Uiteindelijk hebben de nadelen zeker opgewogen tegen de voordelen. Ik ben er een stuk zelfstandiger door geworden, kan goed met weinig geld omgaan, heb beter leren omgaan met mensen en heb veel plezier gehad. De mooiste momenten waren voor mij toch de dagen waarop ik met vriendinnen (en ook wel met huisgenoten) samen ging eten en we de hele avonden/nachten samen konden kletsen en uitgaan. Spontaan bij elkaar voor de deur staan om te gaan theeleuten, wijntje drinken op een terras, samen te studeren in de bieb of uithuilen bij tentamenstress. Gewoon de algehele vrijheid die je hebt als je aan niemand verantwoording hoeft af te leggen over wat je doet, wanneer en waarom.
Maargoed, ontopic: de nadelen die ik ervaren heb.
- Je moet je aanpassen aan het feit dat jouw idee van schoon/opgeruimd nooit bereikt wordt, ondanks schoonmaakroosters e.d. Leve de chloor en badslippers
- Iedereen leeft in zn eigen ritme, dat wil nog wel eens heel irritant zijn. Huisgenoot 1 gaat om half 7 douchen waardoor je wakker wordt, terwijl huisgenoot 2 bijna elke avond pas om 2 uur snachts binnen komt stampen.
- Voorgaande wil nog wel eens voor irritaties zorgen. Je moet echt leren om dingen goed met elkaar te bespreken anders komt er ruzie. In huizen met alleen maar vrouwen worden het meestal roddelkliekjes is mijn ervaring
![]()
- Je moet actief bezig gaan om jezelf te vermaken, anders kan op kamers wonen eenzaam zijn. In lang niet alle studentenhuizen is er veel omgang met elkaar en vaak heb je maar weinig college. Sommige mensen kunnen hierdoor nogal vereenzamen. Thuis heb je altijd wel aanspraak en een soort sociale controle door je ouders, op kamers kan je rustig 2 weken in je nest blijven liggen, zonder dat iemand zich daar druk om maakt.
Financieel gezien heeft het mij niet zoveel tijd gekost om te leren omgaan met wat ik had, maar ik heb menig medestudent gehad die jaar na jaar aan het eind van hun geld nog een stuk maand overhielden. Gevaar daarvan is dat sommige mensen veel gaan werken om rond te komen, waardoor ze te weinig tijd overhouden voor hun studie. Dat is natuurlijk ook weer de omgekeerde wereld.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.