abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52161846
Vandaag in het nieuws:
quote:

Binnenland

di 7 aug 2007, 05:30 | 26 reacties
Overwerken wordt gewoonte
door Jeroen Hendriks
AMSTERDAM - Het overwerk in ons land neemt fors toe. Iets meer dan de helft (52%) van alle werknemers werkt inmiddels structureel over. Het gaat om gemiddeld zeven overuren per week, die zes op de tien keer niet door de baas worden vergoed.

Dit blijkt uit de jongste Randstad Werkmonitor door Blauw Research die vandaag wordt gepubliceerd. Daaruit blijkt verder dat steeds meer werknemers serieus overwegen om van baan te wisselen.

Rigide
In 2006 werkte 'slechts' 34% van alle werknemers over en lag het aantal overgewerkte uren op gemiddeld zes per week. " Het gaat economisch goed, dus er is meer werk en werkgevers vinden daar niet altijd meteen de juiste mensen voor. Ze zoeken te rigide naar bijvoorbeeld iemand voor vier dagen, terwijl er wel mensen voor drie dagen beschikbaar zijn" , verklaart Randstad-woordvoerster Saskia Roeda.

Het gevolg van het toenemende overwerk is dat één op de vijf mensen met een baan van minimaal drie dagen de situatie op het werk als 'te druk' bestempelt. "Ik werk ongemerkt een dag extra voor hetzelfde salaris. Leuk voor mijn werkgever, maar ik ben het beu", zegt ict-manager Vincent van Alkmaar. Vakcentrale FNV herkent de trend. "Er wordt jaarlijks voor miljarden euro's gratis overgewerkt. Je ziet de druk toenemen. Werk en privé gaan steeds meer door elkaar lopen nu mensen een mobieltje van de zaak hebben en via de computer kunnen thuiswerken. Dat is soms prettig om bijvoorbeeld files te vermijden, maar de psychische belasting wordt ook groter", aldus FNV-woordvoerder Richard Gielen.

http://www.telegraaf.nl/b(...)_wordt_gewoonte.html
De trend "moderne slavernij" zet zich gestaag voort. Het komt inderdaad deels door de opbloeiende economie. Maar ook een mentaliteitsverandering bij werkgevers. Werkgevers verwachten een onbeperkte flexibiliteit van werknemers, maar zijn zelden zelf flexibel.

Verder maken ze vak misbruik van de situatie als het gaat om krapte op de arbeidsmarkt. Het is immers veel goedkoper om geen extra personeel aan te nemen en de mensen daardoor GRATIS harder te laten (over)werken.

Veranderen van baan heeft amper zin. Het is namelijk overal hetzelfde.

Het wordt eens tijd dat er een gezonde machtsverhouding op de werkvloer komt. Gebeurt dat niet, dan zal de slavernij steeds ernstiger vormen gaan aannemen.

Het bewijs dat de markt als instrument voor de arbeidseconomie NIET werkt. Er is nooit een gezonde balans in vraag en aanbod geweest.
pi_52161904
Misschien gaat de economie juist zo goed, omdat er zoveel overgewerkt word
pi_52161940
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 10:54 schreef Keiichi het volgende:
Misschien gaat de economie juist zo goed, omdat er zoveel overgewerkt word
Dat is ook zo, maar laten werkgevers dan die overuren royaal uitbetalen ivp personeel uitbuiten.
pi_52162001
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 10:55 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat is ook zo, maar laten werkgevers dan die overuren royaal uitbetalen ivp personeel uitbuiten.
Maar dan worden producten/diensten geleverd door de werkgever weer duurder, waardoor er minder verkocht van word, waardoor het nog duurder moet, omdat het loon weer niet betaald kan worden, etc, etc. werken zullen ze
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 10:58:41 #5
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_52162023
k zal die eens onder de neus van mijn vriend duwen... die werkt steevast een uur per dag over.. onbetaald...(en dan is er 1 kwartiertje wat de baas van m krijgt.. uhuh)
pi_52162042
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 10:57 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Maar dan worden producten/diensten geleverd door de werkgever weer duurder, waardoor er minder verkocht van word, waardoor het nog duurder moet, omdat het loon weer niet betaald kan worden, etc, etc. werken zullen ze
Tja, de rekening komt later vanzelf wel. Mensen die afbranden zijn erg duur voor de maatschappij. Lang leve de kortzichtigheid.
pi_52162074
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 10:51 schreef EchtGaaf het volgende:
Vandaag in het nieuws:
[..]

De trend "moderne slavernij" zet zich gestaag voort. Het komt inderdaad deels door de opbloeiende economie. Maar ook een mentaliteitsverandering bij werkgevers. Werkgevers verwachten een onbeperkte flexibiliteit van werknemers, maar zijn zelden zelf flexibel.

Verder maken ze vak misbruik van de situatie als het gaat om krapte op de arbeidsmarkt. Het is immers veel goedkoper om geen extra personeel aan te nemen en de mensen daardoor GRATIS harder te laten (over)werken.

Veranderen van baan heeft amper zin. Het is namelijk overal hetzelfde.

Het wordt eens tijd dat er een gezonde machtsverhouding op de werkvloer komt. Gebeurt dat niet, dan zal de slavernij steeds ernstiger vormen gaan aannemen.

Het bewijs dat de markt als instrument voor de arbeidseconomie NIET werkt. Er is nooit een gezonde balans in vraag en aanbod geweest.
Ach ik behoor dan ook tot die gratis overwerkers. En het boeit me niet zoveel. Ik krijg goed betaald en heb goede secundaire voorwaarden. Verder wordt er vrij makkelijk gedaan over vrijnemen op de laatste minuut (als ik vanmiddag vrij wil nemen en ik heb geen belangrijke overleggen dan neem ik vrij en niemand doet er moeilijk over). Als het werk uiteindelijk maar op tijd afkomt. En als ik daar eens wat langer voor moet blijven so be it.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_52162089
Niks slavernij. Je HOEFT daar niet te werken hoor. En als je goed bent in je vak, dan zal je baas echt niet zomaar ontslaan als je niet wil overwerken. Ja, tenzij er natuurlijk iemand is met dezelfde credentials die WEL wil overwerken. Maar dat heeft niks met slavernij te maken.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_52162095
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 10:59 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Tja, de rekening komt later vanzelf wel. Mensen die afbranden zijn erg duur voor de maatschappij. Lang leve de kortzichtigheid.
Als jij dat werkgevers eens goed wijs kan maken

Iemand die maanden lang thuis zit door een burnout o.i.d. maakt het er niet bepaald goedkoper op. Maar alle psychische klachten worden wat ik denk veelal afgeschoven als pure aanstelleritus.
  † In Memoriam † dinsdag 7 augustus 2007 @ 11:02:05 #10
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_52162098
Een contract dat de werknemer vrijwillig met de werkgever aangaat is lastig slavernij te noemen.

Het lijkt mij verstandig dat de mensen die onbetaald overwerken eens een gesprekje met hun baas aangaan om dat netjes uit te laten betalen en anders een andere baan nemen waar ze bij het krabbelen van hun contract betaalde overuren vastleggen.
Carpe Libertatem
pi_52162108
Zucht, daar gaan we weer. Begin zelf 'ns een bedrijf EG, en probeer zelf 'ns je personeel 'uit te buiten'. Het schaamrood zal je al snel naar de kaken stijgen als je dan terugdenkt aan de ondoordachte onzin die je hier iedere keer weer neerplempt.
pi_52162132
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 11:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Zucht, daar gaan we weer. Begin zelf 'ns een bedrijf EG, en probeer zelf 'ns je personeel 'uit te buiten'. Het schaamrood zal je al snel naar de kaken stijgen als je dan terugdenkt aan de ondoordachte onzin die je hier iedere keer weer neerplempt.
Heb jij eigenlijk een eigen bedrijf, Henri?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 11:04:35 #13
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_52162161
oneens, je laten uitbuiten, jezelf anaal laten nemen door je werkgever zijn allemaal keuzes die jezelf maakt.
pi_52162165
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 11:03 schreef Seneca het volgende:
Heb jij eigenlijk een eigen bedrijf, Henri?
Ja maar geen personeel, veel te gevaarlijk.
pi_52162172
De wettelijk regels zijn trouwens als volgt:

- Niet langer als 9 uur per dag
- Per week mag er maximaal 45 uur gewerkt worden (40+5)
- Over een kwartaal genomen, mag dit niet boven de 40 uur per week uitkomen.

De grenzen mogen verlegd worden in overleg naar:
- Per week mag er maximaal 50 uur gewerkt worden (40+10)
- Over een kwartaal genomen, mag dit niet boven de 45 uur per week uitkomen (40+5)

Bron: http://tinyurl.com/2aqd9a

-edit- lelijke onklikbare url
pi_52162216
Grappig dat EchtGaaf blijkbaar iets wil stoppen wat door het merendeel van de bevolking niet als probleem wordt gezien.
pi_52162256
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 11:01 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ach ik behoor dan ook tot die gratis overwerkers. En het boeit me niet zoveel. Ik krijg goed betaald en heb goede secundaire voorwaarden. Verder wordt er vrij makkelijk gedaan over vrijnemen op de laatste minuut (als ik vanmiddag vrij wil nemen en ik heb geen belangrijke overleggen dan neem ik vrij en niemand doet er moeilijk over). Als het werk uiteindelijk maar op tijd afkomt. En als ik daar eens wat langer voor moet blijven so be it.
Ik vind het ook wel wat makkelijk om puur te kijken naar het uitbetalen van overuren. Er kan bijvoorbeeld ook wel tegenover staan dat je baas niet zo moeilijk doet als je een keer vrij wilt nemen, je gewoon doorbetaald als je een keer 2 uur later bent i.v.m. een tandartsafspraak o.i.d., het feit dat je 'gratis' overuren draait wordt meegenomen bij een volgende salarisverhoging, etcetera.

Bovendien krijg ik persoonlijk ook de indruk dat van onbetaald overwerken met name sprake is bij mensen met bovengemiddelde inkomens. Heeft dat onderzoek ook nog ergens een meer gedetailleerde beschrijving van de resultaten?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_52162368
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 11:08 schreef Monolith het volgende:

[..]

Bovendien krijg ik persoonlijk ook de indruk dat van onbetaald overwerken met name sprake is bij mensen met bovengemiddelde inkomens. Heeft dat onderzoek ook nog ergens een meer gedetailleerde beschrijving van de resultaten?
Dan gaat het ook om mensen die iedere maand op een mooi salaris kunnen rekenen en een aantal taken voltooid willen hebben i.p.v tegelzetters en winkelpersoneel die iedere minuut schrijven.
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 11:14:17 #19
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_52162384
Ik vind dat overwerk moet kunnen, dan maakt vaak stilzwijgend ook onderdeel uit van het salaris. Als ik straks bij een groot advocatenkantoor wil werken op de fusie & overnamepraktijk, dan wéét ik dat van mij verwacht wordt dat ik soms 80 uur per week werk. Daar krijg je dan ook voor betaald.

Ik vind wel dat mensen met een minimumloon niet verplicht kunnen worden tot gratis overwerk. Minimumloon is wat mij betreft de absolute ondergrens, daar mag de werkgever niet nog meer op beknibbelen.
pi_52162423
Als mensen het overwerk dat zij verrichten beschouwen als iets waardoor hun werk te druk wordt en er vervolgens niet voor betaald krijgen... welke idioot gaat er dan ook mee door ? Ik begrijp dat echt niet. Ik las overigens onlangs ergens dat velen, wanneer zij op vakantie zijn, toch hun werkmobieltje meenemen om bereikbaar te zijn voor hun baas. Dat vinden zij dan ook normaal. Ik denk dan: waarom heb je dan überhaupt vakantie ? Ik wil zelf een duidelijke grens tussen werk en privé en niet in de laatste plaats vanwege het feit dat bazen egoïstische oppertunisten zijn en altijd het beste voor zichzelf uit de situatie willen halen. Nou dat doe ik dan ook: alleen incidenteel overwerken en buiten werktijden niet bereikbaar.

Deze ontwikkeling zint mij dan ook niets.
pi_52162424
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 11:14 schreef Pool het volgende:
Ik vind dat overwerk moet kunnen, dan maakt vaak stilzwijgend ook onderdeel uit van het salaris. Als ik straks bij een groot advocatenkantoor wil werken op de fusie & overnamepraktijk, dan wéét ik dat van mij verwacht wordt dat ik soms 80 uur per week werk. Daar krijg je dan ook voor betaald.

Ik vind wel dat mensen met een minimumloon niet verplicht kunnen worden tot gratis overwerk. Minimumloon is wat mij betreft de absolute ondergrens, daar mag de werkgever niet nog meer op beknibbelen.
Mee eens. Ik had er persoonlijk ook veel meer problemen mee als mijn baas bij mijn oude vakantiebaantje mij probeerde te dwingen tot overwerken (verdiende daar minimumloon), dan wanneer mijn huidige baas dat probeert te doen (werk nu als programmeur, en verdien ongeveer het dubbele). Als je arbeidsvoorwaarden goed zijn, dan is het gewoon niet zo'n probleem om wat meer te doen.
pi_52162434
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 11:14 schreef Pool het volgende:

En juist die groep die het minimumloon of iets meer verdiend is bijzonder kwetsbaar.
pi_52162453
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 11:02 schreef Boze_Appel het volgende:
Een contract dat de werknemer vrijwillig met de werkgever aangaat is lastig slavernij te noemen.
Het is een schijnkeuze. Het niet aangaan van een contractje betekent dat je elders een contractje moet aangaan. Met dezelfde problematiek van dien. Immers mensen moeten eten.
quote:
Het lijkt mij verstandig dat de mensen die onbetaald overwerken eens een gesprekje met hun baas aangaan om dat netjes uit te laten betalen en anders een andere baan nemen waar ze bij het krabbelen van hun contract betaalde overuren vastleggen.
Haha. weet je wat hij dan zegt: daar is het gat van de deur. Voor jouw 100 anderen.
pi_52162479
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 11:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het is een schijnkeuze. Het niet aangaan van een contractje betekent dat je elders een contractje moet aangaan. Met dezelfde problematiek van dien. Immers mensen moeten eten.
[..]

Haha. weet je wat hij dan zegt: daar is het gat van de deur. Voor jouw 100 anderen.
100 andere minimumloon slaven.
pi_52162489
Maar Pool, als je 80 uur per week werkt, hoe combineer je zoiets dan met een mogelijk gezin? Niet iedere partner kan zoiets waarderen. En ik neem ook aan dat je werk dan toch ook een beetje je hobby zal zijn? Dan is het denk ik wel goed uit te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')