abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52480155
Zout water heeft idd een hoger kookpunt, maar dat ligt niet aan de soort stof (met suiker werkt t ook).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpuntsverhoging
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:00:27 #52
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_52480170
Ik kook trouwens al jaren zonder zout, alleen over de patat vind ik het lekker.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_52480187
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 14:57 schreef Brammie1 het volgende:
Hele simpele vraag: waarom doen zoveel mensen zout bij het water waar ze rijst, pasta of groente in gaan koken? Ik doe het zelf nooit en ik kan geen rede bedenken waarom het nodig zou zijn. Wie weet de rede?
Smaak?
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:02:01 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_52480197
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 16:58 schreef mirannie het volgende:
Zonder zout zijn pasta, rijst, aardappelen en groente vrij smakeloos.
Saus?
Goede aardappels, pasta en groenten nemen?
quote:
En meekoken is veel lekkerder dan achteraf er overheen strooien.
Dat is een kwestie van opinie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Boks-Chick zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:02:59 #55
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_52480217
en zo is het nog een heel scheikundig topic geworden
lolwut
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:03:05 #56
45206 Pietverdriet
pi_52480220
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 16:59 schreef -Banaan- het volgende:
Zout water heeft idd een hoger kookpunt, maar dat ligt niet aan de soort stof (met suiker werkt t ook).

Ik vraag me af waar het aan ligt, hygroscopie van het zout?
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:07:27 #57
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_52480292
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 16:58 schreef mirannie het volgende:
Zonder zout zijn pasta, rijst, aardappelen en groente vrij smakeloos. En meekoken is veel lekkerder dan achteraf er overheen strooien.
Pasta maak ik op smaak met saus, niet met zout. En de aardappels en groente die ik eet hebben smaak...
pi_52480377
zout is smerig door de groente. Ik gooi het alleen over gebakken aardappeljes (mocht ik die niet gekruid hebben) of over de patat. Of over een gekookt ei, verder niks.
bla
blabla
blablabla
blablablabla
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:14:53 #59
45206 Pietverdriet
pi_52480450
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 17:07 schreef qltel het volgende:

[..]

Pasta maak ik op smaak met saus, niet met zout. En de aardappels en groente die ik eet hebben smaak...
Verse pasta is trouwens ook zo heel smaakvol, de smaak van tarwe en ei, mmmmm
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 18 augustus 2007 @ 18:35:06 #60
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_52482059
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Verse pasta is trouwens ook zo heel smaakvol, de smaak van tarwe en ei, mmmmm
Tot nu toe doe ik het nog met pasta uit een winkel. Maar zelf maken wil ik idd best eens een keer proberen.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 18:39:47 #61
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_52482158
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 16:59 schreef -Banaan- het volgende:

Dat weet ik.
Maar de vraag was toch waarom er zout in het water ging?
I am wondering today in the sun on a boat to Dover
How it comes that I feel so high
When I ought to feel lower
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 18:40:09 #62
45206 Pietverdriet
pi_52482165
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 18:35 schreef qltel het volgende:

[..]

Tot nu toe doe ik het nog met pasta uit een winkel. Maar zelf maken wil ik idd best eens een keer proberen.
Je kan ook verse pasta kopen.
pi_52483244
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 17:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik vraag me af waar het aan ligt, hygroscopie van het zout?
Kookpuntsverhoging is een colligatieve eigenschap, dat houdt in dat het niet afhangt van de soort opgeloste stof (niet de hygroscopie van zout dus). Ik weet niet hoe het makkelijk uitgelegd kan worden, door het oplossen van een kleine hoeveelheid stof wordt de chemische potentiaal van de oplossing verlaagd. De chemische potentiaal van de gasfase veranderd niet, dus pas bij een hogere temperatuur (hoger kookpunt) zijn deze 2 aan elkaar gelijk (gaat t water koken).
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
pi_52485382
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 15:10 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Dan komt de smaak beter naar voren.
En olijfolie bij het water doen tijdens het koken van pasta zorgt ervoor dat de pasta niet plakkerig wordt.
Nee, dat doet helemaal niets aangezien water en olie niet mengen.
Olie bij pastawater doen heeft geen enkele zin en gebeurt in Italië, om maar eens een land te noemen, dan ook niet.

-edit- dat was al twaalf keer geschreven zie ik nu pas...

[ Bericht 5% gewijzigd door Herodus op 18-08-2007 21:09:34 ]
pi_52485513
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 16:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is onzin, zout water heeft geen hoger kookpunt, het kookpunt vanwater ligt aan de lucht druk, niet aan de zoutheid.
In "Kitchen chemistry" , een scheikundeboek van o.m. Heston Blumenthal staat een hoofdstuk hierover: wat blijkt is dat zout de kooktemperatuur verhoogd, maar zo weinig dat je er niets van merkt.

Er wordt ook in uitgelegd dat het toevoegen van zout aan water waar groente in moet koken ook weinig zin heeft aangezien weinig tot niets tot de groente doordringt of op het oppvervlak achteblijft: te weinig om door de meeste mensen geproeft te worden (ongeveer 1/10.000 gram per boon).

Bij aardappelen kun je het beste flink wat zout doen om de smaak vast te houden zoals boven al uitgelegd.

Bij pasta stel ik het persoonlijkook wel op prijs en neem maar een voorbeeld aan de Italiaanse gewoonte: 'zeezout'.

[ Bericht 18% gewijzigd door Herodus op 18-08-2007 21:19:06 ]
pi_52486139
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 15:28 schreef Isegrim het volgende:
Ik doe ook altijd een bouillonblokje in het water als ik pasta kook. Zout doe ik de ene keer wel, de andere keer niet.
Een bouillonblokje is 90% zout.
pi_52488867
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 21:09 schreef Herodus het volgende:
Bij pasta stel ik het persoonlijkook wel op prijs en neem maar een voorbeeld aan de Italiaanse gewoonte: 'zeezout'.
Ongeveer al het zout wat je koopt is zeezout. Is eens een leuke aflevering over geweest bij Keuringsdienst van Waarde. Het meeste dat je hier als zeezout koopt is zout uit een mijn, wat ooit eens (héééél lang geleden) in een zee heeft gezeten.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 23:56:02 #68
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_52489210
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 23:43 schreef reclamedoos het volgende:

Ongeveer al het zout wat je koopt is zeezout. Is eens een leuke aflevering over geweest bij Keuringsdienst van Waarde. Het meeste dat je hier als zeezout koopt is zout uit een mijn, wat ooit eens (héééél lang geleden) in een zee heeft gezeten.
Daar moest ik bij die post ook gelijk aan denken en weet je: ik heb tot voor kort ook altijd geloofd dat dat scheutje olie bij het koken van pasta zou helpen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_52491985
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 23:43 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

Ik bedoel zo zout als zeewater, vandaar de aanhalingstekens. Was even vergeten hoe ik dat duidelijk moest omschrijven blijkbaar.

[ Bericht 6% gewijzigd door Herodus op 19-08-2007 01:59:03 ]
pi_52516521
Ook volgens het boek van Harold MC Gee, over eten en koken, heeft de toevoeging van zout een verwaarloosbaar effect op de temperatuur van het kokende water.
Bijvoorbeeld verschillen in de lucht druk hebben nog een groter effect.

De rede van toevoegen van zout is, zo als al eerder gezegt, de smaak.
Het is hierbij niet alleen dat het zout lekker is maar vooral dat het smaken in het te koken product naar boven haalt en versterkt.
pi_52520825
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 00:06 schreef LeefAndCooking het volgende:
Ook volgens het boek van Harold MC Gee, over eten en koken, heeft de toevoeging van zout een verwaarloosbaar effect op de temperatuur van het kokende water.
Bijvoorbeeld verschillen in de lucht druk hebben nog een groter effect.

De rede van toevoegen van zout is, zo als al eerder gezegt, de smaak.
Het is hierbij niet alleen dat het zout lekker is maar vooral dat het smaken in het te koken product naar boven haalt en versterkt.
Wat hetzelfde boek ook zegt over zout is dat het afhangt van de soort groente welke je wilt koken.
Qua kooktemperatuur maakt het niets uit en qua smaak ook bijna niet (water met zout spoel je immers later weer weg/af).

Wat het wel doet is het volgende. Bij harde groentes kan zout ervoor zorgen dat de groente sneller zacht (beetgaar) wordt door uitwisseling van natrium in het zout en calcium in de celwanden van de groente. Zonder deze calciummoleculen zal de celwand sneller zacht worden.

Bij groenten zoals aardappelen wil je dat niet, omdat je dan de kans loopt de aardappelen te snel tot pulp te koken.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_52527345
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 21:09 schreef Herodus het volgende:

[..]

In "Kitchen chemistry" , een scheikundeboek van o.m. Heston Blumenthal staat een hoofdstuk hierover: wat blijkt is dat zout de kooktemperatuur verhoogd, maar zo weinig dat je er niets van merkt.

Er wordt ook in uitgelegd dat het toevoegen van zout aan water waar groente in moet koken ook weinig zin heeft aangezien weinig tot niets tot de groente doordringt of op het oppvervlak achteblijft: te weinig om door de meeste mensen geproeft te worden (ongeveer 1/10.000 gram per boon).

Bij aardappelen kun je het beste flink wat zout doen om de smaak vast te houden zoals boven al uitgelegd.

Heb ook eens een Heston programma gezien waarbij hij de perfect roast potatoes ging maken. Daarbij ook de discussie over wel of niet zout bij het voorkoken van de aardappelen. hij liet beide manieren zien. Na het voorkoken waren de aardappelen met zout veel fluffier/bloemiger. En na het roasten hadden deze een mooiere, egale krokante korst dan de niet met zout voorgekookte aardappelen.
pi_52528022
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 14:04 schreef n0a het volgende:

[..]

Heb ook eens een Heston programma gezien waarbij hij de perfect roast potatoes ging maken. Daarbij ook de discussie over wel of niet zout bij het voorkoken van de aardappelen. hij liet beide manieren zien. Na het voorkoken waren de aardappelen met zout veel fluffier/bloemiger. En na het roasten hadden deze een mooiere, egale krokante korst dan de niet met zout voorgekookte aardappelen.
Dat komt mooi overeen met mijn post. Het zout zorgt voor de vernietiging van de celwanden van de aardappel, waarbij het zetmeel vrijkomt, alsmede het water. Deze zorgen ervoor dat bij het bakken er een mooie korst kan ontstaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door The_stranger op 20-08-2007 14:44:10 ]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_52528079
Ja, dat was in 'In search for perfection'. De aardappel had zo meer oppervlak waar zich meer vet aan kon hechten en dat zorgt weer voor een krokante aardappel. Ik maak ze regelmatig zo.
pi_52528613
als ik de zout of olie bij de pasta vergeet.. dan wordt zo plakkerig :/
pi_52528900
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 14:54 schreef Ou-Tannu het volgende:
als ik de zout of olie bij de pasta vergeet.. dan wordt zo plakkerig :/
Wat ook helpt tegen het plakken is voldoende water (het plakken wordt veroorzaakt door het vrijkomen van zetmeel en veel water kan dat verdunnen) en na het koken goed afspoelen met (koud) water (het zetmeel wegspoelen)
Zout zorgt ervoor dat het zetmeel niet plakkerig wordt en olie zorgt voor een glibberig oppervlak waar zetmeel niet aan kan plakken...
C. Sagan
  maandag 20 augustus 2007 @ 15:44:04 #77
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_52530162
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 15:03 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Wat ook helpt tegen het plakken is voldoende water (het plakken wordt veroorzaakt door het vrijkomen van zetmeel en veel water kan dat verdunnen) en na het koken goed afspoelen met (koud) water (het zetmeel wegspoelen)
Zout zorgt ervoor dat het zetmeel niet plakkerig wordt en olie zorgt voor een glibberig oppervlak waar zetmeel niet aan kan plakken...
Gewoon voldoende water is al voldoende, ik spoel nooit me pasta, is toch zonde, is het direct afgekoeld.
En ook ik kook pasta zonder zout.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_52531180
Beetje behoorlijke pasta is ook geen overbodige luxe. Ik zweer bij Grand Italia met ei, gekookt in ruime hoeveelheid water en met een blokje "bouillon voor pasta" van Knorr (Plus supermarkt). Je moet wel heel erg je best doen wil je het dan nog plakkerig maken.
pi_52544309
heb een 5 liter pan... gaat 1 KILO pasta in.. en dan tot 3cm onder de rand met water..

Water koken.. zout er bij kieperen..

mandjes met pasta afzinken in de pan...
kookwekker zetten op 7 min.. en klaar xD
  maandag 20 augustus 2007 @ 23:18:01 #80
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_52544768
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 15:45 schreef Curiosity het volgende:
Als je aardappelen kookt in water met zout, dan zal het zout dat zich van nature in de aardappelen bevindt niet 'verloren' gaan in het kookwater. De 'smaak' van de aardappelen blijft bij wijze van spreken gewoon in de aardappel zitten.
Het is niet dat het zout in het water in de aardappel dringt....
Dat is het dus. Je gooit zout in het water omdat je anders het kind met het badwater weggooit; maar dan dus de smaak hè!

Ook aardig is of je direct zout in het water moet gooien, of pas als het kookt. De laatste methode hoort volgens de kenners. Maar volgens mij maakt het geen bal uit.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_52545238
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:18 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dat is het dus. Je gooit zout in het water omdat je anders het kind met het badwater weggooit; maar dan dus de smaak hè!

Ook aardig is of je direct zout in het water moet gooien, of pas als het kookt. De laatste methode hoort volgens de kenners. Maar volgens mij maakt het geen bal uit.
t lost volgens mij toch gewoon op in het water?
pi_52545848
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 23:18 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Als je het in niet kokend water gooit zet het op de alu-bodem aan en kan er een metaalsmaak ontstaan, bovendien kunnen er vlekken in de pan komen die je misschien niet wilt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')