abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52804214
quote:
Hebben gokkers de tenniswereld in hun greep?

Ik ben net terug uit New York, waar de US Open van start is gegaan te midden van allerlei vergaderingen voor toernooidirecteuren. Daarnaast heb ik vorige week een grastoernooi gespeeld in Newport Beach, waar ik (na dertien keer van hem te hebben verloren) eindelijk weer eens van Jim Courier heb gewonnen.

Maar na een paar potjes op gras ben ik blij dat ik voorlopig niet meer hoef; tennis trekt nu eenmaal een zware wissel op je lichaam. Door de dynamiek van het spel, de verschillende ondergronden en het mondiale toernooischema zijn proftennissers bijzonder blessuregevoelig. En precies dit gegeven, zo heb ik begrepen, maakt de sport interessant voor gokkers.

Een toptienspeler kan immers 'dankzij' onderliggende mankementen van een (veel) lager geplaatste collega verliezen. De tennistoernooien worden dan ook afgeschuimd door allerlei informatieverzamelaars, die kosten noch moeite sparen om de fysieke gesteldheid van spelers te achterhalen. Omdat je bij onlinewedkantoren als Betfair ook nog halverwege de wedstrijden kunt inzetten, heeft de ATP het gebruik van laptops op de tribune verboden.

Maar 'punters' (het mooie Engelse woord voor mensen die op sportwedstrijden gokken) laten hun inzet niet alleen afhangen van het geruchtencircuit. De tekenen worden steeds sterker dat tennissers actief worden benaderd om voor veel geld partijen met opzet te verliezen of ze geblesseerd op te geven. Althans - dat zei dubbelaar Bob Bryan in de Los Angeles Times. Volgens hem werd hij " geregeld" op zijn hotelkamer gebeld met oneerbare voorstellen, net als "heel veel andere jongens", die daar net als hij rigoureus voor hadden bedankt. Ongelooflijk. Ik ben in mijn carrière nooit door schimmige figuren benaderd om een uitslag te manipuleren. Het klinkt misschien naïef, maar alleen al het idéé van het verkopen van wedstrijden doet pijn aan mijn sporthart.

Toch gebeurt het. En veel ook. De laatste jaren heeft het online gokken binnen het tennis een enorme vlucht genomen. Er gaan inmiddels onvoorstelbare bedragen in om. Tijdens de Wimbledonfinale tussen Rafaël Nadal en Roger Federer is er bijvoorbeeld voor 60 miljoen dollar aan weddenschappen ingezet.

Volgens Betfair zijn de paardenraces nog steeds het meest populair bij gokkers; gevolgd door voetbalwedstrijden. Maar paarden en teams zijn moeilijk te manipuleren, al gebeurt dat desondanks volop. Zo worden paarden en jockeys niet zelden gedrogeerd. Shockerend? In de wereld van de profsport verbaast niemand zich er meer over. Het Italiaanse voetbal is vorig jaar bijna bezweken onder grote corruptieschandalen en de Duitse scheidsrechter Robert Hoyzer heeft onlangs nog een forse gevangenisstraf gekregen voor het beïnvloeden van wedstrijden. Deze hele kwestie is natuurlijk aan het rollen gekomen door de partij van Nicolai Davydenko tegen de onbekende Martin Vasallo-Arguello op een klein toernooi in Polen. Tijdens de wedstrijd werd er hevig gewed op winst voor Vasallo-Arguello. Zelfs nadat Davydeno de eerste set had gewonnen, werden de inzetten tegen hem nog verhoogd naar 7 miljoen dollar! Toen Davydenko in de derde set geblesseerd opgaf, werd het zelfs Betfair te gortig. Voor het eerst in de geschiedenis verklaarden zij de inzetten ongeldig wegens overduidelijke malversaties.

Maar van wie? Davydenko krijgt de schuld, maar ik denk dat zulks helemaal niet het geval hoeft te zijn. Misschien heeft iemand uit zijn begeleidingsteam gokkers getipt over zijn voetblessure. Of familie, of mensen van de catering; je weet het gewoon niet. Op www.tennis.com staat een opsomming van wedstrijden waarbij 'zeer verdachte' wedtransacties zijn gevoerd, en zowel Vasallo-Arguello als Davydenko staan daar meerdere malen vermeld.

Ik schrok eerlijk gezegd wel van dat rijtje. Want hoe vaak kan je naam opduiken in verband met buitensporige inzetten voordat je reputatie voor altijd is beschadigd? Gelukkig neemt de ATP de zaak hoog op: er is een diepgravend onderzoek ingesteld en op de US Open zijn krasse maatregelen genomen. Er hangt nu een briefje in de kleedkamers dat "het absoluut verboden is om gokkers op enigerlei wijze te faciliteren". Dát zal indruk maken. Wedden?

Richard Krajicek.
Naar aanleiding van deze column en recente nieuwsberichten rondom Davydenko bijvoorbeeld, leek het me wel gepast om een apart topic te maken voor de invloed van gokkers op sporters? Kan er zoveel meer mee worden gewonnen dan wanneer je gewoon zelf probeert te tennissen. Voor laaggeklasseerde spelers uit armere landen is het natuurlijk ideaal. Maar voor een hooggeplaatste speler als bijv Davydenko lijkt het me meer schade te kunnen opleveren dan dat het iets oplevert.

Gebeurd het veel? Zie jij soms wel eens uitslagen waarvan je denkt - hoe kan dat in godsnaam? Is het schadelijk voor sport?
pi_52805304
dus jannes van der wal (god hebbe zijn ziel) was ook gedrogeerd geweest toen ie in slaap viel in de trein.... altijd al verdacht gevonden.
  donderdag 30 augustus 2007 @ 11:17:26 #3
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_52805509
even een tvp, moet effe wat doen
Lees zo verder.
Signature.
pi_52805592
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 10:18 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

Naar aanleiding van deze column en recente nieuwsberichten rondom Davydenko bijvoorbeeld, leek het me wel gepast om een apart topic te maken voor de invloed van gokkers op sporters? Kan er zoveel meer mee worden gewonnen dan wanneer je gewoon zelf probeert te tennissen. Voor laaggeklasseerde spelers uit armere landen is het natuurlijk ideaal. Maar voor een hooggeplaatste speler als bijv Davydenko lijkt het me meer schade te kunnen opleveren dan dat het iets oplevert.

Gebeurd het veel? Zie jij soms wel eens uitslagen waarvan je denkt - hoe kan dat in godsnaam? Is het schadelijk voor sport?
Tegenwoordig zie je zoveel verdachte wedstrijden. Het kan ook goed zijn dat spelers zo rond plek 100 zelf (of met de tegenstander) besluiten de wedstrijd te gaan fixen, om er zelf een aardige cent aan te verdienen. Maar bij spelers als Davydenko of Volandri zou je toch denken dat ze dat niet nodig hebben. Het zijn niet toevallig vaak Italianen, Russen (en Argentijnen) die bij verdachte wedstrijden betrokken zijn, zit de maffia daar voor iets tussen? Er zijn zo 15/20 spelers te noemen die zich op zijn minst verdacht hebben gemaakt met één of meerdere wedstrijden

Ook de vrouwen zijn er niet vies van trouwens, voorbeeldje:
Finale van toernooi van Bogota dit jaar. Garbin wordt door de bookies als ruime favoriet ingeschat tegen Vinci. Nog voor er een bal geslagen is, is dit beeld al compleet omgeslagen en is Vinci favoriet. Garbin wint de eerste set en komt in de tweede met 4-0 voor, maar nog steeds te spelen rond 1,3 op Betfair. Dan gaat Garbin even van de baan af, komt terug, verliest 6 games op rij en er komt dus een derde set, Vinci levert dan nog 1,1x de inzet op. In de derde set komt Garbin met 3-0 (en 2 breaks) voor, odds gaan weer naar evens. Garbin vraagt om de trainer en geeft even daarna op met vage maagklachten
Om vervolgens de week erna weer keurig acte de presence te geven op het toernooi van Acapulco
pi_52805729
wat ook verdacht is... hilbert vd duim die valt over een stukje vogelpoep... dat was dus ook gewoon opzet... ben benieuwd hoeveel die wel niet heeft mogen ontvangen
pi_52806085
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 11:20 schreef wimderon het volgende:

Ook de vrouwen zijn er niet vies van trouwens, voorbeeldje:
Finale van toernooi van Bogota dit jaar. Garbin wordt door de bookies als ruime favoriet ingeschat tegen Vinci. Nog voor er een bal geslagen is, is dit beeld al compleet omgeslagen en is Vinci favoriet. Garbin wint de eerste set en komt in de tweede met 4-0 voor, maar nog steeds te spelen rond 1,3 op Betfair. Dan gaat Garbin even van de baan af, komt terug, verliest 6 games op rij en er komt dus een derde set, Vinci levert dan nog 1,1x de inzet op. In de derde set komt Garbin met 3-0 (en 2 breaks) voor, odds gaan weer naar evens. Garbin vraagt om de trainer en geeft even daarna op met vage maagklachten
Om vervolgens de week erna weer keurig acte de presence te geven op het toernooi van Acapulco
Zelfs áls je vage maagklachten hebt geef je niet op bij zo'n voorsprong....
Lijkt mij inderdaad wel een overduidelijk voorbeeld van een gemanipuleerde wedstrijd....
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_52809985
Hier overigens het lijstje waar Krajicek op doelt:

http://tennis.com/features/general/features.aspx?id=98220

Overigens is dit lijstje maar een topje van de ijsberg...
pi_52810079
Interessant topic .
sig verwijderd door FA
  donderdag 30 augustus 2007 @ 14:16:56 #9
143609 sipper
Gambling is for fools!
pi_52810199
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 14:11 schreef Ambrosius het volgende:
Interessant topic .
- verwijderd door admin -
pi_52810223
dit is wel de mooiste:
Julien Benneteau (FRA) def. Sargis Sargsian (ARM) 6-0, 6-3
Victor Hanescu (ROM) def. Anthony Dupuis (FRA) 6-1, 6-4
Jeff Morrison (USA) def. Stefan Koubek (AUT) 6-4, 6-2 Miami February, 2005
Allegation: Match Fixing/Tanking.

A group of bettors are alleged to be involved.
Betting Pattern: All three matches were bet on in a multiple/parlay bet with at least ten different bookmakers. Betfair markets were relatively unaffected. Money was left with bookmakers for a period of time to avoid suspicion.
Result: Again, some injuries may have been involved, but results of all three matches correspond with the bet.
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
  donderdag 30 augustus 2007 @ 14:25:27 #11
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_52810392
Interessante materie. Dit speelt al langer, dat gokkers zich voornamelijk toeleggen op tenniswedstrijden...
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_52810593
Maar als je dat lijstje ziet maakt het niet eens uit of ze ergens achteraf in Roemenie zonder camera's spelen of vol in de schijnwerpers op Wimbledon.

Het is wel een vaag verhaal hoor.
pi_52810782
het maakt in principe ook niet uit..betting patterns worden toch wel gezien..bij alle toernooien..

En onopvallend verliezen is het makkelijkste wat er is..gewoon je eigen spel spelen en op de beslissende momenten afhaken...men noemt je meteen een choker maar is het wel zo?
Alex Pastoor:
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
  donderdag 30 augustus 2007 @ 14:43:37 #14
6941 APK
Factual, I think.
pi_52810836
Als iemand Davydenko's moeder een pistool tegen haar kop zet heeft hij weinig keus, lijkt mij.
Het is dat (bedreiging) of hij heeft ooit iemand een 'onschuldige' vriendendienst bewezen die nu tegen hem gebruikt wordt (chantage).

Als je al 6.000.000$ bij elkaar getennist hebt moet je wel heel achterlijk zijn om zelf zoiets op te zetten met je broer.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  donderdag 30 augustus 2007 @ 14:45:41 #15
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_52810889
Ik wist wel dat het doorgestoken kaart was, die Federer laten ze gewoon winnen.
pi_52810895
jammer voor Eduard Davydenko dat laptops op de tribune nu verboden zijn..heb hem vaak genoeg met zo'n ding zien zitten..
Alex Pastoor:
Martin Verkerk:
pi_52812451
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 14:25 schreef Falco het volgende:
Interessante materie. Dit speelt al langer, dat gokkers zich voornamelijk toeleggen op tenniswedstrijden...
Gebeurt ook genoeg in bijvoorbeeld het voetbal (met name oostblok) en horseracing. Tennis is natuurlijk 1) veel gemakkelijker om te fixen, je hebt maar 1 persoon nodig die hoeft te manipuleren maar 2) het valt in het spel veel meer op als het gebeurt.
pi_52812486
Davydenko en zn broer
pi_52813821
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 15:38 schreef kikoooooo het volgende:
Davydenko en zn broer
en zn betfair mobile
  donderdag 30 augustus 2007 @ 16:29:59 #20
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_52813980
Ojee, ik zie ook de naam van Dick Norman. Hij zal toch niet?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_52814382
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 16:29 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ojee, ik zie ook de naam van Dick Norman. Hij zal toch niet?
Tuurlijk niet

In die wedstrijd heeft Massa het gewoon in z'n eentje gedaan, zou ie nog moeite hebben moeten doen om slechter dan Dick te spelen

Maar nogmaals, zo zijn er nog talloze wedstrijden op te noemen die niet op dat lijstje staan.
  donderdag 30 augustus 2007 @ 16:50:17 #22
6941 APK
Factual, I think.
pi_52814586
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 16:43 schreef wimderon het volgende:

Maar nogmaals, zo zijn er nog talloze wedstrijden op te noemen die niet op dat lijstje staan.
Montanes-Gabashvili.

Montanes uren voor de wedstrijd 2.40, half uurtje voor de wedstrijd begint zet de daling in naar 1.30 oid.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_52814636
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 16:50 schreef APK het volgende:

[..]

Montanes-Gabashvili.

Montanes uren voor de wedstrijd 2.40, half uurtje voor de wedstrijd begint zet de daling in naar 1.30 oid.
Zeker. En dan de games zelf: als Gabashvili zelf gamepoints had sloeg 'ie een dubbele fout en als Gabashvili een breakpoint had sloeg Montanes een ace .
sig verwijderd door FA
pi_52825448
Federer kan ik een klap miljardair worden...
pi_52826792
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 22:40 schreef mark2012 het volgende:
Federer kan ik een klap miljardair worden...
Hoe wil je dat doen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')