abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51972039
quote:
Bulgarije gaat erg lage flat tax invoeren
ma 30/07/07 - Bulgarije voert volgend jaar een flat tax van 10% in. Dat is het laagste belastingpeil van de hele Europese Unie. Bovendien worden ook de sociale bijdragen van de werkgevers verlaagd.
Volgens de centrum-linkse regering in Sofia zal dat de concurrentiekracht van Bulgarije verhogen en vooral de grijze economie wegwerken. Zowat een derde van alle economische activiteiten speelt zich in die grijze zone af, met lonen die in het zwart worden uitbetaald, vooral in de bouw, het toerisme, de landbouw of de dienstensector.

Bulgarije is sinds begin dit jaar lid van de Europese Unie.

Ook andere nieuwe lidstaten werken met zo'n flat tax, of éénheidsbelasting zowel voor de bedrijven als voor de gezinnen, maar nergens is het percentage zo laag als de 10% in Bulgarije.

Bron: vtr
En dat voor een linkse regering

Hier mogen ze die vlaktaks trouwens ook wel invoeren. Het heeft tenslotte alleen maar voordelen. Zo is per direct duidelijk hoeveel belasting er daadwerkelijk betaald wordt en alles kan ook echt gewordt ook daadwerkelijk geind. Als dan ook nog eens de belasting structureel (dus niet een paar tientjes ) verlaagt zou worden dan zou Nederland weer leefbaar kunnen worden. Iedereen krijgt zijn vrijheid weer terug om zijn eigen leven in te richten, ipv de politiek die alles tot 4 keer modaal dwingt het vooraf uitgestippelde leven te volgen.

Helaas is dit voor Nederland een flink utopie. Hier moeten honderduizenden nietsnutten worden onderhouden.
  † In Memoriam † maandag 30 juli 2007 @ 21:54:08 #2
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51972350
Go Bulgarije.

10% is trouwens erg laag. Er staat niets over ontslagen, maar die zullen ongetwijfeld veelvuldig vallen bij de overheid of hebben ze al lage belastingen. Ik ken Bulgarije nauwelijks.
Carpe Libertatem
pi_51972365
quote:
Op maandag 30 juli 2007 21:46 schreef Fastmatti het volgende:

[..]
Helaas is dit voor Nederland een flink utopie. Hier moeten honderduizenden nietsnutten worden onderhouden.
Nou, kijk, het hóéft niet!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_51972452
quote:
Op maandag 30 juli 2007 21:54 schreef Boze_Appel het volgende:
10% is trouwens erg laag. Er staat niets over ontslagen, maar die zullen ongetwijfeld veelvuldig vallen bij de overheid of hebben ze al lage belastingen. Ik ken Bulgarije nauwelijks.
Vermoedelijk hebben ze ook niet zoveel belasting en zal innen ook wel een probleem zijn.
pi_51972455
quote:
Go Bulgarije.

Denk dat ze nu vooral erg ineffcient belasting innen.
Maar dit zal ten koste gaan van iets en in dergelijke landen zullen dat wel de oudjes zijn die op een staatspensioen moeten teren dat weinig waard is.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 30 juli 2007 @ 21:58:30 #6
94922 Tyler..Durden
Bacchus is my homeboy
pi_51972499
Bulgarije is sowieso een land in de opkomst.
Wat loop je naar mijn sig te kijken!?
pi_51972524
quote:
Op maandag 30 juli 2007 21:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar dit zal ten koste gaan van iets en in dergelijke landen zullen dat wel de oudjes zijn die op een staatspensioen moeten teren dat weinig waard is.
Dus je geeft toe dat de staat zich vooral niet moet bemoeien met pensioenen? Dat geeft ze namelijk de mogelijkheid jouw pensioen democratisch af te nemen. Dit is dus alleen maar een argument voor de vlaktaks en een terugtredende overheid.
  † In Memoriam † maandag 30 juli 2007 @ 21:59:48 #8
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51972541
quote:
Een beetje democratie heeft haar voorzieningen op orde en geeft waar voor haar geld, toch?

Vlaktaks is overigens wel een methode om belasting innen efficient te maken. Het scheelt onwijs veel bureaucratie en maakt het boeltje transparant.
Carpe Libertatem
pi_51972624
quote:
Op maandag 30 juli 2007 21:59 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Een beetje democratie heeft haar voorzieningen op orde en geeft waar voor haar geld, toch?
De Nederlandse democratie doet het inderdaad niet onaardig . Maar hier heeft men iets meer ervaring dan in Bulgarije.
quote:
Vlaktaks is overigens wel een methode om belasting innen efficient te maken. Het scheelt onwijs veel bureaucratie en maakt het boeltje transparant.
Voor een dergelijk land kan het inderdaad wel werken. Maar in bijvoorbeeld Estland bleken er ook wel nadelen aan te zitten.

Maar goed ben benieuwd hoe het uitpakt.
pi_51972660
quote:
Op maandag 30 juli 2007 21:59 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dus je geeft toe dat de staat zich vooral niet moet bemoeien met pensioenen? Dat geeft ze namelijk de mogelijkheid jouw pensioen democratisch af te nemen. Dit is dus alleen maar een argument voor de vlaktaks en een terugtredende overheid.
De situatie in Blugarije is vanwege haar recente geschiedenis niet te vergelijken met NL.
Het systeem dat we hier hebben met pensioenfondsen en de AOW is niet onaardig.
  maandag 30 juli 2007 @ 22:04:12 #11
66825 Reya
Fier Wallon
pi_51972689
quote:

[..]

Het lijkt me dat de Bulgaarse overheid haar lopende verplichtingen wel gewoon nakomt.
pi_51972772
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:04 schreef Reya het volgende:

[..]

Het lijkt me dat de Bulgaarse overheid haar lopende verplichtingen wel gewoon nakomt.
Dat kan, hoop het Maar met lage inkomsten kan het misschien moeilijk worden.
pi_51972777
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

De situatie in Blugarije is vanwege haar recente geschiedenis niet te vergelijken met NL.
Het systeem dat we hier hebben met pensioenfondsen en de AOW is niet onaardig.
Behalve dan dat de huidige plannen zijn dat de mensen die hun zaakjes wel op orde hebben en hun hele leven voor de AOW betaald hebben daar helemaal niets van terug gaan zien. De mensen die helemaal niets hebben bijgedragen blijven buiten schot en sommige krijgen zelfs een hogere uitkering dan ze recht op hebben.

Het is in ieder geval solidair
pi_51972932
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat kan, hoop het Maar met lage inkomsten kan het misschien moeilijk worden.
De inkomsten zullen waarschijnlijk flink omhoog gaan. Vooral door de flinke economische groei die hierdoor zal ontstaan.
pi_51972950
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:06 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Behalve dan dat de huidige plannen zijn dat de mensen die hun zaakjes wel op orde hebben en hun hele leven voor de AOW betaald hebben daar helemaal niets van terug gaan zien. De mensen die helemaal niets hebben bijgedragen blijven buiten schot en sommige krijgen zelfs een hogere uitkering dan ze recht op hebben.

Het is in ieder geval solidair
Laten we het over Bulgarije hebben.

iemand die wel veel van dat land afweet hier op Fok? voor mij toch een grote onbekende.
pi_51972982
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:11 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

De inkomsten zullen waarschijnlijk flink omhoog gaan. Vooral door de flinke economische groei die hierdoor zal ontstaan.
Er zal toch ergens een maximum zijn, hè...
pi_51972992
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:11 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ik hoop het voor Bulgarije . Al groeit de economie nu ook al flink meen ik.
pi_51973768
quote:
Go Bulgarije.

In het artikel staat dat nu een derde van de economie grijs is. Als ze het voor elkaar krijgen dat meer mensen en bedrijven belasting betalen, dan kunnen ze zich een lager belastingtarief veroorloven.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
  † In Memoriam † maandag 30 juli 2007 @ 22:55:31 #19
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51974465
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:33 schreef ijsbrekertje het volgende:
In het artikel staat dat nu een derde van de economie grijs is. Als ze het voor elkaar krijgen dat meer mensen en bedrijven belasting betalen, dan kunnen ze zich een lager belastingtarief veroorloven.
Grijs hoeft natuurlijk niet persee te betekenen dat er niet betaald wordt.

En als dat zo is is het met vlaktaks natuurlijk veel controleerbaarder en veel eerlijker dan het systeem zoals wij hanteren.

Is er in Nederland eigenlijk een partij die voor een vlaktaks is? Een partij die nu in de kamer zit.
Carpe Libertatem
pi_51974546
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:55 schreef Boze_Appel het volgende:

Is er in Nederland eigenlijk een partij die voor een vlaktaks is? Een partij die nu in de kamer zit.
Nope, CDA, D66 en VVD hebben er in elk geval interne onderzoeken naar gedaan maar een beleidsvoornemen is het nooit geworden.
  † In Memoriam † maandag 30 juli 2007 @ 23:05:28 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51974778
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:58 schreef du_ke het volgende:
Nope, CDA, D66 en VVD hebben er in elk geval interne onderzoeken naar gedaan maar een beleidsvoornemen is het nooit geworden.
Jammer. Het zou wel passen bij de VVD of D66. De CDA verbaast mij, die is nogal voor innen en dan teruggeven.

Ik wil Fastmatti's topic niet kapen, maar zou een vlaktaks hier werken? In alle landen waar het ingevoerd is werkt het goed. Het is een eerlijk, simpel systeem en scheelt bovendien bergen ambtenaren die anders het huidige systeem moeten controleren, berekenen en bekrachtigen.
Carpe Libertatem
pi_51975525
quote:
Op maandag 30 juli 2007 23:05 schreef Boze_Appel het volgende:
Jammer. Het zou wel passen bij de VVD of D66. De CDA verbaast mij, die is nogal voor innen en dan teruggeven.

Ik wil Fastmatti's topic niet kapen, maar zou een vlaktaks hier werken? In alle landen waar het ingevoerd is werkt het goed. Het is een eerlijk, simpel systeem en scheelt bovendien bergen ambtenaren die anders het huidige systeem moeten controleren, berekenen en bekrachtigen.
We hebben het hier eerder over gehad in Hoog tijd voor de Partij voor de Flat Tax Misschien hiernaar verwijzen en een nieuw topic starten?

D66 had in het TK verkiezingsprogramma staan: Op termijn vereenvoudigen van het belastingstelsel zodat er ruimte voor lagere tarieven ontstaat.

Bij CDA en VVD heb ik het niet kunnen vinden. GroenLinks is juist voor extra belastingschijf voor topinkomens.

PvdA was in 2005 niet tegen vlaktaks, maar verbond hier wel heel veel voorwaarden aan. Het onderwerp wordt niet genoemd bij de huidige standpunten.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
pi_51976285
quote:

[..]

Dat staatspensioen is ook wel een lachertje in Bulgarije, iets van 63 euro meen ik. Loon van een simpel baantje als serveerster o.i.d. ligt zo rond de 150-200 euro. Bulgaarse collega's van me met een HBO opleiding in de IT verdienen ongeveer 1000-1500 euro en de lonen voor dergelijke banen stijgen nog steeds behoorlijk.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_51977121
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:55 schreef Boze_Appel het volgende:
Wilders:
quote:
Deze politiek van belastingverlaging dient uit te monden in een vlaktaks, die economische groei sterk zal stimuleren en om die reden zichzelf grotendeels financiert.
Bron: http://www.geertwilders.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=120&Itemid=95

Of 'ie 't meent is natuurlijk een tweede.
pi_51982774
In Wleke landen is het er dan nog meer een vlaktaks ingevoerd? Ik meen Estland en Rusland maar zeker ben ik niet.
pi_51983135

Volgens de Engelstalige wikipediasite zijn dit de landen waar vlaktaks is ingevoerd.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 11:03:39 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51983179
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 10:47 schreef du_ke het volgende:
In Wleke landen is het er dan nog meer een vlaktaks ingevoerd? Ik meen Estland en Rusland maar zeker ben ik niet.
Slowakije, Georgie, Armenie, Rusland, Servie, Ukraine, Estland, Letland, Litouwen hebben allemaal een vlaktax
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_51983301
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 11:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Slowakije, Georgie, Armenie, Rusland, Servie, Ukraine, Estland, Letland, Litouwen hebben allemaal een vlaktax
Je an met het kaartje in dit topic dus vooral voormalige oostblokstaten die na de val van het communisme een nieuwe start moesten-konden maken.

Overigens gaat het niet in al die landen goed zoals boze appel aangaf. Hier zit toch een handvol landen tussen dat het economisch gezien gewoon nog matig/ slecht doet. Maar dat de belastinginning er nu beter gaat zou best kunnen, dat weet ik gewoon niet.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 11:14:45 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51983429
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 11:09 schreef du_ke het volgende:

[..]

Je an met het kaartje in dit topic dus vooral voormalige oostblokstaten die na de val van het communisme een nieuwe start moesten-konden maken.

Overigens gaat het niet in al die landen goed zoals boze appel aangaf. Hier zit toch een handvol landen tussen dat het economisch gezien gewoon nog matig/ slecht doet. Maar dat de belastinginning er nu beter gaat zou best kunnen, dat weet ik gewoon niet.
Je kan natuurlijk niet verwachten dat het van de ene dag op de andere ineens goed gaat. Economische hervormingen hebben tijd nodig.
Het lijkt mij trouwens een prima tijd hem in NL in te voeren.
Een basisloon met een vlaktaks, eenvoudig, makkelijk en controleerbaar, en dan het gehele sociale stelsel afschaffen, net als alle aftrekposten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_51983676
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk niet verwachten dat het van de ene dag op de andere ineens goed gaat. Economische hervormingen hebben tijd nodig.
Het lijkt mij trouwens een prima tijd hem in NL in te voeren.
Een basisloon met een vlaktaks, eenvoudig, makkelijk en controleerbaar, en dan het gehele sociale stelsel afschaffen, net als alle aftrekposten.
Zijn er ook staten die een basisloon hebben ingevoerd bij een vlaktax?
Wat sociaal dat je nog nog een basisloon erbij wilt hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')