Over het algemeen kun je bij complete fietsen redelijk makkelijk gewicht besparen op zadel, zadelpen, stuur en stuurpen. Ook het monteren van een vaste zadelpenklem kun je soms bijna een ons op winnen, maar dat vindt niet iedereen even praktisch. Iets suffigs als de snelspanners van je wielen zijn standaard ook vrij zwaar. Jouw bike is afgemonteerd met Bontrager Race, volgens mij is dat standaard niet al te zwaar, je zou het eens op de weegschaal moeten leggen.quote:Op maandag 21 januari 2008 22:35 schreef pdiscs het volgende:
Stel dat ik mijn bike op dieet wil zetten. Door welke onderdelen te vervangen zal mijn bike de meeste grammen kunnen afvallen?
Thanks! Niet dat ik van plan ben om nu al dingen te gaan vervangen hoor. Ben zeer tevreden!quote:Op dinsdag 22 januari 2008 07:57 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Over het algemeen kun je bij complete fietsen redelijk makkelijk gewicht besparen op zadel, zadelpen, stuur en stuurpen. Ook het monteren van een vaste zadelpenklem kun je soms bijna een ons op winnen, maar dat vindt niet iedereen even praktisch. Iets suffigs als de snelspanners van je wielen zijn standaard ook vrij zwaar. Jouw bike is afgemonteerd met Bontrager Race, volgens mij is dat standaard niet al te zwaar, je zou het eens op de weegschaal moeten leggen.
Ik schat dat je jouw bike met vervanging van die onderdelen ongeveer een halve kilo kunt laten afvallen. Reken op ongeveer een gram per euro qua kosten .
[edit] oja, de banden natuurlijk. Als je bijvoorbeeld Schwalbe Racing Ralph 2.1 monteert kun je in jouw geval al ongeveer drie ons besparen. En lichtere binnenbanden kan ook snel een ons opleveren.
Thanks trouwens voor alle complimenten .
Wielen en (binnen)banden is een makkelijke manier van gewicht verliezen. Dat helpt niet alleen met absoluut gewicht verliezen, maar bij wielen helpt het extra goed omdat het om "rollend gewicht" gaat (insert technisch verhaal over traagheidsmoment en massatraagheid etc.). Vooral bij accelereren en remmen helpen lichtere wielen erg veel. Ook zorgt het voor minder onafgeveerd gewicht waardoor je vering beter werkt.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 12:44 schreef pdiscs het volgende:
[..]
Thanks! Niet dat ik van plan ben om nu al dingen te gaan vervangen hoor. Ben zeer tevreden!
Thanks!quote:Op maandag 28 januari 2008 19:41 schreef FHR het volgende:
[..]
Wielen en (binnen)banden is een makkelijke manier van gewicht verliezen. Dat helpt niet alleen met absoluut gewicht ....besparen.
Dank je! Bikefun ben ik idd mee bekend. Ze zitten alleen niet echt in de buurt voor mij (Ede, Gld), maar ik kan ze natuurlijk eens een mailtje sturen hier over.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:50 schreef pdiscs het volgende:
@FHR. Op zich een lastige, maar zeer interessante keuze.
Wat je wellicht kan helpen is het volgende. Bikefun in Heerlen (Peter vd Hogenhout) is degene die voor de Benelux de Canyons afhandeld. Ze hebben daarzo concrete plannen om een aantal interessante modellen voor testdoeleinden te gaan verhuren (en dan mag je er uiteraard ook mee door het bos raggen). Verder handelt Bikefun de garantie e.d. af, Bikefun is een zeer gerenommeerde zaak in het zuiden van het land. Nog een voordeel is, is dat Bikefun ook Specialized dealer is en met een beetje mazzel hebben ze een Enduro staan (om naar te kijken).
Helpt het als ik zeg dat ik die Canyon lelijk vind, en die Specialized mooi?quote:Op maandag 28 januari 2008 19:09 schreef FHR het volgende:
--knip--
Dat is natuurlijk helemaal een fantastische bike.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 23:49 schreef The_S het volgende:
* The_S mompelt iets van Rocky Mountain
[ afbeelding ]
tijd dat ik die ook weer uit de kast trek.. van het weekend hopelijk weer tijdquote:Op woensdag 30 januari 2008 22:33 schreef Geqxon het volgende:
*poetst zijn Spec nog wat mooier*.
