Interessante vraag. Waarom richt je je leven in op het bestaan van God en niet kabouters. Het antwoord is vrij simpel. Als kabouters zouden bestaan, dan zouden ze vrijwel geen impact hebben op mijn leven, het zou misschien een leuke vondst zijn, een soort van nieuwe mensenstam (of zouden ze in dierentuinen komen?) maar verder is het niets bijzonders. Nu is dat bij God een ander verhaal. Deze God heeft ons dus gemaakt als hij bestaat, en heeft ons waarschijnlijk gemaakt met een bepaald doel voor ogen. De vraag is dan of wij ons houden aan dit doel, en wat de gevolgen zijn van het wel of niet afwijken van het pad naar dit doel. Een God heeft de macht om dit soort levenskwesties op te roepen en grote invloed uit te oefenen op jou leven (dit heeft hij gedaan toen hij alles maakte en zal hij misschien nog een keer doen in de toekomst), afhangend van hoe jij je leven leeft. Dit is natuurlijk een redenatie met een aantal premissen (misschien heeft God ons niet gemaakt met een doel, misschien kan hij verder geen invloed uitoefenen) maar de redenatie is wel redelijk. Dat is dus, in het kort, waarom het al dan niet geloven in en God meer van belang is dan het al dan niet geloven in kabouters.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:02 schreef wadgem het volgende:
[..]
Leuk.
Ten eerste: De kans op kabouters is inderdaad erg gering. Daarom richt je niet je leven in op basis van de mogelijkheid dat kabouters wél bestaan. Dat doe je wel bij God, waarvan de kans op een bestaan net zo gering is. Hoe zit dat?
[..]
Geloof kan geen verhaal zijn. Ik neem aan dat je met geloof in deze zin, de Bijbel bedoelt. Van de Bijbel weet je geenszins of hij niet grotendeels verzonnen is. Ik denk van wel. Wat je wél weet, is dat het een boek is dat gedurende duizenden jaren talloze malen oververteld en met de hand herschreven is, afgezien van onnauwkeurigheden als gevolg van taalbarrières, het Chinese Fluisterspel-effect, en politieke veranderingen door het Vaticaan.
Dat je dat boek als historisch nauwkeurig, en/of een moreel richtsnoer ziet, vind ik niet erg, laten we zeggen, positief.
Je hebt een leuke definitie bedacht voor kabouters, iets waar je vanalles vanaf weet, maar waarvan je denkt dat ze niet bestaan. Erg tegenstrijdig. Je kan alleen maar dingen van kabouters weten als ze bestaan, anders kan je niet controleren wat je DENKT dat je over ze weet.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 13:52 schreef jdschoone het volgende:
[..]
OK...
Omdat jij mij klaarblijkelijk niet goed kan uitleggen wat een frumsel is, maar ik wel weet wat kabouters zijn, kunnen wij het best even over kabouters hebben. Er is namelijk een groot verschil tussen kabouters en God. Voor zover we het over de christelijke God hebben weten wij dat deze zich niet op aarde bevindt, terwijl kabouters dit wel doen. En wij hebben de aarde vrij goed doorzocht en geen kabouters gevonden. Dat is niet zeggen dat we kabouters nooit hebben gezien dus bestaan ze niet, maar dat is met een actief argument komen, namelijk dat we vrijwel de hele aarde hebben doorzocht en dus de kans op het bestaan van kabouters erg gering is.
Maar stel je voor dat dit niet zo was. Zijn kabouters onmogelijke wezens? Nee, het zijn kleine manetjes met puntmutsjes, op zich mogelijke entiteiten. Dus als we de aarde niet zo goed zouden kennen als we deze nu kennen zou je inderdaad moeten zeggen dat je niet zeker weet of kabouters wel of niet bestaan (misschien zitten er wel wat in een tropisch regenwoud). Hetzelfde geldt voor eenhoorns. De kerstman is wat lastiger, die zou namelijk op de noordpool leven, en we zijn op de noordpool geweest en daar is die niet.
Naast al dit soort dingen weten we van kabouters dat ze zijn verzonnen als kinderverhaaltjes, terwijl het geloof in God zeker geen kindervehaal genoemd kan worden.
Al met al is God gewoon niet te vergelijken met kabouters of eenhoorns.
Dan is de vraag, waarom richt je je in je leven op een bepaalde God? Waarom eigenlijk maar tot één God? We zien dat in veel menselijke vindingen een team van mensen te pas komt. Wordt er een gebouw gebouwd, dan wordt dit wellicht door een architectenbureau ontworpen, dan worden de constructietechnieken bepaald, en dan wordt het nog gemaakt, iedereen maakt hier deel aan uit.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:15 schreef jdschoone het volgende:
Interessante vraag. Waarom richt je je leven in op het bestaan van God en niet kabouters. Het antwoord is vrij simpel. Als kabouters zouden bestaan, dan zouden ze vrijwel geen impact hebben op mijn leven, het zou misschien een leuke vondst zijn, een soort van nieuwe mensenstam (of zouden ze in dierentuinen komen?) maar verder is het niets bijzonders. Nu is dat bij God een ander verhaal. Deze God heeft ons dus gemaakt als hij bestaat, en heeft ons waarschijnlijk gemaakt met een bepaald doel voor ogen. De vraag is dan of wij ons houden aan dit doel, en wat de gevolgen zijn van het wel of niet afwijken van het pad naar dit doel. Een God heeft de macht om dit soort levenskwesties op te roepen en grote invloed uit te oefenen op jou leven (dit heeft hij gedaan toen hij alles maakte en zal hij misschien nog een keer doen in de toekomst), afhangend van hoe jij je leven leeft. Dit is natuurlijk een redenatie met een aantal premissen (misschien heeft God ons niet gemaakt met een doel, misschien kan hij verder geen invloed uitoefenen) maar de redenatie is wel redelijk. Dat is dus, in het kort, waarom het al dan niet geloven in en God meer van belang is dan het al dan niet geloven in kabouters.
Je hebt het een aantal keer gehad over de onwaarschijnlijkheid van God en de onwaarschijnlijkheid van kabouters. Zoals je misschien wle weet zijn mensen ook heel onwaarschijnlijk. Denk bijvoorbeeld aan Dawkins boek Climbing Mount Improbable, Dawkins zou het absoluut met deze stelling eens zijn, de meeste wetenschappers zijn di't.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je hebt een leuke definitie bedacht voor kabouters, iets waar je vanalles vanaf weet, maar waarvan je denkt dat ze niet bestaan. Erg tegenstrijdig. Je kan alleen maar dingen van kabouters weten als ze bestaan, anders kan je niet controleren wat je DENKT dat je over ze weet.
Overigens heeft de beroemde wetenschapper Rien Poortvliet uitstekende kabouter-onderzoeken gepubliceert, helaas zijn zijn gegevens veroudert. Tegenwoordig verstoppen ze zich zich in de kieren van de realiteit omdat ze bang voor mensen zijn. Maar ze bestaan echt en ze verzorgen stiekum onze planten. Zonder kabouters zouden we geen zuurstof en eten hebben.
Hetzelfde gaat op voor God. Jij denkt vanalles te weten over God maar het is niet te controleren. Mijn conclusie is simpel; God en kabouters zijn even waarschijnlijk.
Jij probeert een kunstmatig verschil aan te brengen tussen frumsels, kabouters en God maar je komt niet met werkelijke argumenten waar het verschil in zit. Kabouterverhalen zijn kinder verhaaltjes maar het verhaal van God niet? Bewijs maar eens dat verhalen over God meer waarheid in zich hebben. Volgens mij hebben meer mensen een kabouter in de tuin dan een kruis aan de muur. Bewijst dat iets? We weten veel meer van de brenger van het kabouter-evangelie Rien Poortvliet dan van de schrijvers van de bijbel. Waarom zou ik geloven wat in de bijbel staat?
Het enige verschil is jouw geloof.
De mens is een gerealiseerde onwaarschijnlijkheid. God, kabouters, Allah, Thor, de hemeltheepot zijn allen (door mensen verzonnen) onwaarschijnlijkheden die volstrekt even (on)geloofwaardig zijn. Jij hebt er ééntje uitgekozen, die boven de andere verheven zonder rationele grond, je hebt er een groot aantal eigenschappen aan toegedicht, en richt nu je leven naar het bestaan ervan in. Zie je nou écht niet dat dat een beetje raar is?quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:30 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Je hebt het een aantal keer gehad over de onwaarschijnlijkheid van God en de onwaarschijnlijkheid van kabouters. Zoals je misschien wle weet zijn mensen ook heel onwaarschijnlijk. Denk bijvoorbeeld aan Dawkins boek Climbing Mount Improbable, Dawkins zou het absoluut met deze stelling eens zijn, de meeste wetenschappers zijn di't.
Mijn punt is dat waarschijnlijkheid in dit opzicht niet interessant is. Je kunt niet zeggen, zoals Dawkins dat in zijn nieuwe boek ook probeert te doen, dat God onwaarschijnlijk is, dus hij bestaat niet. Anders zou je ook moeten zeggen dat de mens onwaarschijnlijk is, dus hij bestaat niet. Maar dat is absurd, omdat we weten dat mensen bestaan. We weten overigens van heel veel onwaarschijnlijke dingen dat ze bestaan. Er is dus een groot verschil tussen waarschijnlijk-zijn en actueel-zijn. De mens is actueel, en we vragen ons nu af of God actueel is. Dat God onwaarschijnlijk is heeft geen invloed op de uitkomst van deze vraag, net zoals bij kabouters.
Ik geef je helemaal gelijk, maar ik deel je conclusie hieruit niet. Maar zelfs als ik deze zou delen, ben je nu alweer bezig met een volgende stap. Je bent dan de eerste stap, dat God bestaat voorbij, en hebt geconcludeerd dat hij bestaat, en probeert nu te onderzoeken met welk doel Hij ons dan gemaakt heeft. Dat is natuurlijk interessant, maar dit topic gaat over de vraag of God uberhaupt bestaat. Daarbij komt dat je, zelfs als je concludeert dat je Gods doel niet zou kunnen kennen, dit niet een argument tegen het bestaan van God zelf is. En het feit blijft dat er inderdaad vele mensen zijn die in verschillende doelen in het leven geloof, maar ook veel dingen gemeen hebben (liefde voor de medemens etc). Je zou bijvoorbeeld een zooitje heilige geschriften kunnen doorzoeken en rationeel afvragen of dit Gods doel kan zijn, of dat of iets anders. Het is geen simpel werk, helemaal met je eens. Maar als dit leven maar een gigantisch klein deel is van een potentieel leven, is het misschien wel zo handig dit leven, of een deel van dit leven, zo te besteden dat je er later profijt van hebt.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan is de vraag, waarom richt je je in je leven op een bepaalde God? Waarom eigenlijk maar tot één God? We zien dat in veel menselijke vindingen een team van mensen te pas komt. Wordt er een gebouw gebouwd, dan wordt dit wellicht door een architectenbureau ontworpen, dan worden de constructietechnieken bepaald, en dan wordt het nog gemaakt, iedereen maakt hier deel aan uit.
God zou echter maar één zijn? Waarom? Waarom niet de Griekse Goden? Waarom niet de Noorse Goden? Waarom niet de God van de Islam? Waarom geen Hindoeïsme?
Jij zegt: “Hij heeft ons waarschijnlijk gemaakt met een bepaald doel voor ogen.’ Het probleem is echter dat ongeveer iedereen van mening verschilt wat dit doel is, en wat wel en niet toegestaan is in je leven.
Kortom, uiteindelijk is dit idee wel leuk, maar het is praktisch onuitvoerbaar, Je doet een slag in de rondte, en dan kom je in de hel, want dan blijkt dat het eigenlijk toch Allah was die je dienen moest. Of misschien hadden de Mormonen toch gelijk. Of de Jehovah's.
Er is zoveel tegenspraak, en er is hooguit één groepering die gelijk kan hebben, en wellicht zelfs geen enkele. M.i. pleit het überhaupt niet voor God dat Zijn wil weinig eenduidig is.
Dan kun je beter jezelf richten op kaboutertjes, want die willen nog wel eens, als je de sprookjes mag geloven, ’s nachts je huiswerk doen, of je kleren in elkaar naaien. En dát heeft tenminste direct practisch nut.
Ik heb nog genoeg te lezen, maar zal eens kijken of ik ergens een enigzins beknopte samenvatting kan vinden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 13:41 schreef jdschoone het volgende:
Hierboven en in het vorige topic hebben een aantal slimme posters de vraag gesteld hoe ontwerp te definieren. Dat is een filosofische vraag die zeer interessant is, en waar ik zelf ook nog veel over nadenk. Laat ik beginnen te zeggen dat er veel werk is verricht door Del Ratzsch in zijn boek Nature Design and Science, een echte must-read voor beide kanten van het God vs Atheisme debat. Hij geeft verschillende manieren van ontwerpherkenning aan en laat zien dat het wel degelijk mogelijk is om bovennatuurlijk ontwerp aan te tonen. Ik raad nogmaals echt aan om, voordat je mij overspoelt met vragen hierover, dat boek te lezen... het is niet zo lang.
En een cruciaal gegeven hierbij is dat we WETEN dat mensen ontwerpen. Sterker nog, we hebben ook nog een redelijk inzicht in het menselijk ontwerpproces en kunnen dus zoeken naar sporen van dit ontwerpproces. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een metafysische of buitenaardse ontwerper waarvan we ten eerste niet weten of deze bestaan en ten tweede geen flauw benul hebben over hoe een dergelijk proces in elkaar zou zitten. Waarom zou bijvoorbeeld niet gekozen zijn voor simpelweg het evolutionaire mechanisme als ontwerpmethode? En als dit het geval is hoe verschilt 'ontwerp' dan van de huidige naturalistische beschrijving?quote:Daarnaast moet men ook in gedachte houden dat wij vrij snel concluderen of iets ontworpen is of niet, en dat er zelfs disciplines zijn binne de wetenschap die zich specialiseren in de ontwerpherkenning (archeologie en paleontologie zijn natuurlijk bekende voorbeelden, in deze disciplines zoek je naar tekenen van ontwerp in objecten waarvan de ontwerpstatus twijfelachtig is).
De bezwaren gaf ik hierboven al aan. Wij weten dat en hoe mensen ontwerpen. Van zo'n onbekende ontwerper weten we niet of deze bestaat en indien deze bestaat niet hoe deze ontwerpt. Er valt dus niets te detecteren behalve als je uitgaat van een antropomorfe projectie op de ontwerper.quote:ID doet hetzelfde als deze wetenschappers, maar dan in de biologie. Opeens vinden mensen dat het dan geen wetenschap meer is, maar ik moet nog een goed argument tegenkomen dat dat bevestigd.
..en je hebt een aardig indruk waar ID vandaan komt. Het ironische is juist dat de strijd omtrent ID eigenlijk het felst is tussen mensen als Behe en Ken Miller, beiden christen. Miller gaat echter uit van theistische evolutie (bijv. te interpreteren als 'God gebruikt evolutie'), maar mensen als Behe zijn in evolutie het symbool van de kwaadaardige seculiere samenleving die hun conservatief christelijke waarden naar de knoppen helpt.quote:The ultimate goal is to "defeat [scientific] materialism" represented by evolution, "reverse the stifling materialist world view and replace it with a science consonant with Christian and theistic convictions"[2] and to "affirm the reality of God."[3] Its goal is to "renew" American culture by shaping public policy to reflect conservative Christian values.[4]
Ik hoop dat bovenstaande duidelijk maakt wat nou mijn bezwaren zijn tegen ID.quote:Ik hoop dat bovenstaande een antwoord is voor de mensen die zich afvragen wat ontwerp in onze discussie inhoudt, en mensen die zich afvragen hoe mijn geloof in het bovennatuurlijke is ontstaan.
Kan best, maar ik wil toch graag even onderscheid maken tussen gelovige wetenschappers zoals b.v. Miller en ID aanhangers.quote:Trouwens als we het toch over boeken hebben, Allistar McGrath, een prof aan Oxford, heeft een leuk boekje geschreven met de titel The Dawkins Delusion, een kort boekje waarbij hij ingaat op Dawkins laatste boek. Hij is ook lang atheist geweest en is door wetenschap tot geloof gekomen.
Je laatstgenoemde argument is trouwens een lachwekkende dooddoener in discussies met creationisten. Die claimen namelijk bijvoorbeeld 'Zolang niet aangetoond kan worden dat X d.m.v. mutatie en selectie kan onstaan is het ontworpen'. Vervolgens wordt dan in een simulatie aangetoond dat X door middel van mutatie en selectie kan ontstaan en is opeens het argument 'Ja maar iemand heeft de simulatie gemaakt en er moet dus wel een ontwerper zijn.' Op die manier heb je altijd gelijk natuurlijk.quote:Er wordt hier ook gesproken over The Game of Life. Mijn kennis hiervan is beperkt tot wat Dennett in zijn Darwin's Dangerous Idea hierover schrijft. Ik vraag mij af in hoeverre deze analogie werkt. Deze "Game" zou moeten laten zien dat complexe structuren en ontwerp vanzelf kunnen ontstaan, zonder ontwerper. Maar The Game of Life is sowieso gecreerd door een menselijke ontwerper. Ik begrijp dat vanuit de simpele programmeercode interessante structuren kunnen ontstaan, maar dat neemt niet weg dat het systeem nog steeds ontworpen is.
Ik zie dagelijks mensen om mij heen, dus het bestaan van mensen is voor mij bewezen. Het ontstaan van de mens onder gegeven omstandigheden is misschien onwaarschijnlijk, maar het is gebeurd want we zijn hier. God is, net als kabouters, nergens te bekennen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:30 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Je hebt het een aantal keer gehad over de onwaarschijnlijkheid van God en de onwaarschijnlijkheid van kabouters. Zoals je misschien wle weet zijn mensen ook heel onwaarschijnlijk. Denk bijvoorbeeld aan Dawkins boek Climbing Mount Improbable, Dawkins zou het absoluut met deze stelling eens zijn, de meeste wetenschappers zijn di't.
Mijn punt is dat waarschijnlijkheid in dit opzicht niet interessant is. Je kunt niet zeggen, zoals Dawkins dat in zijn nieuwe boek ook probeert te doen, dat God onwaarschijnlijk is, dus hij bestaat niet. Anders zou je ook moeten zeggen dat de mens onwaarschijnlijk is, dus hij bestaat niet. Maar dat is absurd, omdat we weten dat mensen bestaan. We weten overigens van heel veel onwaarschijnlijke dingen dat ze bestaan. Er is dus een groot verschil tussen waarschijnlijk-zijn en actueel-zijn. De mens is actueel, en we vragen ons nu af of God actueel is. Dat God onwaarschijnlijk is heeft geen invloed op de uitkomst van deze vraag, net zoals bij kabouters.
Nu moet je niet het verhaal omdraaien. Ik reageer op andere posts waarin samengevat gezegd werd dat God onwaarschijnlijk is, en dat dus de conclusie gerechtvaardigd is dat hij niet bestaat. Ik reageerde daarop door simpel te stellen dat dit niet het geval is, zie de verschillende objecten (bijv mensen) die ook onwaarschijnlijk zijn op de natuurwetenschappelijke manier, maar toch bestaan. Ik gebruik dit niet zelf als een argument voor het bestaan van God, en dat heb ik ook nooit beweerd. Ik heb gesproken over de andere argumenten, de ontwerpargumenten vooral, maar er zijn ook andere filosofische stellingen, die een cumulatief argument vormen voor het bestaan van God.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:35 schreef wadgem het volgende:
[..]
De mens is een gerealiseerde onwaarschijnlijkheid. God, kabouters, Allah, Thor, de hemeltheepot zijn allen (door mensen verzonnen) onwaarschijnlijkheden die volstrekt even (on)geloofwaardig zijn. Jij hebt er ééntje uitgekozen, die boven de andere verheven zonder rationele grond, je hebt er een groot aantal eigenschappen aan toegedicht, en richt nu je leven naar het bestaan ervan in. Zie je nou écht niet dat dat een beetje raar is?
Dat begrijp ik, maar zou je toch inhoudelijk op mijn post in willen gaan?quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:50 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Nu moet je niet het verhaal omdraaien. Ik reageer op andere posts waarin samengevat gezegd werd dat God onwaarschijnlijk is, en dat dus de conclusie gerechtvaardigd is dat hij niet bestaat. Ik reageerde daarop door simpel te stellen dat dit niet het geval is, zie de verschillende objecten (bijv mensen) die ook onwaarschijnlijk zijn op de natuurwetenschappelijke manier, maar toch bestaan. Ik gebruik dit niet zelf als een argument voor het bestaan van God, en dat heb ik ook nooit beweerd. Ik heb gesproken over de andere argumenten, de ontwerpargumenten vooral, maar er zijn ook andere filosofische stellingen, die een cumulatief argument vormen voor het bestaan van God.
Nee nee, wel goed opletten. Jij bent op dit moment de enige die God als een gegeven beschouwd. Dat maakt de zaak ingewikkeld want voor mij zijn kabouters en frumsels net zo zeer aangetoont als God. De mens bestaat, daar ben je zelf een bewijs van. Dus argumentaties in de richting van de onwaarschijnlijkheid van de mens gaan hier niet op.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:50 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Nu moet je niet het verhaal omdraaien. Ik reageer op andere posts waarin samengevat gezegd werd dat God onwaarschijnlijk is, en dat dus de conclusie gerechtvaardigd is dat hij niet bestaat. Ik reageerde daarop door simpel te stellen dat dit niet het geval is, zie de verschillende objecten (bijv mensen) die ook onwaarschijnlijk zijn op de natuurwetenschappelijke manier, maar toch bestaan. Ik gebruik dit niet zelf als een argument voor het bestaan van God, en dat heb ik ook nooit beweerd. Ik heb gesproken over de andere argumenten, de ontwerpargumenten vooral, maar er zijn ook andere filosofische stellingen, die een cumulatief argument vormen voor het bestaan van God.
Welnu, de hypothese “Er bestaat een God die ons gemaakt heeft en die een duidelijk doel voor ogen heeft met ons dat Hij ons ondubbelzinnig kenbaar gemaakt heeft” is iets waar ik graag de gevolgtrekkingen van zou willen uitzoeken.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:41 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Ik geef je helemaal gelijk, maar ik deel je conclusie hieruit niet. Maar zelfs als ik deze zou delen, ben je nu alweer bezig met een volgende stap. Je bent dan de eerste stap, dat God bestaat voorbij, en hebt geconcludeerd dat hij bestaat, en probeert nu te onderzoeken met welk doel Hij ons dan gemaakt heeft. Dat is natuurlijk interessant, maar dit topic gaat over de vraag of God uberhaupt bestaat.
Dank voor het tijd steken in het maken van deze post. Het is interessant om te lezen. Ik zal er helaas niet uitgebreid op ingaan, mede omdat ik dit geen topic wil maken over ID en de voor- en tegenargumenten hiervoor. Dat is ook irrelevant. Ik ken de werken van Dembski en Behe, ik heb ze allemaal in de kast liggen (ben nog bezig met de nieuwe van Behe). Ik ben ook bekend met de werken van Miller en de tegenargumenten tegen IC, zoals bijvoorbeeld cooption. Mijn mening over Behe is dat zijn theorie erg interessant is, en er op zich leuk wordt bediscussieerd wat IC systemen zijn in de biologie en wat niet. Je kunt in ieder geval stellen dat Behe's werk heeft geleidt tot gerichter onderzoek naar bepaalde biologische aspecten. Behe zelf heeft veel over cooption te zeggen, bijvoorbeeld bij het bacterieel flagellum, dat de gegeven cooption theorie voor het ontstaan hiervan om bepaalde redenen niet klopt. Punt is dat er een wetenschappelijke discussie over IC gaande is die nog niet is afgelopen, en ik volg deze met interesse, maar het is geen hoofdbestanddeel voor mijn geloof in God.quote:
Het probleem met het finetuning argument vind ik, dat het eigenlijk geen argument is. Voor mij behoeft het niet meer uitleg dan bijvoorbeeld het geluk dat je tien keer zes achter elkaar met een dobbelsteen gooit – het is onwaarschijnlijk, maar het is blijkbaar gebeurd. Om daar dan iets achter te zoeken, vind ik vergezocht.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:05 schreef jdschoone het volgende:
Ikzelf steek het meeste waarde, als je dat zou willen weten, in de kosmische argumenten, de zogenaamde fine0-tuning argumenten of anthropic principle argumenten. Ik zie dat je erg gelezen bent in deze stof, dus ik hoef vast niet uit te leggen wat ik ermee bedoel. Ik vraag mij wel af wat jij ervan vind.
Fine-tuning prullebak. Het heelal lijkt heel netjes precies in elkaar gepast vanuit een menselijk perspectief. Wat mij betreft is het heel simpel; als de zaken niet perfect kloppen is er helemaal geen universum of iig een heel ander universum en dan hadden wij deze discussie niet gehad.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het probleem met het finetuning argument vind ik, dat het eigenlijk geen argument is.
In hoeverre kan ik verder ingaan op je post? Ik zou nog kunnen aangeven, maar dat is vanzelfsprekend, dat jij zegt over mij dat ik in God geloof zonder rationele gronden. Zoals ik in al mijn posts benadruk is dit niet waar, ik geloof juist op rationele gronden, waarbij ik er een boel heb genoemd in mijn vorige posts.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 14:51 schreef wadgem het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar zou je toch inhoudelijk op mijn post in willen gaan?
Nog een goede reply. Ik moet zeggen dat het niveau hier steeds hoger begint te worden qua discussie.quote:Welnu, de hypothese “Er bestaat een God die ons gemaakt heeft en die een duidelijk doel voor ogen heeft met ons dat Hij ons ondubbelzinnig kenbaar gemaakt heeft” is iets waar ik graag de gevolgtrekkingen van zou willen uitzoeken.
...en meer...
Ik vind het persoonlijk veel te veel krediet voor Behe om te zeggen dat nu bepaalde zaken gericht worden onderzocht. Dergelijke onderzoeken vonden gewoon plaats voordat Behe op de proppen kwam met IC en zouden ook gewoon plaats hebben gevonden als Behe er niet was geweest. Behe is ook helemaal niet geinteresseerd in serieuze wetenschappelijke discussie. Zijn kruistocht voert hij in de populaire media, niet in wetenschappelijke journals. Stellen dat er een 'wetenschappelijke discussie' gaande is, lijkt me dan ook overdreven. De meeste wetenschappers nemen niet de moeite om Behe te bediscussiëren, maar er zijn een aantal wetenschappers die bang zijn dat een dergelijke apathische houding uiteindelijk schadelijk zal zijn voor het wetenschappelijk onderwijs, met name in de VS.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:05 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Dank voor het tijd steken in het maken van deze post. Het is interessant om te lezen. Ik zal er helaas niet uitgebreid op ingaan, mede omdat ik dit geen topic wil maken over ID en de voor- en tegenargumenten hiervoor. Dat is ook irrelevant. Ik ken de werken van Dembski en Behe, ik heb ze allemaal in de kast liggen (ben nog bezig met de nieuwe van Behe). Ik ben ook bekend met de werken van Miller en de tegenargumenten tegen IC, zoals bijvoorbeeld cooption.
Mijn mening over Behe is dat zijn theorie erg interessant is, en er op zich leuk wordt bediscussieerd wat IC systemen zijn in de biologie en wat niet. Je kunt in ieder geval stellen dat Behe's werk heeft geleidt tot gerichter onderzoek naar bepaalde biologische aspecten.
Behe zelf heeft veel over cooption te zeggen, bijvoorbeeld bij het bacterieel flagellum, dat de gegeven cooption theorie voor het ontstaan hiervan om bepaalde redenen niet klopt. Punt is dat er een wetenschappelijke discussie over IC gaande is die nog niet is afgelopen, en ik volg deze met interesse, maar het is geen hoofdbestanddeel voor mijn geloof in God.
Hij zegt gewoon net als bijvoorbeeld YECs over het fossielenbestand zeggen 'dat is niet goed genoeg'. Gewoon blijven ontkennen en je eigen definities af en toe eens wat flexibeler maken; de 'moving goalpost fallacy'.quote:on cross-examination, Professor Behe was questioned concerning his 1996 claim that science would never find an evolutionary explanation for the immune system. He was presented with fifty-eight peer-reviewed publications, nine books, and several immunology textbook chapters about the evolution of the immune system; however, he simply insisted that this was still not sufficient evidence of evolution, and that it was not “good enough.” (23:19 (Behe))
Die indruk kreeg ik al.quote:Ikzelf steek het meeste waarde, als je dat zou willen weten, in de kosmische argumenten, de zogenaamde fine0-tuning argumenten of anthropic principle argumenten. Ik zie dat je erg gelezen bent in deze stof, dus ik hoef vast niet uit te leggen wat ik ermee bedoel. Ik vraag mij wel af wat jij ervan vind.
Dat ben ik niet met je eens, het bewijs hebben we al met het gebruik van evolutionaire algoritmes in de ingenieursdisciplines. Daar zitten in principe geen bewuste ontwerpkeuzes in. Het is niet veel anders dan een aantal snel reproducerende organismen in een willekeurige omgeving gooien en kijken wat het resultaat is. Hetzelfde gebeurt bij de meest geavanceerde evolutionaire algoritmen met als verschil dat wij de omgeving / het fitnesslandschap definiëren oftewel wij stellen in principe aan waarop geselecteerd wordt zoals bijvoorbeeld 'de grootte van de luchtweerstand'.quote:Los hiervan haal je wel een interessant filosofisch punt aan. Moeten we aannemen dat als God iets ontwerpt het op menselijk ontwerp zal lijken. In de eerste plaats kan God natuurlijk dingen op een manier maken zodat je niet kunt afleiden dat het ontworpen is. Aan de andere kant is ontwerp een vrij universeel begrip.
Van bevers weten we weer dat ze dammen bouwen en hoe ze die bouwen, dus dat is eigenlijk weer 'handelen met voorkennis'. Bovendien kun je je nog afvragen in hoeverre er sprake is van een 'ontwerp', laat staan een bewust ontwerp. Is geëvolutioneerd gedrag waarbij een bever steeds takjes op een bepaalde plek neergooit ontwerp? Heeft de bever de intentie om een dam te bouwen?quote:Wij zouden ook ontwerp van aliens kunnen herkennen, of ontwerp van bepaalde dieren (dam van een bever).
Natuurlijk, maar daar moet je dan wel duidelijke criteria voor hebben en niet zoals bijvoorbeeld in de ID discussie gewoon kritiek leveren op de bekende evolutionaire principes en vervolgens ontwerp willen concluderen. Dat is geen bewijs voor ontwerp, dat is gewoon een 'god of the gaps'.quote:Als wij ontwerp zien in iets waar de mens geen invloed op heeft kunnen hebben (bijvoorbeeld de natuurwetten) dan moet je in mijn optiek kunnen zeggen dat iemand anders dan de mens dit dus ontworpen heeft.
Hoe gaan we weten dat het een onderzeeboot betreft?quote:Als we een onderzeeboot op Uranus vinden, gegeven dat mensen nog nooit op Uranus zijn geweest, is het dan een antropomorfe projectie om te zeggen dat het dus ontworpen is door iets anders dan mensen?
Dat doe ik dus, omdat ik denk dat de meeste gelovigen die zeggen dat ze bepaalde zaken doen ‘omdat het Gods wil is‘ deze of onderschrijven, of naar mijn mening zouden moeten onderschrijven. (Of een sterkere variant van de hypothese.)quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 15:27 schreef jdschoone het volgende:
In eerste instantie is jouw hypothese een samentrekking van de hypothesen: "God bestaat", "God heeft een doel voor ogen met ons", "Gods doel met ons is ons ondubbelzinnig kenbaar gemaakt".
Dat is zo, maar het belang ervan is voor mij, dat als je bovenstaande hypothese afzwakt, je ook de fundering onder georganiseerde religies weghaalt, en dat je Godsbeeld zwakker wordt, tot het punt waarop ik me afvraag wat God aan verklaring toevoegt, meer dan bijvoorbeeld kabouters.quote:Ik probeerde de discussie vooral te voeren over deze eerste subhypothese, maar merk dat jij het graag over de twee anderen hebt, maar ik zeg nogmaals, de uitkomst van deze hebben geen invloed op het wel of niet bestaan van God.
Dat klopt. Maar het punt is ook niet of een individueel tot een bepaalde overtuiging kan komen – dat kan zeker. Het punt is, hoe kan het dat zo velen tot tegenstrijdige verklaringe komen? Bijvoorbeeld:quote:Maar mocht dit gebeurd zijn, en je komt tot deze conclusie, dan is dat een interessante conclusie, maar het is niet mijn conclusie en tevens niet de conclusie van miljoenen andere mensen die hetzelfde proces hebben gemaakt.
Natuurlijk versimpelt één God de kwestie, maar ik denk niet dat dat een reden is. Ik kan ook argumenten noemen, zoals ik heb gedaan, dat een team van Goden bij de schepping van iets complex ook wel plausibel is. Ja, ik zou zelfs kunnen zeggen dat het Hebreeuwse Elohim een meervoudsvorm is. Het simpelste model is lang niet altijd het accuraatst.quote:Jodendom Christendom en Islam zijn dan aan elkaar verwant, bevatten het overgrote deel van de wereldbevolking en gaat nogmaals uit van een God die op dit moment op zeer beperkte manier wonderen verricht, terwijl je bij hindoeisme eerder zou moeten merken dat er Goden zijn die veel invloed op de wereld uitoefenen. Bovendien versimpelt 1 God überhaupt de gehele kwestie.
Inderdaad, er kan best een doel zijn. Maar wat is nu de kans dat jíj het goede doel vindt, als je om je heen kijkt? Zijn het toch niet de Arminianisten? Of de Jehovah's? Of de Mormonen? Of de wederdopers? Of de Katholieken? Of de Oud-Katholieken? Of de Moslims? Maar welke moslims? De Soennieten misschien?quote:Mijn punt blijft dat je door onderzoek te doen, in een zeer redelijke tijd, een conclusie kunt trekken omtrent het doel van God. Dat er verschillende conclusies getrokken worden wil niet zeggen dat er geen doel is, of dat dit doel niet kenbaar is gemaakt, of dat God dubbelzinnig is. Maximaal zou het kunnen zeggen dat wij niet achter het doel komen om een bepaalde reden, maar dat zou net zozeer aan onze eigen intellectuele capaciteiten kunnen liggen, en niet aan God zelf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |