Datum: 16-11-2007quote:Van Morrison geeft op vrijdag 16 november een optreden in de Heineken Music Hall in Amsterdam. Eerder dit jaar gaf de zanger al een concert in een uitverkocht Heineken Music Hall.
Van Morrison begon in 1967 aan zijn solo-carrière, na veel succes gehad te hebben met de groep Them. Met deze band scoorde hij een wereldhit met het nummer 'Gloria'. Ook als solo-artiest scoorde Van Morrison grote hits met nummers als 'Brown-Eyed Girl', 'Bright Side Of The Road' en 'Have I Told You Lately'. Gedurende zijn carrière heeft hij zich laten inspireren door een groot aantal muziekgenres. Vorig jaar bracht de Ierse zanger zijn 37ste album uit, ‘Pay The Devil’, een country en blues getint album. Op dit album staan voornamelijk covers en traditionals, maar ook een paar eigen nummers. Dit jaar bracht Van Morrison nog twee albums uit. Begin dit jaar 'At the Movies' en vorige maand een greatest hit album 'The Best of Van Morrison Volume 3'.
Na 1 nummer gekapt? Mag hopen dat ie dat in de HMH niet doetquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 17:23 schreef DrDentz het volgende:
Heb 'm net gemist toen hij in het voorprogramma van de Rolling Stones stond in juni, het regende en hij kapte na 1 nummer met spelen.Had 'm graag live willen zien maarja.
In de HMH regent het doorgaans niet zo veelquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 09:04 schreef Dylanesque het volgende:
[..]
Na 1 nummer gekapt? Mag hopen dat ie dat in de HMH niet doet
quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 09:27 schreef cafca het volgende:
[..]
In de HMH regent het doorgaans niet zo veel
Haha ja, maar die zat gewoon tussen een Dylan boek.. ik koop die dingen veel te vroeg en dan raak ik ze kwijtquote:Op vrijdag 16 november 2007 13:09 schreef DrDentz het volgende:
Een dag voor het Bob Dylan concert in de HMH was je ook al je kaartje kwijt toch?
Als ik het goed heb heet hij Ivan Morrison.quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:33 schreef paaskannekoekje het volgende:
hoe heet ie eigenlijk van zijn voornaam die van Morrison..
Vanaf het moment dat ik een kaartje binnenheb tot aan het concert bewaar ik ze alsof ze van puur goud zijn, vooral als het om artiesten van het kaliber Dylan gaat. Je bent er gewoon veel te slordig mee.quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:29 schreef Dylanesque het volgende:
[..]
Haha ja, maar die zat gewoon tussen een Dylan boek.. ik koop die dingen veel te vroeg en dan raak ik ze kwijt![]()
En aangezien ik geen Van Morrison boek heb ben ik me op dit moment kapot aan t zoeken, wil ik straks m'n trein halen..![]()
gewoon gered hoor, ben nu weer op weg naar den haag :p livin on the edge met die kaartjesquote:Op vrijdag 16 november 2007 18:35 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Vanaf het moment dat ik een kaartje binnenheb tot aan het concert bewaar ik ze alsof ze van puur goud zijn, vooral als het om artiesten van het kaliber Dylan gaat. Je bent er gewoon veel te slordig mee.![]()
Dat vind ik inderdaad het enige nadeel van zijn recentere werk. Het is inderdaad wat meer af-geproduceerd. Meer van zijn soort artiesten hebben daar last van...Maar het klinkt bij Van toch wel erg goed desalnietteminquote:Op maandag 4 januari 2010 21:42 schreef cafca het volgende:
Jeetje, wat een matig bezocht topic!
Geniale muzikant, Moondance behoort al eeuwen tot mijn favoriete albums aller tijden, maar ook Astral Weeks en het oudere werk met Them vind ik geweldig,
Heb ook een paar jaren 80-platen van hem, maar die zijn toch wat "gladder" , meer geproduceerd.
Het album The Chieftains vind ik dan wel weer erg goed
Mijn vader heeft bijna al zijn albums, op een paar verzamelwerkjes na. Mijn muzikale opvoeding was goedquote:Op maandag 4 januari 2010 23:12 schreef Norrage het volgende:
[..]
Hij heeft ook bovendien zoveel werk...ken de helft van zijn albums niet denk ik...Zal The Chieftains eens bemachtigen
Ik heb hem net binnen. Schijnt toch ook wel weer erg goed te zijn. Wel bijzonder dat hij dat album 40 jaar na dato gewoon nog even integraal speelt! Knap. Ga het zo luisteren/kijken!!quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:39 schreef Lov1 het volgende:
[..]
Mijn vader heeft bijna al zijn albums, op een paar verzamelwerkjes na. Mijn muzikale opvoeding was goedHeeft iemand die nieuwste dvd al, Astral Weeks live?
aah die heb ik niet! Ik vroeg me al af van welk album Lately en Whenever God Shines His Light kwamenquote:Op maandag 11 januari 2010 16:01 schreef methodmich het volgende:
Ik zou daar graag Avalon Sunset aan toevoegen hoor Norrage, die is ook zeker de moeite waard.
Dan wens ik jullie een prettige dag in Peer, België!quote:Op woensdag 7 april 2010 21:31 schreef Lov1 het volgende:
Ik wacht nu op het moment wanneer Van the Man weer in de buurt is, dan gaan mn paps en ik erheen
Ik heb toevallig net ook heel Into The Music opgezet.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:09 schreef Farenji het volgende:
Ik vind Van The Man bijna op gelijke (eenzame) hoogte staan als His Royal Bobness. Heb erg veel zin om hem op NSJ te gaan zien; dat wordt de eerste keer dat ik hem live zie. De laatste tijd draai ik zijn platen weer regelmatig. Ik heb nu Into the music weer eens opgezet, lekker hoor! Grootste favoriet blijft toch wel Astral weeks, dat was ook het eerste album dat ik ooit te horen kreeg van hem.
Net toen ik je post las begon dit nummer te spelen. Geweldig mooi nummer inderdaad.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:18 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ik heb toevallig net ook heel Into The Music opgezet.
Dat album is van blijheid en vrolijke ontspannen nummers waanzinnig, maar ook een van de allerbeste nummers ooit staat erop: And The Healing Has Begun.
Geniaal album, een van de beste albums ooit
Oew! Heel fijnquote:Op woensdag 20 juni 2012 20:56 schreef Lov1 het volgende:
Ga nu maar als troost mn nieuwste vinyl van Van opzetten, Avalon Sunset
Hmm, nooit echt geassocieerd met commercieel. Maar nu je het zegt..quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:49 schreef Norrage het volgende:
Avalon Sunset vind ik dan een beetje een zeik-album eigenlijkBeetje teveel van het goede wat betreft emotinele nummers, ligt er wat te dik bovenop...iets te commercieel ofzo :/
Vind Have I Told You Lately wel heel mooi natuurlijk....maar goed.
Ik was te lui om mijn posts te editenquote:Op donderdag 21 juni 2012 12:48 schreef Maxerazzi het volgende:
Aardige tour de force hier van Norrage.![]()
Ik heb in 2007 Van Morrison nog (als voorprogramma van de Stones) van het podium af zien regenen door de wolkbreuk boven het Goffert Park. Misschien dat ik 'm op North Sea Jazz dit jaar ga bekijken, maar ik moet nog mijn programma samenstellen, dus weet het niet zeker.
Astral Weeks en Veedon Fleece blijven voor mij toch absolute pareltjes.![]()
Tsja, automatische piloot zeker. Maar dit heeft een wel erg jazzy feel dit album, anders dan zijn andere "nieuwe" albums die veel meer gepolijst en vooral poppy op de automatische piloot klinken. Zijn beste werk sinds Down the Road. Maar ik begrijp je kritiekquote:Op vrijdag 2 november 2012 23:00 schreef Poolhond39 het volgende:
Ik heb zijn nieuwe album ook even geluisterd, klinkt toch wel (weer) erg op de automatische piloot moet ik zeggen: alleen 'my pagan heart' klinkt tot nu toe echt 'lekker'. Maar ja, wat kan je verwachten van een artiest van 67 die alles al eens gedaan heeft?
Daarom maar even wat oude, veel krachtigere favorieten:
Schitterende live-versie van Tupelo Honey
Dit noem ik nu zingen:
Misschien wel mijn favoriete nummer van Van:
Er zit een verschil tussen van die draken van een liefdes-songs als Tupelo Honey, Have I Told you lately en (downtempo) klassiekers als Listen to the Lion, Sweet Thing, Cyprus Avenue, Caravan etc. Ook niet die snellere rock / pop-nummers zoals Bright Side en Jackie Wilson (wat gewoon lekkere nummers zijn tussen de andere nummers door) maar echte epics. Van een nummer als Tupelo Honey (en ik geef toe, deze versie was natuurlijk wel mooier dan de studioversie) gaan mijn nekharen overeind staan.quote:Op zaterdag 3 november 2012 01:08 schreef Poolhond39 het volgende:
Wat is er suf, saai en cliché aan deze uitvoering van Tupelo Honey?
Het is één van zijn meest bekendste nummers, fantastisch gezongen en met een schitterende saxophoon solo,
Wat Carrickfergus betreft: dat is voor mij de definitieve vertolking van deze ierse 'traditional' (tot dit moment dan)
Ik vind juist vaak zijn snellere rock / pop-nummers wat 'plichtmatig', terwijl hij in zijn ballads en mid-temp nummers veel dieper gaat.
Draken van een liefdes-songs? WTFquote:Er zit een verschil tussen van die draken van een liefdes-songs als Tupelo Honey, Have I Told you lately en (downtempo) klassiekers als Listen to the Lion, Sweet Thing, Cyprus Avenue, Caravan etc. Ook niet die snellere rock / pop-nummers zoals Bright Side en Jackie Wilson (wat gewoon lekkere nummers zijn tussen de andere nummers door) maar echte epics. Van een nummer als Tupelo Honey (en ik geef toe, deze versie was natuurlijk wel mooier dan de studioversie) gaan mijn nekharen overeind staan.
Ik presenteerde het ook niet als feiten, dat is meer mijn persoonlijke mening. Ik persoonlijk waardeer Van niet om die zoetsappige liefdessongs. Die vind ik erg 13 in een dozijn en hoewel zijn instrumentatie heel goed is en hij een geweldig zanger is op die nummers skip ik die nummers altijd door als ik ze luister. Zelf vind ik trouwens Astral Weeks ook overgewaardeerd, ik vind het mooi en knap maar ik skip daar ook vaak nummers door. Het is een beetje een sleur. Veedon Fleece daarentegen vind ik zijn beste album, of in ieder geval daar staan de beste nummers op met Streets of Arklow, Pull no Punches en Bulbs (want er staat ook weer wat saai spul op) en de grootste afwisseling qua repertoire. Uptempo knallers van de bovende plank, uitgesponnen composities, epische nummers van middellange duur en een mooi geheel. Maar vooral briljante en erg inventieve, spannende instrumentatie zoals ik het eigenlijk op geen van zijn albums zó goed erken.quote:Op dinsdag 6 november 2012 21:21 schreef Poolhond39 het volgende:
[..]
Draken van een liefdes-songs? WTF
Ik weet, over smaak valt niet te twisten, maar Tupelo Honey wordt toch wel over het algemeen gezien als één van Vans 'essentials'.
Have I told you lately is misschien 'middle of the road' / glad klinkend qua instrumentatie, maar qua timing en frasering is dat nummer gewoon schitterend gezongen. Daarnaast klinkt de tekst simpel, maar is die toch ook wel erg mooi in zijn dubbele betekenis (verklaart Van de liefde aan zijn geliefde of aan God? of aan allebei misschien?)
Bright Side of the Road is dan ook weer een echte Van-klassieker, misschien meer direct en 'in your face' dan veel van zijn 'meanderende' / intellectuele nummers, maar wat mij betreft compositorisch gezien ook veel sterker dan de nodige van dat soort nummers.
Inderdaad kan ik sommige van die lange stukken van Van erg waarderen, ze behoren soms zelfs tot mijn favorieten (Listen to the Lion, Summertime in England, de live uitvoering van Cypres Avenue, het tweeluik dat Into the music afsluit), maar om nu automatisch te zeggen dat zijn ballads en meer 'snellere' nummers automatisch minder zijn dan die 'epics' slaat wat mij betreft nergens op.
Om eerlijk te zijn: ik vind zijn zogenaamde 'meesterwerk' Astral Weeks zwaar overgewaardeerd, vanwege een aantal zwakke composities en het feit dat Van simpelweg nog niet zo'n overtuigende zanger was. Hetzelfde geldt voor een album als Veedon Fleece.
Over de hele linie genomen vind ik albums als Into the music (zijn beste traditionele R&B album, mede ook door de formidabele zang) en No Guru, No Method, No Teacher (verreweg zijn beste album uit zijn new-age / light-jazz / spirituele fase) veel beter dan Astral Weeks.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 11:38 schreef Norrage het volgende:
Het meest dode topic van FokEcht..deze artiest verdient meer liefde.
Is dat zo? Vertel...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
85 euro.
Johan Derksen heeft hem naar eigen zeggen meer dan 100 keer gezienquote:Op vrijdag 11 oktober 2013 09:41 schreef Norrage het volgende:
Het is altijd een volstrekt ongeïnspireerde boel, hij is na 80 minuten meestal weer klaar, hij speelt wat hitjes met totaal geen passie en tsja...het is duur...
Ik ben nog nooit bij hem geweest, maar zelfs de grootste fans verafschuwen zijn liveshows in mijn ervaring
Ja dit soort verhalen...echt zielig....quote:Op zaterdag 12 oktober 2013 15:00 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Johan Derksen heeft hem naar eigen zeggen meer dan 100 keer gezienMaar de laatste 10, 20 keer was hij inderdaad teleurgesteld las ik. Van Morrison heeft ook een klok in de coulissen hangen die aftelt, zodra de afgesproken tijd in het contract (veronderstel ik) afgelopen is, loopt hij van het podium af. En dat terwijl iedereen de volle prijs betaalt, ja. Beetje treurig allemaal.
Ja. Het is wel heel zoetsappig en saai. Maar wel leuk voor de zondagmiddag. Maar jammer dat ie de stijl van de vorige plaat niet doorzetten, die groovede nog wel heel lekkerquote:Op vrijdag 11 november 2016 16:07 schreef DrDentz het volgende:
Het rockt niet echt hard ofzo. Maar wel leuk voor op een zondagmiddag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |