Nu heb ik deze boeken niet gelezen dus weet niet in hoeverre deze boeken op Harry Potter lijken maar ik weet (bijna) wel zeker dat er nog meer boeken zijn die zich in de toverwereld/heksenwereld afspelen met daarin ook een heksenschool oid. Om Rowling daarom een dief te noemen vind ik wel erg kort door de bocht.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:42 schreef Sloggi het volgende:
Rowling is dan ook gewoon een ordinaire dief:
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK&BOL_OWNER_ID=666781634
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK&BOL_OWNER_ID=666781633
Het vetgedrukte klopt natuurlijk niet, maar de waarheid maakt de gelijkenis enkel groter: Filch is natuurlijk gewoon een smerige, vieze vent. Net als Gregor uit Groosham Grange.quote:Hocus Pocus Plagiaat?
Vorig jaar beweerde de Amerikaanse Nancy Stouffer dat Rowling een aantal ideeën uit haar boek 'Rah And The Muggles' (1980) had overgenomen. Veel heisa heeft de aanklacht niet met zich meegebracht. Interessanter is het om 'Groosham Grange' (1988) - in het Nederlands vertaald als 'Grieselstate' - van de Britse jeugdschrijver Anthony Horowitz naast de Harry Potter-boeken te leggen. Horowitz ging niet in de aanval, maar misschien had hij dat wel moeten doen.
Net als Harry Potter is David Elliot uit 'Grieselstate' een eenzaam jongetje dat bij een vreselijk gezin woont. Hij krijgt ook een vreemde brief in de bus van een Middelbare School voor Heksen die zich in een uithoek van Schotland bevindt. Net als Harry ontmoet David op de trein een jongen en een meisje die zijn boezemvrienden zullen worden. En hun school Grieselstate is net als Zweinstein een mengelmoes van kantelen, ge-traliede raampjes, torenspitsen en grijnzende monsterkopjes. In Harry Potter is de reus Hagrid conciërge van de school en in Grieselstate wordt die taak vervuld door de gebochelde lelijkaard Gregor. Net als bij Harry Potter zijn de leraars van Grieselstate weerwolven, vampiers, magiërs of heksen, worden er ritjes gemaakt op bezemstelen en moeten de leerlingtovernaartjes moeilijke turven over vervloekingen, magie en toverdrankjes instuderen.
Het grote verschil met Harry is dat David aanvankelijk niet weet dat hij op een heksenacademie zit. Maar in 'Grieselstate II: De Graal van het Kwaad' (1992) is hij er niet meer van weg te slaan. Daar waar Rowling vooral een fantastische wereld wil creëren, ligt bij Horowitz vooral de nadruk op het griezelige en de humor.
Anthony Horowitz heeft uiteindelijk op zijn manier wraak genomen op J.K. Rowling. In zijn jongste boek, de jeugdroman 'Point Blanc', krijgt de hoofdfiguur, de vijftienjarige geheim agent Alex Rider, van de Britse spionagedienst MI6 een exemplaar van 'Harry Potter en de Geheime Kamer' cadeau. Zoals in de beste spionagetraditie is het natuurlijk geen gewoon boek, maar een James Bond-achtig gadget. Het boek kan namelijk krachtige slaappijltjes af vuren. Letterlijk dus, een slaapverwekkend boek. Wraak nemen met stijl, heet dat.
Lees de boeken maar eens, en lees mijn bovenstaande post. Rowling heeft aardig leentjebuur gespeeld.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:50 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Nu heb ik deze boeken niet gelezen dus weet niet in hoeverre deze boeken op Harry Potter lijken maar ik weet (bijna) wel zeker dat er nog meer boeken zijn die zich in de toverwereld/heksenwereld afspelen met daarin ook een heksenschool oid. Om Rowling daarom een dief te noemen vind ik wel erg kort door de bocht.
Eh ja, maar goed, wat is de functie in het verhaal? Wat doet die kamer in het ministerie en wat gebeurt er als je er doorheen valt? Als ze Sirius gewoon dood wilde laten gaan, waarom dan geen avada kedavra, zoals bijna iedereen dood gaat? Alleen omdat ze graag een bijbelse verwijzing erin wilde hebben?quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:19 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Beyond the veil is een Engelse term voor doodgaan, het aardse verlaten, etc. Het stamt (zoals zoveel) uit de Bijbel.
Shakespeare heeft ook weinig van zijn toneelstukken zelf bedacht maar oudere stukken en verhalen bewerkt. Okay, hij is een heel stuk genialer dan Rowling maar toch.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:48 schreef Sloggi het volgende:
Dago: mijn punt is dat ze het niet zelf heeft bedacht. Wat natuurlijk toch wel jammer is.
Terry Pratchettquote:"I would have thought that the wizards, witches, trolls, unicorns, hidden worlds, jumping chocolate frogs, owl mail, magic food, ghosts, broomsticks and spells would have given her a clue?"
Oké dat klinkt inderdaad wel erg bekend in de orenquote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:52 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het vetgedrukte klopt natuurlijk niet, maar de waarheid maakt de gelijkenis enkel groter: Filch is natuurlijk gewoon een smerige, vieze vent. Net als Gregor uit Groosham Grange.
Het is een hele kamer in het ministerie en Harry wordt er heel erg door aangetrokken, ze is dus al aan het voorbereiden op deel 7.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:57 schreef MeneerTim het volgende:
[..]
Eh ja, maar goed, wat is de functie in het verhaal? Wat doet die kamer in het ministerie en wat gebeurt er als je er doorheen valt? Als ze Sirius gewoon dood wilde laten gaan, waarom dan geen avada kedavra, zoals bijna iedereen dood gaat? Alleen omdat ze graag een bijbelse verwijzing erin wilde hebben?
En wordt de functie van de kamer helemaal niet duidelijk, heel slecht verfilmd dus.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:59 schreef SaskiaR het volgende:
In de film gaat ie wel door Avada kedavra dood.
Als ik die post zo lees zij er idd veel overeenkomsten, maar het zijn niet die overeenkomsten die de potter-boeken wat mij betreft zo interessant maken. Ik denk als het helemaal niet over magie zou gaan, maar bijvoorbeel over een school voor mensen met x-men abilities, dat ik het dan ook zeer leuk zou vinden. Hoewel je dan minder om over te schrijven hebt denk ik. Het is ook idd de wereld die Rowling creeert met de details die de boeken bijzonder maken.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:52 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Lees de boeken maar eens, en lees mijn bovenstaande post. Rowling heeft aardig leentjebuur gespeeld.
quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:52 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Lees de boeken maar eens, en lees mijn bovenstaande post. Rowling heeft aardig leentjebuur gespeeld.
Je hebt ze zelfs niet eens gelezenquote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:36 schreef Sloggi het volgende:
Nee, niet gelezen. Ik heb geen zin om de m.i. vreselijk kinderachtige eerste boeken te lezen, die je gelezen moet hebben om de latere delen te kunnen waarderen.
quote:Op dinsdag 31 juli 2007 20:10 schreef Sloggi het volgende:
Rowling omzeilt dat probleem sowieso heel handig door Hogwarth's neer te zetten als een ouderwets school: geen liften, centrale verwarming (?), zelfs geen vaste telefoons voor zover bekend, geen enkele computer terwijl die dingen in '97 toch al regelmatig te vinden waren in scholen.
Bedoel jij de voorbereiding bestond uit de aantrekkingskracht die Harry voelde doordat hij een horcrux in zich droeg? Dat is duidelijk, maar het verklaard de aanwezigheid van het gordijn niet, de stemmetjes die er fluisterend achter vandaan komen en de noodzaak Sirius erachter te laten verdwijnen in plaats van een huis-tuin-en-keuken Avada-Kedavra. Ik had wat dat betreft meer uitleg verwacht.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:05 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het is een hele kamer in het ministerie en Harry wordt er heel erg door aangetrokken, ze is dus al aan het voorbereiden op deel 7.
Je had een volkomen uitgekauwde uitleg willen hebben van een letterlijke uitbeelding van een spreekwoord? Dat jij niet bekend bent/was met de uitdrukking beyond the veil is haar niet aan te rekenen natuurlijk. De stemmen zijn de stemmen van de doden.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:18 schreef MeneerTim het volgende:
[..]
Bedoel jij de voorbereiding bestond uit de aantrekkingskracht die Harry voelde doordat hij een horcrux in zich droeg? Dat is duidelijk, maar het verklaard de aanwezigheid van het gordijn niet, de stemmetjes die er fluisterend achter vandaan komen en de noodzaak Sirius erachter te laten verdwijnen in plaats van een huis-tuin-en-keuken Avada-Kedavra. Ik had wat dat betreft meer uitleg verwacht.
Ehm, die laatste post is geen trollende post maar een voortborduursel op de redenen van Rowling om het in de jaren negentig te laten afspelen in plaats van na het jaar 2000.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:12 schreef Roi het volgende:
[..]
[..]
Je hebt ze zelfs niet eens gelezen.
Wat doe jij hier eigenlijk? Dit topic is voor mensen die willen napraten over Harry Potter and the Deathly Hallows. Niet voor trollende posts zoals dit.
[..]
Dat vond ik ook ja.. Zoveel dingen zijn gewoon nog niet duidelijk geworden.. En ik begrijp best dat ze niet elk klein detail over alles kan vertellen, er moeten ook dingen overblijven waar wij over kunnen fantaseren, maar dit is wel iets meer dan een klein detail..quote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:18 schreef MeneerTim het volgende:
[..]
Bedoel jij de voorbereiding bestond uit de aantrekkingskracht die Harry voelde doordat hij een horcrux in zich droeg? Dat is duidelijk, maar het verklaard de aanwezigheid van het gordijn niet, de stemmetjes die er fluisterend achter vandaan komen en de noodzaak Sirius erachter te laten verdwijnen in plaats van een huis-tuin-en-keuken Avada-Kedavra. Ik had wat dat betreft meer uitleg verwacht.
Inderdaad. Die bol met zijn destiny schijnt zo belangrijk te zijn, maar waarom weet niemandquote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:06 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En wordt de functie van de kamer helemaal niet duidelijk, heel slecht verfilmd dus.
Da's een probleem dat me wel vaker opviel aan de films, kleine details die ze over het hoofd zien. Het waren dat soort dingen waardoor ik de boeken ben gaan lezen. Ik had er eerst geen behoefte aan, zag toen de eerste film en kon niet begrijpen dat zo'n slecht verhaal zo'n enorme hype was. Dus toen ben ik deel 1 gaan lezen en dat was al een heel stuk beter. De dag daarna heb ik de resterende drie delen gehaald toen en die had ik anderhalve dag later uit. Toen moest ik lang wachtenquote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Inderdaad. Die bol met zijn destiny schijnt zo belangrijk te zijn, maar waarom weet niemand.
In de film dan.
Ik heb het niet over de Potter-reeks, maar over Groosham Grange. Ieder zijn ding hoor, Harry Potter zal vast prachtige lectuur zijn, maar bepaald origineel is het allemaal niet. Ik durf er mijn linkerhand om te verwedden dat Rowling de boeken van Horowitz heeft gelezen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |