Hej dankje, zou je ook ergens een rondje kunnen rijden of zal het heen en terug worden?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 18:08 schreef Socios het volgende:
Fietspaden door duinen en bos zijn meestal schelpenpaden. De doorgaande wegen zijn te druk om te skaten, op de weg tussen West aan Zee en Midsland aan Zee na. Overal zijn aparte fietspaden. Als je 20 kilometer wil skaten, kun je het beste over de waddendijk gaan van West - Terschelling naar Oosterend, dat is gewoon een verhard, vrij rustig fietspad. Veel plezier op het eiland!
Er is wel wat Industrie op Terschelling met een aantal kleinere bedrijven, maar het grootste deel leeft inderdaad van het toerisme. Verder hebben de zakenlui die op Terschelling wonen en aan de wal werken meestal een adresje op de wal waar ze overnachten om in de weekenden weer terug te keren naar het eiland. Dit geldt ook voor scholieren die HAVO of VWO willen volgen.quote:Op maandag 27 augustus 2007 21:21 schreef Fredo55 het volgende:
Misschien een hele domme vraag,maar heb je wel industrie op Terschelling?![]()
Op moeten ze elke ochtend naar het werk met de veerboot?![]()
Geen rare vraag hoor.quote:Op donderdag 21 februari 2008 22:24 schreef briana_muirinn het volgende:
Nog even een vraagje van een volstrekt andere orde, weet iemand tot hoever de graven op Terschelling nog teruggaan in de tijd?
Ik heb het op papier getekende schema van onze familiestamboom van mijn oom gekregen dat teruggaat tot 1702, en er blijken verrekte veel van mijn voorouders van Texel en Terschelling vandaan te komen.
Dit schema ben ik allemaal aan het invoeren in een programma op de computer en ik zou graag foto's e.d. bij zoveel mogelijk personen toe willen voegen, ook al is het een foto van een grafsteen.
Vandaar mijn rare vraag
Wat is er met de Koegelwieck dan, die vaart toch nog steeds?quote:Op donderdag 21 februari 2008 22:36 schreef Cleese het volgende:
Ik heb veel zien veranderen in de 19 jaar dat ik er nu kom (waarom moest de Koegelwieck nou weg), maar toch is het eilandgevoel nog altijd sterk aanwezig!
Ik las vanochtend in de Terschellinger dat "SuperCat" waarschijnlijk "Tiger" wordt (op z'n Duits uit te spreken als "tieger"quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:43 schreef Socios het volgende:
Die wordt helaas eind van de maand vervangen door de ´SuperCat´De Koegelwieck vaart dan alleen nog als die andere in onderhoud is of als versterking...
Oja, die tweedehands praam, het is waar ookquote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:43 schreef Socios het volgende:
Die wordt helaas eind van de maand vervangen door de ´SuperCat´De Koegelwieck vaart dan alleen nog als die andere in onderhoud is of als versterking...
Kijk es wat ik afgelopen zaterdag voor je gespot heb:quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:43 schreef Socios het volgende:
Laat ik toen net op Terschelling zijn geweest. Was de zaterdag voor Pasen nog rustig op Skylge. Op zondag naar Vlieland gevaren om op maandagmiddag weer in Harlingen af te meren. Geweldig dat zeilen met een schip uit de Bruine vlootquote:Op dinsdag 21 april 2009 19:25 schreef Socios het volgende:
Het toeristenseizoen is met de pasen weer losgebarsten.
Leuk man! Kom je vaak op den eilanden?quote:Op dinsdag 28 april 2009 23:28 schreef Peterselieman het volgende:
Laat ik toen net op Terschelling zijn geweest. Was de zaterdag voor Pasen nog rustig op Skylge. Op zondag naar Vlieland gevaren om op maandagmiddag weer in Harlingen af te meren. Geweldig dat zeilen met een schip uit de Bruine vloot
Als je er niet geboren bent ben je ook geen eilander, hoe lang je er ook woont.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:37 schreef defamai het volgende:
Ik ben er zo-een die er een beetje precies tussenin valt. Ik werk namelijk de hele zomer (en Pinksteren, Oerol, RocknRollweekend) op Terschelling. Dan ben je dus net geen badgast, maar ook weer geen eilander. Maar ach, het contact met de eilanders is wel heel relaxed, en ik heb nu al weer zin in Pinksteren!.
Binnenkort op Terschelling: De Brandaris Classic: een skeelerwedstrijd + recreatie tocht.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 12:04 schreef maok het volgende:
Kun je op terschelling eigenlijk ook een beetje goed skaten? Ik bedoel dus gewoon een tocht maken van 20 tot 30 km. Hoe is de kwaliteit van het astvalt bijvoorbeeld en ligt er op de fietspaden ook astvalt of betonplaten of zijn het allemaal schelpenpaadjes? Zijn de doorgaande wegen geschikt om te skaten of rijden daar te veel auto's? Meestal zijn dijken erg geschikt om over heen te skaten, zou dat hier ook leuk kunnen?
Woei, over een week voor het eerst in zo'n 20 jaar weer eens naar terschelling.![]()
@Aloa, mooie foto trouwensquote:Binnenkort op Terschelling: De Brandaris Classic: een skeelerwedstrijd + recreatie tocht.
Hé tof, vrienden van mij hebben ergens die periode (kan ook net later of eerder zijn, dan heb ik pech) een appartement gehuurd. Ik zat nog te twijfelen of ik mee ging, maar als dit er is dan is ga ik zeker.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 14:41 schreef BoboPengel het volgende:
[..]
Binnenkort op Terschelling: De Brandaris Classic: een skeelerwedstrijd + recreatie tocht.
quote:Omrin bouwt gewoon door
Omrin is maandagochtend gewoon doorgegaan met het werk aan de stoomleiding van de afvaloven.
De gemeente Harlingen bezint zich op dit ogenblik op maatregelen tegen de afvalverwerker. De gemeente legde Omrin twee weken geleden al een bouwstop op, omdat ze de bouwvergunning had ingetrokken. Zaterdag moesten bouwvakkers het werk neerleggen dit na een bezoek van de politie. Actievoerders van de Stichting Afvaloven Nee hadden de agent ingeschakeld, omdat er volgens hen illegaal gewerkt werd.
bron
quote:Boren naar waddenzout riskant
In het Nederlands Dagblad vonden wij onderstaand artikel over de zoutwinning onder het wad.
Het artikel is geschreven door Saskia Jonker.
Het wordt een technisch hoogstandje, meldt Frisia Zout glunderend. Een schuine tunnel van bijna zes kilometer lang vanaf land, om de zoutlaag in de bodem van de Waddenzee aan te boren. Zoiets is nog nooit eerder gedaan.
Volgens berekeningen moet het kunnen, maar een waagstuk is het wel. In de bodem van de Waddenzee zit een laag zout. Om die aan te boren, gaat het bedrijf Frisia Zout vanaf land een schuine tunnel maken van zes kilometer lang. Is de praktijk weerbarstiger dan de tekentafel, dan is mogelijk al het werk vergeefs. Milieuschade is er niet als de boring mislukt, volgens ingenieursbureau Arcadis, maar het kost wel handenvol geld. De operatie kost meer dan tien miljoen euro.
De kans dat het misgaat, is reëel. Om een stabiele tunnel te krijgen, wordt de ruimte die de boor maakt, opgevuld met vloeistof. Die moet het losgewoelde materiaal naar boven transporteren en tegelijkertijd zorgen dat de tunnel niet instort voordat de buizen op hun plek kunnen worden geduwd. Maar de vloeistof kan de tunnel maar een beperkte tijd stabiel houden. En hoe langer de tunnel, hoe langer het duurt voor de boorkop teruggetrokken is en de buizen op hun plek liggen. En dus des te groter de kans dat de tunnel voortijdig instort.
,,Stel dat blijkt dat het gewoon niet mogelijk is om de buizen op tijd in de tunnel te krijgen, dan is het schluss'', zegt technisch directeur Laurens Mulder van Frisia Zout.
De geplande zoutputten in de Waddenzee liggen hemelsbreed 3,75 kilometer van het terrein van Frisia in de industriehaven van Harlingen, en op zo'n 3 kilometer diepte. Dichterbij een put openen kan niet; dan bestaat het gevaar dat de bodem onder de zeedijk gaat verzakken.
Een bijkomend probleem is dat de tunnel twee bochten moet maken om verticaal in de zoutlaag uit te komen. Hij gaat vanaf het Frisiaterrein eerst recht naar beneden, dan horizontaal naar de winlocatie en dan nog weer een stuk omlaag.
De eerste bocht kunnen de buizen nog wel maken, maar de tweede bocht is lastig. Het gevaar bestaat dat ze vlak ervoor blijven steken.
Mulder: ,,Er zijn legio dingen die mis kunnen gaan, maar die scenario's gaan we allemaal doorwerken. Als we niet dachten dat het kon, deden we het niet.''
Het bedrijf heeft al een aantal oplossingen paraat. Zo moeten er metingen verricht worden in de zoutholte. De apparatuur recht naar beneden laten zakken, zoals bij andere putten gebeurt, is onmogelijk vanwege de twee bochten in de tunnel. Dus wordt hetzelfde water dat de holte in gestuurd wordt om het zout op te nemen, ook gebruikt om de apparatuur naar de juiste plek te spoelen. De winning moet in 2013 beginnen.
Bron
Mooiquote:Op maandag 30 augustus 2010 14:31 schreef Socios het volgende:
Zie hier nog een reportage toen men nog volop bezig was met de keermuur:
Treinentopic #187 - Waar we kopmaken achter een P-sein
*Klik voor foto's*quote:Oude Keermuur verleden tijd
Nu de nieuwe 'Keermuur' officieel in gebruik is genomen, is de oude Harlinger waterkering afgelopen week verwijderd.
De nieuwe keermuur werd 25 augustus officieel in gebruik genomen. Daarmee zijn alle werken die na de watersnoodramp van 1953 nodig werden geacht, voltooid. De oude secundaire keermuur werd in 1965 gebouwd. Oorspronkelijk was het plan om de Waddenzee in te polderen. Harlingen zou dan een binnenhaven worden en dus wel genoeg hebben aan een wat lagere waterkering.
Toen in de jaren zeventig onder druk van milieuorganisaties de inpoldering van de Waddenzee van de tafel werd geveegd, moest de muur als ‘primaire kering’ op Deltahoogte worden gebracht. Maar dat duurde nog wel vele jaren. Mede onder druk van de bestuurlijke actiegroep Basalth kwam het kabinet in de jaren negentig met geld voor de verhoging. De keermuur beschermt de bewoners voor toekomstige hoge waterstanden.
Foto's: Joachim de Ruijter Fotografie
Voor de eerste keermuur er was, moesten twee sluizen het water in Harlingen tegenhouden. De nieuwe waterkering staat dichter op de Willemshaven, zodat de spoorlijn naar de veerhaven nu helemaal binnendijks ligt. De totale kosten van de bouw van de keermuur bedragen bijna veertig miljoen euro. De komende weken worden er nog een klein aantal werkzaamheden aan de keermuur en de omgeving afgerond. Het ligt in de bedoeling dat eind oktober alle werkzaamheden klaar zijn.
En morgen ga ik voor het 31equote:Op dinsdag 6 juli 2010 16:13 schreef Socios het volgende:
Ik ga in augustus weer naar Terschelling.
Voor het 27ste jaar op rij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |