Je bent een nobel persoon. Maar geloof mij nou maar: Als de kwestie andersom is, aarzelt niemand om TS voor die 10% te naaien. In dit soort zaken is edelmoedigheid dom. De kopers wisten waarz e aan begonnen. Het contract is ze uitgelegd bij het tekenen (als het goed is), dus ze kenden de risico's. Er zijn voldoende uitweggetjes tussendoor als je de boel niet rondkrijgt. Maar als je de boel niet rondkrijgt en gewoon op zijn beloop laat, dan zou TS gek zijn als ie NIET de contractuele boete zou opeisen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:12 schreef Nachtdier het volgende:
[..]
Verklaar dat idee eens? Waarom zou ik het bij voorbaat al voor de kopers opnemen?
Nee, ik neem het niet voor de kopers op. Die zijn laks en fout geweest dus die hebben een probleem. Maar om dan gelijk die 10% van de koopsom te eisen, desnoods via de rechter en via beslaglegging en al, dat vind ik ver gaan. Je hebt het dan al snel over een jaarsalaris vermoed ik en ik denk niet dat de schade voor TS zo groot is.
TS loopt schade op, en volkomen terecht dat ie die schade vergoed wilt zien. Maar niet opeens x keer zoveel. Ik kan me niet voorstellen dat de schade 10% van de koopsom bedraagt namelijk. Dat ze er niet zomaar mee wegkomen vind ik volkomen terecht. Dan hadden ze maar beter moeten nadenken.
That's my opinion. Het lijkt op profiteren van met als doel financieel gewin van TS. Logisch, want hij schiet er mee in.
Maar aan de manier waarop TS zich opstelt krijg ik echter meer het idee dat TS hiervan ernstig wil profiteren, omdat het nu eenmaal is vastgelegd op papier.
Dat koper zijn verplichtingen niet op tijd nakomt, leidt niet tot het automatisch ontbinden van de overeenkomst. De leveringsplicht blijft bestaan, maar verkoper hoeft pas te leveren als koper aan de verplichting voldaan heeft. Verkoper moet koper in de gelegenheid stellen alsnog aan de verplichtingen te voldoen, en in gebreke stellen als koper dan nog niet de verplichtingen nakomt, met als duidelijke consequentie dat verkoper ervanuit gaat dat bij het niet nakomen van afgesproken verplichtingen voor een bepaald moment, de koper de overeenkomst wenst te ontbinden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 16:46 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik ben niet zo thuis in deze materie (ofschoon ik net een huis verkocht en gekocht heb) maar is dit werkelijk waar? Bestaat er een rechtsregel op grond waarvan TS zijn huis niet nu al (weer) in de verkoop mag gooien? Er bestaan rechtsregels over de levering terwijl er al een eerdere leveringsverplichting bestaat (de levering is in principe geldig, maar er ontstaat een schadevergoedingsverplichting jegens degene met de oudere aanspraken op levering), maar een huis te koop zetten houdt niets meer in dan de uitnodiging tot het doen van een bod. Dat staat nog erg ver van levering verwijderd.
Wat precies de reden is dat TS niet te hard van stapel moet lopen. De snelheid waarmee TS meent recht te hebben op de boete, doet in ieder geval vermoeden dat TS niet ter goeder trouw handelt, in juridische zinquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je bent een nobel persoon. Maar geloof mij nou maar: Als de kwestie andersom is, aarzelt niemand om TS voor die 10% te naaien.
Volgens mij doet goede trouw, in juridische zin, helemaal niet ter sprake. TS en wederpartij hadden een afspraak en wederpartij komt die afspraak niet na, klaar. Je hoeft niet te goeder trouw te zijn om aanspraak te maken op een boetebeding. Los van het feit dat ik niet snap waarom TS niet te goeder trouw zou zijn, als het in casu relevant was. Hij is misschien niet soft, maar hij speelt het spel volgens de regels. Waar kwader trouw dan vandaan zou moeten komen is mij een raadsel.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:32 schreef Inekris het volgende:
[..]
Wat precies de reden is dat TS niet te hard van stapel moet lopen. De snelheid waarmee TS meent recht te hebben op de boete, doet in ieder geval vermoeden dat TS niet ter goeder trouw handelt, in juridische zin
Nou ja, het is gewoon zo dat 'men' nogal makkelijk is als het om jouw geld gaat. Het is hardstikke makkelijk om een ander een gemene onaardige rotzak te noemen als jij zelf niet zit met de financiėle consequenties en heel makkelijk om over internet de nobele ridder uit te hangen ['ik zou dat nooooit doen'.... surequote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:36 schreef Meneermax het volgende:Als je netjes binnen de termijnen werkt is het ook weer niet goed?
Dat zeg ik ook niet, maar het bestaan van de ene verkoopovereenkomst hoeft de verkoper op zichzelf niet te beletten dezelfde zaak aan iemand anders te verkopen of in ieder geval daartoe onderhandelingen te starten, voorzover de bewuste zaak nog aan niemand geleverd is. Zoals gezegd, dat kan leiden tot schadeplichtigheid voor de verkoper, maar er bestaat m.i. geen rechtsregel op grond waarvan TS niet vannacht nog zijn huis wederom te koop zou mogen zetten.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:30 schreef Inekris het volgende:
[..]
Dat koper zijn verplichtingen niet op tijd nakomt, leidt niet tot het automatisch ontbinden van de overeenkomst.
en wat zou dat? Dat TS voortvarend gebruik maakt van zijn rechten en bij de eerste gelegenheid aanspraak maakt op betaling van de boete en de schadevergoeding, doet niets af aan die rechten. Bovendien heeft TS wel degelijk concreet en reeel belang bij slagvaardigheid. Hij moet zo snel mogelijk alsnog van zijn huis af en dat betekent zo snel mogelijk in zee met kopers die wel financieel voldoende draagkrachtig zijn. Inmiddels mag TS er vanuitgaan dat de huidige kopers die draagkracht niet hebben, zij hebben dat notabene zelf verklaart. Geen wonder dat TS niet wacht met ingebrekestellingen maar zo snel mogelijk formeel van deze 'kopers' verlost wil zijn.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:32 schreef Inekris het volgende:
[..]
Wat precies de reden is dat TS niet te hard van stapel moet lopen. De snelheid waarmee TS meent recht te hebben op de boete, doet in ieder geval vermoeden dat TS niet ter goeder trouw handelt, in juridische zin
Opnieuw te koop aanbieden kan, nieuwe onderhandelingen starten kan ook, maar daadwerkelijk aan iemand anders verkopen kan (nog) NIET. Er is immers nog steeds een koopovereenkomst waarbij de koper weliswaar in verzuim is, maar die nog niet ontbonden is. Levering staat hier ook los van, niet leveren (of beter: niet afnemen) ontbindt de oude koopovereenkomst nog niet.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 23:53 schreef Argento het volgende:
Dat zeg ik ook niet, maar het bestaan van de ene verkoopovereenkomst hoeft de verkoper op zichzelf niet te beletten dezelfde zaak aan iemand anders te verkopen of in ieder geval daartoe onderhandelingen te starten, voorzover de bewuste zaak nog aan niemand geleverd is.
Nee. Vragen en laten zijn 2 dingen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 00:18 schreef Meneermax het volgende:
klopt dus onderhandelen ook niet. Want wat als ik overeenstemming bereik? dan zit ik in feite al mondeling vast aan verkoop.
Dat is onzin... Zolang TS nog niet geleverd heeft kan hij verkopen wat hij wil, dat kan schadeplichtigheid opleveren, maar dat is niet relevant voor de vraag an sich of hij nu al kan verkopen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 00:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Opnieuw te koop aanbieden kan, nieuwe onderhandelingen starten kan ook, maar daadwerkelijk aan iemand anders verkopen kan (nog) NIET. Er is immers nog steeds een koopovereenkomst waarbij de koper weliswaar in verzuim is, maar die nog niet ontbonden is. Levering staat hier ook los van, niet leveren (of beter: niet afnemen) ontbindt de oude koopovereenkomst nog niet.
quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 00:06 schreef r_one het volgende:
Opnieuw te koop aanbieden kan, nieuwe onderhandelingen starten kan ook, maar daadwerkelijk aan iemand anders verkopen kan (nog) NIET.
Definieer: "kan"quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 01:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dat is onzin... Zolang TS nog niet geleverd heeft kan hij verkopen wat hij wil, dat kan schadeplichtigheid opleveren, maar dat is niet relevant voor de vraag an sich of hij nu al kan verkopen.
Hij kan niet alleen verkopen wat hij wil hij kan ook leveren wat hij wil.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 01:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is onzin... Zolang TS nog niet geleverd heeft kan hij verkopen wat hij wil, dat kan schadeplichtigheid opleveren, maar dat is niet relevant voor de vraag an sich of hij nu al kan verkopen.
kan in de zin van 'mag' in de zin van 'is bevoegd'quote:
Het gaat om de kosten die je maakt en daarbij komend het ongemak. Een rechter zal iha een lager vergoeding toekennen als jij het huis op de zelfde datum mag leveren. Pas btw op met onderhandelen. Als jij een bod neerlegt en iemand gaat daaop in, dan heb je het huis verkocht, maar je kan niet 2x leveren dus zou de originele koop alsnog doorgaan, dan werkt die 10% jouw kant op,quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 08:57 schreef Meneermax het volgende:
Naja, ook een stukje goed nieuws...de mensen die eerder een lager bod hadden gedaan dan de huidige kopers van ons huis zijn terug in de race. Met een beetje geluk zijn wij het huis snel kwijt. Verandert wat mij betreft echter niets aan de vordering op de eerste kopers. Ik moet immers, zelfs al zou de woning per dezelfde datum als bij vorige kopers geleverd worden, toch weer risico lopen dat de nieuwe kopers de centen ook niet bij elkaar krijgen.
Dus zelfs als alles nu goed gaat ben ik van plan om door te zetten, hoewel ik mij goed kan voorstellen dat de rechter dan (flink?) zal matigen. Ik wil nu gewoon mijn gelijk, klaar, uit.
Dit is dus onzin. Bij koop/verkoop van huizen tussen particulieren kan er alleen schriftelijk tot verkoop worden overgegaan. Dit om zulk soort problemen als de TS nu heeft bewijsbaar te maken voor een onafhankelijke derde (bijv. de rechter).quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 10:04 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Pas btw op met onderhandelen. Als jij een bod neerlegt en iemand gaat daaop in, dan heb je het huis verkocht, maar je kan niet 2x leveren dus zou de originele koop alsnog doorgaan, dan werkt die 10% jouw kant op,
ho pas op, je kunt niet verkopen zonder ontbinding! de overeenkomst is immers reeds tot stand gekomen, dat overdracht nog niet plaats heeft gevonden en de betalingsverplichting niet wordt nagekomen doet hier niets aan af.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:31 schreef Meneermax het volgende:
[..]
Nee, ik ga lekker niets doen. Dat ik opnieuw mijn woning in de verkoop moet gooien, extra lasten heb, gewoon een rechtsgeldige overeenkomst met ze had, zij ontzettend laks bezig zijn geweest is mijn risico wil je zeggen?
Stel dat jij een arbeidsovereenkomst hebt voor een jaar, die na een jaar stilzwijgend wordt verlengd. Als jouw baas dan na het verlopen van dat jaar gaat zeiken dan pik je dat toch ook niet? Gaat hier wel om 30.000 euro plus schade maat!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |