Het voornaamste verschil tussen wat je met je compact en met een DSLR op dit gebied kunt doen is spelen met scherptediepte. Food is bij uitstek een onderwerp dat daar om vraagt, kijk maar naar de voorbeelden die je aanhaalde.quote:Op zondag 2 september 2007 21:04 schreef Pilootje het volgende:
Ik wil er best serieus mee aan de slag gaan dus het mag op zich wat kosten, maar aangezien ik er professioneel voorlopig niks mee wil gaan doen wil ik er ook weer geen duizenden euro's aan besteden.
Het is sowieso wel handig om minstens één zoomlens bij een reflex aan te schaffen, het blijft namelijk hoogstwaarschijnlijk niet bij foodfotografie en niet elke taak kun je met een macrolens doen.hoewel....quote:Op maandag 3 september 2007 00:38 schreef dvr het volgende:
Waar ik nog wel een beetje over twijfel is of je perse een macrolens moet hebben.
De Canon 50mm 2.5 die je noemt, is een 1:2 macrolens. Ik zou dan eerder voor de 60mm 2.8 gaan, die is wel 1:1.quote:Op zondag 2 september 2007 23:26 schreef dvr het volgende:
[..]
Olympus E-510 met Zuiko 50mm f2.0 macro (groot voordeel voor dit werk: live view)
Canon 400D met Canon 50mm f2.5 macro (voordeel: lensbehoud bij evt. latere overstap naar full frame camera)
Nikon D80 met ?? (voordeel: lensbehoud bij evt. latere overstap naar full frame camera)
Voor foodfotografie ben je die 1:1 niet echt hard nodig, dan nouvelcuizuinige is volgens mij alweer redelijk passéquote:Op maandag 3 september 2007 08:29 schreef Elefes het volgende:
[..]
De Canon 50mm 2.5 die je noemt, is een 1:2 macrolens. Ik zou dan eerder voor de 60mm 2.8 gaan, die is wel 1:1.
Beginnen met het verlichten van een suikerklontje of een biscuitje, net zo lang tot je alle vorm en structuur daarvan in de vingers hebt. Daarna iets gecompliceerders proberen. Is tijdrovender dan het klinkt.quote:Verder is het volgens mij echt ontzettend moeilijk om eten goed op de foto te krijgen, dus verwacht er niet al te veel van (vooral niet in het begin).
Denk even na wat je wilt. Lichttenten zijn perfect voor stock- en productfotografie, om losse voorwerpen zo neutraal mogelijk te belichten tegen een neutrale (meestal witte) achtergrond. Maar is dat wel wat je wilt? Ik krijg de indruk dat jij meer zoekt in de richting van kookboekfoto's. Dan wil je geen neutraal licht, dan wil je textuur zien. En daar is een lichttent niet voor bedoeld.quote:Op maandag 3 september 2007 19:59 schreef Pilootje het volgende:
Oke stond vandaag op het punt om te bestellen, vandaag in de winkel de EOS 400D met de canon ef 50mm f/2.6 macrolens in me handen gehad. Beviel me prima. Alleen in de winkel 100 euro duurder als op internet. Maar omdat ik met de camera alleen waarschijnlijk toch geen goede compositie krijg zat ik er aan te denken om zoiets er bij te bestellen: http://www.cameraland.nl/(...)irtuemart/Itemid,26/
Dan heb ik dus de camera, macrolens, statief, en een mooie opnametent. Wat ik dan nog moet hebben is goede verlichting. Dan ben ik toch redelijk goed op weg ?
Ja, maar vergeet ook geen snel/ruim geheugenkaartje en een reservebatterij voor de camera (of een netvoedingsadapter voor in de 'studio'). Bij het statief is het handig als hij zo'n middenstang heeft die gemakkelijk naar boven en beneden kan worden bewogen, en als de kop waar de camera op zit makkelijk alle richtingen op te zwenken is.quote:Op maandag 3 september 2007 19:59 schreef Pilootje het volgende:
Dan heb ik dus de camera, macrolens, statief, en een mooie opnametent. Wat ik dan nog moet hebben is goede verlichting. Dan ben ik toch redelijk goed op weg ?
Ik heb de FX10 als snapshotcameraatje gekocht laatst, ben er nog niet echt mee aan de gang gegaan, maar de eerste indruk is goed. Erg simpele bediening, volgens mij is de kwaliteit goed en de ontspanvertraging valt mij alles mee. Onthoud wel dat het een compactcamera is, daar heb je altijd wat meer ontspanvertraging.quote:Op maandag 3 september 2007 21:17 schreef MissyMirjaM het volgende:
heeft er hier iemand ervaring met/een mening over de PANASONIC Lumix DMC-FX12 ?
ik wilde eerst voor de casio exilim gaan, maar gezien de waarschijnlijk vrij beroerde kwaliteit van de lens, neig ik toch meer naar deze.
ik zoek een camera met zo min mogelijk afdrukvertraging, is dit een camera die binnen deze prijsklasse daaraan zal voldoen?
nouhou...quote:Op maandag 3 september 2007 23:26 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik heb de FX10 als snapshotcameraatje gekocht laatst, ben er nog niet echt mee aan de gang gegaan, maar de eerste indruk is goed. Erg simpele bediening, volgens mij is de kwaliteit goed en de ontspanvertraging valt mij alles mee. Onthoud wel dat het een compactcamera is, daar heb je altijd wat meer ontspanvertraging.
De FX10 is niet helemaal hetzelfde als de FX12 denk ik, maar de handleiding die ik heb is voor beide camera's, dus het zal niet veel schelen.
Een uitgebreidere review eventueel later, als je wilt
Als ik zo gauw even op dpreview kijk, lijkt het enige verschil tussen de FX10 en de FX12 me, dat de FX12 net een megapixel meer heeft. Als er een prijsverschil is zou ik dan gewoon voor de 6mp gaan persoonlijk (FX10 dus). Maar wellicht is het ook handig om een camera met wat meer groothoek te hebben? Panasonic heeft er daar ook een paar van in de collectie, vanaf 28mm. De FX10 en FX12 beginnen bij 35mm.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |