Op 30 augustus hebben Mereltje en ik de sleutel van ons eerste (koop)huisje gekregen.
Het is een oude schipperswoning zoals dat in Groningen wordt genoemd, uit het jaar 1896.
Een karakteristiek huisje met veel originele elementen. De gevel, de kozijnen en het dak zijn prima, het interieur is 'licht' gedateerd. We willen de boel gaan verbouwen, en zo veel mogelijk zelf doen. We hebben beide weinig kluservaring, maar veel zin (en ik hoop dat ik twee rechterhanden heb). Aanleiding van de aankoop van de kluswoning is de ervaring van collega's die eerder een klusser hadden gekocht en natuurlijk dit het klus-forum op fok. We hebben een bouwdepot boven op de hypotheek genomen om de materialen te kunnen kopen.
Thing to do;
- Alles slopen tot het casco over blijft. Dat betekent alle wandjes schoonbikken, plafonds eruit trekken, keuken en toilet verwijderen, asbest vinylvloertje er voorzichtig uit halen, oude houten wandjes weg, alle radiatoren en stalen elektrabuizen eruit en de lijst gaat door.
- Elektra-, gas- en waterleidingen vernieuwen, ventilatie, verse radiatoren en een nieuwe convectorput. Nu is het een samenraapsel van loden, stalen en koperen leidingen. Ik denk dat ik hier wat werkuitbesteed om tijd te besparen, we willen er eind december in (dat hopen we in ieder geval).
- Houten vloertje in keuken vernieuwen, 1e verdiepingsvloer versterken met extra balken.
- Wanden stuccen.
- Keuken en badkamer plaatsen.
- Dakraam vervangen en enkele ramen die nog enkelglas zijn, vervangen door dubbelglas.
- Het opknappen van bestaande deuren en kozijnen, schilderen van alles.
De plattegrond
![]()
Voorgevel
![]()
Tuintje
![]()
Entree
![]()
Gang
![]()
Keuken
![]()
Toilet
![]()
De originele schouw
![]()
Een krant uit 1891, die op de juten wandjes zat geplakt
![]()
De 1e verdieping uitbreken
![]()
Een oud bijennest achter het stuc-op-riet plafond
![]()
De wand tussen gang en woonkamer
gone![]()
De stapel hout (die nu bijna de hele tuin inneemt)
![]()
Ik hou jullie up to date met foto's. We zijn nog wel even bezig met de gehele verbouwing. Ik hoop dat we over ongeveer een jaar klaar zijn.