Idd, hij staat hier nu al weer een maandje op mijn nachtkastje.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:48 schreef fs180 het volgende:
[..]
tijd dat ik die ook weer uit de kast trek.. van het weekend hopelijk weer tijd
zand!quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:57 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Idd, hij staat hier nu al weer een maandje op mijn nachtkastje.
Ik ben alleen bang om in het bos te gaan rijden, met al die kleine rottakjes krijg ik vollop krassen op mijn lak
Had ie maar geen fiets moeten worden.quote:Op donderdag 31 januari 2008 01:16 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Ik heb alle stickers op mijn achtervork op die manier al serieus verneukt.
Zoals ik met je zusje om ga.quote:Op donderdag 31 januari 2008 21:52 schreef fs180 het volgende:
je moet er zuing op zijn, maar haar af en toe ruig behandelen
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 20:19 schreef Trainspotter het volgende:
Da's wel een goeie ja. En erg mooi! Die 37 is mm, da's voor in de stad een prima breedte. Alleen als je echt wilt gaan koersen kun je smaller gaaan, maar dan kun je ook beter een racefiets kopen. Mocht je smaller willen dan zal er best een dunner bandje om de velg gefrot kunnen worden.
Ik heb de Hooper zelf ook in gedachte voor als stadsfiets. Heb onderhand acht fietsen, maar met geen van die apparaten is het op een behoorlijke manier naar de bakker gaan .
Ik heb wat vraagjes ivm de No Flats. Zit er wel eens over te denken om dit te gaan gebruiken, maar heb er nog wel wat vraagjes over:quote:Op zaterdag 19 januari 2008 13:36 schreef Trainspotter het volgende:
... bij Schwalbe Racing Ralph 2.1 + No Flats
1. Nee, daar hoef je niet bang voor te zijn. Dat gebeurt alleen als er lucht bij komt. Ik heb m'n buitenbanden wel eens los opgehangen, met nog wat latex erin, dan ontstaat er wel een koek. Dat wegzetten met ventiel is wel een goede eigenlijk, daar let ik nooit zo op. Na loop van tijd raakt het ventiel bij mij een beetje verstopt, maar ik denk dat dit vooral komt als je de band gaat oppompen. Bij het opendraaien van het ventiel ontsnapt er nog wel eens wat lucht, waar de latex dan direct opreageert. Echt erg is het verder allemaal niet.quote:Op donderdag 21 februari 2008 07:59 schreef CruelMan het volgende:
[..]
Ik heb wat vraagjes ivm de No Flats. Zit er wel eens over te denken om dit te gaan gebruiken, maar heb er nog wel wat vraagjes over:
1. Hoe zit dat als je een maandje niet kan biken, gaat de latex dan niet onderin de band opdrogen en krijg je daar een klont? Er wordt tenslotte ook aangeraden om je bike zo weg te zetten dat de latex niet in het ventiel kan lopen.
2. En je moet eens in de zoveel tijd de latex vernieuwen, maar wat gebeurt er dan met de oude latex? Gooi je deze uit de band, lost deze op of wordt je band steeds voller met latex?
3. Zijn er nog (andere) nadelen?
Eigenlijk kun je voor dat geld niet echt een goede MTB kopen, dat is een beetje het probleem.quote:Op woensdag 27 februari 2008 14:49 schreef mliez het volgende:
Ik wil binnenkort gaan beginnen met mountainbiken. Ik heb echter weinig verstand van welke fiets nu wel of niet goed voor mij is en ben een aantal winkels langsgegaan. Iedereen zei eigenlijk wat anders, ik kwam uiteindelijk bij een man uit die mij het merk 'Merida' heeft aanbevolen. Het gaat om de SUB 10 V-Brake:
Frame: Kalahari Matts DT
Voorvork: M2000S-6
Derailleur: Shimano FD TY 10
Remsysteem: V-brake Linear
Ketting: Shimano CN-UG51
Crankstel: SR Suntour T102
Weet iemand of dit een goede fiets voor mij is? Ik ben niet van plan om er wedstrijden mee te rijden, het is puur recreatief bedoeld, om lekker door de bossen of duinen te crossen.
Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp
Hoeveel ben je nou extra kwijt om je fiets mee te nemen in het vliegtuig?quote:Op dinsdag 18 maart 2008 07:23 schreef Trainspotter het volgende:
Vette bak hoor!
Mijn eerste grote bike-avontuur van het jaar zit er ook weer op. Een week naar het Turkse Manavgat geweest, aan de Golf van Antalya en aan de voet van het taurusgebergte. Erg goed geweest. Elke dag zo'n 75 km en 1500 hm gemaakt over asfalt en gravelpaden. De technische uitdaging zit hem voornamelijk in het ontwijken van geiten, ezels en bloeddorstige honden. Al met al een prima week om er weer een beetje in te komen en de witte benen voorzichtig aan de zon te laten wennen .
[ afbeelding ]
Twee jaar geleden, naar La Palma met Transavia, was het 40 euro per enkele vlucht. Nu met Pegasus gevlogen a 40 euro extra voor een retour. Maar in die orde van grootte zal het bij de meeste vliegmaatschappijen wel liggen. Als je er zeker van wilt zijn dat je fiets niet beschadigt, dan kun je het best een speciale hardcase voor je fiets huren of aanschaffen. Huur zal op zo'n 50 euro per week liggen, te koop zijn ze vanaf 150 euro. Ik heb het laatste gedaan. Op mijn vlucht naar Turkije waren er genoeg die hun fiets in een kartonnen doos vervoerden, dat ging voor zover ik weet ook prima.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 10:06 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Hoeveel ben je nou extra kwijt om je fiets mee te nemen in het vliegtuig?
En is dat een beetje te doen, zonder dat deze beschadigd wordt?
Met Ryanair, Easyjet en soortgelijke low-budget airlines is het meestal ¤25 voor enkele reis.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 19:43 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Twee jaar geleden, naar La Palma met Transavia, was het 40 euro per enkele vlucht.
In dit geval was het een georganiseerde reis met een gids: http://www.alpsbiketours.de/2005/europa/tuerkei.htm dus was het vrij makkelijk. Meestal rijden we echter met GPS op vakantie. Van steeds meer gebieden zijn er op internet zeer veel gps-tracks te downloaden.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 19:50 schreef FHR het volgende:
Trainspotter: ik neem aan dat daar geen routes waren, hoe kies jij die uit? Ik heb zo vaak dat een paadje er dan niet meer, onvindbaar is of onbegaanbaar is, of saai is etc.
Zogenaamde dogchasers schijnen goed te helpen. Dat zijn kleine apparaatjes die bij activering een irrirant geluid produceren dat voor het menselijk gehoor niet waarneembaar is, maar waar een hond niet echt blij van wordt. In Turkije kon ik het gelukkig conditioneel steeds winnen van de honden .quote:En bloeddorstige honden, wat heb ik daar een hekel aan, in Frankrijk en Oostenrijk ook wel eens gehad (zelfs één keer in m'n been gebeten). Iemand tips?
Zou je niet voor een racefiets gaan?quote:Op zaterdag 24 mei 2008 15:08 schreef GiantWorm het volgende:
Ik wil ook een mountainbike kopen. Budget is maximaal 800 voor de fiets. Ik heb vroeger (voor mijn 16e) altijd op een mountainbike gereden. En elke fiets die daarna kwam, reed ik op alsof het een mountainbike was. Ik moet gewoon naar voren leunen op een fiets
Ik wil vijf dagen per week naar mijn werk fietsen. Ik doe er op mijn omafiets ongeveer 55 minuten over (en terug dus ook weer 55 min.). Dat duurt me toch even te lang. Een aangezien ik flink veel heuvels, bruggen etc. moet pakken, is het niet relaxed dat ik geen versnellingen heb.
Weten jullie welke fiets het meest geschikt is voor mijn "fietsgedrag"? 90% zal ik dus op de weg fietsen. Veel bruggen, heuvels, steegjes etc. Dus zo'n mountainbike die de Amerikaanse fiets postbodes hebben, lijkt me uitermate geschikt. En tot max. 800 euro.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |