quote:Op woensdag 5 september 2007 20:17 schreef spijkerbroek het volgende:
Psychiater hoeft waarschijnlijk helemaal niet. Psychologen weten ook prima hoe ze iemand met dit probleem moeten/kunnen helpen. Professionele hulp is wel aan te raden.
Wat jij kunt doen, is er voor haar zijn als ze het nodig heeft en informatie verzamelen over hoe het een en ander in zijn werk gaat bij professionele hulporganisaties en haar op die manier over te halen het toch te doen. Zonder dwang natuurlijk, maar de voordelen laten zien. En eerlijk zijn, want het gaat lang duren en moeilijk zijn voor haar (en dus ook voor jou), maar zij zal een beter mens zijn naderhand (en ook al tijdens de behandeling).
Succes!
quote:Op woensdag 5 september 2007 22:02 schreef Nosh het volgende:
Wat jij kunt doen is er voor haar zijn. Níet denken dat je oplossingen kunt bieden, níet denken dat jij je in haar kan inleven, maar wél luisteren, troosten, haar kalm maken als ze het nodig heeft.
Wat zij moet doet doen is inderdaad professionele hulp zoeken. Niet dat therapie een wondermiddel is die zulke sporen doet oplossen, maar het kan wel helpen om het een plaats te geven, en er mee om te gaan. En mocht ze weigeren: ga niet pushen, zulke dingen werken alleen als zij ook bereid is om die herinneringen onder ogen te komen.
Dat kan zijn, maar als vriend kan TS haar dus wel helpen om die stap te nemen.quote:Op donderdag 6 september 2007 01:43 schreef katerwater het volgende:
Iedereen zeg dat ze naar de psycholoog moet. Jullie hebben gelijk hoor, maar als zij daar niet in gelooft, is ze nog niet klaar om het gegeven te verwerken. Dus als ze het nu gaat doen, zal het niet veel helpen.
Verder wat Nosh zei.
Maar als ze er niet snel mee begint is het ook hopeloos.quote:Op donderdag 6 september 2007 01:43 schreef katerwater het volgende:
Iedereen zeg dat ze naar de psycholoog moet. Jullie hebben gelijk hoor, maar als zij daar niet in gelooft, is ze nog niet klaar om het gegeven te verwerken. Dus als ze het nu gaat doen, zal het niet veel helpen.
Verder wat Nosh zei.
Ik zal haar hierop wijzen, ik zag net op de website van EMDR dat er ook therapeuten in de buurt zijn die zo'n therapie kunnen uitvoeren.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:50 schreef SHE het volgende:
Ehm; wat je vriendin moet doen is professionele hulp inschakelen.
Die kan haar adivseren of haar huidige situatie het toelaat om nu nog aangifte te doen.
Vwb de littekens; je helpt iemand die misbruikt is er nooit meer bovenop. De enige die haar erbovenop kan helpen is zijzelf.
Maar volgens mij zijn zulke beschadigingen blijvend; je kunt er hooguit mee leren leven.
EMDR therapie schijnt goede resultaten te boeken; misschien een idee haar hierop te wijzen.
Ze heeft een kennis die met een traumatische ervaring naar de pscychiater is gegaan,maar na een paar jaar werkte het nog steeds niet,vandaar dat ze er niet echt in gelooft.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:50 schreef TNA het volgende:
Professionele hulp lijkt me toch de enige uitweg hier. Een psycholoog kan ook, of een maatschappelijk werker, klinkt allemaal wat minder heftig dan een psychiater. Maar gelooft ze er echt niet in of is ze er bang voor, net zoals voor die flashbacks?
Tja je hebt geen idee hoeveel woede ik heb gehad tegenover die viespeuk,maar hem iets aandoen lijkt me geen optie.quote:Op woensdag 5 september 2007 22:39 schreef EggsTC het volgende:
Ik zou hem eens even opzoeken als hij nog vrij rond loopt rofl.
Ik heb haar niet naar gevraagd,juist omdat ik bang ben dat het weer verkeerde gevoelens naar boven brengt.quote:Op woensdag 5 september 2007 22:59 schreef LoggedIn het volgende:
hoe oud was ze dan? hoe lang duurde het?
Oh nee idd,maar zo bedoelde ik het eigenlijk nietquote:Op donderdag 6 september 2007 08:26 schreef masmax het volgende:
en noem haar niet: "zo iemand"
Ik hoop dat ze het ook een plaats kan geven,en ik wil haar ook heel graag troosten,maar ze houdt het allemaal binnen,er zijn momenten waarin ze opeens helemaal stil en depressief wordt,en ik probeer haar dan wel op andere gedachten te brengen,maar dat lukt ook niet.quote:Op donderdag 6 september 2007 09:50 schreef aikhibba het volgende:
hey
ik ben als kind ook misbruikt geweest 6 jaar lang. het enige wat je kan doen is luisteren naar haar, haar troosten... zij moet het zelf verwerken en een plaats geven in haar leven net zoals ik dat heb gedaan. ik denk er soms nog aan maar voor mij is dit een afgesloten hoofdstuk.
Kan ook zijn dat de psych en die kennis niet goed bij elkaar pastte. Dat kan ook met je vriendin gebeuren maar er zullen er vast wel een aantal tussen zitten met wie het wel klikt en die haar dus verder kunnen helpen.quote:Op donderdag 6 september 2007 11:37 schreef zevier het volgende:
[..]
Ze heeft een kennis die met een traumatische ervaring naar de pscychiater is gegaan,maar na een paar jaar werkte het nog steeds niet,vandaar dat ze er niet echt in gelooft.
Nee, zij hoeft niet naar een psycholoog of een psychiater, zij doet er verstandig om (professionele) hulp te zoeken. Dat hoeft helemaal geen psy* te zijn, maar een maatschappelijk werkster (het geslacht lijkt mij van belang in deze), of lotgenotengroepen. Van de rest weet ik het niet, maar dat is eigenlijk waarom ik het bericht van Nosh aanhaalde.quote:Op donderdag 6 september 2007 01:43 schreef katerwater het volgende:
Verder wat Nosh zei.
Goeie psychotherapeut. Geen psychiater, want die is voor de medische kant van depressies, en dit heeft een duidelijke oorzaak. Waarschijnlijk PTSS. Moet verwerkt worden en dat zal een lange weg zijn. Wel een die het waard is. Voor de verwerking is aangifte wellicht wel zeer belangrijk, maar dat zou ik overleggen met de therapeut. Zonder die therapeut gaat het niks worden met die verwerking. Wel de verjaring in de gaten houden: tot haar 30e als het misbruik voor haar 18e plaatsvond, meen ik.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:43 schreef zevier het volgende:
Ik kan haar natuurlijk niet in deze situatie laten,maar zelf weet ik ook niet goed hoe ik dit moet oplossen,hebben jullie alsjeblieft advies voor mij?
Het klinkt niet fantastisch nee, maar laten we TS de benefit of the doubt geven, en er van uit gaan dat hij het goed bedoeld, als in, 'Hoe kan ik het beste mijn vriendin, slachtoffer van seksueel kindermisbruik, bijstaan'. Ik had het zo gelezen eigenlijk.quote:Op donderdag 6 september 2007 14:12 schreef Wolkje het volgende:
[...]
En 'zo iemand' klinkt ook niet heel fantastisch. Ze is namelijk nog steeds dezelfde persoon hoor.
Ze is wel slachtoffer, maar dat hoeft niet te betekenen dat je haar ook moet behandelen als slachtoffer.
Ik ook. Het lijkt mij toch echt dat hij oprecht hiermee zit en dat hij meer is gebaat bij serieuze reacties in plaats van politiek correcte reacties.quote:Op donderdag 6 september 2007 19:49 schreef Inekris het volgende:
[..]
Het klinkt niet fantastisch nee, maar laten we TS de benefit of the doubt geven, en er van uit gaan dat hij het goed bedoeld, als in, 'Hoe kan ik het beste mijn vriendin, slachtoffer van seksueel kindermisbruik, bijstaan'. Ik had het zo gelezen eigenlijk.
Op zich waar, maar als een misbruikslachtoffer wellicht via een weg als deze of de fora die jij noemt door misbruikslachtoffers juist wordt gemeld dat dat het enige is dat zal helpen, misschien dat ze het van ons iets eerder aanneemt?quote:Op donderdag 6 september 2007 21:03 schreef Crystal_Mind het volgende:
Op den duur is professionele hulp misschien wel beter, maar probeer haar daar niet in te pushen. Iemand die niet geholpen wíl worden, kan ook niet geholpen worden. Dat is 1 van de eerste principes binnen de hulpverlening.
Zo bedoelde ik het ook niet. Sorry ts, als het zo over kwam.quote:Op donderdag 6 september 2007 20:19 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik ook. Het lijkt mij toch echt dat hij oprecht hiermee zit en dat hij meer is gebaat bij serieuze reacties in plaats van politiek correcte reacties.
V.
Mensen die in hun jeugd misbruikt en/of mishandeld zijn, nemen eerder iets aan van mensen die hetzelfde is overkomen ja, daarom had ik al naar lotgenoten gewezen.quote:Op donderdag 6 september 2007 21:48 schreef Verbal het volgende:
[..]
Op zich waar, maar als een misbruikslachtoffer wellicht via een weg als deze of de fora die jij noemt door misbruikslachtoffers juist wordt gemeld dat dat het enige is dat zal helpen, misschien dat ze het van ons iets eerder aanneemt?
Precies. Scherp verwoord ook: deze mensen zitten namelijk vaak met levensvragen. En op levensvragen verwachten mensen dat ze 'oplossingen' of 'antwoorden' krijgen, terwijl je daar juist niet naar moet streven.quote:Op woensdag 5 september 2007 22:02 schreef Nosh het volgende:
Wat jij kunt doen is er voor haar zijn. Níet denken dat je oplossingen kunt bieden, níet denken dat jij je in haar kan inleven, maar wél luisteren, troosten, haar kalm maken als ze het nodig heeft.
Zo bedoelde ik het idd ook,ik heb het niet zo goed geformuleerd.quote:Op donderdag 6 september 2007 19:49 schreef Inekris het volgende:
[..]
Het klinkt niet fantastisch nee, maar laten we TS de benefit of the doubt geven, en er van uit gaan dat hij het goed bedoeld, als in, 'Hoe kan ik het beste mijn vriendin, slachtoffer van seksueel kindermisbruik, bijstaan'. Ik had het zo gelezen eigenlijk.
Geeft niks ik heb het verkeerd geformuleerd, thanx iig voor je advies.quote:Op donderdag 6 september 2007 23:14 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Zo bedoelde ik het ook niet. Sorry ts, als het zo over kwam.
Ik wens jullie veel sterkte allebei.
Mwah geen levensvragen, meer vragen over dingen die door anderen als vanzelfsprekend worden aangenomen; dingen waar anderen geen vraagtekens bij zetten...quote:Op vrijdag 7 september 2007 02:03 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Precies. Scherp verwoord ook: deze mensen zitten namelijk vaak met levensvragen. En op levensvragen verwachten mensen dat ze 'oplossingen' of 'antwoorden' krijgen, terwijl je daar juist niet naar moet streven.
Even een andere kant: denk ook aan jezelf. Hoe deze situatie zichzelf op gaat lossen ligt aan haar bereidheid om dit 'aan te pakken'. Denk ook dat je jezelf, voor zover je dat nog niet gedaan hebt, de vraag moet stellen: "kan en wil ik hiermee omgaan?" en "besef ik mezelf dat dit wel eens heel veel geduld van me gaat vergen?".quote:Op woensdag 5 september 2007 19:43 schreef zevier het volgende:
Hoi allemaal,
Mijn vriendin heeft een probleem wat haar constant lastig valt.
Ze is als kind sexueel misbruikt door een bekende en ze durfde er pas heel laat mee te komen.
Nu wordt ze al 5 jaar er dagelijks aan herrinerd en wordt uit het niets nogal depressief als er ook maar iets haar eraan herrinert.
De persoon die dit haar heeft begaan is altijd nog vrij,want ze heeft geen verklaring afgelegd,ze is nu bang dat als ze een verklaring aflegt haar verleden weer terug komt en flashbacks van vroeger krijgt, ik heb een een pscychiater aangeraden maar daar gelooft ze niet echt in.
Ik kan haar natuurlijk niet in deze situatie laten,maar zelf weet ik ook niet goed hoe ik dit moet oplossen,hebben jullie alsjeblieft advies voor mij?
Dat is waar, als het maar niet blijft hangen in een verzameling kijk-ons-eens-allemaal-misbruikt-zijn-sfeertje. Niet dat dat zo ís, maar ik ken verhalen...quote:Op donderdag 6 september 2007 23:45 schreef Inekris het volgende:
[..]
Mensen die in hun jeugd misbruikt en/of mishandeld zijn, nemen eerder iets aan van mensen die hetzelfde is overkomen ja, daarom had ik al naar lotgenoten gewezen.
Goed advies en ook echt het enige wat ze zou moeten doen.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:43 schreef zevier het volgende:
.... ik heb een een pscychiater aangeraden ...
Nee, geen goed advies. Een psychiater is voor de medische kant, niet voor de traumatische kant, daar heb je psychotherapeuten voor.quote:Op zaterdag 8 september 2007 09:57 schreef jwjw het volgende:
[..]
Goed advies en ook echt het enige wat ze zou moeten doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |