beginnen mijn excampina's wel eens spontaan te spuiten. En we zijn nu minstens een half jaar verder
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 13:08:27 #287
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_53987674
quote:
Excampina's
Mammietje, gefeliciteerd!! Hoe ver ben je? (Al zag ik geen melding in het update-topic...)

Gister is de lactatiekundige langs geweest. Waar het op neer kwam was (vrij vertaald) "je stelt je aan, het gaat hartstikke prima" Eli zag er "gezond" uit

Ze heeft nog wat uitgelegd over hoe de borst werkt en zo, want ik wilde toch wel weten hoe het nou zat met helemaal leeg drinken en voormelk en achtermelk en zo. Eigenlijk weten ze het niet helemaal precies, maar het is in het belang van je borst (ter voorkoming van borstontstekingen) om de boel helemaal leeg te drinken. En het is idd zo dat de borst zich pas vult door een tsr, stuwing is vnl lymfevocht en bloed, niet alleenmaar melk.

Handige tip was voor bij et liggend voeden om een hydrofielluier op te rollen en die onder je borst te leggen. Dan kan de baby makkelijker bij de tepel.
En je kan onderscheid maken tussen zuigbehoefte en honger door een speen aan te bieden. Als hij de speen weer uitspuugt, is het honger, anders zuigbehoefte. (Al blijf ik wel twee borsten aanbieden, want nu net kwam hij weer naar 2,5uur (1 borst), terwijl er gister soms wel bijna vier uur tussen twee voedingen zat met het aanbieden van beide borsten.
Wat ze verder zei mbt in slaap vallen tijdens het voeden, als kietelen e.d. niet werkt, uitkleden tot op zijn romper zal wrs helpen en anders doet een nat washandje in het gezicht ook wonderen Dit alles onder met mom "je bent geen lopende kantine, hij moet eten als het aangeboden wordt (wel nadat hij er eerst zelf om gevraagd heeft, uiteraard)". heldere taal, nietwaar?

Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat die mw ook heeft gezegd dat het gewoon prima gaat. Ik bedoel, het gaat toch om de gezondheid van je kind, dat wil je goed doen, toch?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_53987877
Fijn dat je een oppepper hebt gekregen en wat bevestiging dat het goed gaat

Heb je haar nog specifiek laten kijken naar het aanleggen, ik herinner me dat je daar over twijfelde?
  woensdag 17 oktober 2007 @ 14:44:48 #289
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_53989366
Ja, ze zat er bovenop zo ongeveer
Zittend gedaan, liggend, en rugbyhouding geprobeerd, maar die vind ik toch niet zo prettig.
Al ben ik nu een beetje nijdig. eerst moord en brand brullen en dan tot twee maal aan toe onwijs veel kotsen Daarvoor producer ik het niet!!! Ik weet, als hij het uitkotst zal hij het niet nodig hebben, maar leuk is anders. voelt toch een beetje als afwijzing

Ach, misschien had hij gewoon mamahonger, geen echte honger...

[ Bericht 6% gewijzigd door DaviniaHR op 17-10-2007 14:57:41 ]
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_53989450
Wat fijn zeg DaviniaHR dat het zo goed gaat met de borstvoeding. Ben ik best een beetje jaloers op...

Hier begint het langzaamaan steeds minder te worden met de borstvoeding. Ik ben nu ruim anderhalve maand alle voedingen voor Linde aan het kolven en ik moet zeggen dat het me ook aardig begint op te breken. Er gaat echt heel veel tijd in zitten. Maar nu begint de melk echt steeds minder te worden Haalde ik in het begin vaak nog makkelijk 3 voedingen van 150, nu is het vaak met moeite nog maar 1,5 voeding van 200. Mijn streven is om het in ieder geval nog 3 dagen vol te houden. Dan is Linde drie maanden en dan moet ik bijna weer aan het werk. Wat mij betreft is het (helaas) dan genoeg geweest. Echt hulde voor alle moeders die het zo lang volhouden
pi_53989654
Maar stiemie, vergeet niet dat fulltime kolven iets heel anders is wat de productie betreft dan een kind aan de borst. Dat is niet vergelijkbaar. Bij fulltime kolven kost productie op peil houden meer moeite. Dus hulde aan jou. Zou je Linde toch niet weer aan de borst willen? (ik ben het verhaal een beetje kwijt)
pi_53990032
Nebelung zo had ik het zelf nog niet echt bekeken. Ik ben inderdaad minimaal 3 uur per dag kwijt om alles bij elkaar te kolven, kolf schoonmaken etc.

We hebben het uiteindelijk opgegeven om Linde aan de borst te hebben omdat ze dus een aantal keren echt enorme honger bleef hebben na de borstvoeding en dus ook bijna non-stop huilde. De borstvoeding is hier meteen de eerste dag in het ziekenhuis verkeerd gegaan (onvoldoende uitleg en dus verkeerd en veeeel te lang voeden met als gevolg bloedende tepels) en daarna nooit meer goed gekomen ondanks bezoek aan een lactatiekundige. Na anderhalve maand een hongerige baby, geklooi met tepelhoedjes en enorme spruw zowel bij Linde als in mijn borsten heb ik het opgegeven en ben ik gaan kolven om zo eindelijk van mijn dochter te kunnen genieten. Een beslissing die echt voor heel veel opluchting zorgde al voelde ik me wel heel erg schuldig.

Gelukkig heeft Linde straks uiteindelijk toch drie maanden (gedeeltelijk) borstvoeding gekregen. Binnenkort ga ik weer 4 dagen werken en is het denk ik echt afgelopen met het kolven. De hoeveelheid melk rent nu echt al achteruit. Al denk ik soms wel met hele warme gevoelens terug aan de tijd dat ze nog echt bij mij dronk. Ondanks de pijn was het wel heel erg mooi en fijn om meegemaakt te hebben.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 16:28:18 #293
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_53990986
Stiemie, ik vind het knap dat je het fulltime kolven en al dat gedoe eromheen al zolang volhoudt!
En je hebt gelijk, Linde heeft straks toch mooi 3 maanden lang de best mogelijke voeding gehad.
Dat is nog altijd beter dan helemaal geen BV.
En misschien dat het voeden met een volgend kindje beter zal gaan

Davinia, zonde he, die uitgespuugde melk?
Had je hem maar niet zo vol moeten proppen
Maar ja, beter alles ondergespuugd dan een knagend gevoel van onzekerheid omdat je kind misschioen nog honger kan hebben....
  woensdag 17 oktober 2007 @ 20:08:22 #294
94046 PM-girl
pi_53995503
Davinia, fijn dat je bevestiging hebt gekregen dat het goed gaat!

Stiemie, wat jammer maar zo begrijpelijk. Ik heb tweemaal 1 week fulltime gekolfd, waarvan 1 in de kraamweek. Man, wat een gedoe!
Hartstikke goed dat je het zolang al volhield hoor!
*
pi_53995993
Je hebt het toch goed gedaan Stiemie, zo veel beter dan helemaal geen bv. Ik vind het ook erg knap dat je het kolven zo lang vol hebt gehouden. Dat is zoveel zwaarder dan live voeden.
*OUD heilige*
pi_53999350
Hoe verder ik in de zwangerschap kom en hoe vaker ik mijn artsen spreek, hoe kleiner de kans lijkt te worden dat borstvoeding straks gaat lukken.

Als mijn calcium al op peil blijft (wat op dit moment met behoorlijk wat supplementen het geval is), is het daarnaast nog maar de vraag of ik zelf wel voldoende voedingsstoffen binnen krijg en of ik het wel ga trekken.
Ondanks dat ik echt heel graag borstvoeding wil geven, ben ik dus ook wel me alvast aan het voorbereiden op flesvoeding. Maar dan meer als in "wat als het straks inderdaad niet lukt".
Hoe hebben andere dames dat aangepakt? Ik ben bang dat ik me (al dan niet onterecht) schuldig ga voelen en ik weet niet hoe ik dat moet voorkomen.
pi_54000700
Pruk, misschien kan je je vraag even stellen bij 'hoe gaat het met de (nieuwe) moeders?' ... daar zitten zowel FV als BV moeders, of BV-moeders die zijn overgeschakeld enzo. Ik herinner me dat er laatst iemand was die niet kon starten met BV om medische redenen, denk dat het Marlieske was omwille van de medicatie die ze moest innemen.
Het is fijn dat jij je al informeert, maar -als ik je andere nick goed raad- in jouw geval denk ik dat je toch eerst aan je eigen gezondheid moet denken. Het is al lastig genoeg om in je normale, niet-zwangere toestand voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, niet?
Voel je dus absoluut niet schuldig als je niet zelf kan voeden, of als blijkt dat je moet afhaken.
Verder kan ik je helaas geen tips of informatie meegeven, ik ben zelf beginnende BV-moeder die niet met zulke vragen geconfronteerd werd...
pi_54000745
Vraagje: sinds 3dagen produceert Liande 1x per dag een pamper met groene ontlasting... ik meen iets gelezen te hebben dat dat kan komen door te veel (voor)melk, maar het is maar één keer per dag, in de vroege avond.
Is dit normaal? Of toch in de gaten houden?
pi_54003980
Pruk, ik denk dat je niet te veel op de artsen af moet gaan. Sorry dat ik het zeg, maar die weten vaak niks over bv. Vorige week nog een arts in wording gesproken en het is gewoon heel onbekend. Heb je een specialist gesproken? Je kunt contact opnemen met Stefan Kleintjes. Hij is dieetist en weet veel van voedingsstoffen. En van bv dus. Voor die artsen is het makkelijk als jij 'gewoon' op de fles overstapt, maar ik zou zelf willen weten dat ik alles heb geprobeerd en onderzocht wat binnen mijn mogelijkheden ligt. Nu heb je er de tijd voor en kun je erachteraan.
*OUD heilige*
pi_54007148
Nou, ik wil het hoe dan ook proberen, ik heb niet voor niets van die uiers gekregen natuurlijk

Maar ik ben gewoon bang dat ik het mezelf kwalijk ga nemen als het niet gaat Hoe onterecht dat misschien ook is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')