abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52505415
Dit topic beslaat het mooiste waddeneiland Terschelling en de met de veerboot daaraan verbonden stad Harlingen.
Eerst zullen het eiland en de stad besproken worden samen met een panoramafoto. Daarna volgen nog enkele willekeurige foto´s.

Panoramafoto genomen vanaf de veerboot Friesland. Van links naar recht: Groene Strand, het dorp West-Terschelling met vuurtoren de Brandaris en de jachthaven. Op de voorgrond het havenplein met loopbrug vanaf de boot, parkeerplaatsen en de ferry terminal van rederij Doeksen met bagagewagentjes.

TERSCHELLING "Skylge myn lantsje"
Terschelling heeft een kleine 5.000 inwoners. Het eiland is ongeveer 30 kilometer lang en 2 à 3 kilometer breed. De oostelijkse 10 kilometer is natuurgebied. Hier komen vogels graag en er zijn geen verharde wegen. Om het oostelijkse puntje van Terschelling te bereiken is vanaf het oostelijkse dorp Oosterend een zware wandeltocht van circa 2 uur nodig. Fietsen over het strand of over een hobbelpad kan ook, maar is nauwelijks sneller en net zo vermoeiend. Zittend Amelanderduin bereiken is in de zomer wel mogelijk wanneer er huifkartochten plaatsvinden in dat gebied.

Om op Terschelling te komen, moet men met de langste veerdienst binnen Nederland varen. De overtocht duurt 2 uur en de boten vertrekken vanuit de haven van de hieronder beschreven stad Harlingen. De belangrijkste bron van inkomsten zijn sinds halverwege van de vorige eeuw de toeristen die vooral in de zomer naar het eiland komen. Zij vertoeven graag op het strand. Vooral Midsland aan Zee is populair onder de badgasten. Er is plaats genoeg voor iedereen, omdat het strand daar wel 500 meter breed is. Maar Terschelling heeft meer te bieden dan alleen het strand: prachtige dorpen, schitterende natuur, leuke activiteiten, een bruisend uitgaansleven. Er is, vooral in het zomerseizoen, genoeg te doen.

Panoramafoto genomen vanaf het uitzichtspunt op de kop van de Waddenpromenade. Van links naar rechts: veerboot Friesland naar Terschelling, ferry terminal rederij Doeksen, doorgang naar de Noorderhaven, de binnenstad, doorgang naar de Zuiderhaven, poffertjeskraam en de vuurtoren. Daar rechts van is nog het station Harlingen Haven, waar verderop een foto van te zien zal zijn.

HARLINGEN "Harns myn stadsje"
Harlingen heeft ongeveer 15.000 inwoners en is daarmee, qua inwoneraantal, de vijfde stad van Friesland. Het is tevens de havenstad van Friesland. Hier vertrekken de boten naar Terschelling en Vlieland. Ook is er een strand aan de Waddenzee, waar met hoogwater goed te zwemmen is, echter staat het strand niet zelden met springtij geheel onder water. Harlingen is te bereiken per trein, bus, boot en auto. Alleen de tram en de metro ontbreken. Harlingen wordt ook wel ´het Amsterdam van het Noorden genoemd´. Niet alleen om de grachten(panden), maar ook de haven speelt hierin een rol. Harlingen heeft twee treinstations, Harlingen CS en Harlingen Haven. Hier vertrekken twee treinen per uur naar Leeuwarden. In de zomer is er zelfs in de weekeinden een internationale treinverbinding met Duitsland, aansluitend op de veerboot naar Terschelling.

Als het erg hoog water is, zoals begin dit jaar, dan gaan de sluizen dicht en komt de NOS met cameraploeg kijken hoe het ermee staat. Verder is Harlingen ook in beeld tijdens een elfstedentocht. In de winter is het stadje vrij rustig (behalve op de dag van de elfstedentocht), maar in de zomermaanden komen er veel toeristen.

De trein uit Leeuwarden binnenkomend op station Harlingen Haven. Links de vuurtoren, rechts masten van boten in de Nieuwe Willemshaven. Achter het witte hek links licht één van de mooiste wegen van Harlingen. Rijdend omhoog over rode klinkers bereikt men de haven en de binnenstad.

Het Centraal Station van Harlingen. Veel reizigers die naar de waddeneilanden willen, vragen zich tijdens binnenkomst op dit station af of zij er nu al uit moeten, de trein rijdt echter door naar Harlingen Haven, waar het slechts een paar minuten lopen is naar de veerboten.

Het zwembad van Harlingen.

De boot naar Terschelling.

De vuurtoren ´Brandaris´ van Terschelling.

Het duinweggetje naar Midsland aan Zee.

Het mooie brede strand van Terschelling met fijn wit zand.

Het strand ter hoogte van natuurgebeid de Boschplaat, waar het strand niet zo breed is.

Het meest oostelijke deel van Terschelling, waar Ameland te zien is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 19-08-2007 17:49:29 ]
pi_52505679
Mooi mang

Wanneer kunnen we een mooi stukje proza over Appelscha verwachten?
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_52509975
Leuk gedaan zat in Harlingen op school en ben vaak op Terschelling geweest.
Work hard, play harder!
Last.fm
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:04:33 #4
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_52645814
Kun je op terschelling eigenlijk ook een beetje goed skaten? Ik bedoel dus gewoon een tocht maken van 20 tot 30 km. Hoe is de kwaliteit van het astvalt bijvoorbeeld en ligt er op de fietspaden ook astvalt of betonplaten of zijn het allemaal schelpenpaadjes? Zijn de doorgaande wegen geschikt om te skaten of rijden daar te veel auto's? Meestal zijn dijken erg geschikt om over heen te skaten, zou dat hier ook leuk kunnen?

Woei, over een week voor het eerst in zo'n 20 jaar weer eens naar terschelling.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_52656138
Fietspaden door duinen en bos zijn meestal schelpenpaden. De doorgaande wegen zijn te druk om te skaten, op de weg tussen West aan Zee en Midsland aan Zee na. Overal zijn aparte fietspaden. Als je 20 kilometer wil skaten, kun je het beste over de waddendijk gaan van West - Terschelling naar Oosterend, dat is gewoon een verhard, vrij rustig fietspad. Veel plezier op het eiland!
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:12:16 #6
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_52657627
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 18:08 schreef Socios het volgende:
Fietspaden door duinen en bos zijn meestal schelpenpaden. De doorgaande wegen zijn te druk om te skaten, op de weg tussen West aan Zee en Midsland aan Zee na. Overal zijn aparte fietspaden. Als je 20 kilometer wil skaten, kun je het beste over de waddendijk gaan van West - Terschelling naar Oosterend, dat is gewoon een verhard, vrij rustig fietspad. Veel plezier op het eiland!
Hej dankje, zou je ook ergens een rondje kunnen rijden of zal het heen en terug worden?
pi_52657792
Je zou via de Hoofdweg (De doorgaande weg tussen Oosterend en West - Terschelling) terug kunnen, dat is grotendeels ook een verhard fietspad. Echter wel veel drukker.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:21:43 #8
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_52657911
Ik ben vrij wendbaar
pi_52658031
Dan komt het helemaal goed.
pi_52733564
Hoe zit het eigenlijk met de Schellinger dialecten? Naar wat ik verneem worden ze niet veel meer gesproken.

Ik doe veel onderzoek naar dialecten en maak op basis van wat ik vind wiki's aan over dialecten. Onlangs heb ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Aasters gemaakt over een van de dialecten van het eiland. Ik heb me daarbij natuurlijk van allerlei schriftelijke bronnen bediend, maar mochten er een paar verdwaalde sprekers ervan op fok zitten, kunnen die er dan mss er eens naar kijken en zeggen, of er mss toch fouten op staan?

Verder... tja, ik ben zelf van Tesselse origine. Prima eiland hoor, Schylge, maar toch anders dan het Gouwe Boltje natuurlijk
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_52738091
Misschien een hele domme vraag,maar heb je wel industrie op Terschelling?
Op moeten ze elke ochtend naar het werk met de veerboot?
Life is Music
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:11:45 #12
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_52745015
Volgens mij leeft het merendeel van de bevolking daar van toerisme
pi_52753658
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 21:21 schreef Fredo55 het volgende:
Misschien een hele domme vraag,maar heb je wel industrie op Terschelling?
Op moeten ze elke ochtend naar het werk met de veerboot?
Er is wel wat Industrie op Terschelling met een aantal kleinere bedrijven, maar het grootste deel leeft inderdaad van het toerisme. Verder hebben de zakenlui die op Terschelling wonen en aan de wal werken meestal een adresje op de wal waar ze overnachten om in de weekenden weer terug te keren naar het eiland. Dit geldt ook voor scholieren die HAVO of VWO willen volgen.
pi_53408806
Even nog wat fotootjes genomen in Harlingen.

Foto vanaf de Singelbrug. Park links, woonboot rechts.

Foto van de Rode Leeuwsbrug.

De Noorderhaven met rondvaartboot.

De Zoutsloot met auto´s langs de gracht.

De file op de ´ring´.

Het veer zojuist vertrokken naar de overkant.

De trein te Harlingen Haven zojuist aangekomen uit de richting Leeuwarden en Harlingen Centraal Station.

De vuurtoren.

Het strand met strandpaviljoen, momenteel eb.

Zicht op de Bolswardervaart.
pi_53410257
Wat pittoresk allemaal weer
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_53410276
Jawel.
  woensdag 26 september 2007 @ 00:08:10 #17
191163 J-heronimus
Ulpia Noviomagus Batavorum
pi_53476438
Terschelling

Ik ben er deze zomervakantie voor het eerst geweest, en ik heb er echt een toptijd gehad. En dan heb ik het niet alleen over het bier en het feesten, maar ook de natuur en het landschap.

Vraag me wel af hoe het in de winter is, is het dan niet oersaai voor de jongeren daar op het eiland ?
pi_53535834
In de winter is het inderdaad veel rustiger op het eiland. Weinig vertier voor de jeugd, maar veel inwoners koesteren de tijd buiten het seizoen.
pi_53666815
Ik zit er liever in de winter dan in de zomer!

Dan heb je tenminste niet van die stoere biertoeristen.
pi_53668874

In het café zeker met zware shag. __!!11einseins
pi_54288041
Na Harlingen verdient Terschelling ook wat extra fotootjes.

Midsland aan Zee.

De Noordzee

Zicht op de baai van Terschelling.

Gaan er nog mensen komend weekend naar de Berenloop ( __!!11) ?
  vrijdag 2 november 2007 @ 17:04:12 #22
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_54320094
FOK! Stok door NL-spel deel 68 *O* Terschelling *O*

Als Ts hem hier niet plaats doe ik het wel

Nog iemand naar Terschelling binnenkort?
pi_54321868
Lol! Bovenstaande foto´s heb ik inderdaad genomen op dezelfde dag als het verplaatsen van de FOK!stok.

Komend weekend is een druk weekend op Terschelling, dus wie weet... Anders ga je zelf even? Leuk eiland hoor.
pi_54324018
Ik kom er ieder weekend
pi_54333464
Verplaats de stok dan even op het eiland zelf naar een andere plaats zonder dat ´ie Terschelling verlaat.
pi_54510353
Na de aangespoelde bananen op het strand afgelopen week, werd ook Terschelling gister geteisterd door hoogwater.

http://www.vvvterschelling.nl/nieuws/art/071110121041/
pi_54738920
Skylge
"Sans toi, les émotions d'aujourd'hui ne seraient que la peau morte des émotions d'autrefois.."
pi_56623373
Harlingen 09-02-2008.

donderdag 21 februari 2008 @ 22:06:02 #29
206445 Son-of-Evil
**** IMAGINE ****
pi_56894477
Ook ik ben een inwoner van Harlingen en Terschelling is mijn PARADIJS.

Mooi onderwerp hier dus.

Hier kom ik zeker terug!

donderdag 21 februari 2008 @ 22:24:52 #30
51568 briana_muirinn
Cottontail en Terra
pi_56895072
Terschelling
Ook dit jaar kom ik er weer aan met de WVLvloot op hemelvaart!

Nog even een vraagje van een volstrekt andere orde, weet iemand tot hoever de graven op Terschelling nog teruggaan in de tijd?
Ik heb het op papier getekende schema van onze familiestamboom van mijn oom gekregen dat teruggaat tot 1702, en er blijken verrekte veel van mijn voorouders van Texel en Terschelling vandaan te komen.
Dit schema ben ik allemaal aan het invoeren in een programma op de computer en ik zou graag foto's e.d. bij zoveel mogelijk personen toe willen voegen, ook al is het een foto van een grafsteen.
Vandaar mijn rare vraag
pi_56895395
Skylge!

Kwam er vlak nadat ik geboren was voor het eerst, sindsdien ben ik ieder jaar weer teruggekomen op het eiland. Een goed deel van de familie is hier ook Terschelling-gek, van die mensen met de vlag op het nummerbord van de auto zegmaar .

Ik heb veel zien veranderen in de 19 jaar dat ik er nu kom (waarom moest de Koegelwieck nou weg ), maar toch is het eilandgevoel nog altijd sterk aanwezig!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 24 februari 2008 @ 14:43:48 #32
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_56947229
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 22:24 schreef briana_muirinn het volgende:
Nog even een vraagje van een volstrekt andere orde, weet iemand tot hoever de graven op Terschelling nog teruggaan in de tijd?
Ik heb het op papier getekende schema van onze familiestamboom van mijn oom gekregen dat teruggaat tot 1702, en er blijken verrekte veel van mijn voorouders van Texel en Terschelling vandaan te komen.
Dit schema ben ik allemaal aan het invoeren in een programma op de computer en ik zou graag foto's e.d. bij zoveel mogelijk personen toe willen voegen, ook al is het een foto van een grafsteen.
Vandaar mijn rare vraag
Geen rare vraag hoor.

Ik kan hem gedeeltelijk beantwoorden.
De oudste begraafplaats van Terschelling is het Stryper kerkhof, daar zijn de oudste graven te vinden.

De begraafplaatsen van Midsland en Hoorn staan op graftombe.nl , een korte blik door het register levert het volgende op:

Hoorn:
hoewel de meeste graven uit de 20e eeuw zijn, vond ik een aantal uit 1886. En 1 hele oude: Doetje Iemkes, overleden in 1720.

Ook Midsland is vooral 20e eeuw. Graven beginnen bij ongeveer 1874.

Overigens weet ik niet of de indexes van graftombe compleet zijn.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_56970887
Mooie foto's hier.. ! Vind Terschelling zeker wel een van de mooiste plekjes van Nederland.. kom er altijd graag!
You gotta learn to live
and live and learn
pi_57043931
Dat is mooi! Helemaal mee eens.
  vrijdag 29 februari 2008 @ 22:11:37 #35
51568 briana_muirinn
Cottontail en Terra
pi_57071642
TARAraboemdijee, dankjewel voor je informatie, ik zal eens gaan zoeken op graftombe.nl
  zaterdag 1 maart 2008 @ 01:06:38 #36
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57074287
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 22:36 schreef Cleese het volgende:

Ik heb veel zien veranderen in de 19 jaar dat ik er nu kom (waarom moest de Koegelwieck nou weg ), maar toch is het eilandgevoel nog altijd sterk aanwezig!
Wat is er met de Koegelwieck dan, die vaart toch nog steeds?
pi_57077250
Die wordt helaas eind van de maand vervangen door de ´SuperCat´ De Koegelwieck vaart dan alleen nog als die andere in onderhoud is of als versterking...
pi_57079149
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 10:43 schreef Socios het volgende:
Die wordt helaas eind van de maand vervangen door de ´SuperCat´ De Koegelwieck vaart dan alleen nog als die andere in onderhoud is of als versterking...
Ik las vanochtend in de Terschellinger dat "SuperCat" waarschijnlijk "Tiger" wordt (op z'n Duits uit te spreken als "tieger" ). Veel mensen geven aan liever Stuifdijk op de romp te willen zien, en gezien de geschiedenis van de sneldienst lijkt me dat ook logischer (en uiteraard mooier).

[ Bericht 0% gewijzigd door Cleese op 01-03-2008 19:59:37 ]
  zaterdag 1 maart 2008 @ 15:37:51 #39
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57082450
quote:
Oja, die tweedehands praam, het is waar ook
pi_57391747
De inzet van die boot is trouwens uitgesteld. Wordt nu niet eerder dan in mei in de vaart genomen. Eind van deze maand wordt wel de definitieve naam bekend gemaakt.
pi_57395190
De Midsland wordt overigens ook binnen twee jaar vervangen. Daarvoor in de plaats komt weer een catamaran, net zoals de huidige Vlieland.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 21:51:06 #42
51568 briana_muirinn
Cottontail en Terra
pi_58520039
quote:
Kijk es wat ik afgelopen zaterdag voor je gespot heb:

Hij doet ut nog!

Overigens wel balen dat ik weer thuis ben, nu weer een heel jaar wachten op de volgende openingstocht

Maargoed, even nagenieten van wat gemaakte foto's:

pi_58525046
Leuke foto´s! En openingstocht?
  donderdag 8 mei 2008 @ 22:50:18 #44
51568 briana_muirinn
Cottontail en Terra
pi_58564016
De seizoensopeningstocht van de watersport vereniging lelystad, ieder jaar van lelystad naar terschelling, om daar gezamenlijke activiteiten te doen en dit keer ben ik lekker aan het fotograferen geweest

Hier nog een paar foto's:

Nou zijn mijn terchellingfoto's op.
Heeft er iemand nog meer terschellingfoto's?
pi_58804488
De vuurtoren van Harlingen wordt niet meer gebruikt als vuurtoren.
Volgens mij kun je het nu huren, als een soort vakantievuurtoren.

Harlingen in de sneeuw. Je kunt de Noordooster Singel hier zien.

pi_58874195
Ik ben heel vaak op Terschelling geweest en beschouw het echt als mijn tweede huis. Ik vind het er heerlijk! Ik sliep trouwens meestal in De Walvisvaarder in Lies.
Groeten,
Lot
pi_59608803
Nog mensen naar het Oerolfestival geweest?
  maandag 23 juni 2008 @ 02:53:03 #48
191163 J-heronimus
Ulpia Noviomagus Batavorum
pi_59618048
Ik ga binnenkort weer naar Terschelling, laatste jaar Appelhof.
pi_59618183
Appelhof Schrale biergasten. !!!111
pi_59636996
Ik ben er zondag nog geweest. Stond veel wind die dag. De boot schommelde behoorlijk op de terugweg.
Vandaag las ik dat het vuurwerk door te harde wind was afgelast. En daar kon ik me iets bij voorstellen.

pi_68247767
Het toeristenseizoen is met de pasen weer losgebarsten.

De kerk van Harlingen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 april 2009 @ 23:28:10 #52
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68481734
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:25 schreef Socios het volgende:
Het toeristenseizoen is met de pasen weer losgebarsten.
Laat ik toen net op Terschelling zijn geweest. Was de zaterdag voor Pasen nog rustig op Skylge. Op zondag naar Vlieland gevaren om op maandagmiddag weer in Harlingen af te meren. Geweldig dat zeilen met een schip uit de Bruine vloot
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_68482827
Tvp
pi_68483190
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 23:28 schreef Peterselieman het volgende:
Laat ik toen net op Terschelling zijn geweest. Was de zaterdag voor Pasen nog rustig op Skylge. Op zondag naar Vlieland gevaren om op maandagmiddag weer in Harlingen af te meren. Geweldig dat zeilen met een schip uit de Bruine vloot
Leuk man! Kom je vaak op den eilanden?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 april 2009 @ 00:18:43 #55
Maffe Fries
pi_68483492
Neuh, 1 keer in de twee jaar ofzo
  woensdag 6 mei 2009 @ 13:59:39 #56
52774 Laakie
Doet het voor een knaakie!
pi_68728545
Aah Terschelling, schitterend eiland

Wij gaan elk jaar (dit jaar door omstandigheden voor het eerst niet) in April een maat van ons opzoeken die in Terschelling een cafe heeft gekocht in West, is altijd een beregezellig weekend

Ik kom er altijd graag, misschien in de zomer nog maar eens een weekendje gaan!
:D
pi_68734798
tvp
pi_68918704
Foto van Terschelling genomen vanuit Harlingen.

pi_77098064
*kick*

Er is vanuit mijn studie een afstudeer-/stageonderzoek mogelijk op Terschelling. Nu ben ik benieuwd of er meer studenten zitten (ik las iets van MIWB) op het eiland en hoe het leven daar is van ongeveer maart tot augustus voor een 'werkende' student?
pi_77107475
Ik ben er zo-een die er een beetje precies tussenin valt. Ik werk namelijk de hele zomer (en Pinksteren, Oerol, RocknRollweekend) op Terschelling. Dan ben je dus net geen badgast, maar ook weer geen eilander. Maar ach, het contact met de eilanders is wel heel relaxed, en ik heb nu al weer zin in Pinksteren!.
Als stemmen zin had, was het al lang verboden.
Geloof niets, denk zelf.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 15:13:41 #61
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_77142104
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 18:37 schreef defamai het volgende:
Ik ben er zo-een die er een beetje precies tussenin valt. Ik werk namelijk de hele zomer (en Pinksteren, Oerol, RocknRollweekend) op Terschelling. Dan ben je dus net geen badgast, maar ook weer geen eilander. Maar ach, het contact met de eilanders is wel heel relaxed, en ik heb nu al weer zin in Pinksteren!.
Als je er niet geboren bent ben je ook geen eilander, hoe lang je er ook woont.
pi_83722844
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 12:04 schreef maok het volgende:
Kun je op terschelling eigenlijk ook een beetje goed skaten? Ik bedoel dus gewoon een tocht maken van 20 tot 30 km. Hoe is de kwaliteit van het astvalt bijvoorbeeld en ligt er op de fietspaden ook astvalt of betonplaten of zijn het allemaal schelpenpaadjes? Zijn de doorgaande wegen geschikt om te skaten of rijden daar te veel auto's? Meestal zijn dijken erg geschikt om over heen te skaten, zou dat hier ook leuk kunnen?

Woei, over een week voor het eerst in zo'n 20 jaar weer eens naar terschelling.
Binnenkort op Terschelling: De Brandaris Classic: een skeelerwedstrijd + recreatie tocht.
pi_83723006
quote:
@Aloa, mooie foto trouwens
  dinsdag 6 juli 2010 @ 15:59:28 #64
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_83726297
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 14:41 schreef BoboPengel het volgende:

[..]

Binnenkort op Terschelling: De Brandaris Classic: een skeelerwedstrijd + recreatie tocht.
Hé tof, vrienden van mij hebben ergens die periode (kan ook net later of eerder zijn, dan heb ik pech) een appartement gehuurd. Ik zat nog te twijfelen of ik mee ging, maar als dit er is dan is ga ik zeker.

EDIT, helaas, het is net 2 weken later.

[ Bericht 2% gewijzigd door maok op 06-07-2010 16:28:58 ]
pi_83727032
Ik ga in augustus weer naar Terschelling.

Voor het 27ste jaar op rij.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 16:16:56 #66
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_83727203
Ik heb trouwens ook nog wat foto's van afgelopen Oerol. Het krattenbouwwerk dat je op een van de foto's van de achterkant ziet is trouwens door ons gebouwd .

[ Bericht 0% gewijzigd door maok op 06-07-2010 16:29:22 ]
  dinsdag 20 juli 2010 @ 03:57:38 #67
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_84261599
Ook voor mij zit Terschelling voor altijd in mijn hart! In de OT zag ik een foto van een weggetje naar zee tussen Midsland en Mid aan zee... en ik rook direct het eiland, voelde en hoorde het eiland even weer.
In de periode '89 - 96 ben ik er tien keer geweest (waaronder eens in de winter... schrikkeldag februari, en zoals daar gewend gewoon in T-shirt buiten gelopen.

Vorig jaar, net een midweekje gedaan, net voor de schoolvakanties begonnen. Op Cnossen (het tentenveldje) in totaal iets van een stuk of 5 tenten... en hoogzomers weer. De Oka was wel druk, Midsland was redelijk uitgestorven, maar me uitstekend vermaakt met de Terschellinger bevolking.

En overdag fietsen, heel veel fietsen, de pittoreske dorpjes maar vooral ook door het duingebied en de bossen... geen dronken toeristen om me heen.
En natuurlijk Formerum... waar de snackbar bij de molen vroeger fantastische broodjes hamburger met alles er op en er aan afleverde. Nu helaas niet mee, wat uitjes en ketchup en mayo... zijn het nu nog.
Nee dan vroeger; met tomaat, sla, augurken etc... dat waren nog eens hamburgers waarvoor ik rustig een half uurtje om fietste.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_85820542
Visserijdagen in Harlingen zijn alweer bijna afgelopen. Het vuurwerk ging niet door helaas. Volgens mij is dat nog niet eerder gebeurd!!

pi_85822404
Leuk filmpje! Zelf dit jaar niet op de Visserijdagen geweest. Woonde bij het aanmaken van dit topic drie jaar geleden in Harlingen, inmiddels verhuisd naar Leeuwarden. Kom wel met dezelfde regelmatig op Terschelling. :P
pi_85871249
Ik kom vaker in Leeuwarden dan op terschelling. Woon zelf in Harlingen.
Ik zal even wat nieuws gaan plaatsen in dit Topic.

quote:
Omrin bouwt gewoon door

Omrin is maandagochtend gewoon doorgegaan met het werk aan de stoomleiding van de afvaloven.

De gemeente Harlingen bezint zich op dit ogenblik op maatregelen tegen de afvalverwerker. De gemeente legde Omrin twee weken geleden al een bouwstop op, omdat ze de bouwvergunning had ingetrokken. Zaterdag moesten bouwvakkers het werk neerleggen dit na een bezoek van de politie. Actievoerders van de Stichting Afvaloven Nee hadden de agent ingeschakeld, omdat er volgens hen illegaal gewerkt werd.

bron
pi_85871526
Frisia wil weer naar zout gaan boren. Dan kunnen we het in de winter weer op straat strooien.

quote:
Boren naar waddenzout riskant

In het Nederlands Dagblad vonden wij onderstaand artikel over de zoutwinning onder het wad.

Het artikel is geschreven door Saskia Jonker.

Het wordt een technisch hoogstandje, meldt Frisia Zout glunderend. Een schuine tunnel van bijna zes kilometer lang vanaf land, om de zoutlaag in de bodem van de Waddenzee aan te boren. Zoiets is nog nooit eerder gedaan.

Volgens berekeningen moet het kunnen, maar een waagstuk is het wel. In de bodem van de Waddenzee zit een laag zout. Om die aan te boren, gaat het bedrijf Frisia Zout vanaf land een schuine tunnel maken van zes kilometer lang. Is de praktijk weerbarstiger dan de tekentafel, dan is mogelijk al het werk vergeefs. Milieuschade is er niet als de boring mislukt, volgens ingenieursbureau Arcadis, maar het kost wel handenvol geld. De operatie kost meer dan tien miljoen euro.

De kans dat het misgaat, is reëel. Om een stabiele tunnel te krijgen, wordt de ruimte die de boor maakt, opgevuld met vloeistof. Die moet het losgewoelde materiaal naar boven transporteren en tegelijkertijd zorgen dat de tunnel niet instort voordat de buizen op hun plek kunnen worden geduwd. Maar de vloeistof kan de tunnel maar een beperkte tijd stabiel houden. En hoe langer de tunnel, hoe langer het duurt voor de boorkop teruggetrokken is en de buizen op hun plek liggen. En dus des te groter de kans dat de tunnel voortijdig instort.

,,Stel dat blijkt dat het gewoon niet mogelijk is om de buizen op tijd in de tunnel te krijgen, dan is het schluss'', zegt technisch directeur Laurens Mulder van Frisia Zout.

De geplande zoutputten in de Waddenzee liggen hemelsbreed 3,75 kilometer van het terrein van Frisia in de industriehaven van Harlingen, en op zo'n 3 kilometer diepte. Dichterbij een put openen kan niet; dan bestaat het gevaar dat de bodem onder de zeedijk gaat verzakken.

Een bijkomend probleem is dat de tunnel twee bochten moet maken om verticaal in de zoutlaag uit te komen. Hij gaat vanaf het Frisiaterrein eerst recht naar beneden, dan horizontaal naar de winlocatie en dan nog weer een stuk omlaag.

De eerste bocht kunnen de buizen nog wel maken, maar de tweede bocht is lastig. Het gevaar bestaat dat ze vlak ervoor blijven steken.

Mulder: ,,Er zijn legio dingen die mis kunnen gaan, maar die scenario's gaan we allemaal doorwerken. Als we niet dachten dat het kon, deden we het niet.''

Het bedrijf heeft al een aantal oplossingen paraat. Zo moeten er metingen verricht worden in de zoutholte. De apparatuur recht naar beneden laten zakken, zoals bij andere putten gebeurt, is onmogelijk vanwege de twee bochten in de tunnel. Dus wordt hetzelfde water dat de holte in gestuurd wordt om het zout op te nemen, ook gebruikt om de apparatuur naar de juiste plek te spoelen. De winning moet in 2013 beginnen.

Bron

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2010 14:16:10 ]
pi_85871716
Harlingen en Nederland is weer veilig (voor de zee :P )

pi_85872066
Zie hier nog een reportage toen men nog volop bezig was met de keermuur:

Treinentopic #187 - Waar we kopmaken achter een P-sein
pi_85872245
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 14:31 schreef Socios het volgende:
Zie hier nog een reportage toen men nog volop bezig was met de keermuur:

Treinentopic #187 - Waar we kopmaken achter een P-sein
Mooi ^O^

Die treinen hebben lang niet meer gereden daar. Ondertussen rijden ze volgens mij weer richting Harlinger Haven.
pi_86082393
quote:
Oude Keermuur verleden tijd

Nu de nieuwe 'Keermuur' officieel in gebruik is genomen, is de oude Harlinger waterkering afgelopen week verwijderd.

De nieuwe keermuur werd 25 augustus officieel in gebruik genomen. Daarmee zijn alle werken die na de watersnoodramp van 1953 nodig werden geacht, voltooid. De oude secundaire keermuur werd in 1965 gebouwd. Oorspronkelijk was het plan om de Waddenzee in te polderen. Harlingen zou dan een binnenhaven worden en dus wel genoeg hebben aan een wat lagere waterkering.

Toen in de jaren zeventig onder druk van milieuorganisaties de inpoldering van de Waddenzee van de tafel werd geveegd, moest de muur als ‘primaire kering’ op Deltahoogte worden gebracht. Maar dat duurde nog wel vele jaren. Mede onder druk van de bestuurlijke actiegroep Basalth kwam het kabinet in de jaren negentig met geld voor de verhoging. De keermuur beschermt de bewoners voor toekomstige hoge waterstanden.

Foto's: Joachim de Ruijter Fotografie

Voor de eerste keermuur er was, moesten twee sluizen het water in Harlingen tegenhouden. De nieuwe waterkering staat dichter op de Willemshaven, zodat de spoorlijn naar de veerhaven nu helemaal binnendijks ligt. De totale kosten van de bouw van de keermuur bedragen bijna veertig miljoen euro. De komende weken worden er nog een klein aantal werkzaamheden aan de keermuur en de omgeving afgerond. Het ligt in de bedoeling dat eind oktober alle werkzaamheden klaar zijn.

*Klik voor foto's*
pi_99504431
Vandaag de eerste drukke vrijdag van het hoogseizoen waarop veel toeristen weer naar Terschelling gaan.
pi_100317613
Pff net terug van de camping .. Mijn vrouw( en haar vader en moeder) komt al 38 jaar bij Cnossen dus nog twee jaar en dan hebben we feest daar.
Beroerde was dat ik na twee dagen hier al weer terug wil. _O-
hi there good people
pi_142574506
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2010 16:13 schreef Socios het volgende:
Ik ga in augustus weer naar Terschelling. :P

Voor het 27ste jaar op rij. :D
En morgen ga ik voor het 31e :P

_O_ Terschelling _O_

*O*
  Redactie Frontpage / Sport maandag 21 juli 2014 @ 22:27:30 #79
Maffe Fries
pi_142575957
Wat een schop zeg _O-

Ben dit jaar zelfs al enkele malen op Terschelling geweest. Mooi eiland is het wel :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')