#ANONIEM | dinsdag 7 augustus 2007 @ 08:33 |
Ik heb een auto nodig, budget tot 10.000 Wat aan te schaffen; BMW Z3 of een Mazda MX-5? Ik neig meer richting de BMW qua uiterlijk en zithouding.. Maar heb geen zin om teveel aan onderhoud te moeten betalen. tips? en, zijn deze roadster's in de winter misschien goedkoper in de aanschaf dan nu mid-zomer? | |
#ANONIEM | dinsdag 7 augustus 2007 @ 08:47 |
Een paar fototjes zijn wel leuk misschien ![]() ![]() ![]() | |
jpg97 | dinsdag 7 augustus 2007 @ 08:56 |
Hmm de beamer ziet er wel goed uit. Mazda ook trouwens. Nee je hebt niks aan deze post verder. ![]() | |
-_Tommy_- | dinsdag 7 augustus 2007 @ 08:56 |
Zou niet snel voor een van beide gaan, persoonlijk vind ik het nogal dames auto. Maar de BMW is de wat sportievere auto, maar de duur in onderhoud, ook oppassen met rijden op de grens, kont kan in 1x komen omzetten en dan moet je wel wakker zijn. De MX5 is stuk betrouwbaarder en goedkoper om te rijden denk ik. Kijk ook eens naar een Toyote MR2 /edit Safari vond dat ik niet alles in 1x mocht typen! | |
sub_overide | dinsdag 7 augustus 2007 @ 08:59 |
Ik hou van duitse auto's, dus ik zal voor de bmw kiezen. Mazda is ook wel redelijk duur in onderhoud dacht ik zo | |
jpg97 | dinsdag 7 augustus 2007 @ 09:00 |
quote:De MR2 is meer een damesauto dan een MX5/Z3 hoor ![]() | |
-_Tommy_- | dinsdag 7 augustus 2007 @ 09:02 |
quote:MR2 zie ik in ieder geval meer als een echte rijdersauto, ding is ook meer gemaakt om te rijden dan om gezien te worden imho! | |
Xcalibur | dinsdag 7 augustus 2007 @ 09:02 |
ik zou sowieso voor de BMW gaan ![]() Qua onderhoud kan ik je alleen niks vertellen verder... | |
Mex_ | dinsdag 7 augustus 2007 @ 09:04 |
Ik zou voor de mx5 gaan, goedkoper in onderhoud, wegenbelasting en verzekering. Degene waar je de foto van gepost hebt heeft standaard een 6bak, LSD, Bilstein onderstel, lederen stoelen etc en is volgens mij nog wel voor minder dan die 10k te vinden. Die wagen is eigenlijk al 'af' op het moment dat je 'm koopt, al vind ik zelf de glimmende velgen niet zo mooi ![]() | |
Paladijn | dinsdag 7 augustus 2007 @ 09:17 |
Mijn mening weet je, hoewel ik geen ervaring heb met de Z3 (ik zou in dat geval meer naar een Z4 kijken, maar dan val je duurder uit). Let vooral niet op het geneuzel over 'BMW sportiever' (de 10th ani of een willekeurige andere 1.8 zit 2.5 seconde sneller op de 100 dan de Z3 1.8 ![]() Zoals Mex ook al aangeeft heb je als bonus een 6-bak, sper en daarnaast ook nog leren bekleding, tevens zijn de onderhoudskosten laag in verhouding. Heb je al in beide proefgereden? En wat zijn de voors/tegens die je tegen elkaar af kunt strepen op beide auto's? | |
Paladijn | dinsdag 7 augustus 2007 @ 09:22 |
quote:Om hier nog op terug te komen, ja en nee. Ja voor standaard modellen (kan een paar 100 euro schelen), voor special editions als de 10th ani verwacht ik van niet. En wederom, van de Z3 weet ik het niet, maar ik verwacht dat het daar hetzelfde is. | |
mcsluis | dinsdag 7 augustus 2007 @ 09:26 |
Het spijt me, de Z3 heb ik alttijd gezien als boodschappenwagen voor een vrouw. als man kan je daar niet mee aankomen. trouwens: quote:Binnen een maand je budget verdubbeld? hoezo? | |
Xcalibur | dinsdag 7 augustus 2007 @ 09:27 |
quote:Een Z4 heb je toch zeker niet voor voor een bedrag dat met een '10.' begint? ![]() | |
BloedMooieWagen | dinsdag 7 augustus 2007 @ 09:39 |
Ik heb zelf een z3 ( 1.8 ) en kan je wel vertellen dat het echt een lekker rijdende auto is ( ook betrouwbaar, niks minder dan die jappen bak ), maar ik vind hem er zelf wel veel mooier uit zien. De mazda vind ik echt vreselijk saai er uitzien, en ja vond vroeger zelf de z3 ook wel een beetje een wijvenbak maar nu eigenlijk helemaal niet. En de meeste die je bij ons in de buurt ziet rijden worden bestuurt door mannen ( doet dit er eigenlijk uberhaupt toe ? ) Ps: Ja ze zijn in de winter vaak wel iets goedkoper dan nu, maarja dan heb je er nu nog geen plezier van natuurlijk ![]() ![]() | |
vosss | dinsdag 7 augustus 2007 @ 09:42 |
quote:Het voorlaatste model wel ja, die met 175pk, daarna is het hard achteruit gegaan met de MR2. Ik zou voor de MX5 gaan, die heeft ook een prima wegligging en is een leuk autootje om mee te spelen ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 7 augustus 2007 @ 09:55 |
quote:De MX-5 is goed verkrijgbaar voor het budget, De Z3 begint zo'n beetje op dit bedrag. De MX-5 was een stuk goedkoper dan de Z3 nieuw. Voor het budget vind ik MX-5jes tot bouwjaar 2000 met zo'n 80.000 op de teller. Voor een Z3 kom ik op een model uit '96/'97 met evenveel kilometers. Eigenlijk vind ik de BMW mooier ![]() De MX-5 is minder ruim, minder mooi, maar dus wel lichter (900kg tegenover 1150kg van de Z3). Goedkoper dus qua wegenbelasting en verzekering. Qua betrouwbaarheid scoort de MX5 uitstekend. Mocht er wat kapot gaan dan zijn de onderdelen een stuk goedkoper. De BMW zal dus waarschijlijk duurder uitvallen qua onderhoud.. Maar is dit eigenlijk ook zo? Je hoeft natuurlijk niet altijd alles orgineel te vervangen toch? gaat het dan echt veel geld schelen? Is er misschien ergens een overzicht te vinden van kosten waar de rekening mee moet houden? UIteindelijk moet de auto mij van A naar B gaan brengen. Ik ga geen geld uitgeven aan "pimpen". Ik betaal liever iets meer voor een nette auto die nog jaren meegaat zonder teveel kosten. quote:soms zit het mee ![]() MR2 gaat m niet worden. Vind BMW mooier en de MR2 is niet te vinden in deze prijsklasse Z4, leuk.. maar ook te duur | |
Mex_ | dinsdag 7 augustus 2007 @ 10:10 |
Al gereden in beide? | |
dehero | dinsdag 7 augustus 2007 @ 10:15 |
Ik zou voor de MX-5 gaan. Veel meer waar voor je geld en zoals gezegd...de MX-5 is sneller en sportiever. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 augustus 2007 @ 10:31 |
quote:nee ![]() | |
Mex_ | dinsdag 7 augustus 2007 @ 10:44 |
quote:Ga dat eerst maar eens doen ![]() | |
benenjerryijs | dinsdag 7 augustus 2007 @ 12:28 |
Ik zou voor de MX-5 gaan, die is betrouwbaarder over het algemeen en lager in de maandelijkse kosten, tevens stuurt de mx-5 beter(heb in alle 2 gereden) ![]() | |
Fastmatti | dinsdag 7 augustus 2007 @ 16:27 |
quote:Dit is volgens mij niet waar. BMW-onderdelen zijn over het algemeen goedkoper dan onderdelen voor jappen. | |
Robin__ | dinsdag 7 augustus 2007 @ 17:34 |
originele onderdelen wel ja.. vaak zijn er alternatieven | |
vosss | dinsdag 7 augustus 2007 @ 18:11 |
Die MX5 heeft toch ook achterwielaandrijving of vergis ik me nu? ![]() | |
Nnelis | dinsdag 7 augustus 2007 @ 18:24 |
quote:je vergist je niet | |
Tommy_Kuklinski | dinsdag 7 augustus 2007 @ 19:06 |
quote:Onzin in mijn ogen, de laatste MR2 is de meest uitgebalanceerde MR2 (Toyota misschien wel) die er is. Rijdt geweldig en je kan er zeer veel fun mee hebben. Bovendien zegt het vermogen niet altijd iets over de fun factor van zo'n auto. | |
Hyperdude | dinsdag 7 augustus 2007 @ 19:12 |
Ga rijden in beide. En koop dat model dat je het mooiste vindt. Echt rationele aanschaf zijn dit soort auto's toch niet. ![]() En een M Coupé rijdt super; moet niet moeilijk zijn een Z3 wat aan te passen qua weggedrag. ![]() | |
vosss | dinsdag 7 augustus 2007 @ 19:21 |
quote:In mijn ogen is het laatste model een stuk minder "stoer" dan 1 model ouder. Die nieuwe vind ik echt een wijvenbak, om het maar even lomp te zeggen. ![]() Die oude kon je als kerel ook prima in gezien worden ![]() | |
D. | dinsdag 7 augustus 2007 @ 19:24 |
Doe mij de Mazda maar ![]() | |
vosss | dinsdag 7 augustus 2007 @ 19:27 |
quote:En daar dan een 2.5L V6 24v blok van een Xerxes in knallen!! ![]() | |
D. | dinsdag 7 augustus 2007 @ 19:29 |
quote:Een 'gewone' 1.8 gaat ook prima vooruit hoor ![]() | |
Paladijn | dinsdag 7 augustus 2007 @ 20:09 |
quote:Ik zou me niet teveel verkijken op de km-stand, zolang de auto maar in handen is geweest van een liefhebber en goed onderhouden is. Mijn el-cheapo NA heeft nu 296.000 op de teller staan, maar ik ga daar over een maand met een gerust hart twee weken mee door Noorwegen toeren (de 300k haal ik wel ![]() ![]() quote:Mooiheid is maar een van de factoren die je meeneemt bij aanschaf, anders had ik ook in een Jag XJ gereden ipv een Rover 600 ![]() De 900 kg die je noemt klopt trouwens niet, de NA is ~950 kg, de NB ~1000-1005 en de NC 1085. Altijd nog lichter en met meer pk's dan de 1.8 Z3. De vaste lasten van afschrijving, wegenbelasting en verzekering (WA+/full-casco?) zou ik alvast uitschrijven. Onderhoud blijft gokwerk, zelfs met garantie kan er altijd wel iets duurs kapot gaan, of niet... Of jij of iemand anders rijdt je auto binnen een maand total loss, etc. Stem voor jezelf een bedrag af wat je uit wilt geven aan onderhoud per maand en zet datgene wat je overhoudt achteruit... heb je aan't eind van het jaar een potje om wat leuks te kopen als er geen (groot) onderhoud is geweest. Bekijk ook alvast wat je verwacht aan km's te maken op jaarbasis (ivm verzekering, kleine/grote beurt etc.) en tel daar een x aantal km's bij op als er een mooie zomer is ![]() quote:Onderhoud wisselt heel erg, de dealer naait je (wanneer niet? ![]() Maar goed, hele verhalen... reken wat vaste lasten door, zoek een paar auto's uit en ga er in proefrijden... de ervaring alleen al doe je jezelf afvragen waarom je niet eerder naar zo'n auto bent gaan kijken ![]() | |
xman | dinsdag 7 augustus 2007 @ 20:39 |
In je foto's lijk je best wel lang. Als je net als ik langer bent dan 1.85m dan is het misschien verstandig om te kijken naar of je wel in de MX-5 past. ![]() Voor wie langer is dan pak hem beet 1,85 meter, doet het interieur echt claustrofobisch aan. In een model van 2001 dan. Stuur is niet verstelbaar zodat je de bovenste deel van de toerenteller en snelheidsmeter niet kunt zien en met de kap dicht is het ook moeilijk de stoplichten te zien. Ik zou dit wel in overweging nemen. ![]() | |
Paladijn | dinsdag 7 augustus 2007 @ 21:32 |
quote:Ik ben 1.92 en pas redelijk in een NA en NC. Nooit echt problemen gehad met het lezen van de meters, wel met het zien van stoplichten met de kap dicht, maar dat heb ik in elke auto - wat dat betreft is een cabrio/roadster met dak open een uitkomst ![]() Dat de kuip kleiner is dan een standaard burger-sedan/station, tya... onderdeel van het sportauto zijn ![]() | |
3p0x | dinsdag 7 augustus 2007 @ 23:10 |
Ik ben nog een klein beetje groter maar ik kan zelfs niet eens vatzoenlijk op de passagiersstoel zitten ![]() ![]() En tja, voor de goedkopigheid koop je natuurlijk niet zo'n auto ![]() | |
BloedMooieWagen | woensdag 8 augustus 2007 @ 09:25 |
quote:Inderdaad dat is zeker mogelijk, als je de z3 wat te zacht vind op zijn standaard onderstel kan je er de dempers ed. onder laten zetten van de M-versie ( krijg je dus eigenlijk gewoon het M onderstel ) wat al een heel stuk harder en straffer is. | |
#ANONIEM | woensdag 8 augustus 2007 @ 20:20 |
Een Z3 voor 10k? Dat kan nooit veel soeps zijn toch? Terwijl je voor dat bedrag best een leuke MX5 koopt. ![]() | |
Pizza_Shooter | woensdag 8 augustus 2007 @ 22:33 |
quote:Precies, met 10k zit je wel erg aan de onderkant van de markt. Lijkt me niet echt aan te raden. Persoonlijk zou ik even doorsparen en een Z3 2.8i kopen. Leuke velgen eronder, beetje verlagen en dat ziet het er top uit. ![]() Of natuurlijk een Smart Roadster kopen. Het is natuurlijk een veel minder serieuze auto, maar wel een stuk leuker. Als je goed zoekt kun je voor dat budget wel wat leuks vinden. ![]() ![]() | |
DoimeN | woensdag 8 augustus 2007 @ 22:42 |
Dit word je enige auto? Zou het dan wel slim zijn om een roadster te nemen? Ik zou voor de (zwarte) audi TT gaan. (coupe) Rond de zelfde prijsklasse! | |
#ANONIEM | woensdag 8 augustus 2007 @ 22:48 |
Waarom zou dat niet slim zijn? Mijn enige auto is ook een roadster (SLK). Mijn broers enige auto is een roadster (MX5). Wat is het probleem? ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2007 22:49:29 ] | |
DoimeN | woensdag 8 augustus 2007 @ 22:53 |
Ja, ik vind rijden met een softtop niet ideaal voor dagelijks gebruik, dat is trouwens wat je er zelf van maakt! Maar met een clk heb je daar nog voordeel mee dat het een hardtop is! | |
beertema | donderdag 9 augustus 2007 @ 00:04 |
als je in de prijsklasse van een mx5 of een z3 zoekt, kijk ook eens naar een fiat barchetta, ook leuk en sportief, ![]() | |
Mex_ | donderdag 9 augustus 2007 @ 09:13 |
quote:is geen rwd ![]() | |
dehero | donderdag 9 augustus 2007 @ 11:23 |
quote:Hij wil rijden, niet duwen... ![]() | |
beertema | donderdag 9 augustus 2007 @ 12:07 |
quote:ik heb de auto nog nooit hoeven duwen ![]() tuurlijk zitten er wel wat minpuntjes aan hitteschild met scheurtjes is vrij bekend, en de eerste modellen was er nog wat gezeur met de nokkenas verstelling | |
#ANONIEM | donderdag 9 augustus 2007 @ 12:20 |
quote:Toch zijn er best een aantal rond dit bedrag te vinden.. ze kunnen niet allemaal afgeragd zijn toch>? quote:doorsparen voor een 2.8i met leuke velgjes eronder... dan zou ik dus een motorisch nog mindere auto.. maar wel met leuke velgjes?.. nuh Het uiterlijk van de auto vind ik erg mooi en wil graag een motorisch goede auto. Dat het dan een 1.8/1.9 gaat worden vind ik niet een probleem.. eerder beter omdat je dan vaker motorisch iets beter hebt dan wanneer je een snellere koopt voor hetzelfde geld een smart gaat m ook niet worden ![]() quote:heb gekeken naar TT, maar dan zit je helemaal aan de onderkant qua prijs. en het onderhoud word alleen maar meer... de fiat heb ik ook iets op tegen... waarom weet ik (nog) niet | |
Pizza_Shooter | donderdag 9 augustus 2007 @ 12:28 |
quote:Waarom zou de 2.8i motorisch minder zijn? De 1.8i levert 115 pk, terwijl de 2.8i zo'n 192 pk levert. Plus dat laatstgenoemde een zescilinder is en de 1.8i een viercilinder. Ik zou het wel weten. ![]() | |
SuN-CRuSHeR | donderdag 9 augustus 2007 @ 13:16 |
De 2.8i heeft bovendien een mooiere bodykit (standaard). Vooral de voorkant ziet er wat agressiever uit met die lage rechte bumper. Kijk maar op plaatjes dan zul je zien wat ik bedoel! | |
#ANONIEM | donderdag 9 augustus 2007 @ 13:49 |
quote:Ik bedoel het volgende; Men weet dat die 2.8i meer pk's levert, dus mensen kopen liever deze omdat dit sportiever/prettiger rijd. Maar ik heb liever een auto welke (lekker standaard natuurlijk) van een vrouwtje is geweest als boodschappen autotje. De kans dat er lief is omgegaan met een 2.8 is kleiner dan bij de 1.8.. toch? Wanneer ik 2 van deze auto's te koop zie staan voor dezelfde prijs, dan ga ik ervan uit dat de 1.8 nog in betere staat verkeerd, je betaald immers evenveel voor een minder zware motor. Nogmaals, het gaat me niet om de pk's, het hoeft geen racemonster te zijn. ik wil gewoon lekker cruisen met een leuke roadster ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 9 augustus 2007 @ 16:20 |
Je zou ook een Alfa Spider of een MG F kunnen overwegen? ![]() | |
justmattie | donderdag 9 augustus 2007 @ 19:36 |
ik ging voor de bimmer, maar dat is omdat ik niet van jappen hou ![]() | |
Paladijn | donderdag 9 augustus 2007 @ 21:06 |
quote:De MG F is ook geen rare keus inderdaad, zolang je de 1.8i VVC neemt. Deze is echter standaard veel 'sportiever' afgesteld (ook qua geluid ![]() En de Alfa spider, tya... fraaie auto's, maar de spiders staan nou niet bepaald bekend als de meest betrouwbare Alfa's. | |
draaijer | donderdag 9 augustus 2007 @ 21:11 |
Ik hou niet van BMW, maar nog minder van Mazda. Ik vond de Z3 wel erg lekker rijden.. Alleen het vermogen valt tegen. Zelfs de 3.0 6 cilinder. Maar die heeft wel een heeeeel bruut geluid | |
BloedMooieWagen | vrijdag 10 augustus 2007 @ 08:19 |
quote:Oke de Mg f/tf is een leuke auto, maar heb je er ooit ingezeten ? dat ding is echt klein. ![]() | |
ook_gek | vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:40 |
quote:Herkenbaar ![]() ![]() Ik heb zelf een 14 jaar oud mx5je die heerlijk rijd. Alleen vind ik dat hij pas echt lekker rijd als je hoog in de toeren gaat rijden. Dan reageerd hij bloed snel. Maar in de lage toeren is het allemaal wat slomer ![]() Ik heb ook een Z3 paar keer gereden. Maar ik vind het niet een sportief gevoel geven. Het is zeker geen fun wagen. De MX5 ligt als een blok op de weg en bochten er mee nemen is heerlijk. Soms even kontje laten weg schieten ![]() | |
Metro2005 | vrijdag 10 augustus 2007 @ 16:23 |
quote:Een mazda MX-5 vind ik echt een wijvenauto , BMW z3 vind ik wel mooi. Ik zou dus voor de BMW gaan. | |
benenjerryijs | vrijdag 10 augustus 2007 @ 20:52 |
quote:Z3 is ook een vrouwenauto, maar niet echt een reden om een auto meteen af te schrijven! | |
xman | vrijdag 10 augustus 2007 @ 23:42 |
WTF is dat gezeik over vrouwenauto's? Het zijn beide auto's met ballen! | |
Mex_ | zaterdag 11 augustus 2007 @ 11:17 |
ts, ondertussen al gereden? | |
#ANONIEM | zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:07 |
quote:nope, Deze hardwerkende man heeft eigenlijk nooit tijd, Maar vanmiddag ga ik denk ik een rit proberen te maken in een Z3. | |
#ANONIEM | zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:47 |
Vandaag een proefrid gehad in een Audi 80 cabrio ![]() * Roellie80 is stiekum wel een beetje verliefd geworden ![]() | |
tevebe | zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:49 |
Is wel totaal iets anders he ![]() | |
TheThirdMark | zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:52 |
quote: | |
Hyperdude | zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:00 |
quote:Vond je die fijn rijden? Ik zou toch iig. een MX-5 of Z3 proberen: beide totaal anders/veel beter dan de Audi 80. ![]() Maar idd. als cabrio is de 80 een prima ding, met ergens ook wel tijdloze styling. Als auto vind ik het een (erg) onplezierig ding om in te rijden (persoonlijke mening natuurlijk) | |
#ANONIEM | donderdag 23 augustus 2007 @ 17:32 |
quote:het rijd voor geen meter, het is niet meer rijden maar varen ![]() Dit is echter iets wat ik wel leuk vind, heb ook jaren lang taxi gevaren in oude E-classes Het is dus uiteindelijk ook toch een audi cabrio geworden. De styling vind ik geweldig, toch iets meer auto voor m'n geld en dat het weggedrag dan minder is vind ik helemaal prima ![]() ![]() ![]() toch bedank allemaal voor de reacties en tips ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2007 17:32:53 ] | |
#ANONIEM | donderdag 23 augustus 2007 @ 21:36 |
Dan wens ik je een behouden vaart. ![]() | |
ook_gek | donderdag 23 augustus 2007 @ 21:36 |
bij dat S tekentje op je gril moet je natuurlijk wel zilveren spiegels hebben ![]() | |
HansvanOchten | donderdag 23 augustus 2007 @ 21:42 |
Toch verbaast dat je dit soort auto's voor 10k op de kop kan tikken eerlijk gezegd. Nu heb ik er ook nooit serieus naar gekeken omdat ik dacht ze ~17k zouden moeten gaan kosten |