abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52965679
Hoi allemaal,

Mijn vriendin heeft een probleem wat haar constant lastig valt.
Ze is als kind sexueel misbruikt door een bekende en ze durfde er pas heel laat mee te komen.
Nu wordt ze al 5 jaar er dagelijks aan herrinerd en wordt uit het niets nogal depressief als er ook maar iets haar eraan herrinert.

De persoon die dit haar heeft begaan is altijd nog vrij,want ze heeft geen verklaring afgelegd,ze is nu bang dat als ze een verklaring aflegt haar verleden weer terug komt en flashbacks van vroeger krijgt, ik heb een een pscychiater aangeraden maar daar gelooft ze niet echt in.

Ik kan haar natuurlijk niet in deze situatie laten,maar zelf weet ik ook niet goed hoe ik dit moet oplossen,hebben jullie alsjeblieft advies voor mij?
  woensdag 5 september 2007 @ 19:50:18 #2
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_52965867
Ehm; wat je vriendin moet doen is professionele hulp inschakelen.
Die kan haar adivseren of haar huidige situatie het toelaat om nu nog aangifte te doen.
Vwb de littekens; je helpt iemand die misbruikt is er nooit meer bovenop. De enige die haar erbovenop kan helpen is zijzelf.
Maar volgens mij zijn zulke beschadigingen blijvend; je kunt er hooguit mee leren leven.

EMDR therapie schijnt goede resultaten te boeken; misschien een idee haar hierop te wijzen.
  woensdag 5 september 2007 @ 19:50:21 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_52965870
Professionele hulp lijkt me toch de enige uitweg hier. Een psycholoog kan ook, of een maatschappelijk werker, klinkt allemaal wat minder heftig dan een psychiater. Maar gelooft ze er echt niet in of is ze er bang voor, net zoals voor die flashbacks?
pi_52965877
Jij kan haar natuurlijk altijd ondersteunen door er voor haar te zijn, naar haar te luisteren wanneer ze het nodig heeft en wanneer ze een depressie heeft er verstandig mee om te gaan.
Echt lijkt het mij erg verstandig om toch die psychiater op te zoeken.
Misschien dat het een lang traject wordt maar samen kunnen jullie je erdoorheen slaan.
pi_52966461
Psychiater hoeft waarschijnlijk helemaal niet. Psychologen weten ook prima hoe ze iemand met dit probleem moeten/kunnen helpen. Professionele hulp is wel aan te raden.
Wat jij kunt doen, is er voor haar zijn als ze het nodig heeft en informatie verzamelen over hoe het een en ander in zijn werk gaat bij professionele hulporganisaties en haar op die manier over te halen het toch te doen. Zonder dwang natuurlijk, maar de voordelen laten zien. En eerlijk zijn, want het gaat lang duren en moeilijk zijn voor haar (en dus ook voor jou), maar zij zal een beter mens zijn naderhand (en ook al tijdens de behandeling).
Succes!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 5 september 2007 @ 21:00:20 #6
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52967511
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:17 schreef spijkerbroek het volgende:
Psychiater hoeft waarschijnlijk helemaal niet. Psychologen weten ook prima hoe ze iemand met dit probleem moeten/kunnen helpen. Professionele hulp is wel aan te raden.
Wat jij kunt doen, is er voor haar zijn als ze het nodig heeft en informatie verzamelen over hoe het een en ander in zijn werk gaat bij professionele hulporganisaties en haar op die manier over te halen het toch te doen. Zonder dwang natuurlijk, maar de voordelen laten zien. En eerlijk zijn, want het gaat lang duren en moeilijk zijn voor haar (en dus ook voor jou), maar zij zal een beter mens zijn naderhand (en ook al tijdens de behandeling).
Succes!

