Word ook me bedoeld hoe jij erover denkt.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:55 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Leuk topic, maar hoe kunnen we een mening hebben over het leven na de dood?
sommige mensen herinneren dus wel iets van hun vorig leven, leg dat eens uit danquote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:41 schreef Deceit het volgende:
Als er leven na de dood is.. Waarom herinneren wij dan niks over het vorige leven! Dan heb je er toch niks aan :S Op zijn plats gezegd..
Dat snap ik nietquote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:47 schreef oddman het volgende:
'Ziel' is een filosofisch onhoudbaar concept.
That is all.
Dat is allemaal nep.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:57 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
sommige mensen herinneren dus wel iets van hun vorig leven, leg dat eens uit dan
En waarom sommige? leg dat eens uit dan?quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:57 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
sommige mensen herinneren dus wel iets van hun vorig leven, leg dat eens uit dan
Yep, en Robert van den Broeke kan graancirkels makenquote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:57 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Het bestaan van een ziel is bewijsbaar onzin.quote:
''The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves''quote:Op donderdag 23 augustus 2007 11:08 schreef oddman het volgende:
[..]
Het bestaan van een ziel is bewijsbaar onzin.
Wil graag weten waarom jij dat vindt..quote:Op donderdag 23 augustus 2007 11:08 schreef oddman het volgende:
[..]
Het bestaan van een ziel is bewijsbaar onzin.
Dat is net zo dooddoener als te beweren dat God voor je neus staan indien je sterft.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:40 schreef Heatseeker het volgende:
Mijn mening is eigenlijk heel simpel, na dat je dood bent, ben je weer exact hetzelfde als toen je was voor je geboorte, niks dus.
Heb het niet zelf bedacht en is helaas geen kwestie van 'vinden', maar hier komt 'ie.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 11:17 schreef Deceit het volgende:
[..]
Wil graag weten waarom jij dat vindt..
The soul is the escape clausule we all made up in our contract with life.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:47 schreef oddman het volgende:
'Ziel' is een filosofisch onhoudbaar concept.
That is all.
'Made up' being the active verb herequote:Op donderdag 23 augustus 2007 11:59 schreef Seneca het volgende:
[..]
The soul is the escape clausule we all made up in our contract with life.
Bron?quote:Op donderdag 23 augustus 2007 14:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je dood gaat blijf je dat tot de wederopstanding. Daarna komt een laatste oordeel over of je goed genoeg je best gedaan hebt in het leven en zal je branden en sterven of je gaat naar het paradijs zoals deze wereld oorspronkelijk bedoeld is, met oneindig veel werelden met oneindig veel soorten wezens en landschappen en andere fantastische dingen om te bezoeken en eeuwig te leven.
En wat als je de schijt krijgt van dat paradijs, wordt het dan geen hel? Neuken met maagden gaat ook vervelen na een tijdje lijkt mij..quote:Op donderdag 23 augustus 2007 14:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je dood gaat blijf je dat tot de wederopstanding. Daarna komt een laatste oordeel over of je goed genoeg je best gedaan hebt in het leven en zal je branden en sterven of je gaat naar het paradijs zoals deze wereld oorspronkelijk bedoeld is, met oneindig veel werelden met oneindig veel soorten wezens en landschappen en andere fantastische dingen om te bezoeken en eeuwig te leven.
Vergeet de 80 schone maagden nietquote:Op donderdag 23 augustus 2007 14:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
dat waren toch druiven?quote:Op donderdag 23 augustus 2007 14:53 schreef Haarloze_Aap het volgende:
[..]
Vergeet de 80 schone maagden niet![]()
FYPquote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:40 schreef Heatseeker het volgende:
Mijn mening is eigenlijk heel simpel, na dat je dood bent, ben je weer exact hetzelfde als toen je was voor je geboorte, niks sperma dus.
Ik ook, laatst nog een heel goed boek gekocht. Wel duur. 75 euro, voor een boek over reïncarnatie. Maar ik dacht, ach, je leeft tenslotte maar 1 keer.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 00:05 schreef zhe-devilll het volgende:
ja ik geloof er wel in..heb veel boeken doorgespit op dit gebied en ja..
hehe, ik leen ze, ..quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 00:29 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik ook, laatst nog een heel goed boek gekocht. Wel duur. 75 euro, voor een boek over reïncarnatie. Maar ik dacht, ach, je leeft tenslotte maar 1 keer.
Punt 2 vind ik een wat vreemde conclusie, dat blijft immers een kwestie van geloof.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 11:53 schreef oddman het volgende:
1. De ziel kan niet een materieel onderdeel zijn van ons [lichaam], want materieel zijn wij niet onsterfelijk. Immers, de ziel moet kunnen voortbestaan als het materiële er niet meer is. De ziel is dus immaterieel en geen deel van onze materiële 'zelf'.
2. Iets immaterieels kan geen invloed uitoefenen op iets materieels.
3. Al is er ergens een 'ziel', hij doet niks.
'een kwestie van geloof' is niets anders dan 'een afwezigheid van kennis'. Hier is een beetje kennis:quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 12:47 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Punt 2 vind ik een wat vreemde conclusie, dat blijft immers een kwestie van geloof.
Te zeggen dat je met die drie punten even het niet-bestaan van een ziel 'bewijst' vind ik wat pretentieus eerlijk gezegd.
Ik geloof heilig in het leven na de dood. Hoe en wat? Geen idee.... ik laat me verrassen.![]()
Mensen kunnen tijdens hun leven ook een been kwijtraken. Toch weerhoudt het christenen er niet van om te geloven dat ze een nieuw lichaam zullen krijgen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 13:22 schreef onemangang het volgende:
[..]
'een kwestie van geloof' is niets anders dan 'een afwezigheid van kennis'. Hier is een beetje kennis:
iemand kan door een hersenletsel een compleet ander karakter krijgen. Als de ziel onstoffelijk zou zijn, dan zou dat niet kunnen gebeuren, want een onstoffelijke ziel kan niet door lichamelijk letsel veranderen.
Hieruit kan je concluderen dat omdat de ziel niet onstoffelijk is, hij gewoon zal sterven als de hersenen afsterven.
Precies.. verstandelijk gehandicapten, hebben die dan een gehandicapte ziel? Of mensen met Alzheimer, wordt hun ziel vergeetachtig? Bewustzijn is iets wat door onze hersenen wordt veroorzaakt.. Evolutionair gezien geeft het de mens een voordeel omdat je daardoor (in beperkte mate) de gevolgen van je eigen handelen kunt beredeneren en dan je handelen kunt aanpassen als je dat nodig acht, wat de overlevingskans vergroot ten opzichte van wezens die alleen instinctmatig handelen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 13:22 schreef onemangang het volgende:
[..]
'een kwestie van geloof' is niets anders dan 'een afwezigheid van kennis'. Hier is een beetje kennis:
iemand kan door een hersenletsel een compleet ander karakter krijgen. Als de ziel onstoffelijk zou zijn, dan zou dat niet kunnen gebeuren, want een onstoffelijke ziel kan niet door lichamelijk letsel veranderen.
Hieruit kan je concluderen dat omdat de ziel niet onstoffelijk is, hij gewoon zal sterven als de hersenen afsterven.
Met materieel bedoel ik niet 'van tastbare chemische verbinding.'quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 13:19 schreef Dwerfion het volgende:
Punt 2 staat toch ook haaks op het idee van zwaartekracht? De kracht die we zwaartekracht noemen is niet iets van materie. Toch heeft het invloed op materie.
Hmm verwarrend. Alles wat natuurkundig beschreven kan worden is materieel? Ok, neem ik even van je aan, maar waarom leidt dat tot de conclusie van punt 2?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 13:48 schreef oddman het volgende:
[..]
Met materieel bedoel ik niet 'van tastbare chemische verbinding.'
Ook elektromagnetisme, andere energie, en alles dat (theoretisch gezien) natuurkundig beschreven kan worden valt er onder.
Dat is niet zoquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:08 schreef oddman het volgende:
Aangezien alle natuurkundige / materiële / whatever you choose to call it dingen deterministisch zijn.
Dat wil zeggen: van tevoren bepaald, voorspelbaar. Niets bezields aan.
Je wil de ziel zoeken in quantummechanica?quote:
Ik ben niet op zoek naar de ziel.Ik ben op zoek naar de argumentatie achter de stelling dat het immateriele geen invloed kan hebben op het materiele. We constateerden net dat niet alles deterministisch is. Ga verder...quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:21 schreef oddman het volgende:
[..]
Je wil de ziel zoeken in quantummechanica?
Mij best, dan is 'ie random. Maakt geen verschil.
Het feit dat quantummechanica niet deterministisch is betekent niet dat het dus beïnvloed wordt door iets immaterieels. Vooralsnog lijkt het er op dat de quantumfluctuaties geheel random zijn en dus effectief voorspelbaar.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:25 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik ben niet op zoek naar de ziel.Ik ben op zoek naar de argumentatie achter de stelling dat het immateriele geen invloed kan hebben op het materiele. We constateerden net dat niet alles deterministisch is. Ga verder...
quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:34 schreef oddman het volgende:
[..]
Het feit dat quantummechanica niet deterministisch is betekent niet dat het dus beïnvloed wordt door iets immaterieels. Vooralsnog lijkt het er op dat de quantumfluctuaties geheel random zijn en dus effectief voorspelbaar.
EDIT: als stochast, that is.
Daar valt natuurlijk nog wel het nodige over te zeggen, maar dat maakt me niet zo veel uit nu. De redeneer gedachte is dus dat we (nog) geen processen hebben gevonden waar niet een zekere mate van patroon in zit, en DUS kan iets immaterieels geen invloed hebben op materie? Wat zou je verwachten te zien als het immateriele wel invloed zou hebben op het materiele?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |