Ik ken die celestijnse belofte niet eigenlijk, maar die eckhard doet echt zijn best om het zo duidelijk en gegrond mogelijk te houden. Heeft het wel zijdelings over een collectief bewustzijn maar gaat er niet op in. Hij wilt gewoon zijn ervaringen delen met het schoonvegen van je eigen psyche. Ik heb een paar van die zweefboeken gelezen en deze lijkt er niet op.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:36 schreef Copycat het volgende:
Dit is wel van een beter (lees: minder tenenkrommend) niveau als dat andere verlichtende boek van enkele jaren terug: De Celestijnse Belofte?
Ik heb de film gekeken en die was al erg genoeg. Maar ik zal het onthouden. En ik ben benieuwd wat je er van vindtquote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:50 schreef Copycat het volgende:
Houden zo, met de Celestijnse Belofte! Bagger van hier tot Tokyo en met een omweg weer terug.
Ga ik me een dezer dagen eens wat meer verdiepen in The power of now.
quote:Denken is belangrijk natuurlijk, ik bedoel zonder het denken zouden we gewoon naakte apen zijn die in de bomen slingerden en stenen gooiden naar de roofdieren of waren we gewoon uitgestorven door een strenge winter.
Echter heeft het fenomeen denken ook nadelen. Het zorgt er soms óók voor dat je hele rampen in je hoofd af laat spelen voor je überhaupt ergens aan begonnen bent. Het weerhoudt je ervan om niet als nieuw in een bepaalde situatie te staan maar dat je terug grijpt naar oude 'beproefde' methodes.
In de wetenschap is het natuurlijk een goed iets om met beproefde methodes aan de gang te gaan, ik wil niet weten hoe de wereld eruit zou zien als men het wiel elke keer weer opnieuw uit ging vinden en dat elke keer weer opnieuw tot in het einde der dagen. Of laten we de mobiele telefoon eens als voorbeeld nemen. Als de mobiele telefoon elke keer weer op een andere manier gemaakt zou worden dan kon niemand elkaar bellen want elke keer gebruikt het weer een ander systeem dus het enige wat overblijft is dat je, met een beetje geluk natuurlijk, Snake kan spelen en je agenda bij kan houden op dat ding.
Emotioneel gezien is denken een minder goed plan, in het beste geval gaat het uiteraard wél goed en hoeven we niet moeilijk te doen. Aan de andere kant; met denken maak je plannen, plannen scheppen verwachtingen, verwachting schept teleurstelling (Wijze woorden, lieverd), teleurstelling schept frustratie, frustratie schept stress en stress is weer verantwoordelijk voor een hele lijst ongemakken en ziektes waar je niet vrolijk van wordt, ik dacht ooit gelezen te hebben dat het rond de 80% schommelde maar google werkt niet mee dus dat kan ik niet hard maken, in zoverre dat internet waarheden bevat natuurlijk aangezien elke Jan Lul met een internetverbinding een webpagina in elkaar kan flansen. Maar goed, ik dwaal af.
Het is makkelijker dan ik had verwacht eigenlijk dus ik ga er gewoon mee verder. Als je geniet van het moment zonder dat je eigengemaakte kopspoken je gek maken en ervoor zorgen dat je bepaalde dingen niet doet uit angst voor eventuele gevogen naderhand dan wordt het leven een stuk mooier, en aangezien het leven niet veel meer is dan een aaneenschakeling van emoties is het zaak om zoveel mogelijk goede emoties bij elkaar te schrapen voordat je 3 meter onder de grond ligt of door een schoorsteen naar buiten fladdert. Nu is het natuurlijk niet zo dat je passief door het leven moet gaan. Als je ooit een ingeving krijgt, ga er dan voor, denk het niet kapot. Ogen dicht en springen is niet zo slecht.
Voor sommige zal ik wel een soort van 'captain obvious' zijn, dat neem ik maar voor lief. Voor de rest die het nog niet wisten; graag gedaan.
Prettige paasdagen.
Het moment waarop je een ultiem gevoel van geluk ervaart.. waar je even helemaal in opgaat. Onbewust houd je dat gevoel, die gedachte even vast. En juist door het vast te houden, ga je erin vertrouwen. En positief vertrouwen ontwikkelt een positieve toekomst.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:21 schreef jogy het volgende:
Maar hoe vaak en hoe lang zit je nou daadwerkelijk in het moment? Zonder gedachten over het verleden en de toekomst dus maar gewoon hier en nu, nergens anders dan in het heden. Veel mensen hebben het weleens gehad, dat er iets zo oogverblindend mooi was dat je even helemaal stil was, een zondsondergang of een uitzicht ofzo. Even helemaal geen gekwebbel in je hoofd. Dit boek wilt je laten zien dat die stilte eigenlijk je natuurlijke staat van bewustzijn is en dat gedachten een gereedschap zijn om te kunnen plannen in de tijd.
Neehee, niks vasthouden, gewoon genieten. Laat vooral je gedachten ergens over niet het moment op zich verplaatsen naar iets anders dan het hedenquote:Op zondag 12 augustus 2007 19:19 schreef MNR het volgende:
[..]
Het moment waarop je een ultiem gevoel van geluk ervaart.. waar je even helemaal in opgaat. Onbewust houd je dat gevoel, die gedachte even vast. En juist door het vast te houden, ga je erin vertrouwen. En positief vertrouwen ontwikkelt een positieve toekomst.
quote:Ik had vandaag ook even zo'n moment. Ik was aan het praten met iemand en terwijl ik dat aan het doen was, kwam plotseling een nummer voorbij. Precies op het goede moment. Het was de combinatie.. Even voelde ik me zo verheerlijkt
Die uitspraak is niet van mij hoor, maar van de schrijver. Ik ben het er alleen volhartig mee eens en ik denk ook dat de kern van waarheid in deze zodanig groot is dat het eigenlijk geen kern meer isquote:Maar vetgedrukte klopt voor mij. Ik heb er nooit zo bij stilgestaan () dat het zo werkt, maar als ik het koppel aan mezelf, klopt het wel.
"De kracht van het nu"... verdomd jogy, dat is nog eens een intelligente uitspraak van je![]()
Iets zegt me dat jij hier een heel mooi voorbeeld van hebtquote:Op zondag 12 augustus 2007 19:35 schreef jogy het volgende:
Neehee, niks vasthouden, gewoon genieten. Laat vooral je gedachten ergens over niet het moment op zich verplaatsen naar iets anders dan het heden.
Deze reactie had ik dus echt totaal verwacht, te ergquote:Die uitspraak is niet van mij hoor, maar van de schrijver. Ik ben het er alleen volhartig mee eens en ik denk ook dat de kern van waarheid in deze zodanig groot is dat het eigenlijk geen kern meer is.
Dat klopt, die blog was er ook een uitvloeisel vanquote:Op zondag 12 augustus 2007 19:49 schreef MNR het volgende:
[..]
Iets zegt me dat jij hier een heel mooi voorbeeld van hebt![]()
Graag gedaanquote:[..]
Deze reactie had ik dus echt totaal verwacht, te erg![]()
Maar goed, laat ik het dan zo zeggen: bedankt (just take the compliment and zip it)
Vermoed dat veel mensen de kracht van positief denken, de kracht van nu, onderschatten, I know I used to. Vroeger vond ik mensen die zo dachten/praatten maar naieve mensen die hun kop in t zand staken. Geloof ook wel dat mensen hun leven anders in gaan richten na het lezen van zo'n boek, ookal zijn er veel sceptici (zoals ik al zei, I was one of them).
Als het voor jou niets nieuws te vertellen heeft is het alleen maar goed, echter genoeg mensen die deze open deur nooit opgemerkt heben en het dus hebben genegeerdquote:Op zondag 12 augustus 2007 20:47 schreef mymoodfentje het volgende:
wéér zo'n boek dat werkelijk niets nieuws te vertellen heeft![]()
Ik vind de Celestijnse Belofte een schitterend boekquote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:36 schreef Copycat het volgende:
Dit is wel van een beter (lees: minder tenenkrommend) niveau als dat andere verlichtende boek van enkele jaren terug: De Celestijnse Belofte?
En doen..quote:Op woensdag 15 augustus 2007 17:51 schreef Dromenvanger het volgende:
Denken( met uitzondering van positief denken)
Plus ervaren en belevenquote:
Jup, ookal geloof je niks van de achterliggende gedachte over het godsbewustzijn en weet ik het wat nog meer dan nog is het goed om te lezen, enkel omdat wat gezegd wordt waar is. In het moment zijn er geen problemen, dwalen op het verleden is extreem nutteloos als je er alleen maar om maalt, zorgen maken om de toekomst is alleen maar nuttig als je ook wat doet in het moment om de toekomst beter te laten worden.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 22:27 schreef benzin het volgende:
Nuttig boek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |