En dat voor een linkse regeringquote:Bulgarije gaat erg lage flat tax invoeren
ma 30/07/07 - Bulgarije voert volgend jaar een flat tax van 10% in. Dat is het laagste belastingpeil van de hele Europese Unie. Bovendien worden ook de sociale bijdragen van de werkgevers verlaagd.
Volgens de centrum-linkse regering in Sofia zal dat de concurrentiekracht van Bulgarije verhogen en vooral de grijze economie wegwerken. Zowat een derde van alle economische activiteiten speelt zich in die grijze zone af, met lonen die in het zwart worden uitbetaald, vooral in de bouw, het toerisme, de landbouw of de dienstensector.
Bulgarije is sinds begin dit jaar lid van de Europese Unie.
Ook andere nieuwe lidstaten werken met zo'n flat tax, of éénheidsbelasting zowel voor de bedrijven als voor de gezinnen, maar nergens is het percentage zo laag als de 10% in Bulgarije.
Bron: vtr
Nou, kijk, het hóéft niet!quote:Op maandag 30 juli 2007 21:46 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Helaas is dit voor Nederland een flink utopie. Hier moeten honderduizenden nietsnutten worden onderhouden.
Vermoedelijk hebben ze ook niet zoveel belasting en zal innen ook wel een probleem zijn.quote:Op maandag 30 juli 2007 21:54 schreef Boze_Appel het volgende:
10% is trouwens erg laag. Er staat niets over ontslagen, maar die zullen ongetwijfeld veelvuldig vallen bij de overheid of hebben ze al lage belastingen. Ik ken Bulgarije nauwelijks.
Denk dat ze nu vooral erg ineffcient belasting innen.quote:Op maandag 30 juli 2007 21:54 schreef Boze_Appel het volgende:
Go Bulgarije.
10% is trouwens erg laag. Er staat niets over ontslagen, maar die zullen ongetwijfeld veelvuldig vallen bij de overheid of hebben ze al lage belastingen. Ik ken Bulgarije nauwelijks.
Dus je geeft toe dat de staat zich vooral niet moet bemoeien met pensioenen? Dat geeft ze namelijk de mogelijkheid jouw pensioen democratisch af te nemen. Dit is dus alleen maar een argument voor de vlaktaks en een terugtredende overheid.quote:Op maandag 30 juli 2007 21:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Denk dat ze nu vooral erg ineffcient belasting innen.
Maar dit zal ten koste gaan van iets en in dergelijke landen zullen dat wel de oudjes zijn die op een staatspensioen moeten teren dat weinig waard is.
Een beetje democratie heeft haar voorzieningen op orde en geeft waar voor haar geld, toch?quote:Op maandag 30 juli 2007 21:57 schreef du_ke het volgende:
Maar dit zal ten koste gaan van iets en in dergelijke landen zullen dat wel de oudjes zijn die op een staatspensioen moeten teren dat weinig waard is.
De Nederlandse democratie doet het inderdaad niet onaardigquote:Op maandag 30 juli 2007 21:59 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een beetje democratie heeft haar voorzieningen op orde en geeft waar voor haar geld, toch?
Voor een dergelijk land kan het inderdaad wel werken. Maar in bijvoorbeeld Estland bleken er ook wel nadelen aan te zitten.quote:Vlaktaks is overigens wel een methode om belasting innen efficient te maken. Het scheelt onwijs veel bureaucratie en maakt het boeltje transparant.
De situatie in Blugarije is vanwege haar recente geschiedenis niet te vergelijken met NL.quote:Op maandag 30 juli 2007 21:59 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dus je geeft toe dat de staat zich vooral niet moet bemoeien met pensioenen? Dat geeft ze namelijk de mogelijkheid jouw pensioen democratisch af te nemen. Dit is dus alleen maar een argument voor de vlaktaks en een terugtredende overheid.
Het lijkt me dat de Bulgaarse overheid haar lopende verplichtingen wel gewoon nakomt.quote:Op maandag 30 juli 2007 21:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat kan, hoop hetquote:Op maandag 30 juli 2007 22:04 schreef Reya het volgende:
[..]
Het lijkt me dat de Bulgaarse overheid haar lopende verplichtingen wel gewoon nakomt.
Behalve dan dat de huidige plannen zijn dat de mensen die hun zaakjes wel op orde hebben en hun hele leven voor de AOW betaald hebben daar helemaal niets van terug gaan zien. De mensen die helemaal niets hebben bijgedragen blijven buiten schot en sommige krijgen zelfs een hogere uitkering dan ze recht op hebben.quote:Op maandag 30 juli 2007 22:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
De situatie in Blugarije is vanwege haar recente geschiedenis niet te vergelijken met NL.
Het systeem dat we hier hebben met pensioenfondsen en de AOW is niet onaardig.
De inkomsten zullen waarschijnlijk flink omhoog gaan. Vooral door de flinke economische groei die hierdoor zal ontstaan.quote:Op maandag 30 juli 2007 22:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat kan, hoop hetMaar met lage inkomsten kan het misschien moeilijk worden.
Laten we het over Bulgarije hebben.quote:Op maandag 30 juli 2007 22:06 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Behalve dan dat de huidige plannen zijn dat de mensen die hun zaakjes wel op orde hebben en hun hele leven voor de AOW betaald hebben daar helemaal niets van terug gaan zien. De mensen die helemaal niets hebben bijgedragen blijven buiten schot en sommige krijgen zelfs een hogere uitkering dan ze recht op hebben.
Het is in ieder geval solidair![]()
Er zal toch ergens een maximum zijn, hè...quote:Op maandag 30 juli 2007 22:11 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De inkomsten zullen waarschijnlijk flink omhoog gaan. Vooral door de flinke economische groei die hierdoor zal ontstaan.
Ik hoop het voor Bulgarijequote:Op maandag 30 juli 2007 22:11 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De inkomsten zullen waarschijnlijk flink omhoog gaan. Vooral door de flinke economische groei die hierdoor zal ontstaan.
In het artikel staat dat nu een derde van de economie grijs is. Als ze het voor elkaar krijgen dat meer mensen en bedrijven belasting betalen, dan kunnen ze zich een lager belastingtarief veroorloven.quote:Op maandag 30 juli 2007 21:54 schreef Boze_Appel het volgende:
Go Bulgarije.
Grijs hoeft natuurlijk niet persee te betekenen dat er niet betaald wordt.quote:Op maandag 30 juli 2007 22:33 schreef ijsbrekertje het volgende:
In het artikel staat dat nu een derde van de economie grijs is. Als ze het voor elkaar krijgen dat meer mensen en bedrijven belasting betalen, dan kunnen ze zich een lager belastingtarief veroorloven.
Nope, CDA, D66 en VVD hebben er in elk geval interne onderzoeken naar gedaan maar een beleidsvoornemen is het nooit geworden.quote:Op maandag 30 juli 2007 22:55 schreef Boze_Appel het volgende:
Is er in Nederland eigenlijk een partij die voor een vlaktaks is? Een partij die nu in de kamer zit.
Jammer. Het zou wel passen bij de VVD of D66. De CDA verbaast mij, die is nogal voor innen en dan teruggeven.quote:Op maandag 30 juli 2007 22:58 schreef du_ke het volgende:
Nope, CDA, D66 en VVD hebben er in elk geval interne onderzoeken naar gedaan maar een beleidsvoornemen is het nooit geworden.
We hebben het hier eerder over gehad in Hoog tijd voor de Partij voor de Flat Tax Misschien hiernaar verwijzen en een nieuw topic starten?quote:Op maandag 30 juli 2007 23:05 schreef Boze_Appel het volgende:
Jammer. Het zou wel passen bij de VVD of D66. De CDA verbaast mij, die is nogal voor innen en dan teruggeven.
Ik wil Fastmatti's topic niet kapen, maar zou een vlaktaks hier werken? In alle landen waar het ingevoerd is werkt het goed. Het is een eerlijk, simpel systeem en scheelt bovendien bergen ambtenaren die anders het huidige systeem moeten controleren, berekenen en bekrachtigen.
Dat staatspensioen is ook wel een lachertje in Bulgarije, iets van 63 euro meen ik. Loon van een simpel baantje als serveerster o.i.d. ligt zo rond de 150-200 euro. Bulgaarse collega's van me met een HBO opleiding in de IT verdienen ongeveer 1000-1500 euro en de lonen voor dergelijke banen stijgen nog steeds behoorlijk.quote:Op maandag 30 juli 2007 21:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wilders:quote:Op maandag 30 juli 2007 22:55 schreef Boze_Appel het volgende:
Is er in Nederland eigenlijk een partij die voor een vlaktaks is? Een partij die nu in de kamer zit.
Bron: http://www.geertwilders.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=120&Itemid=95quote:Deze politiek van belastingverlaging dient uit te monden in een vlaktaks, die economische groei sterk zal stimuleren en om die reden zichzelf grotendeels financiert.
Slowakije, Georgie, Armenie, Rusland, Servie, Ukraine, Estland, Letland, Litouwen hebben allemaal een vlaktaxquote:Op dinsdag 31 juli 2007 10:47 schreef du_ke het volgende:
In Wleke landen is het er dan nog meer een vlaktaks ingevoerd? Ik meen Estland en Rusland maar zeker ben ik niet.
Je an met het kaartje in dit topic dus vooral voormalige oostblokstaten die na de val van het communisme een nieuwe start moesten-konden maken.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 11:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Slowakije, Georgie, Armenie, Rusland, Servie, Ukraine, Estland, Letland, Litouwen hebben allemaal een vlaktax
Je kan natuurlijk niet verwachten dat het van de ene dag op de andere ineens goed gaat. Economische hervormingen hebben tijd nodig.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 11:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je an met het kaartje in dit topic dus vooral voormalige oostblokstaten die na de val van het communisme een nieuwe start moesten-konden maken.
Overigens gaat het niet in al die landen goed zoals boze appel aangaf. Hier zit toch een handvol landen tussen dat het economisch gezien gewoon nog matig/ slecht doet. Maar dat de belastinginning er nu beter gaat zou best kunnen, dat weet ik gewoon niet.
Zijn er ook staten die een basisloon hebben ingevoerd bij een vlaktax?quote:Op dinsdag 31 juli 2007 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk niet verwachten dat het van de ene dag op de andere ineens goed gaat. Economische hervormingen hebben tijd nodig.
Het lijkt mij trouwens een prima tijd hem in NL in te voeren.
Een basisloon met een vlaktaks, eenvoudig, makkelijk en controleerbaar, en dan het gehele sociale stelsel afschaffen, net als alle aftrekposten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |