abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53345521
Ik ben voor de Bodum gegaan omdat het filtergedeelte daarvan er meer solide uitziet en ook zijn deze onderdelen als reserve los te kopen.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_53349810
quote:
Op donderdag 20 september 2007 18:46 schreef W1ZZ het volgende:
Bodum. Op een schaal van 1 tot 10 kan ik niet zo goed beantwoorden maar 't moet denk ik ongeveer zo fijn als filterkoffie die je uit pakt koopt.
Grover zelfs. Koffie voor een cafetière wordt zo grof gemalen dat het meer op korrels lijkt dan op poeder. Snelfiltermaling is te fijn. Als we op die schaal 1 nemen voor espresso, dan is 5 snelfilter en zit een cafetière maling op 7-8 schat ik zo in.
  vrijdag 21 september 2007 @ 19:06:16 #253
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_53363230
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 10:12 schreef Fixers het volgende:

[..]

Grover zelfs. Koffie voor een cafetière wordt zo grof gemalen dat het meer op korrels lijkt dan op poeder. Snelfiltermaling is te fijn. Als we op die schaal 1 nemen voor espresso, dan is 5 snelfilter en zit een cafetière maling op 7-8 schat ik zo in.
klopt, ik was moeilijk over te halen tot dergelijke grove korrels, maar het moet toch echt op die manier.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
pi_53365581
Ja, grove stukken koffieboon moet je hebben. Je gebruikt zo wel iets meer koffie, maar het is wel beter te bereiden.
pi_53373794
Ik vind na een paar keer gebruiken de FP koffie echt prima te drinken! Espresso is lekkerder maar veel arbeidsintensiever (bovendien moet ik m'n apparaat minimaal een half uur laten opwarmen dus als ik meteen een kop koffie wil is de FP de enige optie).
pi_53375261
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 02:30 schreef W1ZZ het volgende:
dus als ik meteen een kop koffie wil is de FP de enige optie
Je zou ook nog een Cona kunnen proberen. Dit moet net zo goed smaken en kun je ook redelijk snel maken.
pi_53437391
Hee dit topic is alweer een paar dagen dood! Vandaag weer wat (mislukte) latte art geoefend

Dit waren de minst slechte:

En een filmpje van een pull: http://video.google.nl/videoplay?docid=51953719552610353&hl=nl
pi_53442551
quote:
Dat was een lange zeg. Koste moeite.
pi_53443696
Hoe bedoel je?
pi_53445823
Hoi iedereen!!!

Nou mijn bonen zijn dus binnen. Ze waren dus inderdaad donderdag gebrand, dus ik had ze vrijdag (mijn huisgenoot deed open). Zaterdag heb ik van alles 800 gram ingevroren, en 200 gram buiten gelaten ter proeving.

Ik vind zelf de Uno melange het lekkerste, er zit iets grondigs in wat me wel aanspreekt. Ik vind die Sulawesi eigenlijk maar niks, hij is behoorlijk zuur, maar mist ook nog eens een volle smaak. Het kan er ook aan liggen dat ik iets fout doe, maar ik zou echt niet weten wat....

@W1ZZ, ik heb nu dus verse bonen, een eigen maler etc, maar zo'n bizar grote cremalaag als jij hebt, lukt me echt niet. Duurt de extractie ook niet lichtjes lang? Ik klokte 35 seconden
pi_53448632
Jammer dat je de Sulawesi niet zo lekker vindt! Bij mij issie wel fris maar niet superzuur ofzo. Misschien was 'ie toen je 'm probeerde nog wat te vers? Zurigheid kun je ook tegengaan door een hogere temperatuur.

Het filmpje was van een Yrgacheffe die ik vanochtend heb gebrand. Ik stop een extractie altijd op kleur niet op tijd, maar je hebt gelijk deze was wel wat aan de lange kant (als je in je cremalaag een witte vlek ziet op de plek waar de straal in 't kopje liep weet je dat je 'm te lang door hebt laten lopen, zolang die witte vlek er niet is zit je goed). Probeer voor een dikkere crema eens wat te spelen met dosering en maalgraad. Ik krijg 't beste resultaat als ik me braaf aan de 14 gram houd en zo fijn mogelijk maal zonder de Silvia te "choken."

Merk je wel dat je espresso lekkerder is met verse bonen? Hoop van wel!
pi_53460778
Ik heb nu (eindelijk) ook de duo melange geprobeerd en wow die is lekker zeg! Smaakt echt als een goede espresso (in mijn woordenboek ), niet zuur maar wel krachtig. Wat ik trouwens ook merk is dat ik de beste resultaten haal op maximale temperatuur (als het verwarmingslampje van de silvia net UIT is). Is mijn piston gewoon te koud of hoe zit dat? Hij warmt de hele tijd mee op met het apparaat, maar op een gegeven moment moet hij er toch af om te vullen en te tampen. Al met al is hij dan toch wel 1 a 2 minuten aan het afkoelen, waardoor de koffie zuur zou kunnen worden. Als ik er dan knetter-heet water doorheen mik, is dat te voorkomen. Of zit ik er nu naast?

In mijn huis is trouwens een tamper-dief. Vijf minuten nadat ik mijn tamper had gebruikt (nog steeds dat goedkope silvia ding zelf) was hij opeens weg. Hele huis nagezocht, niks gevonden.... en er zijn weinig dingen in huis die rond en afgeplat aan de onderkant zijn. Uiteindelijk ben ik tot een houdertje voor cocktailprikkers gekomen, die zelfs beter past dan mijn oude tamper. Bij Kaldi hadden ze maar 1 tamper, en er kwamen pas volgende week weer nieuwe, dus daar wacht ik wel even op. Is het trouwens de moeite waard om zo'n dure reg barber te kopen, of doet zo'n ding van 20 euro het ook prima? En is american, euro of flat aan te raden?

Resultaat van de tamper diefstal is trouwens wel dat een tamper hier in huis tamperer is gaan heten en dat het nummer "feel it" steeds in mijn hoofd zit

Al met al mijn korte review van de gebrande ongebrand.nl bonen:
Uno melange: iets grondig, iets zurig, weinig body, cijfer 7
Sulawesi: zurig, weinig body cijfer 5
Duo melange: niet zuur, iets grondig, veel body, cijfer 9

Dankjewel voor de tips allemaal!
pi_53461843
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:04 schreef Mark_V het volgende:

Duo melange: niet zuur, iets grondig, veel body, cijfer 9

Dankjewel voor de tips allemaal!
Klinkt verwachtingsvol. Als het goed is moet mijn kilo vandaag ook binnengekomen zijn. Gisterenmorgen besteld en hij zou gisteren nog op de post gaan. Ik ben benieuwd vanavond.

P.S. Flauw van je tamper. Mijn eigengemaakte met platte bodem doet het prima, dus ik kan je niet adviseren over holle of bolle bodems.
pi_53462969
Plat is goed, bol is beter vind ik. Natuurlijk moet je geen Reg Barber kopen, maar hij's wel heel mooi

Als ik je nu zou moeten adviseren Mark zou ik zeggen koop een Eurocurve.
pi_53473878
Ik kan me die zurugheid van de Sulawesi Kalossi wel voorstellen als íe wat aan de lichte kant is gebrand. Volgensmij brand Ivo niet al te donker dus dat zou een rol kunnen spelen, maar zeker ook ''te jong''. Echt soms is een dag oude koffie niet te drinken en als ie 2 a 3 is erg lekker. Verschilt erg per boon.
Leuk Mark dat de resultaten beter worden dat is wel het leuke aan de hobby vind ik als je opeens die zogenaamde ''godshots'' eruit krijgt. Kan heel je dag goed maken een paar milimeter vloeistof
  woensdag 26 september 2007 @ 00:19:28 #266
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_53476662
Ik zit nu al 5 weken op een o-ring te wachten voor mijn delonghi bar14f, hij zou telkens opgestuurd worden naar het onderdelenhuis, na veel gebel en gedoe zegt het onderdelenhuis dat hij er niet is en er waarsch. ook niet komt. Daar heb ik dan 5 weken op zitten wachten. Kan ik een o-ring via internet bestellen 2 weken wachten en dan afvragen of er ooit nog 1 komt......Zo ik heb het even van me afgeschreven.
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_53479288
quote:
Op woensdag 26 september 2007 00:19 schreef honda1990 het volgende:
Ik zit nu al 5 weken op een o-ring te wachten voor mijn delonghi bar14f, hij zou telkens opgestuurd worden naar het onderdelenhuis, na veel gebel en gedoe zegt het onderdelenhuis dat hij er niet is en er waarsch. ook niet komt. Daar heb ik dan 5 weken op zitten wachten. Kan ik een o-ring via internet bestellen 2 weken wachten en dan afvragen of er ooit nog 1 komt......Zo ik heb het even van me afgeschreven.
Kun je die niet gewoon in een winkel met dat soort materialen halen. Ik Schiedam heb je Alligator zitten die de meest bizarre o-ringen gewoon op voorraad heeft. Ik neem aan dat in Middelburg ook wel een dergelijke zaak zal zitten. Gewoon de oude o-ring meenemen. Is waarschijnlijk nog een stuk goedkoper ook.
  woensdag 26 september 2007 @ 11:00:05 #268
182728 honda1990
pi_53481745
quote:
Op woensdag 26 september 2007 08:56 schreef deom het volgende:

[..]

Kun je die niet gewoon in een winkel met dat soort materialen halen. Ik Schiedam heb je Alligator zitten die de meest bizarre o-ringen gewoon op voorraad heeft. Ik neem aan dat in Middelburg ook wel een dergelijke zaak zal zitten. Gewoon de oude o-ring meenemen. Is waarschijnlijk nog een stuk goedkoper ook.
Volgens mij is Ytsma in Middelburg zoiets dat is gewoon een onderdelen huis, die hebben heel veel o-ringen op voorraad alleen niet die van DeLongi. Maar iig bedankt voor je tip Ik ga er nu maar 1 via internet bestellen. Dat duurt ong. 2 weken, hopelijk is ie er dan ook Ik moet nu al 5 weken met een mokka apparaatje doen. Opzich niet verkeerd maar natuurlijk geen echte espresso.
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_53500565
Misschien een flauwe opmerking maar komt uit zo'n machine wel echt lekkere espresso?
  woensdag 26 september 2007 @ 22:35:51 #270
182728 honda1990
pi_53501306
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:18 schreef marmhz het volgende:
Misschien een flauwe opmerking maar komt uit zo'n machine wel echt lekkere espresso?
Ik snap je reactie als ik die apparaten hier op het forum zie Ik vind er erg goeie espresso uit komen voor 70 euro. Tuurlijk het is niet zo lekker als bij een espressobar maar wat wil je. Ik vind het een heel erg goeie oplossing als student wezende voor een goedkope maar wel goeie espresso En wat ik altijd heb geleerd de 3 factoren van goeie espresso zijn 1. grovheid maling 2. qualiteit koffieboon 3. een espressoapparaat
pi_53502525
Volgens Illy zijn het er vier: Machine, maling, melange en mens
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  woensdag 26 september 2007 @ 23:46:06 #272
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_53503511
Dat laatste is idd een niet te onderschatten factor
  woensdag 26 september 2007 @ 23:54:25 #273
182728 honda1990
pi_53503754
Kijk weetje wat het is....ik wil wel graag een profesioneel apparaat alleen het geld is gewoon niet aanwezig. Bovendien zit ik over 3 jaar in Italia dus drink ik daar elke dag wel flink wat espressi met la gazzetta dello sport

[ Bericht 5% gewijzigd door honda1990 op 27-09-2007 13:20:44 ]
pi_53506231
Ik heb gisteren de Espresso Duo van gebrand.nl binnen gekregen. Meteen wat gemalen en dat is een duidelijke verbetering ten opzichte van de Illy bonen. De vetplekken door de papieren zak gaven al een aardige indicatie. Hele goede smaak en een hele dikke crema laag. Toppertje en met verzendkosten (totaal 15 euro) fors goedkoper dan Illy bonen die per kilo op 24 euro komen..
pi_53509069
Hee marmhz misschien moeten we Ivo maar geld gaan vragen voor al die gratis reclame! Vandaag is het me trouwens voor het eerst gelukt een fatsoenlijke rosetta te maken, met..... een ¤5,- melkschuimer!

Ben bij m'n ouders en daar heb ik voor de ochtendcappuccino alleen dit ding en bialettipotje. heb er helaas geen foto van maar de melk was héél vloeibaar dus misschien is te dikke melk toch de reden dat een fatsoenlijke rosetta nooit lukte terwijl ik al 't idee had dat ik nauwelijks stretchte!

@honda: meglio scrivere Gazzetta con doppia z Dove vai? A Milano?
pi_53509238
Dat is wel grappig zeg. Ik denk inderdaad dat dikke melk vaak een probleem is.De rosetta vraagt een hele fijne tekening die alleen met dunne melk te bereiken valt. Op www.latteart.nl staan wel wat tips met een filmpje over hoe je moet stomen om de melk goed dun te houden voor de rosetta, maar die tips ken je vast al wel.
Ivo doet inderdaad goede zaken door ons maar goed hij levert ook een goede kwaliteit en om mensen dan naar Levelt of Kaldi te sturen is dan eigenlijk een slechte zaak.
pi_53509285
Honda 1990 er staan regelmatig Gaggia Classic coffee machine's voor onder de 100 euro op MarktPlaats als je een btje goed oplet. Dan gaat de kwaliteit met sprongen vooruit en kan je ook nog wat vangen voor de Delonghi.
pi_53509563
Hij levert én goede kwaliteit en bijzonder betaalbaar ook nog 'ns! Waar elders haal je in NL een kilo verse bonen voor 8 of 10 euro??

De tips op latteart.nl ken ik inderdaad al. Latte art is volgens mij ook gewoon net als fietsen: je kunt wel weten hoe 't moet maar je moet kunt het alleen maar leren doen door veel te oefenen totdat je het ineens kunt.
pi_53513286
Wat moet ik denken van La San Marco molens? Is dat wat voor thuisgebruik?

Die Duo melange is trouwens echt top, hij wordt steeds lekkerder.... koopt allen de Duo melange, hij doet erg denken aan de standaard Illy, alleen dan lekkerder. Hij lijkt wel iedere dag beter te worden, hij is nu een week geleden gemalen, ik hou jullie op de hoogte waar het optimum zit .
  donderdag 27 september 2007 @ 13:28:13 #280
182728 honda1990
pi_53513988
@W1ZZ Ik begrijp wat er staat maar ik kan niet in het Italiaans terugtypen, Gazzetta is veranderd Waar ik heen ga weet ik nog niet precies, ik heb contact met een kennis die daar sinds haar 18e woont. Ze woont in Perugia wat bekent staat om Italiaans te leren voor buitelanders. Helaas moet ik mijn studie nog afronden dus over 4 jaar hoop ik er zowieso te zitten. Waar ik dan kom te wonen is voor iedereen een sorpresa
@marmhz kan je mij uitleggen waar het verschil in zit tussen een gaggia classic coffee machine, of een delonghi bar14f waar ook 15 bar op zit. Ik kon trouwens via marktplaats een francis francis x1 kopen voor 120 euro (incl. verzendkosten) maar dit heb ik maar niet gedaan.
pi_53517118
Honda, alle delonghi apparaten zijn stoomapparaten die dus water van meer dan 100 graden door je koffie heen persen waardoor je koffie gewoon verbrandt. De duurdere apparaten (vanaf zeg maar de Gaggia Classic) die druk opbouwen dmv een pomp en niet dmv stoom persen water van minder dan 100 graden erdoorheen.

Over de FF!X1: niet doen, poepapparaat. Durf wel te stellen dat alle FF apparaten flut zijn.
  donderdag 27 september 2007 @ 16:59:09 #282
182728 honda1990
pi_53520390
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:14 schreef W1ZZ het volgende:
Honda, alle delonghi apparaten zijn stoomapparaten die dus water van meer dan 100 graden door je koffie heen persen waardoor je koffie gewoon verbrandt. De duurdere apparaten (vanaf zeg maar de Gaggia Classic) die druk opbouwen dmv een pomp en niet dmv stoom persen water van minder dan 100 graden erdoorheen.

Over de FF!X1: niet doen, poepapparaat. Durf wel te stellen dat alle FF apparaten flut zijn.
Ok..van allebei wist ik het niet. Ik zal marktplaats in de gaten houden!
pi_53521356
Ik ben een zeer tevreden gebruiker van Gaggia Classic. Heerlijke espresso, en zelfs met het plastic stoompijpje krijg ik de melk bijna perfect voor latte art! (nou nog de kunst van de latte art zelf leren )
pi_53522293
De Classic heeft een professionele zetgroep van messing en een professioneel piston van messing (58 mm) dat maakt heel veel verschil. Betere temperatuurbeheersing.
Bovendien zit er een driewegklep op zodat je niet zo'n natte puck hebt als je de piston er weer uit haalt.
  donderdag 27 september 2007 @ 23:25:39 #285
182728 honda1990
pi_53531919
Ok, jullie hebben me overgehaald, ik ben redelijk zakelijk ingesteld dus die delonghi krijg ik wel met dikke winst weg aangezien ik hem voor 20 euro heb gekocht Bedankt voor de tips alhoewel meer tips ook welkom zijnl.
pi_53532724
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:06 schreef Mark_V het volgende:
Wat moet ik denken van La San Marco molens? Is dat wat voor thuisgebruik?
Op zich is het natuurlijk overkill, maar alle echt goeie molens zijn dat bij thuisgebruik. Mijn Mazzer is ook bedoeld om dag in, dag uit in een café te worden gebruikt! Als je er een goeie prijs voor kunt krijgen, waarom niet? Vraag wanneer de burrs (maalschijven) voor het laatst zijn verwisseld en onder wat voor omstandigheden het apparaat werd gebruikt. Als je twijfelt over de burrkwaliteit, informeer dan eerst 'ns in je omgeving (Kaldi ofzo) of ze burrs voor je kunnen bestellen. Voor Mazzer kan dat sowieso maar bij La San Marco heb ik daar geen idee van.
pi_53538371
Sow, ik heb net een La San Marco maler gekocht van een medewerker van ESW. Tachtig eurootjes, mijn ouders gaan hem volgende week woensdag ophalen bij ESW, dus ik ben benieuwd.

Burrs van een La San Marco zijn erg duur, maar gaan ook wel een leven lang mee. Apparaat was nog in goede staat, dus met mijn paar kopjes per dag moet ik nog wel even in business zijn.

Het ding is wel 58 centimeter hoog . Ik geloof dat voor een dergelijke molen het coffeegeekcommentaar: "This grinder is awesome. However, it is only suitable for bachelors, since there is no wife, girlfriend or whatsoever, who is going to let you put such a huge thing in your kitchen without filing for a divorce" echt verdient. Gelukkig woon ik in een studentenhuis....
pi_53538575
Wow koopje hee! Veel plezier ermee!
pi_53545164
Gefeliciteerd MArk met de molen. Mooi koopje. Veel onderdelen ook voor molens kan je bestellen in bijvoorbeeld duitsland bij espressoxxl.de.
Honda, het ligt er maar net aan wat je wilt uitgeven, een Silvia zoals WZZ1 en Mark hebben is net een stapje hoger dan de Classic, maar voor wat een Classic kost zet ie heel goede espresso het is echt heeel veel beter dan zo'n Delonghi. Een Silvia zal je zo'n 200 kosten maar dan kan ie best 8 jaar oud zijn.
pi_53552803
Dank allen!

Aangezien ik altijd ergens voor aan het sparen ben, moet ik snel een nieuw doel verzinnen. Zou ik allereerst voor een brander gaan of mijn espresso-apparaat al upgraden? Een kennis wil mijn Silvia al overnemen, dus ik ben in principe vrij om iets anders aan te schaffen.

Wat voor espressoapparaat zouden jullie kopen voor pak-em-beet 1500 euro? Niet dat ik dat geld op dit moment al heb, maar lekker zwijmelen is altijd leuk
pi_53554737
Ik denk een Expobar Brewtus 2. Die is 1299 en dan heb je dual boiler techniek en je kan de temperatuur van je water instellen middels een digitaal display. Nooit meer temperatuursurfen dus.
Rond de 2000 heb je de La Spaziale Vivaldi die heeft ongeveer dezelfde specs maar net weer iets beter. En als geld geen rol speelt een La Marzocco GS/3
pi_53557503
Maar het irritante (vind ik) van de Vivaldi is het 53mm piston. Mark, als ik jou was zou ik net als marmhz proberen een gebruikte Cimbali Jr. op de kop te tikken. Heb je nog zat geld over om een brander te kopen
pi_53558045
Tja, die Junior, ik weet niet wat ik ervan moet vinden.... reteduur (2000 euro) maar geen dual boiler en ook niet tot op de graad in te stellen qua temperatuur. En een E61 zit er volgens mij ook niet op.... Een Brewtus is maar 1300 en is dual boiler en heeft een mooie PID en een E61 groep. Waarom is die Junior dan zo duur? De Juniors die je op marktplaats ziet, hebben trouwens allemaal GEEN knoppen aan de bovenkant, zoals de nieuwste versie die op de site staat, wel heeft. Ga je die missen, of zijn dat de automatische controls?

Ik bedoel dus deze versie:

(200 euro is trouwens een koopje )

Wat vinden jullie trouwens van de Fiorenzato Bricoletta. Ik vind hem vooral erg mooi .

En waarom zou je trouwens GEEN apparaat willen dat je moet aansluiten op je waterleiding?
pi_53558607
Er is niets mis met een apparaat dat je moet aansluiten, behalve als je geen aansluiting vrij hebt De Jr. is zo duur omdat je 'm constant achter elkaar kunt blijven gebruiken, die brewtus gaat bij constant gebruik dag in dag uit toch het loodje leggen... Ik zei trouwens ook niet dat je een nieuwe Jr. moest kopen maar op Marktplaats zijn ze vaak prima te vinden. Vanmiddag stond er nog een nieuw model op zonder vaste wateraansluiting maar die's blijkbaar inmiddels al verkocht...

Over de Bricoletta weet ik niets maar op HB staat volgens mij wel een zootje info.
pi_53559433
De Junior is zo duur door de zware onderdelen die erin zitten. De boiler is ook groter 2.5 L dan van een prosumer machine 1.5 L.
Waar je qua tests ook best goede dingen over leest de de expobar office pulser, die is 699 nieuw bij casabarista.nl Niet heel mooi maar wel leuke techniek die goed werkt voor weinig geld relatief.
Als vaste wateraansluiting mogelijk is in je keuken dan altijd doen, scheelt een hoop gedoe met bijvullen. Ik zou als ook altijd een Junior met vaste wateraansluiting nemen. Die heeft ook een rotatiepomp i.p.v. een vibratiepomp. Dus geen getril en gerammel maar alleen gezoem. Er zijn trouwens wel meer leuke eengroepers te koop hoor. MP goed in de gaten houden, zijn meestal allemaal wel goede machines door de zware onderdelen die erin zitten.
pi_53559454
De Bricoletta:
E61 groep
1.5 L Boiler
1900 watt element
pi_53564501
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 23:31 schreef Mark_V het volgende:
Tja, die Junior, ik weet niet wat ik ervan moet vinden.... reteduur (2000 euro) maar geen dual boiler en ook niet tot op de graad in te stellen qua temperatuur. En een E61 zit er volgens mij ook niet op.... Een Brewtus is maar 1300 en is dual boiler en heeft een mooie PID en een E61 groep. Waarom is die Junior dan zo duur? De Juniors die je op marktplaats ziet, hebben trouwens allemaal GEEN knoppen aan de bovenkant, zoals de nieuwste versie die op de site staat, wel heeft. Ga je die missen, of zijn dat de automatische controls?
En waarom zou je trouwens GEEN apparaat willen dat je moet aansluiten op je waterleiding?
Wat marmhz al zegt, kijk maar 'ns naar de componenten van de junior, dat zegt genoeg. Er zit geen e61 kop op ..hehe, de broeikop vd. junior is bijna dubbel massief en ga zo maar door. Hij zit ook geweldig in elkaar, je kunt bij bijna elk onderdeeltje zonder dat je de halve machine uit elkaar hoeft te schroeven; het is een professionele machine en niet zo'n glansbak die alleen mooi op je aanrecht staat.
Nee, ik zweer bij de Junior. Alleen een La Marzocco is voor mij de volgende stap en aangezien dat voor mij iets te ver gaat blijf ik bij dit apparaat.
Want de beperkende factor op dit moment voor (nog) betere espresso's is niet de machine, niet de bonen, maar mijzelf.
pi_53565634
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 12:06 schreef mirugai het volgende:

[..]

Wat marmhz al zegt, kijk maar 'ns naar de componenten van de junior, dat zegt genoeg. Er zit geen e61 kop op ..hehe, de broeikop vd. junior is bijna dubbel massief en ga zo maar door. Hij zit ook geweldig in elkaar, je kunt bij bijna elk onderdeeltje zonder dat je de halve machine uit elkaar hoeft te schroeven; het is een professionele machine en niet zo'n glansbak die alleen mooi op je aanrecht staat.
Nee, ik zweer bij de Junior. Alleen een La Marzocco is voor mij de volgende stap en aangezien dat voor mij iets te ver gaat blijf ik bij dit apparaat.
Want de beperkende factor op dit moment voor (nog) betere espresso's is niet de machine, niet de bonen, maar mijzelf.
Op zich is die Junior dus wel een leuk apparaatje. Je ziet hem inderdaad regelmatig voorbijkomen voor minder dan 500 euro tweedehands. Het is echter dan wel altijd het model waar ik een foto van heb toegevoegd, en niet het nieuwe model met al die knopjes. Is dit model echt slechter?

En kunnen jullie wat zeggen van de stoomcapaciteiten van de Junior? Ik ben namelijk niet echt wild enthousiast over die van mijn Silvia (ook omdat je niet kan brewen en steamen tegelijk). Met de stomer van mijn vorige Krups apparaat kreeg ik betere foam, maar dat kan (ik weet het eigenlijk wel zeker ) voor een deel aan n00bness van mijzelf liggen.

Maar is een dualboiler niet ZWAAR beter dan een heatexchanger? Of is dat voor huis- tuin- en keukengebruik verwaarloosbaar?
pi_53565694
Nog even over tampers, waarom vinden jullie een curved tamper beter dan een vlakke? In principe wil je toch een dichtgepakte vlakke plak koffie hebben, zodat je een mooie egale shot krijgt zonder channeling. Alles wat curved is, zorgt er dan voor dat er in het midden een dunnere plak zit, waardoor je daar meer water doorheen krijgt en een uneven extraction .

Voordeel van een curved is natuurlijk wel dat je channeling via de zijkant, wat nogal eens schijnt te gebeuren en funest is, goed voorkomt.

Ik hoop trowuens niet dat jullie al te moe worden van mijn vragen

[ Bericht 12% gewijzigd door Mark_V op 29-09-2007 13:14:49 ]
pi_53570638
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 13:02 schreef Mark_V het volgende:

[..]

Op zich is die Junior dus wel een leuk apparaatje. Je ziet hem inderdaad regelmatig voorbijkomen voor minder dan 500 euro tweedehands. Het is echter dan wel altijd het model waar ik een foto van heb toegevoegd, en niet het nieuwe model met al die knopjes. Is dit model echt slechter?

En kunnen jullie wat zeggen van de stoomcapaciteiten van de Junior? Ik ben namelijk niet echt wild enthousiast over die van mijn Silvia (ook omdat je niet kan brewen en steamen tegelijk). Met de stomer van mijn vorige Krups apparaat kreeg ik betere foam, maar dat kan (ik weet het eigenlijk wel zeker ) voor een deel aan n00bness van mijzelf liggen.

Maar is een dualboiler niet ZWAAR beter dan een heatexchanger? Of is dat voor huis- tuin- en keukengebruik verwaarloosbaar?
hehe, leuk apparaatje. Ik wil jou nog wel 'ns een middagje met dat ding over straat zien lopen. Dat ding weegt 30 kg. Nogmaals de Junior is een kleine PROFESSIONELE machine, gebouwd om de hele dag door mee te zetten.
Maar blijkbaar ben jij op zoek naar iets beters. Een dualboiler La Marzocco met genoeg stoomcapaciteit om je plafond mee te wassen denk ik...
Mijn tip: leer eerst maar 'ns goed met je Silvia werken. Daar kon ik vroeger met wat getweak en veel geoefen erg goede espresso uit krijgen. Als ik het zo lees, dan is in jouw geval de zwakste schakel niet de apparatuur maar de mens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')