doe maar een rivier...quote:Op zondag 9 september 2007 12:27 schreef RickoKun het volgende:
ik heb geen wiskunde meer, mag ik nu lachen? of moet ik nog maar een sloot in springen
Weinig verschil toch?quote:Op zondag 9 september 2007 12:25 schreef znarch het volgende:
Even voor de duidelijkheid, het is geen wiskunde docent op het VMBO maar op het HBO![]()
12/18 = 0,6666...quote:Op zondag 9 september 2007 12:29 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
12:6x3 is altijd 6. Wat voor regel je ook toepast.
Overigens is die 'meneer van dale regel' helemaal niet afgeschaft. Wie zou die regel af moeten schaffen? Het is geen taal ofzo. Heel de wiskunde is erop gebaseerd, van hier tot Tokyo.
Nee, je voert het uit in de volgorde van de bewerking van links naar rechts.quote:Op zondag 9 september 2007 12:31 schreef Pr0-n00b het volgende:
Tis toch ook eerst vermenigvuldigen en dan pas delen? Dacht ik![]()
Ohnee LOLquote:Op zondag 9 september 2007 12:29 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
Overigens is die 'meneer van dale regel' helemaal niet afgeschaft. Wie zou die regel af moeten schaffen? Het is geen taal ofzo. Heel de wiskunde is erop gebaseerd, van hier tot Tokyo.
Geen haakjes, en ja mensen ik ken de van dale regel heus wel. Maar het blijft gewoon zo dat deze niet meer toegepast dient te worden.quote:Op zondag 9 september 2007 12:33 schreef Baffer het volgende:
12/(3x6) is 2/3 inderdaad, stonden er haakjes of niet tiger?
Dan is je wiskunde docent een ontiegelijke mongool.quote:Op zondag 9 september 2007 12:34 schreef znarch het volgende:
[..]
Geen haakjes, en ja mensen ik ken de van dale regel heus wel. Maar het blijft gewoon zo dat deze niet meer toegepast dient te worden.
Tuurlijk, machtsverheffen en worteltrekken gaat nog wel voor delen en vermenidvuldigen. Maar x en / is gelijk gesteld. Evenals wortels en machten.
Och, het is HBO heh...quote:Op zondag 9 september 2007 12:35 schreef Baffer het volgende:
[..]
Dan is je wiskunde docent een ontiegelijke mongool.
Idd, dat is iig wat ik altijd gehoord heb, ook op de middelbare school.quote:Op zondag 9 september 2007 12:34 schreef znarch het volgende:
[..]
Tuurlijk, machtsverheffen en worteltrekken gaat nog wel voor delen en vermenidvuldigen. Maar x en / is gelijk gesteld. Evenals wortels en machten.
Niet altijd...quote:Op zondag 9 september 2007 12:29 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
Ik vraag me alleen af waarom er daar problemen zouden rond bestaan? Je kan toch duidelijk uit de context waarvan die uitdrukking komt zien in welke volgorde je moet toepassen; of dat je eerst moet vermenigvuldigen en dan pas delen of omgekeerd?quote:Op zondag 9 september 2007 13:02 schreef speedrazor3 het volgende:
Vaag hadden ze wel effe duidelijk mogen maken ergens, dat het in eens niet meer geld. Gelukkig werken we alleen maar met haakjes op school, maar toch heb je het tot nu dus gewoon verkeerd geleerd.
Als je zulke simpele sommetjes pakt uit het wiskundeboek van groep8 (ja heel lang geledenquote:Op zondag 9 september 2007 13:04 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Ik vraag me alleen af waarom er daar problemen zouden rond bestaan? Je kan toch duidelijk uit de context waarvan die uitdrukking komt zien in welke volgorde je moet toepassen; of dat je eerst moet vermenigvuldigen en dan pas delen of omgekeerd?
(of gaat het hier om rekenoefeningetjes oplossen)
quote:Wanneer er in een berekening meerder bewerkingen moeten worden uitgevoerd, dan is er een afspraak wat betreft de volgorde waarin deze bewerkingen worden uitgevoerd:
Eerst is machtsverheffen (worteltrekken) aan de beurt, vervolgens komt vermenigvuldigen, daarna delen en als laatste optellen en aftrekken in de volgorde zoals ze er staan.
Indien we in die volgorde verandering willen aanbrengen, dan zullen we haakjes gebruiken. Dus altijd eerst de berekeningen tussen de haakjes uitvoeren, tenzij het mogelijk is om de haakjes weg te werken.
Niks mis met het HBO, maar het is nou niet bepaald hogere wiskunde wat je daar leert.quote:
Zijn voorbeeld valt gewoon onder het vak dat op mijn basisschool "rekenen" heette.quote:Op zondag 9 september 2007 13:09 schreef Jo3pM3lo3n het volgende:
Niks mis met het HBO, maar het is nou niet bepaald hogere wiskunde wat je daar leert.
tuquote:
Doe beide tegelijk en vergeet dat je kan zwemmen.quote:Op zondag 9 september 2007 12:27 schreef RickoKun het volgende:
ik heb geen wiskunde meer, mag ik nu lachen? of moet ik nog maar een sloot in springen
In Duitsland noemen ze het Punkt-vor-Strich-Rechnung - stip-voor-streep-rekenen. Ook wel een handig ezelsbruggetje.quote:Op zondag 9 september 2007 13:06 schreef speedrazor3 het volgende:
Vermenigvuldiging en deling: · en :
Optelling en aftrekking: + en -
Jammer ik wou hem net quoten....quote:Op zondag 9 september 2007 12:28 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
we krijgen toch niet nog zo'n topic: Wat is deze auto waard?![]()
Tegenwoordig zijn plus/min en vemenigvuldigen/delen gelijk aan elkaar..quote:Op zondag 9 september 2007 14:00 schreef Garin84 het volgende:
't was wel vroeger zo (wss uit de tijd dat deze dinosaurus wiskunde leerde) dat vermenigvuldigen voor delen kwam.
Dus dan was de regel officieel: 12 / (6 * 3) zoals je het tegenwoordig moet schrijven....
Tot 1995 was er geen duidelijkheid over, waardoor je bijv. met Citotoetsen hier geen vragen over kreeg...
Dan heeft je leraar gelijk... lees het artikel 's goedquote:Op zondag 9 september 2007 13:08 schreef znarch het volgende:
Letterlijk in het document wiskunde voor dit jaar:
[..]
Het artikel is door de docent zelf geschrevenquote:Op zondag 9 september 2007 14:52 schreef lennart12 het volgende:
[..]
Dan heeft je leraar gelijk... lees het artikel 's goed
Ik wilde na je quote van het document al gaan zeggen dat je de maker van dat document eens ter discussie moet stellen.......... maar de hele situatie is bij deze al verklaard.quote:Op zondag 9 september 2007 15:07 schreef znarch het volgende:
[..]
Het artikel is door de docent zelf geschreven![]()
![]()
In de opgave stonden duidelijk geen haakjes.quote:Op zondag 9 september 2007 16:56 schreef emileuitapeldoorn het volgende:
met haakjes zou het anders zijn, maar die meld je niet
Nee, er stond 12:3x6. en het is een zij geen hij.quote:Op zondag 9 september 2007 17:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ligt er aan hoe genoteerd.
als het zo staat
12
____
3*6 dan heeft hij gelijk want dat geldt als een haakje
géén logica zoeken bij een leerkracht duits. In mijn 5de middelbaar moesten we op een toets eens de telefoonnr van thuis opschrijven in het duits. Wij hebben thuis geen vaste lijn, dus heb ik maar een gsm opgeschreven (beginnend met 0494 xx xx xx) en die leerkracht heeft dat fout gerekend, hoewel er geen enkele fout in stond. Ik woon in Gent, dus mijn nummer moet beginnen met 09. Erop wijzen dat het een GSMnr was hielp niet, dat bestond niet, ik woonde in Gent dus 09 om te beginnen. Zelfs bellen naar dat nummer dat ik opgeschreven had terwijl hij erbij stond hielp niet, het was een complotquote:Op maandag 10 september 2007 00:33 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik had ook een leerkracht Duits : drei mal sieben plus zwei en dan waren er twee oplossingen : einundzwanzig und siebzehn.![]()
HBOquote:Op zondag 9 september 2007 12:25 schreef znarch het volgende:
12:6x3 0.66 is in plaats van 6.
Voor zover ik weet is de meneer van dale regel 100 jaar afgeschaft. Maar nee ik had geen geljk en 12:6x3 (als voorbeeld even) is geen 6.
Even voor de duidelijkheid, het is geen wiskunde docent op het VMBO maar op het HBO![]()
Als je nou bij Duits had opgelet, had je ook gesnapt hoe dat komt. Bijvoorbeeld:quote:Op maandag 10 september 2007 09:52 schreef Athmozz het volgende:
[..]
géén logica zoeken bij een leerkracht duits. (...)
Als deze reactie serieus isquote:Op maandag 10 september 2007 11:34 schreef Pavement het volgende:
0.6666666666666666667 moet het zijn !
Dat is toch wel logisch? aus, bei, mit, nach , seid , von, zu.... zijn toch allemaal +datief voorzetsels?quote:Op maandag 10 september 2007 11:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je nou bij Duits had opgelet, had je ook gesnapt hoe dat komt. Bijvoorbeeld:
die Stadt - de stad
Ich gehe zu der Stadt - Ik ga naar de stad
Ich gehe in der Stadt - Ik loop rond in de stad
Ich gehe in die Stadt - Ik ga naar de stad
Zie jij daar de logica? Ik niet. Maar het is wel zo. Ik kan me voorstellen dat als je als Duits-leraar dan ineens met wiskunde wordt geconfronteert, het moeilijk is om ineens een 180° ommezwaai te maken naar een vakgebied dat bij uitstek wél logisch is.
O jee, dat moest dus wel "drei mal fünf plus zwei" zijn anders houdt het helemaal geen steek meer. Wat ben ik weer verstrooid.quote:Op maandag 10 september 2007 09:52 schreef Athmozz het volgende:
[..]
géén logica zoeken bij een leerkracht duits.
De onze ging voortdurend naar de directeur om te vragen om van ons verlost te zijn.quote:In mijn 5de middelbaar moesten we op een toets eens de telefoonnr van thuis opschrijven in het duits. Wij hebben thuis geen vaste lijn, dus heb ik maar een gsm opgeschreven (beginnend met 0494 xx xx xx) en die leerkracht heeft dat fout gerekend, hoewel er geen enkele fout in stond. Ik woon in Gent, dus mijn nummer moet beginnen met 09. Erop wijzen dat het een GSMnr was hielp niet, dat bestond niet, ik woonde in Gent dus 09 om te beginnen. Zelfs bellen naar dat nummer dat ik opgeschreven had terwijl hij erbij stond hielp niet, het was een complot![]()
Ik ken de regeltjes ook wel. Maar het punt is juist dat de regels onlogisch zijn.quote:Op maandag 10 september 2007 12:13 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Dat is toch wel logisch? aus, bei, mit, nach , seid , von, zu.... zijn toch allemaal +datief voorzetsels?
En "in" is met accusatief als het een richting aangeeft, en met datief als het een plaatsbepaling is?![]()
Rekenkundige bewerkingen die elkaars inverse zijn hebben dezelfde prioriteit; dus eerst machtsverheffen en worteltrekken van links naar rechts uitvoeren, dan vermenigvuldigen en delen, en ten slotte optellen en aftrekken. Sla die kneus van een docent(e) eens hiermee om de oren.quote:Op zondag 9 september 2007 12:29 schreef NED het volgende:
Is het nou (12 / 6) * 3 of is het 12 / (6 * 3)
Kut meneer van dale, ik vergeet dat altijd hoe het ook alweer was
Tis een vrouw, die ken ik niet slaan tochquote:Op maandag 10 september 2007 13:34 schreef harrypiel het volgende:
[..]
