Echt een bizare soap dit. Ongelooflijk ook dat De la Rosa een beetje lekt naar Alonso eigenlijk. Op die manier verdient ie er volgens mij niet echt geld mee ook.quote:Bom onder titelstrijd Formule 1
Fernando Alonso en Lewis Hamilton moeten ernstig vrezen voor hun titelaspiraties in het lopende Formule 1-seizoen. De boeiende tweestrijd tussen de donkere debutant en de temperamentvolle Spaanse wereldkampioen dreigt komende donderdag in Parijs te verongelukken in een vergaderzaal in Parijs.
Daar buigt de World Motorsport Council van de autosportfederatie FIA zich in de aanloop naar de Grand Prix van België op Francorchamps andermaal over de vraag of er afdoende nieuw bewijs is gevonden voor de veronderstelde frauduleuze handelingen van McLaren Mercedes.
De FIA heeft de coureurs Alonso en Hamilton en de testcoureur Pedro de la Rosa gevraagd alle denkbare informatie te verstrekken over de kennis die zij zouden dragen over de technische ontwikkelingen bij concurrent Ferrari. Volgens de autosportfederatie zou uit ‘nieuw bewijs’ zijn gebleken dat ook één of meer coureurs van McLaren hebben geweten van de bedrijfsgeheimen van Ferrari.
Die gegevens bleken dit voorjaar onder onopgehelderde omstandigheden te zijn bezorgd bij de ontwerper van McLaren Mercedes, Mike Coughlan. Vermeende afzender: de in ongenade gevallen Ferrari-topman Nigel Stepney.
Coughlan en De la Rosa zouden een uitstekende verstandhouding hebben, die dateert van eind jaren negentig, toen zij samenwerkten bij Arrows.
Ron Dennis verklaarde in juli tijdens de Grand Prix van Duitsland plechtig en vooral emotioneel dat Coughlan volstrekt op eigen kompas heeft gevaren en niemand anders binnen zijn renstal heeft betrokken bij de vermeende onsportieve gedragingen.
In eerste aanleg werd McLaren tot grote woede van Ferrari door de World Motorsport Council vrijgesproken van fraude en competitievervalsing. Daarvoor zou onvoldoende bewijs zijn geleverd. De FIA denkt nu echter dat testcoureur Pedro de la Rosa wel heeft geweten van de Ferrari-geheimen en dat de Spanjaard ook zijn land- en teamgenoot Alonso in kennis heeft gesteld van de technische wetenschap over de Ferrari-bolides.
In een brief van de FIA, die omwille van de gewenste openheid gisteren werd verspreid in het mediacentrum van het Autodromo Nazionale di Monza, wordt de coureurs een vrijwaring gegeven als zij meewerken aan het onderzoek.
Max Mosley, president van de FIA, belooft de McLaren-coureurs immuniteit als zij e-mails, smsjes of brieven verstrekken die bijdragen aan de waarheidsvinding rondom de geruchtmakende spionage-affaire.
Mosley is echter volstrekt duidelijk over de sanctie als de twee coureurs niet meewerken aan de waarheidsvinding: ,,Mocht later blijken dat relevante informatie achtergehouden is, dan zal dat ernstige gevolgen hebben.’’ In Monza werd gisteren later op de dag bekend dat Alonso heeft meegewerkt aan het FIA-onderzoek. Hij zou enkele belastende e-mails aan de autosportfederatie hebben verstrekt.
Een mogelijk motief: Alonso zou ontevreden zijn over de voorkeursbehandeling die zijn grote tegenstrever in het wereldkampioenschap, Lewis Hamilton, bij McLaren zou krijgen. ,,Ik moest wel meewerken,’’ aldus Alonso gisteravond. ,,Anders zou ik mijn belangen hebben geschaad. Maar ik heb niks willen doen dat tegen mijn team zou ingaan.’’
De FIA had eerder al bevestigd dat Alonso niet anders kon dan meewerken aan haar verzoek. Beide coureurs werd afgelopen donderdag al door hun team opgedragen niets te zeggen over de nieuwe behandeling van de fraudezaak. McLaren zegt dat de zaak niet vooraf in de media dient te worden behandeld, maar aanstaande donderdag achter gesloten deuren in Parijs.
Toch kon klassementsaanvoerder Hamilton het niet laten vooral de positie van Ferrari te belichten.
De Scuderia heeft in zijn ogen ten onrechte de zaak op de spits gedreven. ,,Ferrari doet alsof dat het meest onschuldige team ooit in de Formule 1 is en ik denk dat dat niet waar is. Ik ken mijn team en de mensen die er werken en ik ben van mening dat we oneerlijk worden behandeld,’’ aldus de 22-jarige debutant. De Brit wil daarom alles doen om dit weekeinde te winnen in de Grand Prix van Monza. ,,Ferrari op zijn thuiscircuit verslaan zou een enorme klap betekenen en ons extreem gelukkig maken.’’
Dat geluk kan wel eens van korte duur zijn. Mocht de World Motorsport Council donderdag overtuigd raken van het valse spel van McLaren Mercedes, dan bestaat een gerede kans dat het team niet eens mag rijden op Spa-Francorchamps en uit de strijd om de wereldtitel wordt gegooid.
Datzelfde gevaar hangt Hamilton en Alonso nu boven het hoofd.
quote:Todt vreest niet voor imago Formule 1
'De waarheid komt aan het licht'
[10-09] Ferrari-teambaas Jean Todt is er heilig van overtuigd: de waarheid zal in het voordeel van Ferrari zijn als donderdag in Parijs de details van de spionagezaak bekend worden.
Er is Todt veel aangelegen dat de waarheid bekend wordt.Ook maakte de Fransman na de gevoelige nederlaag in Monza duidelijk dat hij zich geen zorgen maakt over het imago van de Formule 1. Volgens hem hebben vergelijkbare zaken in andere sporten gespeeld zonder dat dit desastreuze gevolgen had.
,,Het is gebeurd in de atletiek, met gouden medaillewinnaars, in het wielrennen is van alles aan de hand en in de voetballerij zijn ook dingen voorgevallen”, vertelde hij in gesprek met FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.
,,Nu is de Formule 1 aan de beurt. Dat spijt me, maar gelukkig verkeren we wel in de positie dat we willen dat de waarheid aan het licht komt. Dat is alles dat we willen en daar doen we alles voor. Bovendien heb ik er vertrouwen in dat dit moment aanstaande is.”
Todt geeft verder aan dat Ferrari de zaak sowieso doorzet. Ook als McLaren ongestraft wegkomt, net als op 26 juli. ,,Wij nemen dit heel hoog op en zetten onze zaak voort in Italië en binnen de FIA. Ik kan niet zeggen wat de uitspraak wordt, hoe die luidt en wat de gevolgen zijn. Verder zullen we doorgaan met de juridische procedure in Engeland.”
Ook weigert de teamchef te speculeren op wat hij zou beschouwen als een juiste uitspraak. ,,Het is geen menukaart waarop je kunt kiezen wat je wilt... De waarheid moet bekend worden. Daarin is een taak weggelegd voor de FIA, de World Council. En het is afhankelijk van het bewijs dat er is. Het is onze taak om dat aan de World Council voor te leggen.”
,,De vorige uitspraak hebben we niet geaccepteerd omdat wij van mening waren dat deze niet passend was. En als je naar de motivatie daarvan kijkt kan een nieuwe zaak, met nieuw bewijs, heel anders uitpakken. Dus ja, we hebben nieuw bewijs of we zijn ertoe in staat geweest het te produceren.”
Todt drong erop aan dat het team dit keer ook haar kant van het verhaal mag vertellen. ,,Die kans krijgen we.”
AC/KVN
Bron formule1.nlquote:Hamilton twijfelt aan goede afloop
'Ik kan volgende week wel eens zonder werk zitten'
[10-09] Hij gaat aan de leiding in het WK, maar toch kan Lewis Hamilton er niet gerust op zijn. En niet alleen omdat Fernando Alonso steeds dichterbij komt. ,,Ik kan volgende week wel eens zonder werk zitten, en wat dan?”
Hamilton neemt het op voor Dennis.McLaren, het team van Hamilton (en ook Alonso), moet zich aanstaande donderdag opnieuw bij de FIA komen verantwoorden aangaande de spionagezaak Stepneygate. Want de internationale autosportbond heeft nieuw bewijs. En als McLaren daarbij schuldig wordt bevonden, dan kan het wel eens worden uitgesloten van deelname voor de rest van dit jaar én volgend jaar.
,,Als je er goed over nadenkt, dan kan mij en ook het team alles worden ontnomen”, zegt Hamilton na de Grand Prix van Italië tegenover de Engelse tv-zender ITV. ,,En als je ook daar weer goed over nadenkt, dan denk je echt: ‘Wow, ik kan volgende week wel eens zonder werk zitten, en wat dan?’. Het gaat juist zo goed en dan wordt opeens alles waar je zo hard voor hebt gewerkt je ontnomen…”
Terwijl McLaren voor het eerst een dubbelzege behaalde op Monza, Ferrari’s thuiscircuit, overschaduwde de zitting van aanstaande donderdag de race. McLaren begon de dag met het uitvaardigen van een persbericht waarin het haar twijfel uitsprak over het optreden van de Italiaanse autoriteiten.
Voor de kwalificatie werden kopstukken van het team ervan op de hoogte gesteld dat er een onderzoek tegen hen was gestart. Het team beklaagde zich over het tijdstip waarop dit gebeurde en ontkende iets te horen te hebben gekregen.
Hamilton heeft alle vertrouwen in zijn team, maar zegt tegelijkertijd dat zijn liefde voor de Formule 1 op de proef wordt gesteld. ,,Ik had nooit verwacht dat ik hier zou zitten en zou zeggen dat ik iets haat aan de F1, maar de politieke spelletjes en de mensen die anderen met de grond gelijk willen maken zijn ongelofelijk.”
,,Ik wil jullie allemaal vertellen dat (teambaas, red.) Ron Dennis altijd heel, heel loyaal aan mij is geweest. Hij heeft mij altijd een kans gegeven en is altijd zo goed voor mij geweest. Ik heb nooit één reden gehad om hem niet te geloven”, aldus Hamilton.
,,Hij heeft het op het moment heel moeilijk, want volgens mij probeert een aantal mensen hem de afgrond in te helpen. En het enige dat ik kan doen is hem steunen."
Hij voegt daar nog aan toe: ,,De Formule 1 zal nooit meer hetzelfde zijn zonder McLaren, dus laten we hopen dat het allemaal goed komt.”
PPB
Ik denk niet dat de coureurs beschermd worden tegen een straf in het huidige seizoen mocht deze volgen. Ik denk eerder dat de immuniteit die hier bedoeld wordt gaat over een eventuele schorsing van het McLaren team voor het komende seizoen, waarbij dan de medewerkende coureurs niet geschorst worden voor dat seizoen zodat ze wanneer ze de overstap maken naar een ander team wel mogen uitkomen voor dat team.quote:Op zondag 9 september 2007 23:10 schreef Treveo het volgende:
Max Mosley, president van de FIA, belooft de McLaren-coureurs immuniteit als zij e-mails, smsjes of brieven verstrekken die bijdragen aan de waarheidsvinding rondom de geruchtmakende spionage-affaire.
Fernando Alonso heeft dus meegewerkt, het zou nu dus betekenen dat Fernando geen straf krijgt en gewoon mee mag blijven rijden ofzo?
Dus waarschijnlijk is er helemaal geen extra informatie, of Alonso moet alsnog geklikt hebben tegen de FIA.quote:A journalist has admitted that he invented the contents of the supposed email that may be part of FIA's 'new evidence' against McLaren.
As the espionage saga scaled new heights in the Monza paddock, La Gazzetta dello Sport published this exchange between Pedro de la Rosa and Fernando Alonso.
But Italian journalist Pino Allievi has now confessed to concocting the exchange in order to make his article about the existence of the email 'more credible'.
"I made a free interpretation of what might have been said in the email," he told AP, insisting that the hypothetical nature of the drivers' dialogue was mentioned on his article published on Friday.
Er staat toch gewoon dat de journalist een verhaaltje verzonnen heeft over wat er mogelijk in die mail staat om zijn artikel wat 'op te leuken', niet dat die mail er niet is, althans, dat maak ik er uit op.quote:Op maandag 10 september 2007 12:59 schreef sasquatsch het volgende:
Die email tussen Alonso en De la Rosa over de afstelling van de auto blijkt nep te zijn:
[..]
Dus waarschijnlijk is er helemaal geen extra informatie, of Alonso moet alsnog geklikt hebben tegen de FIA.
Ik denk dat de coureurs sowieso niet geschorst kunnen worden, voor iets waar ze geen invloed op hebben. Als bij de bouw of afstelling van de McLaren al gebruik is gemaakt van illegale data, dan kan je dit de coureurs niet aanrekenen. Zelfs al zouden zij dit weten. Je kan van een coureur niet verwachten dat hij tegen zijn team ingaat.quote:Op maandag 10 september 2007 12:23 schreef Dennism het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de coureurs beschermd worden tegen een straf in het huidige seizoen mocht deze volgen. Ik denk eerder dat de immuniteit die hier bedoeld wordt gaat over een eventuele schorsing van het McLaren team voor het komende seizoen, waarbij dan de medewerkende coureurs niet geschorst worden voor dat seizoen zodat ze wanneer ze de overstap maken naar een ander team wel mogen uitkomen voor dat team.
Ah ja... goed puntquote:Op maandag 10 september 2007 12:23 schreef Dennism het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de coureurs beschermd worden tegen een straf in het huidige seizoen mocht deze volgen. Ik denk eerder dat de immuniteit die hier bedoeld wordt gaat over een eventuele schorsing van het McLaren team voor het komende seizoen, waarbij dan de medewerkende coureurs niet geschorst worden voor dat seizoen zodat ze wanneer ze de overstap maken naar een ander team wel mogen uitkomen voor dat team.
Dan nog wordt een rijder WK met een illegale auto... Das ook niet echt fair, héquote:Op maandag 10 september 2007 13:36 schreef sasquatsch het volgende:
Ik verwacht eerder dat McLaren, mits schulldig bevonden, uit het constructeurskampioenschap wordt gehaald, maar dat de rijders mogen uitmaken wie er wereldkampioen wordt.
Een Ferrari-coureur die wereldkampioen wordt met een auto die aan het begin van het seizoen illegaal was, is ook niet fair.quote:Op maandag 10 september 2007 14:00 schreef Treveo het volgende:
[..]
Dan nog wordt een rijder WK met een illegale auto... Das ook niet echt fair, hé
Echter heeft Ferrari geen auto die gebaseerd is op documenten van een ander team. Kortom er moeten straffen komen, wat is fai en wat is niet fair. Mensen die erbij betrokken zijn, simpel die hadden het moeten melden. Als Alonso exact wist wat er speelde had hij dit naar buiten moeten brengen samen met Mclaren.quote:Op maandag 10 september 2007 16:32 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Een Ferrari-coureur die wereldkampioen wordt met een auto die aan het begin van het seizoen illegaal was, is ook niet fair.
Het ging om 1 GP en de auto was niet illegaal. Ferrari heeft gewoon slim de regels omgezeild...quote:Op maandag 10 september 2007 16:32 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Een Ferrari-coureur die wereldkampioen wordt met een auto die aan het begin van het seizoen illegaal was, is ook niet fair.
Dat de testen in eerste instantie niet goed genoeg waren om de auto illegaal te laten verklaren wil nog niet zeggen dat die auto niet illegaal was.quote:Op maandag 10 september 2007 19:42 schreef Treveo het volgende:
[..]
Het ging om 1 GP en de auto was niet illegaal. Ferrari heeft gewoon slim de regels omgezeild...
Als de auto gewoon de tests haalt, dan lijkt mij dat hij gewoon aan de regels voldoetquote:Op maandag 10 september 2007 21:06 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat de testen in eerste instantie niet goed genoeg waren om de auto illegaal te laten verklaren wil nog niet zeggen dat die auto niet illegaal was.
En als ik te hard rij op de snelweg zonder gepakt te worden, heb ik me ook aan de regels gehouden.quote:Op maandag 10 september 2007 21:35 schreef Treveo het volgende:
[..]
Als de auto gewoon de tests haalt, dan lijkt mij dat hij gewoon aan de regels voldoet
Daarom heeft de FIA van zulke tests... om te kijken of iedereen aan de regels houdt... alleen zit er dus zeg maar een lek erinquote:Op dinsdag 11 september 2007 09:27 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
En als ik te hard rij op de snelweg zonder gepakt te worden, heb ik me ook aan de regels gehouden.![]()
Dat laatste verwacht ik niet. Als McLaren eruit gegooid wordt, lijkt mij het logisch dat de coureurs er ook uit worden gehaald. Die hebben al hun punten dan behaald met een vermeende illegale wagen. Als voorbeeld gebruik ik de schorsing van Honda(benzinetank). Button kon er ook niks aan doen dat ze bij Honda iets verkeerds hadden gedaan, toch verloor hij zijn behaalde punten van de betreffende race. En McLaren (Coughlan) schijnt al informatie van Ferrari tijdens de wintertesten te hebben gehad. Als de FIA bewijs heeft dat er toen al gebruik van gemaakt is, lijkt mij het dan ook logisch dat Alonso en Hamilton al hun punten kwijt raken.quote:Op maandag 10 september 2007 13:36 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik denk dat de coureurs sowieso niet geschorst kunnen worden, voor iets waar ze geen invloed op hebben. Als bij de bouw of afstelling van de McLaren al gebruik is gemaakt van illegale data, dan kan je dit de coureurs niet aanrekenen. Zelfs al zouden zij dit weten. Je kan van een coureur niet verwachten dat hij tegen zijn team ingaat.
Ik verwacht eerder dat McLaren, mits schulldig bevonden, uit het constructeurskampioenschap wordt gehaald, maar dat de rijders mogen uitmaken wie er wereldkampioen wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |