Leuk en aardig, maar als iemands methoden niet goed zijn is het geen mooi objectief wetenschappelijk onderzoek punt.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 13:37 schreef L.Denninger het volgende:
Punt is, Randi heeft genoeg mensen ontmaskert die later zelf ook toegaven dat ze charlatans waren.
Dan kun je roepen dat het een eikel is of dat ie niet objectief is, maar gelijk had ie wel.
Heb je daar een linkje o.i.d. over?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook is toch wel bewezen dat mensen in die staat naar andere ruimtes kunnen gaan in geest en daar dingen zien die na controle ook kloppen(zijn testen mee gedaan, in een andere ruimte werden dingen neergezet en dan werd gekeken hoeveel details mensen wisten).
Wat een quatsch, die lui kunnen het zonder problemen bij tv-programma's die geen moeilijke vragen stellen en bij iedereen tijdens een normale sessie, maar als het wetenschappelijk wordt is het opeens moeilijk om in 'alpha' stand te komen....quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:03 schreef erodome het volgende:
[..]
In veel gevallen van "alternatief" werk vraagt dit een bepaalde staat van zijn van degene die het doet, er wordt veel gewerkt in de "alpha" staat, deze staat is niet degene die je eigenlijk hoort te hebben als je wakker bent en het is vaak moeilijk deze vast te houden in storende omgevingen.
Naarmate je er meer mee werkt wordt dat makkelijker, maar in een "vijandelijke" omgeving is dat best heel lastig, je schiet erg snel terug naar de alerte staat, als je al in alpha komt.
Dat mensen in die alpha staat kunnen komen is bewezen, dat kan gewoon gemeten worden en is ook gedaan.
Ook is toch wel bewezen dat mensen in die staat naar andere ruimtes kunnen gaan in geest en daar dingen zien die na controle ook kloppen(zijn testen mee gedaan, in een andere ruimte werden dingen neergezet en dan werd gekeken hoeveel details mensen wisten).
Dit kan een reden zijn waarom sommige zaken zich niet zo goed tonen in dat wetenschappelijke getouwtrek.
Weer zo'n load of bull, ze willen niks bewijzen.... Waarom zou je niet je medemens willen helpen ?quote:Als het om geesten gaat heb je natuurlijk ook de medewerking van die geesten nodig, niet alleen van degene die zegt daar wat mee te kunnen.
Daarnaast heb je ook dat mensen vaak helemaal niet zo'n behoefte tot bewijzen hebben en als ze dat wel hebben dat toch niet al te serieus genomen wordt, de mening is, zeker in nederland, niet zo heel vriendelijk als het om serieuse onderzoeken gaat, dat wordt amper toegestaan.
En dat kan jij je niet voorstellen? (Dat hij een kruistocht aan het voeren is) Ik denk dat er weinig mensen zijn die zoveel oplichters over de vloer heeft gehad als Randi. Als je 100 oplichters over de vloer hebt gehad, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je er van uit gaat dan nummer 101 er ook 1 is.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:08 schreef erodome het volgende:
Zo is het ook met randi, in zijn kruistocht heeft hij best hier en daar succes, maar betrouwbaar is het niet.
Het is een boel sensatie, een heleboel stemmingsmakerij, maar het is geen echt betrouwbaar onderzoek.
Van zijn site:quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 13:52 schreef erodome het volgende:
Zijn doel is mensen de grond in trappen, hij wil niemand helpen, hij wil pakken...
Als het werkt, mag je best 600 dollar betalen voor drie kwartier contact met je overleden moeder. Maar ik ga er vanuit dat het niet werkt, wat die 600 dollar oplichting over de rug van rouwende mensen maakt.quote:Maar je begint over geld e.d., dat is leuk een aardig, maar misbruik heeft weinig te maken met het bewijs of er wel iets is verder of niet.
Ervaringsbewijs is geen bewijs. Mevrouw S. te H.: 'Ik doe de Biostabil nooit meer af, sinds ik hem om heb heb ik geen last meer van voetschimmel'. Mevrouw Van R. te A.: 'Reiki heeft me zeker geholpen met mijn bekkeninstabiliteit'.quote:Voor sommige dingen zijn er bergen en bergen aan ervaringsbewijs, niet alleen van duffe huismoeders die een spiri periode doorgaan, maar van artsen en alles die instaat zijn het verschil te zien tussen hoe dingen normaal verlopen en onder andere omstandigheden lopen.
Heb je daar een linkje van?quote:Heel, heel erg veel van de reguliere medicatie stamt nog uit ervaringsbewijs, heel veel medicatie komt niet door de dubbelblinde testen heen in de mate alternatief dat moet doen, dat geld ook voor de behandelingsvormen in regulier.
Mooi zo, dan wordt daar in ieder geval geen geld aan verspild. Naar homeopathie hoef je geen onderzoek te doen, elke HAVO-2-leerling met scheikunde in zijn pakket kan je vertellen dat het niet werkt.quote:Ben je je bv bewust van het feit dat nederland zo'n ruime 10 jaar achterloopt met onderzoek op gebied van het alternatieve?
Je bent je ervan bewust dat de dubbelblinde testen onder vuur liggen omdat ze niet zo betrouwbaar zijn als gedacht werd?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:34 schreef Rasing het volgende:
[..]
Van zijn site:
'Several applicants have suffered great personal embarrassment after failing these tests. I strongly advise you to conduct proper double-blind tests of any ability you believe you can demonstrate, before attempting to undergo testing for this prize. This has saved many applicants much time and work, by showing that the powers were quite imaginary on the part of the would-be claimant. Do not choose to ignore the need for such a precaution. This advice is offered only so that the applicant might be spared these problems.'
Jij gaat ervanuit dat het niet werkt, dus mag het niet, tja, dat is net zo'n sterk verweer als ik de gewone miep zeg dat reiki werkt en het dus wel mag.quote:Als het werkt, mag je best 600 dollar betalen voor drie kwartier contact met je overleden moeder. Maar ik ga er vanuit dat het niet werkt, wat die 600 dollar oplichting over de rug van rouwende mensen maakt.
Ervaringsbewijs is geen bewijs. Mevrouw S. te H.: 'Ik doe de Biostabil nooit meer af, sinds ik hem om heb heb ik geen last meer van voetschimmel'. Mevrouw Van R. te A.: 'Reiki heeft me zeker geholpen met mijn bekkeninstabiliteit'.
En dan heb je nog mevrouw K. te P., die zegt dat Reiki haar eigenlijk geen zak geholpen heeft, en mevrouw S. uit 's-H., die de Biostabil alleen nog maar omdoet omdat ze hem van haar dochter heeft gekregen. Heffen die dan de eerste twee ervaringen weer op?
Zo direct een linkje heb ik niet, bewaar niet alles wat ik lees, maar je kan het zo opzoeken als je wilt.quote:Heb je daar een linkje van?
Het kan zo zijn dat medicatie vroeger niet aan strenge wetenschappelijke eisen hoefde te voldoen, en dat het niet aan de huidige eisen voldoet, maar dat het uit gewoonte nog wel wordt voorgeschreven. Geen goede zaak uiteraard. Nieuwe medicatie moet echter wél aan eisen voldoen, of het nu alternatief of regulier is. Als het door de test heenkomt, is het vanzelf regulier.
Er ís geen onderscheid tussen alternatieve behandelwijzen en reguliere, alleen het verschil tussen behandelwijzen die werken en die niet werken. Alles wat werkt wordt regulier.
Er bestaat meer in de wereld dan alleen homeopathie en zelfs daar is men nog niet over uitgediscuseert, er zijn velen die er anders over denken en daar zitten hele serieuse mensen tussen die erg goed weten waar ze over praten.quote:Mooi zo, dan wordt daar in ieder geval geen geld aan verspild. Naar homeopathie hoef je geen onderzoek te doen, elke HAVO-2-leerling met scheikunde in zijn pakket kan je vertellen dat het niet werkt.
WTF ? .... Het enige wat deze testen doen is toeval uitsluiten...quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat de dubbelblinde testen onder vuur liggen omdat ze niet zo betrouwbaar zijn als gedacht werd?
Je bent je ervan bewust dat je de dingen zo kan doen dat je de test in je voordeel uit kan laten komen, iets waar onderzoeken die positief uitvallen gemaakt door gelovers veelvuldig van beticht worden?
Je ziet hoe ook in deze tekst gelijk uitgegaan wordt van dat het nepperij is en dat alleen dat maar aan het licht hoeft te komen?
Dat het onderzoek dus bedoeld is om hetgene dat onderzocht wordt te laten falen?
Heb je andere teksten gelezen van randi die bol staan van stemmingsmakerij, hoe magerder de punten zijn, hoe meer stemmingsmakerij?
Nee, maar de naam Charles Tart staat me wel bij, er zijn meer onderzoeken gedaan, door verschillende mensen....quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:13 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Heb je daar een linkje o.i.d. over?
Nee, jij niet, en niemand niet.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 19:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Geef me nog een paar maanden van losjes oefenen en ik kom een heel eind denk ik, hoop ik dan
Zoals je kan zien staat dubbelblind lang niet altijd voor betrouwbaar, er zitten hier en daar wel wat haken en ogen aan, er zijn nog wel meer dingen te vinden dan alleen deze tekst, maar hier wordt een deeltje uitgelegd.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 19:01 schreef ChOas het volgende:
[..]
WTF ? .... Het enige wat deze testen doen is toeval uitsluiten...
Maak ik me zorgen over mijn (ja, toch wel wetenschappelijke, wereldbeeld) als een helderziende de lotto wint ?
Nee...
Ga ik me zorgen maken wanneer de loterijen iemand gaan verbieden mee te spelen omdat ze te vaak winnen ?
Ja...
quote:At random:Titanic ‘grand cru classé’
Eén van de pijlers van EBM en één van de hoekstenen van Minerva is de beoordeling van de
kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek. De waarde en vooral de klinische relevantie van
onderzoeksresultaten verschuiven in de ene of de andere richting met de betere of slechtere
methodologische kwaliteit van het gevoerde onderzoek.
Als je een studie kunt voorleggen die gerandomiseerd, dubbelblind en placebogecontroleerd is, dan
heb je goede papieren:dus geen twijfel meer aan het hoogstaand wetenschappelijke karakter van
de studie? Deze aaneenschakeling van termen lijkt wel de formule die de deuren tot publicatie
in tijdschriften opent of die een sleutel is tot de hogere waarheid: een waarwerk.
(Placebo)gecontroleerd geeft aan dat een groep in de studie de te onderzoeken interventie onder-
gaat en een andere groep een controle-interventie (placebo) krijgt.Je zou daarbij de indruk krij-
gen dat een placebo kan gelden als een onschuldige, zelfs maagdelijke vergelijking. De discus-
sie is daarmee niet rond: aan placebo kan een volledige bibliotheek worden gewijd
1
. Door te
randomiseren krijgen alle deelnemers evenveel kans om in de ene of de andere onderzoeksarm
terecht te komen. Het gaat hierbij niet om een vorm van gelijkekansenbeleid: de kern van de
randomisatie is de deelnemers zodanig te verdelen dat alle mogelijke basiskenmerken gelijk ver-
spreid zijn over de groepen. De randomisatie tracht onderzoeksgroepen te maken die vergelijk-
baar zijn wat bekende en onbekende verstorende factoren betreft (‘confounders’). Het ultieme
doel is om selectie te vermijden, zodat in de interventiearm niet alleen die personen worden
opgenomen met de meest gunstige prognose of dat een persoon die door de onderzoeker
gekend is als iemand met een ongunstige prognose, in de controlearm wordt gesluisd.
Naast de vraag of er al of niet randomisatie werd uitgevoerd, is ook de randomisatiemethode
van belang. De resultaten van RCT’s verschillen immers duidelijk naargelang de deelnemers
volledig of onvolledig, dus quasi-gerandomiseerd werden
2
! Het succes van de volledige opera-
tie hangt af van twee mechanismen die met elkaar zijn vervlochten.Ten eerste moet de sequen-
tie van toewijzing aan één van de onderzoeksarmen (‘allocation’) onvoorspelbaar zijn.Ten twee-
de moet deze sequentie geheim blijven (‘concealment’) voor de onderzoekers die deelnemers
includeren in één van de groepen én voor de deelnemers zelf. Een randomisatie die op maan-
dag proefpersonen toewijst aan de actieve interventie en op dinsdag aan de placebogroep is een
strategie die gemakkelijk te doorprikken is. Een goede randomisatie omvat dus twee luiken die
beiden even belangrijk zijn: toewijzing en de geheimhouding ervan (‘concealment of alloca-
tion’). ‘Gerandomiseerd’ in een artikel is daarom alleen ten volle betrouwbaar als in de metho-
desectie duidelijke, lees volledige, informatie hierover is terug te vinden. Hoewel auteurs hier-
over vaak vaag blijven, kan alleen zo een onderscheid worden gemaakt tussen ‘echte’ en ‘quasi-
randomisatie’, tussen betrouwbaar en minder betrouwbaar onderzoek.
Blind? Enkelblind betekent dat alleen de onderzoeker op de hoogte is van de gevolgde behan-
deling.Dubbelblind slaat op het niet weten van onderzoeker en deelnemer.Terecht kan de vraag
worden gesteld wie, waar, wanneer en in welke mate blind is. Als in een chemotherapietrial het
actieve product aanleiding geeft tot enkeloedeem, kun je de vraag stellen wie, wanneer en in
welke graad blind is of blijft. Op deze manier wordt niet alleen de ‘code’ doorbroken, maar is
Page 2
88
Minerva juli 2003, volume 2, nummer 6
editoriaal
het niet meer mogelijk voor de onderzoekers om de resultaten blind te beoordelen. Blindering
is dus een continu proces tijdens een RCT. Enkel- of dubbelblind slaat op onderzoekers en
deelnemers. Beter zou zijn dit toe te passen op het proces: eerste blindering bij de randomisa-
tie, een tweede blindering bij de follow-up en een derde blindering bij de meting van de uit-
komsten. Het gebeurt wel vaker dat de enige ‘blinde’ in een studie de statisticus is die de ana-
lyse uitvoert! Dat ‘concealment of allocation’ belangrijk is, blijkt uit empirisch onderzoek in dit
domein.Schulz
3
en Moher
4
maakten,na analyse van 377 RCT’s,uit dat studies met een inade-
quate ‘concealment of allocation’ gunstiger effecten rapporteerden. Inadequate geheimhouding
van de randomisatiesequentie kan de studieresultaten overschatten met ongeveer 40%!
Is een studie die gunstig scoort op het bovenstaande dan meteen een ‘grand cru classé’?
Jammer, er zit nog een adder onder het gras! Wie is dan de volgende mol? De meest blinde
deelnemers zijn natuurlijk diegenen die verdwijnen,de zogenaamde ‘lost to follow up’.De vraag
blijft waarom ze uit de studie zijn verdwenen: neveneffecten, overlijden, te weinig effect van
de interventie, moeilijk op te volgen studiebehandeling of opzettelijke verwijdering om de cij-
fers te manipuleren? Er bestaat hiervoor maar één oplossing: de intention-to-treat analyse. Dit
betekent dat ieder die aan de randomisatie heeft meegedaan, op het einde van de studie ook
wordt geanalyseerd in de arm waar hij of zij toe behoorde.
Gerandomiseerd dubbelblind als ‘appellation contrôlée’ van de RCT? Zeker, hoewel een kriti-
sche evaluatie van studierapporten een noodzaak blijft: op uitkijk naar adders onder het gras of
op zoek naar de echte mol? In elk geval: onderzoekers weten van wanten.Dat de tegenstanders
van EBM dit maar goed voor ogen houden! Ook de Titanic strandde gestuurd door het toeval
dubbelblind op een ijsberg.
E. Vermeire
Literatuur
1. Vermeire E, Buntinx F. Placebo, tegenstrever of bondgenoot. Huisarts Nu 1995;24(4):149-58.
2. Egger M, Smith GD, Altman DG (ed.). Systematic reviews in health care. Meta-analysis in context. London: BMJ
Publishing Group, 2001.
3. Schulz KF, Chalmers I, Hayes RJ, Altman D. Empirical evidence of bias. Dimensions of methodological quality asso-
ciated with estimates of treatment effects in controlled trials. JAMA 1995;273:408-12.
4. Moher D, Pham B, Jones A, et al. Does quality of reports of randomised trials affect estimates of intervention effica-
cy in reported meta-analyses. Lancet 1998;352:609-13.
Dit is dus pure koppigheid, wil je bewijs, oefen dan een tijd, serieus en doe het eens....quote:
Als iets aantoonbaar werkt, wordt het geaccepteerd en, zo mogelijk, geïmplementeerd. Als iets bij herhaling niet blijkt te werken, of als het te belachelijk voor woorden is, wordt het verworpen. Zo simpel is het.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:50 schreef erodome het volgende:
*knip*
ik weet het verschil tussen hallucineren en niet hallucineren .. jij ook hoop ik ? vanaf 5 jaar weet je fantasie en werkelijjheid te scheiden , bij een goochelshow weet je van te voren toch dat het trucs zijn ook al lijkt het echt ? dat signaal geven je hersenen toch aan je ? jij kan dat onderscheid maken maar wederom ik ook . dat lijkt me normaal . en als er iets paranormaals is dan weet ik dat ook uitstekend te scheiden , zonder enige twijfel . gelukkig voor mij kan ik alles plaatsen wat ik meemaak en weet ik precies waaronder het valt . Die onzekerheid heb ik iniet .quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 11:01 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Yup, maar hoe weet jij of wat je ziet een geest is en niet iets dat een andere oorsprong heeft, of een hallucinatie is, of...?
Als ik naar een show van Hans Klok kijk weet ik dat ik iemand in tweeen gezaagd zie worden.
Of er ook echt iemand in 2en gezaagd wordt is een andere zaak.
Ik gebruik dit voorbeel alleen om aan te tonen dat wat je ziet / denkt te zien niet altijd juist hoeft te zijn, of correct geinterpreteerd wordt door je hersenen.
Is dat werkelijk zo????????quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 19:35 schreef Rasing het volgende:
[..]
Als iets aantoonbaar werkt, wordt het geaccepteerd en, zo mogelijk, geïmplementeerd. Als iets bij herhaling niet blijkt te werken, of als het te belachelijk voor woorden is, wordt het verworpen. Zo simpel is het.
Zou het niet geweldig zijn als homeopathie echt werkte? Of reiki? Het kost geen drol, beter dan al die dure medicijnen en behandelingen. Dat het nu al ruim 200 jaar in het verdomhoekje zit, is een teken aan de wand. Het werkt niet.
Dat de hele wetenschappelijke wereld op zijn kop zou worden gezet als de werking van reiki en homeopathie aangetoond zou worden, is waar. Het is (als het goed is) geen beletsel om het te accepteren, anders zouden de ideeën van Copernicus, Darwin en Einstein ook niet geaccepteerd zijn. Zij konden echter hun ideeën ondersteunen met gedegen en herhaalbaar onderzoek.
Oh deze link is wel leuk, laat zien dat er wel degelijk metingen worden gedaan waarbij duidelijk wordt dat er wat gebeurt, wat dan is de vraag....quote:Effect van Reiki op wonden
Daniel Wirth van Healing Sciences International in Orinda, Californie voerde een strikt gecontroleerd experiment uit met een aan reiki verwante behandelmethode. Voor het experiment werd door een dokter bij 44 mannelijke medestudenten opzettelijk eenzelfde kleine verwonding aan de linker of rechterschouder aangebracht. Vervolgens kregen 23 van de 44 studenten een Reiki behandeling en de overige 21 studenten niet. De behandeling werd zodanig gegeven dat de mogelijkheid van een placebo-effect werd uitgesloten. Alle 33 studenten staken hun arm vervolgens door een gat in een wand. Voor diegenen die een werkelijke behandeling kregen zat in de andere kamer een behandelaar die van afstand (zonder aanraking) een behandeling gaf. Voor de 21 studenten die geen behandeling ontvingen, zat er niemand in de kamer.
Zowel de studenten als de controlerende arts kregen te horen dat het experiment bedoeld was om de elektrische geleiding van het menselijk lichaam te meten. Geen van de aanwezigen was op de hoogte van de werkelijk opzet van het experiment. Op de achtste en zestiende dag na de behandeling werden metingen gedaan naar de mate van herstel van de aangebrachte verwondingen. Na acht dagen waren de verwondingen bij de behandelde groep al voor 93.5% genezen terwijl de genezing bij de niet behandelde groep slechts 67.3% was.
Na zestien dagen waren deze verhoudingen 99.3% voor de behandelde groep en 90.9% voor de niet behandelde groep. Bij de evaluatie verklaarden de studenten dat zij niet van de ware opzet van het experiment op de hoogte waren en dat zij geen contact met de behandelaar hadden gevoeld. De mogelijkheid dat de verwachting van de student het genezingsproces zou kunnen beïnvloeden was hiermee uitgesloten.
Deze ook:quote:Aladydy, Patricia and Kristen Alandydy, 1999.
"Using Reiki to Support Surgical Patients".
Journal of Nursing Care Quality , 1999 Apr;13(4): pp. 89-91.
Surgical patients at Columbia/HCA Portsmouth Regional Hospital in Portsmouth, New Hampshire are given the option of a 15 minute pre- and post-surgery Reiki treatment. In 1998 more than 870 patients participated. As a result there was less use of pain medications, shorter lengths of stay, and increased patient satisfaction. This article discusses how this program was set up. Plans for the future include documentation of the benefits and the further use of complementary therapies.
En zo zijn er nog veel meer, dat terwijl echt serieuse studie over dit onderwerp nog maar in de kinderschoenen staat....quote:Cancer Prev Control 1997 Jun;1(2):108-13. Using Reiki to manage pain: a preliminary report.
Olson K, Hanson J.
Cross Cancer Institute , Edmonton, Alta. karino@cancerboard.ab.ca
The purpose of this study was to explore the usefulness of Reiki as an adjuvant to opioid therapy in the management of pain. Since no studies in this area could be found, a pilot study was carried out involving 20 volunteers experiencing pain at 55 sites for a variety of reasons, including cancer. All Reiki treatments were provided by a certified second-degree Reiki therapist. Pain was measured using both a visual analogue scale (VAS) and a Likert scale immediately before and after the Reiki treatment. Both instruments showed a highly significant (p < 0.0001) reduction in pain following the Reiki treatment.
PMID: 9765732 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Ja dat klopt maar aangezien het mijn ervaringen zijn plaats ik het in het kader waarvan ik vind dat die hoort , net zoals ieder ander mens doet met zijn of haar ervaringen ongeacht wat iemand anders daarvan vind .quote:Op donderdag 9 augustus 2007 14:21 schreef osho het volgende:
[..]
er wordt wel meer ervaren waarvoor niet direkt wetenschappelijk bewijs is. daarmee hoeft het nog niet te passen in het kader waarin jij het plaatst.
prima. jij mag alles in elk kader plaatsen waar je wilt. al geloof je in kabouters.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 20:49 schreef Summers het volgende:
[..]
Ja dat klopt maar aangezien het mijn ervaringen zijn plaats ik het in het kader waarvan ik vind dat die hoort ,
ik denk niet dat je zomaar voor een ieder kunt spreken.quote:net zoals ieder ander mens doet met zijn of haar ervaringen ongeacht wat iemand anders daarvan vind .
maar er zijn mensen die kabouters gezien hebbenquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 22:46 schreef Summers het volgende:
kabouters plaats ik vooralsnog bij sprookjes
Zoals wel vaak bij wetenschappelijk incorrect uitgevoerde "studies" hangt het volkomen van de definitie af.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 23:24 schreef osho het volgende:
[..]
maar er zijn mensen die kabouters gezien hebben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |