abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52567300







De OP

Honda Civic Hybrid

Tweeslachtigheid

Een hybrideauto biedt het beste van twee werelden. Door een benzine- en een elektromotor te combineren wordt een auto niet alleen bijzonder zuinig, maar ook nog eens zeer comfortabel. Honda is één van de weinige aanbieders van hybrideauto's en komt nu met een volledig nieuw exemplaar dat is gebaseerd op de al even vernieuwende Civic.

De proefrit met de gewone Civic was een feest! De rijeigenschappen staan op een zeldzaam hoog niveau, de vormgeving is radicaal anders en het interieur is een lust voor het oog. De Civic Hybrid zou nog een paar stappen verder moeten gaan, want deze variant is ook nog eens voorzien van revolutionaire techniek.

Vormgeving

Maar helaas. In plaats van een hippe hatchback is de Civic Hybrid een conservatieve sedan. De neus heeft geen lichtbalk tussen de koplampen en geen scherpe driehoekige breedstralers. Ook aan de achterzijde geen kunstige driehoekige uitlaatpijpen. In plaats daarvan zijn alle scherpe randjes van de Civic af en blijft een gladde, anonieme en wat zwaarlijvig ogende auto over.




Dat is hoe vooral de Amerikaanse consument het graag ziet. Honda besloot slechts één uitvoering van de Civic Hybride voor de hele wereld te maken en keek daarbij vooral naar de grootste afzetmarkten. Daar wordt alleen een sedan als volwaardige auto gezien en daar is men niet gediend van de flamboyante vormgeving waar de Europeaan voor valt.

Blijkbaar zijn die markten ook niet gediend van spannende interieurs: het dashboard van de Civic Hybrid is heel wat minder radicaal dan dat van de Europese Civic hatchback. In de basis zijn de interieurs gelijk, maar opnieuw is de Hybrid ontdaan van alle flair en is plaats gemaakt voor middelmaat en voorspelbaarheid. De startknop is verruild voor een gewone sleutel, maar het starten van de Civic Hybrid is wel degelijk bijzonder.

Assistent

De 1.3 liter viercilinder benzinemotor wordt namelijk gestart door dezelfde elektromotor die ook assisteert in de aandrijving. Daarbij is het woord "assisteert" belangrijk. In tegenstelling tot hybride-auto's van Toyota en Lexus, waar in bepaalde situaties alleen op elektro wordt gereden, is de elektromotor bij Honda slechts een assistent. Bij de Civic zorgt de benzinemotor altijd voor de aandrijving. Wanneer meer kracht nodig is, springt de elektromotor bij om het nodige extra vermogen te leveren zonder meer brandstof te verbruiken.



Wanneer energie wordt weggegooid, bijvoorbeeld bij remmen, uitrollen of afdalen, wordt die energie opgevangen en opgeslagen in de accu van de elektromotor. De Civic Hybrid hoeft dus nooit aan het stopcontact.

Een elektronisch brein bepaalt geheel zelfstandig wanneer de elektromotor bijspringt en wanneer overtollige energie wordt gebruikt om de accu te laden. De Civic Hybrid vraagt geen speciale inspanning van de bestuurder. In de dagelijkse praktijk is niet veel merkbaar van de bijzondere techniek onder de motorkap; precies zoals het hoort.

Cvt

Wanneer de bestuurder dat wil, zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar om het verbruik zo laag mogelijk te maken. Naast de snelheidsmeter is een display te vinden dat het actuele verbruik weergeeft. Op die manier is direct te zien wat het effect van een bepaalde rijstijl is. Naast de toerenteller geeft een grafiekje weer wanneer de elektromotor assisteert en wanneer deze wordt opgeladen.

In tegenstelling tot de vorige hybride Civic is dit nieuwe exemplaar altijd uitgevoerd met een automatische versnellingsbak. Dit is een zogenaamde "CVT" (Continu Variabele Transmissie) die voor iedere situatie de ideale overbrengingsverhouding kiest. De bestuurder kan kiezen voor de meest zuinige of juist de meest sportieve overbrenging.



Een laatste hulpmiddel om super zuinig te rijden is "auto power off". Wanneer de Civic Hybrid tot stilstand komt, schakelt de motor zichzelf uit. Zodra de rem wordt losgelaten, start de motor weer. Dit is nooit storend, want de motor is bijvoorbeeld bij een verkeerslicht zo snel bij de les dat een ander in dezelfde tijd nog niet de eerste versnelling heeft ingelegd.

Testrit

Voor de diverse testritten wordt de rijstijl niet aangepast en wordt de Civic Hybrid gebruikt als iedere andere testauto. Dan valt vooral op dat de Civic Hybrid niet zo stil is als gehoopt. De banden zorgen voor veel rijgeluiden en ook het klimaatcontrolesysteem is in de automatische stand nadrukkelijk aanwezig. De motor laat alleen van zich horen wanneer het gaspedaal diep wordt ingetrapt, maar daar staan dan ook keurige prestaties tegenover.

Evenals de Civic hatchback heeft ook deze sedan een uitstekende wegligging. De hatchback is echter stugger en communicatiever terwijl deze sedan de nadruk legt op comfort. Dat is voor de milieubewuste kilometervreter een dankbare keuze, maar in vergelijking met de pretritten in de Civic hatchback is het een hele omschakeling. Bovendien voelt de Civic sedan groter en minder levendig.

Het resultaat van de eerste proefrit is er niet minder om. Na enkele honderden kilometers stad, buitenweg en snelweg laat de testauto 5,4 liter per 100 km noteren. In vergelijking met even grote en even comfortabele zakenauto's is dat een uitmuntende score. Zelfs kleine economische stadsautootjes verbruiken meer brandstof! Een enkele hypermoderne dieselmotor is zuiniger, maar stoot meer schadelijke stoffen uit.



Test 2

Honda belooft een nog lager verbruik. Daarom wordt de zuinigheidsroute gereden die ook met andere hybrideauto's en wonderdiesels is afgelegd. Die rit begint in Den Haag en loopt via Brussel en Raamsdonksveer terug naar het startpunt.

Nu wordt de rijstijl aangepast om zo zuinig mogelijk te rijden, maar het overige verkeer mag nooit worden gehinderd. De strategie is vooral met de stroom mee te blijven gaan zonder ooit overbodig te hoeven remmen of optrekken. De eindscore laat zien dat Honda ook op het gebied van hybrideauto's een echte motorenspecialist is: 4,4 liter per 100 km.

Conclusie

De proefrit met de tweemotorige Honda Civic Hybrid laat een tweeslachtig gevoel achter. De presentatie geeft geen goed gevoel. Iedere rit met een gewone Civic is een feest, terwijl deze Hybrid vooral verstandig en verantwoord is. De belangrijkste concurrent, de Toyota Prius, biedt nog meer comfort en vooruitstrevende techniek. Tenslotte slaat de Civic Hybrid de plank mis met de behoudende vormgeving.

De techniek is echter geniaal. De Civic Hybrid is comfortabeler dan een gewone Civic en is spectaculair zuinig. De Civic Hybrid heeft het verbruik van een zeer zuinig stadsautootje, presteert goed en combineert dat met het comfort en de ruimte van een grote zakenauto.

Techniek

Motorinhoud 1339 cc
Vermogen 95 pk @ 6000 tpm
Koppel 123 Nm @ 4600 tpm

Topsnelheid 185 km/u
0-100 km/u 12,1 sec.

Verbruik 1 op 21,7
Testverbruik 1 op 19,2


Leuke pta blunders
Tjabbo\'s fleshlight
Bojo\'s date begin Eind
Ook_Gek avatar blunder

foto's uit de sc




Leuke quotes uit het PTA SC archief
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:13 schreef PeuRac het volgende:
oeh, k kwam een canadees meisje tegen vandaag, die werd helemaal gek toen ik vertelde dat ik een Alfa had en dr weer een ga kopen
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 22:10 schreef Alexxxxx het volgende:
Herm mag dan een domme mongool zijn, dit keer heeft ie wel gelijk


vorige deeltjes
http://ptaslowchat.tk


De code voor de op is hier te vinden
pi_52567317
graag even de SC tag erbij
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 18:49:36 #4
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_52567349
ik vond m al zo moeilijk
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_52567367
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:49 schreef Alexxxxx het volgende:
tag
pi_52567389
lelijke autos zeg

rij ik vanochtend op de a28 bij zeist, zie ik opeens iemand op de vluchtstrook uit zijn auto rennen

Ligt er 20 meter verder een fordje ka ondersteboven
Waarschijnlijk van de snelweg geraakt en over de kop gegaan Staan wel bomen langs de weg dus ik hoop voor diegene dat die niet geraakt zijn :x
pi_52567404
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:40 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]



alles goed, vlad?
Jawohl mein Herr!!

En alles ook goed aan die kant? nog toffe auto's op het oog?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_52567424
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:50 schreef vlad het volgende:

[..]

Jawohl mein Herr!!

En alles ook goed aan die kant? nog toffe auto's op het oog?
mwah niet echt
de Corolla gaat weg en der komt een wss. Tjabbo Celica 2.0 GT voor in de plaats, ben er nog mee bezig.
pi_52567461
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:49 schreef lipje het volgende:
ik vond m al zo moeilijk
jij vindt wel meer moeilijk
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 18:53:21 #10
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_52567463
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:52 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

mwah niet echt
de Corolla gaat weg en der komt een wss. Tjabbo Celica 2.0 GT voor in de plaats, ben er nog mee bezig.
Koop een sprinter
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_52567504
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:52 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

mwah niet echt
de Corolla gaat weg en der komt een wss. Tjabbo Celica 2.0 GT voor in de plaats, ben er nog mee bezig.
begint het nu al?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_52567532
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:54 schreef vlad het volgende:

[..]

begint het nu al?
pi_52567550
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:53 schreef lipje het volgende:
Koop een sprinter



goed voorbeeld doet goed volgen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_52567564
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:55 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

sleutelen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_52567620
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:57 schreef vlad het volgende:

[..]

sleutelen
met onderhandelen
Hij vraagt te veel ¤¤
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 18:59:40 #16
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_52567648
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:56 schreef vlad het volgende:

[..]


[afbeelding]

goed voorbeeld doet goed volgen
toyota sprinter, boefje

Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_52567666
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:59 schreef lipje het volgende:

[..]

toyota sprinter, boefje

[afbeelding]
Wat moet ik met zo'n ding?
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:00:57 #18
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_52567690
je wou toch een burgerbak
Bouw er de ultieme sleeper van
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:01:42 #19
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_52567707
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:56 schreef vlad het volgende:

[..]




goed voorbeeld doet goed volgen
zat vast gas in
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_52567711
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 19:00 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Wat moet ik met zo'n ding?
Sierra-achtige rituelen uithalen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_52567727
Doe dan een Prius
Werken is voor arbeiders
pi_52567733
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 19:01 schreef lipje het volgende:

[..]

zat vast gas in
persoonlijk ingebouwd
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_52567743
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:56 schreef vlad het volgende:

[..]


[afbeelding]

goed voorbeeld doet goed volgen
!
Werken is voor arbeiders
pi_52567752
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 19:00 schreef lipje het volgende:
je wou toch een burgerbak
Bouw er de ultieme sleeper van
Celica is wel leuk vind ik.
175 pk

Bovendien heb ik al een burgerbak
pi_52567768
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 18:56 schreef vlad het volgende:

[..]


[afbeelding]

goed voorbeeld doet goed volgen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')