quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 13:54 schreef Monolith het volgende:[..]
Dat is best goed mogelijk, maar ik wel toch even zien hoe ze hun berekening uitvoeren om aan een kans van 1/1*10^24 dat het leven op aarde is ontstaan komen. Hoyle en Wickramasinghe hadden al eerder zo'n 'berekening' waar de kans dat abiogenese op aarde plaats zou hebben gevonden 10^-40.000 was. Op
Talkorigins wordt vrij simpel uitgelegd waarom dit zo'n beroerde berekening was. Ik verwacht dat deze 'berekening' weer meer van hetzelfde is, maar het is nog even wachten tot de paper in de International Journal of Astrobiology gepubliceerd wordt.
Als ik 1 ding geleerd heb, is de kans dat een bepaald molecuul met een andere molecuul reageert nooit moet onderschatten. Zeker niet in de vrij non-corrosieve wereld van enkele mijarden jaren geleden (weinig zuurstof, veel methaan, sulfides, koolstofdioxide en andere stoffen die we nu onder 'schadelijk' scharen) organische verbindingen die ontstaan zijn na talloze reacties met deze verschillende 'bouwstenen van organisch materiaal', desnoods met klei als katalysator, bleven gewoon liggen op de aardbodem. er waren nog geen enzymen die ze konden afbreken. Dus na enkele 10tallen miljoenen jaren ligt er een dik pakket organisch materiaal op de aarde, en energie (bliksemschichten, lava stromen, etc) kan dat in nog complexere dingen veranderen, wat ook weer blijft liggen, en met elkaar reageert. En dat proces is eigenlijk pas gestopt (of vertraagd, ik denk dat er ergens op deze planeet nog wel een plekje kan zijn waar dat proces in meer of mindere mate doorgaa) toen er meer zuurstof in de lucht kwam, en er enzymen ontstonden die het meeste onbeschermde materiaal (zonder celwanden) hebben verteerd.
En eigenlijk is leven nog niet zo complex. Zolang er uiteindelijk maar wat RNA gevormd word, en met genoeg materiaal in de buurt, kan het al snel op zichzelf 'loopen' en zo een eerste zelfreplicerend molecuul vormen. vanaf dat moment gaat mijns inziens evolutie een rol spelen.
Als je dan bedenkt dat er tientallen mijarden chemische reacties per seconde op deze aarde plaatsvinden, en er miljoenen jaren waren, dan is zelfs met een enorm kleine kans zoals hier genoemd is, nog onvermijdelijk zijn dat er leven ontstaat.
Oh ja, nog 1 ding: wie ontwerpt de ontwerper? Met andere woorden: wat lost een dergelijke entiteit op?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15