quote:Rijke ouderen
Het vermogen neemt sterk toe met de leeftijd. Bij jongeren is het vermogen meestal nog zeer beperkt, maar tussen de 25 en 45 jaar neemt bij velen het vermogen snel toe. Onder 45 tot 55-jarigen is het gemiddelde vermogen ruim twee ton. Voor 55-plussers is het nog iets groter. Uit het feit dat het gemiddelde vermogen stijgt met de leeftijd mag overigens niet de conclusie getrokken worden dat het vermogen voor iedereen toeneemt met de jaren. In iedere leeftijdscategorie heeft tenminste een kwart van de huishoudens een zeer klein of zelfs negatief vermogen.
Een hoog inkomen en een hogere leeftijd gaan vaak samen met een groot vermogen. De helft van de 65 tot 75-jarigen in de hoogste inkomensklasse bezit meer dan vierenhalve ton. Voor de 75-plussers in de hoogste inkomenscategorie is dat zelfs zes ton. Voor een aantal van deze huishoudens dient dat vermogen als oudedagsvoorziening. Een voorbeeld: ondernemers die hun bedrijf verkocht hebben en nu van de opbrengst leven.
Huishoudens met een laag inkomen hebben ongeacht de leeftijd meestal een klein vermogen. Bij een laag inkomen zijn de meeste huishoudens nauwelijks in staat een vermogen op te bouwen. Jongeren hebben, ook al vallen ze in de hogere inkomensklassen, meestal een beperkt vermogen. Zij hebben immers nog geen tijd gehad om vermogen op te bouwen. Ook erfenissen komen meestal pas op latere leeftijd.
Euh?quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:54 schreef csar het volgende:
[..]
Leeftijd x 100 = Bruto maandsalaris.
Leeftijd x 1000 = Spaargeld.
Volgens mij is dit als je geen pensioen spaart. Sowieso is het natuurlijk een beetje lastige formule, want er staat alleen maar dat je 8% per jaar moet sparenquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 20:40 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
oftewel leeftijd x jaarlijks inkomen gedeeld door 10
als je 25 bent en 1200 euro per maand verdient dan zou dat volgens deze formule betekenen dat je netto vermogen 36000 euro zou moeten zijn.
denk niet dat er veel mensen zijn die daar aan toekomen...
Je kunt een 'opeethypotheek' nemen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 23:46 schreef Fastmatti het volgende:
Jammergenoeg rekenen ze bij vermogen ook altijd huizenbezit meeDaar heb je zolang je een huis nodig hebt helemaal niets aan.
Je moet nog een paar jaar geduld hebben. Dan begint de Belastingdienst met de 'BasisRegistratie Inkomen' (zeg maar, je jaarlijkse belastingaangifte maar dan beterquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 08:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik weet niet of bijvoorbeeld het CBS het bij houdt maar ik zou graag willen weten wat het gemiddeld vermogen is per leeftijdsgroep.
Wat mij heel erg verbaasde, toen ik op 't werk eens een grafiekje maakte van leeftijd x inkomen x economische activiteit:quote:Op woensdag 29 augustus 2007 00:04 schreef thaleia het volgende:
Ik heb geen cijfers, maar ik weet nog wel dat ik me erover verbaasde toen ik een jaar bij een bank werkte dat mensen (jong en oud) over het algemeen veel meer spaargeld hebben dan ik ooit had gedacht. Ik las alsmaar in de krant over daling van koopkracht en een droevige economie en hele volksstammen die maar met moeite rond kunnen komen etc etc, maar sinds ik rekeninggegevens kon inzien weet ik dat het allemaal ontzettend meevalt.
Hoppen na je 40e dusquote:Op woensdag 29 augustus 2007 00:26 schreef gronk het volgende:
Dat je loon tot pak'm beet je 40e stijgt, om daarna nagenoeg vlak te blijven, in alle bedrijfstakken. Als je de intermediar moet geloven () zit je binnen no-time op je top, en alle salariswinst moet van het jobhoppen komen. Wel, met zo'n patroon lijkt me dat een *beetje* onwaarschijnlijk.
Klopt. En, achteraf gezien is het ook wel logisch; de meeste bedrijven werken met een schalen-systeem. En zo rond je 40e-45e zit je aan je max, ook qua promoties enzo. Tenzij je tot de happy few behoort die ook daarna nog carriere maakt, maar dat zijn er niet zo heel veel (en dat middelt ook uit).quote:
Na je 40e gaan je vaste lasten vaak ook omlaag. Kinderen worden groot, hypotheek is afbetaalt etcquote:Op woensdag 29 augustus 2007 00:26 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat mij heel erg verbaasde, toen ik op 't werk eens een grafiekje maakte van leeftijd x inkomen x economische activiteit:
Dat je loon tot pak'm beet je 40e stijgt, om daarna nagenoeg vlak te blijven, in alle bedrijfstakken. Als je de intermediar moet geloven () zit je binnen no-time op je top, en alle salariswinst moet van het jobhoppen komen. Wel, met zo'n patroon lijkt me dat een *beetje* onwaarschijnlijk.
Ander ding: dat vrouwen gemiddeld consequent een paar procent minder verdienen dan mannen. Nee, da's niet gecorrigeerd voor deeltijd en functieinhoud, maar 't is wel typisch.
Dan ga je d'r vanuit dat iedereen op z'n 23e aan de kinderen begint. Ik ken zat collega's die pas op hun 35e 'pa' werden. Of die op hun 32e een huis kochten.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 07:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Na je 40e gaan je vaste lasten vaak ook omlaag. Kinderen worden groot, hypotheek is afbetaalt etc
lol.. na je 40e hypotheek afbetaaldquote:Op woensdag 29 augustus 2007 07:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Na je 40e gaan je vaste lasten vaak ook omlaag. Kinderen worden groot, hypotheek is afbetaalt etc
Klopt bij mij wel aardig.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 20:40 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
oftewel leeftijd x jaarlijks inkomen gedeeld door 10
als je 25 bent en 1200 euro per maand verdient dan zou dat volgens deze formule betekenen dat je netto vermogen 36000 euro zou moeten zijn.
denk niet dat er veel mensen zijn die daar aan toekomen...
Voor beide geldt: I wish!!!quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:54 schreef csar het volgende:
Leeftijd x 100 = Bruto maandsalaris.
Leeftijd x 1000 = Spaargeld.
Maar dat geldt nooit voor alle leeftijden.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 22:44 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Komt aardig overeen met wat ik tikte alhoewel ik ervan uitga dat dat het bedrag is wat het zou moeten zijn.
Gemiddeld vermogen per leeftijdsgroep
Daar staat ook een bron bij vermeld trouwens.
Na hun 40e, niet op hun 40equote:Op woensdag 29 augustus 2007 08:28 schreef gronk het volgende:
[..]
Dan ga je d'r vanuit dat iedereen op z'n 23e aan de kinderen begint. Ik ken zat collega's die pas op hun 35e 'pa' werden. Of die op hun 32e een huis kochten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |