abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52809431
Bron
quote:
KVHV roept onafhankelijkheid uit van Vlaanderen
Het Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond heeft met een ludieke actie afgelopen nacht in een twintigtal Vlaamse steden de onafhankelijkheid van de Vlaamse staat uitgeroepen. In de betrokken steden werd op de gemeentelijke plakborden een plakkaat opgehangen met daarop een "onafhankelijkheidsverklaring van de Vlaamse staat".

Zelfbeschikking
In deze verklaring stelt het KVHV dat elk volk, en dus ook het Vlaamse, recht heeft op zelfbeschikking. Het Vlaamse volk kreeg binnen België nooit waar het recht op had. Zo kost een Vlaamse zetel meer stemmen dan een Vlaamse en moet het Vlaamse volk dulden dat taalwetten in Brussel en de rand massaal met de voeten worden getreden. Voor al dit "begrip aan de overzijde van de taalgrens" betalen Vlamingen bovendien jaarlijks zo'n 12 miljard euro aan Franstaligen.

De vastgelopen formatiegesprekken vormen volgens het KVHV het beste bewijst dat België een onwerkbare staat is. "Zelfs de braafste Vlaamse eisen worden keer op keer gekelderd met het aloude 'non'. De onverzoenbare inter-Belgische tegenstellingen doet de meerderheid van Vlamingen eindelijk inzien dat België onze belangen niet kan behartigen. De enige juiste en rechtvaardige uitweg is een afscheiding van Wallonië", stelt het KVHV. (belga/hln)
pi_52812980

BUB, de partij die nog nooit ook maar één verkozene heeft afgeleverd, laat weer van zich horen
quote:
(30/08/2007) De Koning heeft de “Ministers van Staat” ontvangen in een poging om uit de institutionele crisis te geraken waarin het land is verzeild geraakt.

Maar waarom die mensen ontvangen? Ongetwijfeld om tijd te winnen, maar is dat nodig? Hoe kunnen zij een probleem oplossen dat ze zelf hebben gecreëerd, namelijk het federalisme? Dat is zoals dokters raadplegen om een patiënt te genezen die ze zelf hebben ziek gemaakt…

Deze mensen dienen eerder gestraft te worden voor hun daden zoals handelaars gestraft worden in het kader van een frauduleus faillissement. Die politici zouden moeten veroordeeld worden tot gedeeltelijke terugbetaling van de staatsschuld. Pro memoria: het federalisme kost de Belgische belastingbetaler 10 miljard euro per jaar. De Belgische Unie heeft daaromtrent een studie gedaan in de maand mei.

Laten we het nog eens duidelijk stellen: het federalisme is een totale mislukking en de oorzaak van al die communautaire problemen. Laten we het unitarisme met provinciale decentralisatie herstellen en de taalwetten behouden via een nationale volksraadpleging in 2009.

Dit is echt de enige oplossing. We zeggen het nog eens opnieuw. De kwestie van BHV zal uiteraard afhangen van het resultaat van deze raadpleging want in een unitair België zal dit probleem zich niet meer stellen (één Brabantse en/of Belgische kieskring).
  donderdag 30 augustus 2007 @ 16:52:11 #153
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52814641
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52822265
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 16:52 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[afbeelding]
Hij is toch niet echt weer weg?

Zoals ik ook in dat andere topic schreef:

Voor de geïnteresseerden : vanaf 0.05 wordt "Ter Zake" doorlopend herhaald op Canvas.
Daarin zien we vandaag hoe men in de vaak vergeten negen Duitstalige gemeenten in het oosten van België, op de grens van Wallonië met Duitsland, over de zaak denkt.

Heel interessant, paradoxaal genoeg zijn deze na WOI bij België ingelijfde Duitsers nu "de laatste Belgen" aan het worden.
pi_52834045
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 21:21 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Hij is toch niet echt weer weg?

Zoals ik ook in dat andere topic schreef:

Voor de geïnteresseerden : vanaf 0.05 wordt "Ter Zake" doorlopend herhaald op Canvas.
Daarin zien we vandaag hoe men in de vaak vergeten negen Duitstalige gemeenten in het oosten van België, op de grens van Wallonië met Duitsland, over de zaak denkt.

Heel interessant, paradoxaal genoeg zijn deze na WOI bij België ingelijfde Duitsers nu "de laatste Belgen" aan het worden.
De mensen daar zijn al de hele tijd van het ene naar het andere land gegaan.
Eerst Frans, dan Belg, dan Duits en weer Belg.
De laatste echte Belgen wonen er, ze zijn meestal ook perfect 3-talig.
Ik kende er vroeger een paar mensen, die ik in Leuven had leren kennen. De streek is prachtig en leeft van het toerisme. Ze zouden het jammer vinden mocht Belgie ophouden te bestaan want ze kunnen/willen nergens anders bijhoren.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_52834909
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 10:20 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

De mensen daar zijn al de hele tijd van het ene naar het andere land gegaan.
Eerst Frans, dan Belg, dan Duits en weer Belg.
De laatste echte Belgen wonen er, ze zijn meestal ook perfect 3-talig.
Ik kende er vroeger een paar mensen, die ik in Leuven had leren kennen. De streek is prachtig en leeft van het toerisme. Ze zouden het jammer vinden mocht Belgie ophouden te bestaan want ze kunnen/willen nergens anders bijhoren.
de streek rond leuven en vlaams-brabant, daar vindt je juist de meeste separatisten terug, omdat het dicht ligt bij de faciliteitengemeenten ligt en al half is verfranst.

of het moet zijn dat je franstaligen hebt gekruist in Leuven, die zullen niet willen splitsen inderdaad
PETITLAPIN2 is mama van een TWEE schattig dochtertjes: Amélie en Marie
pi_52835205
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 10:49 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

de streek rond leuven en vlaams-brabant, daar vindt je juist de meeste separatisten terug, omdat het dicht ligt bij de faciliteitengemeenten ligt en al half is verfranst.

of het moet zijn dat je franstaligen hebt gekruist in Leuven, die zullen niet willen splitsen inderdaad
Ik leerde landgenoten kennen uit de oostkantons, met als moedertaal duits maar toch perfect 3-talig..
Ik ben zelf afkomstig van Leuven, en daar is de verfransing toch echt, samen met de splitsing van de univ, verdwenen.
De 70.000 duitse Belgen zijn mijnsinzien dan ook nog de enige echte Belgen.
pi_52835470
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 10:59 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

Ik leerde landgenoten kennen uit de oostkantons, met als moedertaal duits maar toch perfect 3-talig..
Ik ben zelf afkomstig van Leuven, en daar is de verfransing toch echt, samen met de splitsing van de univ, verdwenen.
De 70.000 duitse Belgen zijn mijnsinzien dan ook nog de enige echte Belgen.
in de tijd dat ik in leuven woonde - paar jaar geleden - was heel de stationsbuurt in ieder geval verfranst, als ik in de winkels ging rond station en 's morgens op de perronnen stond, vroeg ik me soms af of ik wel in vlaanderen was. dat viel me enorm op, omdat ik zelf franstalig ben . Onlangs was ik nog in de gb express aan het station van leuven, en ook daar zijn de uitbaters al franstalig, niet te doen.

ik kan je trouwens zeggen dat de gemiddelde oostkantonner niet echt goed frans spreekt, hun nederlands is nog slechter...
pi_52835640
heb zelf in Leuven op kot gezeten, van verfransing niks gemerkt of het waren buitenlanders die frans spraken
pi_52835884
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 11:15 schreef BramKVO het volgende:
heb zelf in Leuven op kot gezeten, van verfransing niks gemerkt of het waren buitenlanders die frans spraken
de studenten zijn nederlandstalig, ja, maar de werkende mensen en de schoolgaande jeugd die iedere morgen de trein namen, daar hoorde je al schrikbarend veel frans tussen, echt niet te doen.

trouwens, de feiten spreken voor zich, vlaamsbrabant wordt franser en franser, en het blijft maar uitdeinen.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:29:14 #161
pi_52836094
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 11:23 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

de studenten zijn nederlandstalig, ja, maar de werkende mensen en de schoolgaande jeugd die iedere morgen de trein namen, daar hoorde je al schrikbarend veel frans tussen, echt niet te doen.

trouwens, de feiten spreken voor zich, vlaamsbrabant wordt franser en franser, en het blijft maar uitdeinen.
Niet alleen Vlaams-Brabant trouwens, ook in de Frans-Vlaamse grensstreek is de verfransing (voornamelijk van Fransen die zich daar komen vestigen omdat ze toch in West-Vlaanderen werken) volop in opkomst, de streek Wervik - Menen is erg aan't verfransen. Ook rond Poperinge en Veurne begin je dat al te merken.
pi_52837473
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 11:23 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

Misschien mensen die overstappen, Leuven is een groot verbindingsstation.
Je zit er ook niet heel ver van de taalgrens af natuurlijk.
Ik woonde in Heverlee, dan heb je nog Heverlee Bos en je zit in Blanden vanwaar het nog 4,6km is naar de taalgrens.
Van de Naamse Poort in Leuven tot aan de taalgrens is het net geen 9km.
pi_52838033
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 11:29 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Niet alleen Vlaams-Brabant trouwens, ook in de Frans-Vlaamse grensstreek is de verfransing (voornamelijk van Fransen die zich daar komen vestigen omdat ze toch in West-Vlaanderen werken) volop in opkomst, de streek Wervik - Menen is erg aan't verfransen. Ook rond Poperinge en Veurne begin je dat al te merken.
In De Panne ook, maar ze hebben nog altijd geen eigen partij bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Als we het trouwens over verfransing hebben, het klopt niet wat men ibeweerde in die reportage, namelijk dat de Duitstaligen de best beschermde minderheid in Europa zijn. Dat is niet zo, alle negen Duitstalige gemeenten hebben faciliteiten voor Franstaligen gekregen, een Franstalige kan er dus komen wonen, zijn papieren in het Frans vragen, en als ik me niet vergis is er in Eupen al een Franstalig lager schooltje.
Dan zijn de Zweedstlaligen of de Aland eilanden tussen Zweden en Finland waarschijnlijk de best beschermde minderheid : het is bij Finland, maar Zweeds is er de enige officiële taal. Kom je er als Fin wonen, dan wordt er van je verwacht dat je Zweeds praat.
pi_52840827
Ik kom als student al een aantal jaar regelmatig in Leuven en heb er nog nooit één woord Frans gehoord. Heb veel vrienden die op kot zitten in Leuven, en ze daar nog nooit over klagen...
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:03:32 #165
pi_52840887
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 14:01 schreef Heero87 het volgende:
Ik kom als student al een aantal jaar regelmatig in Leuven en heb er nog nooit één woord Frans gehoord. Heb veel vrienden die op kot zitten in Leuven, en ze daar nog nooit over klagen...
Dat is omdat ze in de studentenbuurt zitten natuurlijk. Je moet eens door de sjiekere villa-wijken in het Leuvense passeren ...
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:04:28 #166
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_52840924
quote:
Studeer jij in Leuven? Ben jaloers
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_52840945
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 14:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Studeer jij in Leuven? Ben jaloers
Nee, veel beter nog, ik studeer in Antwerpen.
Maar ik ga dus naar Leuven om er vrienden te bezoeken / te logeren.
pi_52841266
quote:
ik heb ook in leuven gestudeerd, en er nog een tijd gewerkt ook, en ik heb VEEL frans gehoord, misschien ben ik er ook meer op gefixeerd omdat ik zelf franstalig ben
pi_52841474
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 12:15 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

Misschien mensen die overstappen, Leuven is een groot verbindingsstation.
Je zit er ook niet heel ver van de taalgrens af natuurlijk.
Ik woonde in Heverlee, dan heb je nog Heverlee Bos en je zit in Blanden vanwaar het nog 4,6km is naar de taalgrens.
Van de Naamse Poort in Leuven tot aan de taalgrens is het net geen 9km.
inderdaad, leuven ligt dicht bij de taalgrens.

en nope, geen mensen die overstappen, gewoon franstalige ouders die hun franstalige kinderen afzetten aan het station in leuven om naar brussel naar franstalige internaten te gaan.

nu ik me herinner, naast de gb express is ook de snoep/wafelwinkel in het station uitgebaat door franstaligen, en één van die cafés aan het station, de naam ontglipt me nu. Het zou me echt niet verbazen dat er eens een franstalige lijst gaat opkomen in leuven.
pi_52843518
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 14:23 schreef petitlapin2 het volgende:
nu ik me herinner, naast de gb express is ook de snoep/wafelwinkel in het station uitgebaat door franstaligen, en één van die cafés aan het station, de naam ontglipt me nu. Het zou me echt niet verbazen dat er eens een franstalige lijst gaat opkomen in leuven.
Voor gemeenteraadsverkiezingen nog niet, maar voor de nationale verkiezngen was er de UFE in 2003 in de kieskring Leuven: 0.60% of 1910 stemmen
En de Union Francophone haalde in dat gebied in 2004 bij de Vlaamse verkiezingen 3108 stemmen, of 1%.
(De berekening moet via de kantons gebeuren, omdat Vlaams Brabant uit de kieskring Leuven en uit Halle-Vilvoorde bestaat)

Zelf heb ik in Leuven nog niet erg vaak Frans gehoord, altijd keurig in het Nederlands bediend overal. Wel één keer in het station lompweg aangesproken in het Frans door een passagier.
Ik studeer in Gent, wat soms de "meest Franstalige Vlaamse stad" genoemd wordt, maar ook daar moet je toch zoeken naar de Franstaligen. (Ik woon er wel niet, dus..)
pi_52843741
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 15:28 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik studeer in Gent, wat soms de "meest Franstalige Vlaamse stad" genoemd wordt, maar ook daar moet je toch zoeken naar de Franstaligen. (Ik woon er wel niet, dus..)
Ik woon in Gent, en ik kan je zeggen dat "het meest franstalig" eigenlijk enkel op het dialect slaat, ik ken hier namelijk ook niemand die franstalig is (zelfs niet in de "hogere stand"), op sommige vreemdelingen na die geen Nederlands kennen, maar echt blanken die Frans als voertaal gebruiken ben ik hier nog niet tegengekomen
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52843888
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 15:36 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Ik woon in Gent, en ik kan je zeggen dat "het meest franstalig" eigenlijk enkel op het dialect slaat, ik ken hier namelijk ook niemand die franstalig is (zelfs niet in de "hogere stand"), op sommige vreemdelingen na die geen Nederlands kennen, maar echt blanken die Frans als voertaal gebruiken ben ik hier nog niet tegengekomen
Ja misschien moet ik er aan toevoegen : door de Franstaligen zo genoemd. Dat zeiden ze bijvoorbeeld toen die dwaze uitzending "Que veulent les flamands" (bekijk clipje hier ) dit voorjaar in Gent werd opgenomen (en dan kopte een Franstalige kant "Les flamands refusent de parler néerlandais" toen de Vlaamse politici Nederlands spraken in Gent ).
pi_52844386
Wat te zeggen van Knokke waar je in veel winkels enkel en alleen ih Frans wordt aangesproken ?
pi_52844469
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:00 schreef BramKVO het volgende:
Wat te zeggen van Knokke waar je in veel winkels enkel en alleen ih Frans wordt aangesproken ?
gewoon buitengaan en een andere winkel nemen, als alle nederlandstaligen dat zouden doen zou het niet zo lang duren of ze spreken je ook in het nederlands aan.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:07:54 #175
pi_52844632
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:02 schreef Athmozz het volgende:

[..]

gewoon buitengaan en een andere winkel nemen, als alle nederlandstaligen dat zouden doen zou het niet zo lang duren of ze spreken je ook in het nederlands aan.
Dat denk ik niet eigenlijk. Ik Knokke 'Le Zoute' zijn ze de Nederlandstaligen liever kwijt dan rijk. Dat is hét Saint-Tropez of Klein-Monaco van de Franstalige nouveaux en oude riches aan de Noordzee geworden ...

Trouwens, gisteren vroeg men zich in Ter Zake af waarom in die hockey-ploeg die zich geplaatst heeft voor de spelen eigenlijk uitsluitend Franstalige (of tenminste mensen met Frans als de 1ste taal) mensen van de betere klasse zitten ... Legde die vent van een van die hockeyclubs uit dat nochtans iederéén welkom is. "Zolang ze maar 400 ¤ inschrijfgeld (jaarlijks) betalen en 2 mensen van binnen de club kennen die hun lidmaatschap steunen"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')