abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52746065
Zie topictitel ..

We hebben in mei een offerte getekend voor 10 jaar vast.
Nu zaten we vorige week bij de notaris, en nu bleek het ineens 7 jaar te zijn.

Bij het "voorlezen" van de eigenlijke offerte is 100% 10 jaar gezegd, anders was er zowel bij mijn vrienin als bij mij direct een lampje gaan branden. Wij zaten aan de ene kant van de tafel, en zij zat aan de andere kant. Kortom we hebben sterk het vermoeden dat we gewoon belazerd zijn.

Ik heb geen idee van wat we moeten gaan betalen, omdat we nooit een voorstel voor 7 jaar hebben gehad

Verder bleek na uitzoeken dat het huis niet eens op het juiste adres verzekerd was, en moesten we ineens een bereidstellingsprovisie betalen. Dit omdat de rente in tussentijd gestegen was. Dit terwijl onze adviseuse had berekend dat het precies kon wanneer de overdracht op 3 augustus was.

Nadat ik het zelf had uitgezocht bleek dat de offerte niet 3 maanden geldig is vanaf de uiterste geldigheidsdatum (3 mei) maar 3 maanden na het uitbrengen ervan (2 weken eerder)
Is dit onze schuld?

Nu was gister helemaal de maat vol, we hebben een combi-hypotheek aflossingsvrij/ levenhypotheek. Maandlasten volgens 10-jaar-overzicht +- 650 euro per maand. Nu kregen we gisteren een overzicht van de verzekeringen, en nu blijkt aan die levenhypotheek ook nog eens een polis vast te hangen van 170 euro.... PER MAAND!!!...

Dit is ons nooit, maar dan ook nooit verteld. Voor een dikke 800 euro per maand hadden we dan ook wel iets anders kunnen kopen.

Ik heb een reeks klachten ingediend, maar aan jullie de vraag of we uberhaupt een poot hebben om op te staan. Zit er namelijk over te denken om rechtshulp in te schakelen.

Hoor graag jullie mening.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 09:39:21 #2
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_52746127
daarom , klinkt lullig, hebben wij gekozen voor een toch iets aan de dure kant notaris die hier zeer goed bekend staat ipv de goedkoopste uit de regio....

en nog iets vreemds is dat bij de notaris, makelaar alles helemaal voorgelezen, uitgekauwd en weet ik t wat.. je zelf ook alles nog eens doorleest voordat je t tekend er dan toch iets anders instaat...
ben jke zelf ook niet zo slim... of in de kopieen die je thuis hebt staat wel 10 jaar, dan zou ik zeggen SEW em
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 09:43:07 #3
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_52746179
Ik neem aan dat je toch wel allerlei kopieen van de (getekende) hyptheekofferte(s) thuis hebt liggen?
Als je zeker bent dat die 650 inclusief die levenpolis is, wat is die 170 dan? En als die 650 alleen rente is, dan moet die 170 wel de verzekering zijn.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 09:43:45 #4
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_52746199
wat ik zeg dus....
anders ben je gewoon een n00b
pi_52746313
Is er bij de berekening ook al rekening gehouden met de voorlopige teruggave misschien? Dan gaat krijg je dat deel maandelijks weer terug waardoor die opgegeven maandlasten wel ongeveer kloppen.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 09:51:07 #6
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_52746341
Wel een bekende: verzekeringsdeel niet noemen bij de maandelijkse kosten.

Hebben ze mij in 1995 (toen was ik ook helemaal n00b op dit gebied) ook geflikt en je leest het vaker.
Natuurlijk had ik het wel vrij snel (en ruim voor overdracht) door, maar aangezien eea wel marktconform was en ik geen zin (en wellicht geen tijd) had om een nieuw traject te starten, heb ik niet meer gedaan dan de tussenpersoon 'bedanken' voor zijn gebrekkige voorlichting. (en enthousiast roepen dat kopen inderdaad véél voordeliger is dan huren toen ik eerder mijn verbazing uitte over het lage maandbedrag)

Als je trouwens al een handtekening onder het hele gedoe hebt gezet waarin alle gegevens juist en volledig staan, doe je er ook niet veel meer aan, vrees ik...
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_52746353
Je zal met bewijzen moeten komen dat de er een verschil tussen de offerte en de werkelijke overeenkomst zit. Mondelinge uitspraken zijn echter haast niet te bewijzen en dan heb je weinig kans.

Verder zou je eens kunnen kijken of je een rechtsbijstandsverzekering hebt waar je een beroep op kan doen.
pi_52746377
Klinkt als een storm in een glas water idd.
pi_52746384
Spliffy,

Het gaat om de hypotheekaanbieder, notaris is prima voor elkaar.

Getekende offertes heb ik wel, probleem is zoals beschreven dat het voorgelezen is en dat wij getekend hebt. Je mag er van uit gaan dat voorgelezen wordt wat er daadwerkelijk staat.

Beschrijving:
We zitten bij de hypotheekadviseuse, wij aan 1 kant, zij aan de overkant. Zij leest voor, alles klopt, jij tekent.

3 maanden later; jij zit bij notaris. Notaris leest belangrijke punten voor; rentevaste periode wijkt af.

Kutgevoel.

topic.

Dat is het verhaal.
pi_52746436
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 09:53 schreef Harry_Turtle het volgende:

Beschrijving:
We zitten bij de hypotheekadviseuse, wij aan 1 kant, zij aan de overkant. Zij leest voor, alles klopt, jij tekent.
Dan is er toch geen probleem als jij daarvan kopieen heb liggen?
pi_52746450
Je zegt dat je voor die 800 iets anders had kunnen kopen... maar daar zit toch ook een levenspolis bij?
Het is wel fors idd.
Hebben jullie getekend?
pi_52746461
quote:
Spliffy,

Getekende offertes heb ik wel, probleem is zoals beschreven dat het voorgelezen is en dat wij getekend hebt. Je mag er van uit gaan dat voorgelezen wordt wat er daadwerkelijk staat.

Beschrijving:

3 maanden later; jij zit bij notaris. Notaris leest belangrijke punten voor; rentevaste periode wijkt af.

Kutgevoel.

topic.

Dat is het verhaal.
Je tekent iets zonder dat je het zelf een keer vluchtig heb doorgelezen? Niet slim jongen, niet slim.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 09:58:17 #13
118058 Bastian
Flush the Leviathans!
pi_52746482
Daarom... een hypotheek adviseur die je helpt bij dit soort zaken! (nog gratis ook!)
Where the weak are strong, singing their songs!
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 09:58:59 #14
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_52746502
Als het niet klopt, niet tekenen, simpel.

Zowel notaris als hypotheek mensen moeten alles correct aanleveren.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 09:58:59 #15
102856 michiel5
Loves Miranda
pi_52746503
Wat heeft de notaris met je hypotheek te maken?

Bij welke hypotheek adviseur ben je eigenlijk geweest dan? Ik heb alleen ervaring met de hypotheker, en daarover niets dan lof! Alles keurig voorgerekend, uit zichzelf een nieuwe offerte gemaakt toen de rente bleek te zijn gedaald en alle kosten keurig voorgerekend inclusief de verkeringspremies.

Het verhaal met die verzekering snap ik niet helemaal... Hadden de vorige bewoners dit verkeerd gedaan of jullie hypotheek adviseur?
Als het niet julie schuld is zijn de kosten natuurlijk ergens te verhalen, als echter het foute adres in een stuk staat dat door jullie ondertekend is, is het denk ik helaas een geval van eigen schuld.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_52746522
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 09:58 schreef Noway666 het volgende:
Als het niet klopt, niet tekenen, simpel.

Dat sowieso.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:05:55 #17
102856 michiel5
Loves Miranda
pi_52746612
Heb je trouwens wel rekening gehouden met je hypotheek rente aftrek, zal ook nog wel een paar honderd euro schelen.
Als de hypotheek adviseur die al wel in het plaatje had meegenomen kan daar ook best het verschil inzitten, en dan dus niet in de verzekering.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:10:31 #18
118058 Bastian
Flush the Leviathans!
pi_52746705
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 09:58 schreef michiel5 het volgende:

Bij welke hypotheek adviseur ben je eigenlijk geweest dan?

Het verhaal met die verzekering snap ik niet helemaal... Hadden de vorige bewoners dit verkeerd gedaan of jullie hypotheek adviseur?
Heb het idee dat ze niet bij een hypotheek adviseur zijn geweest...
anders is het een zeer slechte die zichzelf van mij direct failliet mag verklaren
Where the weak are strong, singing their songs!
pi_52746737
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 10:05 schreef michiel5 het volgende:
Heb je trouwens wel rekening gehouden met je hypotheek rente aftrek, zal ook nog wel een paar honderd euro schelen.
Als de hypotheek adviseur die al wel in het plaatje had meegenomen kan daar ook best het verschil inzitten, en dan dus niet in de verzekering.
Nee, in geen enkel voorbeeld is deze verzekering (die aan de hypo vasthangt) vermeld.

In de rekenvoorbeelden is wel rekening gehouden met bruto/netto maandlast, dus dat helpt helaas ook niet veel.

Heb al door dat ik beter had moeten lezen ipv zo goed van vertrouwen te zijn.
Feit blijkt wel dat de adviseuse iets anders voorlas dan er stond
pi_52746738
Ik vroeg het eerder al, michiel5 vroeg het al, ik vraag het nog eens. Zit het verschil in de voorlopige teruggave, ofwel, in de hypotheek rente aftrek?

En is de paniek dus eigenlijk om niets?
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_52746745
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 10:10 schreef Bastian het volgende:

[..]

Heb het idee dat ze niet bij een hypotheek adviseur zijn geweest...
anders is het een zeer slechte die zichzelf van mij direct failliet mag verklaren
RVS
pi_52746762

[ Bericht 100% gewijzigd door Sjeen op 28-08-2007 11:44:09 (Doe normaal...) ]
pi_52746782
De eerste offerte was dus al voor 7 jaar vast? Op zich denk ik dat het qua maandelijkse rente niet veel zal uitmaken! Waarom heb je het allemaal zelf niet even gelezen voordat je je krabbel hebt gezet?
Rot signature
pi_52747129
Je hypotheek teken je onder ede bij de notaris.
Ook de notaris heeft hier dus een steekje laten vallen. Die is het niet opgevallen dat er iets verkeerds is voorgelezen.
Hij heeft dus onder ede getekend voor iets dat niet waar is. Je kan ook nog via hem iets proberen te doen.
Verder... als je voorlopige hypotheek offerte en je huidige hypotheek verschillen.... dan kan je natuurlijk altijd contact opnemen met de verstrekker.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:41:28 #25
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_52747369
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 10:30 schreef Evik het volgende:
Je hypotheek teken je onder ede bij de notaris.
Ook de notaris heeft hier dus een steekje laten vallen. Die is het niet opgevallen dat er iets verkeerds is voorgelezen.
Hij heeft dus onder ede getekend voor iets dat niet waar is. Je kan ook nog via hem iets proberen te doen.
Verder... als je voorlopige hypotheek offerte en je huidige hypotheek verschillen.... dan kan je natuurlijk altijd contact opnemen met de verstrekker.
Notaris leest ook maar op wat hij aangeleverd krijgt hoor, heeft de TS wel de stukken en voorlopige offerte goed doorgelezen ?

Die versies zoude vergeleken moeten worden, zou zeker raar zijn als dit zo zou zijn.

Zelf heb ik een keer ter plekke bij een notaris de rekening voor de hypotheek akte laten wijzigen, was al de 3-de versie die ik voor me zag.
Notarissen kunnen niet boekhouden of rekenen is mijn ervaring, dus controleer dat dubbel!
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:49:36 #26
102856 michiel5
Loves Miranda
pi_52747550
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 10:41 schreef Noway666 het volgende:

[..]

Notaris leest ook maar op wat hij aangeleverd krijgt hoor, heeft de TS wel de stukken en voorlopige offerte goed doorgelezen ?

Die versies zoude vergeleken moeten worden, zou zeker raar zijn als dit zo zou zijn.

Zelf heb ik een keer ter plekke bij een notaris de rekening voor de hypotheek akte laten wijzigen, was al de 3-de versie die ik voor me zag.
Notarissen kunnen niet boekhouden of rekenen is mijn ervaring, dus controleer dat dubbel!
Dat klinkt heel bekend, wij hebben denk ik wel 5 versies gehad van de afrekening van de notaris, kwamen elke keer weer dingen bij of er veranderde weer iets, bleken nog een dure fout te hebben gemaakt wat onze VVE qua reserves in kas had.
pi_52748039
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 10:12 schreef Harry_Turtle het volgende:

[..]
Heb al door dat ik beter had moeten lezen ipv zo goed van vertrouwen te zijn.
Je tekent toch niks zonder het zélf goed door te lezen?!

Nou ja, goede les voor de volgende keer.
Sponsor mij voor de RoPaRun 2008
pi_52748172
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 10:13 schreef NED het volgende:

-quote verwijderd-
Dat kunnen ze alleen als jij niet voor iedere handtekening de punten vlot langsleest.
Je checkt toch voor iedere handtekening je persoonlijike gegevens, de maandbedragen, de eindbedragen e.d. ?

Ik denk overigens ook dat het met de belastingteruggave te maken heeft.

[ Bericht 31% gewijzigd door Sjeen op 28-08-2007 11:44:57 ]
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_52748287
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 09:58 schreef Noway666 het volgende:
En daarbij hebben hypotheekadviseurs de verplichting om je juist voor te lichten. Staat dat niet in de Wft?? Misschien moet je daar eens gaan zoeken wat je eraan kunt doen.

Maar ja, je hebt getekend, dus veel zal het niet uithalen.
pi_52748414
De hypotheker had voor ons een goede hypotheekverstrekker uitgezocht maar wist nog wel te vertellen dat we dat het allen mogelijk was met 100% per persoon verzekerd. Toen ik thuis ALLES nog eens doorlas stond er in de brochure dat het wel mogelijk was om ieder 50% verzekerd te zijn.
Ik weet niet of het opzet was maar we hebben dezelfde offerte bij een andere hypotheekadviseur aangevraagd en daar afgesloten.

Alles goed lezen. Ook de voorwaarden.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:42:17 #31
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_52748877
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 09:39 schreef mrSPLIFFY het volgende:
dan zou ik zeggen SEW em
Ik zou ook inderdaad met naald en draad aan de gang gaan.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:11:37 #32
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_52749807
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 09:36 schreef Harry_Turtle het volgende:
Zie topictitel ..

We hebben in mei een offerte getekend voor 10 jaar vast.
Nu zaten we vorige week bij de notaris, en nu bleek het ineens 7 jaar te zijn.

Bij het "voorlezen" van de eigenlijke offerte is 100% 10 jaar gezegd, anders was er zowel bij mijn vrienin als bij mij direct een lampje gaan branden. Wij zaten aan de ene kant van de tafel, en zij zat aan de andere kant. Kortom we hebben sterk het vermoeden dat we gewoon belazerd zijn.

Ik heb geen idee van wat we moeten gaan betalen, omdat we nooit een voorstel voor 7 jaar hebben gehad

Verder bleek na uitzoeken dat het huis niet eens op het juiste adres verzekerd was, en moesten we ineens een bereidstellingsprovisie betalen. Dit omdat de rente in tussentijd gestegen was. Dit terwijl onze adviseuse had berekend dat het precies kon wanneer de overdracht op 3 augustus was.

Nadat ik het zelf had uitgezocht bleek dat de offerte niet 3 maanden geldig is vanaf de uiterste geldigheidsdatum (3 mei) maar 3 maanden na het uitbrengen ervan (2 weken eerder)
Is dit onze schuld?

Nu was gister helemaal de maat vol, we hebben een combi-hypotheek aflossingsvrij/ levenhypotheek. Maandlasten volgens 10-jaar-overzicht +- 650 euro per maand. Nu kregen we gisteren een overzicht van de verzekeringen, en nu blijkt aan die levenhypotheek ook nog eens een polis vast te hangen van 170 euro.... PER MAAND!!!...

Dit is ons nooit, maar dan ook nooit verteld. Voor een dikke 800 euro per maand hadden we dan ook wel iets anders kunnen kopen.

Ik heb een reeks klachten ingediend, maar aan jullie de vraag of we uberhaupt een poot hebben om op te staan. Zit er namelijk over te denken om rechtshulp in te schakelen.

Hoor graag jullie mening.
Als het goed is hem je een week voor de overdracht van de notaris alle documenten thuis gehad. Dit is dezelfde versie als bij de notaris. Indien je getekend hebt is er geen weg meer terug aangezien je al akkoord bent. Heb je dat niet gedaan (uitstel transportdatum) dan zullen er wat kosten bij komen kijken die je hopenlijk kunt verhalen, maar het probleem is te vaag omschreven om aan te kunnen geven wat er nu precies fout is gegaan.
pi_52749931
quote:
Sja zo'n hypotheek hebben wij ook. De 650 euro per maand zal waarschijnlijk netto rente zijn en die 170 euro per maand is premie voor de levenhypotheek (aflossing (50%?) en verzekering).

Hoe hoog is je hypotheek, zo'n 250.000?
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:56:05 #34
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_52750947
Je moet toch een kopie hebben van de hypotheekofferte? Daarin staat wat je moet betalen en daarin staat hoe lang de hypotheek loopt. Leg die naast de definitieve versie en dan zie je of ze verschillend zijn. Dat is al een paar keer geopperd hierboven, waarom doe je dat niet?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_52751481
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 12:56 schreef Rewimo het volgende:
Je moet toch een kopie hebben van de hypotheekofferte? Daarin staat wat je moet betalen en daarin staat hoe lang de hypotheek loopt. Leg die naast de definitieve versie en dan zie je of ze verschillend zijn. Dat is al een paar keer geopperd hierboven, waarom doe je dat niet?
Omdat de TS niks snapt van hypotheken heb ik het idee. Of hij is hulpbehoevend.
Luisteren kan hij namelijk niet.
pi_52751602
TS, heb jij al gebeld voor opheldering?

Gewoon de persoon die jegeholpen heeft met de hypo (dat is dus niet de notaris)
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:19:15 #37
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_52757289
ts?
pi_52757491
Joehoe, TS, reageer eens ofzo!
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:30:08 #39
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_52759105
quote:
Spliffy,

Als ik het goed begrijp heb je na het voorlezen een offerte getekend zonder er zelf ook maar een blik op te werpen? (iets wat ik sowieso al vreemd vind). Maar daarna ook niet eens even jouw eigen exemplaar thuis nog even rustig doorgelezen?

Tuurlijk hoort een adviseur de zaak goed voor te lezen, maar we hebben het hier wel over een hypotheek, niet een zak chips ofzo. En het minste wat je kan doen is ook zelf de offerte nog eens goed nalezen.

Ik vind dit echt een raar verhaal maar wens je uiteraard veel succes. Naar mijn idee heb je trouwens geen poot om op te staan en ben je dus volledig afhankelijk v/d bereidwilligheid van de adviseur of geldverstrekker om je tegemoed te komen.

Ook niet onbelangrijk: zit er een annuleringskosten clausule in het voorstel dat je getekend hebt?
Krekker is de bom!
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:28:28 #40
154392 Vodkat
Honda V4 Power
pi_52764112
Netto/bruto kan ook nogal een verschil inzitten.

Wij betalen bruto 941 euro en netto 540.
En daar komt 178 euro verzekering bij.

718 totaal dus.
pi_52764497
TS is al een tijd stil......

Je bent toch niet je offerte aan het lezen?
Rot signature
pi_52765693
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 10:12 schreef Harry_Turtle het volgende:

[..]

RVS
Voor zover TS nog reageert..:

Als de levenpolis niet bij de berekeningen zat, heeft de adviseur dat zelf aangepast. Offertes van RVS + berekeningen zijn geautomatiseerd en worden compleet aangeleverd in [PDF]. (overigens is dit gewoon een Nationale Nederlanden-hypotheek met een parapluutje)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:42:23 #43
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_52766586
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 11:42 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ik zou ook inderdaad met naald en draad aan de gang gaan.

lol ja ik zie t...

Eeeh Dichtnaaien die handel!!!!
pi_52766796
Ik heb de mijne hier nog in PDF staan, heb even na zitten kijken en daar staat alles echt heel duidelijk en overzichtelijk in. Ik snap niet dat je je zo hebt laten piepelen TS, je moet het echt zelf nalezen!
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:07:01 #45
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_52767284
ts is denk die offerte aan t opeten met een beetje peper en zout
  woensdag 29 augustus 2007 @ 08:14:57 #46
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_52772134
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 21:40 schreef rieski het volgende:
TS is al een tijd stil......

Je bent toch niet je offerte aan het lezen?
Ik denk eerder dat de TS tot de conclusie is gekomen het verhaal van de hypotheekadviseur m.b.t. bruto/netto niet helemaal begrepen had en zich nu schaamt.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_52772197
staat vaak ook altijd netjes in de offerte dat de levensverzekering losgekoppeld is van de hypotheek zelf , maar dat je zonder deze geen hypotheek kan krijgen. (de verzekering is hun garantie). Bedrag van 170 kan wel kloppen , meestal een 120 voor de man en 50 voor de vrouw (zo oneerlijk )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')