abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52614936
Hallo allemaal,

Het leek mij wel eens leuk om het over het onderwerp "leven na de dood" te hebben. Volgens vele religies bestaat er wel leven na de dood en volgens andere religie weer helemaal niet. Stel dat we ervan uit gaan dat er leven na de dood bestaat hoe zal dat er dan uitzien en hoe zullen we dan verder voortleven.

Veel mensen beweren dat de ziel het materiele aardse lichaam verlaat en dat deze voortleefd in het universum of het hiernamaals terwijl somigen andere weer beweren dat we hierna weer in een ander lichaam worden geboren zodat we dan weer opnieuw moeten leven (Reincranatie dus).

Mij vraag is wat is jullie mening over het leven na de dood? Bestaat deze wel of niet volgens jullie? Of hoe zien jullie het leven na de dood?

Ik hoor jullie mening graag
pi_52614953
Bestaat vast wel.
Don't dream your life, Live your dream!
pi_52614982
Lijkt me keigezellig.
Hoe meer zielen hoe meer vreugd, tenslotte.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_52614989
Mijn mening is eigenlijk heel simpel, na dat je dood bent, ben je weer exact hetzelfde als toen je was voor je geboorte, niks dus.
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
pi_52615001
ik weet niet wat er na de dood komt, maar ik geloof wel dat er iets is...

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_52615014
Als er leven na de dood is.. Waarom herinneren wij dan niks over het vorige leven! Dan heb je er toch niks aan :S Op zijn plats gezegd..
pi_52615163
'Ziel' is een filosofisch onhoudbaar concept.

That is all.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
pi_52615258
er is vast leven na mijn dood. maar dat heeft verder niets met mij te maken
pi_52615406
Leuk topic, maar hoe kunnen we een mening hebben over het leven na de dood?
pi_52615436
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:55 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Leuk topic, maar hoe kunnen we een mening hebben over het leven na de dood?
Word ook me bedoeld hoe jij erover denkt.
pi_52615441
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:41 schreef Deceit het volgende:
Als er leven na de dood is.. Waarom herinneren wij dan niks over het vorige leven! Dan heb je er toch niks aan :S Op zijn plats gezegd..
sommige mensen herinneren dus wel iets van hun vorig leven, leg dat eens uit dan
pi_52615450
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:47 schreef oddman het volgende:

That is all.
Dat snap ik niet
  donderdag 23 augustus 2007 @ 10:58:11 #13
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_52615468
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:57 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

sommige mensen herinneren dus wel iets van hun vorig leven, leg dat eens uit dan
Dat is allemaal nep.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_52615532
quote:

[..]

En waarom sommige? leg dat eens uit dan?
En we kunnen niet in hun hoofd kijken of het de waarheid is! Wat is er anders aan hen dan aan ons? Waarom kunnen wij het dan niet herinneren!
pi_52615672
quote:

[..]

Yep, en Robert van den Broeke kan graancirkels maken
  donderdag 23 augustus 2007 @ 11:08:10 #16
172358 oddman
Introspecteur
pi_52615685
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:57 schreef Deceit het volgende:

[..]

Dat snap ik niet
Het bestaan van een ziel is bewijsbaar onzin.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
pi_52615765
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 11:08 schreef oddman het volgende:

[..]

''The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves''

pi_52615861
Allemaal bullshit maar wel leuke welke theorieen mensen allemaal bedenken. Zo ook de theorie van het onstaan van de mens. Een ijsmeteoor die tegen een planeet aanknalt en zo samensmeld op enkele brokstukken na. Deze vormden laterna de maan. Het ijs van de meteoor bevat ingevroren cellen die laterna ontdooit werden waarna de evolutie begon. Vraag is alleen wat is een ziel?
pi_52615908
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 11:08 schreef oddman het volgende:

[..]

Wil graag weten waarom jij dat vindt..
pi_52615917
Iedereen is dom...welkom in The Matrix...waarom zou dit niet bestaan? Gecontroleerd door computers dan. Maar door wie zijn de computers gemaakt? aaaah meltdown
pi_52616565
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:40 schreef Heatseeker het volgende:
Mijn mening is eigenlijk heel simpel, na dat je dood bent, ben je weer exact hetzelfde als toen je was voor je geboorte, niks dus.
Dat is net zo dooddoener als te beweren dat God voor je neus staan indien je sterft.
pi_52616929
Er is geen leven na de dood imo, iig niet het leven zoals we die nu ervaren. Alles is een product van je verstand en ego, je bewustzijn identificeert zich daarmee. Bewustzijn is iets metafysisch en zal nooit kunnen worden gemeten of verklaart worden dmv formules. Dat geeft de vrijheid om erover te filosoferen. Het zou best kunnen dat na de dood je bewustzijn zich niet meer identificeert met het lichaam, maar met alles wat er is en altijd zal zijn. Voor de gene die niet weten hoe dat voelt, raad ik aan om eens Ayahuasca of Salvia te proberen.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 11:53:01 #23
172358 oddman
Introspecteur
pi_52616964
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 11:17 schreef Deceit het volgende:

[..]

Wil graag weten waarom jij dat vindt..
Heb het niet zelf bedacht en is helaas geen kwestie van 'vinden', maar hier komt 'ie.
'Ziel' is in deze context het Judaeo-Christelijke concept van de onsterfelijke ziel, dus géén synoniem voor 'geest' of 'bewustzijn'.

1. De ziel kan niet een materieel onderdeel zijn van ons [lichaam], want materieel zijn wij niet onsterfelijk. Immers, de ziel moet kunnen voortbestaan als het materiële er niet meer is. De ziel is dus immaterieel en geen deel van onze materiële 'zelf'.
2. Iets immaterieels kan geen invloed uitoefenen op iets materieels.
3. Al is er ergens een 'ziel', hij doet niks.
- Bertrand Russell
pi_52617167
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:47 schreef oddman het volgende:

That is all.
The soul is the escape clausule we all made up in our contract with life.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 12:11:16 #25
172358 oddman
Introspecteur
pi_52617500
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 11:59 schreef Seneca het volgende:

[..]

The soul is the escape clausule we all made up in our contract with life.
'Made up' being the active verb here .
- Bertrand Russell
pi_52620754
Als je dood gaat blijf je dat tot de wederopstanding. Daarna komt een laatste oordeel over of je goed genoeg je best gedaan hebt in het leven en zal je branden en sterven of je gaat naar het paradijs zoals deze wereld oorspronkelijk bedoeld is, met oneindig veel werelden met oneindig veel soorten wezens en landschappen en andere fantastische dingen om te bezoeken en eeuwig te leven.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 14:20:04 #27
172358 oddman
Introspecteur
pi_52621217
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je dood gaat blijf je dat tot de wederopstanding. Daarna komt een laatste oordeel over of je goed genoeg je best gedaan hebt in het leven en zal je branden en sterven of je gaat naar het paradijs zoals deze wereld oorspronkelijk bedoeld is, met oneindig veel werelden met oneindig veel soorten wezens en landschappen en andere fantastische dingen om te bezoeken en eeuwig te leven.
Bron?
- Bertrand Russell
pi_52622243
quote:
En wat als je de schijt krijgt van dat paradijs, wordt het dan geen hel? Neuken met maagden gaat ook vervelen na een tijdje lijkt mij..
pi_52622484
quote:
Vergeet de 80 schone maagden niet
  donderdag 23 augustus 2007 @ 17:26:08 #30
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_52626858
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:53 schreef Haarloze_Aap het volgende:

[..]

Vergeet de 80 schone maagden niet
dat waren toch druiven?

anyway, als we een ziel hebben, waar hebben we in godesnaam die hersenen voor nodig dan...
waarom hebben we überhaupt leven nodig als we daarna toch eeuwig ergens met onze onsterfelijke ziel blijven vertoeven...
beetje overbodig dacht ik zo
pi_52628500
Als er leven na de dood zou bestaan hebben we het leven voor de dood niet nodig.
Maar al te vaak wordt het leven na de dood voorgesteld als een leven waarin alles mag wat in het leven voor de dood niet mag.
Je kunt beter in dit leven maken wat er van te maken valt.
pi_52637674
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 17:26 schreef Bog het volgende:

[..]

dat waren toch druiven?
"Vergeet de 80 schone druiven niet "

Vind jij dat klinken dan?
pi_52637746
ja ik geloof er wel in..heb veel boeken doorgespit op dit gebied en ja..
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_52637753
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:40 schreef Heatseeker het volgende:
Mijn mening is eigenlijk heel simpel, na dat je dood bent, ben je weer exact hetzelfde als toen je was voor je geboorte, niks sperma dus.
FYP

Nee, maar hier ben ik het wel mee eens. Je bent niet meer levend, je bent niet meer. Punt.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:29:14 #35
862 Arcee
Look closer
pi_52638264
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 00:05 schreef zhe-devilll het volgende:
ja ik geloof er wel in..heb veel boeken doorgespit op dit gebied en ja..
Ik ook, laatst nog een heel goed boek gekocht. Wel duur. 75 euro, voor een boek over reïncarnatie. Maar ik dacht, ach, je leeft tenslotte maar 1 keer.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_52638382
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 00:29 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik ook, laatst nog een heel goed boek gekocht. Wel duur. 75 euro, voor een boek over reïncarnatie. Maar ik dacht, ach, je leeft tenslotte maar 1 keer.
hehe, ik leen ze, ..
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_52646941
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 11:53 schreef oddman het volgende:
1. De ziel kan niet een materieel onderdeel zijn van ons [lichaam], want materieel zijn wij niet onsterfelijk. Immers, de ziel moet kunnen voortbestaan als het materiële er niet meer is. De ziel is dus immaterieel en geen deel van onze materiële 'zelf'.
2. Iets immaterieels kan geen invloed uitoefenen op iets materieels.
3. Al is er ergens een 'ziel', hij doet niks.
Punt 2 vind ik een wat vreemde conclusie, dat blijft immers een kwestie van geloof.
Te zeggen dat je met die drie punten even het niet-bestaan van een ziel 'bewijst' vind ik wat pretentieus eerlijk gezegd.

Ik geloof heilig in het leven na de dood. Hoe en wat? Geen idee.... ik laat me verrassen.

[ Bericht 1% gewijzigd door koningdavid op 24-08-2007 12:55:19 ]
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_52647852
Punt 2 staat toch ook haaks op het idee van zwaartekracht? De kracht die we zwaartekracht noemen is niet iets van materie. Toch heeft het invloed op materie.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_52647954
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 12:47 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Punt 2 vind ik een wat vreemde conclusie, dat blijft immers een kwestie van geloof.
Te zeggen dat je met die drie punten even het niet-bestaan van een ziel 'bewijst' vind ik wat pretentieus eerlijk gezegd.

Ik geloof heilig in het leven na de dood. Hoe en wat? Geen idee.... ik laat me verrassen.
'een kwestie van geloof' is niets anders dan 'een afwezigheid van kennis'. Hier is een beetje kennis:
iemand kan door een hersenletsel een compleet ander karakter krijgen. Als de ziel onstoffelijk zou zijn, dan zou dat niet kunnen gebeuren, want een onstoffelijke ziel kan niet door lichamelijk letsel veranderen.

Hieruit kan je concluderen dat omdat de ziel niet onstoffelijk is, hij gewoon zal sterven als de hersenen afsterven.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_52648259
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 13:22 schreef onemangang het volgende:

[..]

'een kwestie van geloof' is niets anders dan 'een afwezigheid van kennis'. Hier is een beetje kennis:
iemand kan door een hersenletsel een compleet ander karakter krijgen. Als de ziel onstoffelijk zou zijn, dan zou dat niet kunnen gebeuren, want een onstoffelijke ziel kan niet door lichamelijk letsel veranderen.

Hieruit kan je concluderen dat omdat de ziel niet onstoffelijk is, hij gewoon zal sterven als de hersenen afsterven.
Mensen kunnen tijdens hun leven ook een been kwijtraken. Toch weerhoudt het christenen er niet van om te geloven dat ze een nieuw lichaam zullen krijgen.

Verder lukt het iemand die goed gitaar kan spelen ook niet om zuivere tonen te halen uit een valse gitaar. Bestaan er dan geen zuiver spelende gitaarspeler, of is de gitaar het die er voor zorgt dat het spelen niet zuiver klinkt?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:47:04 #41
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_52648737
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 13:22 schreef onemangang het volgende:

[..]

Precies.. verstandelijk gehandicapten, hebben die dan een gehandicapte ziel? Of mensen met Alzheimer, wordt hun ziel vergeetachtig? Bewustzijn is iets wat door onze hersenen wordt veroorzaakt.. Evolutionair gezien geeft het de mens een voordeel omdat je daardoor (in beperkte mate) de gevolgen van je eigen handelen kunt beredeneren en dan je handelen kunt aanpassen als je dat nodig acht, wat de overlevingskans vergroot ten opzichte van wezens die alleen instinctmatig handelen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:48:49 #42
172358 oddman
Introspecteur
pi_52648787
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 13:19 schreef Dwerfion het volgende:
Punt 2 staat toch ook haaks op het idee van zwaartekracht? De kracht die we zwaartekracht noemen is niet iets van materie. Toch heeft het invloed op materie.
Met materieel bedoel ik niet 'van tastbare chemische verbinding.'
Ook elektromagnetisme, andere energie, en alles dat (theoretisch gezien) natuurkundig beschreven kan worden valt er onder.
- Bertrand Russell
pi_52649113
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 13:48 schreef oddman het volgende:

[..]

Met materieel bedoel ik niet 'van tastbare chemische verbinding.'
Ook elektromagnetisme, andere energie, en alles dat (theoretisch gezien) natuurkundig beschreven kan worden valt er onder.
Hmm verwarrend. Alles wat natuurkundig beschreven kan worden is materieel? Ok, neem ik even van je aan, maar waarom leidt dat tot de conclusie van punt 2?
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:08:57 #44
172358 oddman
Introspecteur
pi_52649365
Aangezien alle natuurkundige / materiële / whatever you choose to call it dingen deterministisch zijn.
Dat wil zeggen: van tevoren bepaald, voorspelbaar. Niets bezields aan.
- Bertrand Russell
pi_52649521
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 14:08 schreef oddman het volgende:
Aangezien alle natuurkundige / materiële / whatever you choose to call it dingen deterministisch zijn.
Dat wil zeggen: van tevoren bepaald, voorspelbaar. Niets bezields aan.
Dat is niet zo
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:21:57 #46
172358 oddman
Introspecteur
pi_52649691
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 14:15 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dat is niet zo
Je wil de ziel zoeken in quantummechanica?

Mij best, dan is 'ie random. Maakt geen verschil.
- Bertrand Russell
pi_52649801
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 14:21 schreef oddman het volgende:

[..]

Je wil de ziel zoeken in quantummechanica?

Mij best, dan is 'ie random. Maakt geen verschil.
Ik ben niet op zoek naar de ziel.Ik ben op zoek naar de argumentatie achter de stelling dat het immateriele geen invloed kan hebben op het materiele. We constateerden net dat niet alles deterministisch is. Ga verder...
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:34:51 #48
172358 oddman
Introspecteur
pi_52650033
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 14:25 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik ben niet op zoek naar de ziel.Ik ben op zoek naar de argumentatie achter de stelling dat het immateriele geen invloed kan hebben op het materiele. We constateerden net dat niet alles deterministisch is. Ga verder...
Het feit dat quantummechanica niet deterministisch is betekent niet dat het dus beïnvloed wordt door iets immaterieels. Vooralsnog lijkt het er op dat de quantumfluctuaties geheel random zijn en dus effectief voorspelbaar.
- Bertrand Russell
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:35:15 #49
172358 oddman
Introspecteur
pi_52650045
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 14:34 schreef oddman het volgende:

[..]

Het feit dat quantummechanica niet deterministisch is betekent niet dat het dus beïnvloed wordt door iets immaterieels. Vooralsnog lijkt het er op dat de quantumfluctuaties geheel random zijn en dus effectief voorspelbaar.

EDIT: als stochast, that is.
- Bertrand Russell
pi_52650267
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 14:35 schreef oddman het volgende:

[..]
Daar valt natuurlijk nog wel het nodige over te zeggen, maar dat maakt me niet zo veel uit nu. De redeneer gedachte is dus dat we (nog) geen processen hebben gevonden waar niet een zekere mate van patroon in zit, en DUS kan iets immaterieels geen invloed hebben op materie? Wat zou je verwachten te zien als het immateriele wel invloed zou hebben op het materiele?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')