quote:Op donderdag 6 september 2007 21:33 schreef fransbreda het volgende:
Pauper centrale verwarming
Jij bent geen klusser he![]()
quote:Op donderdag 6 september 2007 21:40 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
klopt.
![]()
Ik kan niet tuinieren, niet solderen, niet lassen, 'k vind gasinstallatie's, cv's, tv's enzo maar enge dingen, ik weet alleen theoretisch de werking van dat soort apparaten.
kan alleen met computers en auto's overweg. Maar dat laatste dan weer zeer goed.
Stroom kan je er ook niet afhalenquote:Op donderdag 6 september 2007 21:58 schreef Cyaa het volgende:
op me stage moest ik netwerk pluggen in de muur maken, naast de stopcontacten. moest je dat stekkerding aan de muur losschroeven en kwam toen met de schroevendraaier in zon stekker gaatje PATS
ik geef een gil van schrik en laat me schroevendraaier vallen...daarna de klus maar afgemaakt.
]ik zei nog tegen me baas van haal de stroom eraf maar nee dat kon niet blabla![]()
je schrikt er wel van maar valt allemaal wel mee![]()
Ach, je hebt geluk gehad dat de stroom van de voeding van een HeNe laser relatief laag is. Zo heb ik ook wel eens een tik van een Flyback uit een monitor (30000 volt) gehad, stinkt een beetje naar verbrande huid, maar meer dan een schroeiplekje hou je er niet aan over. Nu werkt een laser imo niet met hoogfrequente spanning, dus zou dat wel beter voelbaar zijn, echter dodelijk is het niet.quote:Op donderdag 6 september 2007 21:30 schreef longinus het volgende:
15000 volt, van een voeding voor een laser, via een vonkenbrug.
Krijg je als je repareert met de stekker er nog in
En ik had een gat in mijn duim, was 10 minuten verlamd en heb daarna alle hoogspanningstroep de deur uit gedaan.
Je kunt beter checken of alles wel goed gezekerd is. Als je dan iets kortsluit knalt meteen de zekering er uit.quote:Op donderdag 6 september 2007 22:13 schreef Byte_Me het volgende:
een 12V deurbel trafo kan best gevaarlijk zijn. ik had hem gerepareerd, getest en wilde hem dichtschroeven. maar ik was vergeten de stekker er weer uit te trekken na het testen. tik de kern aan met mijn schroevendraaier. een harde knal, een lichtflits en een schroevendraaier die in de muur was gelanceerd. mijn arm verlamd, ik aan het shaken op mn benen en de hoofdstop doorgeslagen. soms denk ik dat dat mn dood had kunnen zijn. de schroevendraaier had ook in m hoofd kunnen schieten, of ik had de kern met mn hand aan kunnen raken. ik controleer voortaan minstens 3 keer of de spanning ergens af is. Volts stellen niks voor, stroomsterkte, daar gaat het om. en dat wil wel lukken met een trafo
Waarschijnlijk zo'n kuttrafo waarbij de kern direct is verbonden met de fase, dat wil wel schokken jaquote:Op donderdag 6 september 2007 22:13 schreef Byte_Me het volgende:
een 12V deurbel trafo kan best gevaarlijk zijn. ik had hem gerepareerd, getest en wilde hem dichtschroeven. maar ik was vergeten de stekker er weer uit te trekken na het testen. tik de kern aan met mijn schroevendraaier. een harde knal, een lichtflits en een schroevendraaier die in de muur was gelanceerd. mijn arm verlamd, ik aan het shaken op mn benen en de hoofdstop doorgeslagen. soms denk ik dat dat mn dood had kunnen zijn. de schroevendraaier had ook in m hoofd kunnen schieten, of ik had de kern met mn hand aan kunnen raken. ik controleer voortaan minstens 3 keer of de spanning ergens af is. Volts stellen niks voor, stroomsterkte, daar gaat het om. en dat wil wel lukken met een trafo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |