abonnement Unibet Coolblue
pi_52904657
Echte projecten zijn er niet. Het is vooral de hobby van het opstellen van de compositie, de fotografie zelf. De bewerking op de computer. Zo nu en dan zouden de foto's gebruikt worden voor tijdschriften of voor het restaurant zelf. Maar dat is niet het hoofddoel, aangezien daar simpelweg altijd fotograven en stylisten voor worden gebruikt.
Wat mij de laatste tijd wel steeds meer intreseerd is het printen op canvas, maar daar heb ik in principe geen onwijs ingewikkelde camera voor nodig.

Ik heb nu een beetje een richting waar ik in kan zoeken, de Canon 400D en de Nikon D80 spraken mij al een tijdje aan, maar ik wist niet of ze geschikt waren voor mij.

700-800 euro was slecht een wilde gok. 1000 euro is ook geen probleem. ( wat is het toch heerlijk om nog thuis te wonen met zo een budget )
pi_52904991
quote:
Op zondag 2 september 2007 21:04 schreef Pilootje het volgende:
Ik wil er best serieus mee aan de slag gaan dus het mag op zich wat kosten, maar aangezien ik er professioneel voorlopig niks mee wil gaan doen wil ik er ook weer geen duizenden euro's aan besteden.
Het voornaamste verschil tussen wat je met je compact en met een DSLR op dit gebied kunt doen is spelen met scherptediepte. Food is bij uitstek een onderwerp dat daar om vraagt, kijk maar naar de voorbeelden die je aanhaalde.
Een grote sensor is binnen je budget onmogelijk, maar met een gewone APS-C of 4/3 formaat kun je nog steeds aardig met scherptediepte spelen als je een geschikte snelle lens hebt. Mogelijke combinaties zijn bijvoorbeeld:

Olympus E-510 met Zuiko 50mm f2.0 macro (groot voordeel voor dit werk: live view)
Canon 400D met Canon 50mm f2.5 macro (voordeel: lensbehoud bij evt. latere overstap naar full frame camera)
Nikon D80 met ?? (voordeel: lensbehoud bij evt. latere overstap naar full frame camera)

Accessoires: Statief + Kop, licht/flits installatie.

Reken op kosten voor het geheel op zo'n 1100-1500 euro, maar als je het zakelijk kunt opvoeren zit je weer in de richting van je budget
pi_52905701
Ik ben me nu een beetje aan het verdiepen in de Canon eos 400D en de Nikon D80. Ik ga jou combinaties eens op internet opzoeken. Alvast hardstikke bedankt. Het geld is in principe geen probleem, alleen zou het zonde zijn als ik met een een dergelijke opstelling niet uit de voeten kan vanwege onbekwaamheid. Dus ik ga eens kijken of ik een dergelijke camera eens kan uittesten voor mezelf.
pi_52906759
Succes alvast! Als je de basisprincipes eenmaal kent is fotograferen niet moeilijk. Je kunt in korte tijd veel leren door je in te lezen en dan eens je licht op te steken bij een fotoclub of misschien bij iemand op Fok die je een beetje wegwijs wil maken in ruil voor een lekker dinertje. Maak er een "meet" van!

Waar ik nog wel een beetje over twijfel is of je perse een macrolens moet hebben. Af en toe zul je waarschijnlijk behoefte hebben aan een wat wijdere beeldhoek dan je met de genoemde lenzen hebt, en dan zou een goede zoomlens met groothoek tot standaardbereik (zeg 24-70) handiger zijn, althans, als de minimale scherpstelafstand van de lens toch kort genoeg is om flink bovenop die borden en pannen te kunnen kruipen. Nadeel van zoomlenzen is alleen dat die meestal een kleiner grootste diafragma hebben, en daardoor meer scherptediepte, zodat het lastiger is om een onderdeel van de foto te isoleren of te benadrukken met behulp van selectieve scherpte. Om die reden zou een fullframe camera en een lichtsterke zoomlens ideaal zijn, maar dan ben je duizenden euro's verder..
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 3 september 2007 @ 00:58:34 #105
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_52907165
quote:
Op maandag 3 september 2007 00:38 schreef dvr het volgende:
Waar ik nog wel een beetje over twijfel is of je perse een macrolens moet hebben.
Het is sowieso wel handig om minstens één zoomlens bij een reflex aan te schaffen, het blijft namelijk hoogstwaarschijnlijk niet bij foodfotografie en niet elke taak kun je met een macrolens doen.hoewel....

Wat die macrolens betreft vraag ik me eerder af welke je zou moeten aanschaffen. Voor food lijkt me een niet al te lang brandpunt wel aangenaam, vandaar dat voor de hand ligt om een 50mm-macro te nemen. Die geeft qua spelen met scherptediepte nog net even wat meer mogelijkheden dan de vaker verkochte 90mm's. Het risico dat je met een te lang brandpunt hebt is dat je plaatjes qua perspectief nogal vlak worden, met een korter brandpunt krijg je toch sneller wat meer dynamiek in je foto.
De noodzaak van een 90mm of langer ontbreekt ook bij de gratie dat eten meestal niet op de vlucht slaat (tenzij het heel vers óf juist heel oud is).
Als extra'tje is zo'n macro 50mm nog eens een hele leuke portretlens ook voor het geval je eens een fotografisch uitstapje wil maken
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_52907548
Ik heb vandaag enorm veel foto's bekeken, en vraag me af in welke condities die genomen zijn. Hoe reeel is het om goede foto's te willen maken zonder te werken met softboxes, statiefverlichting etc... ? Ik heb een hoop goede foto's gezien die bij (tegen) dachtlicht gemaakt zijn, maar dat is natuurlijk ook niet altijd optimaal aanwezig. Hoe los je dat op als je op lokatie bent ?
pi_52907790
Het grootste probleem zal niet de intensiteit of temperatuur van het licht zijn (dat is meestal te compenseren) maar de richting en spreiding ervan. De foto's die je liet zien hebben als basis diffuus licht zodat je zachte schaduwen krijgt, en hier en daar een highlight om eigenschappen als glans en textuur van het onderwerp te accentueren. Het is al moeilijk genoeg om dat in een studio voor elkaar te boksen, laat staan op locatie. Je zou misschien een soort portable koepeltentje van wit gaas kunnen meenemen, om over het onderwerp te zetten, en drie draadloos bedienbare flitsers: 2 op een statiefje voor diffuus licht door de tent, en één voor de accenten. Maar voordat je daar een mooie balans in weet te vinden ben je heel wat middagjes experimenteren verder. Ik heb er zelf overigens geen enkele ervaring mee, hopelijk heeft iemand anders betere ideeën.
pi_52907930
De zaak waar ik nu werk heeft een studio van een kunstenaar er boven, dus op de zaak is zo goed als alles mogelijk kwa lichtopstellingen, maar goed om nou steeds op deze lokatie te koken en fotograveren is ook niet altijd mogelijk of handig.
pi_52909588
quote:
Op zondag 2 september 2007 23:26 schreef dvr het volgende:

[..]

Olympus E-510 met Zuiko 50mm f2.0 macro (groot voordeel voor dit werk: live view)
Canon 400D met Canon 50mm f2.5 macro (voordeel: lensbehoud bij evt. latere overstap naar full frame camera)
Nikon D80 met ?? (voordeel: lensbehoud bij evt. latere overstap naar full frame camera)
De Canon 50mm 2.5 die je noemt, is een 1:2 macrolens. Ik zou dan eerder voor de 60mm 2.8 gaan, die is wel 1:1.

Verder is het volgens mij echt ontzettend moeilijk om eten goed op de foto te krijgen, dus verwacht er niet al te veel van (vooral niet in het begin).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 3 september 2007 @ 09:11:22 #110
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_52910162
quote:
Op maandag 3 september 2007 08:29 schreef Elefes het volgende:

[..]

De Canon 50mm 2.5 die je noemt, is een 1:2 macrolens. Ik zou dan eerder voor de 60mm 2.8 gaan, die is wel 1:1.
Voor foodfotografie ben je die 1:1 niet echt hard nodig, dan nouvelcuizuinige is volgens mij alweer redelijk passé

Desalwelteplus is die 60mm een veel nieuwer ontwerp van Canon, hij is echter alleen geschikt voor de 'kleine' sensor, voor fullframe mocht je je daartoe ooit laten verleiden is het beeldcirkeltje te klein
quote:
Verder is het volgens mij echt ontzettend moeilijk om eten goed op de foto te krijgen, dus verwacht er niet al te veel van (vooral niet in het begin).
Beginnen met het verlichten van een suikerklontje of een biscuitje, net zo lang tot je alle vorm en structuur daarvan in de vingers hebt. Daarna iets gecompliceerders proberen. Is tijdrovender dan het klinkt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_52913511
Ik zit er over te denken om via een online webwinkel( mag ik de naam noemen ? ) De body te kopen waar standaard 1 of 2 lenzen bij zitten, plus daarbij een macrolens.

Het zou dan gaan om de
Canon EOS 400D + 17-85 mm
Canon EOS 400D + 18-55 mm
of Canon EOS 400D + 18-55mm + 55-200mm

De prijs van de Canon + 18-55mm lens is 749 euro en dan gaat daar nog 80 euro cashback af. Op die zelfde site staan ook aardig wat macrolensen van 150 tot 1500 euro voor dat model camera, alleen weet ik dan weer niet waar ik het beste mee uit de voeten kan.
pi_52914237
De 400D body is goed (mooie sensor) maar de drie lenzen die je noemt kan ik je niet aanbevelen.
pi_52914553
Het gaat mij vooral om een goede macrolens, omdat ik daar simpelweg mee aan de slag wil. Maar ik schiet ook veel plaatjes van planten, objecten, etc.. Dit doe ik nu dus met mijn normale camera, en die voldoet prima aangezien ik geen hoge eisen stel aan die afbeeldingen. Maar kan ik zulke dingen ook met een macrolens maken ? Of heeft zoiets een maximale afstand vanaf een object ?
pi_52914754
Dat kan met een macrolens ook, maar die heeft een vast brandpunt en stelt trager scherp. Voor huis tuin en keuken plaatjes zou een goedkope zoom dus zeker voordelen hebben, maar de 18-55 heeft een dermate slechte reputatie (vervorming, kleurschifting, onscherpe hoeken, kwetsbaar) dat ik die liefst zou vermijden.
  maandag 3 september 2007 @ 14:02:24 #115
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_52915912
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 3 september 2007 @ 14:03:47 #116
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_52915960
quote:
kun je beter in het lenzentopic vragen
[centraal] Het grote lenzen topic #17
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 3 september 2007 @ 14:14:52 #117
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_52916312
tnx
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_52923704
Oke stond vandaag op het punt om te bestellen, vandaag in de winkel de EOS 400D met de canon ef 50mm f/2.6 macrolens in me handen gehad. Beviel me prima. Alleen in de winkel 100 euro duurder als op internet. Maar omdat ik met de camera alleen waarschijnlijk toch geen goede compositie krijg zat ik er aan te denken om zoiets er bij te bestellen: http://www.cameraland.nl/(...)irtuemart/Itemid,26/

Dan heb ik dus de camera, macrolens, statief, en een mooie opnametent. Wat ik dan nog moet hebben is goede verlichting. Dan ben ik toch redelijk goed op weg ?
pi_52925553
heeft er hier iemand ervaring met/een mening over de PANASONIC Lumix DMC-FX12 ?

ik wilde eerst voor de casio exilim gaan, maar gezien de waarschijnlijk vrij beroerde kwaliteit van de lens, neig ik toch meer naar deze.
ik zoek een camera met zo min mogelijk afdrukvertraging, is dit een camera die binnen deze prijsklasse daaraan zal voldoen?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_52925940
quote:
Op maandag 3 september 2007 19:59 schreef Pilootje het volgende:
Oke stond vandaag op het punt om te bestellen, vandaag in de winkel de EOS 400D met de canon ef 50mm f/2.6 macrolens in me handen gehad. Beviel me prima. Alleen in de winkel 100 euro duurder als op internet. Maar omdat ik met de camera alleen waarschijnlijk toch geen goede compositie krijg zat ik er aan te denken om zoiets er bij te bestellen: http://www.cameraland.nl/(...)irtuemart/Itemid,26/

Dan heb ik dus de camera, macrolens, statief, en een mooie opnametent. Wat ik dan nog moet hebben is goede verlichting. Dan ben ik toch redelijk goed op weg ?
Denk even na wat je wilt. Lichttenten zijn perfect voor stock- en productfotografie, om losse voorwerpen zo neutraal mogelijk te belichten tegen een neutrale (meestal witte) achtergrond. Maar is dat wel wat je wilt? Ik krijg de indruk dat jij meer zoekt in de richting van kookboekfoto's. Dan wil je geen neutraal licht, dan wil je textuur zien. En daar is een lichttent niet voor bedoeld.

Hier en op de linkjes onderaan vind je heel veel nuttigs over het belichten van eten. Overigens hoef je niet per se studioflitsers te hebben. Met eten en statief krijg je geen bewogen foto's, dus alle soorten licht volstaan. Let wel op dat je niet verchillende soorten licht gaat mengen.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_52926310
Hallo Vliegenvrager,

Ik heb op dit forum gezocht, en vooral ook veel op GOT, en daar kwam ik een topic tegen met "amateur" studio's. Deze mensen maakten met name foto's van voorwerpen. Onwijs gaaf met zachte schaduwen, en parelwitte achtergronden. In kookboeken kom je niet standaard dit soort foto's tegen. Doch als ik naar de foto's kijk dan zijn er toepassingen te vinden voor food foto's. Ik ben niet zo weg food foto's waar al te veel achtergrond op staat zoals gedekte tafels. Eigenlijk vind ik het bord waar het eten op staat al vervelend genoeg om het zo maar te zeggen. Voor een tijdschrift heb ik ooit eens een gerecht volkomen uit elkaar gestript, het bord bleef in mijn visie steeds een storend detail. Uiteindelijk is het gerecht gemaakt op een wit stuk papier. DIt leverde problemen op met de compositie omdat er veel haarspray en olie is gebruikt om het gerecht glans te geven. Dit gaf kringen op het papier. Later een plastic ondergrond genomen, en als resultaat kwam er een gadget achtige foto uit. Zoals je bijvoorbeeld een mobiele telefoon wel eens in een reclame folder ziet. Onwijs gaaf naar mijn idee en ik kom het zelden tegen in andere tijdschriften over eten.

Eigenlijk ben ik door de zelfbouw studio's en de foto's die er mee gemaakt zijn onwijs geinspireerd geraakt met nieuwe ideeen, en ga ik morgen gewoon de camera bestellen met de macrolens. Eenmaal op het werk gaan we in de studio wel gewoon wat spelen met het daglicht ( 1e verdieping met een raam van 9 bij 2 meter )
pi_52928187
quote:
Op maandag 3 september 2007 19:59 schreef Pilootje het volgende:
Dan heb ik dus de camera, macrolens, statief, en een mooie opnametent. Wat ik dan nog moet hebben is goede verlichting. Dan ben ik toch redelijk goed op weg ?
Ja, maar vergeet ook geen snel/ruim geheugenkaartje en een reservebatterij voor de camera (of een netvoedingsadapter voor in de 'studio'). Bij het statief is het handig als hij zo'n middenstang heeft die gemakkelijk naar boven en beneden kan worden bewogen, en als de kop waar de camera op zit makkelijk alle richtingen op te zwenken is.
pi_52928456
quote:
Op maandag 3 september 2007 21:17 schreef MissyMirjaM het volgende:
heeft er hier iemand ervaring met/een mening over de PANASONIC Lumix DMC-FX12 ?

ik wilde eerst voor de casio exilim gaan, maar gezien de waarschijnlijk vrij beroerde kwaliteit van de lens, neig ik toch meer naar deze.
ik zoek een camera met zo min mogelijk afdrukvertraging, is dit een camera die binnen deze prijsklasse daaraan zal voldoen?
Ik heb de FX10 als snapshotcameraatje gekocht laatst, ben er nog niet echt mee aan de gang gegaan, maar de eerste indruk is goed. Erg simpele bediening, volgens mij is de kwaliteit goed en de ontspanvertraging valt mij alles mee. Onthoud wel dat het een compactcamera is, daar heb je altijd wat meer ontspanvertraging.
De FX10 is niet helemaal hetzelfde als de FX12 denk ik, maar de handleiding die ik heb is voor beide camera's, dus het zal niet veel schelen.
Een uitgebreidere review eventueel later, als je wilt
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_52928500
quote:
Op maandag 3 september 2007 23:26 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ik heb de FX10 als snapshotcameraatje gekocht laatst, ben er nog niet echt mee aan de gang gegaan, maar de eerste indruk is goed. Erg simpele bediening, volgens mij is de kwaliteit goed en de ontspanvertraging valt mij alles mee. Onthoud wel dat het een compactcamera is, daar heb je altijd wat meer ontspanvertraging.
De FX10 is niet helemaal hetzelfde als de FX12 denk ik, maar de handleiding die ik heb is voor beide camera's, dus het zal niet veel schelen.
Een uitgebreidere review eventueel later, als je wilt
nouhou...
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_52928675
quote:
Op maandag 3 september 2007 23:29 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

nouhou...
Als ik zo gauw even op dpreview kijk, lijkt het enige verschil tussen de FX10 en de FX12 me, dat de FX12 net een megapixel meer heeft. Als er een prijsverschil is zou ik dan gewoon voor de 6mp gaan persoonlijk (FX10 dus). Maar wellicht is het ook handig om een camera met wat meer groothoek te hebben? Panasonic heeft er daar ook een paar van in de collectie, vanaf 28mm. De FX10 en FX12 beginnen bij 35mm.
Als je wilt zou ik je wat testfotootjes kunnen sturen, als je een paar dagen geduld hebt
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')