De begrippen zijn gewoon onverenigbaar. Monotheïsme is 1 god, aparte entiteit, bij pantheisme is god in alles wat is, je hebt dan dus geen aparte entiteit los van alles wat is. Het kan niet. Toch?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 21:59 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Ja, maar dat zeg JIJ. Ik ga geen uitleg vragen.
Ligt eraan hoe je het interpreteert, alles kan een stukje god zijn, of een stukje "van" god...quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De begrippen zijn gewoon onverenigbaar. Monotheïsme is 1 god, aparte entiteit, bij pantheisme is god in alles wat is, je hebt dan dus geen aparte entiteit los van alles wat is. Het kan niet. Toch?
Juist.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 22:24 schreef stonecoldcrazy het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je het interpreteert, alles kan een stukje god zijn, of een stukje "van" god...
neej precies monotheisme heeft maar 1 belichaming van maar 1 god..quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God, de Heilige Geest, is overal, in het christendom dan, maar niet ín alles. Als je zegt dat god in de bomen, de dieren, de mensen, de tafels, de stoelen, de straattegels, de treinrails is, is dat pantheïsme en niet monotheïsme.
Maar staat dat niet in de bijbel dan??quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God, de Heilige Geest, is overal, in het christendom dan, maar niet ín alles. Als je zegt dat god in de bomen, de dieren, de mensen, de tafels, de stoelen, de straattegels, de treinrails is, is dat pantheïsme en niet monotheïsme.
Oh sorry, ik had verkeerd gelezen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 20:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Is het hele reincarnatieverhaal niet gewoon een verkapte vorm van pantheisme?
Daar ben je dus wel zelf bij.quote:Op zondag 19 augustus 2007 14:56 schreef Loppe het volgende:
[..]
Je doet goede dingen tegenover andere mensen, dus het is een win-win situatie. Maar het is bijna niet mogelijk omdat er dan van je geprofiteerd wordt.
Nee, God is een aparte entiteit en niet 1 met alles wat is. Maar ik vroeg me dus af wat de godheid is in reincarnatie, want in hindoeisme heb je weer allerlei goden, in boeddhisme niet, wat is de versie van de selfproclaimed gereincarneerden?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 23:45 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Maar staat dat niet in de bijbel dan??
Ik weet niet zo goed wat WiFi is. Ik ben nog van de oude stempel, met DOS-commando's, zoals je hebt gezien.quote:Op maandag 20 augustus 2007 02:24 schreef jiva het volgende:
[..]
Nee, die zit doorgaans niet direct op de pc aangesloten. Na die tunnel van licht (utp) komt de glasvezel maar dat gaat zo snel dat het meer als een flits is. Wifi?
Dat wordt lastig!quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 20:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is wel handig om te weten waar het nu precies over gaat, waar geloven jullie nou eigenlijk precies in.
Zoals al eerder gezegd: ik ben agnost. Het geloof in reïncarnatie hoeft niet noodzakelijk ook het geloof in een almachtige, alwetende etc, god in te houden. Ik zal mijn dames eens vragen, of ze in god geloven. Volgende week zie ik er weer een.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 23:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, God is een aparte entiteit en niet 1 met alles wat is. Maar ik vroeg me dus af wat de godheid is in reincarnatie, want in hindoeisme heb je weer allerlei goden, in boeddhisme niet, wat is de versie van de selfproclaimed gereincarneerden?
Sorry? wat bedoel je met de rest?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 01:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
oke, duidelijk, en de rest?
Alles is één. Alles komt voort uit God.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De rest van de mensen die erin gelooftquote:Op woensdag 22 augustus 2007 01:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Sorry? wat bedoel je met de rest?
tuurlijk komt alles niet voort uit god..quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:02 schreef Loppe het volgende:
[..]
Alles is één. Alles komt voort uit God.
In reïncarnatie, bedoel je? Nou, anthroposofen geloven wel in god en zien christus zelfs als de sleutel of het draaipunt van de geschiedenis. Boeddhisten geloven niet in god, of tenminste niet per se. Diverse anderen die ik ken wel. Vaak is ook sprake van een goddelijke, alles vergevende energie, die ons na de dood opvangt en binnennodigt.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De rest van de mensen die erin gelooft
Oke, en nu in dit topic. Want volgens mij zijn er nog veel meer mensen hier die in erin geloven.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 22:47 schreef Kees22 het volgende:
[..]
In reïncarnatie, bedoel je? Nou, anthroposofen geloven wel in god en zien christus zelfs als de sleutel of het draaipunt van de geschiedenis. Boeddhisten geloven niet in god, of tenminste niet per se. Diverse anderen die ik ken wel. Vaak is ook sprake van een goddelijke, alles vergevende energie, die ons na de dood opvangt en binnennodigt.
Maar ja, je weet zelf hoe er voortdurend discussies zijn onder christenen onderling en nog meer tussen andere godgelovigen. Dus ik laat iedereen maar een beetje voor zichzelf spreken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |