quote:Op woensdag 5 september 2007 20:17 schreef spijkerbroek het volgende:
Psychiater hoeft waarschijnlijk helemaal niet. Psychologen weten ook prima hoe ze iemand met dit probleem moeten/kunnen helpen. Professionele hulp is wel aan te raden.
Wat jij kunt doen, is er voor haar zijn als ze het nodig heeft en informatie verzamelen over hoe het een en ander in zijn werk gaat bij professionele hulporganisaties en haar op die manier over te halen het toch te doen. Zonder dwang natuurlijk, maar de voordelen laten zien. En eerlijk zijn, want het gaat lang duren en moeilijk zijn voor haar (en dus ook voor jou), maar zij zal een beter mens zijn naderhand (en ook al tijdens de behandeling).
Succes!
quote:Op woensdag 5 september 2007 22:02 schreef Nosh het volgende:
Wat jij kunt doen is er voor haar zijn. Níet denken dat je oplossingen kunt bieden, níet denken dat jij je in haar kan inleven, maar wél luisteren, troosten, haar kalm maken als ze het nodig heeft.
Wat zij moet doet doen is inderdaad professionele hulp zoeken. Niet dat therapie een wondermiddel is die zulke sporen doet oplossen, maar het kan wel helpen om het een plaats te geven, en er mee om te gaan. En mocht ze weigeren: ga niet pushen, zulke dingen werken alleen als zij ook bereid is om die herinneringen onder ogen te komen.
Dat kan zijn, maar als vriend kan TS haar dus wel helpen om die stap te nemen.quote:Op donderdag 6 september 2007 01:43 schreef katerwater het volgende:
Iedereen zeg dat ze naar de psycholoog moet. Jullie hebben gelijk hoor, maar als zij daar niet in gelooft, is ze nog niet klaar om het gegeven te verwerken. Dus als ze het nu gaat doen, zal het niet veel helpen.
Verder wat Nosh zei.
Maar als ze er niet snel mee begint is het ook hopeloos.quote:Op donderdag 6 september 2007 01:43 schreef katerwater het volgende:
Iedereen zeg dat ze naar de psycholoog moet. Jullie hebben gelijk hoor, maar als zij daar niet in gelooft, is ze nog niet klaar om het gegeven te verwerken. Dus als ze het nu gaat doen, zal het niet veel helpen.
Verder wat Nosh zei.
Ik zal haar hierop wijzen, ik zag net op de website van EMDR dat er ook therapeuten in de buurt zijn die zo'n therapie kunnen uitvoeren.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:50 schreef SHE het volgende:
Ehm; wat je vriendin moet doen is professionele hulp inschakelen.
Die kan haar adivseren of haar huidige situatie het toelaat om nu nog aangifte te doen.
Vwb de littekens; je helpt iemand die misbruikt is er nooit meer bovenop. De enige die haar erbovenop kan helpen is zijzelf.
Maar volgens mij zijn zulke beschadigingen blijvend; je kunt er hooguit mee leren leven.
EMDR therapie schijnt goede resultaten te boeken; misschien een idee haar hierop te wijzen.
Ze heeft een kennis die met een traumatische ervaring naar de pscychiater is gegaan,maar na een paar jaar werkte het nog steeds niet,vandaar dat ze er niet echt in gelooft.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:50 schreef TNA het volgende:
Professionele hulp lijkt me toch de enige uitweg hier. Een psycholoog kan ook, of een maatschappelijk werker, klinkt allemaal wat minder heftig dan een psychiater. Maar gelooft ze er echt niet in of is ze er bang voor, net zoals voor die flashbacks?
Tja je hebt geen idee hoeveel woede ik heb gehad tegenover die viespeuk,maar hem iets aandoen lijkt me geen optie.quote:Op woensdag 5 september 2007 22:39 schreef EggsTC het volgende:
Ik zou hem eens even opzoeken als hij nog vrij rond loopt rofl.
Ik heb haar niet naar gevraagd,juist omdat ik bang ben dat het weer verkeerde gevoelens naar boven brengt.quote:Op woensdag 5 september 2007 22:59 schreef LoggedIn het volgende:
hoe oud was ze dan? hoe lang duurde het?
Oh nee idd,maar zo bedoelde ik het eigenlijk nietquote:Op donderdag 6 september 2007 08:26 schreef masmax het volgende:
en noem haar niet: "zo iemand"
Ik hoop dat ze het ook een plaats kan geven,en ik wil haar ook heel graag troosten,maar ze houdt het allemaal binnen,er zijn momenten waarin ze opeens helemaal stil en depressief wordt,en ik probeer haar dan wel op andere gedachten te brengen,maar dat lukt ook niet.quote:Op donderdag 6 september 2007 09:50 schreef aikhibba het volgende:
hey
ik ben als kind ook misbruikt geweest 6 jaar lang. het enige wat je kan doen is luisteren naar haar, haar troosten... zij moet het zelf verwerken en een plaats geven in haar leven net zoals ik dat heb gedaan. ik denk er soms nog aan maar voor mij is dit een afgesloten hoofdstuk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |