abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 augustus 2007 @ 22:03:42 #141
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_52211042
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 18:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee hoor. Het is een maatregel ter bevordering van het uitzetten van vreemdelingen. Het is geen dwangmiddel, want dat zou impliceren dat daarmee een vreemdeling zou worden bewogen om zelf op het vliegtuig te stappen en dat is lastig als je vast zit...
Het is wel een dwangmiddel, dat staat letterlijk in art. 51 Vw.
quote:
Precies en zoals ik al eerder aangaf: het niet kunnen tonen van een verblijfstitel of anderszins aannemelijk maken van het rechtmatige verblijf is objectief gezien een redelijk vermoeden van illegaal verblijf (Van Kalmthout denkt er, zo lees ik, niet wezenlijk anders over).
Van Kalmthout vraagt toch juist om meer gegevens voor zo'n verdenking kan worden vastgesteld?
quote:
Het niet tonen an sich niet nee. Maar er speelt hier meer. Het is in alle talen zwijgen over de identiteit en geen medewerking verlenen aan het vaststellen van de identiteit of iig meewerken op vragen aan de hand waarvan kan worden vastgesteld of iemand hier al dan niet rechtmatig verblijft.

In casu was zonder meer meer aan de hand dan het niet tonen van een ID-bewijs...
Dan nog is er wat mij betreft geen sprake van voldoende objectieve gegevens. Er moet nog iets anders zijn, waardoor er überhaupt aan illegaliteit gedacht wordt. Dus meer dan dat iemand niet meewerkt aan het verstrekken van ID-gegevens, daar is namelijk het (beperktere) dwangmiddel 'ophouden voor onderzoek' al voor.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 13:46:05 #142
3542 Gia
User under construction
pi_52226798
Ik zocht eigenlijk naar een topic over de twee vrouwen:

Nederlandse vrouw nu in vertrekcentrum asielzoekers gezet

en kom twee clowns tegen.

Maar goed. Even over die vrouwen, want het past hier wel. Eén van die twee heeft eieren voor haar geld gekozen en heeft haar identiteit onthult, de andere zit nu in een uitzetcentrum.

Op zich ben ik het wel eens met deze aanpak, zeker omdat deze dames met een demonstratie bezig waren en het normaal is dat dan om een ID gevraagd kan worden. Maar ik vraag me serieus af waar ze haar dan naartoe gaan uitzetten!!
  donderdag 9 augustus 2007 @ 14:26:30 #143
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_52228097
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 20:17 schreef Kadesh het volgende:

[..]

http://www.bndestem.nl/binnenland/article1708634.ece

Prachtig! Zo kunnen ze dat linkse tuig toch aanpakken.
Hahh, rechst staat voor alle macht naar de staat / politiestaat / iedereen moet doen wat de grote mensen in de haag zeggen?

goed dat ik niet rechts stem.
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
  donderdag 9 augustus 2007 @ 14:39:34 #144
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_52228501
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 13:46 schreef Gia het volgende:
Ik zocht eigenlijk naar een topic over de twee vrouwen:

en kom twee clowns tegen.

Maar goed. Even over die vrouwen, want het past hier wel. Eén van die twee heeft eieren voor haar geld gekozen en heeft haar identiteit onthult, de andere zit nu in een uitzetcentrum.

Op zich ben ik het wel eens met deze aanpak, zeker omdat deze dames met een demonstratie bezig waren en het normaal is dat dan om een ID gevraagd kan worden. Maar ik vraag me serieus af waar ze haar dan naartoe gaan uitzetten!!
Ik hoop dat ze een dikke schadevergoeding krijgen. Als dwangmiddelen zijn toegepast en achteraf blijkt de onschuld uit het dossier, dan kun je op grond van onrechtmatige daad ('onrechtmatigheid ex post') schade eisen. Ik weet niet of dit bij vreemdelingendetentie ook kan, want illegaliteit is geen strafbaar feit en dan kan ook de onschuld dus niet blijken.

Maar ik hoop dat het kan en dat de civiele rechter een ruimhartige vergoeding toekent en niet teveel gaat lopen beknibbelen op basis van eigen schuld. En die schadevergoeding vervolgens korten op het budget van de Utrechtse politie.
pi_52228761
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 22:03 schreef Pool het volgende:

Het is wel een dwangmiddel, dat staat letterlijk in art. 51 Vw.
Ik denk dat jij je vergist in het artikelnummer...
quote:
Van Kalmthout vraagt toch juist om meer gegevens voor zo'n verdenking kan worden vastgesteld?
Nee, hij vindt dat er ook op andere wijzen dan met de ID verstrekking kan worden vastgesteld of iemand legaal is. Hij noemt als voorbeeld het vragen naar de genoten opleiding, welke scholen je bezocht hebt, etc.

Maar deze "heren" willen zwijgen en dan kun je vragen stellen tot je een ons weegt.
quote:
Dan nog is er wat mij betreft geen sprake van voldoende objectieve gegevens. Er moet nog iets anders zijn, waardoor er überhaupt aan illegaliteit gedacht wordt. Dus meer dan dat iemand niet meewerkt aan het verstrekken van ID-gegevens, daar is namelijk het (beperktere) dwangmiddel 'ophouden voor onderzoek' al voor.
Die opvatting gaat aardig tegen de leer van redelijk vermoeden in. Jij wil kennelijk eerst bewijzen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 14:51:47 #146
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_52228887
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 12:20 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[identificatieplicht, vreemdelingenwet, detentie, vertrekcentrum schiphol, brand, dode principiele nederlander]

Euh, waarom zou zo iets gebeuren?

Pure intimidatie.

I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_52228919
quote:

Ze kan niet worden uitgezet. We stoppen iemand niet in een rubber bootje en geven een zetje op de Noordzee.

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat een taaldeskundige een verblijfsrecht kan ontdekken in de stem. Je kan hoogstens vaststellen dat iemand vanaf zeer jonge leeftijd kennelijk in Nederland is geweest en daarom de taal perfect beheerst. Maar verder...
  donderdag 9 augustus 2007 @ 14:55:47 #148
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_52229015
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 14:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik denk dat jij je vergist in het artikelnummer...
Excuses, ik zit er inderdaad eentje naast:
quote:
Art. 50 Vw
De ambtenaren belast met de grensbewaking en de ambtenaren belast met het toezicht op vreemdelingen, zijn bevoegd, hetzij op grond van feiten en omstandigheden die, naar objectieve maatstaven gemeten, een redelijk vermoeden van illegaal verblijf opleveren hetzij ter bestrijding van illegaal verblijf na grensoverschrijding, personen staande te houden ter vaststelling van hun identiteit, nationaliteit en verblijfsrechtelijke positie. Degene die stelt Nederlander te zijn, maar dat niet kan aantonen, kan worden onderworpen aan de dwangmiddelen als bedoeld in het tweede en vijfde lid. Bij algemene maatregel van bestuur worden de documenten aangewezen waarover een vreemdeling moet beschikken ter vaststelling van zijn identiteit, nationaliteit en verblijfsrechtelijke positie.
quote:
Nee, hij vindt dat er ook op andere wijzen dan met de ID verstrekking kan worden vastgesteld of iemand legaal is. Hij noemt als voorbeeld het vragen naar de genoten opleiding, welke scholen je bezocht hebt, etc.

Maar deze "heren" willen zwijgen en dan kun je vragen stellen tot je een ons weegt.
[..]

Die opvatting gaat aardig tegen de leer van redelijk vermoeden in. Jij wil kennelijk eerst bewijzen.
Nee, geen bewijzen. Maar meer feiten en omstandigheden dan alleen het zwijgen.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 14:56:40 #149
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_52229042
quote:

Op zich ben ik het wel eens met deze aanpak, zeker omdat deze dames met een demonstratie bezig waren en het normaal is dat dan om een ID gevraagd kan worden.
O ja?

Strak plan. Iedereen die ergerns voor demonstreert fotograferen we, vragen we om ID, dat schrijven we op, slaan we op in een database, die we vervolgens aan de VS uitlenen, zodat 'deelnemen aan een demonstratie' betekent dat je voortaan de rest van je leven bij iedere vliegreis met een uzi tegen je rug aan wordt gefouilleerd (in ondergoed, natuurlijk, want die potentiele terroristen zijn niet-te-vertrouwen).

Had je maar niet moeten demonstreren. Toch?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_52229121
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 14:39 schreef Pool het volgende:

Als dwangmiddelen zijn toegepast en achteraf blijkt de onschuld uit het dossier, dan kun je op grond van onrechtmatige daad ('onrechtmatigheid ex post') schade eisen.
Klopt. Wel even de component "eigen schuld" meenemen en je hebt recht op... verhip! Niets.
quote:
Maar ik hoop dat het kan en dat de civiele rechter een ruimhartige vergoeding toekent en niet teveel gaat lopen beknibbelen op basis van eigen schuld.
Waarom niet beknibbelen op basis van eigen schuld? Even voor de goede orde, afgezien van de vraag of iemand nu wel of niet terecht wordt vastgezet: als je weigerachtig bent om je identiteit bekend te maken, met andere woorden: te recalcitrant bent om gewoon normaal te doen, dan moet je ook niet dikke boehoe gaan doen als daar consequenties aan vast zitten.

Je hebt geen recht op het verbergen van je identiteit.

Misschien is het handig als in de Wet een rechtsvermoeden wordt geïntroduceerd dat iemand die geen verblijfsdocument kan tonen of anderszins aannemelijk kan maken dat hij/zij verblijfsgerechtigd is, deze wordt vermoed illegaal te verblijven in NL. Weet iedereen vooraf waar hij/zij aan toe is. Wil je dan nog de lastpak uithangen ga je maar eens een half jaar (of korter als je je bedenkt) nadenken over de reden waarom je zo'n lastpak moet zijn.
pi_52229228
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 14:55 schreef Pool het volgende:

Excuses, ik zit er inderdaad eentje naast:
Lees het tweede en vijfde lid eens. Dat is geen vreemdelingenbewaring.
quote:
Nee, geen bewijzen. Maar meer feiten en omstandigheden dan alleen het zwijgen.
Het niet kunnen of willen tonen van een verblijfsdocument is een feit op zich. Wat wil je nog meer? Dat de persoon negroïde is? Dan zijn we toch weer op basis van uiterlijke kenmerken iemand aan het opsluiten... Ongewenst.
pi_52229281
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 14:56 schreef gronk het volgende:

Strak plan. Iedereen die ergerns voor demonstreert fotograferen we, vragen we om ID, dat schrijven we op, slaan we op in een database, die we vervolgens aan de VS uitlenen, zodat 'deelnemen aan een demonstratie' betekent dat je voortaan de rest van je leven bij iedere vliegreis met een uzi tegen je rug aan wordt gefouilleerd (in ondergoed, natuurlijk, want die potentiele terroristen zijn niet-te-vertrouwen).

Je slaat een beetje door...
  donderdag 9 augustus 2007 @ 15:07:04 #153
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_52229360
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 15:04 schreef DS4 het volgende:

Je slaat een beetje door...
Bij de overheid zijn ze niet zo slim. Hoe groter de database die ze aanleveren, hoe beter ze hun best hebben gedaan.
pi_52229509
quote:
Het is triest, maar het gebeurt dus. Ik ben zeer benieuwd tot hoe ver deze mevrouw de "zaak" laat doorgaan. Ze kon er in haar ééntje wel eens voor een paar mooie wetswijzigingen gaan zorgen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  FOK!fotograaf donderdag 9 augustus 2007 @ 15:31:08 #155
73911 ultra_ivo
pi_52230058
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 14:56 schreef gronk het volgende:

[..]

O ja?

Dat fotograferen gebeurt al jaren. En filmen ook. Zonder er vaak moeite voor te doen om dat te camoufleren. En het toegangweigeren daarna op basis van het op de locatie van een demonstratie zijn geweest gebeurt ook al in Nederland.
Trouwens opvallend hoeveel mensen democratische rechten willen afschaffen voor politieke tegenstanders. Dat hebben we al eens elders gezien.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 15:35:01 #156
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_52230184
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 15:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Lees het tweede en vijfde lid eens. Dat is geen vreemdelingenbewaring.
Waar staat het eigenlijk wel? Ik ben er niet zo in thuis en heb er ook geen literatuur over bij de hand. In de Vreemdelingenwet leek art. 50 me het meest op de casus van toepassing, maar blijkbaar zit ik er naast.
quote:
Het niet kunnen of willen tonen van een verblijfsdocument is een feit op zich. Wat wil je nog meer? Dat de persoon negroïde is? Dan zijn we toch weer op basis van uiterlijke kenmerken iemand aan het opsluiten... Ongewenst.
Nee, ik denk meer aan de omstandigheden waabij iemand wordt opgepakt. Zoals ik eerder al zei in dit topic, zullen illegalen uiteindelijk toch zoeken naar werk, een woning, een opleiding, etcetera. Daarbij kunnen zich genoeg verdachte omstandigheden en feiten voordoen waarbij een redelijk vermoeden van illegaliteit kan ontstaan. En nee, die feiten en omstandigheden doen zich niet voor als de politie twee evidente Nederlanders een vreemdelingendetentie wil aansmeren.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 15:36:24 #157
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_52230223
Terechte vragen van de SP:
quote:
Vragen van de leden Van Velzen en
De Wit (beiden SP) aan de minister
van Justitie over het risico in
vreemdelingenbewaring te worden
geplaatst wanneer iemand weigert
zich te identificeren. (Ingezonden
2 augustus 2007)
1
Wat is uw reactie op het bericht
«Justitie misbruikt macht»?1 Is het
waar dat mensen die weigeren zich te
identificeren, het risico lopen in
vreemdelingenbewaring te worden
genomen?
2
Hoe vaak zijn mensen wegens de
weigering zich te identificeren in
vreemdelingenbewaring geplaatst?
Hoe lang hebben deze mensen in
vreemdelingenbewaring gezeten en
naar aanleiding waarvan zijn zij vrij
gekomen? Ging het in al deze
gevallen om demonstranten? Waren
deze mensen reeds bekend bij de
politie? Werden deze mensen
verdacht van het plegen of gepleegd
hebben van strafbare feiten?
Zo ja, zijn zij hiervoor uiteindelijk
veroordeeld? Waren er ten aanzien
van deze mensen redenen aan
te nemen dat het ging om
vreemdelingen die uitgezet konden
worden?
3
Kunt u bevestigen dat
vreemdelingenbewaring slechts
bedoeld is voor vreemdelingen die
uitgezet kunnen worden en dan
slechts indien de openbare orde of de
nationale veiligheid zulks vordert?
Zo neen, waar is
vreemdelingenbewaring dan wel
voor bedoeld? Op welke wijze wordt
aan deze eisen voldaan bij mensen
die weigeren zich te identificeren?
4
Bent u het eens met de uitspraken
van rechtsgeleerden dat de
Vreemdelingenwet niet bedoeld
is om de identiteit van mensen te
achterhalen en dat justitie
machtsmisbruik pleegt door het
dreigen met plaatsing in
vreemdelingenbewaring?
5
Deelt u de mening dat de huidige
bevoegdheden uit het Wetboek van
Strafvordering, zoals het onderzoeken
aan kleding en lichaam en de
mogelijkheid iemand twee maal zes
uur op te houden voor verhoor,
volstaan, zeker bij demonstranten ten
aanzien van wie geen of geen
ernstige strafbare feiten worden
vermoed? Kunt u uw antwoord
toelichten?
6
Deelt u de mening dat het ongewenst
is dat mensen die slechts weigeren
hun identiteit te onthullen zonder dat
er reden is aan te nemen dat zij op
korte termijn uitgezet kunnen worden
in vreemdelingenbewaring te
plaatsen? Wat gaat u doen om deze
gang van zaken te beëindigen? Bent u
bereid per direct de instructie te doen
uitgaan dat mensen niet in
vreemdelingenbewaring mogen
worden geplaatst wegens het enkele
feit dat zij weigeren zich te
identificeren?
pi_52230866
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 15:31 schreef ultra_ivo het volgende:

Trouwens opvallend hoeveel mensen democratische rechten willen afschaffen voor politieke tegenstanders.
Het niet geven van je identiteit is geen recht (sterker nog, het is een plicht om het wel te doen) en politieke tegenstanders? Die clowns? Man, wat zit jij uit je nek te lullen zeg...
pi_52231156
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 15:35 schreef Pool het volgende:
Waar staat het eigenlijk wel?
Vreemdelingenbewaring? 59 als ik mij niet vergis.
quote:
Nee, ik denk meer aan de omstandigheden waabij iemand wordt opgepakt. Zoals ik eerder al zei in dit topic, zullen illegalen uiteindelijk toch zoeken naar werk, een woning, een opleiding, etcetera. Daarbij kunnen zich genoeg verdachte omstandigheden en feiten voordoen waarbij een redelijk vermoeden van illegaliteit kan ontstaan. En nee, die feiten en omstandigheden doen zich niet voor als de politie twee evidente Nederlanders een vreemdelingendetentie wil aansmeren.
Waarom zou jij het zo moeilijk willen maken om illegaal verblijf vast te stellen? Laten we wel zijn: er is geen enkele reden om het moeilijk te maken. We gaan toch niet 100 illegalen die uitgezet hadden kunnen worden laten lopen om een enkele malloot te faciliteren in zijn recalcitrant zijn? Dat is echt de omgekeerde wereld.

Als je gewoon meewerkt is er niets aan de hand. Heb je geen ID bewijs op zak kun je vast iemand bellen die het kan tonen en zo niet kun je aangeven waar het ID bewijs ligt, wie je bent, enz.
pi_52231599
Ik mag die praktische instelling van DS4 wel.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')