abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:27:43 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_52649853
Het is hommeles in België. Eens te meer wordt duidelijk hoe broos de eenheid is tussen Vlaanderen en Wallonië. Op landelijk en regionaal niveau rollebollen de politici over tafel. Alle onderhandelingen lopen uit op een farce. Het volk mort. Op straat wordt gesproken van een definitieve breuk tussen Franstalig en Nederlandstalig België. Men hangt de Vlaamse leeuw uit; het Waalse volkslied is weer razend populair, vooral (opvallend!) onder jongeren. In de regio Brussel zijn al enkele relletjes uitgebroken, die nu nog het karakter dragen van een geëscaleerde burenruzie -- maar volgens insiders dreigt de vlam in de pan te slaan.

Alleen de koning schudt zijn hoofd, trekt zich terug in zijn paleis en droomt van één groot België. Tevergeefs, zo lijkt het. Het is vooral een kwestie van tijd voordat een der partijen de onafhankelijkheid uitroept.

Staat België op de rand van een allesverwoestende burgeroorlog? Is het land het Joegoslavië van de Benelux? Heeft iemand een idee tot welke climax deze broederstrijd zal leiden?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_52650012
ja, de vlaamse partijen zullen hun beloftes aan de kiezers breken ( wat ze eigelijk al hebben gedaan tijdens de onderhandelingen) en der zal weer een flut regering komen zoals gewoonlijk :-)

de droom van een scheiding lijkt me nie direct te gaan gebeuren, rellen ook niet, mss in brussel ma da is al een cirminele buitenlandse stad :-)
pi_52650119
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 14:27 schreef Ringo het volgende:
Het is hommeles in België. Eens te meer wordt duidelijk hoe broos de eenheid is tussen Vlaanderen en Wallonië. Op landelijk en regionaal niveau rollebollen de politici over tafel. Alle onderhandelingen lopen uit op een farce. Het volk mort. Op straat wordt gesproken van een definitieve breuk tussen Franstalig en Nederlandstalig België. Men hangt de Vlaamse leeuw uit; het Waalse volkslied is weer razend populair, vooral (opvallend!) onder jongeren. In de regio Brussel zijn al enkele relletjes uitgebroken, die nu nog het karakter dragen van een geëscaleerde burenruzie -- maar volgens insiders dreigt de vlam in de pan te slaan.

Alleen de koning schudt zijn hoofd, trekt zich terug in zijn paleis en droomt van één groot België. Tevergeefs, zo lijkt het. Het is vooral een kwestie van tijd voordat een der partijen de onafhankelijkheid uitroept.

Staat België op de rand van een allesverwoestende burgeroorlog? Is het land het Joegoslavië van de Benelux? Heeft iemand een idee tot welke climax deze broederstrijd zal leiden?
Het is gewoon pure jaloezie. Vroeger waren de Walen poepjerijk en speelden ze dictatortje over de Vlamingen. Nu is Vlaanderen de bovenliggende partij en zijn de rollen omgedraaid (zij het dat de Vlamingen geen dictatortje spelen).

Als ik Belg was zou ik in ieder geval geen splitsing willen, daarmee zou je een hoop invloed in het buitenland verliezen (geldt ook voor de Walen). Ik denk daarom als arrogante Nederlander dat het ook niet gaat gebeuren en het uiteindelijk uit zal draaien op een verdere federalisering/regionalisering van België.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:49:02 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_52650365
als nederland maar niet ingrijpt.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_52650896
Als ik aan mijn Nederlandse collega's België moet uitleggen spreek ik ook van het Joegoslavië van het noorden, Dan snappen ze het meteen. Maar eigenlijk kan je het beter vergelijken met Tsjechoslowakije.
Ik zie dus nog niet zo snel bloedige burgeroorlogen uitbreken
pi_52651089
Wat België in elk geval wel gemeen heeft met Joegoslavië, is dat men elkaar een paar dingen uit de geschiedenis kwalijk neemt (de Vlamingen de overheersing door de franstaligen en de dominantie van de Franse taal, die vandaag nog steeds bestaat, de Franstaligen de collaboratie van sommige Vlamingen met de Duitse bezetter,....).

Wat ook een gelijkenis is, is dat de grenzen waarmee dat zou moeten gebeuren erg onduidelijk zijn : Vlaanderen, Wallonië en Brussel zijn drie deelstaten. Brussel is overwegend Franstalig geworden, maar de Vlamingen zien Brussel historisch gezien als "van hen".
Daarnaast wonen er steeds meer Franstaligen in Vlaanderen in de streek rond Brussel, en alle Franstalige partijen zijn van mening dat de gemeenten met een Franstalige meerderheid zich gewoon moeten kunnen afscheuren van Vlaanderen richting Brussel:

Een echte oorlog is het nog niet geworden, maar er zijn wel al incidenten geweest in het verleden met gewonden aan beide kanten (in Voeren bijvoorbeeld )
pi_52651339
quote:
In de regio Brussel zijn al enkele relletjes uitgebroken, die nu nog het karakter dragen van een geëscaleerde burenruzie -- maar volgens insiders dreigt de vlam in de pan te slaan.
Heu, over welke relletjes hebben we het?
quote:
Deze koning is wel nog altijd slim genoeg om te beseffen dat hij een "low profile" moet houden om zelf niet aan de kant geduwd te worden, zijn zoon Filip die "niet kan tegengehouden worden op zijn missie" beseft dat (nog) niet genoeg voor zijn eigen goed.
quote:
België zal waarschijnlijk in de komende decennia moeizaam maar waarschijnlijk zonder bloedvergieten splitsen.
En nu in 2007 zal er uiteindelijk volgens mij wel een regering uit de bus vallen, met een ministaatshervorming, waarna -als altijd- beide partijen zullen zeggen dat het een te grote toegeving was.
pi_52660583
quote:

Wat een stemmingmakerj. Rellen in Brussel? Een allesverwoestende burgeroorlog?
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:30:57 #9
189777 zagevent
what's in a name
pi_52663262
quote:

Dit lijkt me overdreven. Het is waar dat Vlaanderen en Wallonië steeds meer en meer uiteengroeien. ( ) maar de toestand hier vergelijken met ex-Joegoslavië is een brug té ver. Hier is er geen verschil in godsdienst, en heeft België al decennia lang een periode van welvaart en democratie gekend. Mochten de Walen blijven NON zeggen, en de uitbreiding van Brussel eisen en realiseren, zal het tot Vlaamse massademonstraties komen met hier en daar rellen. Dat kan je niet vermijden. Vergelijk het met Leuven Vlaams!. Vervolgens zal er een relatief vreedzame revolutie komen. Net zoals de Oranjerevolutie in Oekraine.
pi_52663447
België met Joegoslavië vergelijken is belachelijk. Hier is nog nooit één dode gevallen voor de communautaire standpunten, nog nooit heeft er bloed gevloeid (ach ja misschien ergens eentje dat ik vergeet, wie weet). In Joegoslavië zijn daar gigantisch veel mensen voor gestorven.
pi_52663484
quote:

deze tekst is lichtelijk overdreven zeg
Ik heb hier trouwens vandaag geen enkele Vlaamse vlag zien wapperen, wel twee Belgische, dat geheel terzijde.
pi_52663892
-verkeerd topic-
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:52:13 #13
189777 zagevent
what's in a name
pi_52663944
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:46 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

en 80% meer dommigheid? nou nee denk het niet.
Dan toch van de Nederlanders hoor. Waarom denk je dat in de grensstreek sommige Vlaamse scholen meer dan 80% NEDERLANDSE studenten tellen? Waarom zitten in sommige richtingen in de Universiteit van Gent meer Nederlanders dan Vlamingen?

Ik heb 3.5 jaar geleden eens een uitwisseling gedaan tussen mijn klas en een Nederlandse school, en vond de kwaliteit niet om naar huis over te schrijven. Ze hadden wel meer vrijheid dan wij, maar daar koop je geen goede opleiding mee.
Maar het kan ook zijn dat die school van de staat is. Katholieke en Protestantse scholen zijn beter qua onderwijs heb ik me eens laten wijsmaken.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:52:46 #14
862 Arcee
Look closer
pi_52663965
Was net in Nova. Interessant onderwerp.

Vlamingen. Die taal. Mooiste accent dat op aarde gesproken wordt.

Ben erg benieuwd hoe zich dit verder ontwikkelt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_52663970
Hopen dat ons leger niet gaat ingrijpen dan
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:53:25 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_52663981
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:52 schreef zagevent het volgende:

[..]

Dan toch van de Nederlanders hoor. Waarom denk je dat in de grensstreek sommige Vlaamse scholen meer dan 80% NEDERLANDSE studenten tellen? Waarom zitten in sommige richtingen in de Universiteit van Gent meer Nederlanders dan Vlamingen?

Ik heb 3.5 jaar geleden eens een uitwisseling gedaan tussen mijn klas en een Nederlandse school, en vond de kwaliteit niet om naar huis over te schrijven. Ze hadden wel meer vrijheid dan wij, maar daar koop je geen goede opleiding mee.
Maar het kan ook zijn dat die school van de staat is. Katholieke en Protestantse scholen zijn beter qua onderwijs heb ik me eens laten wijsmaken.
omdat je voor minder geld beter onderwijs krijgt misschien?
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:54:10 #17
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_52664007
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:49 schreef BramKVO het volgende:

[..]

waarom lopen al die Nederlanders hier dan rond in Leuven aan de universiteit ?
Omdat het bier daar zoveel beter smaakt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_52664015
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:52 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

genoeg belgen die het hier proberen. dat is geen verweer en openheid van werkelijke zaken. dat is een miniscuul percentage.
Een miniscuul percentage? Loop eens in Antwerpen rond tijdens de week. Het stikt er van de Nederlandse studenten. En dan zwijgen we nog over al die andere Nederlandse toeristen. Vreemd toch, dat die allemaal een uitstapje maken naar zulk een achterlijk land.
pi_52664057
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:53 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Hoe kan een dom volk beter onderwijs voorzien?

En dat minder geld wil ik nog wel eens zien.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:57:44 #20
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_52664121
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:55 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Hoe kan een dom volk beter onderwijs voorzien?

En dat minder geld wil ik nog wel eens zien.
ja het gaat absoluut helemaal top in belgië. blijkens ook uit de vele geniëen die belgie voortbrengt! enzo....
pi_52664158
Jongen toch, wellicht heb je zelf nooit enige noemenswaardige studies gedaan, dus hou maar snel op ... Of kom eens in Belgie studeren tussen de duizenden Nederlanders die hier studeren ...
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 23:00:04 #22
189777 zagevent
what's in a name
pi_52664181
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:53 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

MInder geld weet ik niet, maar beter onderwijs klopt. Maar hoe kan dan een dom volk dan kwalitatief beter onderwijs geven dan een 'slim' volk? Hoe verlkaar je dat? Hoe kunnen domme mensen dan beter onderwijs geven?
pi_52664197
wordt zo de hoofstad van de EU, Brussel een verdeelde hoofstad.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_52664200
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:57 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja het gaat absoluut helemaal top in belgië. blijkens ook uit de vele geniëen die belgie voortbrengt! enzo....
Als jij een Nederlands product bent, is het bij jullie blijkbaar niet veel beter.
pi_52664214
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:30 schreef zagevent het volgende:
Dit lijkt me overdreven. Het is waar dat Vlaanderen en Wallonië steeds meer en meer uiteengroeien. ( ) maar de toestand hier vergelijken met ex-Joegoslavië is een brug té ver. Hier is er geen verschil in godsdienst, en heeft België al decennia lang een periode van welvaart en democratie gekend. Mochten de Walen blijven NON zeggen, en de uitbreiding van Brussel eisen en realiseren, zal het tot Vlaamse massademonstraties komen met hier en daar rellen. Dat kan je niet vermijden. Vergelijk het met Leuven Vlaams!. Vervolgens zal er een relatief vreedzame revolutie komen. Net zoals de Oranjerevolutie in Oekraine.
Verschil in godsdienst is het niet alleen in Joegoslavië, in Kosovo bijvoorbeeld zijn sommige Albanezen christelijk, maar zij gebruiken hun Albanese taal voor de vorming van hun identiteit.
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 22:36 schreef Heero87 het volgende:
België met Joegoslavië vergelijken is belachelijk. Hier is nog nooit één dode gevallen voor de communautaire standpunten, nog nooit heeft er bloed gevloeid (ach ja misschien ergens eentje dat ik vergeet, wie weet). In Joegoslavië zijn daar gigantisch veel mensen voor gestorven.
In Brussel is er eens een FDF-er bij het plakken 's nachts bewerkt door kerels van de VMO. Nadien is die overleden aan zijn hart. De man had wel een zwak hart maar toch....
En in Voeren heeft een Waalsgezinde vuur geopend op een Vlaamse groep betogers (waarbij één persoon in het been geraakt is).
Echt veel geweld is er (gelukkig) nog niet geweest, wel spanningen :

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')