abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 01:18:54 #51
116535 Smoked
Ally Sheedy FTW!1
pi_52469155
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 00:19 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Jij gaat dus uit dat alleen leven zonder verstand het beste is?
Waar maak je dat uit op?

Ik ben eerder verbijsterd/teleurgesteld dat mensen dit soort "diepe inzichten" uit een boek moeten halen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Smoked op 18-08-2007 01:25:27 ]
There IS no global warming -- The Matrix
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 01:39:15 #52
72691 T3rr0r
Technoofsow!
pi_52469632
Tvp.
It's about being boss, not being the boss...
pi_52469819
Dit is gewoon puur boedhisme!
De gedachte is dus eigenlijk gewoon goedkoop gejat. Niet dat dit erg is want het is een hele goede gedachte.
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_52470049
Het klopt inderdaad dat de gedachten de grootste vijand is van geluk. Bedenk voor je zelf eens dat je voornamelijk zit piekeren over het verleden of over de toekomst. Maar het verleden is niet meer dan een herinnering. Het bestaat simpelweg niet meer. Je verdoet je tijd met over je verleden te zitten piekeren. Hetzelfde geldt voor de toekomst. Meestal maak je je zorgen over wat je moet gaan doen en hoe je hetgeen je van plan bent te gaan doen aan te pakken.

Nee, beter is het om in het hier en nu te leven. Vergeet het verleden, geniet van het moment en plan slechts heel losjes de toekomst. Maar goed, dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan.
pi_52470076
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 01:47 schreef partyyboyy het volgende:
Dit is gewoon puur boedhisme!
De gedachte is dus eigenlijk gewoon goedkoop gejat. Niet dat dit erg is want het is een hele goede gedachte.
Niet alleen boedhisme hoor. Het is niet gejat. Simpelweg een waardevol inzicht dat je ook voor jezelf zou kunnen bedenken op den duur.
pi_52470185
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 02:01 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Niet alleen boedhisme hoor. Het is niet gejat. Simpelweg een waardevol inzicht dat je ook voor jezelf zou kunnen bedenken op den duur.
Duidelijk wel alleen boedhisme. Boedhisme gaat erover dat je in het NU moet leven. Door te mediteren train je om je bewuster te worden van het NU. Als het niet duidelijk is wil ik wel een voorbeeld noemen, maar het is duidelijk gejat van het boedhisme. Niet dat daar iets mis mee is.
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_52470241
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 02:07 schreef partyyboyy het volgende:

[..]

Duidelijk wel alleen boedhisme. Boedhisme gaat erover dat je in het NU moet leven. Door te mediteren train je om je bewuster te worden van het NU. Als het niet duidelijk is wil ik wel een voorbeeld noemen, maar het is duidelijk gejat van het boedhisme. Niet dat daar iets mis mee is.
Nee, dat is het niet . Dit principe maakt ook een belangrijk onderdeel uit van het Hindoeïsme en de Kabbalah en in wezen ook van het christendom (bidden is het moment om volkomen in het hier en nu te geraken). Ook de gnostiek draait om het proces van absolute berusting in het moment.
pi_52470326
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 02:10 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Nee, dat is het niet . Dit principe maakt ook een belangrijk onderdeel uit van het Hindoeïsme en de Kabbalah en in wezen ook van het christendom (bidden is het moment om volkomen in het hier en nu te geraken). Ook de gnostiek draait om het proces van absolute berusting in het moment.
Hoe zie jij bidden dan in combinatie met het NU-moment?
pi_52471996
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 22:15 schreef dawg het volgende:

[..]

Wat is dit voor een suffe uitspraak?

Wijsheid haal je niet uit boeken, maar door gewoon te leven. Kennis haal je uit boeken, maar tussen kennis en wijsheid zit een wezenlijk verschil.
Daar heb je een punt. Er zullen idd mensen zijn die geen boeken nodig hebben om wijsheid op te doen. Toch blijft mijn punt staan omdat we zonder boeken door de eeuwen heen nooit zo vergevorderd zouden zijn als nu.

En tussen kennis en wijsheid zit idd een verschil, maar kennis draagt toch zeker bij tot wijsheid. Kennis geeft je een bepaald plateau waar vanaf je kunt opereren.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_52472006
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 00:15 schreef Smoked het volgende:

[..]

Je bewijst je eigen kansloosheid door zo'n reply te geven!

Wijsheid haal je niet uit een boekje,

invalshoeken... hmm, ok, kan ik inkomen maar dat is tevens een bewijs dat je jezelf heel slecht kent. Wat mensen vergeten is dat dit soort boeken al heel lang bestaan en weer langzaam verdwijnen, waarom?

Je kan jezelf niet veranderen dmv een boek, je kan ook je manier van denken niet veranderen dmv een boek. Je KAN jezelf voorhouden dat je verandert dmv een boek, maar dat kunnen alleen vrij simpele mensen.
Nee precies, wijsheid haal je niet direct uit een boekje. Maar door het lezen van boeken heb ik veel geleerd. Dit wat je leert koppel je met je ervaringen uit het dagelijks leven. Op deze manier word je dus wel wijzer. Het lezen van boeken kan je dus een enorme duw in de rug geven als je het hebt over het ontwikkelen van wijsheid.

Als ik geen boeken was gaan lezen, dan zou ik waarschijnlijk nog steeds op dezelfde manier denken en dus weinig vooruit zijn gekomen in het leven. Het lezen van boeken draagt dus zeker wel bij tot het ontwikkelen van wijsheid.
pi_52472015
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 01:18 schreef Smoked het volgende:

[..]

Waar maak je dat uit op?

Ik ben eerder verbijsterd/teleurgesteld dat mensen dit soort "diepe inzichten" uit een boek moeten halen.
Heb je het boek gelezen? Ik heb namelijk het idee dat je het inzicht zelf nog niet volledig snapt, wat je niet kwalijk te nemen valt hoor.

Je kunt hier in dit topic gaan lezen en misschien interesse krijgen, maar ik denk niet dat iemand van ons op dit forum in staat is om anderen echt duidelijk te maken waar het om draait. Eckhart Tolle, de schrijver, is hier veel beter in!

Lees het boek gewoon. Don't judge a book by its cover. Er staat zoveel diepzinnigs in, dat je het na 1 keer lezen echt niet allemaal meekrijgt. Elke keer als je t boek leest, snap je weer wat meer.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 11:11:56 #62
81237 releaze
best of both worlds
pi_52473675
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 02:07 schreef partyyboyy het volgende:

[..]

heb je het boek gelezen? ik weet dat tolle in nieuwe aarde in ieder geval regelmatig jezus aanhaalt en dat zijn boodschap helemaal niet zoveel verschilt als die van boeddha.

en in de heidense religies komt het allemaal ook terug. ik denk dat deze wijsheid veel verder strekt dan boeddha, india, etc maar dat boeddha een speciaal prominent figuur of vertegenwoordiger heeft kunnen worden (op welke manier dan ook)
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 11:57:20 #63
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52474562
Net weer 10 pagina's gelezen en Tolle zegt daar dat het in principe bij alle religies hetzelfde is ongeveer, de essentie van het verhaal komt steeds op hetzelfde neer. Of het nu over Jezus of Buddah gaat. Bijbel citaties in het boek kunnen dan zeker eens interessant zijn als hij er zelf een modern inzicht bij gaat schrijven.

Zijn manier van schrijven bevalt me wel, het lees lekker weg en bevat gelukkig niet al teveel moeilijke termen.

Grappig ook hoe hij schrijft dat hij een aantal jaren simpelweg op allerlei verschillende plekjes gezeten heeft zonder ook maar 1 reet uit te voeren. Diep gelukkig op bankjes in het park. Daarna pas begonnen ergens mee.

Ben niet meteen een aanhanger natuurlijk De dualiteit tussen je ik en zijn ging hij nog op in, hij stelde zich de vraag toen hij geestelijk ellendig was of hij 2 was omdat hij pijn voelt terwijl hij dat niet wilt.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 12:50:31 #64
161252 FrozenFlame
under construction
pi_52475537
@Dromenvanger, heb jij je ondertekst voor -of tijdens het lezen gemaakt? Heel toepasselijk!

Verder heb ik het boek ook gelezen. Ik ben vrijer van geest sindsdien, het bewustzijn van het 'zijn' en hoe ik in het leven sta (stond) door 'gedachten en opgelegde patronen' hebben mij ruimtelijker laten voelen. Ik ben daardoor inmiddels ook gevoelig geworden voor mensen die zich onbewust door angst laten lijden tijdens het leven. En dat zijn er nogal wat. Ik wil niet zeggen dat daarmee alles is opgelost, maar het helpt je bewust werkelijk te zijn wie je bent.

Als iemand commentaar heeft dat ik dat uit een boekje moet halen, is mijn advies; lees het ook es!
Iemand die zo denkt mist naar mijn inziens zws een 'open mind'. Voor iedereen is er wat anders nodig om antwoorden te krijgen op vragen. Voor mij was het een extraaátje voor mijn geest.
Probeer dat maar es van mij af te pakken!
Als jij iets vind moet je het naar de politie brengen
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 13:03:54 #65
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_52475746
Ik had die tekst 1 dag voor het lezen van het boek, ik wist van te voren al dat ik veels teveel bezig was met het verleden en de toekomst. Constant in het verleden leven en in de toekomst en zo in principe het leven compleet missen. Heb nog steeds de neiging om negatief richting de toekomst te leven, dan ga ik iets plannen en dan ga ik vanzelf een soort doem-scenario opstellen wat allemaal mis kan gaan en zodoende kan ik de hele dag in de toekomst vertoeven op een negatieve manier. Vandaag ook even een moment dat het gebeurde dat ik dat deed en dan kan ik het nu beter van me afzetten door direct terug te keren in het heden waar het meer zorgeloos is allemaal

Dat meer ruimtelijke gevoel herken ik ook zeker te weten. Krap onder mijn schedel-dak is het een hele tijd geweest en dat is een beetje minder op dit moment. Vertoef ik de hele dag in mijn hoofd met het denken dan is de wereld in principe een stuk kleiner omdat je tussen je oren bezig bent en de omgeving om je heen niet meemaakt.

Over het lezen van een boek en eigen inzichten even, een boek is al snel uitgebreider en brengt een breder inzicht naar voren. Een stuk stof wordt uitgespit wat je bijna onmogelijk zelf in je eentje kunt doen.

Grappig dat de auteur zelf schreef dat alles wat hij schrijft al bekend is voor de lezer, alleen moet het nog naar voren worden gehaald via het boek.

De kracht van het nu, ik denk dat de kracht van het nu ook is dat je knopen doorhakt en stappen onderneemt, en dat gaat beter wanneer je niet van te voren gaat kijken wat er allemaal mis kan gaan. Steeds denken en verstand gebruiken en iedere situatie die nog moet plaats vinden van te voren inbeelden schiet je in mijn ogen weinig mee op omdat het toch altijd anders loopt.

Volgens mij is het boek ook voor mij zinnig om richting de toekomst het leven meer inhoud te geven. Dan kan het overkomen dat ik in de toekomst leef als ik zeg dat ik in de toekomst meer inhoud wil maar als ik dan in het heden handel dan is de toekomst vanzelf beter. In het heden actie ondernemen zodat de toekomst vanzelf beter is. Dus dan is het sowieso nodig dat het in het heden plaats gaat vinden.

[ Bericht 7% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 18-08-2007 13:10:38 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_52475857
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 02:15 schreef partyyboyy het volgende:

[..]

Hoe zie jij bidden dan in combinatie met het NU-moment?
Bidden is in wezen de activiteit van het 'in jezelf keren'. Of: de zintuigen naar binnen richten. Dat impliceert dus onvermijdelijk het loslaten van de externe wereld en dus ook het verleden en het heden. Ik doel hierbij dus nadrukkelijk niet op het type bidden van "Lieve Heer, laat mij morgen de jackpot winnen!" Nee, ik bedoel de spirituele beleving van het contact an sich.
pi_52525605
Ik heb het boek ook gelezen en is inderdaad een goed boek. Ook zo'n boek wat mijn leven voor een deel zeker beinvloed heeft is "Handboek Spiegelogie" wat een beetje in het verlengde hiervan ligt.

Maar hoewel je de boodschap begrijpt is het nog altijd moeilijk om het ook echt te blijven toepassen. Meestal houd ik het even vol, en dan onbewust begin ik toch weer te piekeren over bepaalde zaken.
pi_52587306
Naar aanleiding van dit topic ben ik het boek toch weer gaan herlezen, en heb meteen weer het gevoel op het goede spoor te zitten. Ik ga me hier nog even verder in verdiepen
  woensdag 22 augustus 2007 @ 13:18:28 #69
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_52588005
Ik heb 'm ook net besteld. misschien dat dit mij net over de streep trekt om een groot probleem in mijn leven te overwinnen
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_52588080
Ik vond/vind het ook één van de beste boeken die ik heb gelezen.
Vooral op de momenten die ik erin begon te lezen en het boek las. Er wordt ook in het boek gezegd dat er momenten (ofzo) zullen zijn, al lezende, waarin je daadwerkelijk even je gedachtes (al) kan kwijtraken en ook werd er gezegd dat je soms als vanzelf het boek zult dichtslaan, klopt !

Tijdje terug ben ik 2x bij een hsp-begeleider geweest en hij raadde mij ook het boek 'de kracht van het nu in de praktijk' aan, en die heb ik dus ook. Gisternacht had ik toevallig dat ik weer (eens helaas) de hele nacht wakker lag en toen had ik zoiets van 'ik ga het boek lezen/pakken', kon ik hem alleen niet vinden . Net keek ik er in één keer naar, ligt gewoon in mijn boekenkast.

Maar goed boek, met veel uitleg en vind ik, vrij plausibele verklaringen/uitleggen dus ook.
pi_52588310
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 15:15 schreef Smoked het volgende:
Mensen die denken die door een boek anders gaan denken / hun leven denken te kunnen veranderen
* red

Volgens onderzoek is het bewezen dat zelfhulpboeken wel degelijk (erbij) kunnen helpen.
Nou is dit echter niet eens alleen een zelfhulpboek, maar ook een spiritueel inzicht boek en ook nog eens één waarin je je daadwerkelijk bewust van een aantal dingen kan worden of zelfs wordt. Maargoed, ik vond John Gray soms ook wel goed en feng-shui boeken ook

Plus
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 15:15 schreef Smoked het volgende:
Mensen die denken die door een boek anders gaan denken / hun leven denken te kunnen veranderen
Je moet ook niet denken
Daar gaat het boek juist over ! Je moet (het) lezen !
pi_52588748
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 20:25 schreef addictivebeat het volgende:
Nog een belangrijke reden om in het nu te leven is, omdat dat het enige moment is waarop je controle in je leven kan uitoefenen. Het verleden heb je niet de hand, de toekomst heb je eigenlijk ook niet zoveel in de hand. Denk alleen aan wat je nu kan doen. Als je teveel denkt aan dingen van vroeger of op wat nog komen gaat leidt dat alleen maar tot verdriet, leed en stress.
En dit is wel zo'n beetje de hoofdmoot ervan (oa).

En nu heb ik weer 3 posts gedaan, dus is het wel weer welletjes
Vind het zelf een beetje overigens een soort gelijkschakeling. Stel je bent als mens zijnde een rechtlijnig stuk iets. Met aan het uiteinde het verleden en aan de andere kant de toekomst, daar ergens tussen schommel jij in. Beide uiteindes gaan tekeer, overrompelen soms, noem maar op. Er dient een gelijkschakeling te komen waar jij in het midden komt, een gelijkschakeling zodat opeens de uiteindes verdwijnen. En alleen jij in het midden staat. Total power, kracht van het nu, zonder uiteindes. Zonder verleden en toekomst, alleen jij in het heden.

Zien jullie het ongeveer voor jullie , ik een beetje wel.

ps.
ze hebben nooit gezegd dat het makkelijk is/hoeft te zijn. Als ik alleen al naar mezelf kijk , neem soms een valeriaantje, druppels avena sitava en bachbloesems om mijn ego/gedachtes maar enigzins onder controle te houden. Vaker ga ik echter de uitdaging, het duel vol aan, doe ik eigenlijk altijd. Ik leer van mijn lijden . Ik wil leren. En ik heb gemerkt dat het ego/de gedachtes erg ver kunnen gaan. Gedachtes die op flitsen, ik observeer het, soms ga ik er in mee -> emoties (komen los, of dat erg is of niet, denk het ook niet soms). Ik zou het niet altijd aanraden echter op die manier. Zelf zit ik al in een hele lange battle. Hoe harder je je best doet, hoe sterker het ego vecht, gaat terugvechten, naar mijn vermoeden. Don't try it at home, zou ik zeggen ! Alhoewel..

Wel heeft de mens goede voorbeelden gekregen om naar te kunnen kijken, dieren.
Perfect systeem (van), de natuur. In die zin denk (oei ) ik ergens ook dat evolutie ook een aantal of misschien wel één nare bijwerking heeft, het ego. Maar ze of het boek(en) enzo, zeggen ook weer, dat lijden het dichtst bij de verlossing ligt enzo. En als ik het op grote schaal bekijk, een groot gedeelte van de mensheid lijdt.. dus ligt de verlossing ook om het hoekje of heel nabij !

Een medaille heeft (altijd of vaak) twee (keer)zijdes.
Hemel of hel. Als er een hel is (ego) dan bestaat de hemel wél. Hoe je het ook bekijkt, of wilt bekijken.
Want of maar hé, zonder ying geen.. juist. Ook perfect systeem van de natuur.

nou, nu heb ik genoeg gefilosofanterd voor vandaag

[ Bericht 19% gewijzigd door sweetgirly op 22-08-2007 14:29:29 ]
pi_52597601
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 11:57 schreef Dromenvanger het volgende:
.. hij stelde zich de vraag toen hij geestelijk ellendig was of hij 2 was omdat hij pijn voelt terwijl hij dat niet wilt.
Die was goed he !
Die zin zal ik nooit vergeten, hij zei zoiets van 'ik kan niet meer met mezelf leven'. Wacht ik tik het even over, want het staat gewoon op de 1e pagina v/d inleiding, begon al goed dus vond ik (ook).
quote:
'Ik kan niet meer met mezelf leven'. Die gedachte bleef zich maar in mijn geest herhalen. En opeens werd ik me ervan bewust wat een eigenaardige gedachte dat was. Ben ik één of twee? Als ik niet met mezelf kan leven, moeten er twee ikken zijn: het 'ik' en het 'zelf' waar 'ik' niet mee kan leven. Ik dacht, misschien is maar één van die twee echt.

En nee, hij is naar mijn weten niet chizofreen.

Heb af en toe als ik een zin hoor of zelf zeg met iets van 'ik vind/heb mezelf..' of 'hij/zij doet/kan zichzelf dat..' etc, zinnen waarin beiden voorkomen, moet ik nog steeds even heel snel hieraan denken, alsof er een alarmsignaaltje afgaat van *piep, daar heb je hem weer, de zin, de ik en mezelf, de twee-splitsing.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:08:32 #74
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_52746664
ik ben er gisteravond in begonnen, toen was ik vrij moe dus heb maar twee pagina's gelezen. ik heb het boek bij me omdat ik als ik even pauze heb het prettig vind om wat te lezen.

ik kan er een beetje moeilijk inkomen. ik weet niet of het aan mijn vermoeidheid i.c.m. concentratieprobleem ligt of aan de schrijfstijl. ik denk het eerste, ik moet sommige zinnen twee keer lezen voor ik ze begrijp. op zich kan ik me wel redelijk vinden in wat hij schrijft. maar ik zit er nog niet lekker in.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_52756674
quote:
Ik kan niet meer met mezelf leven'. Die gedachte bleef zich maar in mijn geest herhalen. En opeens werd ik me ervan bewust wat een eigenaardige gedachte dat was. Ben ik één of twee? Als ik niet met mezelf kan leven, moeten er twee ikken zijn: het 'ik' en het 'zelf' waar 'ik' niet mee kan leven. Ik dacht, misschien is maar één van die twee echt.
Tering wat triest... weet je wat... hij is er drie, want hij schrijf er ook nog over zichzelf in zijn boek. Hoe leer ik in dimensies denken en daarop alles logisch te verklaren...
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')