abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52436079
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:11 schreef Rewimo het volgende:
Yoghurt, kwark, hüttenkäse, filet americain... In principe alle soorten kaas, je mag ook dingen als Brie eten, vet is voor ons niet zo'n probleem. Kijk anders even in ons lijstje voor de eerste twee maanden op dieetweb, Troel heeft dat daar gepost, bij WLS in de praktijk.
Ik dump helaas wel op brie (60% versie iig), misschien dat ik nog eens de 45 % ga proberen. Ik dump dus wel op hele vette dingen, maar ook weer niet altijd. Maar goed, ik ga eens kijken in jullie lijstje. Ik kan natuurlijk ook wel weer uit mijn boekje gaan eten, maar wil toch liever wat meer varieeren.

* octopussy wel zin heeft in een boterham met pindakaas en hagelslag op het moment.
Gelukkig heb ik geen hagelslag in huis
pi_52436091
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:21 schreef gothic-blackie het volgende:

[..]

hahaha, die vraag had ik nog niet gehad zeg maar, maar mijn gok, getour sturen en opnieuw bestellen of zoiets maar kan ook zijn dat je toch wel een doosje kan krijgen i dont know. gok ook dat ik je mailtje niet zal beantwoorden, want zal maandag pas gaan werken, en mails moeten binnen 24 uur beantwoord worden.
hoop trouwens wel dat ik morgen mijn rooster online kan vinden, anders heb ik maandag alsnog een probleem.
Volgens mij moet je gewoon mailen en dan sturen ze een nieuw leeg doosje op. M'n man heeft t geregeld. Maar ik moest gewoon even aan je denken
pi_52436172
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:32 schreef octopussy het volgende:

[..]

Ik dump helaas wel op brie (60% versie iig), misschien dat ik nog eens de 45 % ga proberen. Ik dump dus wel op hele vette dingen, maar ook weer niet altijd. Maar goed, ik ga eens kijken in jullie lijstje. Ik kan natuurlijk ook wel weer uit mijn boekje gaan eten, maar wil toch liever wat meer varieeren.

* octopussy wel zin heeft in een boterham met pindakaas en hagelslag op het moment.
Gelukkig heb ik geen hagelslag in huis
Maar octopussy zeg me als ik het fout heb jij kunt nu bijv toch ook een frikandel eten maar gewoon geen 2 frikandellen want dan eet je teveel en dan moet je het uitkotsen of hoe moet ik het zien eigenlijk.
pi_52436332
Ik ga lekker vuurwerk kijken in Scheveningen!
pi_52436372
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:29 schreef Riann het volgende:

[..]

moet dat nou... wees aardig tegen elkaar en idd via pm

ik moet toegeven ik zit nu te chatten met miss_s en over msn is ze best aardig
Nou, dan wil ik het ook weleens proberen... Het is altijd fijn om een positief beeld van iemand te krijgen!
Miss, PM me maar
pi_52436395
Ja, het klopt wel wat je zegt Riann. Ik heb nog maar een heel klein maagje waar al mijn eten doormoet. Ik kan ongeveer een portie ter grootte van een koffieschoteltje eten. Daarnaast heeft mijn minimaagje (pouch) geen maagklep meer waar het overgaat in de dunne darm. Normaal gesproken blijft het eten en drinken wel even in je maag om af te breken, maar nu komt het direct in mijn dunne darm. Dat betekent dat bijvoorbeeld suiker en alcohol direct in mijn bloed komt. Als gevolg wordt er direct een hele hoop insuline aangemaakt.
Dan krijg je dus een dumping. Dumpings kan je je heel beroerd van voelen. Hartkloppingen, zweten, extreme moeheid en soms overgeven of diarree zijn typische dumpingklachten.
Ik eet geen suiker dus ik weet niet of ik daarop dump, maar ik dump in ieder geval wel op hele vette dingen (zoals een frikandel).
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 augustus 2007 @ 22:43:49 #107
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_52436401
Riann, dat kan wel maar is niet echt verstandig In principe kunnen wij alles eten, maar het is niet zo dat je dat ook moet doen. Ook wij moeten gezonde dingen eten, daarbij is het wel zo dat we vet en koolhydraten grotendeels bypassen en juist extra veel eiwitten moeten eten. Omdat we die eiwitten ook bypassen, maar die hebben we juist hard nodig.

Ik dump helemaal nergens op, maar dat betekent niet dat ik dan maar raak kan eten; of liever gezegd: dan zou ik wel kunnen doen, maar dat is niet echt slim Ik moet eiwitten, groenten en fruit eten, en weinig koolhydraten. Met vetten hoef ik minder rekening te houden dan iemand die gewoon lijnt. Maar hoewel zo'n 80% daarvan gewoon "doorloopt" is het natuurlijk niet slim om er dan maar extra veel van te eten. Eiwitten zijn voor ons verreweg het belangrijkste, daar kunnen we een tekort van krijgen.

Elke soort WLS heeft daarbij wel zijn eigen specifieke eigenschappen, dus het hangt ook een beetje van de operatie af die je gehad hebt, maar over het algemeen geldt wat ik hierboven geschreven heb
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_52436425
Ik zou echt gek worden als ik dat zou hebben
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 augustus 2007 @ 22:45:17 #109
13151 crew  Rewimo
pi_52436442
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:44 schreef Elvi het volgende:
Ik zou echt gek worden als ik dat zou hebben
Waarom? Wat vind je er moeilijk aan?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_52436478
Het is een prachtige stok achter de deur Elvi Als je eenmaal ergens een dumping van hebt gehad dan haal je het je niet in je hoofd om het nog eens te eten!
pi_52436516
okay dan snap ik het nu wel een beetje rewimo en octo bedankt voor de uitleg
pi_52436532
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:45 schreef Rewimo het volgende:

Waarom? Wat vind je er moeilijk aan?
Ik heb het idee dat je niet meer zelf kan kiezen wat je eet. En ook hoeveel je eet... Je zit idd zo vol... Is het dan ook zo dat jij dan denkt "ik heb honger! ik wil meer!" en je maag zegt "ik zit vol" of krijgen je hersens echt het seintje dat je vol zit? (ow wat n geweldige zinsconstructie weer )
En ik heb sowieso een godsgruwelijke hekel aan kotsen dus als er maar n líchte kans bestaat dat ik misselijk ofzo zou worden dan is het al niks voor mij
pi_52436557
Oh en iedereen die durft te beweren dat WLS de 'easy way out' is die mag meteen bij me langskomen voor een schop onder z'n hol.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 augustus 2007 @ 22:50:47 #114
13151 crew  Rewimo
pi_52436588
WLS is een hulpmiddel, geen oplossing op zich. Je moet zeker gemotiveerd zijn om ook je eetpatroon aan te passen, het is niet zo dat je na je operatie gewoon door kunt gaan met eten zoals je voorheen deed. Je moet er dan ook voor 100% achter staan. Je moet anders eten en anders met eten leren omgaan. Dat valt niet altijd mee. Bovendien reageert elk lichaam anders. Zo heb ik zelden hoeven spugen, terwijl Troel, die precies dezelfde operatie heeft ondergaan, daar wel heel veel last van had. De maagkrampen van octo daarentegen herken ik dus weer wel.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 22:53:16 #115
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_52436665
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:49 schreef octopussy het volgende:
Oh en iedereen die durft te beweren dat WLS de 'easy way out' is die mag meteen bij me langskomen voor een schop onder z'n hol.
of ene dagje in mijn schoenen wandelen
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 augustus 2007 @ 22:53:33 #116
13151 crew  Rewimo
pi_52436676
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:48 schreef Elvi het volgende:
Ik heb het idee dat je niet meer zelf kan kiezen wat je eet. En ook hoeveel je eet... Je zit idd zo vol... Is het dan ook zo dat jij dan denkt "ik heb honger! ik wil meer!" en je maag zegt "ik zit vol" of krijgen je hersens echt het seintje dat je vol zit? (ow wat n geweldige zinsconstructie weer )
En ik heb sowieso een godsgruwelijke hekel aan kotsen dus als er maar n líchte kans bestaat dat ik misselijk ofzo zou worden dan is het al niks voor mij
Nee, je moet echt leren om te luisteren naar je maag in plaats van naar je hoofd Als ik te veel eet, krijg ik maagkramp. Het probleem is dat de ene keer 1 broodje te veel is, de andere keer 2 of misschien zelfs wel 3 Je kunt er geen peil op trekken. Soms kun je iets prima eten, een andere keer krijg je er last van.

Wat spugen betreft, zoals ik hierboven al schreef heb ik daar geen last van. Maar anderen juist wel. Dat is niet te voorspellen. Ieder lichaam reageert anders.
pi_52436717
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:49 schreef octopussy het volgende:
Nee dat zal ik nooit beweren maar iedereen valt er mee af.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 22:55:32 #118
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_52436746
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:54 schreef Riann het volgende:

[..]

Er zijn mensen die er amper mee afvallen!!!
pi_52436764
Dat met die seintjes van 'vol' of 'verzadigd' is trouwens wel bijzonder. Ik heb bijvoorbeeld nog niet echt honger gehad na mijn operatie. Als ik te lang niets gegeten heb dan voel ik me flauw worden, dus dan ben je eigenlijk al te ver gegaan. Over het algemeen staat het me zelfs een beetje tegen om te eten. Terwijl ik voor de operatie altijd wel wat kon eten, had altijd wel trek en dacht ook eigenlijk de hele dag wel aan eten.
Ik heb nog niet zo veel gegeten dat ik moest overgeven gelukkig. Ik voel wel wanneer ik moet stoppen. Wel heb ik een paar keer overgegeven omdat ik niet goed genoeg kauwde. Alle gaat goed zolang ik het tot moes kan kauwen. Soms vergeet ik wel eens dat ik dat moet doen en dan word ik direct gestrafd met zeer pijnlijke maagkrampen.
pi_52436792
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:55 schreef -Bubseltje- het volgende:

[..]

Er zijn mensen die er amper mee afvallen!!!
die ken ik niet lijkt me trouwens stug en wat vind jij amper
  donderdag 16 augustus 2007 @ 22:58:29 #121
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_52436851
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:56 schreef Riann het volgende:

[..]

10/20 kg met zo'n operatie met een redelijk hoog begin gewicht is weinig
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 augustus 2007 @ 22:58:55 #122
13151 crew  Rewimo
pi_52436871
In het begin at ik echt op de klok, niet omdat ik trek had. Maar je moet echt geregeld eten omdat je anders te weinig binnenkrijgt. Dat is heel raar als je voorheen altijd wel kon eten

Ook nu moet ik nog steeds mijn tussendoortjes op tijd eten anders word ik flauw. Moet wel zeggen dat er nu redelijk de klad in zit (als in: ik vergeet mijn tussendoortjes te vaak) maar als ik over een paar weken weer ga werken zal het wel beter gaan
pi_52436895
quote:

[..]

Er zijn dus serieus mensen die 'maar' 20 kilo zijn afgevallen. Dat lijkt voor niet wls'ers misschien veel, maar je moet je bedenken dat WLS'ers vaak met een heel hoog BMI starten en dus veel meer moeten afvallen voor een acceptabele BMI. En het zijn heftige operaties, dus als je dan zo weinig mee afvalt dan is dat heel er vervelend.
pi_52436912
Mijn tante is er niks mee afgevallen... Ja n het begin; maar nu is het er weer bij. Die heeft trouwens een maagband. 1 keer was ie zelfs zo strak aangetrokken (ze kon m strakker laten maken bij de dokter) dat ze niet eens meer kon drinken
Maar volgens mij heeft ze er nu een tweede maag bij laten groeien of is dr maag gewoon weer uitgerekt. Ze heeft m ook al een flink aantal jaar trouwens.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 augustus 2007 @ 23:00:07 #125
13151 crew  Rewimo
pi_52436915
quote:
Ze zijn er echt hoor. Ik ken er diverse op het WLS-forum. Is bijzonder frustrerend als "iedereen" afvalt door de WLS en zij niet
pi_52436939
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:58 schreef -Bubseltje- het volgende:

[..]

10/20 kg met zo'n operatie met een redelijk hoog begin gewicht is weinig
ik hap niet maar het is allemaal niet makkelijk dat snap ik zware operatie en de dingen die erbij komen kijken met maagpijn of maagkrampen of weet ik wat allemaal maar 1 ding is zeker als je zo'n operatie hebt gehad en dat is dat je gaat afvallen.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 23:01:47 #127
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_52436969
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:00 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ze zijn er echt hoor. Ik ken er diverse op het WLS-forum. Is bijzonder frustrerend als "iedereen" afvalt door de WLS en zij niet
Ik komt niet voor niks niet daar meer voor een tijdje

maar misschien als ik weer een soort van ritme krijg zodat ik beter eet dat het weer wat beter gaat.
pi_52436970
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:54 schreef Riann het volgende:

[..]

dat idee had ik dus ook
je moet wel veel moeite doen wil je er niet mee afvallen
pi_52436972
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 22:59 schreef octopussy het volgende:

[..]

Er zijn dus serieus mensen die 'maar' 20 kilo zijn afgevallen. Dat lijkt voor niet wls'ers misschien veel, maar je moet je bedenken dat WLS'ers vaak met een heel hoog BMI starten en dus veel meer moeten afvallen voor een acceptabele BMI. En het zijn heftige operaties, dus als je dan zo weinig mee afvalt dan is dat heel er vervelend.
Ja ik vind 20 kg veel ik zou er nu super blij mee zijn. Maar ik snap als je 150 weegt dat je er wel meer moet dan 20 kg
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 augustus 2007 @ 23:03:13 #130
13151 crew  Rewimo
pi_52437015
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:00 schreef Elvi het volgende:
Mijn tante is er niks mee afgevallen... Ja n het begin; maar nu is het er weer bij. Die heeft trouwens een maagband. 1 keer was ie zelfs zo strak aangetrokken (ze kon m strakker laten maken bij de dokter) dat ze niet eens meer kon drinken
Maar volgens mij heeft ze er nu een tweede maag bij laten groeien of is dr maag gewoon weer uitgerekt. Ze heeft m ook al een flink aantal jaar trouwens.
Een maagband is wat mij betreft geen goede optie. Probleem daarmee is dat je heel moeilijk kunt eten, en dan met name de gezonde dingen als groenten, fruit, vlees en brood. En juist slechte dingen als chocolade, vla en andere zoete dingen kunnen dan nog wèl door dat bandje. Mensen met een bandje komen vaak juist aan En heel vaak krijgen ze dan uiteindelijk alsnog een andere WLS. 90% van de maagbandjes wordt op termijn weer verwijderd. Ook al vanwege medische problemen als slokdarmerosie, ingroeien van het bandje en dergelijke.
pi_52437053
Ik ben vanavond even naar Noorderzon geweest en heb bij thuiskomst (lang leve de eetmeter) ontdekt dat tortillachips bést meevallen!
pi_52437066
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:00 schreef Riann het volgende:

[..]

ik hap niet maar het is allemaal niet makkelijk dat snap ik zware operatie en de dingen die erbij komen kijken met maagpijn of maagkrampen of weet ik wat allemaal maar 1 ding is zeker als je zo'n operatie hebt gehad en dat is dat je gaat afvallen.
Maar denk je dan eens in: je bent een vrouw met een BMI van 50. Je krijgt na een lange periode van vechten met de verzekering een gastric bypass oid. Je hebt veel risico gelopen tijdens de operatie, je moet opnieuw leren eten. En dan val je maar 20 kilo af....terwijl je er nog 50 moet voor een gezond gewicht.

En bedenk dan eens wat je verder nog kan doen om af te vallen...
helemaal NIETS. Want als een WLS niet werkt, dan werkt een dieet als helemaal niet meer.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 augustus 2007 @ 23:06:14 #133
13151 crew  Rewimo
pi_52437117
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:01 schreef Miss_S het volgende:
dat idee had ik dus ook
je moet wel veel moeite doen wil je er niet mee afvallen
En dat klopt dus niet. Helaas. De mensen die er niet mee afvallen doen vaak heel erg hun best, houden zich netjes aan de dieetvoorschriften, sporten, bewegen, nemen hun supplementen en laten hun bloed op tijd controleren... en tòch vallen ze niet of nauwelijks af. Bijzonder frustrerend.
pi_52437131
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:04 schreef octopussy het volgende:

[..]

Maar denk je dan eens in: je bent een vrouw met een BMI van 50. Je krijgt na een lange periode van vechten met de verzekering een gastric bypass oid. Je hebt veel risico gelopen tijdens de operatie, je moet opnieuw leren eten. En dan val je maar 20 kilo af....terwijl je er nog 50 moet voor een gezond gewicht.

En bedenk dan eens wat je verder nog kan doen om af te vallen...
helemaal NIETS. Want als een WLS niet werkt, dan werkt een dieet als helemaal niet meer.
Dat is gewoon met 1 woord KUT want dan werkt idd helemaal niks meer want zo'n operatie is meestal zoiezo al iets wat je als laatste probeert normaal gesproken omdat het zo'n zware operatie etc is.
pi_52437174
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:06 schreef Riann het volgende:

[..]

Dat is gewoon met 1 woord KUT want dan werkt idd helemaal niks meer want zo'n operatie is meestal zoiezo al iets wat je als laatste probeert normaal gesproken omdat het zo'n zware operatie etc is.
Liposuctie of hersentransplantatie naar een ander lijf
pi_52437200
Met liposuctie mag je maar 5 kilo weg laten zuigen toch?
pi_52437218
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:07 schreef freecell het volgende:

[..]

haha lipsuctie eer dat ik dat deed. Sommige mensen doen dat alleen op hun kont dat kan ik begrijpen maar bij mij is er geen beginnen aan bij mij moet het hele lichaam gewoon gedaan worden. haha
  donderdag 16 augustus 2007 @ 23:09:08 #138
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_52437220
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:08 schreef Elvi het volgende:
Met liposuctie mag je maar 5 kilo weg laten zuigen toch?
10 *5 is ook 50 kg
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 augustus 2007 @ 23:10:32 #139
13151 crew  Rewimo
pi_52437263
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:06 schreef Riann het volgende:
Dat klopt

Neem nu bijvoorbeeld Troel en mij. Wij zijn op dezelfde dag geopereerd. We waren ongeveer even zwaar. We hebben dezelfde richtlijnen meegekregen. En Troel is veel meer afgevallen dan ik. (Zelfs te veel maar daar gaat het nu even niet om.)

Twee lichamen, twee andere reacties op dezelfde operatie. Je kunt mensen niet vergelijken. Wat voor de een goed werkt, werkt voor een ander niet. Dat geldt dus zelfs voor WLS-operaties. Ik ken mensen die 100 kilo of meer zijn afgevallen, en mensen die met pijn en moeite 20 kilo kwijt zijn. Door eenzelfde operatie.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 23:13:07 #140
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_52437332
Daarop volgende weke naar de internist ben erg benieuwd wat die gaat zeggen
pi_52437362
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:07 schreef freecell het volgende:

[..]

ik ga vast sparen voor het lijf van Adriana Lima
  donderdag 16 augustus 2007 @ 23:16:36 #142
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_52437464
Ik wil het lijf van America Ferrera wel
pi_52437614
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 23:16 schreef -Bubseltje- het volgende:
Ik wil het lijf van America Ferrera wel
AF is adorable en ziet er supergoed uit terwijl ze niet aan de holleywood maatstaven voldoet. BTW. als ik een beetje een normale maat heb dan ga ik ook een BE UGLY shirtje kopen
  donderdag 16 augustus 2007 @ 23:26:18 #144
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_52437784
Ja die wil ik ook ooit
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 07:58:54 #145
149959 SQ
snelle trees
pi_52442138
mogguh dames
disclaimer
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:18:27 #146
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_52442275
Goedemorgen hiero damens EN heren...

Gaan we al weer lijstjes posten van wat we vandaag gaan eten? Ik weet het alweer..:

Ontbijt: thee met 2 plakjes ontbijtkoek met becel light erop.
Tussendoortje: 1 bruine boterham met jam
Lunch: 2 bruine boterhammen met rookvlees
Tussendoortje: niets, ben de appel vergeten...
Avondeten: chilli con carne
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:19:43 #147
149959 SQ
snelle trees
pi_52442286
en heer

Mijn score is nu 3 kilo na 10 dagen, toch niet verkeerd. Zaterdag zal ff vervelend worden tijdens een jaarlijks bbq en biergelag, maar ik wil streng zijn Zou toch hemels zijn als ik 11 september onder de 80 kon komen, dan trek ik toch met een lekkerder gevoel mijn hysterische bikini aan
disclaimer
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:28:34 #148
13151 crew  Rewimo
pi_52442377
SQ, ik zou zeggen geen bier nemen maar wel lekker eten En dan de hele vette dingen vermijden. Dan moet de schade beperkt kunnen blijven
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:37:37 #149
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_52442484
Ik heb ook zaterdag een jaarlijkse bbq van de buurt hiero... oftewel bier en veel vlees.. maar gelukkig heeft dat niet heel effect op mijn gewicht terminste niet dat ik aankom, ik val gewoon niet af... maar dat is dan ook een keuze die gemaakt wordt.
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:42:35 #150
13151 crew  Rewimo
pi_52442521
Ik drink niet, dat scheelt een hoop verleiding
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')