Na het topic over het hospiteren dacht ik dat het wel leuk zou zijn om een topic te hebben over huisgenoten. Ik denk dat iedereen die in een studentenhuis heeft gewoond of woont wel een paar verhalen over grappige/gestoorde/vreemde/... huisgenoten heeft om met ons te delen.
Ik trap af!
Ik heb ruim 2 jaar in een tijdelijke woning van de SSH Utrecht gewoond. Dat zijn woningen die op de lijst staan om gesloopt te worden, maar tot die tijd aan studenten worden verhuurd. Goedkoop, maar je mag niet hospiteren, je reageert op een kamer en de persoon met de langste wachttijd 'wint'. Wat er dus op neerkomt dat je met mensen in huis woont die je zelf nooit zou uitkiezen, en dat levert soms bizarre verhalen op.
Huisgenoot 1
Deze huisgenoot was het type 'kraker', maar dan wel zoeentje die links is geworden om zijn ouders in wassenaar te stangen. Want naast zijn hockeyverleden had hij ook nog een behoorlijke 'r'. Zijn kamer had hij ook niet ingericht, maar slechts voorzien van een schurftig matras en een paardendeken. En de stank uit die kamer... Maar goed, voordeel van deze (ietwat wazig uitziende jongen) was wel dat hij zo weinig gebruik maakte van badkamer dat ik 'm bijna alleen tot mijn beschikking had.
Beetje jammer was wel dat hij vaak stoned was en dan het liefst heeel hard wazig muziek draaide. Persoonlijk ga ik er dan niet zo gauw gezellig bijzitten in de huiskamer
Maar dit was nog niks vergeleken met huisgenoot 2
Huisgenoot 2 leek in eerste instantie de ideale huisgenoot. Toen hij er kwam wonen ging hij als een ware schoonmaaktornado door het huis. In het toillet hingen 2 (!) toilletblokjes, de keuken blonk en het hele huis rook naar Ajax Bloemenfestijn.
Maar ergens ging het mis. Ik wist dat hij aan de anti-depressiva zat, maar dat hoeft niet te betekenen dat iemand niet normaal kan functioneren. Maar hij was eenzaam (volgens eigen zeggen, had geen baan geen studie geen vrienden) en deed een zelfmoordpoging. En drie keer raden wie het 'afscheidstafereel' 's ochtends vond. Ik. Daarna ontwikkelde zich een coke-verslaving, deurwaarders die mij op mijn mobiele nummer belde om hem te bereiken. Besteklades die geen lepels (voor het stoken van zijn coke) en fruitmesjes (voor het maken van lijntjes) meer bevatten. En er 'verdwenen' ook een aantal spullen. Onder andere de laptop van mijn andere huisgenootje en een studieboek van mij (waarde: 130 euro).
Maar nu ben ik weg, nu eens kijken wat er voor tiepjes in mijn nieuwe huis wonen