Wie lult er hier uit z'n nek?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 15:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het niet geven van je identiteit is geen recht (sterker nog, het is een plicht om het wel te doen) en politieke tegenstanders? Die clowns? Man, wat zit jij uit je nek te lullen zeg...
Het gaat helemaal niet om het opsluiten van demonstranten. Ook niet om het opsluiten van linkse demonstranten. Het gaat om het opsluiten van mensen die weigeren aan hun ID-plicht te voldoen, waarbij dat opsluiten slechts is bedoeld voor het vaststellen van de identiteit. Het besluit niet mee te werken aan een ambtelijk bevel tot het aantonen van de ID komt toch echt van de demonstrant in kwestie zelf en waarom zouden daar geen consequenties aan verbonden mogen worden?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:20 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Wie lult er hier uit z'n nek?
Bekijk het hele topic eens. Het druipt er vanaf, er wordt diverse keren erg luchtig gedaan over het opsluiten van mensen, alle mogelijke maatregelen tegen demonstranten wordt toegejuicht. Zolang het uiteraard om linkse demonstranten gaat.
Ach, wat is die slachtofferrol toch als een warme deken...quote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:20 schreef ultra_ivo het volgende:
Bekijk het hele topic eens. Het druipt er vanaf, er wordt diverse keren erg luchtig gedaan over het opsluiten van mensen, alle mogelijke maatregelen tegen demonstranten wordt toegejuicht. Zolang het uiteraard om linkse demonstranten gaat.
Je mag op andere wijze je ID bekend maken. Gewoon meewerken en er is niets aan de hand. Dat is ook het punt. Het gaat niet om niet kunnen, maar doodgewoon niet willen.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:38 schreef gronk het volgende:
Even offtopic: hoe werkt de procedure eigenlijk als iemand z'n ID wel wil tonen, maar niet kan tonen, omdat-ie net beroofd is, en hij alleen een identiteitskaart in z'n portemonnee had, en geen paspoort?
Mondeling. Het is voor de politie niet zo lastig om dan verder te controleren of jij bent wie je zegt dat je bent. Je zal dan iig niet in vreemdelingenbewaring gaan.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 17:04 schreef gronk het volgende:
Hoe dan, 'op een andere wijze je ID bekend maken'?
Ik heb het over de teneur in dit topic. De reactie's die volgen op de OP. Die gaan stukken verder.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:30 schreef Argento het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om het opsluiten van demonstranten. Ook niet om het opsluiten van linkse demonstranten. Het gaat om het opsluiten van mensen die weigeren aan hun ID-plicht te voldoen, waarbij dat opsluiten slechts is bedoeld voor het vaststellen van de identiteit. Het besluit niet mee te werken aan een ambtelijk bevel tot het aantonen van de ID komt toch echt van de demonstrant in kwestie zelf en waarom zouden daar geen consequenties aan verbonden mogen worden?
Er bestaat zoiets als een ID-plicht. Als er een samenscholing is van een groep mensen die bezig zijn met het 'aanvallen' van één of ander bedrijf, of zich en masse toegang proberen te verschaffen tot iets waar ze niks te zoeken hebben, dan kan het zijn dat de politie de gemoederen wil bedaren. In zo'n geval kan en mag aan de omstanders een ID worden gevraagd.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 14:56 schreef gronk het volgende:
[..]
O ja?
Strak plan. Iedereen die ergerns voor demonstreert fotograferen we, vragen we om ID, dat schrijven we op, slaan we op in een database, die we vervolgens aan de VS uitlenen, zodat 'deelnemen aan een demonstratie' betekent dat je voortaan de rest van je leven bij iedere vliegreis met een uzi tegen je rug aan wordt gefouilleerd (in ondergoed, natuurlijk, want die potentiele terroristen zijn niet-te-vertrouwen).
Had je maar niet moeten demonstreren. Toch?
Hebben ze daar dan wel een wettelijke basis voor?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 17:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mondeling. Het is voor de politie niet zo lastig om dan verder te controleren of jij bent wie je zegt dat je bent. Je zal dan iig niet in vreemdelingenbewaring gaan.
ID-kaart is voldoende.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:38 schreef gronk het volgende:
Even offtopic: hoe werkt de procedure eigenlijk als iemand z'n ID wel wil tonen, maar niet kan tonen, omdat-ie net beroofd is, en hij alleen een identiteitskaart in z'n portemonnee had, en geen paspoort?
Op vrijdag 3 augustus 2007 @ 17:03 antwoordde ik al ten aanzien van die vraag die nota bene door jou werd gesteld. Beetje onbeleefd om de vraag te stellen, maar het antwoord te negeren.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:31 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb het over de teneur in dit topic. De reactie's die volgen op de OP. Die gaan stukken verder.
Niemand trouwens gehoord over op basis van wat het ambtelijk bevel tot ophoepelen gegeven werd. Lijkt me stug dat de politie je zomaar zonder dat je een strafbaar feit begaat je kan verwijderen, zeker als er geen speciale omstandigheden zijn.
Ja. Er is een identificatieplicht.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:41 schreef gronk het volgende:
Hebben ze daar dan wel een wettelijke basis voor?
In beginsel moet je dus een ID kunnen tonen. Indien je dat niet kan omdat je bijvoorbeeld je ID net kwijt bent geraakt zou je iig door mee te werken vreemdelingendetentie moeten kunnen ontlopen.quote:Ik bedoel maar, iedereen kan 'n adres, huisnaam en postcode uit z'n hoofd leren. Dat je zoiets kunt oplepelen wil nog niet zeggen dat je dat ook bent.
Volgens mij hebben we dat recht niet. Je moet je identiteit prijsgeven als het bevoegd gezag daarop staat, ook voor de identificatieplicht was dat zo.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:58 schreef DS4 het volgende:.
Maar enkelen bedienen zich weldegelijk van argumenten. En als ik voor mijzelf spreek dan mis ik bij de mensen die deze maatregel te ver kunnen gaan het antwoord op de vraag die ik meermaals stelde: "waarop baseren wij een recht om je identiteit te verzwijgen"?
Dat bedoel ik niet. Staat ergens vastelegd welke gegevens mogen worden gebruikt om iemands identiteit vast te stellen, als een ID-kaart of paspoort ontbreekt?quote:
Het heeft gewoon te maken met de manier hoe je tegen een land, Nederland, aankijkt. Ik ben van mening dat we met alle Nederlanders ons land vormen en dus ook allemaal gelijk zijn. Daarbij hoef ik niet mijn identiteit prijs te geven aan elke willekeurige persoon. Ik erken dus, inderdaad, ook niet de autoriteit van de politie op dit gebied. Ookal vind ik dat de politie zeer nuttig is en goed werk doet over het algemeen. Alleen met het aannemen van deze identificatie-wet vind ik dat er een stap te ver gegaan is.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar enkelen bedienen zich weldegelijk van argumenten. En als ik voor mijzelf spreek dan mis ik bij de mensen die deze maatregel te ver kunnen gaan het antwoord op de vraag die ik meermaals stelde: "waarop baseren wij een recht om je identiteit te verzwijgen"?
Klopt. Ik vind dan ook dat de verdedigers van de identificatieplicht wel erg ver meegaan in de 'terreur van de meerderheid'. Prima hoor dat we zogenaamd 'gezamelijk' afspraken maken over wetten en regels in nederland in de praktijk zijn 't natuurlijk een clubje ambtenaren en politici waar je nauwelijks vat op hebt, maar allez, maar daar zitten dus ook afspraken bij waar je het gewoon niet mee eens kunt zijn.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:03 schreef -Beer- het volgende:
Het heeft gewoon te maken met de manier hoe je tegen een land, Nederland, aankijkt. Ik ben van mening dat we met alle Nederlanders ons land vormen en dus ook allemaal gelijk zijn. Daarbij hoef ik niet mijn identiteit prijs te geven aan elke willekeurige persoon. Ik erken dus, inderdaad, ook niet de autoriteit van de politie op dit gebied. Ookal vind ik dat de politie zeer nuttig is en goed werk doet over het algemeen. Alleen met het aannemen van deze identificatie-wet vind ik dat er een stap te ver gegaan is.
Eens, maar probeer die principe kwestie maar eens uit te leggen aan de meeste medelanders - als ik de FP zo zie - die vinden dat regels regels zijn en dat niemand daar aan kan tornen.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:10 schreef gronk het volgende:
[..]
Klopt. Ik vind dan ook dat de verdedigers van de identificatieplicht wel erg ver meegaan in de 'terreur van de meerderheid'. Prima hoor dat we zogenaamd 'gezamelijk' afspraken maken over wetten en regels in nederland in de praktijk zijn 't natuurlijk een clubje ambtenaren en politici waar je nauwelijks vat op hebt, maar allez, maar daar zitten dus ook afspraken bij waar je het gewoon niet mee eens kunt zijn.
Ik vind dat voor onbepaalde tijd vastzitten voor het niet tonen van je ID nadat je bent opgepakt voor een non-vergrijp niet in verhouding staat tot de ernst van het 'misdrijf'. Einde discussie.
Op welke wijze word jij in je (bewegings)vrijheid beperkt omdat een ambtenaar bevoegd van jou te vorderen dat jij je ID bekend maakt indien dat voor zijn taakuitoefening noodzakelijk is? Bestaat voor jou een belang dat rechtens het beschermen waard is bij het weigeren je ID prijs te geven?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:03 schreef -Beer- het volgende:
Ik vind het een inbreuk op mijn vrijheid en qua veiligheid schiet ik er ook niks mee op.
Op dezelfde manier kun je ook het verplicht dragen van een gele ster goedpraten.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:15 schreef Argento het volgende:
Op welke wijze word jij in je (bewegings)vrijheid beperkt omdat een ambtenaar bevoegd van jou te vorderen dat jij je ID bekend maakt indien dat voor zijn taakuitoefening noodzakelijk is? Bestaat voor jou een belang dat rechtens het beschermen waard is bij het weigeren je ID prijs te geven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |