Word ook me bedoeld hoe jij erover denkt.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:55 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Leuk topic, maar hoe kunnen we een mening hebben over het leven na de dood?
sommige mensen herinneren dus wel iets van hun vorig leven, leg dat eens uit danquote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:41 schreef Deceit het volgende:
Als er leven na de dood is.. Waarom herinneren wij dan niks over het vorige leven! Dan heb je er toch niks aan :S Op zijn plats gezegd..
Dat snap ik nietquote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:47 schreef oddman het volgende:
'Ziel' is een filosofisch onhoudbaar concept.
That is all.
Dat is allemaal nep.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:57 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
sommige mensen herinneren dus wel iets van hun vorig leven, leg dat eens uit dan
En waarom sommige? leg dat eens uit dan?quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:57 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
sommige mensen herinneren dus wel iets van hun vorig leven, leg dat eens uit dan
Yep, en Robert van den Broeke kan graancirkels makenquote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:57 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Het bestaan van een ziel is bewijsbaar onzin.quote:
''The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves''quote:Op donderdag 23 augustus 2007 11:08 schreef oddman het volgende:
[..]
Het bestaan van een ziel is bewijsbaar onzin.
Wil graag weten waarom jij dat vindt..quote:Op donderdag 23 augustus 2007 11:08 schreef oddman het volgende:
[..]
Het bestaan van een ziel is bewijsbaar onzin.
Dat is net zo dooddoener als te beweren dat God voor je neus staan indien je sterft.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:40 schreef Heatseeker het volgende:
Mijn mening is eigenlijk heel simpel, na dat je dood bent, ben je weer exact hetzelfde als toen je was voor je geboorte, niks dus.
Heb het niet zelf bedacht en is helaas geen kwestie van 'vinden', maar hier komt 'ie.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 11:17 schreef Deceit het volgende:
[..]
Wil graag weten waarom jij dat vindt..
The soul is the escape clausule we all made up in our contract with life.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:47 schreef oddman het volgende:
'Ziel' is een filosofisch onhoudbaar concept.
That is all.
'Made up' being the active verb herequote:Op donderdag 23 augustus 2007 11:59 schreef Seneca het volgende:
[..]
The soul is the escape clausule we all made up in our contract with life.
Bron?quote:Op donderdag 23 augustus 2007 14:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je dood gaat blijf je dat tot de wederopstanding. Daarna komt een laatste oordeel over of je goed genoeg je best gedaan hebt in het leven en zal je branden en sterven of je gaat naar het paradijs zoals deze wereld oorspronkelijk bedoeld is, met oneindig veel werelden met oneindig veel soorten wezens en landschappen en andere fantastische dingen om te bezoeken en eeuwig te leven.
En wat als je de schijt krijgt van dat paradijs, wordt het dan geen hel? Neuken met maagden gaat ook vervelen na een tijdje lijkt mij..quote:Op donderdag 23 augustus 2007 14:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je dood gaat blijf je dat tot de wederopstanding. Daarna komt een laatste oordeel over of je goed genoeg je best gedaan hebt in het leven en zal je branden en sterven of je gaat naar het paradijs zoals deze wereld oorspronkelijk bedoeld is, met oneindig veel werelden met oneindig veel soorten wezens en landschappen en andere fantastische dingen om te bezoeken en eeuwig te leven.
Vergeet de 80 schone maagden nietquote:Op donderdag 23 augustus 2007 14:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
dat waren toch druiven?quote:Op donderdag 23 augustus 2007 14:53 schreef Haarloze_Aap het volgende:
[..]
Vergeet de 80 schone maagden niet![]()
FYPquote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:40 schreef Heatseeker het volgende:
Mijn mening is eigenlijk heel simpel, na dat je dood bent, ben je weer exact hetzelfde als toen je was voor je geboorte, niks sperma dus.
Ik ook, laatst nog een heel goed boek gekocht. Wel duur. 75 euro, voor een boek over reïncarnatie. Maar ik dacht, ach, je leeft tenslotte maar 1 keer.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 00:05 schreef zhe-devilll het volgende:
ja ik geloof er wel in..heb veel boeken doorgespit op dit gebied en ja..
hehe, ik leen ze, ..quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 00:29 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik ook, laatst nog een heel goed boek gekocht. Wel duur. 75 euro, voor een boek over reïncarnatie. Maar ik dacht, ach, je leeft tenslotte maar 1 keer.
Punt 2 vind ik een wat vreemde conclusie, dat blijft immers een kwestie van geloof.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 11:53 schreef oddman het volgende:
1. De ziel kan niet een materieel onderdeel zijn van ons [lichaam], want materieel zijn wij niet onsterfelijk. Immers, de ziel moet kunnen voortbestaan als het materiële er niet meer is. De ziel is dus immaterieel en geen deel van onze materiële 'zelf'.
2. Iets immaterieels kan geen invloed uitoefenen op iets materieels.
3. Al is er ergens een 'ziel', hij doet niks.
'een kwestie van geloof' is niets anders dan 'een afwezigheid van kennis'. Hier is een beetje kennis:quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 12:47 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Punt 2 vind ik een wat vreemde conclusie, dat blijft immers een kwestie van geloof.
Te zeggen dat je met die drie punten even het niet-bestaan van een ziel 'bewijst' vind ik wat pretentieus eerlijk gezegd.
Ik geloof heilig in het leven na de dood. Hoe en wat? Geen idee.... ik laat me verrassen.![]()
Mensen kunnen tijdens hun leven ook een been kwijtraken. Toch weerhoudt het christenen er niet van om te geloven dat ze een nieuw lichaam zullen krijgen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 13:22 schreef onemangang het volgende:
[..]
'een kwestie van geloof' is niets anders dan 'een afwezigheid van kennis'. Hier is een beetje kennis:
iemand kan door een hersenletsel een compleet ander karakter krijgen. Als de ziel onstoffelijk zou zijn, dan zou dat niet kunnen gebeuren, want een onstoffelijke ziel kan niet door lichamelijk letsel veranderen.
Hieruit kan je concluderen dat omdat de ziel niet onstoffelijk is, hij gewoon zal sterven als de hersenen afsterven.
Precies.. verstandelijk gehandicapten, hebben die dan een gehandicapte ziel? Of mensen met Alzheimer, wordt hun ziel vergeetachtig? Bewustzijn is iets wat door onze hersenen wordt veroorzaakt.. Evolutionair gezien geeft het de mens een voordeel omdat je daardoor (in beperkte mate) de gevolgen van je eigen handelen kunt beredeneren en dan je handelen kunt aanpassen als je dat nodig acht, wat de overlevingskans vergroot ten opzichte van wezens die alleen instinctmatig handelen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 13:22 schreef onemangang het volgende:
[..]
'een kwestie van geloof' is niets anders dan 'een afwezigheid van kennis'. Hier is een beetje kennis:
iemand kan door een hersenletsel een compleet ander karakter krijgen. Als de ziel onstoffelijk zou zijn, dan zou dat niet kunnen gebeuren, want een onstoffelijke ziel kan niet door lichamelijk letsel veranderen.
Hieruit kan je concluderen dat omdat de ziel niet onstoffelijk is, hij gewoon zal sterven als de hersenen afsterven.
Met materieel bedoel ik niet 'van tastbare chemische verbinding.'quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 13:19 schreef Dwerfion het volgende:
Punt 2 staat toch ook haaks op het idee van zwaartekracht? De kracht die we zwaartekracht noemen is niet iets van materie. Toch heeft het invloed op materie.
Hmm verwarrend. Alles wat natuurkundig beschreven kan worden is materieel? Ok, neem ik even van je aan, maar waarom leidt dat tot de conclusie van punt 2?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 13:48 schreef oddman het volgende:
[..]
Met materieel bedoel ik niet 'van tastbare chemische verbinding.'
Ook elektromagnetisme, andere energie, en alles dat (theoretisch gezien) natuurkundig beschreven kan worden valt er onder.
Dat is niet zoquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:08 schreef oddman het volgende:
Aangezien alle natuurkundige / materiële / whatever you choose to call it dingen deterministisch zijn.
Dat wil zeggen: van tevoren bepaald, voorspelbaar. Niets bezields aan.
Je wil de ziel zoeken in quantummechanica?quote:
Ik ben niet op zoek naar de ziel.Ik ben op zoek naar de argumentatie achter de stelling dat het immateriele geen invloed kan hebben op het materiele. We constateerden net dat niet alles deterministisch is. Ga verder...quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:21 schreef oddman het volgende:
[..]
Je wil de ziel zoeken in quantummechanica?
Mij best, dan is 'ie random. Maakt geen verschil.
Het feit dat quantummechanica niet deterministisch is betekent niet dat het dus beïnvloed wordt door iets immaterieels. Vooralsnog lijkt het er op dat de quantumfluctuaties geheel random zijn en dus effectief voorspelbaar.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:25 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik ben niet op zoek naar de ziel.Ik ben op zoek naar de argumentatie achter de stelling dat het immateriele geen invloed kan hebben op het materiele. We constateerden net dat niet alles deterministisch is. Ga verder...
quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:34 schreef oddman het volgende:
[..]
Het feit dat quantummechanica niet deterministisch is betekent niet dat het dus beïnvloed wordt door iets immaterieels. Vooralsnog lijkt het er op dat de quantumfluctuaties geheel random zijn en dus effectief voorspelbaar.
EDIT: als stochast, that is.
Daar valt natuurlijk nog wel het nodige over te zeggen, maar dat maakt me niet zo veel uit nu. De redeneer gedachte is dus dat we (nog) geen processen hebben gevonden waar niet een zekere mate van patroon in zit, en DUS kan iets immaterieels geen invloed hebben op materie? Wat zou je verwachten te zien als het immateriele wel invloed zou hebben op het materiele?quote:
Dit geldt niet voor mij. Ik besef heel goed dat dit leven als deze individu ooit ophoudt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 15:02 schreef DionysuZ het volgende:
Een ziel is een creatie van de menselijke geest, die niet kan of wil bevatten dat zijn bestaan ooit ophoudt.
Al het levende met een solar plexus in het lichaam maakt deel uit van de grootheid "ziel" .quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 15:51 schreef DionysuZ het volgende:
Hebben alle dieren een ziel?
Waar bestaat deze 'ziel' uit? Materie? Energie?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:20 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Al het levende met een solar plexus in het lichaam maakt deel uit van de grootheid "ziel" .
Dus niet elk dier, volgens mij hebben bijvoorbeeld kwallen geen solar plexus. Dus die hebben geen ziel, dat zijn net als planten simplistische extensies van Terra Gaia zelf.
Een wetenschappelijk onverklaarbare maar statistisch significante neiging naar een bepaalde sturing van het gedrag.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:45 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Daar valt natuurlijk nog wel het nodige over te zeggen, maar dat maakt me niet zo veel uit nu. De redeneer gedachte is dus dat we (nog) geen processen hebben gevonden waar niet een zekere mate van patroon in zit, en DUS kan iets immaterieels geen invloed hebben op materie? Wat zou je verwachten te zien als het immateriele wel invloed zou hebben op het materiele?
Mee eens.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 15:02 schreef DionysuZ het volgende:
Een ziel is een creatie van de menselijke geest, die niet kan of wil bevatten dat zijn bestaan ooit ophoudt.
Zo kan een karakter compleet omslaan en kunnen herinneringen verdwijnen door bepaalde processen in de hersenen, ziekten of een hersenbeschadiging.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:38 schreef oddman het volgende:
[..]
Een wetenschappelijk onverklaarbare maar statistisch significante neiging naar een bepaalde sturing van het gedrag.
Vooralsnog is gedrag prima te definiëren en verklaren volgens bestaande wetenschappelijke (mechanistische) theorieën. Er is geen reden om aan te nemen dat gedrag wordt geregeerd door iets anders dan externe factoren.
Erg Hindoe hoorquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:20 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Al het levende met een solar plexus in het lichaam maakt deel uit van de grootheid "ziel" .
Dus niet elk dier, volgens mij hebben bijvoorbeeld kwallen geen solar plexus. Dus die hebben geen ziel, dat zijn net als planten simplistische extensies van Terra Gaia zelf.
It's the truth .quote:
Alles is electriciteit.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:28 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Waar bestaat deze 'ziel' uit? Materie? Energie?
Grapje, neem ik aan.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 17:08 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
It's the truth .
Het is zelfs gevaarlijk om het bestaan van een ziel te ontkennen.
Makes ya existence vulnerable to Evil, to Destruction .
Bla.quote:
Je bent wel een fanatiekeling he ?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 17:39 schreef oddman het volgende:
[..]
Bla.
Nu een echte reden? Liefst meerdere?
Zouden we zo'n sturing niet gewoon een natuurwet noemen? Kun je misschien een voorbeeld geven, zodat ik een idee heb wat je bedoelt?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:38 schreef oddman het volgende:
[..]
Een wetenschappelijk onverklaarbare maar statistisch significante neiging naar een bepaalde sturing van het gedrag.
Niemand die je probeert tegen te houden.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 17:47 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Je bent wel een fanatiekeling he ?
Het is puur logica. Geen ziel ? Geen geweten .
De VanDale zegt over ziel :
men·sen·ziel (de ~)
1 de ziel, het geestelijk vermogen van de mens
ziel (de ~ (v.), ~en)
1 het wezen van het niet-stoffelijke van de mens => mensenziel
2 menselijk individu [ongeacht leeftijd of sekse] => mens
3 de voornaamste, werkende kracht in iets
4 het inwendige van bepaalde voorwerpen
Je hoeft me niet te geloven hoor. Ik probeer niemand te bekeren, wat ik type is mijn overtuiging.
Als jouw ziel zich goed voelt met het ontkennen ervan, houd ik je niet tegen![]()
Nu een doordenkertje : Als je voor je geboorte "niets" was, zal je na je dood ook weer "niets" zijn. Dus wordt je toch schijnbaar ooit weer geboren.....anders was je nu hier niet...quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:40 schreef Heatseeker het volgende:
Mijn mening is eigenlijk heel simpel, na dat je dood bent, ben je weer exact hetzelfde als toen je was voor je geboorte, niks dus.
Nee joh ik ben geen moslimquote:Op donderdag 23 augustus 2007 14:53 schreef Haarloze_Aap het volgende:
[..]
Vergeet de 80 schone maagden niet![]()
Waar haal jij deze wijsheid vandaan? Is het niet veel meer dat jij en je medestanders graag zien dat de mens er van uitgaat dat het bestaan ooit ophoudt? Waarom wil je anderen daarvan zo graag overtuigen?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 15:02 schreef DionysuZ het volgende:
Niet alles willen beredeneren in termen van menselijke ideeën. Je weet namelijk niet zeker of dat toereikend is.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:28 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Waar bestaat deze 'ziel' uit? Materie? Energie?
ha kijk een jonge ziel!quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 18:22 schreef starla het volgende:
geen leven na de dood
geen leven voor de dood
Het idee van jonge en oude ziel is eigenlijk best logisch. Het is namelijk erg opmerkelijk dat er mensen zijn die een soort van natuurlijke aanleg hebben voor het besef van het Hogere. Dat hebben ze niet geleerd of zomaar voor de leuk opgepikt. Nee, het is een diep gevoel dat je beleeft. Dat zou dan best wel eens verklaard kunnen worden door hoe oud de ziel is. Is deze nieuw, dan is de 'gastheer' nog erg naïef. Is deze oud, dan is dat besef meer ontwikkeld.quote:
Kijk jou stukje ga ik helemaal in mee alleen ik had niet zoveel zin om dat uit te typen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 00:12 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Het idee van jonge en oude ziel is eigenlijk best logisch. Het is namelijk erg opmerkelijk dat er mensen zijn die een soort van natuurlijke aanleg hebben voor het besef van het Hogere. Dat hebben ze niet geleerd of zomaar voor de leuk opgepikt. Nee, het is een diep gevoel dat je beleeft. Dat zou dan best wel eens verklaard kunnen worden door hoe oud de ziel is. Is deze nieuw, dan is de 'gastheer' nog erg naïef. Is deze oud, dan is dat besef meer ontwikkeld.
occam's razor. ik denk dat het eerder andersom is. er is helemaal geen enkel bewijs voor een bestaan na de dood. dus lijkt het meest logische dat het leven gewoon stopt. natuurlijk kan ik het fout hebben, maar voor mijn ongelijk zijn geen bewijzen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 00:06 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Waar haal jij deze wijsheid vandaan? Is het niet veel meer dat jij en je medestanders graag zien dat de mens er van uitgaat dat het bestaan ooit ophoudt? Waarom wil je anderen daarvan zo graag overtuigen?
over de hele wereld lult men over bijna dood ervaringenquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 01:11 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
occam's razor. ik denk dat het eerder andersom is. er is helemaal geen enkel bewijs voor een bestaan na de dood. dus lijkt het meest logische dat het leven gewoon stopt. natuurlijk kan ik het fout hebben, maar voor mijn ongelijk zijn geen bewijzen.
en ik hoef anderen er helemaal niet van te overtuigen. ik geef, net als anderen in dit topic, mijn mening. een mening die de meest logische verklaring is ook nog eens.
net als het geloof in een vliegend theestel tussen aarde en mars. je kunt erin geloven, maar bewijzen kun je het niet.
Occam's Razor is een menselijk construct. Jouw probleem is dat je niet anders kunt dan redeneren vanuit menselijke constructen. Maar die zijn zeer beperkend, DionysuZ. Natuurlijk, als het jouw mening is, dan is dat zo. Maar dan moet je het daar ook bij laten en niet pertentieus gaan worden door te beweren dat jouw mening de meest logische verklaring is. Want ook dat is weer een mening. Ik vind dat bijvoorbeeld helemaal niet de meest logische verklaring.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 01:11 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
occam's razor. ik denk dat het eerder andersom is. er is helemaal geen enkel bewijs voor een bestaan na de dood. dus lijkt het meest logische dat het leven gewoon stopt. natuurlijk kan ik het fout hebben, maar voor mijn ongelijk zijn geen bewijzen.
en ik hoef anderen er helemaal niet van te overtuigen. ik geef, net als anderen in dit topic, mijn mening. een mening die de meest logische verklaring is ook nog eens.
net als het geloof in een vliegend theestel tussen aarde en mars. je kunt erin geloven, maar bewijzen kun je het niet.
Alle andere verklaringen vereisen constructies die we niet kunnen zien, ruiken, horen, proeven, voelen of bewijzen. Die zijn ooit gewoon bedacht door iemand. Dan kan het heus nog wel de ware verklaring zijn, uiteraard. Maar met de huidige wetenschap zijn die verklaringen gewoon minder logisch.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 01:26 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Occam's Razor is een menselijk construct. Jouw probleem is dat je niet anders kunt dan redeneren vanuit menselijke constructen. Maar die zijn zeer beperkend, DionysuZ. Natuurlijk, als het jouw mening is, dan is dat zo. Maar dan moet je het daar ook bij laten en niet pertentieus gaan worden door te beweren dat jouw mening de meest logische verklaring is. Want ook dat is weer een mening. Ik vind dat bijvoorbeeld helemaal niet de meest logische verklaring.
BDEs bestaan dan ook. Maar daar zijn ook logische, onderbouwde verklaringen voor. En over dezelfde dingen? Niet echt, er zijn tig verschillende vormen van BDE.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 01:15 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
over de hele wereld lult men over bijna dood ervaringen
in welke cultuur dan ook..men verteld allemaal over dezelfde dingen..dat is toch bizar te noemen?
maar goed geloof erin of niet..we zien het tzt wel ooit
De huidige wetenschap is ook maar een construct. Begrijp mij niet verkeerd, ik verwerp de wetenschap absoluut niet. Binnen de context van onze fysica heeft het zichzelf uitvoerig bewezen. Echter, onze fysica is slechts een zeker domein en we weten niet of dat domein geplaatst is binnen een eventueel hoger domein of iets dergelijks. Dat je zegt dat die zaken ooit zijn bedacht is zeer kort door de bocht. Dat weet je namelijk niet. Voor iemand die zoveel waarde hecht aan de wetenschap, doe je uitermate onwetenschappelijke uitspraken.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 02:00 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Alle andere verklaringen vereisen constructies die we niet kunnen zien, ruiken, horen, proeven, voelen of bewijzen. Die zijn ooit gewoon bedacht door iemand. Dan kan het heus nog wel de ware verklaring zijn, uiteraard. Maar met de huidige wetenschap zijn die verklaringen gewoon minder logisch.
Logische verklaringen? Welke zijn dat? Sommige mensen vinden de verklaring dat een BDE daadwerkelijk een BDE is veel logischer dan welke verklaring dan ook.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 02:01 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
BDEs bestaan dan ook. Maar daar zijn ook logische, onderbouwde verklaringen voor. En over dezelfde dingen? Niet echt, er zijn tig verschillende vormen van BDE.
Erg helemaal niet dusquote:
Jij begrijpt er echt niets van hèquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 17:39 schreef oddman het volgende:
[..]
Bla.
Nu een echte reden? Liefst meerdere?
Grappig hoe mensen meer dan eager zijn om dezelfde menselijke constructen die aan de basis staan van al onze technologische progressie af te doen als niet belangrijk en verwaarloosbaar als het gaat om religie. En dan nog deze dogmas via de computer verkondigen ook. Lever je computer maar in vrind, die is met diezelfde duivelse kennismethode in elkaar gezet.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 01:26 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Occam's Razor is een menselijk construct. Jouw probleem is dat je niet anders kunt dan redeneren vanuit menselijke constructen. Maar die zijn zeer beperkend, DionysuZ. Natuurlijk, als het jouw mening is, dan is dat zo. Maar dan moet je het daar ook bij laten en niet pertentieus gaan worden door te beweren dat jouw mening de meest logische verklaring is. Want ook dat is weer een mening. Ik vind dat bijvoorbeeld helemaal niet de meest logische verklaring.
Jij begrijpt niet het verschil tussen het domein van onze fysica en het domein van de metafysica? Dat zou deze misvatting van jou kunnen verklaren namelijk.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 11:08 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Grappig hoe mensen meer dan eager zijn om dezelfde menselijke constructen die aan de basis staan van al onze technologische progressie af te doen als niet belangrijk en verwaarloosbaar als het gaat om religie. En dan nog deze dogmas via de computer verkondigen ook. Lever je computer maar in vrind, die is met diezelfde duivelse kennismethode in elkaar gezet.![]()
En dat maakt het een illusie? Onwetenschappelijke conclusie... volgende.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 11:08 schreef SpecialK het volgende:
Bijna dood ervaringen worden veroorzaakt door een zuurstoftekort in de hersenen waardoor er een cascade aan chemische reacties onstaat waarbij waarschijnlijk je godcentre ook nog eens lekker gestimuleerd wordt.
Jij begrijpt niet dat metafysische / bovennatuurlijke dingen nog nooit zijn waargenomen en dus niet als valide kennismethode tellen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 11:10 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Jij begrijpt niet het verschil tussen het domein van onze fysica en het domein van de metafysica? Dat zou deze misvatting van jou kunnen verklaren namelijk.
[..]
En dat maakt het een illusie? Onwetenschappelijke conclusie... volgende.
BDE's worden enkel veroorzaakt door een zuurstoftekort? Dat geloof je echt?quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 11:08 schreef SpecialK het volgende:
Bijna dood ervaringen worden veroorzaakt door een zuurstoftekort in de hersenen waardoor er een cascade aan chemische reacties onstaat waarbij waarschijnlijk je godcentre ook nog eens lekker gestimuleerd wordt.
Jij begrijpt er werkelijk niets vanquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 11:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij begrijpt niet dat metafysische / bovennatuurlijke dingen nog nooit zijn waargenomen en dus niet als valide kennismethode tellen.
Ik zal het je simpeler stellen:
Stel nou dat ik on onverklaarbaar geloof heb wat mij vertelt dat jouw idiote theorietjes compleet onzin zijn en dat het universum eigenlijk gedragen wordt op een gigantische kabouter z'n schouders die er persoonlijk voor heeft gezorgd dat er wel BDE's zijn maar dat die gewoon een compleet wetenschappelijke verklaring hebben. Dat's niet een wetenschappelijk idee van mij nu even maar gewoon echt een religieus geloof erin.
Wie heeft er dan gelijk? Jij of ik? We baseren allebij onze kennis op een ongegrond geloof in iets bovennatuurlijks maar er zit een conflict in de conclusies. Geen van beide kan een discussie winnen omdat allebei de theorien ongegronde onzin is die ontworpen is om zogenaamd net buiten het wetesnchappelijke domein te vallen.
Alleen maar omdat je van dit soort gedachten warm fuzzy feelings krijgt betekend niet dat het een basis van waarheid bevat. We leven met z'n alle nog altijd in een volkomen natuurlijk universum.![]()
Geen enkel wetenschappelijk onderzoek zal ooit uitsluitsel daarover kunnen geven. Ook al probeert men dat nog zo hard. Al kom je met honderd publicaties aanzetten, het zal altijd te beperkt blijven.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 12:07 schreef SpecialK het volgende:
http://www.susanblackmore.co.uk/si91nde.html
Ik zie eerder een vals suprioriteitsgevoel hier naar voren komen met je "ruimere blik" en "verhoogd bewustzijn".quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 12:10 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Jij begrijpt er werkelijk niets van. Ik denk niet dat het heel veel zin heeft om deze zinloze discussie voort te zetten. Bottom line is: mensen met een ruimere blik hebben alle kennis die de wetenschap biedt plus een metafysisch besef. Deze mensen ontkennen de wetenschap niet, maar hebben een verhoogd bewustzijn dat hen in staat stelt om rondom dat wetenschappelijke domein van bepaalde zaken op de hoogte te zijn. Die eigenschap is niet wetenschappelijk te verklaren en dat steekt de pure wetenschapsadepten. Dat kan ik mij wel voorstellen: die mensen willen namelijk alles in modelletjes kunnen stoppen en als dat ze niet lukt, dan doen ze maar net alsof het allemaal tussen de oren zit.
Ik ben op en top voor de wetenschap, maar ik ben ook een ruimdenkend mens met een blik die verder reikt dan de bekrompen geest van de materialist. Dat betekent niet dat ik een specifiek geloof heb, maar dat ik opensta voor de zeer waarschijnlijke mogelijkheid, dat er iets is dat het redeneervermogen overstijgt.
Ik hoef niets te bewijzen, om twee redenen:quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 12:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zie eerder een vals suprioriteitsgevoel hier naar voren komen met je "ruimere blik" en "verhoogd bewustzijn".
Bewijs jij maar eerst eens dat mijn onwetenschappelijke metafisische theorie over jouw theorie niet klopt. Dat heb je in die post nl. compleet niet gedaan.
Door het afwijzen van mijn bovennatuurlijke waarheid toon je aan dat je gewoon een verhoogd bewustzijn mist zoals ik die heb. Erg jammer, untermensch.![]()
Naar BDE is wel het nodige onderzoek gedaan. Het is typisch dat dit samenhangt met het subjectieve gevoel dood te zijn of te sterven. Een verklaring van een dokter dat de patient hoort kan bij de patient, als deze nog leeft en dit hoort, een BDE instigeren. Ook een bijna-ongeluk, zoals een aanrijding die net goed afloopt kan tot een BDE ervaring leiden, of het gevoel dat je leven aan je voorbijgaat. Verder is zuurstoftekort ook een goede factor.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 11:37 schreef koningdavid het volgende:
[..]
BDE's worden enkel veroorzaakt door een zuurstoftekort? Dat geloof je echt?![]()
Je probeert ruimer en beperkter bewustzijn te vergelijken met het hebben van talent op verschillende vlakken? Ik trap er niet in.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 12:17 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ik hoef niets te bewijzen, om twee redenen:
1. Daar heb ik totaal geen behoefte aan. Wat jij denkt is jouw eigen zaak.
2. Het valt niet te bewijzen, omdat het type bewijs dat verwacht (van de wetenschappelijke orde) niet te geven is.
Ik voel mij niet superieur tegenover jou. Het is nu eenmaal zo dat er mensen zijn met een ruimer bewustzijn en mensen met een bepert bewustzijn. Dat geldt voor veel eigenschappen, zoals dat de één muzikaal is aangelegd en de ander niet, of de één is wiskundig aangelegd en de ander heeft juist weer meer gevoel voor taal enzovoort.
Het gaat om het punt dat het geen volwaardige verklaring is. Als je colleges hebt gevolg over statistiek en methodologie en dergelijke, dan zou je moeten weten dat een verband tussen twee variabelen vrijwel niets zegt. Ja, het zegt dat er èèn verband bestaat, maar causaliteit is vrijwel niet vast te stellen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 12:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Naar BDE is wel het nodige onderzoek gedaan. Het is typisch dat dit samenhangt met het subjectieve gevoel dood te zijn of te sterven. Een verklaring van een dokter dat de patient hoort kan bij de patient, als deze nog leeft en dit hoort, een BDE instigeren. Ook een bijna-ongeluk, zoals een aanrijding die net goed afloopt kan tot een BDE ervaring leiden, of het gevoel dat je leven aan je voorbijgaat. Verder is zuurstoftekort ook een goede factor.
Het is dus stress op het lichaam die voor een BDE zorgt. Wat zie jij er nog als extra factor in?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |