M3 nietquote:Op woensdag 15 augustus 2007 12:03 schreef gorgg het volgende:
Onzin. M1 en M2 worden nog steeds gepubliceerd.
So?quote:
Als dat je standpunt is:quote:Op woensdag 15 augustus 2007 12:54 schreef gorgg het volgende:
Ik denk dat je het wel met me eens bent dat belastinggeld (indirect) spenderen aan iets dat geen toegevoegde waarde heeft, niet wenselijk is.
N.a.v. je verhaal deze link. Niet nieuw, wel aardig verhaal.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 12:54 schreef gorgg het volgende:
Iedereen roept maar dat het een schande is en dat er een zeker een complot achter zit, waarschijnlijk zonder überhaupt te begrijpen waar het om draait (als men al zou weten wat M3 nu juist is). Waar zijn de economie-professoren die het een onaanvaardbare beslissing vinden?
Maar er zit toch altijd een verschil in geldgroei en is niet altijd een slecht ding?quote:Op woensdag 15 augustus 2007 12:03 schreef gorgg het volgende:
[..]
Onzin. M1 en M2 worden nog steeds gepubliceerd.
Geldgroei van VS ligt iets boven de 5% momenteel:
[afbeelding]
Vergeleken met de rest van de wereld is dat over het algemeen weinig, Rusland zit bijvoorbeeld rond de 50%:
[afbeelding]
Weet ik niet goed. Wat ik wel weet is dat de oorzaak van de huidige krapte op de woningmarkt de overheid is, er wordt simpelweg te weinig gebouwd. En dat probleem los jet niet op met of zonder dollar. Maar als het gedonder nu op de beurs of een vallende dollar zal leiden tot een recessie, dan neemt de vraag naar huizen wel af. Dat zal dan een drukkend effect hebben op de prijzen van woningen, waardoor starters makkelijker kun instappen. Maar dan moet die start wel eerst zelf de dans van de recessie weten te ontspringen.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 14:03 schreef Revolution-NL het volgende:
Wat voor invloed kan dit op een wat langere termijn (+/- 1 a 2 jaar) zijn voor de Nederlandse huizen markt? en dan met name de positie van de starters op de woningmarkt?
Dat de overheid al decennia lang weigert om de zijn bevolking voldoende huisvesting aan te bieden was mij bekend.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 14:10 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Weet ik niet goed. Wat ik wel weet is dat de oorzaak van de huidige krapte op de woningmarkt de overheid is, er wordt simpelweg te weinig gebouwd. En dat probleem los jet niet op met of zonder dollar. Maar als het gedonder nu op de beurs of een vallende dollar zal leiden tot een recessie, dan neemt de vraag naar huizen wel af. Dat zal dan een drukkend effect hebben op de prijzen van woningen, waardoor starters makkelijker kun instappen. Maar dan moet die start wel eerst zelf de dans van de recessie weten te ontspringen.
D'r is niet zoiets als 'de' rentestand. Je hebt de japanse, amerikaanse en europese rentes. Daarnaast heb je de rentes die de centrale banken rekenen, en de risicoopslag die de banken in rekening brengen.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 14:18 schreef Revolution-NL het volgende:
Als de dollar valt wat voor invloed heeft dat precies op de rente stand?
De geldgroei wordt op lange termijn bepaald door het geld dat de centrale banken laten bijdrukken. Op korte termijn kunnen er ook andere effecten spelen, zoals de mate waarin de banken extra reserves willen aanhouden etc..quote:Op woensdag 15 augustus 2007 13:31 schreef Aasgier het volgende:
[..]
Maar er zit toch altijd een verschil in geldgroei en is niet altijd een slecht ding?
Als rusland bv o.a. veel olie verkoopt komt er meer geld in omloop (en er meer werk komt etc etc)
Als Amerika zijn oorlogen/defensie etc moet financieren wanneer er eigenlijk geen genoeg geld voor handen is drukken ze geld erbij en ja dan wordt de dollar minder waard maar ruslands geld wordt juist meer waard momenteel.
Na die link te hebben gelezen kwam ik bij deze link uit:quote:Op woensdag 15 augustus 2007 18:50 schreef simmu het volgende:
kan een econoom (vast wel aanwezig hier) dit: http://www.mises.org/story/2676?ref=patrick.net wat toelichten?
geeft me een handvat om verder te neuzen![]()
de link met faniie mae fascineert me
edit: als wat ik ervan begrijp waar is zitten we met zn allen in vrij diepe shit, maar ik weet niet of ik het goed snap...
wat ik eruit haal is dat de fed nu eendaagse 'bundelhypotheken' opkoopt, en dat wellciht op permanente basis kan doen.
Hmm- gaat weer lekker.quote:U.S. Stocks Drop, Erasing S&P 500's Gain for 2007; Banks Fall
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aQcw3Baaei9Q&refer=home
Aug. 15 (Bloomberg) -- U.S. stocks declined after deepening credit-market losses sent Countrywide Financial Corp. to its worst tumble in 20 years and wiped out this year's advance in the Standard & Poor's 500 Index.
Countrywide retreated 18 percent after Merrill Lynch & Co. said forced asset sales could send the largest U.S. mortgage lender into bankruptcy. Freeport-McMoRan Copper & Gold Inc., the world's second-largest copper producer, helped drag a gauge of raw-materials producers to the biggest decline in the S&P 500 on concern that a slowing economy will reduce demand for metals.
The S&P 500 dropped 15.46, or 1.1 percent, to 1,411.08 as of 3:35 p.m. in New York. The Dow Jones Industrial Average retreated 137.7, or 1.1 percent, to 12,891.22, sending the 30- stock gauge below 13,000 for the first time since April. The Nasdaq Composite Index decreased 24.77, or 1 percent, to 2,474.35.
``Feels like we're on the edge of a panic to me,'' said Jeffrey Saut, who oversees $33.7 billion as chief investment strategist at Raymond James & Associates in St. Petersburg, Florida. ``In our business, psychology is everything and psychology has changed real quick on Wall Street.''
The benchmark for U.S. stock volatility, called the VIX, exceeded 30 for the first time since April 2003. The Chicago Board Options Exchange Volatility Index increased as much as 8.9 percent to 30.14. Higher readings in the VIX, derived from prices paid for S&P 500 options, indicate traders expect bigger share-price swings in the next 30 days.
Countrywide
Countrywide Financial dropped for a fifth day, falling $1.96 to $22.50 in its biggest decline since the stock-market crash in October 1987. Merrill Lynch advised clients to sell the shares and said ``funding markets are deteriorating quickly.''
Freeport-McMoRan declined $4.29 to $79.06 after the price of copper dropped to a seven-week low. The miner led a gauge of raw- materials producers to a 2.1 percent retreat, the biggest among 10 industries in the S&P 500.
CSX Corp., the third-largest U.S. railroad, dropped $3.10 to $42.04 after analysts at Citi Investment Research said the shares do not reflect the risk of a slowing U.S. economy, adding that they expect coal volumes to be little changed from declining production.
MFA Mortgage Investments Inc. lost 24 cents to $6.16 after Bear Stearns & Co. downgraded the real estate investment trust that invests in home loans to ``peer perform'' from ``outperform.''
Technology shares in the S&P 500 fell 1 percent, led by Agilent Technologies Inc. The world's biggest maker of scientific-testing equipment tumbled $3.87, or 11 percent, to $32.46 after forecasting fourth-quarter sales and profit that fell short of analysts' estimates. The company blamed a slump in Asia and consolidation among the company's customers.
Applied Materials Inc. fell 80 cents to $20.44. The largest manufacturer of semiconductor-production machines said orders, an indicator of future sales, retreated 14 percent from the previous quarter, at the lower end of a forecast given by Chief Executive Officer Mike Splinter in May.
Ja, maar aan een dalende Dow of S&P hebben we in dit topic niks, het gaat om die dollar.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 21:48 schreef Aasgier het volgende:
[afbeelding]
[..]
Hmm- gaat weer lekker.
Ok maar waarom die dow daalt (door slecht nieuws op de financiele markt) heeft uiteindelijk indirect wel invloed op de $.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 22:16 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ja, maar aan een dalende Dow of S&P hebben we in dit topic niks, het gaat om die dollar.![]()
Als banken straks failliet gaan en die een hele grote portefeuille beheren heeft dat zeker wel invloed op de $ lijkt mij zo?quote:''Countrywide retreated 18 percent after Merrill Lynch & Co. said forced asset sales could send the largest U.S. mortgage lender into bankruptcy. Freeport-McMoRan Copper & Gold Inc., the world's second-largest copper producer, helped drag a gauge of raw-materials producers to the biggest decline in the S&P 500 on concern that a slowing economy will reduce demand for metals.
Maar dat is toch de koers tegenover de euro?quote:Op woensdag 15 augustus 2007 22:19 schreef gronk het volgende:
$1.345, alweer.
Op dit soort momenten zou ik graag willen weten wat er *echt* op de markt gedacht wordt. Niet dat suffe geneuzel van analisten en geblaat van lui die denken dat doomsday vlakbij is. Hoe kan de dollar plotseling zo'n rebound maken?
Je zou denken dat vanwege het risico dat dat kan gebeuren de koers van de dollar al onder druk zou moeten komen te staan. Toch staat die dat niet. Of zou dat betekenen dat de Amerikanen het grootste deel van het probleem in Europa hebben geparkeerd?quote:Op woensdag 15 augustus 2007 22:25 schreef Aasgier het volgende:
Als banken straks failliet gaan en die een hele grote portefeuille beheren heeft dat zeker wel invloed op de $ lijkt mij zo?
Het is een waarschuwing van ''financiele adviseurs'' die iets zien gebeuren en ze zullen het niet zo maar uit het niks zeggen in elk geval dus de kans is daar zeker wel aanwezig dat 1 dezer dagen de grootste hypotheekverstrekker in amerika binnenkort haar deuren moet sluiten.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 22:34 schreef en_door_slecht het volgende:
Wanneer Merrill Lynch iets zegt, hoe serieus is het dan? Staat die hypotheekboer dan aan de rand van de afgrond, of het alleen een "als we niet uitkijken dan" verhaal?
Als ik er vanuit mag gaan dat de euro op het moment stabieler is dan de dollar, dan vermoed ik dat het de dollar is die weer een klein beetje in waarde gestegen is.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 22:35 schreef Aasgier het volgende:
[..]
Maar dat is toch de koers tegenover de euro?
Misschien zegt het meer over de euro dan over de $ momenteeel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |