Hebben gokkers de tenniswereld in hun greep?Ik ben net terug uit New York, waar de US Open van start is gegaan te midden van allerlei vergaderingen voor toernooidirecteuren. Daarnaast heb ik vorige week een grastoernooi gespeeld in Newport Beach, waar ik (na dertien keer van hem te hebben verloren) eindelijk weer eens van Jim Courier heb gewonnen.
Maar na een paar potjes op gras ben ik blij dat ik voorlopig niet meer hoef; tennis trekt nu eenmaal een zware wissel op je lichaam. Door de dynamiek van het spel, de verschillende ondergronden en het mondiale toernooischema zijn proftennissers bijzonder blessuregevoelig. En precies dit gegeven, zo heb ik begrepen, maakt de sport interessant voor gokkers.
Een toptienspeler kan immers 'dankzij' onderliggende mankementen van een (veel) lager geplaatste collega verliezen. De tennistoernooien worden dan ook afgeschuimd door allerlei informatieverzamelaars, die kosten noch moeite sparen om de fysieke gesteldheid van spelers te achterhalen. Omdat je bij onlinewedkantoren als Betfair ook nog halverwege de wedstrijden kunt inzetten, heeft de ATP het gebruik van laptops op de tribune verboden.
Maar 'punters' (het mooie Engelse woord voor mensen die op sportwedstrijden gokken) laten hun inzet niet alleen afhangen van het geruchtencircuit. De tekenen worden steeds sterker dat tennissers actief worden benaderd om voor veel geld partijen met opzet te verliezen of ze geblesseerd op te geven. Althans - dat zei dubbelaar Bob Bryan in de Los Angeles Times. Volgens hem werd hij " geregeld" op zijn hotelkamer gebeld met oneerbare voorstellen, net als "heel veel andere jongens", die daar net als hij rigoureus voor hadden bedankt. Ongelooflijk. Ik ben in mijn carrière nooit door schimmige figuren benaderd om een uitslag te manipuleren. Het klinkt misschien naïef, maar alleen al het idéé van het verkopen van wedstrijden doet pijn aan mijn sporthart.
Toch gebeurt het. En veel ook. De laatste jaren heeft het online gokken binnen het tennis een enorme vlucht genomen. Er gaan inmiddels onvoorstelbare bedragen in om. Tijdens de Wimbledonfinale tussen Rafaël Nadal en Roger Federer is er bijvoorbeeld voor 60 miljoen dollar aan weddenschappen ingezet.
Volgens Betfair zijn de paardenraces nog steeds het meest populair bij gokkers; gevolgd door voetbalwedstrijden. Maar paarden en teams zijn moeilijk te manipuleren, al gebeurt dat desondanks volop. Zo worden paarden en jockeys niet zelden gedrogeerd. Shockerend? In de wereld van de profsport verbaast niemand zich er meer over. Het Italiaanse voetbal is vorig jaar bijna bezweken onder grote corruptieschandalen en de Duitse scheidsrechter Robert Hoyzer heeft onlangs nog een forse gevangenisstraf gekregen voor het beïnvloeden van wedstrijden. Deze hele kwestie is natuurlijk aan het rollen gekomen door de partij van Nicolai Davydenko tegen de onbekende Martin Vasallo-Arguello op een klein toernooi in Polen. Tijdens de wedstrijd werd er hevig gewed op winst voor Vasallo-Arguello. Zelfs nadat Davydeno de eerste set had gewonnen, werden de inzetten tegen hem nog verhoogd naar 7 miljoen dollar! Toen Davydenko in de derde set geblesseerd opgaf, werd het zelfs Betfair te gortig. Voor het eerst in de geschiedenis verklaarden zij de inzetten ongeldig wegens overduidelijke malversaties.
Maar van wie? Davydenko krijgt de schuld, maar ik denk dat zulks helemaal niet het geval hoeft te zijn. Misschien heeft iemand uit zijn begeleidingsteam gokkers getipt over zijn voetblessure. Of familie, of mensen van de catering; je weet het gewoon niet. Op
www.tennis.com staat een opsomming van wedstrijden waarbij 'zeer verdachte' wedtransacties zijn gevoerd, en zowel Vasallo-Arguello als Davydenko staan daar meerdere malen vermeld.
Ik schrok eerlijk gezegd wel van dat rijtje. Want hoe vaak kan je naam opduiken in verband met buitensporige inzetten voordat je reputatie voor altijd is beschadigd? Gelukkig neemt de ATP de zaak hoog op: er is een diepgravend onderzoek ingesteld en op de US Open zijn krasse maatregelen genomen. Er hangt nu een briefje in de kleedkamers dat "het absoluut verboden is om gokkers op enigerlei wijze te faciliteren". Dát zal indruk maken. Wedden?
Richard Krajicek.