En wat heeft dat laatste met dit onderwerp te maken? Getuigt het van eigen verantwoording nemen, wanneer je onbetaald werk verricht in verband met een arbeidsovereenkomst? Getuigt het van een soort van gemakzucht ervan uit te gaan dat er toch wel voor je wordt gezorgd, wanneer je gewoon betaald wilt krijgen voor je verleende diensten?quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:32 schreef sneakypete het volgende:
Er zijn linkse en rechte luilakken dat spreekt voor zich. ALthans waar ik werk wel.
Wel denk ik dat (eerlijk gezegd) je kunt constateren dat liberaal denkenden doorgaans wat meer eigen verantwoording nemen dan mensen die ervan willen uitgaan dat er toch wel voor ze gezorgd wordt.
Je werkt niet voor noppes. Je bouwt namelijk toch een soort van goodwill op, door net dat beetje extra inzet te tonen. Die goodwill kun je vervolgens weer als inzet gebruiken bij bijvoorbeeld salarisonderhandelingen. Zoiets laat zich niet in geld uitdrukken. Het is ook niet voor niets dat mensen die consequent meer doen dan strikt noodzakelijk vaak hogerop komen, terwijl mensen die het minimale van het minimale doen vaak op hun positie blijven hangen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:30 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Wat een prachtige analyse weer. Ook een linkse werknemer wil best hard werken en nog harder dan hard, zolang dat maar wordt betaald. Wat is daar mis mee en waarom zou dat leiden tot minder rijkdom dan iemand die zich laat misbruiken om te werken voor noppes?
Ik ben niet links. Liever rechts, als het per se moet.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:25 schreef en_door_slecht het volgende:
Waarom krijg ik hier de indruk dat men hier ter linkerzijde van het centrum elk minuutje uitbetaald wil zien en men ter rechterzijde best wat harder wil werken? Zou het dan toch zo zijn dat linkse mensen luie opvreters zijn? En zou dat ook meteen de reden zijn waarom linkse mensen financieel minder succesvol zijn?
In mijn ogen is daar niets lui aan. Het is je volste recht om te kiezen voor jezelf ipv je werk. Maar dat betekent natuurlijk wel dat die mensen die WEL extra inzet tonen toch een streepje op je voor hebben bij je baas. Zolang je dat accepteert, dan is er imho niks aan de hand.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:41 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik ben niet links. Liever rechts, als het per se moet.
Ik doe mijn werk graag goed, maar wel binnen de gestelde uren. Als ik wil overwerken, doe ik dat wel in mijn eigen tijd, mijn eigen bezigheden -- desgewenst tegen een uurtarief dat een stuk hoger ligt dan mijn normale loon.
Ik ben gewoon erg op mijn vrijheid gesteld. Dat is een liberale gedachte.
Oh ja en hoe zeker ben je van je zaak dat die goodwill zich uiteindelijk op die manier laat uitbetalen? Dat weet je nooit zeker en je valt mooi met je neus in de boter, wanneer die twee jaar lang onbetaald ploeteren zich in feitelijk niets laat uitbetalen. Ik wil dat risico niet lopen. Vergeet namelijk niet dat goodwill niet de enige factor is die je carrière bepaalt. Als je veel goodwill toont richting het bedrijf zelf, maar je leidinggevende vindt je een loser, dan zal deze je echt niet geven wat je uiteindelijk wilt.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:41 schreef Seneca het volgende:
[..]
Je werkt niet voor noppes. Je bouwt namelijk toch een soort van goodwill op, door net dat beetje extra inzet te tonen. Die goodwill kun je vervolgens weer als inzet gebruiken bij bijvoorbeeld salarisonderhandelingen. Zoiets laat zich niet in geld uitdrukken. Het is ook niet voor niets dat mensen die consequent meer doen dan strikt noodzakelijk vaak hogerop komen, terwijl mensen die het minimale van het minimale doen vaak op hun positie blijven hangen.
Ik ken mensen die extra inzet tonen (gezien in overuren), maar die kwalitatief slecht werk leveren. Aan dat soort mensen heb je weinig. Sterker nog, het lijkt er op dat die mensen heel goed weten dat ze niet zo goed zijn en dat proberen te compenseren met overuren maken.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:43 schreef Seneca het volgende:
[..]
In mijn ogen is daar niets lui aan. Het is je volste recht om te kiezen voor jezelf ipv je werk. Maar dat betekent natuurlijk wel dat die mensen die WEL extra inzet tonen toch een streepje op je voor hebben bij je baas. Zolang je dat accepteert, dan is er imho niks aan de hand.
Ik toon extra inzet. Ik doe mijn werk goed en efficiënt. Ik hóef gewoon niet over te werken.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:43 schreef Seneca het volgende:
[..]
In mijn ogen is daar niets lui aan. Het is je volste recht om te kiezen voor jezelf ipv je werk. Maar dat betekent natuurlijk wel dat die mensen die WEL extra inzet tonen toch een streepje op je voor hebben bij je baas. Zolang je dat accepteert, dan is er imho niks aan de hand.
Nee hoor, ik heb er bewust voor gekozen. Ik volg een zware studie in de avond, en heb daar veel tijd voor nodig, en ruimte in mijn hoofd. Geen alles opslokkende baan erbij, dan word ik gek.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:55 schreef sneakypete het volgende:
Als je onder je nivo werkt heb je waarschijnlijk in het verleden iets fout gedaan (kan ik over meepraten) maar dat corrigeert zich als jouw baas in elk geval ogen in zn kop heeft.
Tja, zonder risico geen succes natuurlijk. Je moet zelf een beetje kunnen inschatten of je baas talent en inzet op waarde weet te schatten, of dat het een manager van likmevestje is.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:45 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Oh ja en hoe zeker ben je van je zaak dat die goodwill zich uiteindelijk op die manier laat uitbetalen? Dat weet je nooit zeker en je valt mooi met je neus in de boter, wanneer die twee jaar lang onbetaald ploeteren zich in feitelijk niets laat uitbetalen. Ik wil dat risico niet lopen. Vergeet namelijk niet dat goodwill niet de enige factor is die je carrière bepaalt. Als je veel goodwill toont richting het bedrijf zelf, maar je leidinggevende vindt je een loser, dan zal deze je echt niet geven wat je uiteindelijk wilt.
Ja oke, dat is wel waar inderdaad. Je moet het een beetje aanvoelen. En natuurlijk: voor succes moet je risico's durven nemen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 00:03 schreef Seneca het volgende:
[..]
Tja, zonder risico geen succes natuurlijk. Je moet zelf een beetje kunnen inschatten of je baas talent en inzet op waarde weet te schatten, of dat het een manager van likmevestje is.
Inderdaad, dat woord vind ik wat achterhaald. Het doet mij denken aan zo'n vadsige directeur van vroeger die zijn arbeiders met de zweep sloeg, wanneer zij niet hard genoeg werkten. Het is een werkgever of manager of iets dergelijks.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 00:06 schreef Ringo het volgende:
Ik vind het woord "baas" trouwens een beetje naar. Alsof men je een halsband omdoet van 9 tot 5.
Het getuigt m.i. van een ongezonde drang naar het "pleasen" van de baas door vrijwillig in te stemmen met overwerk en je daarna wijs te maken dat je dat graag wou.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:32 schreef sneakypete het volgende:
Er zijn linkse en rechte luilakken dat spreekt voor zich. ALthans waar ik werk wel.
Wel denk ik dat (eerlijk gezegd) je kunt constateren dat liberaal denkenden doorgaans wat meer eigen verantwoording nemen dan mensen die ervan willen uitgaan dat er toch wel voor ze gezorgd wordt.
Als jij een loodgieter voor 3 uur inhuurt vind jij ook maar dat ie 5 uur moet blijven voor hetzelfde geld ?quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 19:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En jij vind het zeker vreemd waarom andere wel meer promotie en salarisverhoging krijgen...![]()
Nou, als hij zich een beetje loyaal naar mij opstelt (doordat die klus begroot was op 3 uur, maar vanwege iets onvoorziens ineens 5 uur duurt en hij dat toch zonder morren afmaakt) is de kans groot dat ik de volgende verbouwing hem het werk weer gun, ook als hij niet de goedkoopste is met zijn offerte.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 09:09 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Als jij een loodgieter voor 3 uur inhuurt vind jij ook maar dat ie 5 uur moet blijven voor hetzelfde geld ?
Inderdaad, je zou toch vreemd opkijken als je werkgever je zomaar ineens een stuk meer extra geld geeft bij een salarisuitbetaling. Terwijl dat eigenlijk andersom wel gebeurd (met overwerken). Jij geeft je baas ineens iets extra's terwijl dat andersom niet gebeurd.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 11:35 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Hoezo lui? Hoezo niet loyaal? Ik doe toch precies wat is afgesproken en als zodanig opgetekend in de overeenkomst? Dat doet mijn werkgever ook hoor.
Nou, nee. Ik sta daar niet raar van te kijken. Mij ex-baas gaf een deel van de winst weg in de vorm van een winstuitkering. De praktijk was toch dat die winst er deels was vanwege het overwerken. Ook zijn er veel werkgevers die mensen willen belonen naar inzet en resultaat. Dat is veel eerlijker, maar mag niet omdat er nogal wat mensen zijn (FNV) die denken dat werken alleen een aanwezigheidsplicht inhoudt.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:35 schreef Metro2005 het volgende:
Inderdaad, je zou toch vreemd opkijken als je werkgever je zomaar ineens een stuk meer extra geld geeft bij een salarisuitbetaling. Terwijl dat eigenlijk andersom wel gebeurd (met overwerken). Jij geeft je baas ineens iets extra's terwijl dat andersom niet gebeurd.
Dat mondje wordt niet door elke werkgever bepaald gerespecteerd. Niet iedereen heeft ene stevige marktpositie.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:28 schreef Autodidact het volgende:
Ik werk soms over omdat ik weet dat ik dat als wisselgeld kan gebruiken als ik eens een paar uur vrij wil. Als overwerk niet als wisselgeld gebruikt kan worden ben ik om 5 uur weg. Iedereen heeft een mondje, floris.exe en EchtGaaf.
Wil je dit nu 1 keer gaan onderbouwen? Je blijft jezelf maar herhalen, maar er is nog geen zinnig woord uitgekomen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 12:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Want je muilgrootte hangt daar namelijk van af. De zoveelste weeffout in het achterlijke systeem.
Het woord baas zegt alles. Zolang dat woord gebruikelijk is, dan zegt het alles over de ongezonde machtsverhoudingen in de arbeidsmarkt economie.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 00:06 schreef Ringo het volgende:
Ik vind het woord "baas" trouwens een beetje naar. Alsof men je een halsband omdoet van 9 tot 5.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |