abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52328548
Om over het nergens noemen van de rol van de vader maar te zwijgen!!
pi_52328560
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 13:42 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Good Lord, nee. Ik zit dan gewoon een beetje op de kast omdat iemand in mijn nabije omgeving dus wel fijn vijf dagen in de week werkt. Ze moet zich echt het vuur uit de sloffen rennen, maar ze is echt een heel goede moeder. En dan voel ik me plaatsvervangend aangevallen door die goudvis-opmerkingen
dat is ook zoiets wat je nooit goed kan doen volgens "de omgeving"

als je werkt, ben je een ontaarde moeder, wiens kinderen zullen opgroeien voor galg en rad, egoistisch want én én willend
als je niet werkt, ben je een slecht voorbeeld, ongeemancipeerd, zonder ambitie.

ben je een alleenstaande moeder die móet werken, dan had je maar niet je eigen geluk boven dat van je kind moeten stellen en dus bij de vader moeten blijven, had je maar moeten zorgen voor een stabiele relatie voor dat je kinderen nam (altijd fijn hoe men weet hoe jouw privé leven in elkaar steekt )

en als je "mazzel" hebt, hebben ze wel begrip voor je werkende moeder status, maaaaaaar je kinderen komen wel te kort , ze weten dat je er niets aan kan doen, maar het is wel zo.

en ben je geen werkende moeder, maar wel alleenstaand en leef je van bijstand/wao/of de tijdelijke ww dan ben je een profiteur, houd je je handje op, is het wel "lekker makkelijk zeker, kindje en niet werken maar wel vangen"

het is nooit goed , welke keuzes je ook maakt, of het nu keuzes zijn of geen keuzes maar voor het blok feiten, als je je wat gaat aantrekken van wat de omgeving allemaal vindt, het gore lef dat sommigen hebben om allerlei conclusies te trekken uit de weinige info die ze hebben in feite, word je een onzeker nerveus wrak

de enige graadmeter is een tevreden en gezond kind
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  Moderator maandag 13 augustus 2007 @ 14:01:27 #163
5428 crew  miss_sly
pi_52328827
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 13:52 schreef milagro het volgende:

de enige graadmeter is een tevreden en gezond kind
met een tevreden en gelukkige moeder en/of vader die achter haar/zijn/hun keuzes staat/staan
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 13 augustus 2007 @ 14:01:55 #164
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_52328842
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 13:42 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Good Lord, nee. Ik zit dan gewoon een beetje op de kast omdat iemand in mijn nabije omgeving dus wel fijn vijf dagen in de week werkt. Ze moet zich echt het vuur uit de sloffen rennen, maar ze is echt een heel goede moeder. En dan voel ik me plaatsvervangend aangevallen door die goudvis-opmerkingen
Die "Goudvis"-opmerkingen vind ik ook een beetje beledigend, soms heb je gewoon geen keus idd en dat wil nog niet zeggen dat je daardoor geen goede moeder zou zijn of dat je kind getraumatiseerd wordt ofzo

Maar ik denk dat er hier wordt gedoeld op moeders die geen consessies willen doen tbv hun kinderen, ze moeten en zullen die carriere erbij hebben ook al hebben ze de keuze, financieel gezien, om wat rustiger aan te doen, en als je die keuze hebt dan vind ik ook dat je wat moet offeren in het belang van je kind, zeker als ze nog zo klein zijn..'tis toch altijd fijner voor ze om de eerste jaren niet elke dag weg te "moeten" en lekker bij mama te kunnen zijn
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_52328865
ha fijn, dus ook na het openen van dit topic mag ik ooit, later, als Fok! nog bestaat een topic openen dat ik in verwachting ben?

gelukkig maar

en wat milagro zegt: het is ook nooit goed (ga niet alles herhalen )
kies ik ervoor om dan parttime te gaan werken en mijn vriend/man niet, dan zit ik onder de plak volgens de feministische tak van de wereld, maar ga ik fulltime werken net als mijn man, dan ben ik ontaard

*zucht*

daarom vind ik het altijd zo wonderlijk dat stellen met kinderen dat altijd 'zomaar' lijken te doen.. ik voorzie allemaal drempels, obstakels, moeilijkheden.. het 'nemen zoals het komt' zit er bij mij niet echt in. Ondanks dat ik niet van de strakke regels ben, hecht ik wel waarde aan plannen... (op onverwachte bios-kroeg-andereleukedingen bezoekjes na dan) Elke week moet ik voor mezelf een overzicht hebben van hoe of wat.. control freak, nee, maar denk dat ik wel wat eigenschappen hiervan heb

Het enige wat eigenlijk telt als je een kind krijgt/neemt is dat je deze kunt onderhouden en dat het een zo leuk en onbezorgd mogelijke jeugd heeft. Dat je het met liefde kunt opvoeden, dat het in principe aan niets ontbreekt (ja, nee, niet verwennen, maar dat je het te eten kan geven, drinken, spelen, tijd met andere kinderen etc.) en het liefst 2 ouders. Niet wat de rest van de wereld vindt van jouw manier van opvoeden/leefstijl.
Ja doei.
pi_52328975
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:01 schreef Vivi het volgende:

[..]

Die "Goudvis"-opmerkingen vind ik ook een beetje beledigend, soms heb je gewoon geen keus idd en dat wil nog niet zeggen dat je daardoor geen goede moeder zou zijn of dat je kind getraumatiseerd wordt ofzo

Maar ik denk dat er hier wordt gedoeld op moeders die geen consessies willen doen tbv hun kinderen, ze moeten en zullen die carriere erbij hebben ook al hebben ze de keuze, financieel gezien, om wat rustiger aan te doen, en als je die kueze [i[ hebt[/i] dan vind ik ook dat je wat moet offeren in het belang van je kind, zeker als ze nog zo klein zijn..'tis toch altijd fijner voor ze om de eerste jaren niet elke dag weg te "moeten" en lekker bij mama te kunnen zijn:)
Dan nog! Eigen keuze! Mijn schoonzus werkt 5 dagen in de week, en zij heeft gewoon een groot deel van haar sociale leven opgeofferd om toch een leuke, en ook aanwezige mama te kunnen zijn.
pi_52329016
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]

met een tevreden en gelukkige moeder en/of vader die achter haar/zijn/hun keuzes staat/staan
precies, maar dat laatste wil soms niet lukken als je in je eentje ineens een hele shitload aan kritiek of commentaar krijgt van 'the smug married"

je wordt er , ondanks al je valide argumenten, soms toch even onzeker van en verdrietig ook.... om dan later gelukkig alsnog flink pissig te worden, en bij een volgende shitload niet meer in de verdediging te schieten en enkel de middelvinger te geven, bij wijze van.
pi_52329120
En waarom wordt bij werkende moeders altijd het woord "Carriere "erbij gehaald?? Mannen werken, maar werkende moeders "moeten zo nodig bezig zijn met hun carriere.."?? Ook al ben je bijv. kapster en dus helemaal geen carrierevrouw. Je hoort toch nooit over fulltime werkende vaders zeggen dat die zo nodig met hun carriere bezig willen zijn? Nooit begrepen.
Wanneer begrjipt "men" nou eens dat er heel veel vrouwen zijn die het leuk en fijn vinden om te werken. Niet voor het geld, niet voor de "carriere" maar voor de eigen ontwikkeling, de waardering, de sociale contacten en misschien soms ook wel een beetje voor de ontspanning.....
  Moderator maandag 13 augustus 2007 @ 14:12:09 #169
5428 crew  miss_sly
pi_52329169
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:06 schreef milagro het volgende:

[..]

precies, maar dat laatste wil soms niet lukken als je in je eentje ineens een hele shitload aan kritiek of commentaar krijgt van 'the smug married"

je wordt er , ondanks al je valide argumenten, soms toch even onzeker van en verdrietig ook.... om dan later gelukkig alsnog flink pissig te worden, en bij een volgende shitload niet meer in de verdediging te schieten en enkel de middelvinger te geven, bij wijze van.
Mja, dat is waar. Dat is dan weer het voordeel van mijn leeftijd: het zal me werkelijk waar aan mijn **** roesten wat men denkt, zolang mijn vriend en ik achter onze keuzes staan (zowel mbt zwanger worden als wat te doen als we een kind krijgen) vind ik het allemaal best. Vooral mijn zusje heeft er een handje van om te vertellen hoe het toch eigenlijk allemaal echt zou moeten (zij heeft immers al 2 kinderen), maar ik laat haar lekker praten en zeg dan vriendelijk dat ik het toch doe zoals wij het goed vinden
  maandag 13 augustus 2007 @ 14:12:21 #170
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_52329173
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:05 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Dan nog! Eigen keuze! Mijn schoonzus werkt 5 dagen in de week, en zij heeft gewoon een groot deel van haar sociale leven opgeofferd om toch een leuke, en ook aanwezige mama te kunnen zijn.
Tuurlijk is het ieders eigen keuze, maar ik heb ook recht op mijn eigen visie, toch
pi_52329484
JOUW visie over JOUW leven, das natuurlijk prima.
Maar mensen die hier zomaar, zonder enige toelichting opmerkingen over goudvissen neerkwakken vellen m.i. een totaal ongefundeerd oordeel over mensen die ze waarschijnlijk zelf niet eens kennen.

Natuurlijk, het is een openbaar forum, je mag neertetteren wat je wilt. Maar voor het gesprek is het niet echt bevorderlijk...

* Als ColdFeet ooit besluit toch aan de kindjes te gaan, dan gaat Meneer ColdFeet lekker minder werken, zoveel is al duidelijk

[ Bericht 3% gewijzigd door ColdFeet op 13-08-2007 14:29:33 ]
pi_52329694
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mja, dat is waar. Dat is dan weer het voordeel van mijn leeftijd: het zal me werkelijk waar aan mijn **** roesten wat men denkt, zolang mijn vriend en ik achter onze keuzes staan (zowel mbt zwanger worden als wat te doen als we een kind krijgen) vind ik het allemaal best. Vooral mijn zusje heeft er een handje van om te vertellen hoe het toch eigenlijk allemaal echt zou moeten (zij heeft immers al 2 kinderen), maar ik laat haar lekker praten en zeg dan vriendelijk dat ik het toch doe zoals wij het goed vinden
prima houding, die ik normaal ook heb , hoor, maar destijds was ik zo moe, fulltime baan, 2 kinderen, gezondheid die ernstig te wensen overliet, het eind van het latijn dus, niemand tekort willen doen, je werk niet, maar uiteraard vooral je kinderen niet, en dan nog te horen krijgen dat je geen goede moeder kan zijn, je je best doet, maar het niet haalt bij de thuiszittende mama's met een papa onder 1 dak...

het commentaar dat ik kreeg, de ergste verwijten destijds kwamen nota bene van een vent met een drukke baan , wiens vrouw directeur bij een energiebedrijf was en ook nooit voor 7 uur 's avond thuis dus de kids altijd in bed al als zij thuis kwamen
toen ik hem dat voor de voeten wierp kwam dus "ja, wij zijn ms nog minder thuis dan jij, maar wij zijn wel samen, jij bent alleen, dus je doet je kinderen dubbel tekort, veel van huis én geen papa" ... te erg toch?
maargoed, oude frustaties van mij

algemeen weer :

en als je dan niet werkt en dat een eigen keuze is, je gewoon een thuismama wil zijn, en dat ook kan, want man die genoeg verdient, of jij de staatsloterij gewonnen dan ben je weer een suffe ambitieloze doos, en is met je kinderen willen keutelen de hele dag weer fout

en als je geen kinderen wil ben je egoistisch, als je ze wel wil ben je dat ook, en als je ze wil maar toch blijft werken had je ze niet moeten willen, want werken en kinderen dat kan niet samen , maar thuisziiten maakt je dus weer die domme doos en en en .... hopeloos dus
  maandag 13 augustus 2007 @ 14:30:53 #173
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_52329797
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:22 schreef ColdFeet het volgende:
JOUW visie over JOUW leven, das natuurlijk prima.
Maar mensen die hier zomaar, zonder enige toelichting opmerkingen over goudvissen neerkwakken vellen m.i. een totaal ongefundeerd oordeel over mensen die ze waarschijnlijk zelf niet eens kennen.

Natuurlijk, het is een openbaar forum, je mag neertetteren wat je wilt. Maar voor het gesprek is het niet echt bevorderlijk...

* Als ColdFeet ooit besluit toch aan de kindjes te gaan, dan gaat Meneer ColdFeet lekker minder werken, zoveel is al duidelijk
Jaaaa, dat denk je nu..
Je zal de eerste niet zijn die zo verliefd is op d'r kind dat ze helemaal niet meer wil werken
pi_52329889
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:30 schreef Vivi het volgende:

[..]

Jaaaa, dat denk je nu..
Je zal de eerste niet zijn die zo verliefd is op d'r kind dat ze helemaal niet meer wil werken
STIK!
Bovendien verwacht ik sowieso niet veel moois te baren; mooie mama's, lelijke kindjes, toch? Ook geen last van verliefdheid, dan.
  † In Memoriam † maandag 13 augustus 2007 @ 14:34:26 #175
43556 miss_dynastie
pi_52329910
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:27 schreef milagro het volgende:
"ja, wij zijn ms nog minder thuis dan jij, maar wij zijn wel samen, jij bent alleen, dus je doet je kinderen dubbel tekort, veel van huis én geen papa" ... te erg toch?
Mijn hemel, da's volgens mij de domste opmerking die ik ooit gelezen heb
  maandag 13 augustus 2007 @ 14:37:44 #176
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_52330006
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:33 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

STIK!
Bovendien verwacht ik sowieso niet veel moois te baren; mooie mama's, lelijke kindjes, toch? Ook geen last van verliefdheid, dan.
Nou ik ben redelijk om aan te zien en mijn kind is praaaaachtig, dus
  maandag 13 augustus 2007 @ 14:39:51 #177
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_52330055
quote:

[..]
Dat is echt belachelijk en behoorlijk aanmatigend, precies hetgene wat je wilt horen als je je al 3 slagen in de rondte rent om alles draaiende te houden en zo goed mogelijk voor je kids wilt "providen", en wat verwacht zo iemand nu als ie zo'n opmerking maakt? Dat je zegt "Stik, nooit aan gedacht, ik zeg meteen mijn baan op!"

Domme mensen zijn zoooo irritant
  Moderator maandag 13 augustus 2007 @ 14:45:37 #178
5428 crew  miss_sly
pi_52330222
quote:

[..]

prima houding, die ik normaal ook heb , hoor, maar destijds was ik zo moe, fulltime baan, 2 kinderen, gezondheid die ernstig te wensen overliet, het eind van het latijn dus, niemand tekort willen doen, je werk niet, maar uiteraard vooral je kinderen niet, en dan nog te horen krijgen dat je geen goede moeder kan zijn, je je best doet, maar het niet haalt bij de thuiszittende mama's met een papa onder 1 dak...

het commentaar dat ik kreeg, de ergste verwijten destijds kwamen nota bene van een vent met een drukke baan , wiens vrouw directeur bij een energiebedrijf was en ook nooit voor 7 uur 's avond thuis dus de kids altijd in bed al als zij thuis kwamen
toen ik hem dat voor de voeten wierp kwam dus "ja, wij zijn ms nog minder thuis dan jij, maar wij zijn wel samen, jij bent alleen, dus je doet je kinderen dubbel tekort, veel van huis én geen papa" ... te erg toch?
Nee, dat is te zot
hoe logisch dat dat frustraties waren...wat een idioterie. Hoe komen mensen toch bij zulke dingen, vraag je je dan af.
quote:
algemeen weer :

en als je dan niet werkt en dat een eigen keuze is, je gewoon een thuismama wil zijn, en dat ook kan, want man die genoeg verdient, of jij de staatsloterij gewonnen dan ben je weer een suffe ambitieloze doos, en is met je kinderen willen keutelen de hele dag weer fout

en als je geen kinderen wil ben je egoistisch, als je ze wel wil ben je dat ook, en als je ze wil maar toch blijft werken had je ze niet moeten willen, want werken en kinderen dat kan niet samen , maar thuisziiten maakt je dus weer die domme doos en en en .... hopeloos dus
Ja, en als je dan wel 2 ouders hebt, eentje thuis, eentje werken, maar het zijn ouders van hetzelfde geslacht, is het ook niet goed! Zoals er nog een hele hoop andere onzin te verzinnen valt...

weet je, ze zoeken het maar uit, ik hoef hen allemaal niet blij en gelukkig te houden en tegenover hen verantwoording af te leggen
pi_52330460
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:34 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Mijn hemel, da's volgens mij de domste opmerking die ik ooit gelezen heb
ja, en toch mijn eigen ergenis begon ik toen meteen te huilen en toen kwam er achteraan "ja, sorry, het was niet mijn bedoeling om je te kwetsen, maar komen die tranen nu niet, omdat ik gewoon een punt heb?"

ik snap ook niet wat er eigenlijk erg is aan thuis willen blijven met kind, als je je het kan veroorloven.

als een vrouw een goede opleiding heeft genoten, een universitaire studie heeft gedaan, afgerond, of zoals ik niet afgerond , en toch liever tzt thuisblijft, als dat kan , waarom is dat nu zonde, en suf? vergaarde kennis is toch ook een winst an sich, zonder dat het verzilverd wordt door een bijpassende baan?

even los vh feit of het een keuze of moeten was, thuiszitten is voor mij nooit een straf, de muren komen niet op me af, ik verveel me nooit, zie het zorgen voor de kinderen niet als een opgelegde taak die me belemmert in mezelf kunnen zijn, ontplooien of wat dan ook.

moeders die er voor kiezen om thuis te blijven hebben dat ws net zo neem ik aan, zijn happy met die invulling van hun leven.

heel apart dat anderen dan kunnen bepalen dat je jezelf dan tekort doet, en menen dat hoe meer je het tegendeel verdedigt en zegt helemaal happy te zijn, dat als een bevestiging zien van hun gelijk, want anders zou je niet zo in de verdediging gaan
pi_52330614
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:37 schreef Vivi het volgende:

[..]

Nou ik ben redelijk om aan te zien en mijn kind is praaaaachtig, dus
True, het is een lekker ventje

Weet je dat de gedachte aan het irl moeten voeren van de kinderopvangdiscussie mij bijna doet besluiten nu naar de gynaecoloog te rennen en de boel te laten blokkeren?
Ik heb een traditioneel-christelijke achtergrond; als je je op een internetforum al zo moet verdedigen, kun je dan nagaan wat mijn familie zou zeggen als ik aankondigde dat ik fulltime wil werken? Pff.
  Moderator maandag 13 augustus 2007 @ 14:58:29 #181
5428 crew  miss_sly
pi_52330637
Dat is vaak zo met erg zelfingenomen mensen: als je verdedigt wat je denkt, dan doe je dat omdat zij gelijk hebben, niet omdat je het werkelijk zo vindt. Redelijk irritant, met die mensen ben je dan toch ook zo uitgepraat?

Maar goed, in dit topic bespeur je toch ook wel bij veel mensen die zeggen dat ze ieders eigen keus respecteren, een bepaald toon en woordkeuze die doet vermoeden dat de bewuste keus toch echt verkeerd is.

En wat betreft het geen kinderen willen: nee niet raar, zoals al gezegd. Het kan veranderen, het kan niet veranderen, de tijd zal het leren. Heel erg cliche, maar echt ontzettend waar
pi_52330708
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 14:52 schreef milagro het volgende:

[..]

ja, en toch mijn eigen ergenis begon ik toen meteen te huilen en toen kwam er achteraan "ja, sorry, het was niet mijn bedoeling om je te kwetsen, maar komen die tranen nu niet, omdat ik gewoon een punt heb?"
Dat is echt niet-te-geloven, zeg! Daarna heb je er acuut voor gezorgd dat deze mensen voorgoed uit je leven verdwenen, mag ik hopen?
quote:
ik snap ook niet wat er eigenlijk erg is aan thuis willen blijven met kind, als je je het kan veroorloven.

als een vrouw een goede opleiding heeft genoten, een universitaire studie heeft gedaan, afgerond, of zoals ik niet afgerond , en toch liever tzt thuisblijft, als dat kan , waarom is dat nu zonde, en suf? vergaarde kennis is toch ook een winst an sich, zonder dat het verzilverd wordt door een bijpassende baan?

even los vh feit of het een keuze of moeten was, thuiszitten is voor mij nooit een straf, de muren komen niet op me af, ik verveel me nooit, zie het zorgen voor de kinderen niet als een opgelegde taak die me belemmert in mezelf kunnen zijn, ontplooien of wat dan ook.

moeders die er voor kiezen om thuis te blijven hebben dat ws net zo neem ik aan, zijn happy met die invulling van hun leven.

heel apart dat anderen dan kunnen bepalen dat je jezelf dan tekort doet, en menen dat hoe meer je het tegendeel verdedigt en zegt helemaal happy te zijn, dat als een bevestiging zien van hun gelijk, want anders zou je niet zo in de verdediging gaan
Mee eens. Wie graag wil thuisblijven, moet dat vooral doen.
't Zou mijn ding niet wezen, maar ik ken genoeg mensen die er wel gelukkig van worden.
  maandag 13 augustus 2007 @ 15:02:10 #183
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_52330735
@Coldfeet: je moet je gewoon niet verplicht voelen om alles maar te verantwoorden tegen over alles en iedereen, gewoon lekker doen wat JIJ goed vindt, en waar je kind happy bij is (want verschillende kinderen--> verschillende behoeftes, het zijn net mensen ) en de rest kan de hik krijgen toch?
pi_52330799
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 14:50 schreef motorbloempje het volgende:
Waarop ik meteen de kreten 'maar je bent nog jong, wacht maar!' en 'dat kun je nu nog niet weten' naar mn hoofd geslingerd krijg.
Eigenlijk altijd dezelfde kreten als het gesprek weer eens op kinderen komt.

Ik ben 22, vrouw en heb eigenlijk geen kinderwens, nooit gehad ook. Ik zeg niet dat het nooit zal komen (wie weet is het verhaal over de biologische klok die gaat tikken rond je 30ste wel waar ) maar als ik zo om me heen kijk, naar mijn leven, zoals het nu is en zoals het was, naar de wereld om me heen en naar mijzelf en mijn vriend, heb ik niet het idee dat een kind daar voor mij iets compleet aan zal maken. Het is nu goed zoals het is, eindelijk, en de jeugd die ik gehad heb (geen klotejeugd door ouders, maar door pesten en treiteren en andere wreedheden die kinderen/jongeren elkaar aandoen) zou ik mijn eventuele kind nie toewensen. Natuurlijk zijn mijn in het verleden behaalde rendementen geen garantie voor de toekomst van een eventueel kind, maar toch.. het zet je aan het denken.

Als laatste heb ik zoiets van: mijn vrijheid is me ook veel waard. Ben nog jong, wil heel veel van de wereld zien, veel met de motor weg, samen met mijn vriend (die ook niet perse kinderen wil), hoe egoïstisch het ook klinkt, maar ik wil op zondag niet hoeven tossen om wie er met de motor weg mag en wie er op moet passen .
Ten eerste moet ik bij het woord 'kinderwens' altijd aan een speelgoedauto denken, maar goed...

on topic: Je standpunt is volstrekt natuurlijk voor iemand van 22 jaar.
Alle opmerkingen over 'wacht maar tot je 30+ bent' heb je natuurlijk al 30+ keer gehoord ... maar ... daarom zijn ze nog niet automatisch onwaar!
Je hebt groot gelijk met je motor en je vriend en de dingen die je wilt zien.

Maar stel nou eens dat je 32 bent, en je hebt een hoop gedaan en gezien.
En je kijkt vooruit naar nog een keer 32 jaar van ongeveer hetzelfde en daarna met een versleten heup achter de geraniums.
Dan kan het zijn dat je je afvraagt of je iets wilt achterlaten.
Het is namelijk niet zo dat je vrienden 10 jaar na je overlijden nog zeggen 'Herinner je je Motorbloempje nog, die zo goed met de motor kon rijden'. of 'Kees kon zo goed boekhouden'. Of 'Hier ligt Hennie die een geweldige carriére als advocaat heeft gemaakt'.

In feite zijn alle dingen die je voor jezelf doet vergeten zodra ze een paar jaar oud zijn. Alles wat je nastreeft is consumptie en beleving (en in feite is beleving ook consumptie).

Op die levensstijl hoef je niet uitgekeken te raken, maar wat laat je na?
  maandag 13 augustus 2007 @ 15:06:58 #185
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_52330876
Getverdemme, sta ik net mijn tanden te poetsen heb ik handcreme op mijn tandenborstel gedaan

Sorry, ik moest het even kwijt aan iemand, gatverdamme zeg
pi_52330913
Hahaha, doet me -hoe kan het ook anders- denken aan die scene uit Amelie
pi_52331857
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 15:04 schreef mgerben het volgende:
maar wat laat je na?
Een briljant boek?
Een boeiend onderzoek met dito resultaten?
Een geniaal muziekalbum?
Een schitterend schilderij?
Een heleboel gezonde en gelukkige mensen in een dorpje in een ontwikkelingsland waar jij hebt geholpen de boel goed op poten te zetten?
Een heleboel gelukkige mensen die met plezier aan je terugdenken omdat jij zulk aangenaam gezelschap voor ze was en zulke leuke dingen hebt georganiseerd?

Of, hey, een zielsgelukkig adoptiekind dat door jou ontzettend fijn is grootgebracht?

Allemaal niets waard? Allemaal leeg, oppervlakkig, nietsbetekenend? Haalt het allemaal niet bij "het oergevoel" van een eigen kind?

Dat is toch erg, als iemand zo denkt...
  Moderator maandag 13 augustus 2007 @ 15:47:32 #188
5428 crew  miss_sly
pi_52332027
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 15:41 schreef thaleia het volgende:

[..]

Een briljant boek?
Een geniaal muziekalbum?
Een heleboel gezonde en gelukkige mensen in een dorpje in een ontwikkelingsland waar jij hebt geholpen de boel goed op poten te zetten?
Een heleboel gelukkige mensen die met plezier aan je terugdenken omdat jij zulk aangenaam gezelschap voor ze was en zulke leuke dingen hebt georganiseerd?

Of, hey, een zielsgelukkig adoptiekind dat door jou ontzettend fijn is grootgebracht?

Allemaal niets waard? Allemaal leeg, oppervlakkig, nietsbetekenend? Haalt het allemaal niet bij "het oergevoel" van een eigen kind?

Nou, niet voor het een of ander, maar de meeste mensen laten echt niet van die hoogdravende dingen achter hoor. Net zo raar dat jij hiermee aankomt als dat hij vraagt wat je nalaat als je zonder kinderen doodgaat.

Het maakt namelijk helemaal niet uit, het hoeven geen kinderen of hoogdravende zaken te zijn. Als je op je sterfbed kunt denken dat je over all een leven hebt geleid dat voor jou goed en gelukkig en vol was en je gedurende je best hebt gedaan om anderen niet (bewust) heel erg te kwesten, is het toch goed?
pi_52332124
Ik noemde niet alleen maar hoogdravende Nobelprijswinnende zaken, lees nog maar eens goed
  maandag 13 augustus 2007 @ 15:58:55 #190
11682 Moonah
Jolie femme
pi_52332393
quote:
Allemaal niets waard? Allemaal leeg, oppervlakkig, nietsbetekenend?
Neuh, dat niet.
quote:
Haalt het allemaal niet bij "het oergevoel" van een eigen kind?
Dat klopt. Het gevoel dat je ervaart bij je eigen kind is niet te evenaren. Door niets. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat elke ouder dat zal beamen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Moderator maandag 13 augustus 2007 @ 15:59:28 #191
5428 crew  miss_sly
pi_52332416
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 15:50 schreef thaleia het volgende:
Ik noemde niet alleen maar hoogdravende Nobelprijswinnende zaken, lees nog maar eens goed
Ik heb goed gelezen, en ik blijf bij mijn reply.
pi_52332463
Ik vind het grappig dat mensen die geen kinderen willen, als egoisten worden bestempeld.
M.i. is wel kiezen voor kinderen juist de egoistische keuze! (begrijp me niet verkeerd, ik wil ze ook, graag zelfs, en ja, doe maar NU ).

Net zoals bij abortus soms wordt gezegd: niet doen, daar krijg je later spijt van....hoezo egoistisch? Een ongewenst kind geboren laten worden omdat JIJ anders spijt krijgt??

Maar ik dwaal geloof ik af..
  Moderator maandag 13 augustus 2007 @ 16:04:00 #193
5428 crew  miss_sly
pi_52332574
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 16:00 schreef peterfan het volgende:
Ik vind het grappig dat mensen die geen kinderen willen, als egoisten worden bestempeld.
M.i. is wel kiezen voor kinderen juist de egoistische keuze! (begrijp me niet verkeerd, ik wil ze ook, graag zelfs, en ja, doe maar NU ).

Net zoals bij abortus soms wordt gezegd: niet doen, daar krijg je later spijt van....hoezo egoistisch? Een ongewenst kind geboren laten worden omdat JIJ anders spijt krijgt??

Maar ik dwaal geloof ik af..
Beide keuzes zijn egoistisch: wel of niet.
pi_52332620
quote:

[..]

Een briljant boek?
Een geniaal muziekalbum?

eensch.. 100% mee eens!
Alsof je zonder kinderen totaal niets bijdraagt aan deze wereld.

en over adoptie:
ik roep dan ook al jaren:als mijn partner en ik het over kinderen hebben, en we zouden graag een kind opvoeden, dan wil ik dat het liefst doen via adoptie. Er zitten al genoeg kinderen in kinder- en opvangtehuizen die graag een normaal gezinsleven zouden willen hebben, waarom dan zelf nog kinderen 'maken'..
Ja doei.
pi_52332763
Ik persoonlijk moet niet aan kinderen denken!
Ze zijn erg leuk en schattig om te zien maar het vereist zoveel tijd.
Bovendien wil ik kinderen als ik ze volle aandacht kan geven,ik neem geen kinderen om ze vervolgens in een kindercresh te dumpen.
En in deze maatschappij waar we nu leven lijkt het me sowieso niet ideaal om kinderen te nemen.
van adopteren krijg je uiteindelijk alleen maar rotzooi.
the god from which all light emanates
the sun god because of his warmth and compassion for the people who worshipped him
  Moderator maandag 13 augustus 2007 @ 16:11:48 #196
5428 crew  miss_sly
pi_52332861
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 16:05 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

eensch.. 100% mee eens!
Alsof je zonder kinderen totaal niets bijdraagt aan deze wereld.

en over adoptie:
ik roep dan ook al jaren:als mijn partner en ik het over kinderen hebben, en we zouden graag een kind opvoeden, dan wil ik dat het liefst doen via adoptie. Er zitten al genoeg kinderen in kinder- en opvangtehuizen die graag een normaal gezinsleven zouden willen hebben, waarom dan zelf nog kinderen 'maken'..
In de praktijk valt dat dus nogal tegen. Adoptie klinkt idealistisch en lijkt logisch als je ziet en hoort hoe het er in sommige landen aan toe gaat met kinderen, maar steeds meer landen zijn tegen adoptie buiten het moederland en dus een arm kindje uit het buitenland adopteren wordt steeds moeilijker en misschien zelfs wel ooit vrijwel onmogelijk.
pi_52332909
waarom krijg je van adopteren alleen maar rotzooi?
Het zal niet altijd even soepel zijn, maar als ik naar mezelf als puber kijk, ging het voor mijn ouders ook allemaal niet even soepel

zolang je tegenover je adoptiekind compleet eerlijk bent over zijn of haar herkomst, evt. reden van adoptie en alle steun om wanneer het kind oud genoeg is om evt. te gaan zoeken naar de biologische ouders of indien niet uit Nederland een bezoek aan het land van herkomst ed. kun je jezelf een hoop ellende besparen. Want niet alleen adoptiekinderen geven ' alleen maar rotzooi'
Ja doei.
pi_52332992
quote:
[..]
Een briljant boek?
Een geniaal muziekalbum?

Als ik even naar jouw lijstje kijk is dat wel heel mooi allemaal... maar de meeste mensen zijn geen Rembrandt. Geniale boeken en muziekalbums geldt hetzelfde voor. Die zijn er wel, en ik vind ook samen met jou dat die mensen echt iets hebben nagelaten.

Ik doelde echter meer op de 99.999% van de mensen die dat niet doen. De Echte Wereld is geen kleuterschool waarbij iedereen een evengrote pluim voor verdienste krijgt omdat ze zo goed hun best doen.
Muziekstukken, boeken en schilderijen - miljoenen worden er gemaakt, honderden bereiken de top, tientallen worden echt cultuurerfgoed.
Ik dacht aan mensen die een keuze voor kinderen uitstellen omdat ze bezig zijn aan een carriére. Daarvan durf ik dus wel te zeggen: Leuk voor jou, maar je word er niet om herinnerd.

Een heleboel dingen die mensen heel belangrijk vinden in het leven (consumeren, carriére, status) zijn dingen waarvan je je afvraagt: Is dat nou het doel van je leven? Is dat de zin en de inhoud die je aan je leven wilt geven?

Ja, dat kun je ook cynisch zeggen als je net de luier van je kind vervangt en de spruit kiest precies dat moment om de inhoud van zijn darmpjes tegen het behang te spuiten ... is dat nou het doel van je leven?

Nou nee natuurlijk; je laat echt iets na, iets dat echt van jezelf is (50% genetisch én zelf opgevoed). Het feit dat alle tokkies dat ook doen, doet daar niets aan af.
pi_52332996
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 15:58 schreef Moonah het volgende:

[..]

Neuh, dat niet.
[..]

Dat klopt. Het gevoel dat je ervaart bij je eigen kind is niet te evenaren. Door niets. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat elke ouder dat zal beamen.
Dat wil ik nog best van je aannemen, hoor. Maar dat zegt niet dat je leven nutteloos is als je kinderloos blijft, al dan niet gepland/gewenst. En daarom vind ik de post van mgerben wel erg ehh... uitgesproken.

Ik bedoel: is dan je kind jouw grote geschenk aan de wereld? Dat lijkt me namelijk ook weer wat overdreven.
pi_52332997
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 16:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]

In de praktijk valt dat dus nogal tegen. Adoptie klinkt idealistisch en lijkt logisch als je ziet en hoort hoe het er in sommige landen aan toe gaat met kinderen, maar steeds meer landen zijn tegen adoptie buiten het moederland en dus een arm kindje uit het buitenland adopteren wordt steeds moeilijker en misschien zelfs wel ooit vrijwel onmogelijk.
ik heb het dan ook niet perse over een buitenlands adoptiekind, maar over adoptie in het algemeen.
in nederland is bijvoorbeeld ook al een tekort aan pleeggezinnen, tijdelijke huisvesting van of probleemjongeren, of 'gewone jongeren' uit een probleem gezin. Ja, dat klinkt heel idealitsch ja, maar er zijn mensen die dat als een roeping zien. En opzich zie ik het voor mezelf niet als een onmogelijkheid om later als pleegouder te fungeren bijvoorbeeld. Maargoed, dat is weer een topic over vrijwillgerswerk/pleegouders waard dan
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')