Psycholoog lijkt me ook voldoende, ze heeft geen directe medicatie nodig toch? Denk wel dat ze het uiteindelijk onder ogen moet komen om het zo te verwerken. Wegdrukken schijnt niet echt te werken. Maar ik hebb makkelijk praten natuurlijk. Rotsituatie. Aangifte doen en verwerken. (zal moeilijk zijn/worden), sterkte!
Life is what happens to you, while you're busy making other plans...
pi_52969065
Wat jij kunt doen is er voor haar zijn. Níet denken dat je oplossingen kunt bieden, níet denken dat jij je in haar kan inleven, maar wél luisteren, troosten, haar kalm maken als ze het nodig heeft.

Wat zij moet doet doen is inderdaad professionele hulp zoeken. Niet dat therapie een wondermiddel is die zulke sporen doet oplossen, maar het kan wel helpen om het een plaats te geven, en er mee om te gaan. En mocht ze weigeren: ga niet pushen, zulke dingen werken alleen als zij ook bereid is om die herinneringen onder ogen te komen.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_52970198
Ik zou hem eens even opzoeken als hij nog vrij rond loopt rofl.
Lambo of Rekt
  woensdag 5 september 2007 @ 23:00:52 #10
119507 Demarest
Mission Phailed
pi_52970854
Gedeelde smart is halve smart. Oftewel: zoek lotgenoten op.
Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
pi_52971940
Psycholoog. Die heeft twee voordelen boven jou: 1) Hij/zij heeft training en ervaring met dergelijke situaties. 2) De psycholoog heeft geen persoonlijke relatie met jouw vriendin.

Om die twee redenen kun jij wel steun geven, maar geen therapeut voor haar zijn.

Bekijk het zo: Als iemand griep heeft kun je voor hem zorgen totdat het weer overgaat.
Als iemand een ontstoken blindedarm heeft ga je naar de dokter.

In het eerste geval kun je goed helpen met aandacht, warme thee en paracetemol.
Het tweede geval moet je herkennen als een geval waar je een professional nodig hebt.
  donderdag 6 september 2007 @ 00:30:56 #12
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_52973118
quote:
Op woensdag 5 september 2007 22:02 schreef Nosh het volgende:
Wat jij kunt doen is er voor haar zijn. Níet denken dat je oplossingen kunt bieden, níet denken dat jij je in haar kan inleven, maar wél luisteren, troosten, haar kalm maken als ze het nodig heeft.

Wat zij moet doet doen is inderdaad professionele hulp zoeken. Niet dat therapie een wondermiddel is die zulke sporen doet oplossen, maar het kan wel helpen om het een plaats te geven, en er mee om te gaan. En mocht ze weigeren: ga niet pushen, zulke dingen werken alleen als zij ook bereid is om die herinneringen onder ogen te komen.

En laat de hulpverleningsinstantie maar met de goede hulpverlener komen.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_52973733
Iedereen zeg dat ze naar de psycholoog moet. Jullie hebben gelijk hoor, maar als zij daar niet in gelooft, is ze nog niet klaar om het gegeven te verwerken. Dus als ze het nu gaat doen, zal het niet veel helpen.

Verder wat Nosh zei.
  donderdag 6 september 2007 @ 07:17:08 #14
162543 MooieLuL
er is maar één lul zo mooi
pi_52974272
het beste wat je kunt doen is zoals eerder gezegd haar helpen in het kiezen watvoor soort professionele hulp haar het best kan helpen. Jij bent niet haar psycholoog of haar psychiater of wat dan ook, dus ondersteun haar als ze het moeilijk heeft etc.

Wellicht is het allerbeste wat je kan haar proberen te overtuigen dat ze actief hulp moet zoeken, wat opzich al moeilijk genoeg blijkt te zijn voor velen.
ja echt...tjeck Feaubeaux! :')
pi_52974611
quote:
Op donderdag 6 september 2007 01:43 schreef katerwater het volgende:
Iedereen zeg dat ze naar de psycholoog moet. Jullie hebben gelijk hoor, maar als zij daar niet in gelooft, is ze nog niet klaar om het gegeven te verwerken. Dus als ze het nu gaat doen, zal het niet veel helpen.

Verder wat Nosh zei.
Dat kan zijn, maar als vriend kan TS haar dus wel helpen om die stap te nemen.
Dat is nuttiger dan dat hij zelf dan maar therapeut gaat spelen.
  donderdag 6 september 2007 @ 08:26:44 #16
188050 masmax
http://www.eroshoplinks.nl
pi_52974636
en noem haar niet: "zo iemand"
Goede links naar de beste erotische producten en shops: http://www.eroshoplinks.nl
pi_52974679
quote:

Verder wat Nosh zei.
Maar als ze er niet snel mee begint is het ook hopeloos.
Dan is de schade te groot om er wat mee te kunnen.
pi_52975995
hey

ik ben als kind ook misbruikt geweest 6 jaar lang. het enige wat je kan doen is luisteren naar haar, haar troosten... zij moet het zelf verwerken en een plaats geven in haar leven net zoals ik dat heb gedaan. ik denk er soms nog aan maar voor mij is dit een afgesloten hoofdstuk.
pi_52978351
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:50 schreef SHE het volgende:
Ehm; wat je vriendin moet doen is professionele hulp inschakelen.
Die kan haar adivseren of haar huidige situatie het toelaat om nu nog aangifte te doen.
Vwb de littekens; je helpt iemand die misbruikt is er nooit meer bovenop. De enige die haar erbovenop kan helpen is zijzelf.
Maar volgens mij zijn zulke beschadigingen blijvend; je kunt er hooguit mee leren leven.

EMDR therapie schijnt goede resultaten te boeken; misschien een idee haar hierop te wijzen.
Ik zal haar hierop wijzen, ik zag net op de website van EMDR dat er ook therapeuten in de buurt zijn die zo'n therapie kunnen uitvoeren.
thanx iig voor de tip:)
pi_52978390
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:50 schreef TNA het volgende:
Professionele hulp lijkt me toch de enige uitweg hier. Een psycholoog kan ook, of een maatschappelijk werker, klinkt allemaal wat minder heftig dan een psychiater. Maar gelooft ze er echt niet in of is ze er bang voor, net zoals voor die flashbacks?
Ze heeft een kennis die met een traumatische ervaring naar de pscychiater is gegaan,maar na een paar jaar werkte het nog steeds niet,vandaar dat ze er niet echt in gelooft.
pi_52978516
quote:
Op woensdag 5 september 2007 22:39 schreef EggsTC het volgende:
Ik zou hem eens even opzoeken als hij nog vrij rond loopt rofl.
Tja je hebt geen idee hoeveel woede ik heb gehad tegenover die viespeuk,maar hem iets aandoen lijkt me geen optie.
pi_52978536
quote:
Op woensdag 5 september 2007 22:59 schreef LoggedIn het volgende:
hoe oud was ze dan? hoe lang duurde het?
Ik heb haar niet naar gevraagd,juist omdat ik bang ben dat het weer verkeerde gevoelens naar boven brengt.
pi_52978563
quote:
Op donderdag 6 september 2007 08:26 schreef masmax het volgende:
en noem haar niet: "zo iemand"
Oh nee idd,maar zo bedoelde ik het eigenlijk niet
pi_52978627
En bedankt voor al het advies,ik weet alleen niet hoe ik nu precies hierover moet gaan praten met haar en hoop maar dat ze hier open voor staat.
pi_52978719
quote:
Op donderdag 6 september 2007 09:50 schreef aikhibba het volgende:
hey

ik ben als kind ook misbruikt geweest 6 jaar lang. het enige wat je kan doen is luisteren naar haar, haar troosten... zij moet het zelf verwerken en een plaats geven in haar leven net zoals ik dat heb gedaan. ik denk er soms nog aan maar voor mij is dit een afgesloten hoofdstuk.
Ik hoop dat ze het ook een plaats kan geven,en ik wil haar ook heel graag troosten,maar ze houdt het allemaal binnen,er zijn momenten waarin ze opeens helemaal stil en depressief wordt,en ik probeer haar dan wel op andere gedachten te brengen,maar dat lukt ook niet.
pi_52978765
Het tegenovergestelde....gebruiken dus
pi_52980012
quote:
Op donderdag 6 september 2007 11:37 schreef zevier het volgende:

[..]

Ze heeft een kennis die met een traumatische ervaring naar de pscychiater is gegaan,maar na een paar jaar werkte het nog steeds niet,vandaar dat ze er niet echt in gelooft.
Kan ook zijn dat de psych en die kennis niet goed bij elkaar pastte. Dat kan ook met je vriendin gebeuren maar er zullen er vast wel een aantal tussen zitten met wie het wel klikt en die haar dus verder kunnen helpen.

Wat dat betreft spreek ik deels uit ervaring. 3 maatschappelijk werkers gehad en maar 1 bij wie het echt klikte en ik voorruitgang boekte.

Belangrijkste is dat ze er zelf 100% achter staat, anders gaat zoiets nooit werken.
  donderdag 6 september 2007 @ 12:43:21 #28
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_52980104
quote:

Verder wat Nosh zei.
Nee, zij hoeft niet naar een psycholoog of een psychiater, zij doet er verstandig om (professionele) hulp te zoeken. Dat hoeft helemaal geen psy* te zijn, maar een maatschappelijk werkster (het geslacht lijkt mij van belang in deze), of lotgenotengroepen. Van de rest weet ik het niet, maar dat is eigenlijk waarom ik het bericht van Nosh aanhaalde.

Verder zou TS er verstandig aan doen, om voorzichzelf een vangnet te maken, praat er over met je ouders, ofgoede vrienden. Dan bedoel ik dat jij jouw gevoelens over het geheel niet meteen bij je vriendin moet droppen. Wel laten zien dat jij haar steunt en dat jij het ook allemaal serieus neemt. Alleen niet bij droppen dat jij het moeilijk hebt met het feit dat zij het moeilijk heeft. Dat schept, vreemd genoeg afstand tussen jullie.

Sterkte
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_52981869
niet geschokt reageren als ze erover vertelt. Dat maakt praten alleen maar moeilijker voor haar.
Zij hoeft niet opgescheept te zitten met hoe erg jij het allemaal wel niet vindt, daar heeft ze niks aan.

En 'zo iemand' klinkt ook niet heel fantastisch. Ze is namelijk nog steeds dezelfde persoon hoor.
Ze is wel slachtoffer, maar dat hoeft niet te betekenen dat je haar ook moet behandelen als slachtoffer.
pi_52983734
Zoals velen hier zeggen, en zo ben ik ook van mening, zij heeft onafhankelijk adviesgevende hulp nodig (of ze kan het tenminste gebruiken). De depressieve buien zouden verminderd kunnen worden, het zou voor haar afgesloten kunnen worden. Ook diegene die haar misbruikt heeft loopt vrij rond, dat is eigenlijk een heel onacceptabele gedachte. Ze kan nieuwe delicten voorkomen!
Misschien kun je lotgenoten van haar benaderen die voor haar het hulp & aangifte proces kunnen verhelderen. Het is duidelijk dat het voor haar nog helemaal niet afgesloten is, zij kan er nog niet mee omgaan... (en dat kan haar ook niet kwalijk genomen worden)

Does the name Dr Pavlov ring a bell?
pi_52983873
NIet, daar zijn professionals voor!

Hetgene dat je kunt doen is haar steunen en een luisterend oor bieden. Voor de rest kun jij het niet voor haar oplossen, probeer dat vooral ook niet. Word geen probleemeigenaar. Het is haar probleem en je bent er om te praten, maar word niet haar prive-shrink. Dat zie je in veel van dit soort gevallen gebeuren namelijk en daar heb je alleen maar jezelf mee.
Verbaal terrorist
  donderdag 6 september 2007 @ 15:52:34 #32
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_52984063
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:43 schreef zevier het volgende:
Ik kan haar natuurlijk niet in deze situatie laten,maar zelf weet ik ook niet goed hoe ik dit moet oplossen,hebben jullie alsjeblieft advies voor mij?
Goeie psychotherapeut. Geen psychiater, want die is voor de medische kant van depressies, en dit heeft een duidelijke oorzaak. Waarschijnlijk PTSS. Moet verwerkt worden en dat zal een lange weg zijn. Wel een die het waard is. Voor de verwerking is aangifte wellicht wel zeer belangrijk, maar dat zou ik overleggen met de therapeut. Zonder die therapeut gaat het niks worden met die verwerking. Wel de verjaring in de gaten houden: tot haar 30e als het misbruik voor haar 18e plaatsvond, meen ik.

Succes en sterkte.

V. (zo iemand )

[ Bericht 2% gewijzigd door V. op 06-09-2007 16:02:15 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 6 september 2007 @ 19:49:36 #33
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_52988697
quote:
Op donderdag 6 september 2007 14:12 schreef Wolkje het volgende:
[...]
En 'zo iemand' klinkt ook niet heel fantastisch. Ze is namelijk nog steeds dezelfde persoon hoor.
Ze is wel slachtoffer, maar dat hoeft niet te betekenen dat je haar ook moet behandelen als slachtoffer.
Het klinkt niet fantastisch nee, maar laten we TS de benefit of the doubt geven, en er van uit gaan dat hij het goed bedoeld, als in, 'Hoe kan ik het beste mijn vriendin, slachtoffer van seksueel kindermisbruik, bijstaan'. Ik had het zo gelezen eigenlijk.
  donderdag 6 september 2007 @ 20:19:32 #34
136 V.
pi_52989130
quote:
Op donderdag 6 september 2007 19:49 schreef Inekris het volgende:

[..]

Het klinkt niet fantastisch nee, maar laten we TS de benefit of the doubt geven, en er van uit gaan dat hij het goed bedoeld, als in, 'Hoe kan ik het beste mijn vriendin, slachtoffer van seksueel kindermisbruik, bijstaan'. Ik had het zo gelezen eigenlijk.
Ik ook. Het lijkt mij toch echt dat hij oprecht hiermee zit en dat hij meer is gebaat bij serieuze reacties in plaats van politiek correcte reacties.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_52990045
Ik weet waar ze doorheen is gegaan en dat is heel moeilijk. Jij kan haar niet helpen; jij begrijpt haar niet, je hebt niet hetzelfde meegemaakt én je bent er niet professioneel voor geschoold. Neem die verantwoordelijkheid ook niet op je, daar wordt het niet beter van.

Misschien kan je haar aanraden om met lotgenoten te praten. Dat kan bijvoorbeeld op internet op www.seksueelmisbruikt.nl (een kleinschalig forum waar iedereen erg hecht met elkaar is) of op www.deurknop.nl (grootschaliger en ook anoniemer) De drempel is erg laag en het kan haar echt veel verder helpen.

Op den duur is professionele hulp misschien wel beter, maar probeer haar daar niet in te pushen. Iemand die niet geholpen wíl worden, kan ook niet geholpen worden. Dat is 1 van de eerste principes binnen de hulpverlening.

Ik vind het echt echt echt heel lief dat je er voor haar wilt zijn, begrijp me niet verkeerd. Veel mensen lopen weg, uit angst, omdat het te moeilijk en te zwaar wordt. Jij doet dat niet; respect! Jij doet dat niet, dat is echt goed. Wél raad ik je aan om jezelf niet te vergeten. Het is niet de bedoeling dat er nog 1 aan haar trauma naar de klote gaat (als ik dat even zo mag formuleren)

Succes

En je mag me altijd PM'en.

Crystal
You're like the water, which when it becomes ice, splits every rock
  donderdag 6 september 2007 @ 21:48:59 #36
136 V.
pi_52991350
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:03 schreef Crystal_Mind het volgende:

Op den duur is professionele hulp misschien wel beter, maar probeer haar daar niet in te pushen. Iemand die niet geholpen wíl worden, kan ook niet geholpen worden. Dat is 1 van de eerste principes binnen de hulpverlening.
Op zich waar, maar als een misbruikslachtoffer wellicht via een weg als deze of de fora die jij noemt door misbruikslachtoffers juist wordt gemeld dat dat het enige is dat zal helpen, misschien dat ze het van ons iets eerder aanneemt?

Als een partner het suggereert -en dan ook heeft over een psychiater, een term die natuurlijk -deels onterecht- een walm van 'gekkendokter' om zich heen heeft hangen- levert dat wellicht meer weerstand op.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_52992110
Blijf haar steunen,begeleiden,troosten en probeer samen met haar hulp te zoeken....
Ze heeft waarschijnlijk nog een lange weg te gaan.
Maar het si een goed teken dat ze het met jou deelt,daar was al veel moed voor nodig !
pi_52993905
quote:
Op donderdag 6 september 2007 20:19 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik ook. Het lijkt mij toch echt dat hij oprecht hiermee zit en dat hij meer is gebaat bij serieuze reacties in plaats van politiek correcte reacties.

V.
Zo bedoelde ik het ook niet. Sorry ts, als het zo over kwam.
Ik wens jullie veel sterkte allebei.
  donderdag 6 september 2007 @ 23:45:06 #39
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_52994722
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:48 schreef Verbal het volgende:

[..]

Op zich waar, maar als een misbruikslachtoffer wellicht via een weg als deze of de fora die jij noemt door misbruikslachtoffers juist wordt gemeld dat dat het enige is dat zal helpen, misschien dat ze het van ons iets eerder aanneemt?
Mensen die in hun jeugd misbruikt en/of mishandeld zijn, nemen eerder iets aan van mensen die hetzelfde is overkomen ja, daarom had ik al naar lotgenoten gewezen.
pi_52996792
quote:
Op woensdag 5 september 2007 22:02 schreef Nosh het volgende:
Precies. Scherp verwoord ook: deze mensen zitten namelijk vaak met levensvragen. En op levensvragen verwachten mensen dat ze 'oplossingen' of 'antwoorden' krijgen, terwijl je daar juist niet naar moet streven.
pi_53002871
quote:
Op donderdag 6 september 2007 19:49 schreef Inekris het volgende:

[..]

Zo bedoelde ik het idd ook,ik heb het niet zo goed geformuleerd.
pi_53002963
bedankt allemaal,ik hoop dat ik het op een goede manier kan brengen zonder forcerend over te komen.
pi_53003010
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:14 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Zo bedoelde ik het ook niet. Sorry ts, als het zo over kwam.
Ik wens jullie veel sterkte allebei.
Geeft niks ik heb het verkeerd geformuleerd, thanx iig voor je advies.
pi_53003575
sterkte, TS.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_53006458
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 02:03 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Precies. Scherp verwoord ook: deze mensen zitten namelijk vaak met levensvragen. En op levensvragen verwachten mensen dat ze 'oplossingen' of 'antwoorden' krijgen, terwijl je daar juist niet naar moet streven.
Mwah geen levensvragen, meer vragen over dingen die door anderen als vanzelfsprekend worden aangenomen; dingen waar anderen geen vraagtekens bij zetten...

Bijvoorbeeld: "Vindt hij me aardig of wil hij me alleen maar gebruiken" (bij een gewone ongecompliceerde arm om je heen) Of: "Bestaat er ergens een plek waar ik veilig kan zijn?" Of: "Mag ik nee zeggen?" "Ben ik het waard?" (bij mooie dingen die op je pad komen) "Raak ik het niet weer kwijt?" (bij hetzelfde...

En misschien ook wel "Wie ben ik?" maar ik denk dat iedereen bezig is met antwoord zoeken op die vraag...
You're like the water, which when it becomes ice, splits every rock
pi_53012739
Ik een therapeute die zelf verkracht is. Ze is er helemaal bovenop gekomen en ze heeft een warme persoonlijkheid.
Bij therapie speelt niet zozeer de gebruikte methode, maar wel de relatie met de therapeut.
Ik denk daarom dat die therapeute waarop ik doel, het meisje best wel eens uit de put kan krijgen.
Stuur bij interesse maar een pm.
Wie zich gedraagt als een robot, krijgt salaris teveel.
pi_53012844
quote:
Hoi allemaal,

Mijn vriendin heeft een probleem wat haar constant lastig valt.
Ze is als kind sexueel misbruikt door een bekende en ze durfde er pas heel laat mee te komen.
Nu wordt ze al 5 jaar er dagelijks aan herrinerd en wordt uit het niets nogal depressief als er ook maar iets haar eraan herrinert.

De persoon die dit haar heeft begaan is altijd nog vrij,want ze heeft geen verklaring afgelegd,ze is nu bang dat als ze een verklaring aflegt haar verleden weer terug komt en flashbacks van vroeger krijgt, ik heb een een pscychiater aangeraden maar daar gelooft ze niet echt in.

Even een andere kant: denk ook aan jezelf. Hoe deze situatie zichzelf op gaat lossen ligt aan haar bereidheid om dit 'aan te pakken'. Denk ook dat je jezelf, voor zover je dat nog niet gedaan hebt, de vraag moet stellen: "kan en wil ik hiermee omgaan?" en "besef ik mezelf dat dit wel eens heel veel geduld van me gaat vergen?".

Als ik een suggestie aan mag dragen: PMT en hapnotherapie. PMT staat voor Psycho Motorische Therapie. Bij beide vormen wordt de nadruk gelegd op het contact maken met je lichaam en het 'verwerken' van trauma's. Je lichaam is nl. heel intelligent, zij onthoudt veel (al dan niet onbewust). Dit naast de gesprekken bij een psycholoog.

Overigens las ik ook ergens dat iemand die seksueel misbruikt is, hier altijd schade van zal ondervinden de rest van zijn/haar leven. Dit wil ik bestrijden. Het is idd verdomd lastig en het vertrouwen is heel hard beschaamd, maar als vertrouwen in iemand is teruggevonden -en dat duurt lang- kan het prima.

En als laatste: trap niet in de valkuil om overal begrip voor te tonen en mee te gaan in haar ontwijkend gedrag - mocht ze echt geen therapie willen - om niet naar haar verleden te kijken. Ten eerste lost het niets op, verergert het de situatie alleen maar en ten tweede gaat dit ten koste van jezelf en kun je er donder op zeggen dat je relatie stukloopt.
You're never fully dressed until you wear a smile
  vrijdag 7 september 2007 @ 19:40:09 #48
136 V.
pi_53013466
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:45 schreef Inekris het volgende:

[..]

Mensen die in hun jeugd misbruikt en/of mishandeld zijn, nemen eerder iets aan van mensen die hetzelfde is overkomen ja, daarom had ik al naar lotgenoten gewezen.
Dat is waar, als het maar niet blijft hangen in een verzameling kijk-ons-eens-allemaal-misbruikt-zijn-sfeertje. Niet dat dat zo ís, maar ik ken verhalen...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 8 september 2007 @ 09:57:31 #49
28201 jwjw
See the money wanna stay
pi_53024341
quote:
.... ik heb een een pscychiater aangeraden ...
Goed advies en ook echt het enige wat ze zou moeten doen.
Wellicht kan ze via/naast die psych ook EMDR gaan doen.
www.emdr.nl
Groet jwjw
  zaterdag 8 september 2007 @ 11:18:18 #50
136 V.
pi_53025384
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 09:57 schreef jwjw het volgende:

[..]

Goed advies en ook echt het enige wat ze zou moeten doen.
Nee, geen goed advies. Een psychiater is voor de medische kant, niet voor de traumatische kant, daar heb je psychotherapeuten voor.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')