Rekenkundige bewerkingen die elkaars inverse zijn hebben dezelfde prioriteit; dus eerst machtsverheffen en worteltrekken van links naar rechts uitvoeren, dan vermenigvuldigen en delen, en ten slotte optellen en aftrekken. Sla die kneus van de docent eens hiermee om de oren.
ken jij de uitdrukking "iemand met iets om de oren slaan niet"?quote:Op maandag 10 september 2007 13:36 schreef znarch het volgende:
[..]
Tis een vrouw, die ken ik niet slaan toch![]()
Jawelquote:Op maandag 10 september 2007 13:39 schreef harrypiel het volgende:
[..]
ken jij de uitdrukking "iemand met iets om de oren slaan niet"?![]()
De enige allochtoon die ik ooit als lesgever heb gehad was een Italiaanse.quote:Op vrijdag 14 september 2007 17:06 schreef Antonio_Azzuri het volgende:
Wij hebben gewoon een pauperleraar die 12+18=40 opschrijft.. Wat een pauper..
Ohja.. hij schreef ook PRIJSEN ipv PRIJZEN dus hij is nog een dikkere pauper
ohja en hij is een marrokaan die ramadan doet
Zulke geintjes komen mij ook bekend voorquote:Op maandag 10 september 2007 09:52 schreef Athmozz het volgende:
[..]
géén logica zoeken bij een leerkracht duits. In mijn 5de middelbaar moesten we op een toets eens de telefoonnr van thuis opschrijven in het duits. Wij hebben thuis geen vaste lijn, dus heb ik maar een gsm opgeschreven (beginnend met 0494 xx xx xx) en die leerkracht heeft dat fout gerekend, hoewel er geen enkele fout in stond. Ik woon in Gent, dus mijn nummer moet beginnen met 09. Erop wijzen dat het een GSMnr was hielp niet, dat bestond niet, ik woonde in Gent dus 09 om te beginnen. Zelfs bellen naar dat nummer dat ik opgeschreven had terwijl hij erbij stond hielp niet, het was een complot![]()
quote:
Dat verklaart alles!quote:Op maandag 10 september 2007 13:36 schreef znarch het volgende:
[..]
Tis een vrouw, die ken ik niet slaan toch![]()
Het is 0,66. Die regel is niet afgeschaft, juist om noobs zoals jij te voorkomen.quote:Op zondag 9 september 2007 12:25 schreef znarch het volgende:
12:6x3 0.66 is in plaats van 6.
Voor zover ik weet is de meneer van dale regel 100 jaar afgeschaft. Maar nee ik had geen geljk en 12:6x3 (als voorbeeld even) is geen 6.
quote:Op vrijdag 14 september 2007 19:21 schreef ScudRaket het volgende:
weinig verschil toch
Check:quote:Op vrijdag 14 september 2007 20:22 schreef vogeltjesdans het volgende:
Het is 0,66. Die regel is niet afgeschaft, juist om noobs zoals jij te voorkomen.
zo`n 100 jaarquote:Op zaterdag 15 september 2007 13:15 schreef vogeltjesdans het volgende:
Sinds wanneer gaat GVDALE niet meer op???
Weird. Ik heb er nog les van gehad. Dus die stelregel gaat mijns inziens nog altijd op.quote:
nope die is zowieso nooit opgegaan omdat het wiskundig ook gewoon niet kloptquote:Op zaterdag 15 september 2007 19:05 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Weird. Ik heb er nog les van gehad. Dus die stelregel gaat mijns inziens nog altijd op.
Bij twijfel moeten er maar haakjes gebruikt worden hoor.
nee zelfs dan wordt hetquote:Op zaterdag 15 september 2007 19:46 schreef Koewam het volgende:
Zelf heb ik ook de neiging om te zeggen dat het 2/3 is.
: (gedeeld door teken) schrijf ik altijd als een deelstreep namelijk (= hetzelfde)
Dus dan wordt het:
12
---- = 0,666
6*3
Het is dat je er een smilie bij plaatst, maar GVDALE lijkt me toch wel een leading regel met een duidelijk doel. Met dat doel weet je tenminste zeker wat je uitkomst is.quote:
8/2*4 is 16quote:Op zaterdag 15 september 2007 20:17 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het is dat je er een smilie bij plaatst, maar GVDALE lijkt me toch wel een leading regel met een duidelijk doel. Met dat doel weet je tenminste zeker wat je uitkomst is.
Even nakijken met mijn windows calculator: 8/2*4.
Volgens mij moet dat 8/(2*4) zijn, met als resultaat 1.
leuk en aardig maar wel een regel die niet kloptquote:Op zaterdag 15 september 2007 20:17 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het is dat je er een smilie bij plaatst, maar GVDALE lijkt me toch wel een leading regel met een duidelijk doel. Met dat doel weet je tenminste zeker wat je uitkomst is.
De windows calculator geeft echter 16 aanMaar dat is ook omdat die na elke berekening automatisch een enter geeft. Dus calculators werken niet vanzelf met haakjes.
Ik blijf het pauper vinden en houd vast aan de GVDALE regel![]()
Mijn GVDALE, wat doe jequote:Op zaterdag 15 september 2007 20:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
leuk en aardig maar wel een regel die niet klopt
Dat is VERBODEN! Factoren mogen sowieso niet gesplitst worden, en al helemaal niet naast een quotient worden gezet als die oorspronkelijk onder de deelstreep stonden.quote:Op zaterdag 15 september 2007 19:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee zelfs dan wordt het
12
------- x 3
6
Zo is het en niet andersquote:Op zaterdag 15 september 2007 19:55 schreef doka het volgende:
Delen en vermenigvuldigen hebben dezelfde prioriteit en zijn links-associatief.
De rest is overbodig gedoe.
Dus een soort gestaffelde GVDALE dus?quote:Op zaterdag 15 september 2007 20:52 schreef keesjeislief het volgende:
1. Machtsverheffen,
2. Delen & Vermenigvuldigen,
3. Optellen & Aftrekken.
Punt 2. en 3. doe je beide in de volgorde waarin ze staan. Dus:
Juust.quote:Op zaterdag 15 september 2007 20:53 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dus een soort gestaffelde GVDALE dus?
Inderdaad, het is een kwestie van afspraak over notatie. Natuurlijk is het wel cruciaal dat iedereen zich dan ook te allen tijde aan deze afspraken houdt.quote:Op zaterdag 15 september 2007 23:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
De vraag is natuurlijk ook in welke praktijsituatie je de GVDALE regel nodig hebtHet is allemaal een kwestie van afspraak en definitie
en dat is dus het punt ze stonden niet onder de deelstreep omdat er geen haakjes omheen stonden dus mag hetquote:Op zaterdag 15 september 2007 20:51 schreef Koewam het volgende:
[..]
Dat is VERBODEN! Factoren mogen sowieso niet gesplitst worden, en al helemaal niet naast een quotient worden gezet als die oorspronkelijk onder de deelstreep stonden.
Je plaatst de haakjes ook verkeerd, je moet de berekening van links naar rechts uitvoeren! (omdat * en / gelijk zijn aan elkaar)quote:Op zaterdag 15 september 2007 20:17 schreef vogeltjesdans het volgende:
De windows calculator geeft echter 16 aanMaar dat is ook omdat die na elke berekening automatisch een enter geeft. Dus calculators werken niet vanzelf met haakjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |