abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52352107
Ik zat een niet erg boeiend V&A topic te lezen, [TK] zeer goede optische kabel 1 mtr. waarin wat gediscussieerd werd over goedkope en dure optische kabels. De conclusie van iemand die volgens zichzelf verstand heeft van HT was:
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 00:11 schreef arj1o1 het volgende:

[..]

Het is al een tijdje geleden dat ik hem vervangen heb, maar wat ik toen opmerkte is dat het geluid rustiger is geworden en de bas meer preciezer. Ook de plaatsing is toegenomen.
Het leek me interessant om hier eens wat over te discussiëren, want mijns inziens is het pure bullshit, maar wellicht denken andere mensen hier anders over. Tof topic dus, nu al.
pi_52352146
een meisje heeft geen verstand van dit soort zaken, dus open er geen topics over chickie!!
wie zaait zal oogsten.....
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 09:53:09 #3
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_52352164
wahahaahhahh

waarom gebruiken ze dan in de industrie( netwerken tot tig gigabits) geen zalig ingestraald glas met pauslijk goud aan de conectoren .

omdat het gewoon pure marketing is bij een digitaal signaal is het goed of niet goed en niks er tussen. als het gaat over een optische signaal tussen dvd/cd/pc -> reciever.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 09:55:14 #4
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_52352203
Tja, het punt is met dure kabels, als ik dure kabels zou hebben zou ik hier echt niet gaan zitten toegeven dat ze ruk zijn .
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 09:58:40 #5
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_52352275
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 09:53 schreef -chefke- het volgende:

omdat het gewoon pure marketing is bij een digitaal signaal is het goed of niet goed en niks er tussen. als het gaat over een optische signaal tussen dvd/cd/pc -> reciever.
Tuurlijk Ooit van jitter gehoord?
pi_52352337
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 09:58 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik begrijp het goed als ik zeg dat volgens jou die quote in de OP dus waarheid kan zijn?
pi_52352409
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 09:58 schreef Tijn het volgende:

[..]

Neuy, leg eens uit?
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 10:06:36 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_52352434
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 10:01 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Ik begrijp het goed als ik zeg dat volgens jou die quote in de OP dus waarheid kan zijn?
Ach, de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden. Ik geloof absoluut dat de kwaliteit van kabels het geluid beïnvloedt en dat bijvoorbeeld betere optische kabels voor minder jitter zorgen. Maar om te roepen dat het een wereld van verschil maakt in de luisterervaring, zeker op een niet-audiofiele geluidsinstallatie, is natuurlijk nogal overdreven.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 10:21:20 #9
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_52352695
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 10:06 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ach, de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden. Ik geloof absoluut dat de kwaliteit van kabels het geluid beïnvloedt en dat bijvoorbeeld betere optische kabels voor minder jitter zorgen. Maar om te roepen dat het een wereld van verschil maakt in de luisterervaring, zeker op een niet-audiofiele geluidsinstallatie, is natuurlijk nogal overdreven.
pi_52352949
Het is inderdaad zeer waarschijnlijk dat zeker een gedeelte van de ervaring voortkomt uit een psychologisch fenomeen om je eigen aankopen en beslissingen goed te praten.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 10:57:50 #11
48773 Icefire1971
Useravatariconpictogram
pi_52353470
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 10:33 schreef Secretus het volgende:
Het is inderdaad zeer waarschijnlijk dat zeker een gedeelte van de ervaring voortkomt uit een psychologisch fenomeen om je eigen aankopen en beslissingen goed te praten.
cognitieve dissonantie (-reductie)
Life in the so-called space age.
pi_52353689
ik weet er niet veel van af.
maar met 1tjes en nulletjes is het toch het komt aan of het komt niet aan.
En niet het komt minder mooi aan.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:16:52 #13
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_52353868
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 11:08 schreef outcast_within het volgende:
ik weet er niet veel van af.
maar met 1tjes en nulletjes is het toch het komt aan of het komt niet aan.
En niet het komt minder mooi aan.
Dat is sowieso niet waar natuurlijk. Denk maar aan een signaal wat niet gesynct wordt of waarbij een slechte klok wordt gebruikt: het komt wel aan, maar het klinkt nergens naar. Er zijn tal van factoren die de kwaliteit van het signaal kunnen beïnvloeden en de kwaliteit van de kabel is daar één van.
pi_52353934
Voor kabels kan je vaak de volgende richtlijn aanhouden om kwalitatief deftige dingen te hebben. Zoek naar de goedkoopste van dat type (zo van die gamma-kabels) en doe die prijs x3. Zoek dan kabels van rond die prijs en je zit vaak al goed, betere kabels ga je toch amper meer merken.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52354277
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 11:16 schreef Tijn het volgende:

[..]

Dat is sowieso niet waar natuurlijk. Denk maar aan een signaal wat niet gesynct wordt of waarbij een slechte klok wordt gebruikt: het komt wel aan, maar het klinkt nergens naar. Er zijn tal van factoren die de kwaliteit van het signaal kunnen beïnvloeden en de kwaliteit van de kabel is daar één van.
Opzich heeft hij toch wel gelijk, als er wat eentjes en nulletjes niet aankomen, dan klink het niet minder mooi/zuiver/whatever, maar dan krijg je artifacts.
Als je een goedkope optische kabel van bv. een meter koopt, dan komt daar natuurlijk hetzelfde geluid uit als een dure optische kabel van een meter. Beide brengen exact dezelfde nulletjes en eentjes over.

[ Bericht 6% gewijzigd door Johnny Blaze op 14-08-2007 11:43:51 ]
pi_52354320
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 11:35 schreef Johnny Blaze het volgende:

[..]

Opzich heeft hij toch wel gelijk, als er wat eentjes en nulletjes niet aankomen, dan klink het niet minder mooi/zuiver/whatever, maar dan krijg je artifacts.
Daar zit wat in, sterker nog, heel veel. Een rustiger geluid zou dus nog kunnen, als artifacts als 'onrust' gezien kunnen worden. Dat van die preciezere bas lijkt me dan wel bullshit.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:46:40 #17
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_52354557
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 10:57 schreef Icefire1971 het volgende:

[..]

cognitieve dissonantie (-reductie)
Endowment effect - the tendency for people to value something more as soon as they own it.

Post-purchase rationalization - the tendency to persuade oneself through rational argument that a purchase was a good value.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:47:46 #18
167456 JimmieTheSaint
This white powder
pi_52354586
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 09:55 schreef Slarioux het volgende:
Tja, het punt is met dure kabels, als ik dure kabels zou hebben zou ik hier echt niet gaan zitten toegeven dat ze ruk zijn .
Ga voor de gein zoiets op HTforum ofzo posten. dan heb je gelijk een ban aan je broek.

[ontopic]
Duurdere/betere kabels zullen vast verbetering opleveren, alleen of die verbetering in je hoofd optreedt omdat jij weet dat er een andere kabel tussen zit, of dat er daadwerkelijk een (meetbare) verbetering optreedt in 't geluid, dat is nogal een gevaarlijk discussiepunt idd.
On my sleeve.....
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:49:58 #19
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_52354652
Ik daag iedereen uit voor een dubbelblinde luistertest met een goedkope en een dure optische kabel.

Tevens wil ik ook wel een dubbelblind test zien met :
- goedkope en dure powercables
- netfilters
- cd-matten
zzz
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 12:00:20 #20
31101 _Led_
pi_52354959
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 11:47 schreef JimmieTheSaint het volgende:

[..]

Ga voor de gein zoiets op HTforum ofzo posten. dan heb je gelijk een ban aan je broek.
Klopt, ik werd er bijna geband toen ik daar voorstelde om een dubbelblinde test te doen

Vervolgens riepen ze dat ik dom was "omdat er echt wel verschil zat tussen praxis stroomdraad en dure luidsprekerkabel" - een stelling die ik zelf notabene helemaal onderschrijf :
Ik zei alleen dat ik niet geloofde in het inspelen van kabels, en dat ik iedereen uitdaagde voor een dubbelblinde luistertest met exact dezelfde kabels - waarvan er alleen eentje "ingespeeld" was
En uiteraard ben je dan gelijk een heiden, gaan ze je dingen in de mond leggen die je nooit gezegd hebt (zoals die praxis dropveter) etc...
Een explosief zooitje die audiofielen, en een dubbelblinde test willen ze nooit doen "want ze hebben niks te bewijzen"
(Ik ken hier ook zo'n afdeling *kuch*TRU*kuch* )
zzz
pi_52355002
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 11:49 schreef L.Denninger het volgende:
Ik daag iedereen uit voor een dubbelblinde luistertest met een goedkope en een dure optische kabel.
Die dure is dan toch wel een afgeschermde kabel hè?
pi_52355249
Zo'n goedkope is ook afgeschermd. Het enige waar een optische kabel voor afgeschermd moet worden is licht.
pi_52355275
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 12:11 schreef Johnny Blaze het volgende:
Zo'n goedkope is ook afgeschermd. Het enige waar een optische kabel voor afgeschermd moet worden is licht.
Nee ook met een koperen afscherming tegen elektromagnetische straling!
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 12:28:57 #24
31101 _Led_
pi_52355732
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 12:12 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Nee ook met een koperen afscherming tegen elektromagnetische straling!
Ja en rechtsdraaiende moleculair bindingen tussen de warp-cores !
zzz
pi_52364266
Is er niet ergens een betrouwbare test uitgevoerd waarin dure kabels met de grond gelijk gemaakt werden?

Vind het eigenlijk wel interessant om te weten. Naar mijn mening zou het ook niet uit moeten maken wat voor een kabel je gebruikt voor digitale overdracht. Natuurlijk zal de kwaliteit van de kabel wel degelijk een rol spelen, maar niet zo dramatisch dat het geluid er veel beter of veel slechter door gaat klinken. Het enige wat zou kunnen zijn irritante klikjes (artifacts) oid, maar dan heb je waarschijnlijk een hele slechte kabel.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')