quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 10:42 schreef Maurice76 het volgende:Misschien een hele stomme suggestie, maar naar aanleiding van het berichtje van Batsnek hierboven heb ik eens wat gelezen over Tiahuanaco, de stad die nu op 2300 meter hoogte in de Andes ligt - maar wel tekenen heeft dat deze stad onder water heeft gelegen, en een zeehaven heeft. Onderzoeken hebben aangetoond dat deze stad ergens rond 17.000 BC gesticht moet zijn.
Zou deze stad niet het verloren Atlantis kunnen zijn? Niet alleen is de stad architectonisch een wonder te noemen voor de periode waarin dit gebouwd is, maar ook de periode an sich komt mooi uit. Het voldoet in een aantal opzichten aan de verhalen die over Atlantis bestaan.
De stad heeft geen zeehaven, maar ligt vlakbij het titicaca meer. Dit meer werd gebruikt voor zaken als visserij en landbouw, maar volgens wikipedia ook voor waterresevoirs, die warmte opsloegen. Hierdoor zou het klimaat in tihuanco lichtelijk aangenamer zijn dan in de naburige steden. En profiteerde vooral de landbouw hier enorm van.
En er is weinig bekend over tihuanco; tussen 300 BC en 300 AC was tihuanco een machtige stad, en beleefde het zijn hoogtepunt. Echter het is moeilijk vast te stellen wanneer tihuanaco gebouwd is, koolstofdatering werkt niet op steen, en de enige reden om te zeggen dat het 17.000 BC gebouwd is, is doordat de stad op dat moment in staat was astrologische voorspellingen te doen. Echter dat geeft natuurlijk nul indicatie of het toen ook daadwerkelijk gebouwd is; misschien klopt onze kennis over de verandering van de sterren aan de hemel niet, of is tihuanaco helemaal niet gebouwd om in overeenstemming met een bepaald sterrenbeeld te staan.
Desalnietemin is het indrukwekkend dat ze destijds in staat waren om gigantische blokken naadloos op elkaar te passen. Een tijdje terug las ik over een theorie dat de inca's ( en andere verloren culturen ) in staat waren hard gesteente zachter te maken door een techniek, waardoor stenen als cementblokken geplaatst kunnen worden. puur giswerk natuurlijk, maar stiekum ben ik er altijd van overtuigd geweest dat wij met al onze kennis nooit zo scherpzinnige geweest zijn als wat 'primitieve' culturen met simpele technieken konden. Of eenvoudige technieken die wij gewoon nog niet ontdekt hebben.