Ik ben helemaal niet tolerant tov jouw intolerante gebash.quote:Op woensdag 12 september 2007 12:42 schreef milagro het volgende:
ja, heeeeeeeeel nobel hoor, tolerant zijn voor de intoleranten, dan ben ik maar niet nobel.
Je moet Vlaming zijn om dat te begrijpen. In het college te Mechelen (een volledig vlaamse stad) waar ik naar school gegaan ben was het tot de jaren zestig verboden om nederlands te praten. 's Morgens kreeg een gestrafte leerling de sleutel van het "retenue" lokaal, die hij kon doorgeven aan een andere leerling die hij nederlands hoorde praten op de speelplaats. Wie op het einde van de dag de sleutel had moest zich bij de prefect gaan melden.quote:Op woensdag 12 september 2007 12:40 schreef Floripas het volgende:
[..]
Kun jij niet eens smoelen met je Francofobie? Jij bent echt![]()
Dan zou ik tegen de Vlamingen willen zeggen: "Dat is veertig jaar geleden. Get over it. Het is maar een taal."quote:Op woensdag 12 september 2007 13:14 schreef ThinkTank het volgende:
[..]
Je moet Vlaming zijn om dat te begrijpen. In het college te Mechelen (een volledig vlaamse stad) waar ik naar school gegaan ben was het tot de jaren zestig verboden om nederlands te praten. 's Morgens kreeg een gestrafte leerling de sleutel van het "retenue" lokaal, die hij kon doorgeven aan een andere leerling die hij nederlands hoorde praten op de speelplaats. Wie op het einde van de dag de sleutel had moest zich bij de prefect gaan melden.
Hoorde een 'bourgois' mevrouw eens met een buitenlander praten: hij vroeg hoe het zat met de talen in België. "Le neerlandais, c'est pour le peuple bas" was haar antwoord; voor het lagere volk dus.
Wat bedoel je precies? Dat de burgemeester zei: "Bash maar even flink op hun kop?"quote:Op woensdag 12 september 2007 13:00 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Kijk, daar komt nu net dat stukje partij politiek bij kijken.![]()
Meer de wrijving richting het VB, en idd het Waalse sentiment.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:18 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies? Dat de burgemeester zei: "Bash maar even flink op hun kop?"
Of dat die DeWinter zo'n anti-Waal is dat de Waalse politie nog even lekker uithaalde?
Misschien had hij wel gewoon geen zin in rellen.quote:De vrijheid van demonstreren voor VB werd door de burgemeester ingeperkt door partij politieke overwegingen, daar zit hem net de crux
Natuurlijk, het is maar een taal...quote:Op woensdag 12 september 2007 13:16 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dan zou ik tegen de Vlamingen willen zeggen: "Dat is veertig jaar geleden. Get over it. Het is maar een taal."
Schandalig.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:53 schreef ThinkTank het volgende:
[..]
Natuurlijk, het is maar een taal...![]()
De weigering van vele Walen om nederlands te praten/leren is nog steeds een feit. Vind je het normaal dat men vlamingen in winkels in Kraainem weigert te bedienen? Of dat men op EHBO afdelingen in Brusselse ziekenhuizen geen nederlands spreekt?
Jij bent echt zo een betwetertje. Je hebt in dat andere topic reeds bewezen dat je uiteindelijk geen zinnig betoog kan neerschrijven zonder voortdurend op feiten gewezen te worden.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:16 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dan zou ik tegen de Vlamingen willen zeggen: "Dat is veertig jaar geleden. Get over it. Het is maar een taal."
Dat is een ouwe truc, dat deed men bijvoorbeeld ook in Spaans Baskenland.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:14 schreef ThinkTank het volgende:
Je moet Vlaming zijn om dat te begrijpen. In het college te Mechelen (een volledig vlaamse stad) waar ik naar school gegaan ben was het tot de jaren zestig verboden om nederlands te praten. 's Morgens kreeg een gestrafte leerling de sleutel van het "retenue" lokaal, die hij kon doorgeven aan een andere leerling die hij nederlands hoorde praten op de speelplaats. Wie op het einde van de dag de sleutel had moest zich bij de prefect gaan melden.
Dat deed hij altijd al, dat heeft hij van de postfascistische tak van die partij.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:21 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Meer de wrijving richting het VB, en idd het Waalse sentiment.
Immers DeWinter pleit nu voor een gescheiden België
Ik ben een Friezin, mijn taal is stervende, Vlaming. Dat kun je van jouw taal niet zeggen.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:01 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik ben niet francofoob, ik zie Frans gewoon als een soort olievlek die zich verspreid heeft in Europa.
Jij bent echt zo een betwetertje. Je hebt in dat andere topic reeds bewezen dat je uiteindelijk geen zinnig betoog kan neerschrijven zonder voortdurend op feiten gewezen te worden.
Het is maar een taal is kritiek van diegenen die zelf geen last hebben van het probleem.
Nee. Het is uit politiek-correcte overwegingen een "tweetalige stad", maar het is de facto een franstalige stad. Dat weet je toch als je er op vakantie gaat?quote:Op woensdag 12 september 2007 13:56 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Schandalig.![]()
Op een dagje uit in het droevig uitziende Brussel, werden wij ook door een ober op het terras in het frans aangesproken, en wou ook geen Nederlands praten.
Een terras verder was het geen probleem
Het kan me eerlijk gezegd niet zoveel schelen. Als je in een defacto Franstalige stad woont, moet je natuurlijk voldoende Frans spreken om je te redden. Net als een Waal dat in Antwerpen zal moeten. Verder vind ik het gelul van de bovenste plank.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:53 schreef ThinkTank het volgende:
De weigering van vele Walen om nederlands te praten/leren is nog steeds een feit. Vind je het normaal dat men vlamingen in winkels in Kraainem weigert te bedienen? Of dat men op EHBO afdelingen in Brusselse ziekenhuizen geen nederlands spreekt?
Dat vind ik nog steeds geen reden om iemands vrijheid van meningsuiting te gaan insnoeren - postfascisten or no.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:27 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Misschien had hij wel gewoon geen zin in rellen.
Dus iedereen roept gewoon in zijn eigen taal, ook diensten zoals politie en dergelijke, en je ziet wel hoe het opgelost wordt? Een zeer cultuur-liberale opvatting en lekker imperialistisch uiteindelijk.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:04 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik ben een Friezin, mijn taal is stervende, Vlaming. Dat kun je van jouw taal niet zeggen.
En verder ben ik van mening dat iedereen zelf mag weten welke taal hij of zij spreekt.
Oh please, Kraainem is een Vlaamse stad!quote:Op woensdag 12 september 2007 14:07 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het kan me eerlijk gezegd niet zoveel schelen. Als je in een defacto Franstalige stad woont, moet je natuurlijk voldoende Frans spreken om je te redden. Net als een Waal dat in Antwerpen zal moeten. Verder vind ik het gelul van de bovenste plank.
En Straatsburg is van oorsprong Duitstalig, maar je ziet er ook geen Duitsers eisen stellen. Feiten veranderen, Brussel is nu Franstalig, leer ermee leven. Je kunt al die haat ook in iets positiefs steken, zoals vrijwilligerswerk voor dat prachtige literaire museum in Antwerpen. Dat doe ik ook, voor de Fryske tresoar. Maar nee, je moet weer haten.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:09 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Dus iedereen roept gewoon in zijn eigen taal, ook diensten zoals politie en dergelijke, en je ziet wel hoe het opgelost wordt? Een zeer cultuur-liberale opvatting en lekker imperialistisch uiteindelijk.
Brussel is een stad waar Frans de lingua franca is, en hou een talentelling om 12 uur 's middags en je zal wel andere resultaten zien dan in het midden van de nacht. Het is van oorsprong een Nederlandstalige stad, dus wij moeten ons zeker niet excuseren voor die -al dan niet verkregen-"rechten".
Nou, dan zal die winkel wel niet veel omzet krijgen, denk je wel?quote:Op woensdag 12 september 2007 14:15 schreef ThinkTank het volgende:
[..]
Oh please, Kraainem is een Vlaamse stad!
quote:Gelul van de bovenste plank? Godverdomme, ik ben altijd tegen het vlaams blok geweest, maar volgende keer krijgen ze mijn stem!
Frysk famke, denk je ook niet dat het gebeuren het VB meer stemmen zal opleveren?quote:Op woensdag 12 september 2007 14:19 schreef Floripas het volgende:
Ach kom op, één Struise Nederlandse die je wat tegengas geeft en je rent meteen in de bleekbruine armen van DeWinter? Wees een man, toon wat karakterstandvastigheid.
vind jij het dan kunnen dat je in de 100 % vlaamse gemeente kraainem de hulpdiensten je amper nog in het nederlands kunnen bijstaan?quote:Op woensdag 12 september 2007 14:09 schreef zuiderbuur het volgende:
Dus iedereen roept gewoon in zijn eigen taal, ook diensten zoals politie en dergelijke, en je ziet wel hoe het opgelost wordt? Een zeer cultuur-liberale opvatting en lekker imperialistisch uiteindelijk.
Brussel is een stad waar Frans de lingua franca is, en hou een talentelling om 12 uur 's middags en je zal wel andere resultaten zien dan in het midden van de nacht. Het is van oorsprong een Nederlandstalige stad, dus wij moeten ons zeker niet excuseren voor die -al dan niet verkregen-"rechten".
quote:
Wat, dat ik hier een beetje tegengas geef? Ik heb de Vlamingen wel hoger zitten, hoor, die kunnen daar best tegen. Ze zijn *kuch* minder gevoelig dan moslims.quote:denk je ook niet dat het gebeuren het VB meer stemmen zal opleveren?
Nou, nee, dat het gewoon mensen zijn. Als die mensen er zelf voor kiezen om Frans te spreken, wat is daar dan toch op tegen?quote:Op woensdag 12 september 2007 14:31 schreef zuiderbuur het volgende:
Het zit hem in de perceptie. Tweetaligheid komt neer op Franstaligheid. Maak België tweetalig en de regio rond Brussel is op tien jaar tijd totaal verfranst en wie dan geen Frans kent zal het niet gemakkelijk hebben.
Jij denkt blijkbaar dat die Franstaligen zelf allemaal lieverdjes zijn die met iedereen vrolijk willen spelen.![]()
Hoe kan het dat de gemeente 100% Vlaams is, dan? Importeren ze Walen alleen en speciaal voor de hulpdiensten?quote:Op woensdag 12 september 2007 14:35 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
vind jij het dan kunnen dat je in de 100 % vlaamse gemeente kraainem de hulpdiensten je amper nog in het nederlands kunnen bijstaan?
Ik verwacht dat als een Waal in een Antwerps ziekenhuis komt, hij ook een tolk nodig heeft. Brussel is defacto Franstalig, wijzen de cijfers aan. Waarom weigert men in die ziekenhuizen dan hardnekkig Frans te spreken tegen de dokter?quote:als vlaming wil je trouwens ook niet in een ziekenhuis in Brussel belanden. Ze zouden tweetalig moeten zijn, maar de artsen begrijpen je gewoon niet.
quote:
ik doelde meer op het overdreven politie geweldquote:Wat, dat ik hier een beetje tegengas geef? Ik heb de Vlamingen wel hoger zitten, hoor, die kunnen daar best tegen. Ze zijn *kuch* minder gevoelig dan moslims.
kraainem ligt volledig op vlaams grondgebied, is dus voor 100 % vlaams, maar is de laatste jaren meer en meer bevolkt door nieuw ingeweken franstaligen. Moeten de originele vlamingen op vlaams grondgebied zich dan aanpassen ? vind je niet eerder dat de inwijkelingen zich zouden mogen integreren?quote:Op woensdag 12 september 2007 14:39 schreef Floripas het volgende:
Hoe kan het dat de gemeente 100% Vlaams is, dan? Importeren ze Walen alleen en speciaal voor de hulpdiensten?
Ik verwacht dat als een Waal in een Antwerps ziekenhuis komt, hij ook een tolk nodig heeft. Brussel is defacto Franstalig, wijzen de cijfers aan. Waarom weigert men in die ziekenhuizen dan hardnekkig Frans te spreken tegen de dokter?
Oh, in dat geval: ja.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:40 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
![]()
[..]
ik doelde meer op het overdreven politie geweld
Annexeren?quote:Op woensdag 12 september 2007 14:50 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
kraainem ligt volledig op vlaams grondgebied, is dus voor 100 % vlaams, maar is de laatste jaren meer en meer bevolkt door nieuw ingeweken franstaligen. Moeten de originele vlamingen op vlaams grondgebied zich dan aanpassen ? vind je niet eerder dat de inwijkelingen zich zouden mogen integreren?
En in vlaanderen zouden de bestuurlijke diensten je in het vlaams moeten kunnen helpen, maar dat lukt de laatste jaren nog amper. Ik vind dat schrijnend, vooral als het over hulpdiensten gaat.
Ik ben zelf franstalig, maar in vlaanderen en in brussel spreek ik nederlands, ik vind het maar evident dat je je aanpast aan de streek waar je woont, en die is nu eenmaal vlaams.
Het is toch niet omdat er veel franstaligen wonen dat het geen vlaanderen meer is, of moeten we dan ook maar brussel overleveren aan Marokko, en mogen wij Benidorm bij vlaanderen annexeren, omdat er meer vlaams dan spaans wordt gesproken?
en Brussel is officieel tweetalig. Er zijn al europese onderzoeken geweest om vast te stellen of de Nederlandstaligen worden geholpen in de brusselse ziekenhuizen, want daar is er veel onwil. Brussel is niet franstalig maar tweetalig. Als vlaming mag je verwachten dat je wordt geholpen.
Hum, belgie is een federale staat. Vlaanderen is een gewest met een eigen regering, een eigen begroting, een eigen ministerie, een eigen grondgebied en eigen taalwetten, als het brussels hoofdstedelijk gewest een deel van vlaanderen wil annexeren vind ik dat wel een probleem. Dat moet jij niet vinden, dat is jouw zaak.quote:Op woensdag 12 september 2007 15:59 schreef Floripas het volgende:
Annexeren?
Jullie bent één land.
Accepteer dat nou gewoon eens.
Ik weet het, alleen maar om zeurende vlamingen te appeasen is bestuurslaag op bestuurslaag gestapeld.quote:Op woensdag 12 september 2007 16:08 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
Hum, belgie is een federale staat. Vlaanderen is een gewest met een eigen regering, een eigen begroting, een eigen ministerie, een eigen grondgebied en eigen taalwetten, als het brussels hoofdstedelijk gewest een deel van vlaanderen wil annexeren vind ik dat wel een probleem. Dat moet jij niet vinden, dat is jouw zaak.
de federalisering is gestart door franstalige brusselaars en walen die meer economische autonomie wilden.quote:Op woensdag 12 september 2007 16:11 schreef Floripas het volgende:
Ik weet het, alleen maar om zeurende vlamingen te appeasen is bestuurslaag op bestuurslaag gestapeld.
Gefeliciteerd met je nieuwe bureaucratie, jong.![]()
Leer eerst eens Nederlands schrijven:quote:Op woensdag 12 september 2007 14:39 schreef Floripas het volgende:
[..]
Hoe kan het dat de gemeente 100% Vlaams is, dan? Importeren ze Walen alleen en speciaal voor de hulpdiensten?
[..]
Ik verwacht dat als een Waal in een Antwerps ziekenhuis komt, hij ook een tolk nodig heeft. Brussel is defacto Franstalig, wijzen de cijfers aan. Waarom weigert men in die ziekenhuizen dan hardnekkig Frans te spreken tegen de dokter?
Nederlands is echt een probleem voor jou, nee?quote:Op woensdag 12 september 2007 15:59 schreef Floripas het volgende:
[..]
Annexeren?
Jullie bent zijn één land.
Accepteer dat nou gewoon eens.
"Jullie bent" is niet fout, alleen wat ouderwets en literair, snotaap.quote:Op woensdag 12 september 2007 16:37 schreef ThinkTank het volgende:
[..]
Nederlands is echt een probleem voor jou, nee?
Alsnog gefeliciteerd met je zes ministers voor sport.quote:Op woensdag 12 september 2007 16:23 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
de federalisering is gestart door franstalige brusselaars en walen die meer economische autonomie wilden.
Je pakt me op een tikfout en een komisch bedoelde hoofdletter?quote:Op woensdag 12 september 2007 16:35 schreef ThinkTank het volgende:
[..]
Leer eerst eens Nederlands schrijven:
defacto de facto
een Struise struise Nederlandse
Is dat zo? Bron?quote:En wat een idiote opmerking: "Waarom weigert men in die ziekenhuizen dan hardnekkig Frans te spreken tegen de dokter?" Het gaat erom dat niet alle Vlamingen tweetalig zijn, en als je kind in het ziekenhuis belandt na een ongeluk wil je dat het op een adequate manier verzorgd wordt door mensen die tenminste begrijpen wat het zegt!
En een Waal in een Antwerps ziekenhuis zal geen tolk nodig hebben want in Vlaamse ziekenhuizen wordt van het personeel verwacht dat het tweetalig is.
Er zijn geen zes ministers voor sport.quote:Op woensdag 12 september 2007 16:40 schreef Floripas het volgende:
[..]
Alsnog gefeliciteerd met je zes ministers voor sport.
Het is wel duidelijk dat jij heel pedant bent.quote:Op woensdag 12 september 2007 16:39 schreef Floripas het volgende:
[..]
"Jullie bent" is niet fout, alleen wat ouderwets en literair, snotaap.
Oh, hoeveel dan? Zeven?quote:Op woensdag 12 september 2007 16:43 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Er zijn geen zes ministers voor sport.![]()
sport is een bevoegdheid van de gemeenschappen, er zijn er dus 3quote:Op woensdag 12 september 2007 16:52 schreef Floripas het volgende:
Oh, hoeveel dan? Zeven?
Een federale overheid, drie gemeenschappen, drie gewesten?
Er is wel iets als bevoegdheidsverdeling. Als een bepaalde bevoegdheid gedelegeerd wordt naar regionaal niveau, dan wordt die niet meer op het niveau van de federale overheid geregeld.quote:Op woensdag 12 september 2007 16:52 schreef Floripas het volgende:
[..]
Oh, hoeveel dan? Zeven?
Een federale overheid, drie gemeenschappen, drie gewesten?
Gebruikelijk is dat men bij dit soort zaken een nieuwsbron linkt. Ik zou graag het hele verhaal lezen.quote:Op woensdag 12 september 2007 16:58 schreef ThinkTank het volgende:
In 2005 kwam Minodora Cliveti in opdracht van de Raad van Europa deze wantoestanden voor een tweede maal onderzoeken. Dit leidde tot een resolutie met volgende punten :
De Raad van Europa wil voor de Brusselse ziekenhuizen :
- Een betere naleving van de taalwetgeving
- meer tweetalig personeel en tweetalige dokters
- de tweetaligheid moet worden versterkt met juridische
en administratieve maatregelen
In de praktijk heeft het Brussel Hoofdstedelijk Gewest deze resolutie naast zich neergelegd en is er helemaal niets veranderd.
Maar in Voeren kan je ook best niet ernstig ziek worden of je been breken zodat je bij een noodgeval beroep moet doen op een ziekenwagen.
Dit heeft dit weekend een Nederlandse vrouw mogen ondervinden die tijdens een wandeling uitgleed en haar arm brak. Via de 100-centrale in Hasselt werd een ambulance opgeroepen, helaas voor deze dame spraken deze ambulanciers (weliswaar afkomstig uit het dichtstbijzijnde Waalse Hermalle) enkel Frans en weigerden zij om deze Nederlandse vrouw (die het Frans niet machtig was) naar een Nederlandstalig ziekenhuis te brengen en lieten haar achter zonder enige hulp te bieden. (11-4-2007)
Oh, maar drie! Dat is helemaal niet bureaucratisch.quote:Op woensdag 12 september 2007 17:00 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Er is wel iets als bevoegdheidsverdeling. Als een bepaalde bevoegdheid gedelegeerd wordt naar regionaal niveau, dan wordt die niet meer op het niveau van de federale overheid geregeld.
Sport is een bevoegdheid van de gemeenschappen. Er zijn er dus drie.
http://www.senate.be/www/?MIval=/publications/viewPubDoc&TID=50357528&LANG=nlquote:Op woensdag 12 september 2007 17:01 schreef Floripas het volgende:
Gebruikelijk is dat men bij dit soort zaken een nieuwsbron linkt. Ik zou graag het hele verhaal lezen.
Zonder de zaak te willen minimaliseren, maar anderzijds heeft een Nederlandse vrouw nu ook geen taalrechten in België hé. Gaat ze naar Frankrijk of Duitsland, moet ze ook geen Nederlandstalige hulp verwachten.quote:Dit heeft dit weekend een Nederlandse vrouw mogen ondervinden die tijdens een wandeling uitgleed en haar arm brak. Via de 100-centrale in Hasselt werd een ambulance opgeroepen, helaas voor deze dame spraken deze ambulanciers (weliswaar afkomstig uit het dichtstbijzijnde Waalse Hermalle) enkel Frans en weigerden zij om deze Nederlandse vrouw (die het Frans niet machtig was) naar een Nederlandstalig ziekenhuis te brengen en lieten haar achter zonder enige hulp te bieden. (11-4-2007)
1quote:Op woensdag 12 september 2007 17:02 schreef Floripas het volgende:
Oh, maar drie! Dat is helemaal niet bureaucratisch.
En hoeveel van veiligheid (en justitie) oid?
Liever niet uit de mond van een postfascist.quote:Op woensdag 12 september 2007 17:03 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
http://www.senate.be/www/?MIval=/publications/viewPubDoc&TID=50357528&LANG=nl
niet uit een krant, maar rechtstreeks uit de senaat, alstublieft
www.google.bequote:Op woensdag 12 september 2007 17:05 schreef Floripas het volgende:
Liever niet uit de mond van een postfascist.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |