Ik denk dat ik niet geloof in de God die jij zo graag bewezen wilt zien. Verder vertrouw ik wel op God wat betreft jouw bekering. Als het aan mij zou liggen, dan was ik wel wat drukker geweest.quote:Op maandag 20 augustus 2007 10:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een en ander valt wetenschappelijk te bewijzen. Het zou zinloos zijn als God zichzelf zou "bewijzen" zonder bewijs. Waarom heb je zo weinig vertrouwen in God?
Baal is simpelweg een demoon of zelfs een andere naam voor satan zelf, evenals een seth, shiva, hermes, etc. Ik verzin dat niet zelf maar lees dat van mensen die ingewijd zijn in de oude mysteriën, dus ik vertrouw erop dat hun informatie correct is.quote:Op maandag 20 augustus 2007 08:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoho, even wat rechtzetten. Duivelsaanbidders? Zover ik weet hadden de Kaänieten andere Goden. Zoals de Joden in die tijd ook hadden, trouwens. Dacht je dat elke Jood toendertijd zich strikt hield aan 1 God? Als je de teksten leest, zie je dat er een polytheïstisch gedachtengoed was onder de Joden, en dat het niet bepaald waarschijnlijk is dat alle Joden slechts 1 God aanbaden. Ashera en Baäl zijn slechts 2 Goden die naast JHWH werden aanbeden.
Eén van de minst mooie aspecten van het Joodse geloof is, dat ze wellicht een primeur hebben op het gebied van intolerantie tegenover andersgelovigen. Dat is best grappig, als je bedenkt dat veel van het Christendom tegenwoordig om tolerantie en respect draait. De basis van het Christendom, het Jodendom, was echter bijzonder intolerant en denigrerend tegenover andere Goden, waarbij de "heidenen" dat vrijwel nooit tegenover de Joden geweest zijn. Die konden altijd wel een extra God erbij hebben. Eén mogelijke reden daarvoor is wellicht de deportaties van de Joden; hun heiligdommen waren verwoest, ze kregen het idee dat ze hun religie niet buiten Israël konden beleiden ( zie de Psalmen ), en de profeten wisten hun ook nog es te vertellen dat dit Gods gerechtigheid was.
De bijbel schildert die andere goden ook erg primitief af. Onterecht, vind ik. "Ze hebben een mond, maar praten niet. Ze hebben ogen, maar ze zien niks". De Bijbel pretendeert alsof de Kaänieten hun beeldjes verafgoden. Flauwekul natuurlijk. De beeldjes waren een poging om zich tot iets te richten, om een bepaald Godsbeeld te maken van hun God. Net zoals de profeten gedaan hebben, die hadden net zo goed een Godsbeeld. Alleen deden ze dat op een andere manier, want zij hadden immers de Thora waarin letterlijke beeldvorming verboden werd. In dat zicht vind ik het ook nog es vrij hypocriete sneren. Dacht je dat God letterlijk tot de mensen sprak? Dat er een stemmetje uit de hemel kwam, en dat mensen daar naar luisterden? Of dat Hij de zaken letterlijk ziet? Als je dat denkt, ben je net zo goed bezig een primitief Godsbeeld te vormen.
Beetje nuance zou je sieren.
Ja, dat doen mensen nog wel es, alles wat anders is dan hun God op het stapeltje " duivels" gooien. Ik neem aan dat je Marduk, Tiamat of Zeus ook demonen vindt dan? Baal was onder andere de God van vruchtbaarheid en regen. Daar is weinig duivels aan, hoor.quote:Op maandag 20 augustus 2007 11:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Baal is simpelweg een demoon of zelfs een andere naam voor satan zelf, evenals een seth, shiva, hermes, etc. Ik verzin dat niet zelf maar lees dat van mensen die ingewijd zijn in de oude mysteriën, dus ik vertrouw erop dat hun informatie correct is.
Nee, ik heb het van de mensen die beweren dat Satan de enige ware god van deze wereld is en zijn metgezellen zijn de lichtwezens en helpers van de mensheid. Ze hangen een omgekeerde versie van het christendom aan, waarin Yahweh de kwaaie wordt en de slang de goeie. Dit is gnostische, kabbalistische en mystieke leer. En inderdaad, al die goden die je noemt slaan op dezelfde figuur/figuren. Er zijn vele namen voor dezelfde godheden of eigenlijk godheid aangezien meerdere goden vaak 1 en dezelfde figuur symboliseren, de zon die door de hemel reist als de heilige zoon = gereïncarneerde vader en de maan als moeder (isis). Ook worden ze vaak met dezelfde (zonne)symbolen aangeduid. Aan al die goden werd dan weer speciale betekenis gegeven, zoals de bliksemgod, god van de landbouw etc. maar de basis is vaak hetzelfde en zo is baal dan ook de zonnegod van de Kanaänieten.quote:Op maandag 20 augustus 2007 11:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat doen mensen nog wel es, alles wat anders is dan hun God op het stapeltje " duivels" gooien. Ik neem aan dat je Marduk, Tiamat of Zeus ook demonen vindt dan? Baal was onder andere de God van vruchtbaarheid en regen. Daar is weinig duivels aan, hoor.
Maar als jij dat graag wilt geloven ( of zoals je zelf zegt, "daarop wilt vertrouwen" ), dan is dat jouw zaak![]()
Ik persoonlijk niet.quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:58 schreef Mutant01 het volgende:
Ik heb even een korte offtopic vraag aan de niet-gelovigen onder ons. Geloven jullie in geesten? Of het paranormale?
Nee, dat is even onzinnig als het geloven in een almachtig wezen die weet wat jij denkt.quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:58 schreef Mutant01 het volgende:
Ik heb even een korte offtopic vraag aan de niet-gelovigen onder ons. Geloven jullie in geesten? Of het paranormale?
Buiten dat heb je geen last meer van een almachtig wezen dat je geest kan lezen en elke actie wat je doet controleert, zelfs na je dood.quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:26 schreef wijsneus het volgende:
Het niet geloven in een god heeft als bijkomend voordeel dat alle verhaaltjes over demonen, geesten, astrologie, paranormale krachten, engeltjes, wonderen en andere sprookjestoestanden ook plotseling naar het rijk der fabelen kunnen worden verwezen.
Kortom: Ik leef niet in een magisch heelal. Geloof me dat ruimt lekker op. Dit maakt mij vrijer dan enige religie mij kan beloven.
Dat lijkt me inderdaad heel vervelend zeg...quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:31 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Buiten dat heb je geen last meer van een almachtig wezen dat je geest kan lezen en elke actie wat je doet controleert, zelfs na je dood.
Deist worden lost dat weer op.quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:35 schreef Dwerfion het volgende:
Dat lijkt me inderdaad heel vervelend zeg...
Ja.quote:Op maandag 20 augustus 2007 12:58 schreef Mutant01 het volgende:
Hey, dat verbaast me eigenlijk Haushofer. Waarom geloof je wel in het paranormale? Of is het paranormale misschien niet kenbaar voor ons?quote:
Ervaringquote:Op maandag 20 augustus 2007 13:47 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Hey, dat verbaast me eigenlijk Haushofer. Waarom geloof je wel in het paranormale? Of is het paranormale misschien niet kenbaar voor ons?
Je schreef eerder over een religieuze ervaring. Die schreef je toe aan jezelf, niet aan iets van buitenaf. Waarom een ervaring met het paranormale niet aan jezelf toeschrijven?quote:Op maandag 20 augustus 2007 14:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
ErvaringEen verklaring ervoor heb ik niet, maar het bestaat wel.
Ja, dat zou kunnen, ik stelde dan ook dat ik het niet kan verklarenquote:Op maandag 20 augustus 2007 14:08 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je schreef eerder over een religieuze ervaring. Die schreef je toe aan jezelf, niet aan iets van buitenaf. Waarom een ervaring met het paranormale niet aan jezelf toeschrijven?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |