Hier tel ik het niet als onweersdag; donder was amper te horen omdat het toch 25+km weg was. Gewoon een dag met weerlicht.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 22:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hier ook weer onwer geweest2de onweersdag deze maand.
Hier niks. Wel jammer want ik ben net een uur met een timelapse bezig.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 11:59 schreef IedeK. het volgende:
Wow, net weer een mooie shelfcloud + whalesmouth hier gezien.
PICS volgen nog wel.
Jammer dat ik straks moet werken.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 12:12 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Hier niks. Wel jammer want ik ben net een uur met een timelapse bezig.
Lijkt nu weer zeer hard te activeren boven het IJselmeer. Incl. onweer. Houd die buien in de gaten ivm hozen.
Annecy,ben ik ook weleens geweest..mooie omgeving ook.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 11:09 schreef INViCTuS het volgende:
Zo, terug uit de franse Alpen ( Annecy ) heerlijk weer gehad met op woensdag een graad of 32. het is snel heet daar. 1x onweer gezien maar trok erlangs dus dat is jammer. 1 dag s'ochtends regen gehad. prima vertoeven daar.
hoe stevig ze worden is lastig te zeggen nu, denk dat het wel zal meevallen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:30 schreef JohnFoK het volgende:
ik hoor op de radio, kans morgen op stevige onweersbuien?
het zal daar het eerst beginnen iddquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 17:33 schreef Fredo55 het volgende:
Nou..laat ik het zo zeggen: ik zit morgen wel goed hier in Zeeland.![]()
Toch wel 25% kans op zwaar onweer hier,maar ik reken daar niet op.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 18:02 schreef Againzender het volgende:
[..]
het zal daar het eerst beginnen idd
Ben benieuwd of Lowlands er nog veel last van gaat krijgen.
mocht de temperatuur wat hoger uitpakken dan verwacht dan kan het wat zwaarder worden natuurlijk, maar dat lijkt mij niet echt aan de orde morgen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 18:12 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Toch wel 25% kans op zwaar onweer hier,maar ik reken daar niet op.![]()
De buien boven Frankrijk activeren flink,maar ik verwacht dat ze tot halverwege de avond waarschijnlijk niet tot over de grote rivieren komen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 14:40 schreef N.icka het volgende:
Komt er nog stevig onweer?
quote:Op zondag 19 augustus 2007 14:40 schreef N.icka het volgende:
Komt er nog stevig onweer?
http://www.knmi.nl/waarsc(...)n/extra/guidance.phpquote:NEERSLAG:
In de loop van de middag en avond in het zuiden toenemende kans op regen- en onweersbuien. Het midden het noorden houden het waarschijnlijk tot laat in de avond of nacht droog, maar zeker is dit niet! Vanaf vannacht overal buiige regen met kans op onweer. De onweerskaartjes gaan voor 15-21 UTC in de zuidelijke helft van het land naar maximaal 85% kans op onweer. Maandag geven de kaartjes een grote kans op onweer voor vrijwel het hele land. De kans absolute kans op zwaar onweer blijft klein.
Hart van Tholen,daar ga ik vrijdag/zaterdag ook naar toe.quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:58 schreef hondenfokker het volgende:
er onstaat ook momenteel vanalles overal bloemkolen in de lucht
wel lekker terrasweertje daarnet nog bij het hart gezeten fredo.![]()
Nah,minder bliksemwaarnemingen dan dernet.quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:33 schreef hondenfokker het volgende:
nou fredo die bui op ramkoers begint lekker te groeien en activeren bereidt je maar voor
Lekkere pileus. Of leigenlijk al vellum.quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:56 schreef Roel_Jewel het volgende:
Foto's van anderhalf uur geleden, genomen in oostelijke richting vanuit Maastricht:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Begint hier te regenen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 21:17 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Lekkere pileus. Of leigenlijk al vellum.
Hier nu net de eerste donder![]()
en waar is hier?quote:Op zondag 19 augustus 2007 21:25 schreef Syd het volgende:
Dik hard onweren hier zo![]()
net dikke bliksem inslag 2 straten verder nu is daar ergens woningbrand.
Stelt geen bal voor. Hier 2 keer een bliksem gezien. Verder alleen weerlicht en licht gerommel. En qua regen steld het al helemaal niks voor. Maar weer snel vergeten. Op naar morgen;quote:Op zondag 19 augustus 2007 21:21 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Begint hier te regenen.
En een donder!![]()
quote:De onweerskaartjes geven ook voor maandagoverdag een 70-90% kans, komende nacht zakt de kans significant in naar zo'n 30%.
ohjha, hahah jha in Hengelo overrijssel, het ging aardig te keer hier, maar niet al te lang hooguit 15minuutjesquote:
Die bui komt nu deze kant op,eerst was het onweer uitgestorven,maar nu activeerd het opeens weer.quote:21:03:18 19-08-07 24 G BRAN P2 5637 Schreijboom WESTDORPE Wateroverlast
708192103181303337 1303337 BRW Westdorpe ( TAS-5637 )
708192103181301878 1301878 BRW Zeeland
20:51:46 19-08-07 24 G BRAN P2 5635 Noordstraat SAS VAN GENT Water overlast
708192051461303335 1303335 BRW Sas van Gent ( TAS-5635 )
708192051461301902 1301902 BRW Sas van Gent ( Blusgroep 2 )
Hier niets eigenlijk,het gaat activerend Brabant in,misschien dat ik nogquote:Op zondag 19 augustus 2007 22:21 schreef hondenfokker het volgende:
ik hoor het rommelen en zie wat weerlichten
het was nog mooier geweest als ze naar elkaar toe gingenquote:Op zondag 19 augustus 2007 22:24 schreef kepler het volgende:
mooi om te zien dat die bui bij Groningen naar het westen trekt, en die bui in brabant naar het noorden
als je kijkt naar de trekrichting op de satalietbeelden lijkt het er niet echt op dat we er last van gaan krijgen:quote:Op maandag 20 augustus 2007 13:54 schreef JohnFoK het volgende:
Die grote bui boven frankrijk op de buienradar, krijgen we daar nog mee te maken ?
De gasten van buienradar zijn lekker bezig, na meteox en fileindex ook al ditquote:
hele dag zon gehad vandaagquote:Op maandag 20 augustus 2007 17:37 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hier droog, alle buien gaan langs mij
als dat ding nou eens lekker over utrecht heengerold kwam..quote:Op maandag 20 augustus 2007 20:19 schreef Jodelaar het volgende:
Rolwolk in Frankrijk. Bui lijkt richting Zeeland te trekken als hij het al haald.
quote:Dak ingestort door zware buien Axel
Het dak van trailerbouwer De Kraker
aan de Vaartwijk in Axel is zondag
grotendeels ingezakt door de regen.
De eigenaar van het bedrijf kreeg rond
22.00 uur een inbraakmelding. Dat kwam
doordat een deel van het dak was
ingestort. In het dak zit een gat van
tien bij tien meter.
Het werk is stilgelegd. Het personeel
zit thuis, totdat een vervangende
ruimte in Heikant is ingericht. De
schade loopt volgens de directeur in
de tonnen
Waarom zie ik dan niets?quote:Op maandag 20 augustus 2007 20:19 schreef Jodelaar het volgende:
Rolwolk in Frankrijk. Bui lijkt richting Zeeland te trekken als hij het al haald.
quote:Storm Forecast
Valid: Tue 21 Aug 2007 06:00 to Wed 22 Aug 2007 06:00 UTC
Issued: Tue 21 Aug 2007 02:00
Forecaster: VAN DER VELDE
SYNOPSIS
A large low pressure system has settled over western Europe, with the 500 hPa core over France and a surface low over western Germany at 15Z. Warm low-level airmass advects to the west around the north side of the low, while flow over central Europe is northward towards the warm front stretching from Denmark/northern Germany to the Baltic States. A weak old cold front may be found at mid levels and low level moisture from Poland into western Romania and Bulgaria, at altitude bending over southern Italy and Tunesia.
The jetstream is found at the southeastern side of the upper low, over Spain, the western Mediterranean Sea, Italy and the western Balkan.
DISCUSSION
...W Germany, Netherlands, Belgium...
Within the moist airmass north of the center of the surface low, slightly electrified showers may develop in a low CAPE environment... very marginal instability. Combined with very low LCL in the moist air, low level shear values reaching over 12 m/s, deep layer shear over 15 m/s and SREH >200-400 m2/s2 create an environment that is potentially capable of producing a tornado, if only organized convection would manage to develop. However, the massive cloudiness seems likely to inhibit convective chances.
ja, even in de gaten houden wat er gaat gebeuren later vandaag:quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 09:40 schreef IkWilbert het volgende:
Estofex geeft code 1 voor Nederland vandaag
[afbeelding]
[..]
quote:BEOORDELING:
De diverse modellen zijn in de opeenvolgende runs op grote lijnen consistent. UKRM00 en ECMWF12 vertonen grote overeenkomsten met de laatste Hirlam-run, hetgeen wel vertrouwen schept in de laatste run. De hoeveelheden zouden overigens flink op kunnen lopen 20-30 mm. De aangevoerde lucht is volgens de progtemps vochtig en onstabiel. Kansberekening voor onweer geeft een 50-80% kans voor vanmiddag.
Aandachtspunten
NEERSLAG:
Met de retrograde depressie kan het (nog wel eens) flink uit de hand lopen v.w.b. de positie, timing en hoeveelheid neerslag. Toch zitten de modellen steeds meer op één lijn en gaan we er vanuit dat de berekeningen de situatie goed kenschetsen. Komende middag neemt vanuit het oosten de onstabiliteit sterk toe. De middag en avond en deels ook de nacht naar woensdag vallen er regen- en onweersbuien (eerst vooral als embedded CB's). De KOUW onweerskanskaartjes geven voor dinsdagmiddag een 50-80% kans.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |