abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52965679
Hoi allemaal,

Mijn vriendin heeft een probleem wat haar constant lastig valt.
Ze is als kind sexueel misbruikt door een bekende en ze durfde er pas heel laat mee te komen.
Nu wordt ze al 5 jaar er dagelijks aan herrinerd en wordt uit het niets nogal depressief als er ook maar iets haar eraan herrinert.

De persoon die dit haar heeft begaan is altijd nog vrij,want ze heeft geen verklaring afgelegd,ze is nu bang dat als ze een verklaring aflegt haar verleden weer terug komt en flashbacks van vroeger krijgt, ik heb een een pscychiater aangeraden maar daar gelooft ze niet echt in.

Ik kan haar natuurlijk niet in deze situatie laten,maar zelf weet ik ook niet goed hoe ik dit moet oplossen,hebben jullie alsjeblieft advies voor mij?
  woensdag 5 september 2007 @ 19:50:18 #2
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_52965867
Ehm; wat je vriendin moet doen is professionele hulp inschakelen.
Die kan haar adivseren of haar huidige situatie het toelaat om nu nog aangifte te doen.
Vwb de littekens; je helpt iemand die misbruikt is er nooit meer bovenop. De enige die haar erbovenop kan helpen is zijzelf.
Maar volgens mij zijn zulke beschadigingen blijvend; je kunt er hooguit mee leren leven.

EMDR therapie schijnt goede resultaten te boeken; misschien een idee haar hierop te wijzen.
  woensdag 5 september 2007 @ 19:50:21 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_52965870
Professionele hulp lijkt me toch de enige uitweg hier. Een psycholoog kan ook, of een maatschappelijk werker, klinkt allemaal wat minder heftig dan een psychiater. Maar gelooft ze er echt niet in of is ze er bang voor, net zoals voor die flashbacks?
pi_52965877
Jij kan haar natuurlijk altijd ondersteunen door er voor haar te zijn, naar haar te luisteren wanneer ze het nodig heeft en wanneer ze een depressie heeft er verstandig mee om te gaan.
Echt lijkt het mij erg verstandig om toch die psychiater op te zoeken.
Misschien dat het een lang traject wordt maar samen kunnen jullie je erdoorheen slaan.
pi_52966461
Psychiater hoeft waarschijnlijk helemaal niet. Psychologen weten ook prima hoe ze iemand met dit probleem moeten/kunnen helpen. Professionele hulp is wel aan te raden.
Wat jij kunt doen, is er voor haar zijn als ze het nodig heeft en informatie verzamelen over hoe het een en ander in zijn werk gaat bij professionele hulporganisaties en haar op die manier over te halen het toch te doen. Zonder dwang natuurlijk, maar de voordelen laten zien. En eerlijk zijn, want het gaat lang duren en moeilijk zijn voor haar (en dus ook voor jou), maar zij zal een beter mens zijn naderhand (en ook al tijdens de behandeling).
Succes!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 5 september 2007 @ 21:00:20 #6
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_52967511
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:17 schreef spijkerbroek het volgende:
Psychiater hoeft waarschijnlijk helemaal niet. Psychologen weten ook prima hoe ze iemand met dit probleem moeten/kunnen helpen. Professionele hulp is wel aan te raden.
Wat jij kunt doen, is er voor haar zijn als ze het nodig heeft en informatie verzamelen over hoe het een en ander in zijn werk gaat bij professionele hulporganisaties en haar op die manier over te halen het toch te doen. Zonder dwang natuurlijk, maar de voordelen laten zien. En eerlijk zijn, want het gaat lang duren en moeilijk zijn voor haar (en dus ook voor jou), maar zij zal een beter mens zijn naderhand (en ook al tijdens de behandeling).
Succes!

Psycholoog lijkt me ook voldoende, ze heeft geen directe medicatie nodig toch? Denk wel dat ze het uiteindelijk onder ogen moet komen om het zo te verwerken. Wegdrukken schijnt niet echt te werken. Maar ik hebb makkelijk praten natuurlijk. Rotsituatie. Aangifte doen en verwerken. (zal moeilijk zijn/worden), sterkte!
Life is what happens to you, while you're busy making other plans...
pi_52969065
Wat jij kunt doen is er voor haar zijn. Níet denken dat je oplossingen kunt bieden, níet denken dat jij je in haar kan inleven, maar wél luisteren, troosten, haar kalm maken als ze het nodig heeft.

Wat zij moet doet doen is inderdaad professionele hulp zoeken. Niet dat therapie een wondermiddel is die zulke sporen doet oplossen, maar het kan wel helpen om het een plaats te geven, en er mee om te gaan. En mocht ze weigeren: ga niet pushen, zulke dingen werken alleen als zij ook bereid is om die herinneringen onder ogen te komen.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_52970198
Ik zou hem eens even opzoeken als hij nog vrij rond loopt rofl.
Lambo of Rekt
  woensdag 5 september 2007 @ 23:00:52 #10
119507 Demarest
Mission Phailed
pi_52970854
Gedeelde smart is halve smart. Oftewel: zoek lotgenoten op.
Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
pi_52971940
Psycholoog. Die heeft twee voordelen boven jou: 1) Hij/zij heeft training en ervaring met dergelijke situaties. 2) De psycholoog heeft geen persoonlijke relatie met jouw vriendin.

Om die twee redenen kun jij wel steun geven, maar geen therapeut voor haar zijn.

Bekijk het zo: Als iemand griep heeft kun je voor hem zorgen totdat het weer overgaat.
Als iemand een ontstoken blindedarm heeft ga je naar de dokter.

In het eerste geval kun je goed helpen met aandacht, warme thee en paracetemol.
Het tweede geval moet je herkennen als een geval waar je een professional nodig hebt.
  donderdag 6 september 2007 @ 00:30:56 #12
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_52973118
quote:
Op woensdag 5 september 2007 22:02 schreef Nosh het volgende:
Wat jij kunt doen is er voor haar zijn. Níet denken dat je oplossingen kunt bieden, níet denken dat jij je in haar kan inleven, maar wél luisteren, troosten, haar kalm maken als ze het nodig heeft.

Wat zij moet doet doen is inderdaad professionele hulp zoeken. Niet dat therapie een wondermiddel is die zulke sporen doet oplossen, maar het kan wel helpen om het een plaats te geven, en er mee om te gaan. En mocht ze weigeren: ga niet pushen, zulke dingen werken alleen als zij ook bereid is om die herinneringen onder ogen te komen.

En laat de hulpverleningsinstantie maar met de goede hulpverlener komen.
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
pi_52973733
Iedereen zeg dat ze naar de psycholoog moet. Jullie hebben gelijk hoor, maar als zij daar niet in gelooft, is ze nog niet klaar om het gegeven te verwerken. Dus als ze het nu gaat doen, zal het niet veel helpen.

Verder wat Nosh zei.
  donderdag 6 september 2007 @ 07:17:08 #14
162543 MooieLuL
er is maar één lul zo mooi
pi_52974272
het beste wat je kunt doen is zoals eerder gezegd haar helpen in het kiezen watvoor soort professionele hulp haar het best kan helpen. Jij bent niet haar psycholoog of haar psychiater of wat dan ook, dus ondersteun haar als ze het moeilijk heeft etc.

Wellicht is het allerbeste wat je kan haar proberen te overtuigen dat ze actief hulp moet zoeken, wat opzich al moeilijk genoeg blijkt te zijn voor velen.
ja echt...tjeck Feaubeaux! :')
pi_52974611
quote:
Op donderdag 6 september 2007 01:43 schreef katerwater het volgende:
Iedereen zeg dat ze naar de psycholoog moet. Jullie hebben gelijk hoor, maar als zij daar niet in gelooft, is ze nog niet klaar om het gegeven te verwerken. Dus als ze het nu gaat doen, zal het niet veel helpen.

Verder wat Nosh zei.
Dat kan zijn, maar als vriend kan TS haar dus wel helpen om die stap te nemen.
Dat is nuttiger dan dat hij zelf dan maar therapeut gaat spelen.
  donderdag 6 september 2007 @ 08:26:44 #16
188050 masmax
http://www.eroshoplinks.nl
pi_52974636
en noem haar niet: "zo iemand"
Goede links naar de beste erotische producten en shops: http://www.eroshoplinks.nl
pi_52974679
quote:
Op donderdag 6 september 2007 01:43 schreef katerwater het volgende:

Verder wat Nosh zei.
Maar als ze er niet snel mee begint is het ook hopeloos.
Dan is de schade te groot om er wat mee te kunnen.
pi_52975995
hey

ik ben als kind ook misbruikt geweest 6 jaar lang. het enige wat je kan doen is luisteren naar haar, haar troosten... zij moet het zelf verwerken en een plaats geven in haar leven net zoals ik dat heb gedaan. ik denk er soms nog aan maar voor mij is dit een afgesloten hoofdstuk.
pi_52978351
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:50 schreef SHE het volgende:
Ehm; wat je vriendin moet doen is professionele hulp inschakelen.
Die kan haar adivseren of haar huidige situatie het toelaat om nu nog aangifte te doen.
Vwb de littekens; je helpt iemand die misbruikt is er nooit meer bovenop. De enige die haar erbovenop kan helpen is zijzelf.
Maar volgens mij zijn zulke beschadigingen blijvend; je kunt er hooguit mee leren leven.

EMDR therapie schijnt goede resultaten te boeken; misschien een idee haar hierop te wijzen.
Ik zal haar hierop wijzen, ik zag net op de website van EMDR dat er ook therapeuten in de buurt zijn die zo'n therapie kunnen uitvoeren.
thanx iig voor de tip:)
pi_52978390
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:50 schreef TNA het volgende:
Professionele hulp lijkt me toch de enige uitweg hier. Een psycholoog kan ook, of een maatschappelijk werker, klinkt allemaal wat minder heftig dan een psychiater. Maar gelooft ze er echt niet in of is ze er bang voor, net zoals voor die flashbacks?
Ze heeft een kennis die met een traumatische ervaring naar de pscychiater is gegaan,maar na een paar jaar werkte het nog steeds niet,vandaar dat ze er niet echt in gelooft.
pi_52978516
quote:
Op woensdag 5 september 2007 22:39 schreef EggsTC het volgende:
Ik zou hem eens even opzoeken als hij nog vrij rond loopt rofl.
Tja je hebt geen idee hoeveel woede ik heb gehad tegenover die viespeuk,maar hem iets aandoen lijkt me geen optie.
pi_52978536
quote:
Op woensdag 5 september 2007 22:59 schreef LoggedIn het volgende:
hoe oud was ze dan? hoe lang duurde het?
Ik heb haar niet naar gevraagd,juist omdat ik bang ben dat het weer verkeerde gevoelens naar boven brengt.
pi_52978563
quote:
Op donderdag 6 september 2007 08:26 schreef masmax het volgende:
en noem haar niet: "zo iemand"
Oh nee idd,maar zo bedoelde ik het eigenlijk niet
pi_52978627
En bedankt voor al het advies,ik weet alleen niet hoe ik nu precies hierover moet gaan praten met haar en hoop maar dat ze hier open voor staat.
pi_52978719
quote:
Op donderdag 6 september 2007 09:50 schreef aikhibba het volgende:
hey

ik ben als kind ook misbruikt geweest 6 jaar lang. het enige wat je kan doen is luisteren naar haar, haar troosten... zij moet het zelf verwerken en een plaats geven in haar leven net zoals ik dat heb gedaan. ik denk er soms nog aan maar voor mij is dit een afgesloten hoofdstuk.
Ik hoop dat ze het ook een plaats kan geven,en ik wil haar ook heel graag troosten,maar ze houdt het allemaal binnen,er zijn momenten waarin ze opeens helemaal stil en depressief wordt,en ik probeer haar dan wel op andere gedachten te brengen,maar dat lukt ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')