abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 januari 2008 @ 07:57:43 #201
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_56216174
quote:
Op maandag 21 januari 2008 22:35 schreef pdiscs het volgende:
Stel dat ik mijn bike op dieet wil zetten. Door welke onderdelen te vervangen zal mijn bike de meeste grammen kunnen afvallen?
Over het algemeen kun je bij complete fietsen redelijk makkelijk gewicht besparen op zadel, zadelpen, stuur en stuurpen. Ook het monteren van een vaste zadelpenklem kun je soms bijna een ons op winnen, maar dat vindt niet iedereen even praktisch. Iets suffigs als de snelspanners van je wielen zijn standaard ook vrij zwaar. Jouw bike is afgemonteerd met Bontrager Race, volgens mij is dat standaard niet al te zwaar, je zou het eens op de weegschaal moeten leggen.

Ik schat dat je jouw bike met vervanging van die onderdelen ongeveer een halve kilo kunt laten afvallen. Reken op ongeveer een gram per euro qua kosten .

[edit] oja, de banden natuurlijk. Als je bijvoorbeeld Schwalbe Racing Ralph 2.1 monteert kun je in jouw geval al ongeveer drie ons besparen. En lichtere binnenbanden kan ook snel een ons opleveren.

Thanks trouwens voor alle complimenten .

[ Bericht 8% gewijzigd door Trainspotter op 22-01-2008 08:02:55 ]
  dinsdag 22 januari 2008 @ 12:44:40 #202
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_56221507
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 07:57 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

Over het algemeen kun je bij complete fietsen redelijk makkelijk gewicht besparen op zadel, zadelpen, stuur en stuurpen. Ook het monteren van een vaste zadelpenklem kun je soms bijna een ons op winnen, maar dat vindt niet iedereen even praktisch. Iets suffigs als de snelspanners van je wielen zijn standaard ook vrij zwaar. Jouw bike is afgemonteerd met Bontrager Race, volgens mij is dat standaard niet al te zwaar, je zou het eens op de weegschaal moeten leggen.

Ik schat dat je jouw bike met vervanging van die onderdelen ongeveer een halve kilo kunt laten afvallen. Reken op ongeveer een gram per euro qua kosten .

[edit] oja, de banden natuurlijk. Als je bijvoorbeeld Schwalbe Racing Ralph 2.1 monteert kun je in jouw geval al ongeveer drie ons besparen. En lichtere binnenbanden kan ook snel een ons opleveren.

Thanks trouwens voor alle complimenten .
Thanks! Niet dat ik van plan ben om nu al dingen te gaan vervangen hoor. Ben zeer tevreden!
  maandag 28 januari 2008 @ 19:09:32 #203
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_56367992
Nu ik ben afgestudeerd en een vrouw, huis, baan en een auto heb, is het tijd om eindelijk weer eens een nieuwe bike voor mezelf te kopen. Nu heb ik twee bikes op het oog, maar ik vind het nogal lastig om een keuze te maken. Misschien dat ik hier wat inspiratie kan krijgen.

Keuze één:
Specialized Enduro SL Comp

  • FRAME Enduro M5 alloy, fully manipulated frame w/ ORE TT and DT, forged HT, sealed cartridge bearing pivots, ISCG mount adj. geometry, replaceable derailleur hanger, 150mm travel
  • REAR SHOCK Specialized AFR Shock w/ Spike valve, air spring, adjustable rebound and low speed compression, 7.875x2.25"
  • FORK Specialized Future Shock e150SL, dual crown w/ integrated stem, 150mm travel, rebound, compresion and travel adjust, 25mm thru axle, alloy steerer
  • HEADSET 1 1/8" threadless, alloy cups w/ 10mm insertion, sealed cartridge bearing
  • STEM Specialized Future Shock, 31.8mm clamp integrated w/ fork
  • HANDLEBARS Specialized Enduro mid rise bar, 6066 alloy, 31.8mm, 6 degree up, 9 degree backsweep, 660mm wide
  • TAPE/GRIPS Specialized thin lock on grip, dual density
  • FRONT BRAKE Custom Avid Juicy 5 SL, hydraulic disc, 203mm rotor
  • REAR BRAKE Custom Avid Juicy 5 SL, hydraulic disc, 185mm rotor
  • BRAKE LEVERS Custom Avid Juicy 5 SL, hydraulic disc
  • FRONT DERAILLEUR Shimano M581 LX, DMD, top swing, dual pull
  • REAR DERAILLEUR SRAM X-9, 9-speed, mid cage
  • SHIFT LEVERS SRAM X-7, aluminum 9-speed trigger
  • CASSETTE FREEWHEEL Shimano HG-50, 9-speed, 11-34t
  • CHAIN SRAM PC-971 w/ Power Link
  • CRANKSET Shimano A/A/S 2pc custom
  • CHAINRINGS 22S/32A/44A, 4 bolt 104/64mm
  • BOTTOM BRACKET Shimano M542, 2pc custom for Specialized
  • PEDALS N/A
  • RIMS DT Swiss custom for Specialized X420, 24mm w/ eyelets, 28/32h
  • FRONT HUB Specialized disc, 25mm thru axle, 32h
  • REAR HUB Shimano custom M525SL hub for Specialized, 32h, alloy QR
  • SPOKES DT Swiss 1.8mm stainless, alloy nipples
  • FRONT TIRE S-Works Eskar, 26x2.3", 120 TPI, aramid tubeless ready bead, dual compound
  • REAR TIRE S-Works Eskar, 26x2.3", 120 TPI, aramid tubeless ready bead, dual compound
  • TUBES Specialized Ultralite, .6mm, presta
  • SADDLE Specialized Enduro, hollow Cr-Mo rails, SL foam
  • SEAT POST 2014 butted alloy, single bolt setback, 30.9 x 350/400mm
  • SEAT BINDER Alloy collar w/ QR, 34.9mm clamp ID

    Gewicht: ? ik denk iets van 13 kilo.

    Keuze twee:
    Canyon Torque ES 8.0

  • Rahmen New Torque ES, 7500 Series Aluminium, Opti-Size Alloy Tubeset
  • Dämpfer RockShox Monarch 4.2 High Volume
  • Gabel FOX 36 Talas RC2
  • Steuersatz Integrated Headset
  • Schaltwerk Shimano Deore XT Shadow
  • Umwerfer Shimano Deore XT E-Type
  • Schaltgriffe Shimano Deore XT SL-M770
  • Bremsgriffe Formula „The One“
  • Bremsen Formula „The One“ 200/200
  • Naben DT Swiss 240 IS
  • Zahnkranz Shimano Deore XT 11-34
  • Felgen DT Swiss 5.1d
  • Reifen Schwalbe Nobby Nic 2.4“ Snakeskin
  • Kurbeln Shimano Deore XT FC-M 770 Hollowtech II
  • Kettenblätter 42/32/22
  • Innenlager Shimano XT
  • Vorbau Syntace F119
  • Lenker Easton EA70 MonkeyBar 685 mm LO
  • Sattel Selle Italia NT1
  • Sattelstütze Thomson Elite
  • Pedale Auslieferung ohne

    Gewicht: 14kg.

    Prijsverschil maakt niks uit (¤100,-). Beide fietsen hebben voor en achter luchtvering, beide hebben een enduro-achtige geometrie, beide voorvorken kan je laten zakken voor klimmen, beide fietsen hebben four-bar-linkage vering. Ook hebben beide frames een ononderbroken zitbuis, dus kan je het zadel lekker ver omlaag doen mocht dat nodig zijn zonder dat je je zadelpen erg kort moet afhakken.

    Waarom zou ik de Specialized kiezen? Specializeds worden altijd goed getest en hebben goede geometrie. De Enduro SL is relatief licht en het frame en de vering zijn specifiek voor elkaar ontworpen.

    Waarom zou ik niet de Specialized kiezen? De E150 voorvork presteerde vorig jaar niet echt goed en ik weet niet of dat inmiddels verbeterd is. Bovendien is een een dual crown vork niet echt handig en heb je er een speciale 23mm naaf voor nodig, wat lastig kan zijn als de originele overlijdt. Dat is sowieso wat lastig met 'eigen merk' vering: je hebt een Specialized dealer nodig en die zijn niet altijd in de buurt op vakantie.

    Waarom zou ik de Canyon kiezen? Hier zitten betere onderdelen op (alhoewel het frame de fiets maakt en niet de onderdelen) en 'standaard' vering. Vooral de remmen spreken me wel aan en de betere crankset (ik ben niet de lichtste dus die moet wat kunnen hebben). De wielbasis van de Canyon is wat korter, dat is handiger voor scherpe bochten (maar je verliest wat stabiliteit bij hoge snelheid).

    Waarom zou ik niet de Canyon kiezen? Ik weet er niet zoveel over. De enige testen die heb ik gelezen komen uit voornamelijk Duitse bladen (en de O2). Daarin wordt de Torque altijd wel erg goed beoordeeld. En Canyon heeft geen dealers en is alleen via internet te koop (alhoewel ik daar niet bang voor ben ofzo en de garantie zal vast goed geregeld zijn, maar toch...).

    Kortom: ik kan nog niet echt een overtuigende keuze maken. Ik neig lichtelijk naar de Canyon, maar ik heb altijd iets met Specializeds gehad..... Help mij!
  • Fietsen is gezond, eet meer fiets
      maandag 28 januari 2008 @ 19:41:06 #204
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_56368756
    quote:
    Op dinsdag 22 januari 2008 12:44 schreef pdiscs het volgende:

    [..]

    Thanks! Niet dat ik van plan ben om nu al dingen te gaan vervangen hoor. Ben zeer tevreden!
    Wielen en (binnen)banden is een makkelijke manier van gewicht verliezen. Dat helpt niet alleen met absoluut gewicht verliezen, maar bij wielen helpt het extra goed omdat het om "rollend gewicht" gaat (insert technisch verhaal over traagheidsmoment en massatraagheid etc.). Vooral bij accelereren en remmen helpen lichtere wielen erg veel. Ook zorgt het voor minder onafgeveerd gewicht waardoor je vering beter werkt.

    Overstappen van stalen-veer-vering naar luchtvering kan gewicht besparen. Wat goedkoper is het afsnijden van je zadelpen (er vanuit gaande dat die toch wat te lang is). Op je crankstel kan je vaak ook snel (maar meestal niet al te goedkoop helaas) veel gewicht besparen.
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:44:17 #205
    52216 pdiscs
    Spruitjes zijn vies!
    pi_56380205
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 19:41 schreef FHR het volgende:

    [..]

    Wielen en (binnen)banden is een makkelijke manier van gewicht verliezen. Dat helpt niet alleen met absoluut gewicht ....besparen.
    Thanks!
      dinsdag 29 januari 2008 @ 10:50:37 #206
    52216 pdiscs
    Spruitjes zijn vies!
    pi_56380349
    @FHR. Op zich een lastige, maar zeer interessante keuze.

    Wat je wellicht kan helpen is het volgende. Bikefun in Heerlen (Peter vd Hogenhout) is degene die voor de Benelux de Canyons afhandeld. Ze hebben daarzo concrete plannen om een aantal interessante modellen voor testdoeleinden te gaan verhuren (en dan mag je er uiteraard ook mee door het bos raggen). Verder handelt Bikefun de garantie e.d. af, Bikefun is een zeer gerenommeerde zaak in het zuiden van het land. Nog een voordeel is, is dat Bikefun ook Specialized dealer is en met een beetje mazzel hebben ze een Enduro staan (om naar te kijken).
      dinsdag 29 januari 2008 @ 18:24:08 #207
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_56391542
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 10:50 schreef pdiscs het volgende:
    @FHR. Op zich een lastige, maar zeer interessante keuze.

    Wat je wellicht kan helpen is het volgende. Bikefun in Heerlen (Peter vd Hogenhout) is degene die voor de Benelux de Canyons afhandeld. Ze hebben daarzo concrete plannen om een aantal interessante modellen voor testdoeleinden te gaan verhuren (en dan mag je er uiteraard ook mee door het bos raggen). Verder handelt Bikefun de garantie e.d. af, Bikefun is een zeer gerenommeerde zaak in het zuiden van het land. Nog een voordeel is, is dat Bikefun ook Specialized dealer is en met een beetje mazzel hebben ze een Enduro staan (om naar te kijken).
    Dank je! Bikefun ben ik idd mee bekend. Ze zitten alleen niet echt in de buurt voor mij (Ede, Gld), maar ik kan ze natuurlijk eens een mailtje sturen hier over.
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
    pi_56397759
    quote:
    Op maandag 28 januari 2008 19:09 schreef FHR het volgende:
    --knip--
    Helpt het als ik zeg dat ik die Canyon lelijk vind, en die Specialized mooi?
    Oftewel, als de kwaliteit niet te veel verschilt zou ik voor de fiets gaan welke je qua uiterlijk het meeste aanspreekt.
    Onderdelen als een vork en achtervering zijn denk ik doorslaggevender dan de overige afmontage die je sneller gaat vervangen i.v.m. slijtage.
    Ik heb ook het idee dat de Canyon wat meer een freeride/4x4 achtige fiets is, waar je met de Specialized nog wel redelijk kunt XC'en, waardoor je er in Nederland wat meer aan zult hebben.

    Wat ga je trouwens met je fiets doen?
    Voornamelijk in Nederland fietsen, of de bikeparks/skihellingen opzoeken?
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
    pi_56399805
    * The_S mompelt iets van Rocky Mountain

    pi_56416997
    quote:
    Op dinsdag 29 januari 2008 23:49 schreef The_S het volgende:
    * The_S mompelt iets van Rocky Mountain

    [ afbeelding ]
    Dat is natuurlijk helemaal een fantastische bike.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
      woensdag 30 januari 2008 @ 21:18:06 #211
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_56418565
    Ik ga de fiets inderdaad ook in NL gebruiken, maar hard kunnen XC'en is voor mij niet direct belangrijk. Ik zal de fiets ook veel in de Alpen etc. gebruiken. Ik denk dat er, zelfs voor XC'en, niet echt veel verschil tussen de fietsen zit. OK, de Specialized is wat lichter, maar qua veergedrag zullen ze niet veel verschillen en qua geometrie ook niet (de Canyon heeft een iets kortere achterkant wat wel handig kan zijn).

    Zoals je misschien al leest, heeft de Canyon voor mij eigenlijk wel wat de voorkeur. Ook qua vering. De Specialized heeft misschien goede vering, ik heb nog niet gelezen hoe die nieuwe voorvork het doet. Bij die Canyon zit je sowieso goed met een Fox (+ handiger dat je daar makkelijker een dealer voor garantie/onderhoud voor kan vinden in het buitenland oid).

    En voor dat de ene mooier is dan de andere: tja, over smaak valt te twisten, er zijn ook zat mensen die het andersom vinden.

    Bedankt voor de suggestie van de Rocky Mountain, maar dat gaat 'em niet worden denk ik. De reviews daarvan zijn niet altijd even lovend. En de achtervering zit wel erg complex in elkaar, maar is stiekem toch maar een single-pivot. Wel veel extra scharnieren die precies "in the line of fire" zitten: ze vangen precies alle derrie van het achterwiel op. Plus dat Rocky Mountains relatief duur zijn.
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
    pi_56420916
    De RM, was ook meer met een knipoog bedoelt

    Ik zou gaan voor die canyon, maar dan alleen al, omdat er al zoveel gasten op een specialized rijden
    pi_56421101
    *poetst zijn Spec nog wat mooier*.
      woensdag 30 januari 2008 @ 23:48:15 #214
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_56423362
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 22:33 schreef Geqxon het volgende:
    *poetst zijn Spec nog wat mooier*.
    tijd dat ik die ook weer uit de kast trek.. van het weekend hopelijk weer tijd
    pi_56423570
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 23:48 schreef fs180 het volgende:

    [..]

    tijd dat ik die ook weer uit de kast trek.. van het weekend hopelijk weer tijd
    Idd, hij staat hier nu al weer een maandje op mijn nachtkastje.

    Ik ben alleen bang om in het bos te gaan rijden, met al die kleine rottakjes krijg ik vollop krassen op mijn lak
    pi_56423741
    En FS180 heeft een mooie fiets.
      donderdag 31 januari 2008 @ 01:12:18 #217
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_56424948
    quote:
    Op woensdag 30 januari 2008 23:57 schreef Geqxon het volgende:

    [..]

    Idd, hij staat hier nu al weer een maandje op mijn nachtkastje.

    Ik ben alleen bang om in het bos te gaan rijden, met al die kleine rottakjes krijg ik vollop krassen op mijn lak
    zand!
    pi_56424997
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 01:12 schreef fs180 het volgende:

    [..]

    zand!
    Ik heb alle stickers op mijn achtervork op die manier al serieus verneukt.
    pi_56441714
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 01:16 schreef Geqxon het volgende:

    [..]

    Ik heb alle stickers op mijn achtervork op die manier al serieus verneukt.
    Had ie maar geen fiets moeten worden.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
      donderdag 31 januari 2008 @ 21:52:55 #220
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_56444227
    je moet er zuing op zijn, maar hem af en toe ruig behandelen
    pi_56446490
    quote:
    Op donderdag 31 januari 2008 21:52 schreef fs180 het volgende:
    je moet er zuing op zijn, maar haar af en toe ruig behandelen
    Zoals ik met je zusje om ga.
    pi_56673847
    Is de Cube Hooper iets goed?



    Of zijn er beter in diezelfde stijl? De cannondale bad boy is bijvoorbeeld te duur. De componenten op de hooper zijn volgens wat ik op internet lees beter. De bad boy zou ook redelijk hard rijden.

    Ik zou dus wel de 8 binnenversnellingen en de hydraulische remmen willen.

    Welke banden zitten er nu juist op die hooper?
    Schwalbe Marathon Supreme Kevlar 28" 37-622
    37? is dat de breedte? Is dit niet te breed (voor enkel op de baan)?
    Kan ik die bestellen met dunnere banden?
      dinsdag 12 februari 2008 @ 20:19:13 #223
    2764 Trainspotter
    Nu mèt goedkope zonnebril
    pi_56689786
    Da's wel een goeie ja. En erg mooi! Die 37 is mm, da's voor in de stad een prima breedte. Alleen als je echt wilt gaan koersen kun je smaller gaaan, maar dan kun je ook beter een racefiets kopen. Mocht je smaller willen dan zal er best een dunner bandje om de velg gefrot kunnen worden.

    Ik heb de Hooper zelf ook in gedachte voor als stadsfiets. Heb onderhand acht fietsen, maar met geen van die apparaten is het op een behoorlijke manier naar de bakker gaan .
    pi_56716343
    quote:
    Op dinsdag 12 februari 2008 20:19 schreef Trainspotter het volgende:
    Da's wel een goeie ja. En erg mooi! Die 37 is mm, da's voor in de stad een prima breedte. Alleen als je echt wilt gaan koersen kun je smaller gaaan, maar dan kun je ook beter een racefiets kopen. Mocht je smaller willen dan zal er best een dunner bandje om de velg gefrot kunnen worden.

    Ik heb de Hooper zelf ook in gedachte voor als stadsfiets. Heb onderhand acht fietsen, maar met geen van die apparaten is het op een behoorlijke manier naar de bakker gaan .


    Veel meer als één brood moet je met deze ook niet halen

    Maar over die cube, het is denk ik een lekker fietsje.
    Ik heb zelf iets gelijkens opgebouwd met een cross-check frame en ook zo'n alfine naaf, ideaal om meer door de stad te racen.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
      donderdag 21 februari 2008 @ 07:59:52 #225
    157239 CruelMan
    Dat is JOUW probleem
    pi_56877458
    quote:
    Op zaterdag 19 januari 2008 13:36 schreef Trainspotter het volgende:
    ... bij Schwalbe Racing Ralph 2.1 + No Flats
    Ik heb wat vraagjes ivm de No Flats. Zit er wel eens over te denken om dit te gaan gebruiken, maar heb er nog wel wat vraagjes over:
    1. Hoe zit dat als je een maandje niet kan biken, gaat de ‘latex’ dan niet onderin de band opdrogen en krijg je daar een klont? Er wordt tenslotte ook aangeraden om je bike zo weg te zetten dat de ‘latex’ niet in het ventiel kan lopen.
    2. En je moet eens in de zoveel tijd de ‘latex’ vernieuwen, maar wat gebeurt er dan met de oude ‘latex’? Gooi je deze uit de band, lost deze op of wordt je band steeds voller met ‘latex’?
    3. Zijn er nog (andere) nadelen?


    Alvast bedankt.
    Hallo!
      donderdag 21 februari 2008 @ 18:08:33 #226
    2764 Trainspotter
    Nu mèt goedkope zonnebril
    pi_56888772
    quote:
    Op donderdag 21 februari 2008 07:59 schreef CruelMan het volgende:

    [..]

    Ik heb wat vraagjes ivm de No Flats. Zit er wel eens over te denken om dit te gaan gebruiken, maar heb er nog wel wat vraagjes over:
    1. Hoe zit dat als je een maandje niet kan biken, gaat de latex dan niet onderin de band opdrogen en krijg je daar een klont? Er wordt tenslotte ook aangeraden om je bike zo weg te zetten dat de latex niet in het ventiel kan lopen.
    2. En je moet eens in de zoveel tijd de latex vernieuwen, maar wat gebeurt er dan met de oude latex? Gooi je deze uit de band, lost deze op of wordt je band steeds voller met latex?
    3. Zijn er nog (andere) nadelen?
    1. Nee, daar hoef je niet bang voor te zijn. Dat gebeurt alleen als er lucht bij komt. Ik heb m'n buitenbanden wel eens los opgehangen, met nog wat latex erin, dan ontstaat er wel een koek. Dat wegzetten met ventiel is wel een goede eigenlijk, daar let ik nooit zo op. Na loop van tijd raakt het ventiel bij mij een beetje verstopt, maar ik denk dat dit vooral komt als je de band gaat oppompen. Bij het opendraaien van het ventiel ontsnapt er nog wel eens wat lucht, waar de latex dan direct opreageert. Echt erg is het verder allemaal niet.
    2. Na loop van tijd wordt het gehalte vloebare latex in je band nu eenmaal minder, waarom weet ik eigenlijk ook niet. Ikzelf wissel meestal zo vaak van banden dat bij mij dat de reden is van het vervangen van de latex. De oude latex laat ik de straatkolk inlopen. Weet eigenlijk niet of dat wel zo milieuvriendelijk is, maar goed.
    3. Een nadeel vind ik toch wel het bandenwisselen. Dat is een beetje gepiel. Zonder een compressor krijg je je band in eerste instantie echt niet opgepompt.

    Eenmaal geinstalleerd is het echt ideaal. Je rijdt absoluut minder vaak lek. Alleen een extreem lompe scheur of doorboring kan de latex niet aan. Lek door een stoot of een doorntje behoort definitief tot het verleden. Verder rijdt het soepeler doordat je met lagere druk kan rijden. Door het ontbreken van de binnenband kan je buitenband ook nog eens veel beter vervormen. Je hebt merkbaar meer grip.
    pi_57011342
    Ik wil binnenkort gaan beginnen met mountainbiken. Ik heb echter weinig verstand van welke fiets nu wel of niet goed voor mij is en ben een aantal winkels langsgegaan. Iedereen zei eigenlijk wat anders, ik kwam uiteindelijk bij een man uit die mij het merk 'Merida' heeft aanbevolen. Het gaat om de SUB 10 V-Brake:

    Frame: Kalahari Matts DT
    Voorvork: M2000S-6
    Derailleur: Shimano FD TY 10
    Remsysteem: V-brake Linear
    Ketting: Shimano CN-UG51
    Crankstel: SR Suntour T102

    Weet iemand of dit een goede fiets voor mij is? Ik ben niet van plan om er wedstrijden mee te rijden, het is puur recreatief bedoeld, om lekker door de bossen of duinen te crossen.
    Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp
    pi_57021280
    quote:
    Op woensdag 27 februari 2008 14:49 schreef mliez het volgende:
    Ik wil binnenkort gaan beginnen met mountainbiken. Ik heb echter weinig verstand van welke fiets nu wel of niet goed voor mij is en ben een aantal winkels langsgegaan. Iedereen zei eigenlijk wat anders, ik kwam uiteindelijk bij een man uit die mij het merk 'Merida' heeft aanbevolen. Het gaat om de SUB 10 V-Brake:

    Frame: Kalahari Matts DT
    Voorvork: M2000S-6
    Derailleur: Shimano FD TY 10
    Remsysteem: V-brake Linear
    Ketting: Shimano CN-UG51
    Crankstel: SR Suntour T102

    Weet iemand of dit een goede fiets voor mij is? Ik ben niet van plan om er wedstrijden mee te rijden, het is puur recreatief bedoeld, om lekker door de bossen of duinen te crossen.
    Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp
    Eigenlijk kun je voor dat geld niet echt een goede MTB kopen, dat is een beetje het probleem.
    Op zich denk ik, dat als je er niet wekelijks mee in het bos gaat crossen er best eventjes mee vooruit kunt.
    Wel regelmatig de ketting en derailleur schoonmaken, of er nog 200 bij sparen en naar iets met Alivio afmontage kijken wat toch weer een tikkeltje beter is.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
      maandag 17 maart 2008 @ 22:27:01 #229
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_57441536
    Zoals aan mijn nieuwe icon te zien is: de nieuwe fiets is er! Het is geen van beide bikes uit mijn eerdere post geworden, maar een Canyon Torque ES9.0 (ipv 8.0). Foto's komen binnenkort. Afgelopen weekend even een kort ritje opgemaakt en: super! Echt een vooruitgang ten opzichte van mijn afgeragde Spesh (die zich goed bewezen heeft de afgelopen jaren). Alleen gaat het me nog wel wat tijd kosten om de voorvork goed in te stellen denk ik, maar dat komt van zelf wel. De fiets doet het trouwens prima om in NL te rijden. Het is geen XC-racer, maar wel een efficiënte "toer-fiets", helemaal geen last van pedal-bob, rolt licht en het gewicht is ook OK (14.4kg). De drop-offs zijn in ieder geval wel comfortabeler geworden



    [ Bericht 16% gewijzigd door FHR op 17-03-2008 22:32:15 ]
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
    pi_57441815


    Moet ik nog meer zeggen? Eigen foto's?
    pi_57442320
    Gefeliciteerd hoor met je aankoop en dat je er maar volop van mag genieten!
      dinsdag 18 maart 2008 @ 07:23:03 #232
    2764 Trainspotter
    Nu mèt goedkope zonnebril
    pi_57446213
    Vette bak hoor!

    Mijn eerste grote bike-avontuur van het jaar zit er ook weer op. Een week naar het Turkse Manavgat geweest, aan de Golf van Antalya en aan de voet van het taurusgebergte. Erg goed geweest. Elke dag zo'n 75 km en 1500 hm gemaakt over asfalt en gravelpaden. De technische uitdaging zit hem voornamelijk in het ontwijken van geiten, ezels en bloeddorstige honden. Al met al een prima week om er weer een beetje in te komen en de witte benen voorzichtig aan de zon te laten wennen .

    pi_57447994
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 07:23 schreef Trainspotter het volgende:
    Vette bak hoor!

    Mijn eerste grote bike-avontuur van het jaar zit er ook weer op. Een week naar het Turkse Manavgat geweest, aan de Golf van Antalya en aan de voet van het taurusgebergte. Erg goed geweest. Elke dag zo'n 75 km en 1500 hm gemaakt over asfalt en gravelpaden. De technische uitdaging zit hem voornamelijk in het ontwijken van geiten, ezels en bloeddorstige honden. Al met al een prima week om er weer een beetje in te komen en de witte benen voorzichtig aan de zon te laten wennen .

    [ afbeelding ]
    Hoeveel ben je nou extra kwijt om je fiets mee te nemen in het vliegtuig?
    En is dat een beetje te doen, zonder dat deze beschadigd wordt?

    Ik zit er weleens aan te denken om een keer een lang weekend naar Zuid-frankrijk te vliegen om daar te gaan fietsen.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
    pi_57451553
    Ik vertrek volgende week naar Cannes met de auto en neem dan een stuk of 10 fietsen mee van vrienden die het vliegtuig nemen.Zo kan het ook en logement is voordelig deze tijd.
    janneman
      dinsdag 18 maart 2008 @ 19:43:23 #235
    2764 Trainspotter
    Nu mèt goedkope zonnebril
    pi_57459735
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 10:06 schreef kareltje_de_grote het volgende:
    Hoeveel ben je nou extra kwijt om je fiets mee te nemen in het vliegtuig?
    En is dat een beetje te doen, zonder dat deze beschadigd wordt?
    Twee jaar geleden, naar La Palma met Transavia, was het 40 euro per enkele vlucht. Nu met Pegasus gevlogen a 40 euro extra voor een retour. Maar in die orde van grootte zal het bij de meeste vliegmaatschappijen wel liggen. Als je er zeker van wilt zijn dat je fiets niet beschadigt, dan kun je het best een speciale hardcase voor je fiets huren of aanschaffen. Huur zal op zo'n 50 euro per week liggen, te koop zijn ze vanaf 150 euro. Ik heb het laatste gedaan. Op mijn vlucht naar Turkije waren er genoeg die hun fiets in een kartonnen doos vervoerden, dat ging voor zover ik weet ook prima.
      dinsdag 18 maart 2008 @ 19:47:35 #236
    56724 Wombcat
    rent wiel
    pi_57459838
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 19:43 schreef Trainspotter het volgende:

    [..]

    Twee jaar geleden, naar La Palma met Transavia, was het 40 euro per enkele vlucht.
    Met Ryanair, Easyjet en soortgelijke low-budget airlines is het meestal ¤25 voor enkele reis.
    in a crowd you lose humanity
      dinsdag 18 maart 2008 @ 19:50:55 #237
    33800 FHR
    Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
    pi_57459936
    Trainspotter: ik neem aan dat daar geen routes waren, hoe kies jij die uit? Ik heb zo vaak dat een paadje er dan niet meer, onvindbaar is of onbegaanbaar is, of saai is etc. En bloeddorstige honden, wat heb ik daar een hekel aan, in Frankrijk en Oostenrijk ook wel eens gehad (zelfs één keer in m'n been gebeten). Iemand tips?

    En hier de beloofde foto's van mijn nieuwe vehikel. Mijn excuses voor de beetje brakke kwaliteit van de foto's (flits enzo....). Foto's zijn clickable voor grotere versie.


    Hele fiets (met zadel in "XC-modus" )


    Ziet er lomp uit, is niet zwaar maar wel stijf.


    Demper heeft streepjes zodat je de sag makkelijk kan aflezen. Mooi frees- en laswerk en nette afwerking met de kabels (doorzichtige stickers op frame en zachte hoesjes om de kabel waar deze langs het frame kan schuren).


    XT Shadow derailleur is compact: minder kans op schade. De liggende achtervork heeft ook een zgn. Horst-link, het patent van Specialized is immers niet geldig in Europa.
    Fietsen is gezond, eet meer fiets
      dinsdag 18 maart 2008 @ 20:51:58 #238
    2764 Trainspotter
    Nu mèt goedkope zonnebril
    pi_57461553
    quote:
    Op dinsdag 18 maart 2008 19:50 schreef FHR het volgende:
    Trainspotter: ik neem aan dat daar geen routes waren, hoe kies jij die uit? Ik heb zo vaak dat een paadje er dan niet meer, onvindbaar is of onbegaanbaar is, of saai is etc.
    In dit geval was het een georganiseerde reis met een gids: http://www.alpsbiketours.de/2005/europa/tuerkei.htm dus was het vrij makkelijk. Meestal rijden we echter met GPS op vakantie. Van steeds meer gebieden zijn er op internet zeer veel gps-tracks te downloaden.
    quote:
    En bloeddorstige honden, wat heb ik daar een hekel aan, in Frankrijk en Oostenrijk ook wel eens gehad (zelfs één keer in m'n been gebeten). Iemand tips?
    Zogenaamde dogchasers schijnen goed te helpen. Dat zijn kleine apparaatjes die bij activering een irrirant geluid produceren dat voor het menselijk gehoor niet waarneembaar is, maar waar een hond niet echt blij van wordt. In Turkije kon ik het gelukkig conditioneel steeds winnen van de honden .
    pi_57461715
    Voor honden en ander vee heb ik zelf een hele mooie oplossing aan mijn voeten hangen:



    Bring it on!
      woensdag 2 april 2008 @ 12:41:30 #240
    157239 CruelMan
    Dat is JOUW probleem
    pi_57777495
    Zijn er nog bikers die ook meedoen aan Limburgs Mooiste op 17 mei? Zie voor meer info: http://www.limburgsmooiste.nl
    Hallo!
    pi_57777639
    Ik ben niet zo'n fietser die 70km zou trekken, vandaar een vraag:
    * 40 km technisch moeilijk heide-parcours met veel single tracks (de z.g Discovery-route)

    Dat is dus echt een pittige route en niet zomaar een vlak toertochtje voor beginners he? Want dan zou je eerder deze kiezen:
    * 40 km landelijk parcours over grintwegen en bospaden.

    Of lees ik dat fout?
    Lijkt me wel erg gaaf gebied om nog eens een tocht te rijden!
      woensdag 2 april 2008 @ 15:11:57 #242
    157239 CruelMan
    Dat is JOUW probleem
    pi_57780780
    Op zich is de 70 km goed te doen. Je hebt er ook de gehele dag voor.
    Maar volgens mij klopt het dat de 40km technisch geen vlak tochtje is. De 40km landelijk is trouwens ook niet vlak, want als je bij de routeinfo en routekaartje kijkt, dan zitten er wel veel klimmetjes in. Maar hier heb je minder single tracks.
    Ik ga in ieder geval voor de 70 km. Is mij vorig jaar heel goed bevallen. Is inderdaad ook een geweldige omgeving om in te biken.
    De gehele tocht is ook geweldig georganiseerd. Goeie wegbewijzering, goeie verzorgingsposten en als je aan de finish komt, staan er daar mooie vrouwen met dienbladen met gratis bier!!!
    Hallo!
    pi_57823096
    Klinkt wel erg gaaf, als ik ga dan zou ik voor de technische 40km gaan
    pi_57830749
    Ik ben een leek op het gebied van mountainbikes/racefietsen.. Maar nu wil ik me er wel eentje aanschaffen om met mooi weer te gaan fietsen. Ik wil hiermee de plaatstelijke heuvels kunnen beklimmen en eventueel over bospaden heen kunnen. Maar ik heb geen idee waar ik op moet letten, zie sommige fietsen van 200euro, en wat fietsen die dus echt stukken duurder zijn. Maar waar moet je opletten? Kan ik beter een mountainbike nemen of een racefiets? Hoeveel versnellingen moet zoiets hebben? Welke remmen? Ik hoef er geen gekke dingen mee te doen, gewoon op een mooie dag een stukkie fietsen, maar het moet ook niet zijn dat die na 3x fietsen van ellende uitmekaar valt, of dat de ketting ervanaf schiet bij elke schakeling. Iemand tips?
    pi_58128635
    Voor diegene die een algemeen mountainbike topic in een wielren subforum net iets karig vinden voor hun freestyle, downhill, dirt genoegens, is er ook de freeridenederland.hyves.nl

    Want laten we eerlijk zijn, wij freeriders voelen ons net iets minder comfortabel als we in spandex de berg OP fietsen.

    Overigens, mijn fiets:
    pi_58426886
    Hoi!
    Ik had ff een kort vraagje, ik ben al enkele jaren fanatiek aan het wielrennen op de weg en wil nu wel eens offroad gaan. Ik ben 1,86 lang en heb een fiets met framemaat 58, wat voor framemaat moet ik dan ongeveer hebben voor een mtb?
      woensdag 7 mei 2008 @ 10:13:10 #247
    27148 raimen
    SPEED IS SWEET
    pi_58527255
    Hey FHR,

    Mooie bike hoor, daar ga je veel plezier mee beleven
    Bruno....Ik zal je missen vriend
    To Protect and to Serve
    U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
    Toezicht is gezond!
      zaterdag 24 mei 2008 @ 15:08:23 #248
    167501 GiantWorm
    Groot. Worm.
    pi_58877761
    Ik wil ook een mountainbike kopen. Budget is maximaal 800 voor de fiets. Ik heb vroeger (voor mijn 16e) altijd op een mountainbike gereden. En elke fiets die daarna kwam, reed ik op alsof het een mountainbike was. Ik moet gewoon naar voren leunen op een fiets

    Ik wil vijf dagen per week naar mijn werk fietsen. Ik doe er op mijn omafiets ongeveer 55 minuten over (en terug dus ook weer 55 min.). Dat duurt me toch even te lang. Een aangezien ik flink veel heuvels, bruggen etc. moet pakken, is het niet relaxed dat ik geen versnellingen heb.

    Weten jullie welke fiets het meest geschikt is voor mijn "fietsgedrag"? 90% zal ik dus op de weg fietsen. Veel bruggen, heuvels, steegjes etc. Dus zo'n mountainbike die de Amerikaanse fiets postbodes hebben, lijkt me uitermate geschikt. En tot max. 800 euro.
    Groot. Worm.
    pi_58878462
    quote:
    Op zaterdag 24 mei 2008 15:08 schreef GiantWorm het volgende:
    Ik wil ook een mountainbike kopen. Budget is maximaal 800 voor de fiets. Ik heb vroeger (voor mijn 16e) altijd op een mountainbike gereden. En elke fiets die daarna kwam, reed ik op alsof het een mountainbike was. Ik moet gewoon naar voren leunen op een fiets

    Ik wil vijf dagen per week naar mijn werk fietsen. Ik doe er op mijn omafiets ongeveer 55 minuten over (en terug dus ook weer 55 min.). Dat duurt me toch even te lang. Een aangezien ik flink veel heuvels, bruggen etc. moet pakken, is het niet relaxed dat ik geen versnellingen heb.

    Weten jullie welke fiets het meest geschikt is voor mijn "fietsgedrag"? 90% zal ik dus op de weg fietsen. Veel bruggen, heuvels, steegjes etc. Dus zo'n mountainbike die de Amerikaanse fiets postbodes hebben, lijkt me uitermate geschikt. En tot max. 800 euro.
    Zou je niet voor een racefiets gaan?
    pi_58879050
    Of beetje richting veldrij/cyclocross fiets denk ik.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')